Jump to content

Bæring av våpen, opp eller ned?


LeBoost

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan de fleste her bærer våpenet sitt, med pipa opp eller ned?

De fleste vil vel svare opp, og jeg vet DFS har vel også i sine regler at våpen bæres med pipa opp.

 

Men jeg sliter litt med det, for i forsen fikk vi innprenta at våpenet skulle bæres med pipa ned (med unntak på betong og inne i fleretasjebyggninger). Grunnen var, "Alt som går opp, kommer ned igjen!".

 

Ikke forstå meg feil, på en skytebane, sammen med andre, gjør jeg som de og bærer med pipa opp.

Men, alene eller ilag med "likesinnede" peker pipa ned.

Link to comment
Share on other sites

Da har du vært i en annen militæravdeling enn meg, og drister meg til å si at det argumentet fra din avdeling er litt på trynet. Bærer med pipa opp, sjansen for at en fallende kule treffer noen er mikroskopisk i forhold til risikoen for å skyte meg sjøl i foten!

Link to comment
Share on other sites

Er redd det svaret er feil, selv få grader til siden fra rett opp, vil kunne medføre at kula fortsatt er stabilisert på vei ned. ufarlig er den kun når den er destabilisert og i fritt fall.

 

At en skal ha max uflaks for å treffe noen, er en helt annen sak. Jeg vil vel tro at sjangsen for å skyte seg selv eller en annen i foten, er større enn risikoen for at noen skal få kula i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer den dagen man går på ræva så det synger (og et kommer til å skje en dag, tro du meg!) og trer pipa godt ned i myra? Det er ikke bare moro å stå midt i skauen og prøve å pirke rein munningen for jord med improviserte midler. Tilogmed det å få snø ut av en diger haglemunning er plundrete nok hvis du ikke har pussesaker liggende i jaktsekken, og det har ihvertfall ikke jeg til vanlig. Dessuten er det som kjent en del stein i bakken i Norge, så det er ikke bare på betongunderlag at det er risiko for rikosjetter

 

:arrow: Jeg bærer børsa med pipa opp. Faren for vådeskudd multiplisert med at den fallende kula skulle treffe noen i huet er såpass minimal at jeg synes jeg kan leve med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bærer også opp, av samme grunn som Sako, pluss at jeg ikke liker at avtrekk, sikring osv kommer i kontakt med løse reimer på sekken, lommer i jaktjakka osv. Føler jeg har mye mer kontroll med rifla oppover.

 

Hender dog at jeg bærer hagla med løpet ned, fordi da kommer tyngdepunktet høyere, og den sklir ikke like lett av skuldra. Har nemlig ei elendig reim :( Men er 100 % sikker på at nissen kommer med ny snart :D

Link to comment
Share on other sites

På stevne så bæres nok våpenet med pipa opp, som alle andre, men i skogen/på fjellet så bærer jeg rifla opp, ned, bakfram, oppned, vrang, og sidelengs.......alt ettersom jeg føler for det for å bytte på litt så jeg ikke får krampe.

Bæremetodene begrenser seg jo betraktlig hvis jeg en skjelden gang skulle gå med ladet våpen, selvsagt!

Stort sett så ønsker jeg den rifla dit pepper'n gror, unntatt akkurat da det skal skytes. 8)

Link to comment
Share on other sites

jatakk begge deler. Bære på skulder i reim, pipe opp. Bære i "ferdigstilling" over brystkassa pipe ned på skrå ut fra meg, altså omtrent som AG i beredskapsreim. Så lenge jeg har kontroll på hvor pipa peker er jeg fornøyd

 

Som en hovedregel vil jeg ikke bære et ladd våpen på ryggen med pipa opp etter at jeg gikk på rompa med ladd hagle og DUNDRET kolben i bakken. Rett bak meg gikk faren til en kompis med fri sikt ned i pipesettet. (Har gamle Sauer-Suhl hanefallssikring? Tror ikke det nei... :shock: ) En annen sak er at jeg er så kort at et våpen på ryggen med pipe opp har en tendens til å peke opp i fjeset på ganske gjennomsnittlige nordmenn rundt meg.

 

Hva skjer den dagen man går på ræva så det synger (og et kommer til å skje en dag, tro du meg!) og trer pipa godt ned i myra? Det er ikke bare moro å stå midt i skauen og prøve å pirke rein munningen for jord med improviserte midler. Tilogmed det å få snø ut av en diger haglemunning er plundrete nok hvis du ikke har pussesaker liggende i jaktsekken, og det har ihvertfall ikke jeg til vanlig. Dessuten er det som kjent en del stein i bakken i Norge, så det er ikke bare på betongunderlag at det er risiko for rikosjetter

 

Jeg tror faktisk det var på samme turen at jeg slo et hjørne av ei fortann da jeg skulle blåse snø ut av pipesettet. :( Skal jeg passere så ulendt terreng at jeg trenger å hjelpe meg med begge hendene, eller skal legge ut på en ren transportetappe foretrekker jeg pipe opp på ryggen, men da med tomt våpen.

 

Kort sagt: situasjonen og standplassleder/banereglement avgjør dette for meg. Med mindre man er bundet av sistnevnte finnes det nok ikke noen 100% fasit.

Link to comment
Share on other sites

ser jeg må presisere litt. Rifle på rygg, pipe opp, da er rifla ulada selvsagt. Går aldri med skudd i kammer og rifle på rygg. Er rifla ladet f.eks inn på post, har jeg den i tohåndsgrep over brystkassa med pipa pekende nedover. Da har jeg full kontroll, avsikrer selvsagt aldri før det er i siste sek før skudd går. Jeg går veldig sjeldent, ytterst sjeldent med skudd i kammer, da jeg stort sett posterer, og da holder det lenge og ta ladegrep når jeg er på plass på post. Litt knotete forklart men men

Link to comment
Share on other sites

Munning opp hos meg, ved bæring og transport av våpenet.

 

Munning ned i force'n. Det hadde vel mest med bæresystemet, og "tilgjengelegheta" på våpenet der.

Har eg skot i kammeret, noko eg sjeldan har utenom når eg sitte på post, har eg rifla i begge hendene, og då er munningen ned.

 

Låner denne tråden. Hvordan bærer dere hagla på støkkjakt (klar til skudd)? Opp eller ned?

 

Må innrømme at då bære eg den stort sett kun i høgre handa. Passer likevel på å ha kontroll på munningen.

Link to comment
Share on other sites

Interressant diskusjon, og nyttig å se hvilke erfaringer og syn forskjellige folk har på nettopp dette. :)

Særlig interressant er det å lese da jeg er helt fersk innen jakt, men har endel år på baken i grønt...

Jeg tilater meg å legge ved noen bilder fra Blaser sine nettsider. Her er sikkert mye både 'riktig' og 'galt', men felles for disse bildene er nok at er tatt med tanke på at det er reklame for våpenet og ikke for jakta ;) . Alikevel kan det kanskje gi noen inspill for diskusjon?

 

K95_Attache_2.jpg

 

K_5096a3d031.jpg

 

k95_einstieg.jpg

 

r_dd4a6d756e.jpg

 

r_f4ab0b1d5d.jpg

 

r_dbb27918c0.jpg

 

R_c17d10b13f.jpg

Link to comment
Share on other sites

På støkkjakt med hagle må man nødvendigvis gå med ladd våpen skal man ha håp om kjappe skudd. Da er det hagla i ei eller to hender som gjelder, med pipa framover eller skrått ned til venstre.
Når jeg går etter rypa eller i litt åpent terreng etter skogsfuglen liker jeg å ha hagla i armkroken, sånn "engelsk gentleman"-style. Har ennå ikke vært for sein med monteringa så lenge jeg ikke har den slik i tett terreng. Fordelen med dette er at man avlaster armer og skuldre en smule; jeg synes fort det blir litt statisk slitsomt å gå med hagla i ferdigstilling hele dagen. Børsa i høyre hånd, hengende horisontalt med armen rett med og grep om baskyl/låskasse slik at børsa balanserer fint fungerer også bra. Ihvertfall så lenge det ikke er montert glass på børsa.

 

Selvsagt aldri i retning av folk.
Naturligvis.

 

Jeg tilater meg å legge ved noen bilder fra Blaser sine nettsider. Her er sikkert mye både 'riktig' og 'galt', men felles for disse bildene er nok at er tatt med tanke på at det er reklame for våpenet og ikke for jakta
Vel... jeg liker ikke å bære børsa på den måten, jeg synes munningen har for lett for å komme litt for nær ansiktet. Selv med uladd børse. Metoden på det siste bildet synes jeg er en uting, siden man alt for lett peker børsa i usikker retning. Jeg foretrekker å ha børsa uladd i reim over/bakpå skuldra eller i tohåndsgrep/enhåndsgrep/armkroken med munningen pekende framover.
Link to comment
Share on other sites

Nå står han fyren på det nederste bildet og ser gjennom en kikkert, men jeg ville aldri ha gått rundt med et våpen over skulderen som på bildet. Spesielt ikke om man hadde holdt rundt pipa med en hånd. Grunnen er at dersom man hadde gått på trynet så ville geværet ha svingt 180 grader rundt hånda og pekt på brystet til eieren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bærer våpen med munningen opp. Eneste unntak er hvis jeg har den på ryggen, og det er mye snø på trærne, og jeg har glemt noe til å tette igjen løpet med.

 

Jeg anser muligheten for å skyte seg sjøl og folk rundt som større hvis løpet peker nedover. Jeg var i militæret i '93-'94 og ble aldri opplært i å ha løpet ned. Det skulle være opp. Rett opp, skrått opp, dreit dem i, men det skulle ihvertfall ikke peke nedover.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser det er mange som refererer til hva de har lært i militæret. Jeg var i førstegangstjeneste i 94-95. I 1994 hadde vi pipa skrått opp ("høy ferdigstilling"). I 95 hadde vi den ned (ny instruktør). I 98 da jeg trente for deployering til utlandet var pipa fortsatt ned. Da pipe/opp ned ble diskutert på et norsk militært diskusjonsforum gikk diskusjonen side opp og side ned (tok dere den :mrgreen: ?) uten noen annen konklusjon enn at dette tydeligvis varierer hei vilt mellom avdelingene og nærmest fra år til år.

 

Forsvaret har ikke noen fasit de heller.

 

Det viktigste må være at det ikke blir hull i noen eller noe som det ikke skal være hull i, og at man føler seg trygg rundt jakt/skytekameratene sine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om forsvarets rutiner nødvendigvis er de beste, delvis fordi de må ha regler som selv uengasjerte idioter kan følge og dels fordi de ofte er relatert til strid.

 

Personlig føler jeg vel at pipa opp gir minst risiko for vådeskudd totalt sett siden det eliminerer rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer den dagen man går på ræva så det synger (og et kommer til å skje en dag, tro du meg!) og trer pipa godt ned i myra? Det er ikke bare moro å stå midt i skauen og prøve å pirke rein munningen for jord med improviserte midler. Tilogmed det å få snø ut av en diger haglemunning er plundrete nok hvis du ikke har pussesaker liggende i jaktsekken, og det har ihvertfall ikke jeg til vanlig. Dessuten er det som kjent en del stein i bakken i Norge, så det er ikke bare på betongunderlag at det er risiko for rikosjetter

 

:arrow: Jeg bærer børsa med pipa opp. Faren for vådeskudd multiplisert med at den fallende kula skulle treffe noen i huet er såpass minimal at jeg synes jeg kan leve med det.

 

Hva skjer den dagen man i minus 24 grader bøyer seg ned for å rette på gamasjen, rifla glir framover fra skuldra og pipa plantes gjennom isen og ned i et 20cm dypt overvannlag. Tja si det... Dette skjedde med en kompis av meg på toppjakt for to år siden. Det ble et lengre opphold og ti blå fingre før han var operativ igjen ja.

Link to comment
Share on other sites

*klippeklipp*vrang, og sidelengs.......
Jeg skulle gjerne sett bilder av ei vrengt rifle :mrgreen:

Men uansett tror jeg personlig at konklusjonen blir, at så lenge pipe peker i sikker retning (opp eller ned) og rifleoperatøren og hans venner er komfortable med måten det gjøres på, så er alt god knall. På jakt vell og merke. På bane/stevne er det pipe opp og sluttstykke i bakre stilling.

Link to comment
Share on other sites

Eksemplet med at rifla gikk over skuldra og ned i blåsørpa må vel være et unntak fra regelen, tror nok de fleste ganger så vil det lavere tyngdepunktet med pipa opp føre til at rifla når bakken med kolben først om man bøyer seg ned. Setter man seg på huk med pipa ned er sjansen større for at løpet stappes ned i bakken. Tror jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Var i forcen i 93, grensejeger/ hundefører. og pipa var alltid opp. Bortsett fra når vi hadde helkoptertransport ut langs grensa, da var pipa alltid ned. det pga at ett vådeskudd oppover i helikopteret ikke er å foretrekke.

Grunnen til at pipa alltid skulle peke opp for meg var att Panto som hunden het alltid kom forbi kloss ved foten og han likte ikke pipeenden hvis den kom ned hehe.

 

Ellers når jeg er på jakt eller på skytebanen er pipa alltid opp, når rifla er på skuldera.

Link to comment
Share on other sites

Var i forcen i 93, grensejeger/ hundefører. og pipa var alltid opp. Bortsett fra når vi hadde helkoptertransport ut langs grensa, da var pipa alltid ned. det pga at ett vådeskudd oppover i helikopteret ikke er å foretrekke.

Grunnen til at pipa alltid skulle peke opp for meg var att Panto som hunden het alltid kom forbi kloss ved foten og han likte ikke pipeenden hvis den kom ned hehe.

 

Då har praksisen endra seg på 10 år. Pipa alltid ned, mot bakken foran deg. Enten det var oppstilling, patruljering langs grenselinja eller nærstridsskyting/patruljedrill med skarpt på skytebana.

No var eg Patruljeførar og ikkje hundeførar, men alle HF'ane eg såg køyrte samme praksis.

 

Edit: kom på det at på skipatruljane hadde dei fleste AG'n på kryss over overkroppen med løpet på skrått oppover.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

OK!!!! OK!!!!

 

Smaken er som baken!

 

Her er en ekspertuttalelse iallefall:

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/friluftsliv/article749178.ece

 

Mine piper peker opp, ned, skrått nedover og somme tider beklagligvis skrått oppover (kun hagla får lov til det hvis noe er på gang / leirdueskyting).

 

Men liker egentlig det "eksperten" kom med i artikkelen der...

Bruker kanskje ikke samme metode for å få rifla ned av skuldera da men...

Link to comment
Share on other sites

Den kontinentale stilen med børsa under armen er en tysk uvane jeg dessverre har lagt til meg i de senere årene, tanken er at man ikke skal få for mye fukt i optikken.

Men så må det bemerkes at det er ikke mye bevegelse under den jakten da, hvis man prøver det samme under typisk norsk jakt vil det som regel dugge realt etter litt hard marsj i oppoverbakke... :P

Link to comment
Share on other sites

Eksemplet med at rifla gikk over skuldra og ned i blåsørpa må vel være et unntak fra regelen, tror nok de fleste ganger så vil det lavere tyngdepunktet med pipa opp føre til at rifla når bakken med kolben først om man bøyer seg ned. Setter man seg på huk med pipa ned er sjansen større for at løpet stappes ned i bakken. Tror jeg da.

 

Det er det mulig du har rett i. Mitt innlegg var kun et forsøk på å legge inn en morsom kommentar. Jeg har ingen sterke meninger vedrørende hvordan børsa skal bæres. :)

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt flere måter å bære rifla på, men må innrømme at det så og si alltid blir i klassisk stil, reim over høyre skulder og pipa opp - uten patron i kammeret. Unntak er når jeg går jag og det er mulighet for nærkontakt med dyr, da er det med to hender på rifla og klar til skudd.

Link to comment
Share on other sites

Var i forcen i 93, grensejeger/ hundefører. og pipa var alltid opp. Bortsett fra når vi hadde helkoptertransport ut langs grensa, da var pipa alltid ned. det pga at ett vådeskudd oppover i helikopteret ikke er å foretrekke.

Grunnen til at pipa alltid skulle peke opp for meg var att Panto som hunden het alltid kom forbi kloss ved foten og han likte ikke pipeenden hvis den kom ned hehe.

 

Då har praksisen endra seg på 10 år. Pipa alltid ned, mot bakken foran deg. Enten det var oppstilling, patruljering langs grenselinja eller nærstridsskyting/patruljedrill med skarpt på skytebana.

No var eg Patruljeførar og ikkje hundeførar, men alle HF'ane eg såg køyrte samme praksis.

 

Edit: kom på det at på skipatruljane hadde dei fleste AG'n på kryss over overkroppen med løpet på skrått oppover.

Lett vi sklir over til å prate om tjenesten langs grensa;)

..men under mine tre vintre der oppe, hadde vi i blant AG'n i ryggsekk stilling bak på ryggen under ski patruljer, uten at det var helt reglementært. En ting som var irriterende ved det, er å stadig dunke bakhodet i løp/sikte.. som om det ikke er irriterende nok å plante ansiktet ufrivillig i snøen;)

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg ikke, bære agen med pipa oppover i millitæret? Den skal jo henge på magen med 3punkts reim og pipa ned! Når vi gjekk på ski dytta vi kolben nedover til hofta og pipa peika mot skulderen, beste måten jeg vet!

 

3punkts reim er tingen, så mange muligheter å bære et våpen på, kan til og med bære rifla som en ryggsekk! Men best på karbiner og våpen med kort pipe..

Med normale 2punkts riflereima er det oppover som er mest konfertabelt over skuldra.

 

Demo av forskjellige måter å bære på med 3 punkts

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...