Jump to content

Rifle eller kombi til jakt?


Kimis

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er i tvil om hva jeg skal kjøpe.

Og tenkte kanskje dere kunne hjelpe meg 😊

 

Jeg har kikka på howa og tikka i 6,5.

Har ved to anledninger nesten dratt kortet, hehe. 

Nå i det siste så har jeg tenkt at jakt på råddyr, tiur, orhane, bever og rev er det jeg kunne tenke meg. Det er mulig jeg skal være med på elgjakt, men da har jeg mulighet for å låne rifle

 

Er presisjonen i kombivåpen god, sett mot tikka og howa?

 

Tikka og howa lover en presisjon på 25mm på 100m. Har vel hengt meg noe opp i dette, samtidig så skjønner jeg at dette nok gjelder liggende eller sittende i benk, og at jeg ikke vil klare det stående eller sittende på jakt.  Men jeg vet liksom ikke hva jeg kan forvente av presisjon av en kombi. (Det er lite tester og filmer på nettet)

 

Jeg har ikke noe erfaring med jakt, men håpte på å få litt erfaring neste jaktår. 

 

Dersom jeg går for kombi,  kunne jeg også tenke meg halgeløp o/u i tillegg. Med kombi har jeg tenkt litt på 6,5 vs 7x57r og heller vel litt mot 7x57r selv om den er litt dyrere og mindre ammo å få tak i. 

 

Jeg har kikket på bettinsoli kombi de selger på jaktdepotet, til 14000 kr med rødpunkt , men jeg skyter links så må finne ut om den evt kan justeres til å passe meg. 

Har kikket på brno 304, men har ikke prøvd eller sett den irl. 

 

Budsjettet mitt er 15000, men gjerne mindre 🤣 skal jeg bruke mer må det tas opp i regjeringa. Vil også kjøpe noe som er kurant å selge igjen,  dersom jakt ikke skulle være noe for meg.

 

Den erfaringen jeg har gjort meg med våpen er fra pistolskyting, hvor jeg kjøpte en buckmark som ble solgt 6mnd senere og kjøpte match pistol. Erfaringen min derfra var at det var bedre å ha et våpen man treffer godt med, enn et våpen som ser kult ut.

 

Det som er viktig for meg er at våpenet passer meg (Det må jeg finne ut av selv) og at den har fin presisjon, slik at det står mest på meg 🤣.

 

Hva vil dere med erfaring anbefale en uerfaren fyr? Jeg kan kun kjøpe et våpen, så rifle og hagle blir dessverre ikke aktuelt akkurat nå.

 

Gjerne linker på finn.no

Link to comment
Share on other sites

En kombi vil du alltid ha nytte og glede av, så dette er uansett ikke noe bortkastet kjøp. Flere produsenter kan levere (nye) kombinasjonsvåpen med ekstra o/u løpssett for hagle. Du skal ha litt flaks om du finner et slikt tilbud på Finn. Hva angår kaliber mener jeg at rifleløpet må være kamret for en kragepatron og da ville jeg uten tvil valgt 7x57R. Det er mer en nok utvalg av ammunisjon i dette kaliberet. Haglløpet kan være kal. 12 eller 20/76, blir nesten hipp som happ. Jeg har erfaring fra 2 kombinasjonsvåpen med det litt sære riflekaliberet 5,6x52R (anbefales ikke med mindre du lader selv pga. dårlig utvalg og svindyr ammunisjon). Det første en Diamond kombi (Bettinsoli-klone?) med 60 cm pipe, det siste er Merkel 96K drilling med 55 cm pipe. Begge våpnene har skutt 3-skuddsamlinger godt innenfor 20 mm på 100 m, forutsatt litt avkjølingspauser mellom skuddene.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Tror nokk du bør kjøpe ei rifle og evt ei billig brukt hagle;) hvorfor kan du bare kjøpe ei børse ? Får da lett rifle og hagle med ett budsjett på 15000, om hagla koster 1000 eller 15000 merker ikke viltet ;)

 

Kombi funker helt sikkert (aldri prøvd selv) men vil tro det er lettere å selge en tikka t3 enn en brukt kombi, ligger lenge på finn de jeg har sett på vertfall

 

Har lyst på kombi selv men jeg har 3 rifler å 2 hagler så klarer ikke helt å finne en god grunn til å kjøpe en

Link to comment
Share on other sites

kombi er ikke så dumt....har det selv og den er med når jeg ikke vet hva jeg skal ta med på jakt...... enkel løp hagle og enkelskudd rifle og det HELV..valget av sikte......til kombien........ men nå jakter jeg 90 % med enkel løp hagle/OG 22WMR , så da blir det fredelig i hodet..................:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drilling, og rifledrilling. Og har hatt maaaange ulike kombinasjonsvåpen (lang historie...).  Jeg er veldig glad i brytevåpen. Men kombi er ikke stedet å starte. Mitt råd er rifle, gjerne i 6,5x55. Og hagle i kaliber 12.  Og trene mye både på riflebane og leirdue. Kombi kommer etter hvert. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Kimis skrev:

Mulig jeg bør ha en rifle og en hagle,  men links hagle til 1000 kr har jeg ennå ikke sett.

 

Takk for input. Vil nok kjøpe brukt uansett, føler at jeg får mest for pengene ved å gjøre det. 

Legg inn automatisk søk på finn så dukker det opp etterhvert;) mener å ha sett en billig links sideligger for litt siden

Edited by AsgeirK
Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt kombi. Det var fint og flott  det, 6.5x55 og 12-76. 1 skuddet satt midt i, de 2 neste oppe til venstre, helt greit. 

Men så forsvant norma rådyr, 9.1g patronene ut av markedet, da startet frustrasjonen, da jeg aldri fant noe som oppførte seg tilfredstillende i det våpnet. Så endte med å selge kombien. Har i dag hagle og rifler, og klarer meg fint med det. Jeg blir aldri noen hjemmelader. 

 

Sako_35

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi må nyansere litt her. TS er ikke helt sikker på om jakt er noe for h^n og vil ha et våpen som gir flere muligheter. Jeg er selvfølgelig enig i at det ikke er optimalt å starte med en kombi hvis man skal bli en god skytter. Og jeg er absolutt ikke uenig i at en brukt rifle, f. eks. 6,5x55, og en rimelig brukt hagle ville vært en bedre løsning. Men så er det en budsjettramme og dette med at våpnene må være links som forkludrer den løsningen. Med et links kombinasjonsvåpen kan man prøve seg litt fram på ulike typer jakt, inkl. storviltjakt hvis rifla er av rett kaliber. Så får man heller spesialisere seg og anskaffe rifle(r) og hagle(r) hvis jakt er noe man skal utvikle videre.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikka på finn siden august, men det som var aktuelt i links og 6,5x55 forsvinner som dugg for solen. Jeg har vært på banen og skutt med mauser m98 30-06 uten demper. Jeg er innafor svarten liggende, men stående blir noe annet. Rifla/kikkert avstand var absolutt ikke tilpassa  meg, så måtte kjempe/strekke meg etter kikkerten for å få siktebilde og avtrekket syns jeg mildt sagt var hardt. Etterhvert kjente jeg at jeg ble bekymret for å få kikkerten i panna/øyet. Det siste gjør jo at skudda vandrer litt.  Jeg har sett etter brukte pumpe rifler eller etterskudd rifler, men det er ikke mye av det heller, hehe. 

 

Det var litt derfor jeg kom på tanken av kombi. Men jeg vil jo ikke at skudda skal vandre pga varme i løpet. Kanskje best å slå det fra meg.

 

Kanskje det blir høyre rifle. Hagle må uansett "passe".

Jaktdepotet har tilbud på en howa ny i 6,5 med kikkert til 6990. Har dere noen tanker på den?

 

Mvh

Kimis

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Skaubjønn skrev:

Jada, enig forsåvidt. Men du har jo holdt på noen år... hvis du skulle begynne med skyting og jakt, ville du da ha ønsket å starte med en kombi? 

 

Jeg kjøpte meg mitt første jaktvåpen mens jeg var fattig student, da ble det ei hagle. Jaktet først småvilt, men begynte etterhvert å jakte rådyr. Så da jeg fikk meg jobb, og kunne kjøpe nye våpen, bestemte jeg meg for å kjøpe en kombi (billig). Tilfeldighetene gjorde at det året jeg skulle kjøpe kombi, fikk jeg også mulighet til å være med å jakte elg. Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli uglesett om jeg stilte med kombi, og ikke hadde hatt muligheten til oppfølgingsskudd, så jeg tynte økonomien og kjøpte ei billig rifle samtidig. Den billige kombien ble jeg missfornøyd med, så den har jeg byttet ut. rifla har jeg ennå.

 

Så med andre ord, om jeg ikke hadde fått muligheten til elgjakt, ville mitt første jaktvåpen med rifleløp ha vært en kombi. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ligger en Rem 700 links i 308 på Finn til 9500 med demper og tofot. 308 med demper er nesten rekylfri. Prut den ned i 8000og sett på en brukt Leupold kikkert. Da har du 5000 igjen til hagle. De dukker opp i links av og til. Ligger en Valmet 412 ou i links til 5000 på finn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hatt 1 kombi for en del år siden, den var grei å bruke så lenge Norma rådyrammunisjon ble solgt, 1 skudd midt i, og 2 litt oppe til venstre. Så sluttet de produksjonen av den, da starta trøblet å finne fabrikkammunisjon, fant aldri noe som ble noe av, så du må lade selv, om du finner noe som er sært på ammunisjon. Hadde den i 6.5x55/cal 12-76. Men de som kjenner til dette, sier du bør ha kombi med kravepatron(R). Så her går det stort sett i rifle nå, og trives med det. 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Min synsing. Start med ei boltrifle og/eller hagle. Kombivåpen har gjerne dårlig ergonomi ift rifleskyting og iaf med optiske sikter. I tillegg er avtrekkene mye hardere/ lengre enn de trenger å være på ei rifle, da rekylen fra fra første avfyring ikke får avfyre løp nr 2 (eller 3). Unntaket er våpen med en slagmekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...