Jump to content

Prosjekt - Oberndorf Mauser 30-06


hyperlink

Recommended Posts

Om vinteren passer det liksom godt med en prosjekttråd - prøver meg derfor med en ny tråd som omhandler et prosjekt som er i emning. Utgangspunktet var et par kasser jeg fikk kloa i - og jeg plukka ut 3 kasser. En er ferdig (.425 WR), en ligger i våpenskapet (dette blir nok en .318 WR med tiden) og den siste var en Oberndorf-kasse (nummerlik). Jeg har hatt samme børsa i ganske nøyaktig 20 år - en gammel sliten mauser, så planen var å få laget en ny bruksbørse - en skikkelig hjortebørse. Med to relativt sære kaliber så valgte jeg nå noe helt standard: 30-06.

 

Kassen så slik ut fra utgangspunktet. Den er ikke fullt så sliten som det ser ut til, den har ligget lagret i sikkert 20 år med lagringsfett. Kassen er ganske så strøken viser det seg.

 

mauser2.jpg

 

En detalj som jeg vil beholde er snellert-avtrekket. Det blir helt sikkert uvant å skyte med, men det betyr bare mer trening :)

 

mauser2_2.jpg

 

Alle kassene jeg har kom med "merkelapp", og etter det jeg har blitt fortalt har disse kassene vært litt rundt omkring i verden før de havnet i Norge.

 

For de som er intr så er her et par bilder av kasse nr 3 (altså den som blir .318 WR).

 

mauser3.jpg

 

mauser3_1.jpg

 

Etter hva ekspertene (dvs Kammerater) har funnet ut så kan det være at denne kassen opprinnelig var bygget i .318 WR (men det er ikke sikkert). Jeg tror som sagt at planen blir å bygge den i dette kaliberet.

 

Jeg har sansen for klassisk gammelt design, og når prosjektet ble planlagt sammen med børsemakeren (Ola Gujord) så var dette også utgangspunktet for de valgene som ble tatt. Det betyr en klassisk smekker stokk, men ikke med så mye fall som bla de britiske børsemakerene brukte. Det skal jo kikkert på børsa (omtales litt senere) - så derfor ble det noen kompromisser. Ikke så veldig langt unna denne:

 

25129_pri_close.jpg

 

Løpet er et Kongsberg-løp som en børsemaker hadde stående i en krok. Baksikte, reimfeste og forsikte ble bestilt via R. Hansen fra Recknagel, og etter grovfresing så så det omtrent slik ut:

 

lop1.jpg

 

sikte.jpg

 

Reimfestet:

 

reimfeste.jpg

 

Ble fristet av denne, men etter samråd med Ola så ble den ideen droppet (dvs har til overs....). Når jeg tenker på det nå i ettertid så ser jeg at ideen var ganske vulgær...

 

artig.jpg

 

Over til stokken...sist jeg handla så var det via Dressels i USA (fikk god hjelp av Nøttetreimport), men denne gangen så hadde Einride noen flotte emner inne. Jeg landa på dette til slutt:

 

skjefte.jpg

 

Nå har ikke jeg sett hvordan den grovfreste stokken er for øyeblikket, men det kommer sikkert noen bilder etterhvert av den også.

 

I en annen krok hos en annen børsemaker så kom jeg over en kikkert som jeg tenker passer godt på børsa. Kikkerttrådene her på Kammeret handler svært ofte om 3-12xettellerannetmye, men jeg vil gå for noe annet. Har jakta mye med 3-12, men har vel egentlig aldri (med unntak av måneskinnsjakta) ikke hatt bruk for "grøfterøret". Om dette fungerer i praksis vil jeg fort erfare, men kikkerten blir montert. Montasjene er handlet fra R.Hansen, og er en lav svingmontasje.

 

kahles1.jpg

 

kahles2.jpg

 

Ubrukt kikkert - 1,1 x forstørrelse. Alder? Vet ikke, men kan vel si at den er retro... :)

 

Det er en stund siden jeg har sett prosjektet med egne øyne, men det kan hende julenissen tar en tur innom før jul med prosjektet.

 

Oppdaterer tråden når det kommer noen flere bilder :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette ser ut til bli nok et flott børseprosjekt hyperlink...........

 

Ola kan sine saker han. Blir spennende og se fortsettelsen på prosjektet. Du oppdaterer vel etterhvert som prosjektet skrider frem?

 

(jeg har selv en Oberndorfer som vært hos Ola, den i er i 6,5)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært innom Ola og myst på vidunderet :)

 

Den stokken er bare lekker, et lite kunstverk med de flotteste små detaljer.

Fasongen er super og "fiddleback" -mønstret på framstokken er nydelig.

 

Kasse / løp er også i topp klasse.

Dette er skikkelig custom håndtverk og det kommer til å bli et nydelig våpen når det er fedig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

DØHHHH.......Rolf......

Fyttikatta nå er du ikke mye grei......

Tenke seg til.....legge ut sånne bilder da mann!! :shock::shock: ....neida bare kødder litt.

 

Dette er jaggumeg noe av det fineste jeg har sett på leeeeenge.....uff og uff..og jeg har sett endel av Ola sine børser.

Regner forøvrig med at du sliter med litt av den samme følelsen.......måtte jeg bare få lagt mine (for annledningen nyvaskede) fingre på denne riflen.

 

Ønsker deg, og børsa, ett langt og lykkelig samliv, og håper (selfølgelig :D ) på flere bilder av den fremover.

Link to comment
Share on other sites

Arrghhh.. Som om jeg ikke har nok å styre med i verkstedet om dagen :?

 

Og så kommer du her og gir meg en pervers lyst til å starte på et nytt mauser-prosjekt :evil:

 

Har egentlig gitt meg med mausere.... selv om en tankelek om noe klassisk i 7x57 vokser gradvis frem i bakhodet :roll:

 

Nydelig børse er det der dog :D selv om den burde vært sensurert for å berge svake sjeler som meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Smaken er jo tross alt som baken. 2-delt. :lol:

 

Steike flott rifle du snart har i hende.

Jo mer jeg ser på den røde kappen, så syns jeg den passer bare bedre og bedre. Du sier den skal bli jaktbørse nr1. Ærlig talt så vet jeg ikke om jeg hadde tørd å ta den utav skapet engang. Kanskje til nøds en liten tur på banen en solskinns dag det ikke var mye folk der....

 

Uansett gratulerer så meget med det nye tilskuddet i "familien"

Link to comment
Share on other sites

@federal79: jeg er ikke bekymret for noen riper (lenger). Dette blir børse nr 1 - og den skal brukes. Skulle det bli nødvendig så er det jo spesielt en trollmann på Kammeret som ville være i stand til å reparere evt skader - eller hva Raudnakke? Fantastisk flott tråd du har Raudnakke!

Link to comment
Share on other sites

Så du visste at jeg følger denne tråden med argusøyne Rolf :?

 

Klart du skal bruke ei slik børse til det den er tiltenkt :D

 

Og skulle du være uheldig, finner vi sikkert et ledg værelse i sanatoriets herrefløi :mrgreen:

 

Gleder meg stort til flere bilder, siden jeg vil være i Portugal når denne stilles ut offentlig...

Link to comment
Share on other sites

En virkelig skjønnhet! Her er det bare å ta hatten av og gratulere! Og det er sjelden å se trebiter av denne klassen - er det mulig å få en nærmere beskrivelse av "type" valnøtt og gradering / sortering?

Mangler ikke på impulser fra kammeret for tiden - det har så smått begynt å murre igjen... blir vel å spore opp en høvelig låskasse etterhvert - kanskje en M98 sivil..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tar meg den frihet å sitere diverse innlegg over mitt eget. Fytti..... herremingud... jøsss og WOW. :mrgreen:

 

Selv er jeg bare en ussel rørlegger som baler med kobber, messing og plast til dagen. Men den "trebiten" din hyper, er fan danse meg rå.... :shock:

 

Jeg hadde klikket i vinkel om en eller annen løkrull hadde så mye som laget fettflekker på den.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Moro at prosjektet faller i smak - det gjør det for meg også. Ola er en trollmann (som andre også har vist at de er her på forumet). Det jeg syns er gøy er at prosjektet starter med et mål - og så blir dette justert litt etterhvert som prosessen skrider frem. Å snakke om pris blir ikke så veldig intr (det blir som å spørre om alderen på en kvinne), men dette er ikke et uoverkommelig prosjekt. Stokken er nok ikke helt vanlig, men jeg syns ikke det var en avskrekkende pris. Det handler litt om å være tolmodig og velge de gode bitene når det kommer nytt inn. Hele prosessen syns jeg er verd noen kroner den også. Ha en tett dialog med Ola, og ikke bare plukke et ferdig våpen fra en hylle. Jeg vil tro at flere av de som starter et prosjekt her på Kammeret bla gjør det for å selv kunne velge løsningene. For meg har iallefall dette vært viktig.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å poste en liten detalj som kom tikkende på MMS i dag. Regner med dere ser hvilken "vital" del av børsa dette er :)

 

DSC0027.jpg

 

Jeg må ta av meg hatten (og parykken) for Ola...

 

Nå er det ikke lenge igjen til Villmarksmessa på Lillestrøm. Da får jeg børsa! Den blir liggende på standen til Ola og Nøttetreimport alle dagene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...