Jump to content

Ny 6.5x55mm trenger tips til merker. R


skogspaven

Recommended Posts

Som topic sier. 
 

Jeg er kjøtt jeger. Ønsker å skyte blyfritt med 6.5x55, jeg vil ha en lettere rifle med litt mindre rekyl og vekt, har flere med grs stock 308 win 30-06 etc men blir litt for tungt. 
 

 

kriterier - jeg vil skyte langdistanse, ha ett solid Våpen av god kvalitet til jakt i alle distanser 100-500m. Tåle en trøkk, synt stokk. Bare en generelt god rifle rett ut av esken. 
 

jeg vil ha på den største Hausken xtrm demperen det er det eneste kriterie

WX656 70 mm 362 mm
Total lengde Vekt Demping/effekt
656 mm 1285 g 39+ - MAX dB


 

Har sett på Mauser M18, Bergara B-14, Tikka T3x Superlite, har også selvfølgelig sett på SSG 3000 å 200str men litt over pris klassen som jeg har satt til 15k bare for børsa. Helst billigere men går det ikke så går d ikke. 
 

mvh Paven

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøttjeger ? Kun rådyr ? Eller du venter på at 120 grs homogene etc. kuler skal bli lovlig i 6,5 på storvilt ? Ellers har du få alternativer. 

Ang. langdistanse ut til 500 mtr., så vil vel de fleste, vertfall av europeisk herkomst etterkomme dine krav, rett ut av eska. Finn heller en stokk som passer.

 

Med så stor demper trenger du en lett rifle, med mindre du er trollstor 8)

Link to comment
Share on other sites

Blyfritt på 500 meter med 6,5x55?

Begynner det ikke å bli igjen lite fart og anslagsenergi i kula da? 

 

I min STR, med 73cm pipe, og 140g Nosler AccuBond har jeg ca 615 m/s og 1704 joule på 500m. (v0 868 m/s) 

 

Slik som Barnes anbefaler vel minimum 550 m/s, men de fleste ser jeg skriver at man bør på 670 m/s eller mer for å få god nok ekspansjon. Mulig det finnes andre blyfrie kuler som ekspanderer lettere? 

 

Men skal du ha ned vekta, så skal du sikkert ha kortere pipe og. Om du går ned på 55 cm, så mister man fort +-60 m/s i v0. Da er vi på +-560m/s på 500m.

 

Lett rifle, lange hold, lite rekyl, homogene kuler og felling av storvilt er en vanskelig kombo. Det kommer selvsagt litt an på hva man legger i lett. 

 

Du har ikke vurdert å bytte stokk/kikkert på den rifla du har i .308 f.eks. da? 😊 

 

Det går jo sikkert å få til noe med 6,5x55, men ift. ønskelista di er jeg redd du ikke får fylt ut alle ønsker. Men kompromiss må man jo gjøre uansett med jaktvåpen som regel.. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ruger #1 said:

Eller du venter på at 120 grs homogene etc. kuler skal bli lovlig i 6,5 på storvilt ?

Det er jo akkurat det som mest trolig kommer til å skje.

 

SSG etc er jo blytungt ift Tikka Superlite.

T3X Lite og Superlite mener jeg er beste ut av boksen av disse.

Bergara jaktriflene er litt tyngre og Mauser tyngst vel.

 

Angående tåle en trøkk så beror det mer på kikkert og montasje enn selve riflen. 

 

Ville ihvertfall beholdt en del pipelengde.

Men blyfritt til 500m er vel 30-06 etc bedre egnet hvis større vilt. Patronvalget har jo sånn sett lite å gjøre med riflevalg utenom twist mtp å stabilisere tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Bergara B14 Sporter DM (løst magasin) har i hvert fall 61cm pipelengde, 17mm tykk pipe ved munning.

 

Da får du i hvert fall bra hastighet, mange av 6,5x55 riflene leveres med 56cm eller så kort som 51cm pipelengde (Tikka Superlite), da mister du noe fart. 51cm pipelengde på en 6,5x55 synes jeg blir alt for kort. Da får du høyere munningtrykk (mye smell) og lavere hastighet. Ellers helt enig angånde lyddemper, den store Hausken er veldig bra.

 

https://www.bergara.online/en/rifles/b14/sporter-rifle/

 

dk713006-21--z.jpg

 

Bergara B14 Sporter DM koster 12k fra Norsk forhandler. Ei solid og god rifle. Hvis den er lik i presisjon som min Bergara HMR i 6,5 Creedmoor så kan du måtte lete litt etter den riktige kula/patronen, men da du finner den så er presisjonen helt topp. Bergara'en har samme baser/skinne som på Remington 700. 6,5x55 modellen er vel da Long Action.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ruger #1 said:

Kjøttjeger ? Kun rådyr ? Eller du venter på at 120 grs homogene etc. kuler skal bli lovlig i 6,5 på storvilt ? Ellers har du få alternativer. 

Ang. langdistanse ut til 500 mtr., så vil vel de fleste, vertfall av europeisk herkomst etterkomme dine krav, rett ut av eska. Finn heller en stokk som passer.

 

Med så stor demper trenger du en lett rifle, med mindre du er trollstor 8)

Primært rådyr ja og jeg tenker på de nye reglene som er til høring eller vedtatt - følger ikke så mye med men har skjønne at 6.5 skal kunne brukes til alt av stort og smått. Blyfritt pga jeg vil ikke bruke bly av mange årsaker først og fremst skjære vekk en del rundt skudd stedet. Og vil generelt ikke håndtere bly viss jet kan unngå det da jeg har vært blyforgiftet tidligere å har fremdeles problemer den dag idag, da det setter seg i skjelettet og erstatter kalsium og veldig vanskelig å bli kvitt både med div terapier og uten. Så til dere som ser dette å lader mye selv skyter etc bruk hansker dersom du har noe overflate bly. 
 


Uansett det var litt offtopic. 
 

 

jeg går akkurat igjennom vanlig dørterskel å har 3 desimaler på vekta, men jeg har fremdeles lyst på en lett rifle. Jeg skyter kun i 2 fot liggende eller stående støtte så om den ikke føles helt i vater så gjør ikke det noe 

Link to comment
Share on other sites

Det du først og fremst må se etter er riflestigning. Det finnes bare ei kule i vanlig salg som er blyfri og egentlig egnet til lengre hold (skyttere skyter på "hold", ikke "distanser" - man reiser distanser..) det er 127gr Barnes LRX. 

Det finnes andre kuler, og det finnes matchkuler, men dette er "hønsetenner" - jeg har prøvd i snart et år å importere noen, men de er konstant tomme der borte i de forenklede stater...

 

Men alle disse kulene er lange, og lette i forhold til lengden, og må ha mye riflestigning for å gå. 205mm/ 8" er det slakeste du behøver å tenke på. 

Så ser du på ei lettvektsrifle, samtidig som du vil skyte (jakte?) på 500m - det går jo fantastisk bra sammen... Men OK, at noe ikke er optimalt betyr ikke at det ikke går.

Jeg ville samtidig "glemt" alt som ikke er, eller som er "under" 6.5x55. Dette prosjektet trenger en del fart, og altså hylsevolum. De nye pene 700-klonene (Bergara f.eks.) er bra, men de er korte, og de er ikke egentlig lette. Å gå opp i kaliber hjelper ikke, du får ikke mer fart, og du får mer rekyl = vanskeligere å skyte.

En Tikka T3x Lite vil fylle behovet - og er det noe snobberi og kvalitets-jag her, så er den "bedre" enn Bergaraen - men da bør du kanskje også se på Sako sin Finnlight. Den er latterlig dyr, men har et par detaljer som er veldig likandes.

 

Begge er "satans vanskelige" å skyte godt nok til jakte med god samvittighet på 500m - iallefall om det ikke er en elg man skyter på. Jeg følte meg godt innafor når jeg skjøt rådyrkalver med Sakoen på 180m i høst - men på det tredobbelte - veeeel... Og jeg skjøt en bukk på 340m uten å egentlig tenke at det var langt, med Saueren, litt tidligere på høsten, rifledesign gjør en STOR forskjell her. Jeg er usikker på om jeg ville gjort det med Sakoen.

 

127gr LRX går forresten ikke bra i Sakoen. Ikke noe i nærheten av bra nok til brukes til noe som helst på 500m, det får meg til å tro at den bør ha 190mm/ 7.5" riflestigning, og det er det kun Heyms piper til 200STR som har, over disk. Jeg har ei custom IBI pipe med 7.5" stigning, men har ikke fått prøvd 127en i den ennå. Men nå kom jeg på at det står på lista...

 

Alt i alt så føler jeg du spør om litt mye - blyfri, lettvekts, langhold... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil kunne skyte langholds 500m men til jakt kan jeg gå ned til 3-400m. Havner vi på noen gyllen middelting her nå med enda beholde blyfriheten 😂

 

det skrives at det er vanskelig , men det er jo det som er gøy vell (?) må jo vri litt på svampen i akvarie på toppen av skuldra 🤷‍♂️

Edited by skogspaven
Link to comment
Share on other sites

Sauer STR med f.eks. Bredvoldstokk og Heym pipe med 190mm/ 7.5" riflestigning er vel kanskje det enkle svaret. 

Et annet alternativ er kanskje ei custompipe i ei Tikka T3/T3x/Rem 700 eller noe slikt. (om man får tak i pipe med rask nok stigning)

 

Rafdal eller Hansen kan sikkert bygge noe jækla bra fra bunn, men da begynner det nok å koste litt. 

 

Å komme under 15k kan nok bli en utfordring. Men én gang iblant så dukker det opp noen gode kjøp på finn. 

 

Link to comment
Share on other sites

Gammal T3 eller en eller annen Remchester i 30-06 fra Finn - custom 7 eller 7.5-twist pipe fra f.eks. IBI (som jeg har to meget bra piper fra, derav tanken), og en KRG Bravo stokk så klarer du det nok for 15k. Det ligger stadig Bravoer på Finn også. Det er velfungerende stokker, jeg angrer på at jeg solgte min. De er også nokså lette og det trengs ikke børsemakerarbeid = penger spart.

Rifla blir så tung som du velger pipa tjukk ca - jeg ville ventet på 7" stigning om det er å få.

 

3 minutes ago, bardp said:

Jeg kjøpte en slik med lett 15mm pipe på 56cm og aluminiums kasse. Fantastisk bra presisjon i en så lett rifle.

https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-tactical-m-kkc-target

Mitt S&L løp skyter 127LRX, som ei hagle... Sakopipa med samme stigning er bare såvidt bedre - så jeg tror TS er nødt til å finne noe med mer riflestigning.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

Mitt S&L løp skyter 127LRX, som ei hagle... Sakopipa med samme stigning er bare såvidt bedre - så jeg tror TS er nødt til å finne noe med mer riflestigning.

127LRX har jeg ikke prøvd. Men den ga meg de beste samlingene jeg noen sinne har fått med 8,4g DL på 425m. Og skyter Oryx nærmest hul i hull på 100m. Noe slikt har jeg ikke fått til men noen annen rifle og jeg har nå prøvd noen.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bardp said:

127LRX har jeg ikke prøvd. Men den ga meg de beste samlingene jeg noen sinne har fått med 8,4g DL på 425m. Og skyter Oryx nærmest hul i hull på 100m. Noe slikt har jeg ikke fått til men noen annen rifle og jeg har nå prøvd noen.

S&L lager supre piper, jeg har også hatt noen. En har vært helt ubegripelig bra, sånn "at det går an"-bra, andre har vært "på det jevne"-matchpiper, som man greit får til å samle 5 stk 130DL i ett hull på 100m (grupper <10mm er ofte ett hul om de er runde) om man gidder å eksperimentere litt. 

Men spørsmålet her er langt hold OG blyfrie kuler. Da må riflestigning være krappere en 8", helst ned rundt 7". Det er ikke engang mening eller synsing, som det andre her, det er fysikk i praksis.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, bardp said:

Om jeg skulle skyte veldig lange kuler hadde jeg nokk kjøpt meg en pipe med mer snurr. Og da er det jo greit med en børse en selv kan skifte løp i på 5 min.

Det kan man i alle rifler om man hinter børsemakeren om det når man bestiller pipene. Jeg kan nok bytte pipe iallefall 3-4 ganger på TRG22-en min før du er klar til å skyte med pipe nr. 2 i S&Len ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

må det være 6,5? Vurdert .270win?

Litt mer energi en 6,5x55 på hold ut til godt over 500

Fine jaktkuler finnes.

Ikke mye mer rekyl en 6,5.

Litt mindre rekyl en .308w

 

.270 finner du kamret til i de fleste amerikanske lettvektsrifler.

 

Christensen arms har noen fine men dyre.

Weatherby har jo mye fint.

Kimber har noe bra.

 

Værre er det med helmantel til trening . Norma Jaktmatch er litt dyr i .270

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

270 er et dustekaliber i Norge. Hverken fuggel eller fisk, og std riflestigning tillater ikke kuler med høy BC - iallefall ikke homogene blyfrie. Piper er hønsetenner her i kongleriket, og det samme er kuler - mens man vasser i alt mulig 6.5mm

Skal du opp fra 6.5mm, så gå iallefall for 7mm (.284) Da kan du skyte 168gr LRX (eller var det TTSX-BT ?) med 1:8" stigning - ikke 9, det har jeg prøvd. Kulene havner på tvers lenge før de kommer til 500m på en dårlig dag. 7mm Rem Mag vil gi deg det du trenger og mer til - og det får en ferdigrifle i - men neppe med 8" stigning... og med 9 er du stuck med 145gr (i 7mm) De er ikke ille da - det er det jeg forer min 7mm med.
I praksis MÅ du ha custom pipe, når kravet er både langhold og blyfritt. Eventuelt må du legge igjen temmelig mye BC idet du velger de lettere, kortere kulene. Men det kan du ikke lovlig i 6.5mm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Største fordelen med 270 er jo ar en får mye større letning i pengepungen når en kjøper skudd fremfor 6,5x55.😆

 

Definitivt! Den unnskyldningen jeg brukte i høst. Måtte ha ei ny rifle i 6,5x55 for å trene billig med. Til og med kona kunne ikke motstå en så utsøkt logikk. 

 

Vipps så ble det en billig billig 700 adl i 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Da blir det enklere. "Any old 6.5x55" med 120gr TTSX f.eks. Det vil forsåvidt virke på 500m også, men uten marginer av noe slag.

 

Av merker så er jo ca alt brukbart, og det meste koker ned til smak og behag.

 

Fra tung til lett, fra langhold til klyving i "uland" og urer

Sauer 200STR

S&L Tactical

Tikka T3 Sporter

Tikka T3 Tactical

..

Mauser M12

 

Sako Finnlight

Tikka T3 Lite

Barrett Fieldcraft

 

mye mer selvsagt - alle som kommer på noe kan jo bare legge til. Alle riflene har sine tilhengere og motstandere. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

"Any old 6.5x55" med 120gr TTSX"

Med forbehold om at det blir gjort endringer på krav til anslagsenergi/vekt i ny våpenlov vel? Eller har den blitt vedtatt uten at jeg har fått det med meg? 🙈

 

7 minutes ago, M67 said:

alle som kommer på noe kan jo bare legge til.

Tenkte på Kimber Montana / Adirondack. Men de kommer nok ikke i 6,5x55, så da er vi tilbake på custompipe.. Lette er de vertfall. 

 

Sauer 101 er et nydelig våpen, synes jeg. (men her får man ikke bytta pipe, så for mange som skyter en del blir det en "no go") 

 

Remington 700, billig og mye tilbehør lett tilgjengelig. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, M67 said:

270 er et dustekaliber i Norge. Hverken fuggel eller fisk, og std riflestigning tillater ikke kuler med høy BC - iallefall ikke homogene blyfrie. Piper er hønsetenner her i kongleriket, og det samme er kuler - mens man vasser i alt mulig 6.5mm

Skal du opp fra 6.5mm, så gå iallefall for 7mm (.284) Da kan du skyte 168gr LRX (eller var det TTSX-BT ?) med 1:8" stigning - ikke 9, det har jeg prøvd. Kulene havner på tvers lenge før de kommer til 500m på en dårlig dag. 7mm Rem Mag vil gi deg det du trenger og mer til - og det får en ferdigrifle i - men neppe med 8" stigning... og med 9 er du stuck med 145gr (i 7mm) De er ikke ille da - det er det jeg forer min 7mm med.
I praksis MÅ du ha custom pipe, når kravet er både langhold og blyfritt. Eventuelt må du legge igjen temmelig mye BC idet du velger de lettere, kortere kulene. Men det kan du ikke lovlig i 6.5mm.

 

K

 

Tja..

LRX'en i 6.5(127gr) og 270 (129gr) har lik BC. 

270'en skyter denne (i 61cm løp) i mellom 950-980 m/s..

Det er ett godt stykke opp fra 6.5x55

Dersom trådstarter ønsker å skyte blyfritt på hold, er fart viktig. 

Kula koster det samme enten det er 6.5mm, 6.8mm, 7mm eller 7.62mm

 

Lader man selv er ikke 270 dyrere å skyte med enn andre kalibre. 

Hylser plukkes gratis (30-06) 

Rimeligste kule er Nosler CC(115gr) til 2.7kr/stk

Utvalget av ferdigrulla jaktammo er også godt- med lik pris som andre "standard" kalibre. 

 

Dette med dårlig BC er også litt overdrevent.

Jaktkuler som 150 gr Nosler ABLR (G1 0.591), 145gr ELD-X (G1 0.536) og Berger VLD fås kjøpt i butikken. 

Begge disse klarer fint 900m/s med litt løp (..og fås ferdigrulla dersom det skulle være aktuelt). 

270 med standard 1:10 twist er ikke noe langholdskaliber, men må da være mer enn greit nok ut til 6-700m? 

 

Ulemper er det:  

Tilgang til ferdigrulla billig treningsammo er lik null (minimum 12-13kr per smell). 

Matchkuler med høy BC fås ikke kjøpt i butikken her til lands.

Har du glemt ammo på skytebanen er det bare å snu.. 

Rifla er vanskeligere å omsette/har høyere verditap- samtidig kan du gjøre noen skikkelige kupp på finn. 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, FreeSkier said:

Sauer 101 er et nydelig våpen, synes jeg. (men her får man ikke bytta pipe, så for mange som skyter en del blir det en "no go") 

 

Av de våpen jeg har prøveskutt, er det nok denne som har gitt best inntrykk. Og har prøvd en del våpen gjennom jobb i våpenbutikk. 

Men som det ble nevnt over, at det i praksis ikke er mulig med pipeskifte i denne gjør den til primært et jaktvåpen for den som ikke skyter 1000 smeller ++ i året. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vux said:

Rafdal bytter vel pipe på 101 og M12

Ja, de gjør det. Men fikk beskjed fra Rafdal om at det "ikke var optimalt". Men jeg vil nok tro Rafdal får det til bra likevel. Det blir nok vurdert, om jeg skyter ut pipa. 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha kjøpt en Tikka T3x Lite med 57cm pipelengde og gjenget denne.

 

Den har 1:8" riflestigning, Bergara har dessverre valgt 1:8,66" på sin 6,5x55 av en eller annen merkelig grunn..... De burde hatt 1:8" på denne.

 

For øvrig kan man jo få en børsemaker til å lage ei custom-pipe med langt gjengeparti til Tikka (eller andre merker) og benytte en slik Løpsmutter (barrel nut)-system, der man da senere kan bytte pipa selv (eller børsemaker gjør det) ved hjelp av en nøkkel og to slike "headspace"-tolker. Da blir jo løpsbytte enkelt og raskt i framtiden.

 

Barrel Nut & Wrench - Tikka T3 / Ruger American

 

 

https://patriotvalleyarms.com/barrel-nut-wrench-tikka-t3-ruger-american/

 

image.png.3b0c1389ac3af69294786c719cb64a04.png

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ViewAction=FacetedSearchProducts&ObjectID=12348&SearchString=Headspace+Gauges&FacetValue_PreDefString_no_-2060759189=6.5+x+55+mm+Swedish+Mauser&CurrencyID=NOK&ICShowAllFacets=1

 

Kulevalg, man kan jo teste Barnes 130 grains TSX-BT og se hvordan denne går på lange hold:

 

image.png.38689632345146ac2fa95f47ad1e73da.png

 

image.png.f250a3402a7b682f8dd84d57051696ab.png

Edited by Bergara-Man
tillegg+bilde
Link to comment
Share on other sites

On 12/19/2020 at 9:09 PM, M67 said:

270 er et dustekaliber i Norge. Hverken fuggel eller fisk, og std riflestigning tillater ikke kuler med høy BC - iallefall ikke homogene blyfrie. Piper er hønsetenner her i kongleriket, og det samme er kuler - mens man vasser i alt mulig 6.5mm

Det er noe med å tro at alle har samme bruksområde som deg. Det er nok mange som har rifla hovedsaklig til jakt. Skal du bruke rifla til å skyte på blink er det ikke tvil. Da er 6,5x55 tingen. (Har en selv til dette formålet). Men å si at man vasser i gode kuler til storvilt, kjenner jeg meg ikke igjen i. 

Har hatt 270W  i 25 år uten å merke at det er et dustekaliber, eller at det er vanskelig å finne gode jaktkuler. Man kan til og med skyte blyfritt lovlig på hjort og elg.

Det er mye verre å finne gode storvilt jaktkuler til 6,5x55 med god bc. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bergara-Man said:

J

 

Kulevalg, man kan jo teste Barnes 130 grains TSX-BT og se hvordan denne går på lange hold:

 

image.png.38689632345146ac2fa95f47ad1e73da.png

 

image.png.f250a3402a7b682f8dd84d57051696ab.png

Den ville jeg vært forsiktig med på over 150m i 6.5x55 hastigheter..TSX'en skal være ganske hard. 

Kun skutt ett dyr med den, men det var på ca 150m ved V0 på 900 m/s, og tvers gjennom begge bogene. 

(ca 5cm utgangshull, ned som en sekk på plassen, og fint slakt.)

 

TTSX ekspanderer raskere, men alle disse kulene trenger fart og helst noe hardt å slå i mot(bein) imo. 

Har begrenset/liten erfaringsgrunnlag, men vi har hatt to kjedelige episoder med hhv. TTSX og GMX i år: 

1.  plystret rett gjennom ett dyr uten tegn til skudd. 180m og V0 på ca 980 m/s. 

2. kula gikk inn rett bak bog (2cm fra beinet), men litt lavt og mellom to ribbein- blyanthull inn/ut- avstand ca 250m og V0 på 930m/s.

Samtidig har jeg sett små ender "sprengt" etter treffe i (lette) bein.. 

 

Med de vanligste blyfrie kulene tror jeg man bør jage hastighet og gå for å knuse bein (opp og frem). 

Over 300m er det vel lettere og kjøpe seg marginer med blyholdige kuler? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/20/2020 at 10:59 AM, Ospa said:

 

Tja..

LRX'en i 6.5(127gr) og 270 (129gr) har lik BC. 

270'en skyter denne (i 61cm løp) i mellom 950-980 m/s..

Det er ett godt stykke opp fra 6.5x55

Dersom trådstarter ønsker å skyte blyfritt på hold, er fart viktig. 

Kula koster det samme enten det er 6.5mm, 6.8mm, 7mm eller 7.62mm

 

Lader man selv er ikke 270 dyrere å skyte med enn andre kalibre. 

Hylser plukkes gratis (30-06) 

Rimeligste kule er Nosler CC(115gr) til 2.7kr/stk

Utvalget av ferdigrulla jaktammo er også godt- med lik pris som andre "standard" kalibre. 

 

Dette med dårlig BC er også litt overdrevent.

Jaktkuler som 150 gr Nosler ABLR (G1 0.591), 145gr ELD-X (G1 0.536) og Berger VLD fås kjøpt i butikken. 

Begge disse klarer fint 900m/s med litt løp (..og fås ferdigrulla dersom det skulle være aktuelt). 

270 med standard 1:10 twist er ikke noe langholdskaliber, men må da være mer enn greit nok ut til 6-700m? 

 

Ulemper er det:  

Tilgang til ferdigrulla billig treningsammo er lik null (minimum 12-13kr per smell). 

Matchkuler med høy BC fås ikke kjøpt i butikken her til lands.

Har du glemt ammo på skytebanen er det bare å snu.. 

Rifla er vanskeligere å omsette/har høyere verditap- samtidig kan du gjøre noen skikkelige kupp på finn. 

 

 

 

 

 .. og sånn for sammenlikningens skyld: 

Hvilken fart får dere med høy BC -jaktkuler fra ett 61cm løp med 6.5x55? 

Hvor tar den igjen f.eks 270'en med jaktkuler? 

 

Det nevnes 7mm også. 

Har ingen erfaring med å lade disse, så sammenliknet "standard" kjøpeammo for lengre hold(Nosler Trophy Grade ABLR). 

På jaktdepoet selger de Nosler TG ABLR ferdigrulla i 270win(150gr), 280AI(150gr) og 7mm rem mag(168gr).

6.5x55 er vel i utgangspunktet (pga. trykkstandard) litt slapt ladet, så jeg tok med 6.5-284 i stedet. 

 

Ute på 700m:

6.5-284 norma, 129gr ABLR, 518 m/s

270 win, 150gr ABLR, 526 m/s.

280AI, 150gr ABLR, 519 m/s.

7mm rem mag, 168gr ABLR, 544 m/s. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Ospa

Stipulert 589 m/s @700m med 142g Nosler ABLR i 6,5x55. v0 på 868 m/s. (73 cm pipe). 

Da er det 42gr N550 bak. Det er vel ikke veldig hardt ladd. 

 

Si det er +-50 m/s lavere v0 med 61cm løp. Men om man lader litt hardere så klarer man vel kanskje nesten å oppnå samme fart som jeg har? 🤔 Så da havner vi på +-590 m/s på 700m med 61cm pipe. ca 1600 joule. 

 

Norma Diamondline Felt 130gr har jeg v0 på ca 925 m/s, som gir ca 616 m/s @700m. 

 

Edited by FreeSkier
Skrivefeil + info om DL felt
Link to comment
Share on other sites

Just now, FreeSkier said:

@Ospa

Stipulert 589 m/s @700m med 142g Nosler ABLR i 6,5x55. v0 på 868 m/s. (73 cm pipe). 

Da er det 42gr N550 bak. Det er vel ikke veldig hard ladning. 

 

Si det er +-50 m/s lavere v0 med 61cm løp. Men om man lader litt hardere så klarer man vel kanskje nesten å oppnå samme fart som jeg har? 🤔 Så da havner vi på +-590 m/s på 700m med 61cm pipe. ca 1600 joule. 

 

 

Jeg får litt forskjellig fra deg. 

 

6.5x55

Stipulert med den kula og V0= 820 m/s ( BC1=0.625)får jeg ca 530 m/s på 700m.. ca 1250J

Stipulert med den kula og V0= 870 m/s ( BC1=0.625)får jeg ca 557 m/s på 700m.. ca 1420J

 

270win

Stipulert med hjemmeladd 150gr ABLR 150gr(BC1= 0.591) og V0=900m/s får jeg 565 m/s på 700m..  ca 1550J

 

Hvilke verdier får du ut med 150gr, V0=900m/s, G1=0.591 (6.8mm)?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ospa said:

Den ville jeg vært forsiktig med på over 150m i 6.5x55 hastigheter..TSX'en skal være ganske hard. 

Kun skutt ett dyr med den, men det var på ca 150m ved V0 på 900 m/s, og tvers gjennom begge bogene. 

 

Ja, jeg tror nok også at på hold over 200 m så blir fort marginene små med 6.5x55 og blyfrie kuler, spesielt hvis man skal bruke 130 grains eller deromkring. Hastigheten blir litt for lav over 200 m, og ved 300m er den vel sunket såpass at ekspansjon kan bli for dårlig. Du må nok lade steinhardt i 6.5x55 for å få 860 m/s på 130 TSX-BT i en 57 cm pipe. Eneste som hjelper er veldig lang pipe (65-74cm) eller gå for en kraftigere patron (6.5-284 Norma eller 6.5-06 eller noe).

 

Simulert i GRT med 6.5x55. 858 m/s og 51900 psi med 57 cm pipelengde. Rekylkraft 12 Joule:

 

6.5x55 TSX-BT130 N-550.png

 

Simulert i GRT med 6.5-284 Norma. 910 m/s og 53270 psi med 60 cm pipelengde. Rekylkraft 17 Joule (den sparker betydelig mer):

 

6.5-284 Norma TSX-BT-130 MRP.png

 

Man kommer nok ikke unna det faktum at rekylen vil bli ganske brukbar for å klare å sende ei blyfri 6.5mm 130 grains kule ut i høy nok hastighet for å kunne ekspandere nok ute ved 300m +

 

 

Går man til en kraftigere 7mm Rem Mag, så kan man få 140 grains TTSX opp i 1000 m/s (65 cm pipelengde) i en SIMULERING i GRT i hvert fall (hva som er mulig i praksis er uvisst).Men da er farten så høy at ekspansjonen på 300m + burde være bra. Men så sparker den godt da: 26 Joule rekylkraft.

 

7mm Rem Mag TTSX 140  N-560.png

Edited by Bergara-Man
tillegg+rettelse
Link to comment
Share on other sites

Quote

Du må nok lade steinhardt i 6.5x55 for å få 860 m/s på 130 TSX-BT i en 57 cm pipe. Eneste som hjelper er veldig lang pipe (65-74cm)

Man får jo (erfaring, ikke simulering) 920-930m/s nokså greit i 74cm pipe (jeg kronograferte 942, og 750m/s på 500m her om dagen), men fra 74 til 57 er det 17, og 17x5 er 85. 940-85  er 855...

Dette er ikke "lade steinhardt", det er å lade 6.5x55 til samme trykk som 308Win og 6.5 Creedmoor og sånt. Altså langt over "max" i 6.5x55, men ikke egentlig hardt.
Om man så får presisjon er noe annet. Jeg fikk vel en 7-8cm gruppe på 500m, og det "does not cut the mustard" her i gården. Uansett kan en jage 120gr TTSX opp i enda mer fart, og 300m burde være fint innenfor rekkevidde.

 

En annen ting. 150gr TTSX, i 308, har dårligere BC, og den funker helt fint på rådyr og hjort på 300m når den starter med 860m/s. Så 300m bør gå, såvidt.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, M67 said:

Man får jo (erfaring, ikke simulering) 920-930m/s nokså greit i 74cm pipe (jeg kronograferte 942, og 750m/s på 500m her om dagen), men fra 74 til 57 er det 17, og 17x5 er 85. 940-85  er 855...

Dette er ikke "lade steinhardt", det er å lade 6.5x55 til samme trykk som 308Win og 6.5 Creedmoor og sånt. Altså langt over "max" i 6.5x55, men ikke egentlig hardt.
Om man så får presisjon er noe annet. Jeg fikk vel en 7-8cm gruppe på 500m, og det "does not cut the mustard" her i gården. Uansett kan en jage 120gr TTSX opp i enda mer fart, og 300m burde være fint innenfor rekkevidde.

 

En annen ting. 150gr TTSX, i 308, har dårligere BC, og den funker helt fint på rådyr og hjort på 300m når den starter med 860m/s. Så 300m bør gå, såvidt.

 

K

 

150gr ttsx i cal. 30 har lik BC som 120gr ttsx i cal 6.5 (faktisk er den marginalt bedre).
 

På 300m med V0=850m/s og 120gr kule ville jeg valgt noe annet. 127gr lrx f.eks, men da må du jo som sagt over på dustekaliberet ettersom 6.5x55 ikke håndterer kula 😎..Med på kjøpet får du ca 100m/s ekstra fart.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...