Jump to content

Metso, los på bjørn.


spelltiurn

Recommended Posts

I dag ankom laikaen endelig. Å jeg ble ikke skuffet. Er en kjempe flott hund som jeg nok får mange fine år med. Han var veldig rolig etter flyturen. Men han hadde ikke vært her hjemme lenge før det var full turbo. Alt skal sjekkes å luktes på.

 

IMGP24981Medium.jpg

 

IMGP24961Medium.jpg

 

Å nå ligger han som ett slakt å henter seg inn. :)

 

IMGP2501Medium.jpg

 

Har enda ikke bestemt navn, men har tenkt på Metso. Er finsk å betyr tiur. Å er jo nettopp tiuren han skal gjøre dagene utrygge for i hovedsak. I tillegg til bjørn, mår, gaupe å jerv. Skal prøve han på disse artene så får vi se. Som en kompis sa; laika, jakter alt fra spissmus til bjørn.

 

Edit: er Vest Sibirsk Laika.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 312
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvem er oppdretter?

Foreldre?

 

Nyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyydelig rase vestlaikaen. Har 3 stykker selv og jager mye fugl med dem. 2 hanner er mine og ei tispe som er her på fór.

Den ene hannen er eget oppdrett, mens den andre er hviterussisk import.

 

Har også en russisk europeisk laika unghund, og den skal jeg bruke nesten utelukkende som treskjeller på fugl og mår. Vestlaikaene jager jeg alt med.

Link to comment
Share on other sites

Say no more... :D

Så valpen din første gang da han var et par dager gammel.

 

Send meg en e-post så skal du få bilder av Laika og Ivan.

eirik.krogstad@laikaklubben-norge.com

 

Laika sitter forresten og ser på meg i sofaen her i dette øyeblikk. Hun er her for å slappe av og få jaget masse resten av vinteren. Valpekullet tok på ser det ut til :D

 

Den største forskjellen på REL og VSL er at REL er løsere og har lettere for å lose fugl. Den er nesten like lydhør som en finsk spets. Skravler like mye :lol:

 

Nå har jeg unghunder her, så det er enda mye trening og frustrasjon over tapte muligheter før de er gode på fugl.

De gamle hundene mine fungerte derimot bra. Skjøt en god del fugl for dem, i tillegg til mye annet.

Link to comment
Share on other sites

Du får hilse Laika fra han Metso. :)

Metso ligger ved beina mine å sover, han har slått seg godt til ro her.

Hans fulle navn er Ellijärven Metso.

Ellijärven er det finske navnet på Ellenvann, det største vannet i Øvre Pasvik Nasjonalpark.

Metso er tiur på finsk. :)

I dag har vi kjørt flere små turer med bil for å venne han til det. Ble litt bilsyk di første turene.

Som sagt så gleder jeg meg til alle opplevelsene vi skal få.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å ta det mer ro han der... :D

 

Var hos Trond når den ene kullbroren hans ble hentet, og han var stabil som gråstein. Ble imponert over hvor avbalansert og rolig den valpen var. 8)

Virka bra den andre valpen jeg traff for 2 uker siden også.

Skal bli spennende å følge valpene.

Link to comment
Share on other sites

27 minus er ikke noe som bekymrer de gutta der nevneverdig :D

 

Hadde en gang en 4 mnd gammel valp som lå ute i 41 minus. Hu hadde bare krølla seg i sammen og tok ikke skade av dette i det hele tatt.

Men så har laikaene dobbel bunnull og er skapt for et liv i Sibir... :lol:

Selv små valper er hardføre.

 

Flotte bilder av Metso.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg vært i ett saue fjøs med Metso. Ska bruke mye tid i lammi sau med han. Å i forskjellige besetninger. Han var ganske rolig i fjøset. Mye nye lukter for han. Er litt skeptisk på strømming, da jeg skal jakte bjørn i saue områder. Jager han bjørn å det er sau der kan han bli hemmet da han vil være redd for strøm støt. Skal i innhenging med rein i morgen.

 

Her er noen bilder fra helga.

 

IMGP2690Medium.jpg

 

IMGP2693Medium.jpg

 

IMGP2695Medium.jpg

 

IMGP2698Medium.jpg

 

Her er han med kompisen Seppo.

 

IMGP2673Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe.... en sauerein laika :lol::lol::lol::lol::lol:

 

Har prøv den løsninga med å ha valpen med sau, og det du oppnår er at den føler seg hjemme med besetninga den har vært sammen med, og kjeppjager alle andre sauer fra andre besetninger.

 

Helt enig med deg når det gjelder strømming...det er noe svineri som har liten virkning.

 

Flotte bilder!

Link to comment
Share on other sites

 

Har prøv den løsninga med å ha valpen med sau, og det du oppnår er at den føler seg hjemme med besetninga den har vært sammen med, og kjeppjager alle andre sauer fra andre besetninger.

 

quote]

 

 

Vil si du tar litt feil der. Skal ikke forsvare å si at det er slik for allle laikaer, men at hunden vokser opp, og har regelmessig kontakt med sau, har faktisk en virkning. Du får aldri noe garanti for at hunden blir sauerein, men at det virker: JA.

Det er ivertfall en bedre løsning en å strømme hunden.

Link to comment
Share on other sites

Du må jo prøve Ben Arne, men min personlige oppfatning er at en laika aldri blir helt sauerein, så sant individet ikke er av typen som gleder matfar med blankpussa støvler.

Når bikkja tar ut sauen under søk godt utenfor synhold og sauen vil vise sin atletiske side igjennom å løpe fra hunden...ja, da kobler jaktinstinktet inn og ingenting vi prøver å tvinge på den fungerer.

 

Men for guds skyld... laikaer som er sauereine finnes sikkert, men jeg ville ikke hatt en slik i alle fall.

 

Får håpe du får samme situasjonen som vi har her... det er ikke lov å slippe sau på beite i utmark. Det er helt enkelt forbudt etter hva som ble sagt på kommunehuset her.

Det er et stort rovdyrsikkert gjerde pr. idag og det kommer fler. Burde bli påbudt over hele landet der det finns rovdyr.

Ufattelig deilig å slippe hunden fra 21 august uten å tenke over los akkopagnert av sauebjeller.

 

Kanskje det eneste man virkelig kan takke Gråbein for :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag var vi i rein innhegningen igjen. Å i dag fikk Metso "bank" av en rein. Reinen sto ca 5 meter fra Metso, Metso hoppet mot reinen å skulle leke. Reinen ga han da to tette me fram klauvene. Metso klynket, stakk halen mellom beina å skulle ut av innhegningen. Vi gikk ut, å etter det skulle han ikke inn der mer. Så får vi se neste gang ka som skjer.

Link to comment
Share on other sites

I helga var jeg å en kompis på tur med hundene våre. Legger ut noen bilder fra turen.

Gikk på ski inn til ei åpen skogs koie, å lå der hele helga.

Kjempe vær å vi stor kosa oss.

 

IMGP2759Small.jpg

 

Ikke bestandig dem er helt enig, men det går stort sett bra.

IMGP2766Small.jpg

 

Seppo, spetsen til Rune.

IMGP2769Small.jpg

 

IMGP2777Small.jpg

 

IMGP2778Small.jpg

 

IMGP2781Small.jpg

 

IMGP2786Small.jpg

 

IMGP2801Small.jpg

 

IMGP2802Small.jpg

 

IMGP2811Small.jpg

 

30 minus grader på hjemturen på søndag.

IMGP2812Small.jpg

 

IMGP28131Small.jpg

 

IMGP2818Small.jpg

 

IMGP280012Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Leveres de med lyddemper? :D

 

Njet :D

De kommer med innebygd forsterker og høytaleranlegg og de elsker å ule. Spesielt om de er to eller fler :lol:

Frua sitter og flirer hver eneste dag når de drar i gang ute i hundegården her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det bynner sånn smått å våres nu. Fant ut på lørdagen at det var på tide med ei natt i skogen. Pakket sekken, spente på skiene å trasket ut i skogen. Fant meg en passende leirplass, fyrte bål å fant roen. :)

Fikk testet min nyinnkjøpte jerven duk. Thermo Ekstrem. Å ble godt fornøyd. :)

 

DSC_0573Small.jpg

 

DSC_0581Small.jpg

 

DSC_0596Small.jpg

 

DSC_0597Small.jpg

 

DSC_0686Small.jpg

 

DSC_0719Small.jpg

 

DSC_0743Small.jpg

 

DSC_0784Small.jpg

 

DSC_0824Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten oppdatering med noen bilder.

 

Metso å kompisen Seppo.

DSC_1341Small.jpg

 

Første turen hannes på iskanten, mye som skal læres. Men han er ikke skvetten.

DSC_1156Small.jpg

 

DSC_1162Small.jpg

 

DSC_1164Small.jpg

 

Utkikks posten :)

DSC_1061Small.jpg

 

Vi var en tur i skogen i går. Var å så etter bjørnespor, men fant ikke noe. Men en flott tur uansett.

DSC_1707Small.jpg

 

DSC_1692Small-1.jpg

 

DSC_1694Small.jpg

 

DSC_1726Small.jpg

 

DSC_1689Small.jpg

 

DSC_1744Small.jpg

 

DSC_1735Small.jpg

 

DSC_1736Small.jpg

 

Å det er jo ikke bare bare å krysse en bekk når man aldri har gjort det før :)

DSC_1752Small.jpg

 

DSC_1753Small.jpg

 

DSC_1754Small.jpg

 

DSC_1755Small.jpg

 

DSC_1756Small.jpg

 

DSC_1757Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder spelltiur'n, morro å se andre som trives med hund, og spesielt laika.

Har en øst sjøl på 11 år, og for 14 dager sia var jeg å henta en ny valp på østlandet, laaang kjøretur men det gikk kjempebra, Bindal - vestfold tur retur.

 

Liker metoden din for å få den vant med sau, er eneste måte å gjøre det på etter min mening.

Har skaffa meg kopplam til min her, og til nå har det gått veldig greit.

Skal ofte på sauebesøk på andre gårder også, bare gå rundt å la hunden gjøre som den vil, late som sauen ikke eksisterer i det hele tatt. Det er viktig å få starte med dette når hunden er liten.

 

Jeg strømma gammellaika'n Odin på sau, det gikk fint der og da, og på innjorder og rundt gårdene, men når vi var ute i en jaktsituasjon funka det IKKE, og så jakta han ikke med peiler på seg, han trodde det var strøm i den også.

Lurte på om du har noe imot at jeg legger ut bilder av mine hunder på tråden din, hvis jeg får det til da :oops: mener ikke å kuppe den av deg altså! :D

Link to comment
Share on other sites

Var på tur igjen i går. Nok en fin tur. :)

 

DSC_1809640x480.jpg

 

DSC_1806640x480.jpg

 

Må ha tunga rett i munnen når man krysser ei stein ur :)

DSC_1821640x480.jpg

 

DSC_1823640x480.jpg

 

Noen av naturens mange kunstverk

DSC_1826640x480.jpg

 

DSC_1827640x480.jpg

 

DSC_1801640x480.jpg

 

Ei skikkeli troll furu

DSC_1909640x480.jpg

 

En gammel aldrende kjempe

DSC_1902640x480.jpg

 

Gikk på en gås som lå på reiret midt i tørreste lia. Lettet 3 meter foran oss

DSC_1832640x480.jpg

 

Litt utsikt over dalen. Den russiske kraft stasjonen på Hestefoss sees til høyre på bildet

DSC_1908640x480.jpg

 

Russland helt i bakgrunnen av bildet.

DSC_1903640x480.jpg

 

Bål kosen er utruli viktig

DSC_1865640x480.jpg

 

Di tre viktikste tingene :D

Både koppen å kaffeposen er selvlaget. :)

DSC_1855640x480.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flotte greier Spelltiur'n

Fint med kaffebål på tur, var ute vi og i dag men droppa bålet pga vinden.

Hvordan gikk det med gåsa da? berga ho for laika'n :?::lol::lol:

Mye fin ved og oppe hos deg, ingenting er som furubål.

 

Blir snart oppdatering fra Bindal'n å nå....

Link to comment
Share on other sites

Gikk bare flott med gåsa, tok ett par bilder å så gikk vi fort vekk derfra, så ho ligg nok på eggan igjen nu.

Vært mye vind å i går lå bakken kvit igjen her. Men nu er sneen smeltet igjen. :)

Vanvitti mye bålved her oppe ja, man frys ikke ihjel med det første. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir kjempe spennende med REL valpen. Skal innom å kikke på han i løpet av uka.

Nu har jakt gjengen vår det meste av hunder. Østsibirsk Laika, Vestsibirsk Laika, Spets å nå en Russisk Europeisk Laika :) Samt en som har en Portugisisk Vannhund :) Vi skulle dekke det meste av vilt nå :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...