Jump to content

Våpengarderobe - hvis du skulle startet fra scratch?


Erlendgb

Recommended Posts

Satt og så litt på Blaser R8 alternativer, og når jeg kom over denne annonsen tenkte jeg at det måtte da være et veldig godt tilbud?

 

Helt til jeg begynte å titte litt nærmere på bildene... Og så at det ikke er original blaser stokk... 

 

Edit...litt kjapp googling... Det er visst denne stokken... Noen som har kjennskap til denne Raven RBM 82 stokken? Skal visst veie 900g... Den har jo i det minste justerbar kolbekappe, og ser ganske pen ut...

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Sølvrev skrev:

 

Og til TS: ikke se deg helt blind på vekta (du skyter mye bedre på banen med ei litt tung rifle!), men når hele greia begynner å nærme seg 5 kg er det ikke optimalt å dra med seg på reinsdyrjakt. Ikke i de bratteste hjorteliene heller, for den saks skyld.

 

Helt klart ,rifle med totalvekt 3,5-3,6kg kan du dra med deg rundt på jakt i flere dager.Veier den noe særlig mer ,blir det jordekanten etter hvert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, moviken skrev:

Helt klart ,rifle med totalvekt 3,5-3,6kg kan du dra med deg rundt på jakt i flere dager.Veier den noe særlig mer ,blir det jordekanten etter hvert.

Hmm. Nå blir jeg nødt til å veie riggen. Greit p ikke gå på en smell når en skal anskaffe noe nytt

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har fått meg til å tenke litt over hva den ideelle garderoben er. For min del er det helt fint med en begrensning på 6 våpen. Jeg har flere ganger i mitt jegerliv havnet i den situasjonen at jeg har flere våpen og kalibre jeg ikke bruker på jakt, men som bare tar opp plass i våpenskapet. Så har jeg solgt meg ned. Men nye fristelser har dukket opp, og snart er det mye stål og kalibre igjen... Der jeg er nå er det muligens ett våpen som kan bytte ut, ellers bruker jeg alle:

* Hagle kaliber 12 o/u. Må ha til rypejakt. 

* Rifle Blaser R8 Lux med hevbar kam, og løp i 6,5x55 og 9,3x62. Må ha en god rifle. Denne er fin til all riflejakt, og til jaktfelt. 

* Halvauto rifle Browning BAR i 30-06. Denne er med oppspenner. Genial til drivjakt i Polen. 

* Småviltrifle Sako Quad i 22 lr og 17 hmr. Jeg vurderte en stund å bytte den ut med en Anshütz salong, men fikk bruk for 17hmr løpet da jeg skjøt skarv i en lokal lakeseelv i fjor høst. Blir beholdt. 

* Merkel rifledrilling. Har solgt den gamle i 9,3x74R og 20-76, men har en Merkel modell 961LS på vei fra Tyskland i 2x8x57IRS og 20-76. Fantastisk våpen til Norsk skogsjakt. 

* Merkel 96K Hagledrilling i 8x57IRS og 2x20-76, med innstikkpipe i 6x70R. Jeg regner med at den blir mindre brukt når den nye rifledrillingen kommer. Vurderer å selge den for å kjøpe kiplauff. Men, jeg er redd for at en kip blir skapvarmer. Kan egentlig ikke tenke meg noen situasjoner hvor ikke R8 vil gjøre vel så god jobb.  

 

Jeg har altså 2 haglekalibre og 6 riflekalibre, og full garderobe... igjen.. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

4 hours ago, Skaubjønn said:

Kan egentlig ikke tenke meg noen situasjoner hvor ikke R8 vil gjøre vel så god jobb.  

 

4 hours ago, Skaubjønn said:

* Hagle kaliber 12 o/u. Må ha til rypejakt. 

* Rifle Blaser R8 Lux med hevbar kam, og løp i 6,5x55 og 9,3x62. Må ha en god rifle. Denne er fin til all riflejakt, og til jaktfelt. 

 

Så det du egentlig sier, er at jeg kunne klart meg med disse "to" våpnene? :-)

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Skaubjønn skrev:

Jeg ville klart meg med en HV mauser og en hagle, selvsagt

Joda, rent fornuftsmessig - kanskje. Men jeg ror det hadde gått ut over gleden med skytingen både på bane og under jakt. Fleksibiliteten ville også forsvunnet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man KAN fiske laks med en kjepp og snøre som det er festet makk på... men moro er det ikke. I alle fall ikke for en pasjonert fluefisker som meg. 

For meg er våpenglede en viktig del av jaktgleden.  Jeg koser meg på post, eller under smyging, med ei vakker børse i nevene. Jeg ville ikke sluttet å jakte dersom jeg ikke hadde valgmuligheter. Men det gir en egen spiss på jakta for meg. 

 

Der er folk forskjellige. Jeg jakter med en kompis som ser på våpen som verktøy. Skiftenøkkel sier han. han kan ikke fatte at jeg gidder polere på en pen trestokk,, så lenge det finnes vedlikeholdsfri kompositt. Jeg kan forstå ham, men sånn er det ikke for meg. 

 

Link to comment
Share on other sites

Da er våpensøknadene fylt ut og lagt i konvolutt sammen med kopi av legitimasjon, jegeravgiftskort og bekreftelse på betalt bestilling av våpenskap.

 

Sender inn søknad på

- Hagle kaliber 12

- Rifle Kaliber 308w

- konverteringskit rifle kaliber 223R

 

Heller mot at det kommer til å bli systemvåpen, enten Blaser R8 eller Sauer 404

 

Noe annet som er lurt å tenke på, (eller sende med) eller er det bare å sette seg ned å tvinne hjerneceller og bestemme seg frem til man får svar på søknaden? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt det rent praktiske i å ha systemrifle(r).
Men tanken på å åpne våpensskapet og se en enkel plaststokk pluss en fire fem rørbiter der inne, …….vel, hver sin lyst. ;) 
Jeg er mer som  @Skaubjønn, selv om min garderobe består av våpen i det rimelige segmentet, type skiftenøkkel for mange .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, seawolf skrev:

Jeg skjønner godt det rent praktiske i å ha systemrifle(r).
Men tanken på å åpne våpensskapet og se en enkel plaststokk pluss en fire fem rørbiter der inne, …….vel, hver sin lyst. ;) 

Husk at systemrifle ikke utelukker kombi, drilling, kipp og italiensk hagle 😁

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, hjortefot.com said:

Husk at systemrifle ikke utelukker kombi, drilling, kipp og italiensk hagle

Godt poeng! :-)

 

Har forstått det slik at du er Blaser entusiast etter å ha vært innom andre system og enkeltstående våpen tidligere? Kunne du ha sagt noe om hvilken Blaser variant du ville valgt dersom du var i mitt sted?

 

Har lagret noen få annonser på Finn, men siden det er en stund til jeg skal kjøpe vil nok søket intensiveres etter hvert som våpensøknadens godkjennelse nærmer seg og jeg skal kjøpe...

 

annonser jeg har lagret: 1,2,3,4,5,6

 

Er klar over at ikke alle kaliber stemmer, og har også noen andre, men jeg har ennå ikke sendt søknaden, så det er fortsatt mulig å ombestemme seg...

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte R8 Success Jaktia Edition og hadde valgt det samme om jeg skulle kjøpt i dag. Deilig stokk, kort pipe, velbalansert og et genialt system som gjør det komplett. 

 

Har solgt unna de andre riflene jeg hadde. De ble ikke brukt og fortjente nye hjem (Sako Finnlight & S&L Victory)

 

Hvis du ikke trenger Success-stokken er en R8 Proff med GRS Bifrost et klokt valg😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg vært og klådd på litt diverse våpen, og konklusjonen er vel at alle de jeg kjente på virket som gode våpen, men også at det virker å være komplett umulig å finne ett som har alle egenskapene jeg kunne tenke meg...

 

Nærmest var kanskje Sako Carbon Wolf, som jeg fikk en ganske god følelse med. Men jeg kjente godt vektforskjellen i forhold til når jeg kjente på Sako 85 carbonlight og Sako 85 Finnlight II. Våpenet var med 61 cm løp, så er kanskje litt lettere med det som er kortere. Et drawback er også at han i butikken nevnte at det kunne være ganske lang leveringstid. Finnlight II er kanskje et mer fornuftig valg enn Carbonlight siden det har justerbar kolbekam, vekten er ikke så mye høyere (2,8 kg vs 2,4) og prisen er en del snillere.

 

Jeg fikk også en ganske god følelse med Blaser R8 Success, men også her syntes jeg vekta ble litt i tyngste laget. Blir jo gjerne slik når man først klår på carbonlight uten kikkert og så på en Blaser med kikkert montert, som veier det dobbelte... Synes ikke ladegrepet blir veldig klønete selv om det er tommelhull når det er en retrekker, så det blir spennende å sammenligne med Sauer 404 når jeg får klådd på den,

 

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Erlendgb skrev:

Synes ikke ladegrepet blir veldig klønete selv om det er tommelhull når det er en retrekker, 

Jeg roterer kun håndleddet. Tommelen forlater aldri hullet for å si det slik. Er faktisk hurtigere for meg å ta ladegrep med oppfølgingsskudd på Successen enn det er på Classic Sporter. Aner ikke om andre har samme erfaring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli endel slike tråder, 8 våpen, i prioritert rekkefølge, har ingen kjøpsplaner (en 222rem kunne jeg haq lyst på til rev):

 

1: Schultz & Larsen Legacy i 222rem til revejakt, S&L kikkerfeste for Zeiss rail med V8 1,8-14x50, a-tech demper med hurtigfeste. (Sako hunter SS er et alternativ).

2: Hagle O/U kal 20/76, rypejakt på en godværsdag tidlig i jakta.

3: Magnum hansen 260rem til rådyr og hjort i skottland, (6xc er på grensen selv om norsk superskytter bruker den som medisin, 100grs kule min) mulig å få fabrikk ammo som er lovlig. (Alternativ M98 kasse i tilpasset lengde fra Mayfair Engenireing og Voere oppspenner)

4: Magnum Hansen 338Federal til elg, Vildsvin og bjørn fra tårn. (Alternativ M98 kasse i tilpasset lengde fra Mayfair Engenireing og Voere oppspenner)

5: Magnum Hansen 375 Ruger til afrika. (Alternativ M98 kasse i tilpasset lengde fra Mayfair Engenireing og Voere oppspenner)

6 Krieghoff double classic med oppspenner med løpssett i 375 HH Rim, og noe 416.

7: Magnum hansen i 300wsm. Alternativ en Sako, (Alternativ M98 kasse i tilpasset lengde fra Mayfair Engenireing og Voere oppspenner)

8: Hagle O/U kal 12/76 sporter utgave.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 13.4.2020 den 19.04, Skaubjønn skrev:

Jeg ville klart meg med en HV mauser og en hagle, selvsagt. Optimalt hadde det ikke vært,

... og i tillegg til ikke være optimalt, gørr kjedelig. 

 

På 18.4.2020 den 17.54, seawolf skrev:

Jeg skjønner godt det rent praktiske i å ha systemrifle(r).
Men tanken på å åpne våpensskapet og se en enkel plaststokk pluss en fire fem rørbiter der inne, ……

Joda, jeg har det også ;) Av og til er det greit å gå ut i garasjen og hente batteridrillen, og bitsettet. Verktøy, trenger det stadig vekk.

 

.. men lidenskapen, pasjonen, drømmene strekker seg laaangt ut over jakt sesongen her hjemme. Derfor er jeg avhengig av å ha den valnøtten j(eg har råd til) til å gni inn med olje, polere, beundre... Et lite glass til vederkvegelse.. 

Jaktvåpen er en pågående prosess (les lidenskap). Klarer ikke lage noe liste, den forandres stadig, og det gjør ingenting :winke1:

Trenger heller ikke være fornuft, så lenge det føles riktig  😎

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg vært og kjøpt første våpen til garderoben...

 

Det ble en Blaser R8 Ultimate med justerbar kolbekam, løp og sluttstykkehode til kaliber 308 og 223, blasermontasje og A-Tec H2 demper på hvert løp.

 

Fikk prutet ned prisen en del, men det gjør fortsatt litt vondt i lommeboka akkurat nå Satser på at det er glemt til jeg får våpenet...

Når jeg fortalte bedre halvdel om det synes hun det var mye penger, men var glad for at det var over... Det kan hende det har blitt i overkant mye snakk om våpenkjøp i det siste :-) 

 

Får våpenet neste uke.

 

Det gledes!

 

image.png.9e533973ea371bd80d78818068234977.png

 

 

Edited by Erlendgb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/10/2020 at 11:45 AM, 8x57IRS said:

Gratulerer! Kjøpte et slikt i fjor med digital lås. Døra kan tas av så avhengig av om du skal opp/ned trapper så kan det være håndterbart alene. Jeg dro mitt over laminat og parkett ved hjelp av et par ullpledd. Gled veldig lett. Dørstokkene lirka jeg det bare forsiktig over.

 

Hadde nok vært tung å håndtere alene selv etter å ha tatt av døra, siden det også måtte opp ei lita trapp. Men med en trappetralle og hjelp fra bedre halvdel, gikk det ganske greit. Men nå er det i alle fulle fall på plass og venter på innhold...

 

103958151_895216374280337_7069667336001976690_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=kelNCEd8Qx8AX8ApLCX&_nc_ht=scontent.fosl1-1.fna&_nc_tp=6&oh=692d83a9807d184adbb37b4736722f33&oe=5F0AB3A1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
On 6/12/2020 at 1:13 PM, Erlendgb said:

Da har jeg vært og kjøpt første våpen til garderoben...

 

Det ble en Blaser R8 Ultimate med justerbar kolbekam, løp og sluttstykkehode til kaliber 308 og 223, blasermontasje og A-Tec H2 demper på hvert løp.

 

Fikk prutet ned prisen en del, men det gjør fortsatt litt vondt i lommeboka akkurat nå Satser på at det er glemt til jeg får våpenet...

Når jeg fortalte bedre halvdel om det synes hun det var mye penger, men var glad for at det var over... Det kan hende det har blitt i overkant mye snakk om våpenkjøp i det siste :-) 

 

Får våpenet neste uke.

 

Det gledes!

 

image.png.9e533973ea371bd80d78818068234977.png

 

 

Fornøyd med dette? Noe du ville kjøpt annerledes nå?

Link to comment
Share on other sites

On 4/18/2020 at 11:17 PM, hjortefot.com said:

R8 Success Jaktia Edition

kort pipe, velbalansert 

 

Personlige preferanser, selvsagt, men dette skurrer VELDIG. 

Hadde det utelukkende vært snakk om hendig og genialt system så er det lett å være enig, men velbalansert er den så langt i fra. 

Selv med lett kikkertsikte og matchpipe så mangler den noe på balanse, men den nærmer seg. 

Med god balanse i R8 så blir den for tung til å være universell.

Og igjen, vi er forskjellige. 🙂

 

Jeg har en stygg plan om å få laget custom karbonstokk til R8 en gang. Det koster litt, men R8 er ei børse som kan være verdt en sånn oppgradering fordi systemet er så bra.

Ved å slanke stokken 5-700g så kan man kanskje få til ei velbalansert børse med std pipe og en lett demper. 

 

Våpengarderoben min må inneholde minst ei børse som er forholdsvis lett og hendig. 

Og erfaring tilsier at til mitt bruk så er det den som får desidert mest friskluft. 

Hvis man bruker lette komponenter så spiller det ikke så stor rolle om den heter T3, A7, M18, 100, 90/870, 700, 7 osv. 

Og joda, kipp er smekkert, men det er mindre utvalg, både i børser og komponenter, enn for boltrifler. 

Og en kipp skal ha høyt gradert valnøtt som igjen ikke passer så godt sammen med lyddemper. 😉

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, estokka said:

Fornøyd med dette? Noe du ville kjøpt annerledes nå?

 

Jeg er veldig fornøyd med det.

 

Siden jeg brukte så lang tid når jeg skulle velge våpen grublet jeg frem og tilbake på de forskjellige egenskapene, og tror ikke det er noen av tingene jeg vurderte som jeg ville konkludert annerledes på nå. Og de tingene jeg kanskje kunne tenkt meg å gjøre annerledes er slike ting som fortsatt kan endres på.

 

Jeg valgte f.eks ikke justerbar kolbekappe siden jeg syntes våpenet passet meg bra, men kan ettermontere dette om jeg ombestemmer meg. Jeg valgte kikkertsikte uten kulebanekompensasjon (ASV+) men kan få dette ettermontert. Jeg har valgt å beholde løpene i originallengden, og har ikke enda falt ned på om jeg skal kappe dem for å gjøre det litt lettere. Merker f.eks når jeg bytter til aimpoint siktet at det blir litt mer balanse/håndterlig, og da snakker vi om en vektforskjell på 389 gram. Jeg kan også spare litt vekt på å ikke bruke alle modulene på demperen. Jeg ville nok valgt samme demper på nytt, men hadde valgt med a-lock mini, men å måtte skru på demperen er som en bagatell å regne. 

 

En av de tingene som jeg lærte gjennom valg av våpen var at det var svært vanskelig å finne et våpen som var akkurat slik som man vil ha det, og at man må akseptere kompromiss på enkelte punkter.

 

Det er selvfølgelig vanskelig å si noe om jeg ville vært like eller mer fornøyd hvis jeg hadde falt ned på f.eks Sauer 404 XTC som ville vært litt lettere. Hadde Saueren hatt montasje for optikken på løpene, slik som Blaseren har, så ville jeg nok endt opp med dette i stedet. Men det er ikke sikkert, siden jeg opplevde at det var enklere å få prutet på prisen hos noen forhandlerne enn andre.

 

Men alt i alt er jeg veldig fornøyd, og kjæler med det opptil flere ganger i uka :-)

Edited by Erlendgb
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har jobbet litt med det her i høst.. nå er snart alt på plass.

 

Carbon og Rustfritt til ruskevær:

Tikka T3 Rustfri: 223 m/ 8x50 Kahles

Tikka T3 Rustfri: 308 m/ 4x36 Kahles

 

Langhold og koseskyting

SSG 3000: 22lr m/ 10x42 S&B PMII

SSG 3000: 6,5x55 m/ 10x42 S&B PMII

 

Valnøtt og blånert stål til finvær:

Sako A1: 222 m/ 16x40 Mark 4 Leupold (enkelskudds låskasse)

Brno ZG-47: 30-06 m/ 2,5x20 (2 stk) Leupold

 

 

 

 

.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sånn.. isj.. ok for lommebok og plass i skapet til andre ting.

 

Marlin 1894 Dark i .357, m Aimpoint

Tikka T3x Lite SS, 6,5x55, i "tungsten gray"-cerakote og med en 1-6 Accupoint

Tikka T1x i .22LR, med passende kikkert og demper

Sako-Mosin i 9,3x53R, med Aimpoint og kort demper (;))

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg i dag kjøpt "nytt" fra skrætsj i dag må jeg vel innrømme at noe av prosjektene ikke hadde blitt prioritert. Feks Howa mini'en i MDT chassis hadde nok ikke blitt noe av eller 200'n i Vision(selv om jeg digger begge). Sett med dagens øyner er Quad varmint i 22lr, 202 jaktmatch i Crook chassis og Browning BPS hagla "nok". 202'n i Crook chassis kan brukes til alt og Quaden i original trestokk er fin fin til koseskyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...