Jump to content

Priser på jakt (var: Våpen på jakttur)


Clakz

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Clakz og Chiefen dere er begge invitert på bukkejakt høsten 09. Jeg har 11 tusen mål som jeg disponerer fordi det bor noen utrolig greie grunneiere her. Hvis dere skyter noe skal dere få med dere ett baklår. Ikke beskyld alle jegere for å være noen kjipe og egne folk Clakz. Hver høst jeg har disponert terreng har jeg hatt med meg folk og det har aldri kosta de ei krone og de har til og med fått kjøtt med seg de gangene det har blitt utbytte. Vi ses te høsten....

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke reise lange "Bussturen" fra Bergen for å finne svært billig og tildels bra rypebestand! Men innenfor kommunegrensa Bergen er det godt mulig det ikke er så enkelt. Hva med sjøfugljakt på Sotra eller Øygarden da? Det bør ikke by på de store utfordringene å få lov til! Lykke til, tror du skal komme billigt i fra det om du har vilje og interresse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Clakz@

Småviltjakta er nok ikke det samme som storviltjakt nei. Men igjen er nettverk viktigt, om ikke av samme grunn som ved storviltjakt, Kansje mere for å få vite om hvem som har litt rimlig jakt å tilby i tereng med mulighet for fangst.

 

Når det gjelder opplæringsjakt, så synes jeg de lokale jeger og fiskeforeningene, er det rette stedet. Ikke minst siden man gjerne kommer dit direkte fra deres eget jegerkurs. Vi hadde tilbud om opplæringsjakt på både små og storvilt, samt mulighet til å låne hagle om det trengtes.

 

Utstyr? normalt tur utstyr (som mange gjerne allerede har i skapet) Samt ei hagle til 5000kr + en tusenlapp på leirduebana i amo. Og en er klar til tur.

 

P.s Husk at den som eier tereng, alltid tenker som så, at det en ikke skyter, blir det mere av (enten det er slik eller ei). Kansje tankegangen blir litt lettere å forstå da?

 

Kostnadsferden kan reduseres ved at man deler på å gå med samme hagla (to på samme våpen), og bruker turklær som man måtte ha (og så får man tåle å bli våt). For to-tre dager, duger till og med gummistøvler i lett tereng.

 

Selv har jeg lånt 2stk salong, 1stk hagle pumpe kaliber 20, 1 stk storviltsrifle i 6.5x55 med åpne sikter, og 1 stk storviltsrifle i 308w.

Jeg har hatt hagle selv kaliber 12, som jeg solgte for noen år siden, og nå har jeg kjøpt meg salong til trening og jakt kal 22lr og 17hmr, bane og gåserifle i 223r, hagle 1/2auto i kaliber 12, neste blir egen rifle i 308w. Hvorfor, jo jeg begynte med å gjennopplive kråkejakta, noe som medførte behov for trening (aka egen salong), dette var gøy, men jeg trengte noen meter ekstra rekkevidde uten å skyte over fjorden, aka 17hmr. Men den rekker ikke ut mot 150-200m på gåsa, aka 223r som også ble handlet med tanke på mange timer uten rekyl på bana. Man kan jo ikke leve på lånte våpen hele livet, så en 1/2auto 12/76 ble handlet inn, da jeg sliter med pumpe. Jeg synes jaktfelt er gøy, og med hjort som går omkring med mitt navn på i nærområdet, samt at stakkaren som eier 308'n jeg låner. Kansje kunne tenke seg å få jakte med børsa si av og til, så er det bare ett å gjøre, egen storviltrifle i 308w med demper og i jaktfelt vekt, skal innhandles. Man må jo ha det litt gøy, så derfor kommer nok en 10/22 i skapet før neste år er omme (heldempet, muligens med fajen stokk). Og siden jeg har stor glede av å utfordre meg selv på pistolbanen, må nok ett par av de i hus også.

 

Mye penger kan man si, men jeg hadde alt uten å bla opp ei krone, før jeg viste at dette er noe jeg trives med. Jeg er vel en av disse som har vel så stor glede av å eie som å bruke våpnene mine, og er vel selve personifiseringen av kjekt å ha mentaliteten. Lievel, brukte jeg altså ikke en krone i eget utstyr, før jeg viste at dette var noe å satse på. Og i min ungdom, gikk vi fire gutter på jakt med en salong og en hagle på deling. Merklig nok var det like gøy som å ha sin egen børse (som forøvrigt ble broderlig delt i kammerat flokken på tur, jakt utbyttet endte riktig nok som oftest opp til bli litt ørret på stang. Men gøy var det med telt og i anorakk og dongribukser, med tilhørende langstøvler. Og det er vel det som må være poenget, at man har det gøy? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå jakter ikke jeg småvilt lenger grunnet jeg bruker all min tid på storvilt. Men bare som et lite eksperiment, så skulle jeg akkurat NÅ finne ut hvor lang tid jeg brukte på å få jakte sjøfugl på Sotra (Siden det ligger tett til Bergen). Jeg tok 1 telefon til en bekjent og spurte, med svar: Skyt det du vil :idea: så det tok meg nøyaktig 1.20minutter. Og jeg tviler på at jeg kjenner så mange flere på Sotra enn andre her i storbyen Bergen :wink:

Men mener noen at siden våpen er dyrt, klær, avgifter osv. så skal ikke grunneier få betaling? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Clakz og Chiefen dere er begge invitert på bukkejakt høsten 09.

 

 

Hvor la jeg nå den turnusplanen??? :-)

 

 

 

Men jeg sliter enda med å helt skjønne hva Clakz vil fram til, mulig det blir klarer rundt kaffebålet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok jegerprøven på ungdomskolen da jeg bodde på Sørlandet, ingen familie eller slekt i nærheten med jaktrett eller interesse for jakt. Jeg bodde på et sted med elgtråkk på hver side av huset. Rådyra kom i hagen.

Men jakt, nei , det hadde jeg ikke råd til.

 

Heldigvis hadde jeg en aktiv skytter som nabo, og han hjalp meg langt på veg med å skaffe våpen.

Jeg skaffa meg først 870'en og ei brukt Zastava M98 (.308w) fra før krigen på Balkan. Den første riflekikkerten blei bushnellen som stod på luftgeværet.

Jeg jobbet i en maritim bedrift i Arendal nesten hver helg, for datidens gode 115 kr/t.

 

Det blei mye skyting på blink, og jeg fokuserte mer og mer på sportsfiske, spesielt gjeddefiske,

men i 2002 snudde dette...

 

Da flytta jeg vestover etter 15år sørpå , og rett inn i hjortejakta, skjøt min første, en kalv den andre helga i Oktober 02

..og nå 6 år etter har det blitt en del hjort, deriblant 4 kronhjort, totalt har jeg vel felt 26 dyr.

 

Jeg er heldig som får kjøtt for å jakte på vilt som andre gjerne hadde betalt i dyre dommer for å få jakte på.

Grunneierne vil ikke selge jakta, for jakta er sjela, en lang tradisjon, og kjøttet er verdien, de er takknemlige for at jeg tar meg ei ubetalt uke fri i oktober for å fylle kvota.

 

Jeg er styggelig klar over at det er et fåtall som er så heldige.

 

 

 

Mitt råd til de som syns at det er vanskelig å skaffe jakt: Snakk med andre jegere i jakt&fiskelaget i din kommune, snakk med grunneiere. Noen kjenner alltid noen som kjenner noen.

 

Vet om mange som har sikra seg "gratis jakt" ved å tilby f.eks litt elektriker/mekaniker/snekkerarbeid i bytte mot jakt.

Og i November er de fleste lei av jakt og har lettere for å slippe inn nye jegere.

 

Husk at jungeltelegrafen går i grunneierkretser også, viser du deg som en god habil jeger med høy moral og uredd for å ta i et tak, så vibrerer telefonen jevnt og trutt når jakta nærmer seg slutten, og da har DU et forhandlingsgrunnlag 8)

Link to comment
Share on other sites

Husk at jungeltelegrafen går i grunneierkretser også, viser du deg som en god habil jeger med høy moral og uredd for å ta i et tak, så vibrerer telefonen jevnt og trutt når jakta nærmer seg slutten, og da har DU et forhandlingsgrunnlag 8)

Den jungeltelegrafen, var nettopp det jeg tenkte på når det gjaldt dette med å opparbeide seg tillit/omdømme.

Her hos oss, hadde en slik person frem til i fjor fått jakte på kjøttdelingsvilkår (+ statlige avgifter) frem til i fjor på vår gård (jaktrett, ikke løyver).

Vi har hatt en inne ett par år, dyktig jeger, enda bedre kjøttskjærer. men med ubruklig økonomistyring, og utesteng p.g.a manglende betalinger i felles utgifter etc i eget lag. Vi visste dette, og han fikk jakte på oss til han prøvde seg med noen økonomiske vrier.

 

Problemet er og var at det ikke er lett å finne folk man kan stole på, folk som er dyktige og forsiktige. Så stell godt med ryktet deres, cowboys er som regel uønsket alle steder, og prisen kan ofte være svært så forskjellig, alt etter hvem det er som spør.

 

Jeg hadde lett kunne ha hatt 4-5 skikklige mann ute på jakt for grunneiere som ikke selv jaktet på slike vilkårfrem til i fjor. Nå er vel alt dette ødelagt her, men slik er det nok fortsatt mange steder rundt om.

Link to comment
Share on other sites

Kompisen min jakter i M77, superundertøy fra rema`n og regndress fra kappahl. Jeg misunner ham ikke, han hakker tenner, fryser og syter som en kjerring. Men klærne er gode, sier han.

 

Jeg setter den prisen der for:

 

1500 -Øvelse på bane inkl. jaktskudd

6000 -Rifle (Howa med "drittkikkert")

5000 -Stille goretex dress

2000 -Jaktsko

1500 -Div, som riflepussesett, lue, kanskje en rumpetaske til ekstraskudd, Våpenoljer og lignende.

3000 -Våpenskap

 

Det er igrunnen minimumskit`n, synes du ikke?

 

Nå skal ikke jeg begynne å kverrulere på prisene dine,- men med første øyekast kan du pr. dags dato droppe skapet til 3000,- goretex dressen (klarer deg med billig tett regntøy), droppe jaktsko )klarer deg med langt billigere støvler).

 

Selv startet jeg med en ombygget Landrømauser og kikkerten som ligger til salgs i signaturen min. Dette var min desidert største investering for å starte med jakt,- ca. 5000 for en 10 år siden. Klær skrapte jeg sammen det jeg fant hjemme,- stort sett eldre "lydløse" turklær, og supplerte med regntøy ("oljehyre") som det kalles. Dette var midt i studenttiden. Husker jeg benyttet en grønn snekkerkjelerdress i bevernylon, en tykk grønn boblejakke og en grønn arbeidsbukse i bomull arvet av bestefar. I tillegg til vanlig (grønt regntøy). Litt av poenget var at jeg hadde så mye klær, at selv om jeg ble våt gjennom 3-4 lag,- ble jeg ikke særlig kald. Det var min løsning på problemet der og da. Det viktigste var at jeg hadde et våpen jeg kunne avlive hjorten med på en human måte og en grei nok kikkert.

 

Sako hadde ellers et glimrende innlegg/tråd om dette emnet som du sikkert finner om du søker. Man trenger ikke alt på toppen av hylla fra starten av. Det er litt av sjarmen og utvide litt etter hvert,- men enkelte har ikke en gang det behovet. Det er faktisk lovlig å jakte med en original HV mauser uten kikkertsikte. Hadde nøden vært stor nok, hadde jeg gjort nettopp det. Som student "spanderte" jeg imidlertid på meg både en ombygget HV mauser og kikkertsikte. Senere har den økonomiske situasjonen bedret seg noe, og skapet som jeg anskaffet av juridiske årsaker,- begynner etter hvert å fylles opp. Gørrtex bukse har jeg av kost/nytte forhold fortsatt ikke prioritert, men det kommer vel snart det og.

 

Ellers tror jeg kanskje du Clakz og jeg har et noe fundamentalt ulikt politisk syn. Jeg respekterer at jakta er en ressurs som grunneierne med sin fulle rett i henhold til dagens lovverk forvalter slik de selv ønsker,- maksimerer egen nåverdi/inntjening. Du må i dag gifte deg inn, skaffe deg nettverk eller betale det grunneieren krever. Som "markedsliberalist" mener jeg dette er greit nok, og ønsker ikke noen offentlig styring av hverken jaktpriser, strømpriser eller annet for den del. Tilbud og etterspørsel klarerer markedet. Man må gjerne forhandle pris med grunneierne,- men det forandrer ikke det faktum at det først er når tilbud og etterspørsel møtes at du får i havn en avtale om jakt. Forsøk å se det fra grunneirs ståsted også. Hvis du hadde vært grunneier,- ville ikke også du ønsket å maksimere inntjeningen av de ressursene som du naturlig var i besittelse av? Og hvis det er noen trøst, kan du tenke på at ganske mange av grunneierne, de som i dag lever av jordbruk, årlig får stadig lavere inntekter p.g.a. dårligere kår i norsk landbruk, og de fleste "slår seg nok ikke opp" på utleie av jakt heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med jakt for et par år siden. Er 17 år nå. Her er en oversikt over de viktigste tingene jeg har kjøpt:

 

- Rifle 6000 (Mauser M98 bygd av Larsen, med Swarovski 1,5-6x42 Habicht. Veldig billig fra min onkel.) + 840 i gebyr.

- Hagle 1200 (Baikal 12, o/u fra min onkel.) + 420 i gebyr.

- Kikkert, magasin, gjenging, A-tec demper og tillatelse til ei salong jeg fikk. 2900.

- Harkiladress 5000.

- Viking sko: 2000 på tilbud hos J&F.

- Votter, lue, skytereim, buttolo, to pussesett, kniv, våpenfutteraler, tre nye våpenreimer ca. 4000.

- Jegerprøve: 1200

- Privat leirdueskyting 2000.

- Sekk: 300

- MASSE i partoner. Bl. a. 600 for 20 tungsten i cal. 12! :@

- +++ Diverse dagssummer for terreng.

- Må sikkert ha våpenskap rett på nyåret: 3000.

 

Alt dette er ikke et must, men kjekt å ha.

 

Men: Jeg angrer ikke en plass!

Link to comment
Share on other sites

intressant tråd.

 

folk som klager på at jakta koster 10 000 kroner pr år, blar glatt opp den samme summen for et bredere sett alufelger til SUV'en sin, og kommer kjørende i en bil til 800 000,-

 

det er snakk om prioriteringer.

så lenge jaktretten er på private hender vil selger som oftest prøve å få mest mulig igjen for jaktretten sin(hvem kan klandre han? at han er snill og gir bort jakta betaler ikke barnebidraget, strømregninga, osv for grunneieren, men stein hard cash gjør det)

 

min tilnærming til dette er at jeg mener i utgangspunktet at ingen kan eie utmark. å da er det ingen som kan eie viltet på utmarka. jeg ser på dette som felles ressurser lokalsamfunnet burde få forvalte. å synes derfor FEFO i finnmark er et intressant prosjekt....

hittil har ikke jakt i finnmark blitt forvaltet etter knallharde økonomiske prinsipper.

storviltjakta deles ut på "sosialdemokratisk lotteriprinsipp" og alle som vil kan kjøpe småviltjaktkort.

hadde dette vært løsningen i resten av landet og(for ALL utmark) så ville vi sikkert ikke hatt denne diskusjonen ;)

Link to comment
Share on other sites

intressant tråd.

 

folk som klager på at jakta koster 10 000 kroner pr år, blar glatt opp den samme summen for et bredere sett alufelger til SUV'en sin, og kommer kjørende i en bil til 800 000,-

 

det er snakk om prioriteringer.

så lenge jaktretten er på private hender vil selger som oftest prøve å få mest mulig igjen for jaktretten sin(hvem kan klandre han? at han er snill og gir bort jakta betaler ikke barnebidraget, strømregninga, osv for grunneieren, men stein hard cash gjør det)

 

min tilnærming til dette er at jeg mener i utgangspunktet at ingen kan eie utmark. å da er det ingen som kan eie viltet på utmarka. jeg ser på dette som felles ressurser lokalsamfunnet burde få forvalte. å synes derfor FEFO i finnmark er et intressant prosjekt....

hittil har ikke jakt i finnmark blitt forvaltet etter knallharde økonomiske prinsipper.

storviltjakta deles ut på "sosialdemokratisk lotteriprinsipp" og alle som vil kan kjøpe småviltjaktkort.

hadde dette vært løsningen i resten av landet og(for ALL utmark) så ville vi sikkert ikke hatt denne diskusjonen ;)

 

Nei, vi hadde ikke hatt akkurat denne diskusjonen men en diskusjon ala "hvordan skaffe seg storviltjakt når man ikke er "Heldige Anton" og vinner lotteriet". (Uten at jeg kjenner særlig til systemet i Finnmark annet enn at folk nok krangler om opplegget der oppe også. Hvis jeg ikke tar feil, er det vel i bunn og grunn den norske stat som eier store deler av områdene der oppe, mens en haug småkonger forsøker å karre til seg rettigheter så godt som mulig, blant annet i form av hevdede rettigheter. Selv ser jeg ingen grunner til at lokalbefolkninger i Finmark skal ha andre rettigheter på Statens eiendom enn folk fra Grünerløkka.) :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis man begir seg ut på høyfjellsjakt under sludd og etterfølgende minusgrader i dongeri og lånt hagle fra kompisen som allerede jakter som du ikke kjenner for du har ikke nettverk.. Så er man allerede fast bestemt på å begynne med jakt.

 

Hva med alle som ikke er det, men som kunne tenke seg å få prøve? Det ER sterke barrierer, enten må man være sneip eller jente for å få spesialoppfølging, ellers forventes det at du er en likandes kar som prater med alle som har 2 øyne og en munn, har fast jobb og gode oppsparte midler.

 

Jeg prøver å skape ett bilde hvor dere som har jakter i 20 år kan se vanskelighetene nye jaktinteresserte som ikke har nettverk og terreng kan møte og faktisk møter, men det hjelper lite når man bare får tilbake historier om hvordan man selv, født inn i jakttradisjoner, iherdig jaktet i bare undikken og tarzan klede med spyd i gamledager.

 

Jeg anbefaler dere å leie og se filmen "Rovdyr", noen har tenkt ut denne filmen, noen har skrevet manuset, noen har fisket frem en del millioner for å produsere filmen, noen har syntes dette var en god skrekkfilm, hvordan kan noen jegere være skrekk? Man kan lett løse dette, ved å rekruttere, vi bor som sagt i ett demokrati og de sysler flest mennesker driver med vil være favorisert, greit, man vil være sin høvding på sin jaktmark, men ta konsekvensene av mistillit fra samfunnet i så måte.

 

Jeg mener det er på tide å være åpne, og prisen på jakt er bare ett under-argument for saken i sin helhet, og med den setningen vil jeg nesten beklage for at moderatoren tok innlegget uten min viten ut av sammenheng og blåste det opp som en stor sak, attpåtil i feil underforum. Jeg er en fersk jeger, ingen tvil om det, og jeg har møtt jegere som har oppført seg som komplette tosker, men langt flere omgjengelige gromkarer og staselige kvinner, jegere er som folk flest, krydret med alle slags personligheter, om noen føler at jeg har prøvd å dra jegere over en kam som tullinger så har det ikke vært noen intensjoner noen steder, men jeg har prøvd å sette lys på høvdingjegere, som prøver å regjere over marka -dette er forsåvidt greit når man har langtidsleid ett område, men ikke når du skal bruse med fjærene og være frekk når ungkara står med luen i hånden og spør om å få jakte kun kråke og rev, for å hjelpe og bygge tillit.

 

Håper det setter lys på en noe gebrokken og bitvis forklaring ;)

 

Elmo: Vi trenger flere slike som deg, definitivt! Kjøttet er bare en liten del av jakta, selv har jeg en maksimalt 40 liter stor fryser så du skal få beholde så mye du vil, tilbudet tar jeg deg opp på når tiden er inne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til Clakz;

 

Jeg håper for din del at du finner deg et passende jaktterreng, et som passer lommeboka og ellers andre forhold som du måtte vektlegge. Slik jeg tolker deg, har det bygget seg opp "en god dose" frustrasjon som du nå har fått utløp for. Samtidig har jeg litt problemer med å følge deg i det du skriver. Etter å ha lest alle dine innlegg i denne tråden fremstår det ikke for meg hva du egentlig klart og tydelig mener, annet enn at du synes jakt generelt er for dyrt, og nærmest blankt avviser andres forslag til konstruktive innspill. Hvordan du ser for deg "å løse dette problemet" får jeg ikke helt taket på. Du endrer litt for ofte perspektiv til at jeg klarer å følge resonnementet ditt. Jeg oppfatter det ellers slik at du har litt problemer med å se spørsmålet om pris fra andre sitt ståsted - eksempelvis grunneiernes.

 

Man kan mene mye om så mangt, eksempelvis om det forhold at kun en brøkdel av norges befolkning har råd til et sommerhus i vannkanten (og stenger stranda for allmenheten), at prisen for båtplasser ofte ligger på noen hundretusener, at kun sjeiker og Gjeldsten har råd til å delta i Formel Offshore o.l. Når det kommer til jakt,- er dette etter mitt syn fortsatt en hobby for folk flest,- men kanskje særlig for folk på bygda som nok har lettere for å skaffe seg jakt en "by-folk". Den siste der er jeg klart med på.

 

Hvis du ønsker tips om rypeterreng i 3 timers kjøring fra Bergen, (ca. 500 for sesongkort), feel free to sende meg en PM. Ellers bør jakt på skarv og annen sjøfugl la seg gjøre på Sotra og der omkring, uten de store investeringene. En gammel robåt på henger (hvis du ikke får låne en lokalt) og jakten "på det frie hav" er din.

 

LYKKE TIL! :)

 

Hilsen OptiBond FL

Link to comment
Share on other sites

[

Nei, vi hadde ikke hatt akkurat denne diskusjonen men en diskusjon ala "hvordan skaffe seg storviltjakt når man ikke er "Heldige Anton" og vinner lotteriet". (Uten at jeg kjenner særlig til systemet i Finnmark annet enn at folk nok krangler om opplegget der oppe også. Hvis jeg ikke tar feil, er det vel i bunn og grunn den norske stat som eier store deler av områdene der oppe, mens en haug småkonger forsøker å karre til seg rettigheter så godt som mulig, blant annet i form av hevdede rettigheter. Selv ser jeg ingen grunner til at lokalbefolkninger i Finmark skal ha andre rettigheter på Statens eiendom enn folk fra Grünerløkka.) :D

vel, opplegget i finnmark for storviltjakt funker i mine øyne helt greit. det er loddtrekning etter bingo prinsippet, å det funker greit. er alltids noen som ikke får, men man får vel i snitt jakte elg 3 av 4 år.....

staten eier i prinsippet så å si all utmark i finnmark. å i prinsppet mener jeg at det burde vært sånn over resten av landet og.

kunne staten kolonialisere og plutselig "eie" all utmark i finnmark, hvorfor kan de ikke gjøre det i resten av landet og?

 

å ja, jeg syns at folk på grunerløkka bør ha fortrinn til jakt i nærområdet sitt. dvs slottsparken feks.

akkurat som jeg mener at innenbygdsboende bør prioriteres på fordeling av jakt i andre deler av landet.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det har vært fastboende så og si overalt i de andre landsdelene. Og da med oppdelte områder i forhold til hva som var nødvendigt for å overleve. At man siden har avla som fy, og fylt opp byene våre, burde ikke ha noe å si for de som disponerer utmarka. Utmarka hører bygdene til, og i finnmark så er nok utmarka rundt de forskjellige gamle bygdene privat.

Men der er stoore områder som ikke naturligt ligger under noen bygd, og derfor har staten tatt styringa.

 

Jeg ser forøvrigt rødt hvergang jeg ser slike utsagn som at all utmark skulle vært statseid, Komunisme kaller man slikt, og vi vet alle hvordan den visa gikk.

 

Jaggu samme suttringa som man hører når bøndene skal ha lønn, bare at nå vil en ta eiendomsretten deres også?

Er det liksom ikke nok at man har lov til å gå hvor man vill i utmark?

 

Nei, vill en ha sin egen lille bit av utmarka, så får en værsågod bla opp og kjøpe den av noen. Og da forutsetter jeg at man også flytter dit eiendomsretten hører til (velkommen til bygdenorge, og muligheten til å gjøre din del for oss her ute).

Link to comment
Share on other sites

Fordi det har vært fastboende så og si overalt i de andre landsdelene. Og da med oppdelte områder i forhold til hva som var nødvendigt for å overleve. At man siden har avla som fy, og fylt opp byene våre, burde ikke ha noe å si for de som disponerer utmarka. Utmarka hører bygdene til, og i finnmark så er nok utmarka rundt de forskjellige gamle bygdene privat.

Men der er stoore områder som ikke naturligt ligger under noen bygd, og derfor har staten tatt styringa.

de fleste områder i finnmark som ligger naturlig inn til bygder(som folk i mange generasjoner har brukt) er statsgrunn. å det har vært fastboende her leeeenge.

 

Jeg ser forøvrigt rødt hvergang jeg ser slike utsagn som at all utmark skulle vært statseid, Komunisme kaller man slikt, og vi vet alle hvordan den visa gikk.).

hvorfor skal ikke utmark være statsgrunn?

at noen eier innmark er greit, men utmark? hvorfor skal noen eie den?

 

 

 

Jaggu samme suttringa som man hører når bøndene skal ha lønn, bare at nå vil en ta eiendomsretten deres også?

Er det liksom ikke nok at man har lov til å gå hvor man vill i utmark?

selvfølgelig skal bøndene ha lønn. er jo bare å produsere såpass at jobben deres lønner seg så får de jo lønn. men pr i dag høress det ut som det de fleste bønder tar ut i lønn rene subsidier fra staten..........

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig skal bøndene ha lønn. er jo bare å produsere såpass at hobbyen deres lønner seg så får de jo lønn. men pr i dag høress det ut som det de fleste bønder tar ut i lønn rene subsidier fra staten..........

 

Men å ta seg betalt for jakta skal de ikke få lov til?

 

Dette evinnelige maset om priser på jakt. Det passerte 50.000 kortnebbgås over det området jeg selger jaktkort på, nå i høst. Jeg solgte 11 døgnkort til 50/døgn. Jegerne valgte heller å sitte på hver sin fjelltopp, med ca 50 meter mellom jegerne, og jakte på rype til 500 kroner døgnet. Selv om det knapt var ei eneste rype å se.

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig skal bøndene ha lønn. er jo bare å produsere såpass at hobbyen deres lønner seg så får de jo lønn. men pr i dag høress det ut som det de fleste bønder tar ut i lønn rene subsidier fra staten..........

 

Men å ta seg betalt for jakta skal de ikke få lov til?

 

Dette evinnelige maset om priser på jakt. Det passerte 50.000 kortnebbgås over det området jeg selger jaktkort på, nå i høst. Jeg solgte 11 døgnkort til 50/døgn. Jegerne valgte heller å sitte på hver sin fjelltopp, med ca 50 meter mellom jegerne, og jakte på rype til 500 kroner døgnet. Selv om det knapt var ei eneste rype å se.

jeg har i utgangspunktet ikke sagt at grunneier ikke skal kunne ta betalt for jakta.

jeg har bare sagt til de som klager på prisen på jakt enkelte steder, at det er et resultat av markedskrefter.

 

var noen andre som brakte bønders lønn på banen. ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

...............................................................staten eier i prinsippet så å si all utmark i finnmark. å i prinsppet mener jeg at det burde vært sånn over resten av landet og.

kunne staten kolonialisere og plutselig "eie" all utmark i finnmark, hvorfor kan de ikke gjøre det i resten av landet og? ..................................

 

 

Jeg kan jo til en viss grad forstå holdningene dine når jeg ser hvordan enkelte samefamilier "forvalter" utmarka i finnmark... :(

Men litt lenger sør oppfører grunneierne seg stort sett litt anneledes..............

Prinsippet du ønsker har nå blitt prøvd i gamle Sovjet, Nord-korea og en hel rekke andre større og mindre land, uten å lykkes noe særlig...................Er det ikke på tide å innse at dette systemet fungerer dårlig? :wink:

 

Men mye er vel muligens basert på prinsippet til SV: Har ikke jeg noe, så skal ihvertfall ikke andre ha noe... osv???

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...............................................................staten eier i prinsippet så å si all utmark i finnmark. å i prinsppet mener jeg at det burde vært sånn over resten av landet og.

kunne staten kolonialisere og plutselig "eie" all utmark i finnmark, hvorfor kan de ikke gjøre det i resten av landet og? ..................................

 

 

Jeg kan jo til en viss grad forstå holdningene dine når jeg ser hvordan enkelte samefamilier "forvalter" utmarka i finnmark... :(

eksempler?

hvem familier "forvalter" utmarka? og hvor?

 

[Men litt lenger sør oppfører grunneierne seg stort sett litt anneledes..............

ja med høye priser på jakt, osv?

 

Prinsippet du ønsker har nå blitt prøvd i gamle Sovjet, Nord-korea og en hel rekke andre større og mindre land, uten å lykkes noe særlig...................Er det ikke på tide å innse at dette systemet fungerer dårlig? :wink:
prinsippet jeg ønsker fungerer den dag i dag i finnmark.

i et land hvor nesten all primærnæring på landjorda er gjennomsubsidiert etter alt annet enn markedsøkonomiske prinsipper, kan jeg ikke forstå hvorfor det ikke skal fungere.

 

Men mye er vel muligens basert på prinsippet til SV: Har ikke jeg noe, så skal ihvertfall ikke andre ha noe... osv???

for meg er det ikke noe problem at noen eier noe. er bare det at jeg ikke skjønner hvorfor noen skal eie utmark. jeg har forståelse for at bønder må ha eiendomsrett til dyrka mark, og trenger rett til bruk av beiteområder.

Link to comment
Share on other sites

men forsåvidt, når jeg tenker meg om, så er jeg enig i at det er best at noen eier utmarka, å kan tjene penger på å leie ut jakt-rett. markedsøkonomi er jo på veg inn i jakta. dette vil kunne føre til at prisene på de gode terrengene vil kunne gå merkbart opp.

 

det jeg videre synes er bra er at de med penger nok er villig til å betale godt for å leie dene jakt-retten. da kan de som eier utmark tjene skikkelig med penger på det å kansje vi andre slipper sponse lønna til bøndene.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke greit at bøndene selv får inntekt fra utleie av jakta da?

var jo nettopp det jeg sa ;)

 

bare vent noen år, så blir jakt noe kun folk med masse cash på konto får råd til å drive med. det blir bra for grunneiere men ikke så bra for de som ikke har masse cash på konto.

her jeg bor vvil sannsynligvis ikke det bli et problem med det første, for her er jo utmarka forvalta etter gammel kommunistisk modell(i følge noen her).

Link to comment
Share on other sites

Nå må folk pinadø slutte å syte så jæ.... Har de ikke råd til å betale det markedet ellers er villig til å betale får de bare holde seg unna.

Til sammenligning:

Jeg har i alle år drømt om å fiske i høysessongen i Altaelva, men med de prisene som gjelder der holder jeg meg heller borte.

http://www.altalaks.no/Default.aspx?id=29

 

Når skal folk begynne å forstå det att folk som driver forretning gjør det for å tjene penger. Ikke for å være greie med andre.

Link to comment
Share on other sites

Nå må folk pinadø slutte å syte så jæ.... Har de ikke råd til å betale det markedet ellers er villig til å betale får de bare holde seg unna.

Til sammenligning:

Jeg har i alle år drømt om å fiske i høysessongen i Altaelva, men med de prisene som gjelder der holder jeg meg heller borte.

http://www.altalaks.no/Default.aspx?id=29

 

Når skal folk begynne å forstå det att folk som driver forretning gjør det for å tjene penger. Ikke for å være greie med andre.

hehe

jeg har bodd i alta. å fiske et av de attraktive døgnene i et av de attraktive sonene kan man som oftest bare drømme om...

Link to comment
Share on other sites

Fy fa..n, snakk om lureri :shock: Er dette virkelig tillatt i Norge?

 

For å være med i trekningen må man sende en søknad og betale kr. 400 pr. søknad. Søknadsfristen er 01. februar 2009.

You have to pay Nokr. 400 pr. person you want to have in the lottery. These money are not paid back.

 

Vi gjør oppmerksom på at siste året (2008) var det ca. 1.200 personer med i trekningen og det selges kort til ca. 80 personer.Alle får minimum 2 kort sammenhengende.

Kortene kan overføres andre mot en avgift på kr. 1.000.

Link to comment
Share on other sites

Selgers marked. Stor etterspørsel. Enkelte er villige til å gå over lik for å få tak i kort.

 

Det er alt for mye syting og klaging på prisnivået her i Norge. Som noen har sagt her før: Vi har en liten kundemasse i Norge ifht en del andre land og vi er ett høykostland.

Ebkelt sagt: Om folk ikke synes de har råd til å være med på morroa får de finne seg noe annet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Dette handler jo om å bruke huet. Jeg har hatt rene "kjøttsesonger" hvor så og si hver jakttur har endt med slakting og hvor jeg utover høsten har måttet fyre opp stadig nye frysere. For å være helt ærlig, så kan det bli vel mye blod, gørr og arbeid.

 

Jeg har hatt andre sesonger hvor jeg har hatt ett enkelt rådyr i (for meg) nytt og rådyrfattig terreng. Det fikk meg opp mange morgener, ga meg mange turer og (den etterhvert inbitte) jaktfølelsen var vel så stor. Det samme gjelder sesonger hvor jeg kun har jaktet skogsfugl, endog uten å skyte noe.

 

Jeg har aldri opplevd at det ikke er mulig å skaffe seg tilgang til fuglejakt f.eks via statsskog. Sesongkort for rundt 1500.- eller dagskort på 100-200. Skaffer man seg kort på rådyr (ca. 700) i et skogsterreng man ikke er kjent i, så er det utfordrende så det holder.

 

jeg har inntrykk av at det man ofte betaler for, er oddsen for utbytte. Jo dyrere, jo sikrere på felling. Men, de beste opplevelsene er jo de gangene man slår oddsen. Når man har sittet 10 ganger på samme sted uten å se dyr, og dyret plutselig dukker opp på gang nummer 11 - Det er da du kjenner adrenalinet.

 

De sier at du skal ha 10 turer i snitt for å få opp en tiur og 10 oppflygninger for å få skutt en. Dermed skal du ha 100 turer for å få deg en tiurmiddag. Av og til er det deilige odds for en søndag i skogen. Da har du forventinger om turen, kaffepausen og kanskje noen støkk som skremmer vettet av deg, men knapt forventninger om skutt fugl. De søndagene koster ikke stort, men er verdt mye, og for hver tur er du nærmere tur nummer 100..

 

For min egen del skal det i allefall bli noen forandringer neste høst. Mer jakt og mindre slakt..

Link to comment
Share on other sites

Selgers marked. Stor etterspørsel. Enkelte er villige til å gå over lik for å få tak i kort.

 

Det er alt for mye syting og klaging på prisnivået her i Norge. Som noen har sagt her før: Vi har en liten kundemasse i Norge ifht en del andre land og vi er ett høykostland.

Ebkelt sagt: Om folk ikke synes de har råd til å være med på morroa får de finne seg noe annet å gjøre.

 

Her er ett eksempel på ekstrem kort-tenkthet :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt i orden at de samene kan ta hvor mye de vil for fisket. Men å drive med et privat lotteri der loddet koster 400,- og du må betale for premien, den kunne jeg tenkt at lotteritilsynet hadde sett på!

Link to comment
Share on other sites

Jakt er ekstremt godt tilgjengelig i Norge, og dermed mulig å kjøpe jakt for alle omtrent i alle prisnivåer. Det er rett og slett ikke mulig å prise ut noen jegere av markedet. Selvsagt er noe jakt dyrere, men man kan da ikke kreve å fiske i Altaelva som det vises til her.

Er man ikke villig til å betale prisen for jaktrett der en ønsker å jakte, så må en bare vurdere annen jakt eller jakt et annet sted.

Det handler stortsett om prioriteringer.

Link to comment
Share on other sites

Til Clakz;

Samtidig har jeg litt problemer med å følge deg i det du skriver. Etter å ha lest alle dine innlegg i denne tråden fremstår det ikke for meg hva du egentlig klart og tydelig mener, annet enn at du synes jakt generelt er for dyrt, og nærmest blankt avviser andres forslag til konstruktive innspill. Hvordan du ser for deg "å løse dette problemet" får jeg ikke helt taket på.

 

Nettopp, jeg merket det selv og det er jo fordi jeg ikke laget meg en plan for hvordan jeg skulle drive tråden frem :-) Fikk den litt oppi fanget og med feil basis for med-debattantene :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt i orden at de samene kan ta hvor mye de vil for fisket. Men å drive med et privat lotteri der loddet koster 400,- og du må betale for premien, den kunne jeg tenkt at lotteritilsynet hadde sett på!

hehe, det er gratis for alle som bor i alta kommune å være med på trekninga. å det er forresten ikke samer som driver ALI.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ikke helt klok på deg Clakz. Det virker som om du sliter med an blanding av misunnelse, sutrete holdning, og ønske om å finne problemer istedenfor løsninger. :?

 

Som grunneier selv hadde jeg faktisk vært betenkelig med å slippe deg løs i skogen utifra det du har utvist på denne tråden...

 

Og bare så det er sagt, så leier jeg slett ikke ut til "høyest oppnålig pris", da det ikke nødvendigvis er positivt i langsiktig sammenheng slik jeg ser det. Jeg foretrekker da heller å leie ut for eksempel storvilt jakt til en gruppe lokale jegere som jeg selv jakter samme med, og som jeg vet jakter på ansvarlig vis. Flere av disse gutta er pensjonister, og noen lever på trygt. Så det er ikke de store summene det er snakk om. De som jakter småvilt her er for det meste noen av de samme gutta, i tillegg til noen få andre utenom. De betaler 600,- for en sesong, hvilket jeg syns er ganske snill pris på småviltjakt. Når noen faller fra (av alder eller andre årsaker), så er jeg veldig opptatt av å finne den rette nye jegeren som kan overta plassen, da samholdet i et jaktlag er svært viktig hvis man skal ha det hyggelig. Å ha det hyggelig på jakt, også for min egen del, er viktigere en å tjene noen tusen lapper til. I likehet med at det er viktigere for meg å vite at de som jakter skogfugl for eksempel oppfører seg ansvarlige, og ikke er slike som kjører rundt på veier og skyter tiur som gruser.

 

"Problemskapere" har tidligere blitt luket fort ut her hos oss, og vi er veldig vare på å ikke få inn nye problemskapere. Det virker på meg utifra dine innlegg som om du kanskje er en slik person, og da kan jeg ikke annet en foreslå at du jobber litt med dine holdninger før du prøver å knytte kontakter. Du vil komme sannsynligvis mye lenger med en positiv holdning. :wink:

 

Utifra at jeg kjenner ganske mange andre grunneiere som tenker likt, så vil jeg påstå at det er svært mange grunneiere som ikke er grådige drittsekker slik som mange prøver å fremstille de som. Vi snakker her om grunneiere som tross alt har greid å forvalte skogen (og viltet) på en forsvarlig måte i generasjoner. Og i de fleste tilfeller minst like bra som staten og svært mange kommuner har gjort. Hvilket gjør det enda snodigere å lese innimellom at noen ønsker at staten eller kommuner skal overta all utmark i landet. :roll:

 

Hvis du ønsker nemlig å se noen som kun tenker kortsiktig inntjening, så er det bare å se litt på staten, og kommuneskoger rundt i landet! Så jeg kan ikke annet en tro at de som er imot privat eierskap er det pga "avundsjuken"...

 

Med alt det sagt, så må jeg innrømme at det er endel grunneiere i diverse fjell kommuner som tenker litt for mye på kroner og øre. Jeg har selv sett bra rype terreng skutt ut, da de har vært leid ut til betydlig overpris. Dette førte til at leietakerene har skutt alt som kunne fly for å "få mest mulig for pengene" før leiekontrakten gikk ut. Slike tilfeller er selvsagt helt unødvendig, er dårlig forvaltning av grunneierene, og rett og slett trist.

 

Ps. Forøvrig syns jeg utstyrs budsjettet ditt er svært høyt for en nybegynner! :wink:

Link to comment
Share on other sites

ErikD,

om det er dyrt ("overpriset") rypeterreng som er skutt ut som følge av hard og hensynsløs jakt så er det vel så mye jegeretikk det går på enn at det er grunneieren sin skyld.

Men det er klart en grunneier bør tilstrebe å forvalte viltressursene på en bærekraftig måte. Det er også det som vil være best i et langsiktig perspektiv. Eksempelvis kan svært dyr jakt føre til dårlig jaktmoral, ved at en løsner skudd i tilfeller der en ikke skal, og medførende skadeskyting som følge av at en føler at en skal ha noe igjen for det en har betalt for.

Man presses til å skyte i dårlige situasjoner som følge av kostbar jakt.

Link to comment
Share on other sites

utskutte terreng er i mine øyne grunneieren sitt ansvar i utgangspunktet. er han som må vurdere kvoter osv. så blir det opp til jegeren å etterkomme kvotene. men om det ikke er satt kvoter er det opp til jegeren hvor mye han mener han kan skyte. å om jeg hadde betalt skjorta for å jakte hadde jeg vel felt mest mulig innen lovens grenser for å få mest igjen for skjorta ;)

 

men dette med bestandsregulering passer jo dårlig med markedsøkonomi.

Link to comment
Share on other sites

Nei, tvert imot. Markedsøkonomien kan heller være bra for forvaltning, da det er framtidens bestandstilstand og kvalitet som avgjør framtidig inntekt.

men da må utleier legge begrensinger på jakttrykk.....

å det kan virke hemmende på inntekt i dag.

 

ikke alle som vil tenke langsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Nei, tvert imot. Markedsøkonomien kan heller være bra for forvaltning, da det er framtidens bestandstilstand og kvalitet som avgjør framtidig inntekt.

 

Skal ein følge den klassiske modellen for forvaltning av ein fornybar ressurs, må ein ha ei statlig (eller anna overordna) styring for at dette skal bli samfunnsøkonomisk optimalt.

I eit heilt fritt marked der alle agerar på eiga hand som rasjonelle aktørar, vil beskatning bli høgare enn kva som er samfunnsøkonomisk optimalt.

 

PS: Dette er ein teoretisk, men likefullt veldig interressant modell!

Link to comment
Share on other sites

Samfunnsøkonomisk optimalt? Hva skal en legge i det?

Overbeskatning får du først og fremst der allmennheten har lik og "rimelig/subsidiert" tilgang på jaktrett. Hvem er det som tenker på langsiktig forvaltning her?? Ihvertfall ikke staten.

Det er virkelig bra det er mye privat grunn her i landet sier nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det er ein teoretisk modell. Og ja, det er litt vanskeleg å overføre denne direkte til prising av småviltjakt.

(Den er mykje lettare å forklare ihht marine fiskebestandar, feks.)

Skal ein forklare denne skikkeleg, må det til nokre timars forelesning her. Det begynner vi ikkje på.

 

Bottom line er at det er snakk om beskatning av ein felles ressurs, som er fornybar, dynamisk og mobil. Ein har ikkje rettigheter i sjølve ressursen, men i arealet, i form av jaktrett på terrenget.

Ein rasjonell (og kynisk) aktør vil skyte ut so lenge han tjener på det på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Samfunnsøkonomisk optimalt? Hva skal en legge i det?

Overbeskatning får du først og fremst der allmennheten har lik og "rimelig/subsidiert" tilgang på jaktrett. Hvem er det som tenker på langsiktig forvaltning her?? Ihvertfall ikke staten.

Det er virkelig bra det er mye privat grunn her i landet sier nå jeg.

det er ikke nødvendigvis rett det du sier der.

i finnmark(statsgrunn) er det kvoter på alt som det har vært oppfatta som behov for å regulere jaktpreset på.

tidligere på storvilt, nå i år også på rype.

Link to comment
Share on other sites

for meg er det ikke noe problem at noen eier noe. er bare det at jeg ikke skjønner hvorfor noen skal eie utmark. jeg har forståelse for at bønder må ha eiendomsrett til dyrka mark, og trenger rett til bruk av beiteområder.

 

Og når du ikke skjønner det engang, så forklarer det ganske mye mhp dine uttalelser om jordbruk og forvaltning osv :wink:

Når det gjelder priser er nok statsskog med på å trekker prisene i været- der de har eiendomsrett, samt store private selskaper( som Meråker bruk? ec).

Lokale bønder følger vel langsomt etter....

:wink: Ps, jeg er ikke grunneier.... :)

 

Spørsmål: Staten- det er meg... Hvem sa det?? Dette sitatet kjenner du nok :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...