Jump to content

Metso, los på bjørn.


spelltiurn

Recommended Posts

  • Replies 312
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var hundeutstillingen over. Å kan vel ikke klage.

Dommerens dom " Vest Sibirsk Laika av utmerket type. Godt hode. Pene øyne og ører. God hals og god kropp. Bra hale. Velvinklet, solidbenstamme. Bra pels og farge. Utmerket type."

Husker ikke helt men jeg mener dommeren ikke hadde sett en slik bra Laika siden han hadde vært i Russland. Dommeren var tydelig begeistret. Var kun jeg me Vestlaika valp så vi fikk BIR.

Vi fikk å Best In Show i valpeklassen. :)

 

Før vi går i ringen.

DSC_2902.jpg

 

Dommeren å Metso

DSC_2904.jpg

 

DSC_2909.jpg

 

DSC_2912.jpg

 

Her kåres BIS

DSC_2924.jpg

 

And the Winner is

DSC_2928.jpg

 

Smaker godt :)

DSC_2935.jpg

 

Bjørn Egil me Østlaikaen.

DSC_2966.jpg:roll:

 

 

 

 

Å d va dårli me russki duski der. Suuukk. :roll:

Men grå hund ruski duski var d desverre nok av :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pen hund Ben Arne. Men det pleier å bli brukbart når foreldrene ser bra ut :D

 

ivantu9.jpg

Dette er Metso sitt faderlige opphav... Ivan

 

kanneparkenslaikalr9.jpg

Her er hans kjære mor... Laika

 

Far er rolig som skjæra på tunet mens a mor er et vepsebol :lol:

Link to comment
Share on other sites

Må gratulere her også. bra på utstilling, utrolig bra gemytt og sporer allerede bra på bjørn. mangler bare at du får kjørt han inn på tiur til høsten nå så er det komplett!

 

ser virkelig frem til å bli med etter bjørnen når jeg kommer meg opp igjen!

Link to comment
Share on other sites

Grattis med strålende utstillings resultat :D Vi som har fulgt denne tråden var jo ikke i tvil om at Metso var vakker :D

Hadde det bare vært bjørn på ytre helgeland så hadde jeg nok hatt en sånn fuling, lurer på om det er mulig å sette ut en to tre stykker på ei øy her :roll: øyer er det jo nok av og sau og rådyr som hovednering må jo være bra, ke du trur :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke helt vanli nei, denne bjørnen hadde mistet endel av sin skyhet. MEN, jeg synes det er en tiltagende trend at bjørnen blir mindre sky for mennesker å biler. Flere eksempler på det den siste tiden. Bjørner som sitter i veikanten, ikke stikker av når den blir var av mennesker osv. Mere trafikk, mere folk som kjører å ser etter bjørn da vil den jo sakte men sikkert venne seg til folk. Trur nå jeg...

Link to comment
Share on other sites

og her sitter jeg på østlandet å må se bilder av hva jeg gikk glipp av! ondskapsfult! riktig nok har det blitt et par fine turer etter elg med jamthundene, men er ikke det samme som bjørn. men får satse på at det blir flere slike situasjoner når jeg kommer opp igjen:D

Link to comment
Share on other sites

Hei spelltiurn! Eg veit ikkje om du har tenkt å prøve hunden din på bjørn i Namsskogan med tid og stunder? Her er i alle fall ein kjenning av meg som prøver Jæmthunden. Ein ser dessverre ikkje så mykje av situasjonen litt ut i filmen,men du høyrer tydeleg at hunden er interessert. No virka jo denne bjørnen ganske aktiv. Då eg var der for 5 år sida fekk hunden min, samme rase som du har, berre sett veldig rolige nesten litt sløve ungbjørnar.Derfor vart det noko daft,sjølv om hunden losa, i forhold til dette.

Jæmten vart forresten godkjent med 47 poeng.Korleis poengskalaen er på denne testen veit eg ikkje, kanskje noko andre her på forumet kan forklare det?

Link to comment
Share on other sites

Æ får nu se. Satse vel heller på skikkeli los i Pasvik skogen. :)

Sånne innhegnings greier e nok kun en måte å teste førstegangs psyken til hunden i ett bjørne møte.

Det vil aldri bli realistisk trening for hunden trur æ. Har ikke så mye erfaring me sånt.

Link to comment
Share on other sites

Ja i dag fikk vi endeli ett bjørne møte igjen. Fikk kontakt me en bjørn etter litt sporing. Metso dro godt, å da han fikk øyekontakt kan dere jo sjøl høre. :)

Vi hadde bjørnen på ca 15 meters hold, flere ganger. Vi trakk oss litt tilbake, deretter overtok pappa Metso å fortsatte sporingen, mens jeg filmet. Bjørnen gikk til ett lite skinnangrep, som dere ser på slutten av filmen, da var den kun 6-7 meter fra dem. Metso hold bandet stramt hele tiden :)

Bjørnen var egentli lite redd oss, derfor prøvde vi å få satt en støkk i den samtidig. Utruli spennende kvell dette her.

 

Dere får unnskylde litt virring men det er frihåndsfilming i fart :mrgreen:

Litt dårli kvalitet men det er pga av at med full kvalitet blir fila nesten 1gb.

 

Her er linken

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var spennende å se!! Dere var virkelig nærme bjørnefanten.

 

Hvor mye bjørn er det oppe hos dere?? Vet du noe det?

 

Du har noen virkelig spennende kvelder i skogen!! Veldig artig med slike opptak.

Og der ut som bikkja har det minst like artig!!

 

Post ivei videre.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på bjørne antallet her i dalen, mellom 20 å 30 kansje. Er en felles norsk, finsk og russisk stamme.

 

Får vel en rus å ett kick selv den beste cognac skal slite litt me å oppnå :)

Kald å kald, hadde en puls man ska lete lenge etter, er bare så sinnsykeli arti å spennende at man kan ikke beskrive det. Er vikti å være litt kald å roli, å opptre på bjørnens premisser i skogen. Nu er vel pappa hakket kaldere, men han har jo så vanvitti mye mere erfaring enn meg når det gjelder bjørn.

Trur Metso vil huske dette godt, han var jo sånn ca i 300 hele tiden, fra han fikk teften. Han fikk nok endel lærdom der, som å bruke syn å ikke minst hørselen for å lokalisere bjørnen.

 

Å du Finskspets, neste gang dem loser på bjørn, fisk frem videokameraet å film å nyt synet så lenge du kan. :)

 

Nei nu ska æ gå til der vi slapp i går å se om Metso tar 12 timer gamle spor etter Noppi (bjørn??)...

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D:D

Må glise stort av det der, virkelig spennanes.

Synd det opptaket var så kornet å se på, men du har vel bedre kvalitet på det enn det er mulig å se på youtube.

Er på slutten av slåttonna her nu, har jobba dag og natt men snart blir det roligere, håper på noen fine dager med hund i ødemarka snart.....

Morro å se at det går så bra med Metso på bjørnejakt, og at dere har så snille bjørner :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har nok klippene i full kvalitet, men dem kommer ikke ut på nett :mrgreen:

(Har litt med filstørrelse å gjøre åsså.)

 

Var å gikk i samme område i sted, Metso tok sporet men det ble nok litt vanskeli grunnet vind, sikkert kuling i kastene kombinert med at vinden kom i ryggen ble det nok litt vanskeli for en valp, samt endel rein spor i området.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok turistnæringen i Pasvik skulle ha lønnet deg spelltiurn. Makan til villmarksreklame skal man lete lenge etter. Fin natur og eksklusivt vilt. En av de beste trådene jeg har sett :D

 

Regner med at det kommer film fra stålos utpå høstparten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å si det rett ut så glæde æ mæ nokka så innst inn i hæl***e til den dagen hunden e klar til å slippes :!:

Vi har utruli fin natur her oppe ja, prøve bare å formidle litt av det videre, bor å leve jo me skogen utfor døra. :)

Nok en gang takk for alle hyggelige tilbakemeldinger :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Er vel på tide med en liten oppdatering. Har vært stille en stund nå, ikke så mye bjørneaktivitet å mye jobb.

Vi har gått ett blodspor. Ca 80 m langt å 6 timer gammelt. Der gikk veldi greitt. Han tuslet seg helt greitt fra bynnelse til slutt. Ikke den store iveren men dog. Ska prøve å gå ett til uka igjen.

 

Har også vært å gått to turer i saue beite. Å der må jeg si at han er over middels interessert i sau, egentli som forventet å ikke som ønsket. Hver tur varte 5 timer. Han er veldi ivrig når han ser dem, å lytter ivrig etter bjelleklang når dem ikke synes i terrenget. Dette kan bli en interessant problem stilling. Strømming eller ikke. :)

Skal gå ett par turer til uka også.

 

Er han saue interessert kan han ikke brukes på bjørn i sauebeiter. Men vil bjørnelukta vinne over sauen?

Strømmes han å ikke vil jakte bjørn i sauebeite er vi like langt.

Den tredje er at han strømmes, blir sauerein å jakter bjørn.

Eller er jeg som sauen nå, helt på jordet :?:

Noen som har innspill?

 

Noen bilder å fra turen i beitet.

 

DSC_3252.jpg

 

DSC_3262.jpg

 

DSC_3278.jpg

 

DSC_3280.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var første jakt uke vel overstått. Med magert resultat. Null resultat faktisk. Ingen av oss fikk skutt fugl. Vi så utruli lite også.

Nå går vi med unghunder hele gjengen så det får ta noe av skylden, men vi hadde fine turer å hundene fikk lært masse samt trimmet mye :) Vi hadde for det meste blikkstille vær, noe som gjorde det vanskeli for hundene.

Metso støkket ved en anledning en tiurkylling mot meg, jeg sto helt i ro å den landet i ett tre 6 skritt fra meg. Der ble den sittende en god stund før den tok til vingene.

I dag loset Metso på en elgku å kalv. En krafti fin los. Jeg kom inn på "skuddhold", etter en liten stund startet di, Metso etter å etter 15 min kom han tilbake.

Metso søker ikke så veldi stort enda, men det kommer seg nok. Ser at når det kommer litt vind da går han større.

Å her er en haug med bilder som vanli :)

 

En sliten gutt første jaktdag.

DSC_3544.jpg

 

DSC_3545.jpg

 

Kaffebål hører med.

DSC_3550.jpg

 

DSC_3553.jpg

 

DSC_3554.jpg

 

DSC_3557.jpg

 

DSC_3561.jpg

 

DSC_3563.jpg

 

DSC_3564.jpg

 

DSC_3567.jpg

 

Stemning fra vannet vi hadde leir ved

DSC_3572.jpg

 

DSC_3587.jpg

 

DSC_3592.jpg

 

DSC_3596.jpg

 

DSC_3600.jpg

 

DSC_3603.jpg

 

DSC_3604.jpg

 

DSC_3607.jpg

 

DSC_3609.jpg

 

Leir plassen

DSC_3611.jpg

 

Inni lavvoen

DSC_3617.jpg

 

Å så dukket månen opp

 

DSC_3648.jpg

 

DSC_3650.jpg

 

DSC_3653.jpg

 

Dielku, Russisk Europeisk Laika

DSC_3613.jpg

 

Seppo, Finsk Spets

DSC_3658.jpg

 

Corro, Øst Sibirsk Laika

DSC_3661.jpg

 

DSC_3664.jpg

 

DSC_3670.jpg

 

DSC_3672.jpg

 

DSC_3692.jpg

 

DSC_3700.jpg

 

DSC_3706.jpg

 

DSC_3707.jpg

 

DSC_3708.jpg

 

DSC_3710.jpg

 

DSC_3717.jpg

 

Her har bjørn vært å rotet

DSC_3720.jpg

 

Beite furua til tiuren

DSC_3721.jpg

Link to comment
Share on other sites

Supert Ben Arne, grattis.

Ska du gå på elg da? Eller får du gå på bjørn med han? På ferskspor altså...

 

Her starte vi elgjakta på torsdag, va på storhandling i dag å svidde av alt for mye...

 

Du må bare kom å jakt her vest du har tid, i morra kveld fløtte æ på "bedehuset" les jakthuset.

Ska jakt på privatvaldet vårres her i år, og i slutten e det mulig vi får oppsop på staten...

 

Ska kom med bilda etter hvert... :D

Link to comment
Share on other sites

Da var nok ei jakt helg over. Å i går hadde vi tiur los!!! Metso losa bra på tiurn men fuggeln satt løst. Letta før jeg kom skikkeli innpå. Men los er los! Var skikkelig arti! Legger ved noen bilder fra turene.

 

DSC_3743.jpg

 

DSC_3744.jpg

 

DSC_3758.jpg

 

DSC_3783.jpg

 

Vi gikk forbi ett par plasser som bla min oldefar slo skjefte til rein. Her slo di skjefte å hesjet det opp å lagret det innenfor gjerder. Skjefte ble brukt som for til rein med om vinteren. Nå tar naturen plassene tilbake....

 

Båten di brukte...

DSC_3849.jpg

 

DSC_3851.jpg

 

DSC_3852.jpg

 

DSC_3850.jpg

 

DSC_3856.jpg

 

Å bål på tyrirøtter høre med..

DSC_3870.jpg

 

DSC_3898.jpg

 

DSC_3920.jpg

 

DSC_3939.jpg

 

DSC_3951.jpg

 

Klarte ikke la være :)

DSC_3957.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...