Jump to content

Metso, los på bjørn.


spelltiurn

Recommended Posts

Ja nå har Metso hatt sine første bjørneloser. Den første natt til torsdag. Han ble sluppet på tre bjørner. Plukket ut en bjørn å loset over en halv time. Var med en hundedommer. Metso besto bjørnetesten med 43 av 50 poeng.

Pappa slapp han på bjørn i natt også. Sporet opp en mellomstor bjørn som han jobbet med bortimot en times tid. Metso hadde bjørnen oppi trær flere ganger. Så han har jobbet godt å kosa sæ godt di siste dagan :)

 

Å vi har fått fritak fra båndtvangen for å trene han på bjørn. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 312
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja nå har Metso hatt sine første bjørneloser. Den første natt til torsdag. Han ble sluppet på tre bjørner. Plukket ut en bjørn å loset over en halv time. Var med en hundedommer. Metso besto bjørnetesten med 43 av 50 poeng.

Pappa slapp han på bjørn i natt også. Sporet opp en mellomstor bjørn som han jobbet med bortimot en times tid. Metso hadde bjørnen oppi trær flere ganger. Så han har jobbet godt å kosa sæ godt di siste dagan :)

 

Å vi har fått fritak fra båndtvangen for å trene han på bjørn. :)

 

Ja, det var da enda godt at du fikk av ham båndet først :shock:

 

Men så utrolig bra! Tipper han hadde det ganske artig der ute!

Og et par ekstra hjerteslag for han far? :D

 

Forventer bildedok. på laikaklubbens hjemmesiden veldig raskt :wink:

 

Gratulerer!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye Ben Arne, det kommer som fortjent til den som er ivrig, og du har virkelig fortjent det...

 

Kom heim i kveld fra fjellet, å har hatt fine dager Rago og meg, blir snart oppdatering på tråden min...

Har ikke hendt særlig mye siden sist vi prata, men vi var innom reinert på heimtur, han som var med i "svidd neger", Rago blei litt skeptisk på han, rein skal jo egentlig være redd hunder, ihvertfall laikaer :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ett lite bilde fra en bjørnelos Metso hadde. 1 time å 40 minutt holdt han på med bamsen :-)

Har hatt 5 6 loser nå. Å Metso viser bra takter. Så dette må bli bra :-)

Vært på utstilling også. Der gikk det også veldi bra. 1 premie, kjempe kritikker, Cert, best i rasen å nr 4 totalt på utstillingen.

 

Vi har vært å gått i sauebeiter noen turer. Interessen for sau avtar, men den er der. Han går også veldi bra på overvær på kadaver. Fant to kadaver sist vi gikk. Ett nyslått lam, der ørna lettet da vi ankom. Å sauebonden fikk det dokumentert som tatt av ørn. Samt ett litt eldre kadaver etter ett voksent dyr.

 

M2U00185_0003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra jobba Ben arne, gratulerer!

Du har virkelig fått til det enhvær laikaeier bare kan drømme om, kjempeflink er du!

Håper jeg får tid å komme en tur nordover i år.

Har hatt litt utur med Elvis nå, han blei opperert og kom heim i går, ikke rare gutten nå han nei.

Link to comment
Share on other sites

Gøy at du får til hunden, og enda mer moro at dette blir en hund som får noe litt annet enn elg på menyen i prøvesammenheng :D

Vi trenger fler sånne hunder som kan dokumenteres på store rovdyr.

 

Håper virkelig du får med deg far din og skrur sammen en artikkel til medlemsbladet Ben Arne :D

 

Det bor en bjørnehund i mange laikaer, men kunsten er å få det fram :mrgreen:

Ikke mange som går med unghunden inn på bare noen meter i fra bjørn og som er i stand til å snakke rolig til hunden mens det står på. Må jo bare bli bra da :lol:

 

De fleste hadde nok måttet bytte underbukser etter en sånn opplevelse. :shock:

Har selv stått nære bjørn mens hunder har holdt på, og jeg skal ikke skryte av å ha vært så rolig nei. Blodpumpa gikk på høygir :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke mange som går med unghunden inn på bare noen meter i fra bjørn og som er i stand til å snakke rolig til hunden mens det står på. Må jo bare bli bra da

 

Hehe, ja du tenke på da pappa gikk etter storbjørnen med hunden i band. Bjørnen er av den sikre typen, går rolig foran hunden, setter seg ned å driter, hunden loser 3 meter bak ræva på den, å pappa står bak i bandet å roser hunden, slik bygger man hunder :-)

 

moro at dette blir en hund som får noe litt annet enn elg på menyen i prøvesammenheng

 

Han holdes helt borte fra elg ja. Å det gjøres konsekvent. Om vi klarer å plukke det helt av skal vel godt gjøres, men dempe det tror jeg vi klarer. Den forrige Vestlaikaen pappa hadde brydde seg ikke om elg, å den ble trent på samme måte som Metso. Mye bruk av band, spore å slippe når man er 110 prosent sikker på at det er bjørn. Ha øyekontakt med bjørnen di første gangene. :-)

 

dokumenteres på store rovdyr.

 

Metso bynner vel å bli dokumentert nå :lol:

 

Håper virkelig du får med deg far din og skrur sammen en artikkel til medlemsbladet Ben Arne

 

Det skal vi få til etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Javel, siden det var slik misnøye med forrige klipp :lol: så jeg meg nødt til å finne en bjørn å slippe Metso. Som sagt så gjort :shock: Sporet opp en bjørn, å da jeg så bjørnen slapp jeg hunden. Å etter kort tid gikk losen. Å han loset i ca 45 minutter.

Håper dette klippet faller i smak :mrgreen:

 

Link to comment
Share on other sites

En ting skal væra sikkert er at du har større baller en meg :!::lol: 32 m unna,,,,,,ja da hadde pampers vært godt å ha :mrgreen:

 

men litt overaska over og rolig bjørnen er, han gir et lite "utfall" men ser rolig ut ja,,,,,

følgt med tråden din og må si det er morro og følge med på ja :D

Link to comment
Share on other sites

Knallbra! artig å få sjå for oss som bor i mindre bjørnetette områder. Men overrasker meg kor rolige bjørnene er. De få tilfellene jeg har som erfaring, er at den er v eldig lettstøkt, og tar ut noe jævlig når den blir støkt. Hvordan er dette i passvik? Ser på flere av filmene du har lagt ut at bjørnen helt sikkert ser deg. Herover så går det gjerne ut 4-5 km før det blir stopp, men da står det gjerne bra. Men som sagt så har jeg lite erfaringsgrunnlag.

Er det mange tilfeller som går drit per vellykkede jobb? Er det forskjell på årstid?

 

uansett artig tråd med mange fine bilder og filmer.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Er det mange tilfeller som går drit per vellykkede jobb?

 

Jeps, vi har mange timer med sporing, enda flere timer i bil etter skogsbilveier å flere hundrede kjørte mil hittil i år. :-) å enda flere timer å mil har vi i vente....

 

Men overrasker meg kor rolige bjørnene er.

 

Det var varmt ute på den siste losen, bjørnen lå i skyggen hele tia. Derfor vi valgte å avbryte etter tre kvarter. For bjørnen å hunden sin del. Pappa plystret 3 ganger på hunden å da kom han utav losen :-)

Noen ganger er nok bjørnen klar over oss, men har full kontroll. Denne siste var ikke klar over oss pga god vind, å vi flyttet på oss når han loset som heftigst.

 

og tar ut noe jævlig når den blir støkt.

 

Å menneskestøkke en bjørn, da tar den som du sier noe jævli ut.

 

Er det forskjell på årstid?

 

Vanskelig å si. Våren er ei tid da dem farter mye, å lett å se spor etter dem i snølagte grøftekanter osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja i går loset Metso bjørn igjen :-)

Fikk en telefon fra min onkel om at en bjørn hadde krysset veien da to av barnebarna var ute å jogget. Jeg, kjæresten å hunden var på plassen en halv times tid etter. Jeg koblet hunden å vi gikk mot plassen der bjørnen hadde krysset. 8 9 meter før bynte Metso å være å strekke hals, å så dro han rett ut å vi var i gang. Etter å ha sporet ca 500 meter støkte vi bjørnen. Den trøkte å hadde full kontroll på oss. Den var ca 20 meter i fra oss da den startet. Gikk så litt til etter så kjæresten å sku få se den. Å hunden var egentli veldi rolig hele tiden. Han vet at han får springe etter viss han er rolig. Har holdt han igjen noen ganger når han har vært for urolig.

Bjørnen vi støkte var Åse. Mora til den bjørnen Metso loset på sist.

Metso startet etter å snart gikk losen. Vi holdt oss litt unna losen denne gangen for å se kor lenge han holdt på. Losen dro litt unna å vi gikk å plukket å spiste multebær mens hunden losa. :mrgreen: Tok noen bilder også 8)

Han holdt på i 1.5 time. Da kom han imot for å se etter oss, jeg plystret å da kom verdens lykkeligste hund i mot :) Etter masse ros å klapping å skryt koblet jeg han å vi gikk hjem :-)

En stor opplevelse rikere :-)

Første gangen kjæresten ser bjørn så dette var arti :-)

 

Godt me nyplukkete multer å bjørnelos i bakgrunnen :-)

DSC_9473.jpg

 

Noen stemningsbilder mens det sto på :-)

DSC_9477.jpg

 

DSC_9478.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da fikk vi skutt bjørn for Metso :!:

Lisensbjørn i Pasvik. Startet jakta med å gå med hunden i band. Etter en stund bynte hunden å dra å gå på overvær. Metso sporet ca 700 meter på overvær, å der lå bjørn å sov på en stein ca 100 meter unna. Fikk pappa bort til meg, vi bestemte oss for å skyte, før vi slapp hunden. Unik sjanse.. Jeg lot pappa få æren av å skyte den første bjørnen for hunden. Han har lagt så mye arbeid i hunden for meg at det er utrulig. Vi plystrer, bjørnen reiser hodet å skuddet går. Jeg slipper hunden samtidig som bjørnen hopper ned av steinen å forsvinner. Å full los blir det. Vi kommer dit å der sitter bjørnen ca 30 meter unna skuddplassen å Metso i full los. Er å biter å drar bjørnen i ræva. Å når bjørnen snur seg etter hunden spretter han unna. Fangstskuddet skytes raskt å bjørnen detter i hop foran hunden. Snakk om en dåp for en bjørnehund, kunne ikke blitt bedre!!!! 124 kg levendevekt. Den her vokste nok hunden godt på!!!

 

DSC_9987.jpg

 

DSC_9978.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulere, både til skytter, hundeeigar og hund.

Har ikkje sett på tråden før nå, men må si eg er mektig inponert.

Her trur eg vi verkeleg får sjå at den jobben som blir gjort med ein hund, kjem med ein fortenes som ganger seg opp nermest i det uendelege.

Dette var morro lesing!

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Takk takk...

Metso har mye å fordøye nu. Han blir helt tom i blikket å ikke i den her verden ofte. Det foregår nok mye inni hundehodet nu. Helt rart å se kor fjern han er. Ikke seg sjøl i det hele tatt. Men han fortjene dette, gogutten :D

 

(Blir nu fjern å tom i blikket æ å, mye å fordøye etter så mange timer i skogen, å så utruli mye arbeid vi har lagt ned i hunden. Spesielt pappa. Derfor fikk han æren.... )

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, denne tråden blir bare finere og finere.

liker spesielt måten du beskriver jakta og losene på, har lest en og annen artikkel der man får intrykk av at det er fullstendig texas og livsfarlig til enhver tid.

Link to comment
Share on other sites

liker spesielt måten du beskriver jakta og losene på, har lest en og annen artikkel der man får intrykk av at det er fullstendig texas og livsfarlig til enhver tid.

 

Jeg er faktisk mere redd elg en bjørn i skogen. Pappa sier også at det blir blåst vel mye opp hvor farlig bjørnen egentlig er. Han har borti 300 bjørnemøter opp gjennom årene, bla vært 90 cm fra en bjørn, vært inni ett bjørnehi å filmet binne med unger osv. Men, man skal oppføre seg på bjørnens premisser når man har nærkontakt. Å den treningen har gir hunden kan ikke beskrives. Når hunden går i band, å får stå 3 meter fra en stor bjørn å bjeffe, den vokser hunden på :)

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D

 

Detta var artig! får verkeleg gratulere!!!

 

kollosalt bra tråd, men blir grådig misunnelig :oops: Her har vi kanskje to- tre bjørnetilfeller i løpet av året.... Men en får bare stå på og håpe det klaffer skikkelig en dag. Men tross alt er det pga elgjakta jeg har hunder, men vil gjerne at dei jager bjørn på dei få sjansene som byr seg....

 

Du skriver at han er tom i blikket, er kanskje mye bra i det dei gamle jämtlandsgubbene sier:Når du har skutt første (elg) for unghunden, så trenger den tid til å fordøye opplevelsen. Da har den godt av å hvile en uke etterpå. Har aldri praktisert det sjølv, men syns det lyder ganske fornuftig.

 

Gratulere til Team Sotkajærvi enda en gang! :D

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg var så heldi å fikk skutt min første gaupe 20 februar. Bakgrunnen for fellinga var at jeg deltok på ett gaupejakt kurs. Å vi fikk full uttelling første dagen i felten. Vi fikk ringet inn to gauper, å etter en go time me posting å sniking lyktes jeg å felle en tispe på 14.5 kg. En virkeli flott pels på gaupa som nok blir sydd skinnluer av.

Med oss på kurset hadde vi også fotograf Bernt Nilsen som fikk tatt noen fantastiske bilder av gaupene under jakta.

Her kommer først bildene Bernt Nilsen tok.

 

Gaupa jeg skjøt.

BNilsen_gaupe_20106Small.jpg

 

Gaupe nr 2.

BNilsen_gaupe_20107Small.jpg

 

BNilsen_gaupe_20102Small.jpg

 

BNilsen_gaupe_20103Small.jpg

 

Ett ganske unikt bilde, jeger på ski oppe til venstre, gaupa sees nede til høyre, rett over navnet til fotografen

BNilsen_gaupe_201001Small.jpg

 

Å så noen bilder jeg tok etterpå.

 

Disse klørne spøker man ikke med :-)

DSC_2357.jpg

 

Bilde av gaupa før å etter skuddet :-)

DSC_2361.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...