Jump to content

Europeisk våpenindustri i fritt fall


morten0

Recommended Posts

Med de ny prisene på våpen i 1984, som det var utklipp av tidligere i tråden, og det lønnsnivået som var i 1984, så er det ikke rart at Norge flyter over av Mauser M98 som forsvaret solgte ut for + -125kr

Det var rett og slett økonomisk fornuftig, for M98 gjør jo jobben like godt som noe annet, og man hadde noen kroner til overs etter en mer eller mindre vellykket ombygging til jaktrifle.

Hadde man hell i jakta så hadde man "gratis" kjøtt på bordet i tillegg, som også spedde på familie økonomien

 

Det samme gjelder forsåvidt i dag, viss man har en allerede ombygget Mauser, men det er ikke økonomisk forsvarlig å bygge om en M98 i dag, da bare deler og arbeid koster mer enn en ny rifle av tilsvarende eller bedre kvalitet

 

Jeg ser poenget til TS, og jeg har også kjøpt nye våpen, der fit and finish ikke er helt på topp...

Verste eksempelet er en Weatherby PA-08 pumpehagle jeg kjøpte bare for sjøfugljakt, tror jeg ga 1990kr på XXL. Det var den ikke verdt, så den ble gitt vekk til en fattig student på sørlandet når jeg hadde fått nok. Man kan ikke ta betalt for sånn søppel.... Han fikk beskjed hva han gikk til for å si det sånn, men han kom seg nå på jakt

 

Jeg jakter selv med M98, men det er ikke tvil om at det finnes bedre våpen å få tak i, men nå er nå jeg sånn skrudd sammen at så lenge den ikke er utslitt så får den bli med videre i hjortelia kjip som jeg er:mrgreen:

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Det som mangler er definisjonen av "bedre".

 

For veldig mange er dyrere synonymt med bedre. Selv om enhver ser at Toyota Yaris er "bedre" enn Mercedes om det er driftssikkerhet som er definisjonen av "bedre".

 

For en god del år siden satt vi en 10-12 stykker rundt lunsjbordet i kantina på jobben og diskuterte romfergen etter en av katastrofene. Da kom spørsmålet om hvem som ville blitt med på en tur hvis man fikk tilbud om det. Alle ville blitt med unntatt to Toyotaeiere.. :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en inflasjonskalkulator her: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/939-inflasjonskalkulator

En Brno mod 2 kostet altså 475 kroner i 1969. I følge kalkulatoren tilsvarer det 4570 i dagens kroner. Nesten en 10-ganger.

Jaktdepotet selger i dag CZ  455 for 4495.  Et annet eksempel: Schulz Larsen rifle kostet i 1969 kroner 1995 ifølge annonsen. Det blir 19195 i dagens kroner ifølge kalkulatoren. Hos Jakt og friluft får man en S&L Classic DL for 15990.

 

Salongriflen koster altså omtrent det samme som i '69. S&L er  billigere i dag. 

Dette var bare 2 eksempler fra annonsen, og kanskje er kvaliteten på våpnene bedre (eller dårligere?) idag.

 

Denne sammenligningen ble gjort ved hjelp av ved hjelp av inflasjonsindeks. Hadde jeg funnet en indeks for en gjennomsnittlig arbeiderlønn (netto etter skatt) , kunne det ha sett annerledes ut.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar denne kalkulatoren https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/937-inflasjons-og-lonnsutvikling og ser på lønnsutvikling ser du at den s&l-rifla skulle kosta over 40 000 i dag om det skulle vært en tilsvarende andel av lønna. Det er ihvertfall sånn jeg forstår det, jeg må innrømme at økonomi ikke er mitt fag, men jeg mener det høres rimelig ut. For 40 000 burde man jo kunne få en anstendig børse i dag også.

 

Husker folk klaga over dårlige dab-radioer da det kom og så hvor mange timelønner den gamle Tandbergen hadde kosta da den var ny. Kunne fått grei lyd i dag også, om man ville bruke tilsvarende.

 

Et annet element her er vel at langt mindre av inntektene våre nå er bundet opp i mat etc. Vi har mer disponible midler enn det som var vanlig i 1969, men for å regne ut det må noen med relevant utdanning på banen, tror jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har fått bedre råd de siste 30 årene. Ingen tvil om det. Ola Dunk bruker drøye 11% av årslønnen på mat og drikke i snitt. I Vest Europa generelt bruker man i snitt over 20%. 

 

4 timer siden, erikraude skrev:

For 40 000 burde man jo kunne få en anstendig børse i dag også.

 

Derfor har mange av oss råd til R8 med V8 på toppen. Vi har til og med råd til å mate den med noe så fint og dyrt som Oryx. 

 

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt mer nyansert enn det. Husk at før kunne mor gå hjemme i flere år og passe på at vi snørrunger fikk ei brødskive før vi strøk ut i ville western  i skogen bak huset. Vi var borte på sjølstyr og eventyr i 7-8 timer i strekk, til far kom hjem, og det var middag. Måtte ofte ropes inn. En time med lekser, og tvang, ut igjen noen timer før det ble mørkt. Leke Tarzan.. 

Barnehage kan jeg ikke huske fantes i vokabularet den gang. 

Det holdt stort sett med fars inntekt. 

Nå er en normal familie avhengige av 2 inntekter for å få ting til å gå rundt, og leve noenlunde bekymringsløst liv. Dagens snitt tror jeg dras opp av at noen relativt få tjener avsindig mye i forhold til resten. 

Tilbake til topic.. 

Skal man gjøre et kupp på fordums kvalitet, er f. eks en Mannlicher Schonauer 1903, eller GK et godt eksempel. Har vel blitt estimert at for å produsere tilsvarende "fabrikkrifle" i dag, ville koste rund 100 000,-

Både Ernest Hemingway, og "Karamojo" Bell brukte denne. Var så hådtilpasset, at deler ofte ikke gikk om hverandre. Sluttstykke og låskassen ble lappet med diamantstøv... Sier ryktene 😏

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

RUGER #1
Ingen tvivl om, at Manlicher 1903 ville være dyr. Men kunne saktens produceres på moderne CNC, og med ensartede mål, og samme eller bedre pasning
Jeg har lidt ambivalen forhold til Håndtilpasset, og ikke at gå om hverandre.

Håndtilpasning, blev primært gjort, fordi, man ikke hade makineringsmuligheder med nødvendige nøjagtigheder. Engang da jeg kjøbte Gamle Schultz & Larsen. Var jeg i udgangspunktet voldsom imponeret, da samtlige tegninger var angivet med hundrededels tolerencer. Eneste problem, var at man godt viste, at man ikke kunne levere brugbar overflade kvalitet fra maskineringen. Så samtlige udvendige mål, var reelt 1 tiendedel for stor, og samtlige huller 1 tiendedel for små.. Disse fejlmål, blev så justeret med håndkraft.. Resultaterne blev flotte, men vandvitigt unødvendigt dyre. Og  det var næsten ikke mulig at opnå jævne og fuldt bærende overflader.

Hvis man idag med moderne bevarings og miljø øjne skulle vurdere gutter som Bell og andre af de ikoniske elfenbensjegere. Ja så var det nok ikke heltestatus de opnåede. Reelt ville de vel blive beskrevet som organiserede Tyvejægere. Som var en førsteårsag, til kollaps i de kjempe elefantbestande. Men moro, at se hvordan tiden ændre beskrivelser fra Helt, til reelt kriminel.
Hvad de reelt brugte af våpen, siger formodentligt mere, om Tilgang, end nøgtern bedømmelse af kvalitet.
Idag kunne man forestille sig, at han ville bruge AK47, Som de fleste af dem han ville konkurrere med idag

Når det nu er skrevet, skal man tage det med et gran Ironi, og lidt humor

 

  • Like 4
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Ruger #1 skrev:

 

Barnehage kan jeg ikke huske fantes i vokabularet den gang. 

Det holdt stort sett med fars inntekt. 

Nå er en normal familie avhengige av 2 inntekter for å få ting til å gå rundt, og leve noenlunde bekymringsløst liv. 

 

 

Jeg lurer på om ikke mors inntekt i dag svært ofte knapt dekker barnehage, SFO, bil nr to osv. Kanskje livet ble mindre bekymringsfullt om mor eller far var hjemme, på alle måter?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 9.7.2020 den 4.57, ignorant skrev:


Angående de eftermonterede gasskjold, der er på 98, ja så er det næppe  så imponerende, da de blev indført, efter at den gode Paul mistede det ene øje ved en hylsterpunktering.
Som jeg siger "brent Barn lukter ille" Eller var det "brent barn skyr ilden" 

 

 

 

Dette stemmer ikke; Paul M mistet sitt venstre øye under prøveskyting av et halvautomatisk prototypevåpen i 1902, disse riflene omtales ofte som C98-selv om det visstnok ikke finnes 2 like av de.

Link to comment
Share on other sites

On 7/11/2020 at 8:36 AM, Chiefen.v-2 said:

 

Jeg lurer på om ikke mors inntekt i dag svært ofte knapt dekker barnehage, SFO, bil nr to osv. Kanskje livet ble mindre bekymringsfullt om mor eller far var hjemme, på alle måter?

 

 

No har eg ikkje eg verken ungar eller plen, men eg hadde ikkje sagt nei takk til å gå heime på damas hyre likavel. Ho må berre sjå å få seg ein skikkeleg betalt jobb fyst. 

Link to comment
Share on other sites

På 11.7.2020 den 8.36, Chiefen.v-2 skrev:

 

Jeg lurer på om ikke mors inntekt i dag svært ofte knapt dekker barnehage, SFO, bil nr to osv. Kanskje livet ble mindre bekymringsfullt om mor eller far var hjemme, på alle måter?

 

 

Tja, bare leve etter eget lønnsnivå og ikke etter lønningene av naboen. Bruktbil og syden tur annenhver år sparer mye penger

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ignorant

Godt svar ;)

Bell and the Boys hadde nok vært jaget vilt på både internet, og 'in the open' i dag...

Litt ironisk dog, at mange av dagens jaktvåpen fremdeles lages/designes etter deres preferanser, og erfaringer, både fabrikk, og custom. Enkelte kaliber/hylser vil forbli "klassiske", og så lenge det finnes noen som leser, og drømmer, vil det alltid finnes et marked for håndtilpasset. Noen som vil ha noe annet enn en designet Blaser med grad ultra tre, og jalla "graverte" sideplater. 

Samme Afrika, som antakelig Bell & Boys ødela, vil de ikke oppleve, men de er med på å holde liv i en utdøende kunstart, og ikke minst, holde liv i et dyremangfold i Afrika.. Ironisk nok :winke1:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...