Jump to content

Metso, los på bjørn.


spelltiurn

Recommended Posts

  • 4 months later...
  • Replies 312
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Ett filmklipp fra en bjørnelos tidligere i uka :-)

Metso holdt på med bjørnen i ca en times tid. Jeg var innpå ca 70 m hold. Bjørnen ble ganske ilter mot hunden etterhvert så jeg trakk meg tilbake og holdt meg ett godt stykke unna losen. Metso er sterk i hode å holdt godt ut med bjørnen. Det var bjørnen som gikk lei først å la på svøm over ett stort vann :-)

 

Metso har sporet bjørn veldi godt i år. Har hatt fine sporinger med hunden i line. Er blitt veldi nøye under utredningen å tar seg god tid å lukter på kvister å vegetasjon bjørnen har vært borti. Han har blitt veldi voksen i hode å en knall psyke :-)

Link to comment
Share on other sites

Ett filmklipp fra en bjørnelos tidligere i uka

Flott, men med fare for å virke grinete: Gjelder ikke båndtvangen for deg også? Dette er ikke eneste filmen på YouTube med opptak fra midt på sommeren du har gjort med bikkja di...

Båndtvangen opphører 21. august.

 

"§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."

 

Mine understrekninger.

Link to comment
Share on other sites

Gjelder ikke båndtvangen for deg også?

 

Jeg har disp fra båndtvangen for å trene hunden på bjørn. Fra 15 juni til 21 august. I regi av skadefellingslag.

 

Så frem til 15 juni er det sporing med hunden i sporsele som gjelder. Trene sporing å gi hunden god oppbakking fra lina :-) Samt å lære han at det blir ikke slipp vær gang :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Bjørnenatt!!!!!

Fant spor etter bjørn i kvell. Seler opp hunden å starte sporinga. Sporer ett godt stykke så finner vi en nyli gravd maurtue som er tørr, regnet for en times tid siden.

Merker at hunden drar godt men han pendler mye fra side til side. Noe han gjør når det er elg å rein. Merkeli. Været er tåkete, varmt å klamt. Stopper ved kanten av en myr. Roer ned hunden, lar han drikke godt å vi fortsetter. Han mister sporet. Jeg slår en sløyfe tilbake der jeg vet han sporet. Så tar han sporet igjen å vi fortsetter. Hunden sporer bra, merker at vi e nært.

Han er heit i sella å ser framover med ørene på stilk. Ett praktfullt syn en Laika når den er i sitt ess!! Å der. Der springer værtfall to bjørn unna, muli 3 ell 4. Ikke sikker alt skjer så fort. Det er små bjørner å binna sjøl. Binna stopper opp,værer å lytter. Reiser seg på to i tåkedisen å ser i min retning mens ungene springer unna. Får nesten opp fotoapparate. Brent inn på netthinna. For ett majestetisk syn der hun står på to halvt framoverbøyd som ett menneske.

Tåka gjør at hun vises i siluett med sløve detaljer. Furutrær omkranser henne. Ubeskriveli. Hun slipper seg ned å forsvinner lydløst. Roer ned hunden. Vi avslutter her. Lærdom for hunden at ikke alle bjørnekontakter gir slipp å los. Får roet ned en mildt sagt oppgiret Laika. Tenker gjennom sporinga å skjønner pendlinga til hunden. Det har jo gått en flokk med bjørner foran han, så det må jo lukte bjørn overalt. Så går vi mot bilen. Går ca 300 m å hunden bynner å spore igjen. Ka nu? Har bjørnene oppholdt seg her lenge? Er det elg? Må fan vite, men vi følger på. Hunden markerer at vi er nært noe å stirrer ut i tåkedisen Å der, ryggen på noe brunt. Fan, elg tenker jeg først. Men der. Der reise en stor bjørn seg å står i siluett i tåkedisen. Halvt oppå en stein. Får nesten opp fotoapparate. Brent inn i netthinna. Bjørnen hiver seg rundt å er lydløst borte som i simsalabim. Parringstia er igang så dette var nok en frier å en trussel mot ungene til binna. Roer hunden ned nok en gang. For tett tåke til at vi fortsetter på sporet.

Bjørnenatt….

 

Tok opp sporet etter bjørnene dagen etter.Da sporet Metso meg fram til disse :-)

DSCN0188aKopier.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...