Jump to content

Våpengarderobe - hvis du skulle startet fra scratch?


Erlendgb

Recommended Posts

11 minutes ago, Super XX said:

Mitt svar på det er Nei. Etter att jeg gjennom sommeren har trent å fin-innskutt rifla, hadde OCD'en min fått frie tøyler om jeg skulle begynt å skru løs "ting". Jeg ville ha valgt ei lett rifle i utgangspunktet og heller "bygd på den". Det er enklere enn slanking av ett tungt utgangspunkt.

Du tenker at skruingen din ville føre til treffpunktforandring? Om jeg f.eks kjøper det Sauer 404 XTC våpenet som jeg linket til innledningsvis, så får man vel ikke noe treffpunktforandring om man skrur av og på det samme løpet...eller er det noe annet du tenker på? 

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Erlendgb skrev:

 

Jeg ønsker å gjøre det meste av grovarbeidet på forhånd, slik at jeg greier å gjennomskue hva som er bullshit, og hva som ikke er det... Men jeg må til butikken og kjenne til slutt...

Fornuftig plan det. Men som nevnt, du får ikke ett dårlig våpen for 30-40k uansett hva det står på det. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Erlendgb nei, men du må da evt ha flere kikkerter ferdig innskutt, og en pipe til 404 eller Blaser R8 koster ca samme som en ny rifle, som også kanskje er mer passende til formålet.

 

308/6,5x55 funker til alt vilt i Norge, og med en kopi i 22lr får man trent betydelig mye mer. Hvis du ikke skal bruke hele dagen, skal det litt til å skyte hundre skudd med tynn jaktpipe og demper uten at ting blir veldig varmt.

Link to comment
Share on other sites

Starte fra scratch  ? I dag har jeg full  jakt våpen garderobe med 6 brekk våpen . 3 drillinger og 2 stk Blaser K95 med flere løp til flere av børsene  ,samt en 

Heym 88 B .

 

Skulle jeg starte på nytt i alle fall en vakker M98   klone med links system .( Kesslerin ) 

 

 Alle mine R93 er solgt R8 vil jeg ikke ha. 

 

Håper de åpner opp for 8 børser  :)

Edited by 8x75RS
Link to comment
Share on other sites


Har hatt en Sauer 202 i 6.5X55 satt opp med grs stokk nå i fem år, vært veldig fornøyd med den. Kun brukt til småvilt og over middels med skyting på bane/litt lengre hold. 
 

Har nå kjøpt meg en Sauer 404 XTC med løp i 6.5X55 og 300WM, og kan si det sånn, drar du for å se på en slik er du fort solgt... 

 

Har kun fått min skutt inn men har fikla mye med den og er sålangt veldig fornøyd, litt uvant med oppspenner kontra sikringa på 202, men det er vel vanesak. Toppet denne med en Leica Magnus, noe helt annet en den docteren jeg har hatt tidligere! 
 

Har ikke lest alt i tråden med lupe, men har ikke sett optikk omtalt her, har du noen tanker ift til det? Koster mye for god optikk og har jo endel å si for hva du sitter igjen med som «pakke». 
 

Start fra scratch/ønskegarderobe:

 

Sauer 202

Sauer 404XTC 

Sauer 200STR satt opp for langhold 

Rizzini Aurum / event Premier 

CZ 455 .17HMR. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

 

43 minutes ago, JER6.5 said:

Har ikke lest alt i tråden med lupe, men har ikke sett optikk omtalt her, har du noen tanker ift til det? Koster mye for god optikk og har jo endel å si for hva du sitter igjen med som «pakke». 

 

Takk for svar! Sauer 404 XTC er den rifla jeg har siklet mest på siden jeg startet å titte, og selv om den er dyr, så er den innenfor budsjett...

 

Er veldig mye jeg liker med den rifla. Den har lav vekt (2,7kg) Liker at det ikke bare er noen lag med karbon, men at skjeftet er karbon tvers i gjennom... Det er et systemvåpen, så man kan komplettere med andre kalibre senere om man vil. Oppspenner er vel å anse som sikrere, selv om det kan være uvant? Liker at man enkelt kan justere avtrekket på flere måter. At man kan låse magasinet er bra. At den kan tas fra hverandre med verktøyet på våpenet. Og koffertløsningen er jo også smekker... Det meste tiltaler meg...bortsett fra prisen. men det er kanskje sånn buy once...cry once?? Og så kan man le helt til grava??? :-)

 

Jeg har kjøpt en kikkert, en Zeiss Victory HT 2,5-10x50 så dette kommer ikke i tillegg... med mindre man skal ha flere...

 

Ellers har jeg registrert at det er kjempeforskjell på pris på den rifla, avhengig av hvor man kjøper den? Får den til ca 54.000 - 57.000 på et par  butikker, mens Magne Landrø f.eks skal ha 81.800 for samme våpenet? Nesten 30 tusen i prisforskjell er drøyt, eller er det noe jeg har misforstått?

 

Pris XXL

Pris Landrø

 

Har du kjøpt bipod til din? Søkte litt på det i går, og der så også prisene ut til å være hinsides... Har sett noen videoer der folk borrer hull i stokken for å montere ikke-orginale, men det er jo ikke akkurat noe man ønsker å gjøre... 

 

 

 

 

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Erlendgb skrev:

 

 

Takk for svar! Sauer 404 XTC er den rifla jeg har siklet mest på siden jeg startet å titte, og selv om den er dyr, så er den innenfor budsjett...

 

Er veldig mye jeg liker med den rifla. Den har lav vekt (2,7kg) Det er et systemvåpen, så man kan komplettere med andre kalibre senere om man vil. Oppspenner er vel å anse som sikrere, selv om det kan være uvant? Liker at ma kan justere avtrekket på flere måter. At man kan låse magasinet er bra. At den kan tas fra hverandre med verktøyet på våpenet. Og koffertløsningen er jo også smekker... Det meste tiltaler meg...bortsett fra prisen. men det er kanskje sånn buy once...cry once?? Og så kan man le helt til grava??? :-)

 

Jeg har kjøpt en kikkert, en Zeiss Victory HT 2,5-10x50 så dette kommer ikke i tillegg... med mindre man skal ha flere...

 

Ellers har jeg registrert at det er kjempeforskjell på pris på den rifla, avhengig av hvor man kjøper den? Får den til ca 54.000 - 57.000 på et par  butikker, mens Magne Landrø f.eks skal ha 81.800 for samme våpenet? Nesten 30 tusen i prisforskjell er drøyt, eller er det noe jeg har misforstått?

 

Pris XXL

Pris Landrø

 

Har du kjøpt bipod til din? Søkte litt på det i går, og der så også prisene ut til å være hinsides... Har sett noen videoer der folk borrer hull i stokken for å montere ikke-orginale, men det er jo ikke akkurat noe man ønsker å gjøre...

 

 


 

Du oppsummerer mange av de fine funksjonene bra her, det justerbare avtrekket er helt fantastisk. Den justerbare kolbekammen som er integrert i stokken er også veldig hendig, justeres med verktøyet til bakre remfeste den og. 
 

Prisen er absolutt drøy, men alt er relativt, spesielt om man legger til tilbehør som originalt kikkertfeste, koffert og original karbon tofot(som forøvrig er veldig enkel å ta av og på!).
 

Jeg gjorde det og gikk for «full pakke», det satt langt inne! Men kan ikke si jeg angrer i det heletatt så langt, hadde selvsagt rom for dette økonomisk, hvis ikke hadde det ikke blitt vurdert. Men denne børsa har stått øverst på ønskelista lenge..! Det finnes mange rimeligere gode alternativer, mange av de nevnt tidligere, men som du sier, «le helt til grava..» osv;)
 

I forhold til pris på XXL kontra Landrø så er nok ikke de helt sammenlignbare. Landrø mener jeg nettopp har justert opp prisene jevnt over i nettbutikken med 7% grunnet kronens enorme svekkelse i det siste.
De er i tillegg hovedimportør for Sauer. Den prisen de oppgir er vel veiledende, at forhandlere i det ganske land opererer med lavere priser er vel opp til dem ut fra hvilket påslag de ønsker å ta på deres innkjøpspris fra Landrø.

 

En annen sak er at den rifla mest sannsynlig er del av et restlager som XXL ønsker solgt ut, det har vel ikke vært mangel på eksempler der de garantert selger med- eller tilnærmet med tap bare for å få begrenset varelageret.

 

Den du linker til hos XXL leveres også med standard ufluted løp, XTC løpet som er med i pakken til Landrø er fluted, over 10 000kr i forskjell bare der.
 

Men, uansett er det en bra handel. 
 

Det eneste jeg kan trekke frem som du bør tenke på med XTC’n er at carbonstokken er litt utsatt for skraper og skrammer sammenlignet med en syntstokk. Skal du dra børsa gjennom gjørme og bruke den som støtteben i steinura bør du kanskje revurdere. Bruksmerker regner jeg med, men en syntstokk er nok mer slitesterk.

Edited by JER6.5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, JER6.5 said:

carbonstokken er litt utsatt for skraper og skrammer sammenlignet med en syntstokk.

 

Er vel noe man bør tenke over, og behandle den deretter...

 

På den annen side... Det er litt synd med utstyr man er så redd for at man nesten ikke tør bruke det, også...

 

Virker likevel som karbon tåler litt. Denne Sako Carbonlighten samlet jo bra etter massiv mishandling 

 

Og nederst i denne artikkelen om Sauer 404 XTC påstås det at den er "scratch proof" 

 

Har du opplevd det selv, at det er lett å få skraper og skrammer?

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt våpenskap... er jo et lite steg i riktig retning det, også!

 

Ble et Franz Jäger  8/16 Mec Excl 2020 med mekanisk kodelås.

 

Etter jeg hadde bestilt det kom jeg på at det kan være en utfordring å få hjelp til å få bært det i hus i disse coronatider, så kanskje flaks at det ikke er på lager, og ikke kommer før neste levering om ca 8 uker...

 

Får håpe ting har gått seg til litt til da...ellers får det bo en liten periode i garasjen (ikke med våpen) :-)

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

På 8.4.2020 den 11.59, Erlendgb skrev:

heller forsøke å tilpasse seg til våpenet

Helt feil utgangspunkt, det kan aldri bli bra.

Du må tilpasse våpenet til deg, kolbelengde og høyde på kolbekammen er eksempler. Pistolgrepets vinkel, avstand til avtrekker og avtrekksvekt er andre forhold der våpenet må passe til DEG!

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Erlendgb skrev:

 

Er vel noe man bør tenke over, og behandle den deretter...

 

På den annen side... Det er litt synd med utstyr man er så redd for at man nesten ikke tør bruke det, også...

 

Virker likevel som karbon tåler litt. Denne Sako Carbonlighten samlet jo bra etter massiv mishandling 

 

Og nederst i denne artikkelen om Sauer 404 XTC påstås det at den er "scratch proof" 

 

Har du opplevd det selv, at det er lett å få skraper og skrammer?


 

Har sett den testen med Sakoen, den ser jo hel og forsåvidt fin ut etterpå, men tenker den er temmelig oppskrapet og «stygg» om en ser nærmere etter, men, det er jo rent kosmetisk. 
 

Kan ikke på noen måte uttale meg om hvordan en xtc ville klart seg i samme test, og har ingen planer om å finne det ut heller;) 

 

Har en god del erfaring med carbon fra rammer med hjul på, og baserer meg litt på erfaring derfra. Sammenlignet med en syntetstokk sin overflate vil Karbon lettere få skader, det ytterste laget er tross alt lakk/gelcoat av noe slag kontra teksturert gummi eller lignende på syntetstokk. 
 

Har fått en liten skade så langt, i form av en nesten usynlig stripe. Det var helt og holdent min feil, var uheldig og la rifla oppå sekken der det lå diverse remedier.
Igjen, dette er bruksmerker jeg regner med, tror egentlig en trestokk er vel så utsatt for skader. 
 

Skal nevnes at jeg grenser til å ha et problematisk forhold til detaljer, alle har forskjellig oppfatning av hva som er å regne som «skader» på en gjenstand. Jeg har for eksempel mareritt om maskinvask av bil..

Edited by JER6.5
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Erlendgb skrev:

Da har jeg bestilt våpenskap... er jo et lite steg i riktig retning det, også!

Ble et Franz Jäger  8/16 Mec Excl 2020 med mekanisk kodelås.

Gratulerer! Kjøpte et slikt i fjor med digital lås. Døra kan tas av så avhengig av om du skal opp/ned trapper så kan det være håndterbart alene. Jeg dro mitt over laminat og parkett ved hjelp av et par ullpledd. Gled veldig lett. Dørstokkene lirka jeg det bare forsiktig over.

Link to comment
Share on other sites

Angående våpengarderobe tror jeg ikke min yngre garderobe ville sett så mye forskjellig ut fra i dag.

Trenger ikke alle kalibrene så ville sikkert kutta ned litt her. Ville nok bytta 1 under "Annet" til ei O/U jakthagle av kjent fabrikat. Mulig jeg slipper dette da det kanskje skjer endringer slik at vi kan supplere med 2 til. Forhåpentligvis vil krona ha styrka seg til da.....ting er blitt sinnsykt dyrt. 

 

Systemrifler
2 stk R8 og 1 K95. 7 forskjellige kalibre/piper fordelt mellom disse. Inkl 22LR kit til R8 for trening (utrolig bra de kom med dette). Er meget fornøyd med disse. Veldig.


Annet:

223/steyr og 17 hornet/anschutz.
1/2 auto Benelli

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Per-S said:

Helt feil utgangspunkt, det kan aldri bli bra.

Du må tilpasse våpenet til deg, kolbelengde og høyde på kolbekammen er eksempler. Pistolgrepets vinkel, avstand til avtrekker og avtrekksvekt er andre forhold der våpenet må passe til DEG!

Jeg ser poenget. Mange av disse tingene har man mulighet til å ta hensyn til når man skal velge våpen og  tilpasse ut i fra hvilke tilpasningsmuligheter dette har . Men det kan hende man må gjøre kompromisser, og da er det jo slik at man må lære seg skyteteknikk ut i fra det våpenet man har valgt?  

 

Det var egentlig spesielt i forhold til pistolgrep med tommelhull jeg tenkte på dette. Har sett at mange mener det gir en fordel i forhold til skytekomfort, men at det kan ta lenger tid med ladegrep hvis man skal repetere. Tanken er at man ved å trene på teknikk, kan man bli bedre på å ta hurtig ladegrep selv om man har valgt et våpen med pistolgrep/tommelhull.

 

Dessuten så kan det vel også ha mye for seg å ikke sende ut noe oppfølgingsskudd før man har fått vurdert treff og sett skuddreaksjon? Dette er også grunnen til at jeg ikke ønsker halvautomatisk, fordi jeg tror det blir for lett å sende  ut et ekstra skudd før man har fått tid til å vurdere situasjonen skikkelig. 

 

Men dette er bare tanker en nybegynner gjør seg, så det er bra at man kan få innspill og tips fra de som har mer erfaring, så takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

 

3 hours ago, JER6.5 said:

Skal nevnes at jeg grenser til å ha et problematisk forhold til detaljer, alle har forskjellig oppfatning av hva som er å regne som «skader» på en gjenstand. Jeg har for eksempel mareritt om maskinvask av bil..

 

Takk igjen! Jeg tror jeg kan relatere litt til disse følelsene...  Og er derfor litt skeptisk til å kjøpe noe som man må være  forsiktig med fordi man er livredd for å få merker... Og så er det jo også verre jo mer man har betalt for det. 

 

Har en forholdsvis dyr gitar som har en liten skramme på seg. Hvis man spør andre, så kan de ikke se den, men jeg vet at den er der, og husker ennå den vonde følelsen av å oppdage den...

 

Ser dere skrapen? :-)

 

image.png.b78a92f959bea2786844068540774936.png

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 8x57IRS said:

Gratulerer! Kjøpte et slikt i fjor med digital lås. Døra kan tas av så avhengig av om du skal opp/ned trapper så kan det være håndterbart alene. Jeg dro mitt over laminat og parkett ved hjelp av et par ullpledd. Gled veldig lett. Dørstokkene lirka jeg det bare forsiktig over.

Takk for svarene! Tror det skal bli bra med det skapet! Kjøpte litt større enn jeg trenger, siden jeg har lest at den største tabben man gjør er å kjøpe for lite. Hvis du skulle kjøpt R8 ut i fra mine forutsetninger, hva ville du valgt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle startet helt fra scratch - så ville jeg statrtet der jeg startet fot 20 år siden. En HV-mauser- Vet ikke om Magne Landrø selger disse ennå i originaversjon, men det er sikkert ganske mange ombygdde versjoner å få tak i. Hvorfor HV-mauser ? M98 er den beste våpenmekanismen som er designet og produsert noensinne. Har du en M98 i hendene - da har du "benchmarken" i hende. Det er den kvaliten/funksjonen  alle andre rifler måles opp mot. M98 ER kongen. Og for tjue år siden kunne man få kjøpt et fint eksemplar av Magne Landrø for noen hundrelapper. Vi er vel ikke der lenger, regner jeg med. Men børsene er der ute - den som leter, den finner.

 

Forøvrig ønsker jeg lykke til med oppbygging av våpegarderoben. Mitt generelle råd er å kjøpe kvalitetsvåpen. Jeg har noe skrap i mitt våpenskap som jeg nok kommer til å slipe i stykker, og overlevere til polititet for strykning på våpenkortet. Det er tildels farlige våpen, som jeg absolutt ikke vil overlate til en billig penge for nybegynnere. Da er vinkelsliperen det rette verktøyet. Unngå å kjøpe billig skrap. Men min M98 kvitter jeg meg aldri med. Den er bare så bra !

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Erlendgb skrev:

Takk for svarene! Tror det skal bli bra med det skapet! Kjøpte litt større enn jeg trenger, siden jeg har lest at den største tabben man gjør er å kjøpe for lite. Hvis du skulle kjøpt R8 ut i fra mine forutsetninger, hva ville du valgt?

Først vil jeg si at du burde putte rifla/stokken til skuldra når du kjøper såpass dyr børse. R8 er vel såpass utbredt at det sikkert er mulighet mange steder. Litt som når man (jeg i hvert fall) kjøper bil - man må finne god følelsen.


Jeg ville sett på en R8 Pro Success i standard 17mm konfigurasjon i det kjedelige kaliberet 308w som du kan bruke på alt.

Ville også alltid valgt skinnemontert kikkert om mulig. Blaser sitt montasje system er genialt.

De nye ultimate stokkene har jeg ikke testa, men den originale (riktig nok med ettermontert kinn justering fra Holmbro siden siktelinja for V8 siktene til Zeiss kom litt høyt) passer perfekt for meg. Man får jo disse i ymse materialer - tom flott treverk. Jeg valgte basis versjonen slik at man ikke er redd for å gi den litt juling.

Edit:
Litt av noen priser for tiden. Gav vel rundt 30K for min R8 i Pro Success i 2014. Den koster nå nærmer 45K!

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 8x57IRS said:

Litt av noen priser for tiden. Gav vel rundt 30K for min R8 i Pro Success i 2014. Den koster nå nærmer 45K!

Ja, det har nok vært litt utvikling siden da, særlig i det siste på grunn av lav krone, men det kan være litt å hente i butikkene...

 

Jeg kjente på en R8 pro success for litt siden. Den ville de selge meg med demper og montasje (for ringer siden kikkerten min må ha det) for 40K, men det var muligens våpen som de har hatt på veggen en stund, samt at prisen var hvis jeg sa fra da..siden de skulle justere prisene opp bare en uke etterpå...

 

Er et tiltalende våpen R8 også. Det som taler  litt mot det, er vekten, samt prisen på de forskjellige egenskapene man ønsker seg ofte fordyrer en del... 

 

Å prøve den konfiguratoren går som regel alltid galt, for når man putter på alle tingene man ønsker seg, så havner man fort utenfor budsjett...

 

Men det kan fortsatt være aktuelt....Her får man f.eks komplett R8 Pro Success med justerbar kolbekappe for 38K (60 K komplett med Zeiss V8 og montasje)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Joar1 her, om enn av litt andre grunner muligens. Kjøp ei slarkepurke type M98, kamret for 6,5x55 og topp den med noe billig optikk og skyt noe med ei konvensjonell blykule som feks Mega. Følg evt opp med en Blaser 93. Da har en grunnlag for å delta i alle de heteste diskusjonene, med tyngden egen erfaring gir, både her inn, på FB, osv

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, joar1 said:

Forøvrig ønsker jeg lykke til med oppbygging av våpegarderoben. Mitt generelle råd er å kjøpe kvalitetsvåpen.

 

Takk. Jeg har et ordtak jeg bruker som en ledetråd når det gjelder innkjøp av nytt utstyr:

 

"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten"

 

Jeg legger heller litt ekstra kroner i kvalitet. 

 

Men noen M98 skal jeg nok ikke ha...uansett hvor bra den måtte være :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Erlendgb said:

 

 

 

Men noen M98 skal jeg nok ikke ha...uansett hvor bra den måtte være :-)

 

 

 Vel - det blir opp til deg. Jeg ønsker deg lykke til med våpengarderoben. Jeg kommer nok til å bygge ned min etterhvert som jeg blir eldre, men det sitter langt inne å kvitte seg med mauseren. Den er nok den siste som ryker ...

Link to comment
Share on other sites

Var jo litt snakk her for ei stund sia om dei som har gått i baret med og legga pengar/bygga om m98 for så når ein er lei/ynskjer noko nytt prøvar og selgja ho etterpå, noko som ofte blir vanskeleg til prisforlangande.

Opnar sjølvsagt muligheiter for dei som vil kjøpa mauser.

Sjølv var eg veldig der, rifla skulle ha mauserlåskasse, det kapittelet er no forbi. No kan eg lika godt kjøpa push feed.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sitka said:

Var jo litt snakk her for ei stund sia om dei som har gått i baret med og legga pengar/bygga om m98 for så når ein er lei/ynskjer noko nytt prøvar og selgja ho etterpå, noko som ofte blir vanskeleg til prisforlangande.

Opnar sjølvsagt muligheiter for dei som vil kjøpa mauser.

Sjølv var eg veldig der, rifla skulle ha mauserlåskasse, det kapittelet er no forbi. No kan eg lika godt kjøpa push feed.

Verden gpr fo fremover, og jeg garaterer ikke at M98 er verdens beste børe til evig tid. Men HV-mauseren er jo et lite stykke kulturhistorie, som det er verdt å ta vare på. Den er på en måte 1900-tallet i et nøtteskall: Først som standardvåpen i Hitlers hær, deretter smidd om til NATO-kaliber og brukt i det norske forsvaret i 40 år, og så,  helt i slutten på århundret, frigitt for sivil bruk for gode nordmenn. Det er en vakker reise fra det aller mørkeste til det fine og lyse. Hver ganbg jeg ser NAZI-ørnene som er stemplet på låskassen, tenker jeg på hvor heldige vi er som lever i et fritt land i dag. Det kunne veldig lett gått andre veien ...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/9/2020 at 4:36 PM, JER6.5 said:

Har nå kjøpt meg en Sauer 404 XTC med løp i 6.5X55 og 300WM, og kan si det sånn, drar du for å se på en slik er du fort solgt... 

Kan du si noe om dette med endring av treffpunkt om man bytter løp... evt om man skrur av og på det samme løpet?

Link to comment
Share on other sites

On 4/7/2020 at 8:59 PM, jmosbakk said:

Hvis du skal ha ei børse for å vise frem på banen så funker R8 bra, men som jaktbørse er den ikke bedre enn f.eks. en Sako Finnlight.

 

Sitter og titter litt på Sako rifler, og det er et par av dem som har mye av det jeg ser etter...  Sako s20 er de ikke ferdig med konfigurator til enda, så den er ikke med...

 

image.png.3e6aa608b2771778915f02134ce0cc49.png

 

Men det kan se ut som hylsene blir kastet ut rett i kikkerten?

 

Noen som har Sako 85 som kan kommentere dette? Ser i videoen at han har fikset dette med å lage en brakett, men virker rart at Sako ikke har gjort noe med dette...

 

Eller har de det?

 

Kommer kanskje an på hvilken høyde kikkerten er montert med, og i hvilken grad man treffer tårnene...

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

@Erlendgb - Aldri opplevd problemer med utkastet i min Sako 85 Finnlight. Tviler på at dette er et "universelt problem", men kanskje noe som gjaldt enkelte modeller?

 

...skulle jeg ha startet opp "jaktgarderoben" min på nytt, så hadde jeg investert i en god kombi + en R8 Ultimate med justerbar kolbe først som sist. Alt annet støver ned i skapet om dagen... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Erlendgb skrev:

Kan du si noe om dette med endring av treffpunkt om man bytter løp... evt om man skrur av og på det samme løpet?


 

Egentlig ikke, har kun fått skutt inn med 6.5 løpet på privat mark, venter med 300 løpet til banene åpner igjen. 
 

I forhold til endring av treffpunkt med samme løp av og på, så har jeg aldri opplevd det på min 202 de årene jeg har hatt den. Men skal sies jeg ikke har hatt det annet enn ved større puss. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, JER6.5 said:

Egentlig ikke, har kun fått skutt inn med 6.5 løpet på privat mark, venter med 300 løpet til banene åpner igjen. 
 

I forhold til endring av treffpunkt med samme løp av og på, så har jeg aldri opplevd det på min 202 de årene jeg har hatt den. Men skal sies jeg ikke har hatt det annet enn ved større puss. 

 

Kommer kanskje an på montasje også? Fikk denne fra en annen som ble spurt om det samme. Tror ikke han har carbonversjonen

 

Kjøper du hurtig fester til mye penger så hjelper sikkert det på Saueren også.
Jeg har Leopald fester så har sett at treffbilde forskyver seg noe etter bytte .

 

Så ellers i videoen nedenfor (etter 3 minutter) at de sier at de fikk treffpunktforandring på classic  mens de ikke fikk det på xtc.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ramlet selv over en Sauer 404 Syncro XTC i fjor, og etter å ha klådd litt på den endte jeg opp med et slikt våpen med en pipe (foreløpig) i kal. 30-06. Fikk satt på en Optima A-tec 45 demper med A-lock mini hurtikobling. En av fordelene med denne er at det er en moduldemper, der du ved å veksle mellom ulike yttermoduler kan dekke flere kalibre. Det gikk veldig fort å venne seg til tommelhullstokken på rifla, og som @JER6.5 skriver er det justerbare avtrekket utrolig bra. Jeg valgte ikke-fluted pipe og ble straffet noen hundre gram (?) for det. Prisen på denne rifla er selvfølgelig hinsides, men ved å sjekke litt rundt vil du se at utsalgsprisen hos forhandler varierer. Skal du ha mer enn én pipe i starten, be om pris på komplett pakke med demper så kan du fort spare noen store lapper..... 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke kuppe tråden, men snuser litt på Sako S20 sjøl. Vurderer også sauer 100 pantera. Har en remington 700 i .308 som jeg egentlig er fornøyd med, men er villig til å legge litt mer i børsa på jakt etter god følelsen. Selv om børsa blir brukt mest på banen og stort sett bært på jakt så er det viktig at den er en allrounder som kan brukes til alt. 
 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Erlendgb skrev:

Jeg er redd for at dette kan være smittsomt..:-).. hvilke andre løp vurderer du?

Det ER smittsomt, men langt fra så farlig som Covid-19... Jeg fikk umiddelbart godfølelsen, etter å ha vurdert og klådd på en rekke andre våpen. Jeg vurderer i tillegg ei pipe i 6,5x55, da det er mitt favorittkaliber til trening og (litt) baneskyting. Dessuten har jeg en A-bolt i samme kaliber fra før. Og til slutt mener jeg 6,5x55 også er svært anvendelig til rådyr- og småviltjakt, minst like godt egnet som høyhastighetspatroner som f. eks. 223 Rem og .243 Win.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg starta om igjen så hadde de blitt som det er i dag:

-Rem Seven i 308win, 42cm pipe, demper og rafdal skjefte. Toppa med suverene Zeiss Victory 1,5-6x42, bærevennlig redskap, brukes like mye som stav i brattlende som å skytes med, men fungerer 100% til begge formål. På 10 året med rifla nå.

 

-Rem 700 i 222, tung pipe og victory 3-12x56. Revedødaren.

-Sako S491 i cal 6mmPPC med rafdal skjefte og Zeiss Victory 5-15x42. Fugleriggen. 

 

All optikk er kjøpt brukt, kaster ikke bort penger på kjøpe fabrikkny kvalitet, like bra om det er 5 år gammelt.

 

Denne garderoba dekker mine behov topp👌👌

 

 

 

 

Edited by YnStee
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 8.4.2020 den 11.43, Erlendgb skrev:

Et kjapt søk på vekter..

 

Mauser M03 Extreme 3,5

Sauer 202 XTA 3,5 (stålkasse)

Sauer 200MAX 3,4

SCHULTZ & LARSEN Victory 3,2

Blaser R8 proff 3,3

Sauer 404 xta  3.22 

Sako 85 Finnlight stainless: 2,8

Sauer 404 xtc  2,7

Browning x-bolt pro carbon 2,6

Sako 85 Carbonlight 2,4

 

Det er vel greit å ikke se seg helt blind på vekta, også... Og så er det jo gjerne en sammeng mellom lav vekt og høy pris, og det er ikke sikkert det svarer seg f.eks med carbon kontra syntet hvis det er stor prisforskjell og man kanskje sparer en halvkilo...

Veide min Sauer Outback 6.5x55 med 3-skudds magasin, slutstykke og montasjer i stål til Leupold QRW ringer. 2868g.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Sølvrev skrev:

Jeg ramlet selv over en Sauer 404 Syncro XTC i fjor, og etter å ha klådd litt på den endte jeg opp med et slikt våpen med en pipe (foreløpig) i kal. 30-06. Fikk satt på en Optima A-tec 45 demper med A-lock mini hurtikobling. En av fordelene med denne er at det er en moduldemper, der du ved å veksle mellom ulike yttermoduler kan dekke flere kalibre. Det gikk veldig fort å venne seg til tommelhullstokken på rifla, og som @JER6.5 skriver er det justerbare avtrekket utrolig bra. Jeg valgte ikke-fluted pipe og ble straffet noen hundre gram (?) for det. Prisen på denne rifla er selvfølgelig hinsides, men ved å sjekke litt rundt vil du se at utsalgsprisen hos forhandler varierer. Skal du ha mer enn én pipe i starten, be om pris på komplett pakke med demper så kan du fort spare noen store lapper..... 

 

 

A-lock er fine greier, har det på langholdsbørsa. Du har ikke forresten testet A-tec sin rekyldemper til samme løsning? 
 

Ble litt gira på å rote i skapet etter å ha engasjert meg i denne tråden. Endte med litt bytte frem og tilbake på løp, og veiing av diverse.(dog med noe unøyaktig vekt).
 

56cm XTC i 6.5x55 løpet som er fluted veide Inn rett under 1.1kg, 61cm .300WM løpet ufluted veide inn på 1.2kg. Altså ikke store forskjellen her... 

MEN, når jeg byttet løpet over til .300 løpet så merket jeg stor forskjell i balansen til børsa, med andre ord har nok vektfordelingen her mye og si. 
 

Veide også selve børsa, ferdig med alt på: 

- Freyer Devik 269 demper 

- Sauer original tofot 

- Sauer ergorest reim 

- 5 skudds magasin med patroner 

- Sauer 404 XTC med fluted 6.5x55 løp, største kolbekappen 

- Sauer 30mm kikkertmontasje 

- Leica Magnus 1.8-12x50i  

 

Totalen ble 4,7kg. 
 

Alle vektet med forbehold, må skaffe en mer nøyaktig vekt til slike aktiviteter for fremtiden. 
 

Uansett, en bør få sjansen til å holde et slikt våpen i hendene før man avviser forskjellen i totalvekt på noen hundre gram. Vektfordelingen og balansen i våpenet er vel så viktig. 
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Slegga1 said:

snuser litt på Sako S20 sjøl. Vurderer også sauer 100 pantera

Virker som noen av riflene som er nye eller forholdsvis nye forsøker å finne en middelvei mellom en rifle for jakt og en rifle for baneskyting. Mitt inntrykk er da, at man får et våpen som ikke fungerer optimalt hverken på jakt eller på banen, men som kan fungere ganske bra til begge deler. Andre eksempler på dette, er Sako Carbon Wolf, Sauer 200Max, Merkel Helix RX. Har enda ikke bestemt meg helt for hvilken retning jeg vil gå selv, så det er godt jeg fortsatt har god tid til å bestemme meg...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sølvrev said:

Jeg fikk umiddelbart godfølelsen, etter å ha vurdert og klådd på en rekke andre våpen.

Dette er viktig for meg også, så jeg gleder meg litt til man kan slippe ut og få kjent på litt våpen. En vurdering jeg  å til stadighet vender tilbake til, er om det er verdt å betale ekstra for å få karbonstokk kontra f.eks syntet... Den foreløpige konklusjonen er at det gjør det for enkelte våpen, men ikke nødvendigvis for andre.

 

Kan jo få Sauer 404 XTA til 31.000 nå som er en drøy halvkilo tyngre enn XTC. Men som regnestykket til JER6.5 viser, så kan det ha noe for seg siden en tilsvarende pakke med XTA ville bikka 5,2 kg... Og om man skal bære våpenet mye, så kan det ha en del å si? Kommer jo an på hva man skal bruke det til...

 

Et annet eksempel der det kan ha noe for seg er Sako 85 Carbon Wolf som veier 3,4 kg. Føler kanskje det er omtrent der jeg skal sette maksgrensen i forhold til vekt. Om man f.eks sammenligner med samme våpen som ikke er i karbon (Black wolf) så starter vekta på 4,0-4,2 kg og man kan forestille seg at det blir et våpen som blir for tungt til å drasse rundt på når man får montert på alt utstyret..

 

På sako 85 carbonlight/finnlight har det ikke så mye for seg, siden det ikke spiller så stor rolle om våpenet er 2,4kg eller 2,8.. Er vel hva vekta blir totalt sett som har noe å si?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, JER6.5 skrev:

A-lock er fine greier, har det på langholdsbørsa. Du har ikke forresten testet A-tec sin rekyldemper til samme løsning? 

Nei, og jeg har ingen planer om å teste den heller. Jeg har nemlig et betydelig hørselstap, så kommer det en på skytebanen med rifle i et magnumkaliber og en slik (smellforsterker som jeg kaller det) forlater jeg standplass til bråkmakeren er borte ;-).

Og til TS: ikke se deg helt blind på vekta (du skyter mye bedre på banen med ei litt tung rifle!), men når hele greia begynner å nærme seg 5 kg er det ikke optimalt å dra med seg på reinsdyrjakt. Ikke i de bratteste hjorteliene heller, for den saks skyld.

(Hvis du ønsker det kan jeg legge min 404 XTC med demper og kikkert på kjøkkenvekta.)

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sakoen75 said:

Veide min Sauer Outback 6.5x55 med 3-skudds magasin, slutstykke og montasjer i stål til Leupold QRW ringer. 2868g.

Denne varianten må jeg innrømme at hadde havnet under radaren. Fikk veldig gode skussmål i en test jeg nettopp leste... Vekta er jo i aller høyeste grad innafor!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Erlendgb skrev:

Virker som noen av riflene som er nye eller forholdsvis nye forsøker å finne en middelvei mellom en rifle for jakt og en rifle for baneskyting. Mitt inntrykk er da, at man får et våpen som ikke fungerer optimalt hverken på jakt eller på banen, men som kan fungere ganske bra til begge deler. Andre eksempler på dette, er Sako Carbon Wolf, Sauer 200Max, Merkel Helix RX. Har enda ikke bestemt meg helt for hvilken retning jeg vil gå selv, så det er godt jeg fortsatt har god tid til å bestemme meg...

Et veldig godt poeng @Erlendgb  blir helt vinglepetter av dette. Det er jo greit at riggen ikke blir for tung, men ønsker jo grei kvalitet også. 

Edited by Slegga1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...