Jump to content

Europeisk våpenindustri i fritt fall


morten0

Recommended Posts

Ble svært skuffet her om dagen da jeg fikk vite at Mauser skal stenge ned produksjonen av M03-riflen. Se nå på de riflene Mauser tilbyr. Mer eller mindre bare "billig drit".

Gode gamle CZ har også kuttet ut sin 550 modell, og byttet den ut med en billig variant. Her har designeren tydelig tatt sin egen avføring og smøret utover et lerret, for deretter å kalle resultatet for en nyvinning.

 

De fleste produsentene gjemmer seg bak ord som innovasjon osv, men alle ser gjennom dette. Faktum er at de fleste riflene blir billigere å produsere og kvaliteten dårligere.

 

Jeg tør nesten påstå nå at europeiske produsenter er blitt like ille, eller verre, enn amerikanske våpenprodusenter.

For eksempel å finne et sluttstykke som er i en del, og ikke delt opp i flere deler, med løse sluttstykkehåndtak osv er nå nesten umulig. (Noen unntak er det selvsagt) Magasin som ikke mater, dårlig utkast av hylser, plastikk over alt, sluttstykke som låser hverken i låsekasse eller løp, men i en egen "ring". I det hele tatt å få et 5-skudds magasin som fungerer, ser ut til å være for vanskelig for de fleste produsenter.

 

Dette fenomenet er ikke en ny ting, men jeg synes at i det siste så har det tatt helt av. At det er et marked for rimelige rifler er jeg klar over, og det er fint at noen også produserer det, men at alle de billige løsningene også kommer på de dyrere riflene er bare trist.

 

Advarsel: Innlegget er skrevet i ren frustrasjon, og kan derfor inneholde grove generaliseringer. Prater her i hovedsak om vanlige "bolt rifler"

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Er vel kundane som krever billige rifler og då må ein fira på kvaliteten, er vel noko ein ser på mange plan og er eit ganske gammalt fenomen.

Ideelt sett burde vel ei vanlig jaktrifle halde både 3 og 4 generasjonar, (Muligeins skifta løp) korleis hadde det gått med dei som lagar våpen da?

Meinar og ha lese i ei bok eg har at omkring 1920 gjekk fokus vekk fra betre og betre kvalitet til meir og meir produsert (og kjøpt).

Egentlig skulle me kunna kjøpt eit par jakker når me var utvaksne, ei for sommar og ei for vinter og hatt dei livet ut men samfunnet er ikkje lagt opp på den måten.

I tillegg blir det tilbudt utrulege mengder med det eg kallar «billig skit» burde vel eigentlig ikkje vore lovd og produser og seld desse varene « ends on a landfil» i løpet av få år.

Jaja her var eit solid hjertesukk frå ein som har vært av og på som minimalist meir eller heile livet men som no har bestemt seg for og leva nettopp som det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om M 03 modellen er et godt eksempel på at det er prisen i seg selv som har sørget for at salget ikke har vært som forventet, spesielt med tanke på at feks  Blaser fra samme konsern ser ut til å selge meget bedre tll tross for ennå høyere pris. Jeg vil vel heller våge å påstå at det selges flere kostbare (type 2-4 netto månedslønner og opp) våpen enn noen gang. For ikke å snakke om optikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ta deg ein tur på Biltema eksempelvis eller kjøp på eBay fra Kina. Finnes nok bra ting og men langtfra alt.

 

Da som er litt av poenget mitt er at ein del ting er nødt til og detta sund for og stadigt få selga nytt og nytt, no er det nok ikkje berre det at ting det sund som gjer at det er så enormt mykje meir boss enn før men rett og slett at me har så enormt mykje fleire ting enn før. 
Treng ikkje gå lengre tilbake enn nokre tiår før så og sei alle var minimalister frivillig eller ikkje. 
Det var lite og kjøpa og vanlige folk hadde lite pengar, no var vel ikkje dette berre bra heller då. 
m

Men eg trur mange av oss og ikkje minst mange av dei som veks opp i dag ikkje er klar over våres nære historie.

Edited by Sitka
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Sitka said:

Ta deg ein tur på Biltema eksempelvis

 

Har mye rart fra Biltema jeg, kan du komme med mer nøyaktige eksempler, for min erfaring er at det meste jeg har vært borti derfra holder en helt grei kvalitet..

Link to comment
Share on other sites

Hårklippemaskina eksempelvis, eg var innom der i dag da eg måtte kjøpa noko me skulle ha på arbeid. I kassa var det nokon sverd berekna til ungar, pris ca 50-60 kr laga av eit eller anna mjukt.

Då tenkte eg kor lang tid tar det før dette ligg og sleng rundt omkring.

Men er enig med deg og, mykje er av heilt grei kvalitet problemet er ikkje berre butikkane men oss forbrukarar og som kjøper så mykje me eigentlig ikkje treng.

Men no er da slutt!! Iverfall for min del, er litt herligt og bli kvitt unødige skrot og har eg merka.

Er som ein renselsesprosess, men no bevegar eg meg rimeleg langt frå tema i tråden her, men sån blei da.

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, vass skrev:

  -  det meste jeg har vært borti derfra holder en helt grei kvalitet..

 

Nåja, jeg skal PRØVE å få en ny "holder" for rotoren på el-gressklipperen fra nevnte firma i morgen. Rotoren var festet til ei plast-plate, med to plastnubber, en knapp cm i diameter. Fantastisk at den har holdt såpass lenge, når en slår borti røtter og småkvist. Spent på hva svaret blir.

 

4 timer siden, Mas-36 skrev:

Godt å være eier av en god gammel M98 da :D

 

Jeg har til sammen 6 stk. M/98-mekanismer (3 vanlige og 3 M/67). Noen av dem har fått ny pipe, nytt avtrekk og nytt skjefte, og diverse skruehull for kikkertmontasjer, men i sjølve mekanismene er det ikke skiftet så mye som et tennstempel. Det blir dårlig omsetning for våpenindustrien av sånt - - - !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, morten0 skrev:

"...De fleste produsentene gjemmer seg bak ord som innovasjon osv, men alle ser gjennom dette. Faktum er at de fleste riflene blir billigere å produsere og kvaliteten dårligere..."

Liksom prisen for "fremskritt..."

 

Mauser M98. Krag Jørgensen. Colt 1911. Sauer, Merkel hagler. Holder stand enda, god teknisk, gode materialkvaliteter. Overlever de fleste av oss herinne. Nærmest uslitelig. Og dét er det motsatte av forbrukersamfunnet vårt. Innovasjon, nye tekniske løsninger, mer komplisert, plast, mer som går i støkker. Og skrotes, til fordel for noe nytt. Ment slik, fordi vi stadig skal «bytte ut». Og den som liker disse gamle, gode blir gjerne flira litt av.

 

Og vi er med på kjøret, men forstår det ikke alltid sjøl. Litt som å sutre herinne om at våpenbutikker legges ned – etter at man har henta femtusen ni millimeter ammo på supertilbud hos XXL.. I bunnoggrunn er det faktisk hver enkelt av oss som smører hjula i dette gigantiske forbruksmaskineriet – som skal ha alt så billig og kjapt som mulig.

 

Mauser M98. Krag Jørgensen. Colt 1911. Sauer, Merkel hagler. Holder stand enda, god teknisk, gode materialkvaliteter. Overlever de fleste av oss herinne. Nærmest uslitelig. Og dét er det motsatte av forbrukersamfunnet vårt. Innovasjon, nye tekniske løsninger, mer komplisert, plast, mer som går i støkker. Og skrotes, til fordel for noe nytt. Ment slik, fordi vi stadig skal «bytte ut». Og den som liker disse gamle, gode blir gjerne flira litt av. Og vi er med på kjøret, men forstår det ikke alltid sjøl. Litt som å sutre herinne om at våpenbutikker legges ned – etter at man har henta femtusen ni millimeter ammo på supertilbud hos XXL.. I bunnoggrunn er det vi som smører hjula i dette gigantiske forbruksmaskineret – som skal ha alt så billig og kjapt som mulig. Kvalitet synes på mange måter å være ut, dessverre. 

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg påpeke at våpen som R8, Sauer 202, Sig Cross, Sako S20, Glock, Sig P320, CZ P10, osv. også er lagd for å vare?

 

At noen vil tviholde på blånert stål og valnøtt er helt ok. Men å ikke forstå at utviklingen går fremover (og at moderne plast og "melonert" rustfritt stål/anodisert alu varer lengre enn blånert høykarbonstål og valnøtt...) - det må man nesten bare forsøke komme seg over.

 

Les gamle klipp fra aviser den gang "Krag Jørgensen Geværet" kom i "brug". Det var mye sutring den gang da også om dette nymotens søppelet som var tiss og dust og teit i forhold til kammerladere og RBer.

 

@ignorant kan masse om materialer, produksjon, og teknikk - jeg tipper han faktisk syns dagens standard for materialteknologi og metallurgi er noe bedre, enn hva det var for over 100 år siden....

 

Sorry Mac, men at noen tviholder på sin ombygde Mauser mens de fnyser av Sako 85 eller Sauer 300.........

Ja - det finnes billig ræl.

Men billig ræl fantes det før også.

Å bruke Biltema som referanse.... Hva skal vi si om postordrekataloger fra lengelengesiden?

 

At vestlig produksjon er lagd for å selge har jo vært allment kjent siden 50-tallet, den gang fabrikkene i DDR produserte ett produkt hver i tre måneder, før de la om til et nytt produkt.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sitka said:

Ta deg ein tur på Biltema eksempelvis eller kjøp på eBay fra Kina. Finnes nok bra ting og men langtfra alt.

Det var nå primært våpen jeg tenkte på all den tid dette var trådens tema.

 

"Hard mode": nevn europeiske produsenter. Ikke amerikanske merker som har lagd billig jalla siden de ble starta.

 

Et siste argument:

En M18 produsert i dag er lagd for en helt annen kundegruppe enn hva både M12, R8, S202, osv er.

På samme vis var det stor forskjell på de som kjøpte køzztåm S&S G.98 Jagdbüchse, og de som jakta med en hand-me-down munnlader.

 

Å sammenligne en moderne masseprodusert budsjettmodell med en gammel spesialbestilt G98 (eller hva en nå valnøttmafian tenner på) blir dustete. Kan en sammenligne en ny R8 til kr 99 790 med en H&R fra 1952..?

 

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt er at om jeg vill bruke 30 000 +++ på en rifle , så finner jeg f..... ingenting uten "skavanker". Løpsbytte, låskasser i aluminium, låskasser som ikke er tilpasset patronen,  oppspenner som lager lyd, sluttstykker man med enkelhet får ufullstendig ladegrep med,  magasiner som ikke mater, magasiner det avtrekket er integrert, lange tunge våpen fulle av skruer. Og når man endelig har funnet en finsk rifle man tror er perfekt, så er det faen meg ikke sikkert den kaster ut tomhylsen🤪  

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

At det alltid har blitt produsert varer som har hatt dårlig kvalitet er det ingen tvil om. Og alt var ikke bedre før heller. Men poenget mitt var at når det komme en ny modell fra en produsent, så er det ofte "dårligere" enn den forrige. Det er kuttet inn på både det ene og det andre for å spare kostnader.

 

For min del så prater jeg ikke om at alt skal være blånert stål og valnøtt. Syntetiske materialer og diverse legeringer kan være fint og bra det også. Men når jeg nevnte de punktene i opprinnelig innlegg over ting som jeg synes var blitt dårligere med tiden, så er det nesten ingen rifler som ikke har tatt disse snarveiene i dag. Av de riflene som nevnes i svarene her så er mange av disse ute av produksjon og andre har akkurat disse problemene som jeg nevner. Som f.eks Sako 85 som har et kjent problem med utkast av tomhylser.

 

"Nymotens ræl": Vil ikke kalle det det, men å skru fast sluttstykke-håndtaket med en enkel skrue kan vel nesten kvalifisere vel.

At metallurgien har blitt bedre tviler jeg ikke på. Men hvilken økt kvalitetsfølelse det gir meg er jeg usikker på.  Mange prater om tvilsom stålkvalitet på en del Mausere produsert på 40-tallet, men med tanke på at det totalt er produsert omtrent 100 millioner M98, mange av disse også på 40-tallet, så viser historien at dette i hovedsak er et teoretisk problem.

 

Men de fleste rifler i dag fungerer, og de fleste skyter godt. Så da er de vel bra nok. Men det er det som er skuffende for min del. Ikke bra men "bra nok". 

 

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig var alt bedre før?

Alt skal være billigst mulig, forhandler skal selvfølgelig fikse alle problemer øyeblikkelig og varen skal vare evig; det er ca kravene folk stiller til dusinvare våpen som koster det samme som en dårlig vaskemaskin de hiver på dynga etter 4 år uten å blunke. Gjerne vha henger som henger bakom bil til 1-2 årslønner. Visstnok et kupp, fikk med både hjul og ratt.

 

Sjekk prisene på normal kvalitetsvåpen feks på 80tallet og sjekk dine egen lønnslipper fra samme tid; kanskje du finer ut noe?

 

 

1 time siden, morten0 skrev:

Mange prater om tvilsom stålkvalitet på en del Mausere produsert på 40-tallet, men med tanke på at det totalt er produsert omtrent 100 millioner M98, mange av disse også på 40-tallet, så viser historien at dette i hovedsak er et teoretisk problem.

 

 

Folk som faktisk har testet slike mausere kan fortelle at stålkvalitet er helt på høyde med produksjonen sist på 30tallet; det er finnishen som endrer seg etterhvert som krigen går (i produksjonen av m98k).

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Selvfølgelig var alt bedre før?

Alt skal være billigst mulig, forhandler skal selvfølgelig fikse alle problemer øyeblikkelig og varen skal vare evig; det er ca kravene folk stiller til dusinvare våpen som koster det samme som en dårlig vaskemaskin de hiver på dynga etter 4 år uten å blunke. Gjerne vha henger som henger bakom bil til 1-2 årslønner. Visstnok et kupp, fikk med både hjul og ratt.

 

Sjekk prisene på normal kvalitetsvåpen feks på 80tallet og sjekk dine egen lønnslipper fra samme tid; kanskje du finer ut noe?

 

Sier meg enig i dette. Er derfor jeg ikke kommenterte prisene som produsentene har på sine våpen. Men som SuperXX også sier, det er svært vanskelig å finne selv en dyr rifle der det ikke er spart inn på ting. Prater da om rifler som selges i butikken, og ikke "custom" rifler.

 

Jeg vet ikke hva en kvalitetsrifle kostet for 40 år siden i forhold til lønn. Kunne vært interessant å vist. Men slik som prisene er i dag, så synes jeg ikke f.eks en Sauer 404 er direkte billig i forhold til lønn i dag heller.

Link to comment
Share on other sites

 Meina far min betala 8000 for ei CG 3000 på begynnelsen av 80 talet. Kikkarten var ein fontaine 3-9x40.

 Hugsar ikkje om det var med eller utan siktet, meinar det kosta 800.

Dette var Våpensøilen dei har vel alltid vore relativt dyre.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje veldig sterke meiningar om våpen før og no, eg har aldri handla på postordre men har handla på Biltema. Kvaliteten varierar. Ein advarsel til, dei boxerane dei sel der no er dårlige iverfall dei eg har kjøpt, tåler ikkje vaskemaskin kjem ut halvvegs som filler. 
Men men, uansett før eller no så gjeld vel den gammle regelen sån nokenlunde at ein får etter som ein betalar og at billigt sjeldan er best.

Link to comment
Share on other sites

Gjennomsnittlig årslønn for en mannlig industriarbeider utenom offshore i 1980 var ca 80 000 kr. Så 10% av brutto årsinntekt.

 

Statistikk 

 

I 2019 ser samme tallet ut til å ligge på ca 480 000. (Statistikken som er tilgjengelig nå er mye mer finoppløst, så jeg gjorde en rask forenkling selv)

 

Statistikk

 

Nå er det sikkert en økonom som kan fortelle meg at dette blir alt for enkelt 🤐, men 10% av en tilsvarende brutto årsinntekt er da 48 000. Det bør jo holde til en OK rifle med kikkert. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Hva forventer du fra ondik fra Biltema?

 

Ole

Kjøpte dei som dei solgte før, holdt i åravis. Muligens 10 år har dei enda.

Men la oss ikkje krangla om boxerane til Biltema. Heller eit tips til kor eg bør gå for og handla nye.

Trur ikkje eg har vært i ein klesbutikk på snart 10 år.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Husker 18-årsdagen min i 1995 godt.Bestod oppkjøring for bil tidlig på dagen,kjørte så inn til Trondheim og handlet en ny Tikka 690 med en halvkjip shirestone 3-10x44.

Pakketilbud til 7000 kr.En bra dag var det ihvertfall 🤠💸

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Javelin skrev:

Priser på et utvalg våpen Vinstra Våpen annonserte for i Jakt og fiske i 1984. 

 

0B1500E3-9FE6-4E2C-942B-18D3E8FF605D.jpeg

 

 

Siden vi er på kammeret tåler vi å gå litt uten om det som diskuteres ;) Jeg har faktisk en 4-500 slike Husqarna 22lr patroner liggende :D Laget av Eley for Schou :P

Link to comment
Share on other sites

Lidt produktionsfakta:
Stålkvaliteten på gamle m98 når ikke moderne stålkvaliteter til knæerne. Helt håbløst var stålkvalitet, og overfladehærdnin på de fleste produceret efter 43.
Tager man en M98 af god stålkvalitet, kan den klare en overladning, som svarer til 60% af det, gode moderne konstruktioner klarede.
Ved sprængnings forsøg er mange moderne, langt overlegne i forhold til Mauseren.
Rent præcisionsmæssigt, og forudsigelighed, er 90% nye rifler de gamle klart overlegne.
Løse bolthoveder, er klart bedre end hvis bolthovedet, er en del af selve sluttstykket. Man kan ved løse bolthoveder, anvende markant stærkere stål, end hvis man skulle lave et komplet sluttstykke.
Præcisionen, ved en løs bolthoved, vil generelt være bedre, og klart mere forudsigeligt
Magasinfunktion, har næsten heller ikke været mere ustabil, end ved gamle Mausere, i andre kalibrer, end 8x57
Mauser 98, Ford T og gamle grå Ferguson, var for den tid, helt ok. Men hvis man sammenligner med moderne produkter, er pålideligheden klart større  ved de nye.
Tænk på ungdommens ford Escord, som skule have spray på tændingen, hvergang det regnede.
Ofte skulle man fylde olie på, og kontrollere bensin. Motoren skulle hovedrepareres for hver 100.000km. Idag klare de fleste biler let 3-4 gange så mange km.
Fabrikker bliver generelt købt op, fordi, de er på kanten af konk. Og ikke fordi, at der sidder pengebegærlige investorer.
Jeg vil til enhver tid, foretrække en Tikka t3, over en gammel håndfilet tikka 55 eller 65, Fordi forarbedningen er markant bedre på en T3.
Nu er jeg også bare en af disse gamle sutrende mænd, som faktisk analysere, baseret på fakta, i stedet for gamle Ammestuehistorier
Idag er det muligt at få mange gange bedre kvalitet pr krone, end i "gamle dage"

  • Like 14
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan jo bare spekulere i om dagens bil og maskin park tåler tidens tann like godt som t forden og gamle gråtasser har gjort. Tviler på att de i det hele tatt går når de bikker 100 år. Å det tror jeg nok gjelder nok mye av ny motens våpen også🙂

Link to comment
Share on other sites

Har gjort meg akkurat dei samme tankane, vår massey Ferguson 135 (66 eller 67 modell) går enda sjølv om nesten ingen ting virkar.

Ingen ting av det elektriske, må tas på gear for og starta, grunnen til at det ikkje virkar er brann i det elektriske.

Har og ein 9 år gammal new Holland kjem den til og gå når den er over 50 år.

Tvilar på det, er for komplisert det har allerede vist seg.

Primusane mine som er temmelig gammle virkar enda, moderande slangeprimusar tja, har hatt ein der fekk eg nok.

Den var kjøpt på xxl annerkjent merke og modell. Såkalla multifuell men var ikkje noko for meg.

Men akkurat når det gjeld våpen er eg nok litt motsatt, der foretrekk eg ei moderande plastikk rifla.

Ikkje fordi eg likar nytt og fancy men eg har meir tru på betre presisjon. 
Men eg tippar magasinløysinga på den rifla eg har dett sund før magasinløysinga på vår gammle kragh jørgens, men det er så mange andre ting som er betre (synes eg da på ei moderande plastikk rifle, en ei kragh eksempelvis)

Skal og sei at det er mykje betre komfort i new Holland traktoren enn i ein massey Ferguson, så rettferdig får eg vera så det kjem heilt Ann på smak og behag.

Kunne skrivd mykje meir for og imot men me må alle ta våre valg som passar for oss sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Gamle A og T Forder som går enda er restaurert og overhalt flere ganger. Oftest er det bare rammen igjen av orginal bilen, og i en god del tilfeller er rammen nyprodusert og påført id fra den gamle. Her på berget er papirer på en slik bil veldig salgbare selv om en ikke har annet enn et vagt minne om bilen som ble spadd ned i myra rett etter krigen..

 

Bilmotorer og den slags småtteri er igrunnen elendige greier. Det jubles når en Mercedes eller Toyota klarer 1.000.000km, for en moderne skipsdiesel er det såvidt halvveis til første overhaling.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ignorant skrev:

Lidt produktionsfakta:
Stålkvaliteten på gamle m98 når ikke moderne stålkvaliteter til knæerne. Helt håbløst var stålkvalitet, og overfladehærdnin på de fleste produceret efter 43.
Tager man en M98 af god stålkvalitet, kan den klare en overladning, som svarer til 60% af det, gode moderne konstruktioner klarede.
Ved sprængnings forsøg er mange moderne, langt overlegne i forhold til Mauseren.
Rent præcisionsmæssigt, og forudsigelighed, er 90% nye rifler de gamle klart overlegne.
Løse bolthoveder, er klart bedre end hvis bolthovedet, er en del af selve sluttstykket. Man kan ved løse bolthoveder, anvende markant stærkere stål, end hvis man skulle lave et komplet sluttstykke.
Præcisionen, ved en løs bolthoved, vil generelt være bedre, og klart mere forudsigeligt
Magasinfunktion, har næsten heller ikke været mere ustabil, end ved gamle Mausere, i andre kalibrer, end 8x57
Mauser 98, Ford T og gamle grå Ferguson, var for den tid, helt ok. Men hvis man sammenligner med moderne produkter, er pålideligheden klart større  ved de nye.
Tænk på ungdommens ford Escord, som skule have spray på tændingen, hvergang det regnede.
Ofte skulle man fylde olie på, og kontrollere bensin. Motoren skulle hovedrepareres for hver 100.000km. Idag klare de fleste biler let 3-4 gange så mange km.
Fabrikker bliver generelt købt op, fordi, de er på kanten af konk. Og ikke fordi, at der sidder pengebegærlige investorer.
Jeg vil til enhver tid, foretrække en Tikka t3, over en gammel håndfilet tikka 55 eller 65, Fordi forarbedningen er markant bedre på en T3.
Nu er jeg også bare en af disse gamle sutrende mænd, som faktisk analysere, baseret på fakta, i stedet for gamle Ammestuehistorier
Idag er det muligt at få mange gange bedre kvalitet pr krone, end i "gamle dage"

 

Skal ikke motsi deg på at stålkvaliteten sikkert er bedre i dag. Men tallene taler fortsatt for seg selv. Tør nesten påstå at metallurgien kommer i andre rekke, og at det er andre faktorer som bestemmer sikkerheten til en rifle. F.eks Sako 85. Her har de laget et system som hverken ventilerer gass eller tetter for gassen. Har vært diskutert på flere steder på nettet. Vil tro at prosentvis så har Sako 85 flere rifler som har sprengt enn det M98 har. Så hva hjelper egentlig det nye sterkere stålet? Eller hva med S&L som hadde et problem med at tennstiften knakk, og dermed avfyrte skudd før sluttstykke var lukket. Ble problemet utbedret? Nei, det ble heller bare byttet til en ny tennstift, slik at den ikke skulle knekke så lett.

 

At M98 har dårlig mating fra magasin er en nyhet for meg. Er en selvfølge at magasinet må modifiseres hvis man velger å bytte kaliber på riflen. Har derimot hørt om at for butte kuler kan by på problemer på diverse rifler, også M98. I dag er det ikke uvanlig at produsenter sender en rifle ut på markedet med et magasin som har problemer med å lade visse kaliber. Virker på meg som om noen produsenter bare gir F.

 

For min del så veier ikke bedre stålkvalitet opp for diverse andre defekter og snarveier. 

Var ikke min mening at dette skulle bli en tråd om M98 mot alle andre, men M98 kommer frem som eksempel over alt, hehe

Link to comment
Share on other sites

Morten O
Både stålkvalitet, og sikkerhed er normalt meget bedre på moderne våben.
Jeg må dog medgive, at netop Sako 85, er en undtagelse. I forhold til 75  faldt man i med markedsfæringsfis, hvir man for at please nostalgikere, lavede det med "kontrolleret matning" Rifler med kontrolleret matning, holder bare til mellem 50 og 60% af det tryk moderne PF rifler klare.
så hvis man i stedet for sammenligner Sako 75/Sauer 200/S&L med M98, Så er der statististisk set 10 til 100 gange større chance for, at mauseren ryger. 
Hvis man ser på passiv sikkerhed ved sprængning, Ja så er Sauer/S&L mange gange bedre
PÅ S&L blev der skiftet tændstifter. Om det gør at det aldrig kan hænde igen, kan tiden kun vise,
Jeg har dog personligt skifte flere M98 tændstifter, fordi de var knækkede i fjederområdet, så skud gik.
Men ingen tvivl om at M98 er en meget fin konstruktion, taget i betraktning af tiden, den er konstrureret.
Angående de eftermonterede gasskjold, der er på 98, ja så er det næppe  så imponerende, da de blev indført, efter at den gode Paul mistede det ene øje ved en hylsterpunktering.
Som jeg siger "brent Barn lukter ille" Eller var det "brent barn skyr ilden" 

 

 

Edited by ignorant
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Morten O
Hvad er problemett med de separate låsseklakker som sættes ind i låsekassen. Bryr du dig ikke om, at man så han anvende en meget stærkere og sejgere stålkvalitet. I forhold til gamle dages indsatshærdede pisspot stålkvaliteter.
En hærdeproces, som ofte medførte, at akt blev skævt
Denne konstruktion har iøvrigt været anvendt i over 50 år. En af dem hvor man først så løsningen, var Tyske Voere Titan, så helt nyt er det nu ikke

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, enig at at forbedret stålkvalitet er en positiv ting. Aldri vært uenig i det. Har heller ingenting imot løse sluttstykkehoder. Mener fortsatt at den teoretiske effekten er mye større enn den praktiske effekten. Og det er mer enn hvor mye trykk osv en rifle tåler som avgjøre kvaliteten på en rifle. Vi får bare være uenig i dette temaet :) 

 

Var virkelig ikke gasskjoldet på sluttstykke på M98 i 1898? Mauser mister øyet sitt flere år etterpå. Ja, jeg vet ikke. En interessant historie er det uansett.

 

Skjønner ikke hva som er poenget med det siste innlegget ditt Ole. Det bidrar ingenting til diskusjonen, annet enn å bare forsure. Både Ignorant og jeg klarer fint å diskutere på en sivilisert måte, selv om vi ikke er enige.

Link to comment
Share on other sites

JA, alt var bedre før. Da var det så lite utvalg at man unngikk lange debatter på nettfora om "hva rifle til elgjakt" Man kunne kjøpe Mauser eller Remchester & Larsen, det var mulighetene.

I dag strømmer markedet over av ulike aktører med varierende priser og dertil kvalitet. Det er klart at noe er dårligere enn annet.

Tilbake på 60 tallet var normalt presisjonspotensiale for en god fabrikkrifle samlinger på rundt 30 cm på 100 m avstand. I dag er det rundt det halve. Dårligere?

Hva med sikkerhet? Er den bedre eller dårligere? Min oppfatning er at det er liten forskjell på antall ulykker. Bedre metallurgi og bedre produksjonsteknikker har gitt oss glattere mekanismer, men ikke sikrere.

Både Krag og Mauser M98 er mer enn sikre nok. Det mange glemmer er at et våpen som tåler høyere trykk vil gi farligere splinter når det først sprekker. Både Krag og Mauser er konstruert slik at de har en svak sone som får låskassen til å sprekke kontrollert bort fra skytter, og sluttstykkene på begge har tre låsepunkter slik at sluttstykket sjelden løsner helt. Designet på Krag og Mauser er også slik at låskassen kun skal ta opp krefter i lengderetningen, ikke radielle krefter. Det er løpet som skal motstå trykket i kammeret, ikke låskassen. Da blir det slik at om overtrykket blir så stort at løpet begynner å svikte så vil låskassen revne og løpet hopper ut av gjengene. Derfor er stålkvaliteten som er valgt mer enn god nok til oppgaven. Settherdingen gjør at ladegrepet blir glatt, og det blir lite slitasje. Kragen er et godt eksempel på dette. Jeg kjenner til Kragmekanismer som har slitt ut 15 løp uten at låskassen bærer preg av slitasje. Hvor mange av dagens rifler klarer det uten at presisjonen avtar?

Forenklet produksjon med løse sluttstykkehoder og bolter er ikke akkurat noe nytt. Mauser 1871 modell hadde løst sluttstykkehode, samme med Lee (Metford og Enfield). Brukt riktig gir det bedre presisjonspotensiale på våpenet. En separat hevarm er ikke nødvendigvis dårligere enn en som er slagloddet på sluttstykket. Jeg har personlig opplevd at hevarm på Steyer har knekt av under skyting på grunn av dårlig sveis, og har opplevd at en slagloddet Reminton bolt under løsnet under ladegrep på grunn av dårlig arbeid. I min verden er det mye mer kritisk under jakt enn en hevarm som er vanskelig å få sammen under puss, eller en som blir rotet bort hjemme.

Alt i alt så finnes det i dag våpenkonstruksjoner som er både bedre mekanisk, mer fleksible og med materialer som gjør dem like slitesterke som de gamle traverne, men det er ikke billigvåpen.

 

Og, jeg er Mauserelsker, det er den mest banebrytende, mest kopierte og mest nyskapende konstruksjonen som finnes. Men den er nå 122 år gammel, og det har skjedd noe utvikling i metallurgi og produksjonsteknikk i disse årene. Jeg har kun kjøpt en ny mauserlåskasse, det er en dobbel square bridge magnum i 416 Rigby. En klassiker gjenskapt i moderne stål. 

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvis man ser på passiv sikkerhed ved sprængning, Ja så er Sauer/S&L mange gange bedre

Jeg har hatt, og sett flere "uhell" med både mauser, S&L og Sauer.
Gamle dårlige hylser, og nok for mye helpressing har gitt hylser som går av - hylsehodeseparasjon.
På en M98 er dette "meget utrivelig", og det er flaks om du ikke må en tur på legevakta som et minimum. På S&L og Sauer så oppdager du det ikke før du skal lade, og neste patron ikke går inn i kammeret... En observant sidemann vil se gass komme ut av avlastingshullene.

 

På det som er maksladning (ikke CIP maks, MAKS)  i en Sauer vil hylsene havarere nesten 100% i en M98, og risikoen for utblåsning er stor. Jeg var uheldig og la på 4gr istf å trekke av en gang, i en S&L 97. Sluttstykket satt nokså fast, og det var "støpt" messing inn i alle åpninger, og hylsa perfekt tilpasset hylsehodet. Men ingen merket noe før ladegrep skulle tas. Dette er en sånn hendelse der hylsa, dersom brukt i en M98 revner helt, og du får "hele blåsten" i fjeset. I S&L, pell messingen ut av slutsstykket (krevde litt jobb), i M98 - legevakta...

 

En svenske eksperimenterte med med ladninger i Sauer og M96 Mauser - han fant at ladninger som var "trygge", dvs hylsene kunne brukes mange ganger, i en Sauer - faktisk sprengte svenskemuseren i noen tilfeller - til forbi reparerbar.

 

Og @PerS hvor mange ganger har vi sett "splinthavari" i moderne låskasser? Saueren er den mest vanlige, og der vet jeg ikke om noen. år Saueren blir "sprengt", så sitter typisk alt fast, men ingenting kommer ut, og ingenting treffer skytteren. Og det er Sauere du kan se bule på utsiden...

Både design og gjennomføring er sikrere ved småhavari, men det som virkelig gjør forskjellen er stålkvaiteten. Moderne stål er seigt, og du har ikke en stor andel enkelteksemplarer med tvilsomt, omsmidd, pissepottestål. (jeg hørte den norske utgaven av det ordet, men har glemt det,)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi var en gang en flok galninge, som satte os for, at sprenge låsekasser. en helg.
Testopsæt var, at samtlige låsekasser, blev udstyret med identiske piber i kal 6,5x55,  produceret med samme verktøj, kamret med samme brotch, til 100% samme låseafstand.
Vi forberedte så en række ladninger (der var 10 låsekassetyper i testen) der blev ladet med 160 graoin Hornady rn kugle. Der blev anvendt Norma 200 krudt.Der blev ladet batcher, hvor hver batch hade 1 grains yderligere krudt.
Alle låsekasser som oveerlevde en ladning, gik videre til næste trin.
De første som havarerede, var M98 og M96.
M98 klippede af begge de forreste låseklakker, og derefter delte den låsekassen på tværs i tommeludsparingen, for laderammen. Patronudtrækker fløj ca 100 meter sned bagud på højre side. Gas og messingfliser blåset baggud, slog op sluttstykke spæren. Fjederen på sluttstykkespærren, knækkede. og flføj ca 50 meter bbagud, i en vinkel, som ville svare til ca 10cm fra venstre øre.
På M96 skete et klassisk kontrolleret havari. Toppen af låsekassen hoppede af, pipen hoppede 20cm frem, slutstykket kilede sig, i halvåpen tilastan, da nederste låseklak k blev løftet over modhold. Utrækker valgte samme rute, som på M98. Slutstykkespære var intakt

På moderne PF låsekasser, kunne man bare åben og trække ud hylstre (tryk ca 6000 bar) Hylstre i PF mekanismer, var svagt magnumbeltede.
2 grains højejere, der sendte Tikka plastsluthovedet bagud, og en gul flamme stod ca 20 cm bagud af låsekassen (estimeret tryk ca8000 bar)

yterligere 2 grains, tog knækket på samtlige PF med sakotype udtrækker. Dog uden, at der var andet end voldsomt gas og messinglækasje ud gennem låsekasserne. Der var tryksætninger på låseklakkerne.
S&L og Remmington, kunne stadilvæl slåes åben, men håndmakt Nu var hylstrene perfket magnumbæltede (estimeret tryk 9500 bar)
yderligere 2 grains
Tog knækket på de sidste. Remmington fik tydelige sætninger på låseklakker. Der sprøjtede heftige mengder af gas og messing bagud 
På S&L delte låsekassen sig i forreste bro, i montagesporene. brikken steg ½ meter op. Piben fløj 20cm frem. Sluttstykket blev stoppet af sluttstykshåndtag og boltstop. Der kom ingen gas eller messing bagud.Som afslutning gjorde vii en yderligere test, hvor vi omkring låsekassen anbragte en papplade 20cm fra låskassen langs venstre side. Samt en papplade 20 cm bag låsekassen.
Herefter sprengte vi 5 mekanismer. uden at der blev perforeringer af pappladerne

(Estimeret tryk 11.500 bar)

Resten er ren statistik. Hvor stor er risikoen for at opleve en patron, med tryk på 6000bar i forhold til 11.000bar

  • Like 8
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Resultatet for Mauser M-98 overasker meg, det jeg har sett er ikke tilsvarende.

En av mine bekjente brukte krutt fra løspatroner og med normal ladevekt på 43-44 grain. Skytteren var uskadd, men våpenet manglet toppen av låskassebroen som forsvant opp i taket på standplass. Løpet hoppet frem et stykke. Fremre skjefteskrue løsnet på grunn av sprekk i rekylklakken.

Noen andre luringer brukte krutt fra US karabinpatroner med normal ladevekt, det ble pukkelrygg på slyttstykket, men ingen personskade.

Kongsberg utførte prøver av styrke på M98 låskasser før de bygde M-59 og M-67, Jeg har kun muntlige opplysninger om resultatet, men muligens kan Olav Nisi huske noen av disse.

Jeg mener også at Hatcher har beskrevet slike tester i sin "Notebook".

Tidligere har jeg nevnt en test jeg gjorde, der jeg kamret en norsk militær 8x57 patron i en M-67 kamret for 7,62x51 Nato. Her hang våpenet godt sammen, men høyre fremre låsklakk hadde en sprekk. Ingen skade ville ha blitt påført skytter. Ingen tegn til mye utblåsing av gasser bakover.

Jeg er derfor usikker på om det resultatet du beskriver er typisk, eller om noen av delene har vært svekket før testen. Ble det utført flere enn en test på mauser?

Link to comment
Share on other sites

Per S
jeg har aldrig set at en M98 har mister toppen af låsekassen. Var den du så måske en hvor man havde reduceret godstykkelsen. Der var en del civile mausere, som hadde kraftigt reduceret godstykkelse, så forreste bro ikke længere var 36mm. men bare 33.
Og ja jeg har sprengt flere m98. Resultaterne har været varianter over samme tema. Muligvis at mine test er atypiske, da de alle har været lavet med markant overtryk. I stedet for moderat overtryk, i dårlige hylster.
Grundlæggende er M98 rimelig stærk som konstruktion. Probleme, er den håbløse udtrækker, som fjerner støtte omkring patronbund. Når hylstret flyder, øges trykfladen, til at være hele fronten på sluttstykket, i stedet for bare at være indvendig hylster.
Langt de fleste sprængninger, sker når hylstermessing flyder, og ikke makter at holde inde gassen.
De statiske  styrke test jeg har udført, (Hydraulisk presse) har vist, at ren styrkemæssig ligger m98 midt i feldtet, for de gode versioner. Mens de dårlige årgange ligger klart lavt.
 

Kjella
en nyproduceret "replica"🙂vil klare testen, med udblæsning af hylstret, bortfløjen udkaster, og lidt gas og messing bagud. Men formodentlig ingen permanente skader på selve låsningen. men magasin og stok kan være ødelagt, da er går gas ned i magasinet, som buler ud, og flækkker stokken.
Det kunstige ved problemet, er at det er størst ved standard kalibrer, med vanlig tændhætte. Og bliver mindre, jo større  diameter der er på hylsterbunden.
så hvis din "replica" bliver i en magnum, eller ultramagnum, er den helt sikker på højde med alt andet godt

Link to comment
Share on other sites

Våpenet var en Kongsberg M-67. Det er slipt av noe for å fjerne opprinnelig merking, men ikke så mye at det skal ha særlig betydning for styrken. Biten som var borte var ca 2 cm bred og startet i utdragersporet i C-ringen.Som du skriver er dette en atypisk oppførsel. Skytteren skjøt stående med våpenet og det gjorde at fremre låskasse skrue ikke traff hånden da den blåste nedover.

For å få en bedre forståelse av mekanisk styrke burde mausere bli testet med stålhylser som ikke flyter ut og slipper gassen løs i våpenet. Det er med mauser som med de fleste andre våpenkonstruksjoner at det er hylsen som er det svakeste ledd.

Link to comment
Share on other sites

På 19.6.2020 den 18.48, Austergården skrev:

Er det noen her som har vært på storviltjakt med disse i f.eks. Tyskland?

Det kan bli aktuelt for meg med elgjakt ii Finland når corona legger seg og der får man jo bruke 120gr. Hvor bra fungerer de i praksis?  

 

På 8.7.2020 den 7.52, Super XX skrev:

Problemet mitt er at om jeg vill bruke 30 000 +++ på en rifle , så finner jeg f..... ingenting uten "skavanker". Løpsbytte, låskasser i aluminium, låskasser som ikke er tilpasset patronen,  oppspenner som lager lyd, sluttstykker man med enkelhet får ufullstendig ladegrep med,  magasiner som ikke mater, magasiner det avtrekket er integrert, lange tunge våpen fulle av skruer. Og når man endelig har funnet en finsk rifle man tror er perfekt, så er det faen meg ikke sikkert den kaster ut tomhylsen🤪  

Det kan jeg fortelle at det er ikke alle de gamle finske som gjør heller

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Våpenet var en Kongsberg M-67. Det er slipt av noe for å fjerne opprinnelig merking, men ikke så mye at det skal ha særlig betydning for styrken. Biten som var borte var ca 2 cm bred og startet i utdragersporet i C-ringen.Som du skriver er dette en atypisk oppførsel. Skytteren skjøt stående med våpenet og det gjorde at fremre låskasse skrue ikke traff hånden da den blåste nedover.

For å få en bedre forståelse av mekanisk styrke burde mausere bli testet med stålhylser som ikke flyter ut og slipper gassen løs i våpenet. Det er med mauser som med de fleste andre våpenkonstruksjoner at det er hylsen som er det svakeste ledd.

hvis du leser resultaterne, af de statiske test, jeg har gjort med M98, så ligger den styrkemæssig midt i feltet, for de gode varianter.
Jeg har faktisk for morskab, testet en pipe i 460Wea monteret i en Svensk mauser. Trykket var så heftigt, at hylstrebunden udvidede sig 0,6mm, og tændhætten drattede ud. Låsen klarede det fint, uden det fjerneste tegn på sætning, eller andet.
Jeg har i tilsvarende rifler også testet 8000 bars ladninger, hvor jeg først havde planet fronten af sluttstykket. for derefter at dreje en stålring på ø17 udvendig, og ø12 indvendig. denne ringen blev så sat ind over patronen, for at forstærke bunden. Denne koseladning, kunne heller ikke ta knekket på en gammel svag Svensk mauser.
Så du har helt ret, i at det ikke er den grundlæggende styrke der er Mauserens problem.  Det er den helt håbløse udtrækker konstruktion, som gør at en grundlæggende stærk lås, bare klarer moderat overladning, i forhold til moderne løsninger

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MikiN1486 said:

 

Det kan jeg fortelle at det er ikke alle de gamle finske som gjør heller

Tror du siterer meg på annet tema fra annen tråd. 

Link to comment
Share on other sites

Om man skal se historisk på Europæisk våbenproduktion, Gik det vel ok til midt på 60 tallet. Der opstod så et kjempe problem. De ansatte kunne ikke længere fanges ind som 13 -14 årige, og begynde en lang oplæring. Samtidigt blev det moderne, at ansatte skulle have løn.
Det gjorde, at en haug med hederkronede producenter gik konk på begyndelsen af 70 tallet. Der opstod så en nedgang i den håndværksmæssige kvalitet. samtidigt med, at mange af de overlevende, forsøgte sig med nye og mere produktionsegnede designs Husquarna 1900 Sauer 80/90, Lidt før Wea MKV. En generation af fællesproducerede Heym/Kricho/Mauser 2000.
På nogle områder godt (især CG 1900) og på andre områder blikpresseteknologi fra slut 2 verdenskrig.
Verste eksempler er Anchutz med deres skræpbunke af bukket blik, kaldet magasin og aftrækshus. og lidt senere Heym og Krichos aftræksbøjler og underbeslag, i bukket øldåseblik.
under begyndelsen af 80 tallet dukkede der op midre virksomheder, der ved hjælp af CNC teknologi, pludselig kunne producere relativ god kvalitet, på små og fleksible foretagender (Varberg, Kongsberg, Viking og en del flere.)
Det gjorde så, at de store, investerede i denne teknologi. Men i alt for stort omfang, i forhold til efterspørgslen.
I midt 90tallet begyndte disse store foretagender så at få store financielle problemer. Mange forsvant. Men samtidigt var der Bl.A. at Tøjhandlerne Lütke & Ortmeier, begyndte at køpe disse navne op, præcist inden de konkede. Første opkøb var Blaser. Andet store opkøb var Sauer i ca 2001, efter at de præsterede et minus på 1 mio kr pr medarbejder på 1 år.. Senere købte de Mauser og endnu senere Rigby. De benyttede så disse brands i deres emminente markedsføringsstrategi.
I 80 tallet var de Finske producenter eget/sponceret af den finske stat. Man fik her forbedret produktionsteknologi , og fik frem Tikka 5xx og 6xx serierne. Samtidigt med at man løftede Sakomodellerne, vha lidt Tikka projekter, og lidt Tikka skæfter.
Omkring 2000, kom så Tikka T3. en produktionsmæssigt rimeligt færdigudviklet konstruktion. Hvor man fik utroligt meget for pengene. Finish var dog klart svingende. Sako blev en parallel version, til et lidt dyrere segment, men med væsentlige fælleskomponenter med Tikka (Specielt det fantastiske avtrek.
Sako/Tikka blev derefter solgt til Beretta. Hvorefter, at kvaliteten og finishen steg voldsomt.
Steyer havde sit absolutte lavpunkt i 90 tallet, men er dog klart på vejen frem.
Merkel har konstrueret en veldig  spennende men veldig ustabil rettrækker.
Blaser har fået fjernet de mildt sagt spennende faremomenter med deres R8 i stedet for deres "sprengstige r93
CZ Havde under 70-90 tallet en mildt sagt redselsfuld periode rent kvalitets og finishmessigt. Det har de dog de senere år forbedret
Nu ser det ud til, at Sauer og Mauser reduceres voldsomt, og stopper en del produktion.
Der er de senere år begyndt at dukke opp lidt Italienske rifler, og lidt Spanske.
S&L lever vel i en lille nishe.
Så der må vel være marked for nye producenter, med fornuftige løsninger. Specielt da Priser på lang det meste, har nået urealistiske niveauer. Fordi, man har fokuseret på markedsføring og branding. End på gedigen pris/kvalitet. Af urealistiske priser, kannævnes Blaser/Sauer/Mauser piber, hvor 1 pibe kostede mere end en billigrifler fra samme producent.
Prisstrukturen er ofte at prisen fra producenten ofte ender 4-5 gange højere før den når kunden.
Nu er der tendenser, til at de store producenter forsøger at beholde en klart større del af værdikæden, indenfor eget regi. Hvorfor grossister, har det meget tungt.

Men pas nu på, når i læser mine indlæg, så skal i tenke på, at gamlingen, har leveret til denne branche de sidste 40 år, og i et omfang, de færreste er klar over. Og det kan risikere at blive endnu  værre. Så indlæg kan let indeholde skjult markedsføring og preparering af nye markeder.
Der er intet så skummelt som at være faglig i markedsføring. Det burde faktisk forbydes på linje med Doping 😉😇

 

Edited by ignorant
  • Like 9
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

I og med at vi snakker om rifler i sammenheng med en industriarbeiderlønn har jeg lyst til å vise ei amerikansk linksrifle som står i brukthylla til Landrø på Lillestrøm.

Dette er den lekreste rifla jeg har sett i Norge og den kostet ca 35000.- i 1975-77. (omtrent det samme som innskuddet i en 4-roms OBOS-leilihet i Oslo på den tiden)

Rifla er i nystand og, som sagt, links i 458 winmag (jeg vurderer å legge om til links..)

Prisen hos Landrø er for denne latterlige 28000.-.

 

Her bør en linksskytter kjenne sin besøkelsestid. Det står en velbrukt Champlin 340wby ved siden av hvis man vil ha et par..

Riflene har tilhørt en velkjent skipsreder.

(beklager dårlige bilder)

 

Champlin låskassa har 6 låsklakker hvor de bakerste er hel ved i hele lengden av utkasterpåningen og ligger perfekt an mot bakre bro. 

Legg merke til rembøylefestet som er frest ut i hel ved som en del av den 8-kantede pipa.

På 340'ien ved siden av ser man reima montert.

 

 

 

 

DSC_0119.JPG

DSC_0120.JPG

J.-Haskins-Rifle-Company-Bicentennial-Bo

 

Her er Champlinrifla til Elmer Keith som ble solgt på auksjon for $23000:

J.-Haskins-Rifle-Company-Bicentennial-Bo

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...