Jump to content

Metso, los på bjørn.


spelltiurn

Recommended Posts

Hei Spelltiur'n, den hua du har på bildet ved bålet liker jeg, får man tak i sånne tror du?

Er mye sammen med "fjellfinna" her i distriktet, en av mine beste venner driver med rein her, og det hadde vert morro å komme med ei sånn ei på besøk, he he.

Kjenner du noen som lager slike?

Jeg er jo opprinnelig nordfra så det hadde vert på sin plass med ei sån hue.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 312
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

He he. Høres supert ut, har treskalle, eller kuppelhue i str.58-59 hvis du får tak i.

Bare send en pm da så.

Nevnte dette for elsklingen i sta, ho bare rista på hodet å himmla med øyan, meinte han samekompisen min kom tel å flir sæ ihjæl om æ kom med nå sånnt...

Har du jakta rådyr før forestn? e vel få av dem hos dæ men.

Kjem du med lue ska du få jakt her hos mæ. :D:D Har vald sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, dette bynne å høres interesant ut :D Hadde vært steike arti det ja. To tullinga me stjernelue å kofte, da hadde vel rådyran flirt sæ ihjel..

Vi har noen få rådyr litt lengre ned i dalen, men dem jaktes det ikke på.

 

En til kar me stjernelue

Link to comment
Share on other sites

He he fliræ godt her no :D Det stjernelaget må dere feste på film hvis det blir noe av :D

Dette e kje nå å flir av nei!

Å når vi jakte rådyr her så bor vi anstendig, vi huserer på bedehuset nemlig...

Der holder vi vi preken og går til nattverd hver kveld.

Her er vi skikkelig seriøse karer :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette e kje nå å flir av nei!

Å når vi jakte rådyr her så bor vi anstendig, vi huserer på bedehuset nemlig...

Der holder vi vi preken og går til nattverd hver kveld.

Her er vi skikkelig seriøse karer :mrgreen::mrgreen:

He he har ikke Laika men kan still på post og til gudstjeneste med tromme :D

Sku dæ knip om kan e sekkert joik en stubbe og :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette e kje nå å flir av nei!

Å når vi jakte rådyr her så bor vi anstendig, vi huserer på bedehuset nemlig...

Der holder vi vi preken og går til nattverd hver kveld.

Her er vi skikkelig seriøse karer :mrgreen::mrgreen:

 

Jeg har vært på helgetur i bedehuset han snakker om, og hadde hallelujahusene rundt om i landet holdt en like bra standard på underholdninga, ja da hadde jeg vært fast inventar der hver sønda...etter morgenjakta vel og merke :mrgreen:

 

obj30geo30pg1p8.jpg

Selve prekenen ble holdt av pastor 458 Win Mag som holdt en tordnende tale der inne i granskogen.

Ungoksen vart så betatt at han knela...med den lille hvite engelen i hæla. :twisted:

 

Den som ble mest religiøs, var gubben sjøl som til tider valgte å sette seg ned å ake ned noen av de hinsides bratte skråningene.

Bindalen er rett opp og rett ned, for de av dere som ikke har vært der.

 

Morgenbønnen bestod for det meste av;

"Å herregud, hva skjer nå da...?!!!!"

Tispa var borte da jeg stod opp og utenfor gikk det en haug med ulldotter på jordet. Hu var av den sortens som var alt annet enn sauerein og tok seg mer enn gjerne en god tygg av spetakkelet :lol:

Det viste seg at hu hadde lagt seg i soveposen til en av de andre jegerne. Var vel en grei kar da... :roll:

 

Men ja...bedehus og jakt er en utrolig flott kombinasjon :mrgreen:

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Vi spora vel en smule av her, men må bare nevne at vi får ikke lov å kalle det bedehuset lenger, det er jakthuset nå, men det synes jeg klinger for dårlig, så det så..

 

Usentralt til sier du, nei spelltiur, der tar du feil, vi ligger midt i vi, i norge altså.

Å så har vi jo en by bare 4 mil unna, storbyen Kolvereid :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

De har tilogmed buikk der :lol::lol:

 

Echo! du glemte å si at vi har stjerner i taket på be... jakthuset, hmm, ble rett nå :D

 

Bindaln ligger nederst på det gamle værkartet til nrk, innom Leka.

 

Glemte å si, nederst på den beste halvdelen av det gamle værkartet!

Link to comment
Share on other sites

Halloen. Joda Metso får vært nok i skogen. Akk kommet hjem, dro ut onsdag. Kommer en haug med bilder etterhvert. Fikk konfirmert han med bjørn å. Å han finnes ikke redd. Ikke litt en gang. :)

Dette høres lovende ut, er intr. i å høre mer om det.

Har planer om å prøve Rago på bjørn.

Har en link på faren til min hund her, limer litt så du kan se.

http://217.168.95.66/webtv/?sid=20071009170517465

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe bilder av bjørne seansen. Men Metso startet rett å spore første gangen han luktet bjørne spor. Bjørnen sto på ca 20 m hold, hårene på Metso bynte å reise seg fra nakken å bakover, å han ville trekke mot bjørnen. Så dette ser lovende ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Da kommer noen av bildene fra turen vi var på. Lå 3 netter i skogen. To netter ute ved bålet å ei natt i en skogskoie. Var ikke så veldi heldi med været alle dagene men pytt pytt, vi er da ikke laget av sukker.

Har på følelsen av at dette kan bli en laaaaang tråd, jeg tok nesten 200 bilder på turen. Host host.

 

Her er Corro, østlaikaen til turkompisen.

DSC_1926.jpg

 

Leiren første natta.

DSC_1928.jpg

 

DSC_1940.jpg

 

DSC_1952.jpg

 

DSC_1960.jpg

 

Litt lek å morro hører med. Hundene går veldi godt overens. Så får tiden vise om det holder seg sånn.

DSC_1972.jpg

 

DSC_1975.jpg

 

DSC_1982.jpg

 

DSC_1992.jpg

 

DSC_1999.jpg

 

DSC_2004.jpg

 

DSC_2005.jpg

 

DSC_2007.jpg

 

DSC_2020.jpg

 

DSC_2046.jpg

 

DSC_2076.jpg

 

DSC_2095.jpg

 

DSC_2100.jpg

 

DSC_2105.jpg

 

DSC_2147.jpg

 

DSC_2154.jpg

 

Andre dagen i skogen, ble mere vinter jo lenger mot finske grensa vi kom.

DSC_2160.jpg

 

DSC_2167.jpg

 

2 gås som landet rett nedenfor oss.

DSC_2172.jpg

 

100_0302.jpg

 

Tiurn.

100_0297.jpg

 

DSC_2176.jpg

 

DSC_2178.jpg

 

Utsikt fra leirplassen andre natta.

DSC_2190.jpg

 

Metso lå å sov lammi meg inni jerven duken på natta. Det var noe han trivdes godt med. Han lå å snorka hele natta :)

Godt å bare legge seg ned ved bålet å sove hele natta.

DSC_2191.jpg

 

Siste natta sov vi i en koie. Koseli det å.

DSC_2207.jpg

 

Å så var det jo 17 mai, vi tok vår egen lille markering.

DSC_2226.jpg

 

DSC_2228.jpg

 

DSC_2230.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk takk nok en gang for tilbake meldingene folkens. Arti å poste når det blir satt slik pris på. :)

Er arti å være i skogen når hundene trives slik di gjør.

Fikk sporet bjørn å i helga. Metso viste gode takter.Trakk seg ikke unna, bare dro å dro i båndet. :)

Å halen like krøllete hele tiden. :)

Link to comment
Share on other sites

Ben Arne, det var da ett rasende tøfft 17 maitog dere hadde, trenger ikke fane når man har sååå fint følge.. :D

Jeg var i 17 maikomitreen her hjeme så jeg fikk ikke gått i tog, (i skauen med hunnan)

Tok det igjenn i dag istede, fikk faktisk med meg kj.. :oops: Elsklingen og på tur i dag, vi hadde en skikkelig fin dagstur med Odin og Rago, nå kan rago også paddle alpacka.

Bilder kommer når jeg får lagt det på plass...

Si til kompisen din at han må skaffe seg trekopp, det lyser jo grønnt over hele bildet med den "plaststampen" :lol::lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja vi hadde en kjempe 17 mai feiring. E vel første gang æ har gått i tog i voksen alder. :)

 

Må vel takke den båndtvangen å litt, ikke bare forbanne den. Han Metso e blitt veldi flink å gå i band. Når han går foran mæ klare æ nu å styre han fra side til side når vi går. Kommer vi til ett tre å æ vil gå på høyre side så drar æ bandet litt mot høyre, å da går han rundt på høyre side. Å sånn er det med alle hindringer eller viss han vil gå rundt noe en ugunsti vei, drar bare i bandet mot høyre eller venstre. Er utruli vikti når man går eller sporer i skogen. Sjelden han surrer seg fast, eller roter seg inn i kratt. Samt at når æ stoppe å nøkke forsikti i bandet så setter han seg. Der er han ikke så flink enda, men det kommer.

Han er også utruli kjapp å spenstig. Det sees godt når han leker med andre hunder. Men det er jo Vest Laikaen kjent for. Utruli kjappe å hurtige bevegelser, det kommer godt med når han skal bynne å danse med bjørnen. :D

Eneste han ikke klare det er å tigge mat ved bålet. Der kjøre æ en hard linje. :)

Men du verden det er vanskeli å motstå når bambi slår til. :oops:

Å ellers må æ si mæ enig med alle, Laika rasene er flotte hunder. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja du ser jo ka vi i Finnmark må slit me. :mrgreen:

 

Han dro godt på overvær å dro i båndet da tiuren fløy :) Ska la han få litt mere lukt å kontakt med tiur før æ slipp han på fugl.

 

Tiur bildet er det kompisen min som tok, samt nærbildet av gåsa.

Østlaikaen viser å stor interesse for tiur. :)

Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt en nærgående bjørn her i bygda i går kvell. En liten hannbjørn. Bjørnen hadde ikke naturlig redsel for mennesker og vandret rundt på gårdsplassene til folk. Leitet etter mat blant søppel osv. Med unger i bygda ble det en uholdbar situasjon å det ble gitt fellingstillatelse. Det eneste riktige etter mitt syn. En natur uten bjørn hadde vært en fattig natur, men i slike tilfeller er det desverre bare en utvei....

Da den var felt fikk jeg komme bort med Metso. Han gikk rett bort til bjørnen, luktet å snuste lenge på ryggen, var vel skeptisk 1 sekund. Halen beholdt krøllen hele tia :) Han luktet å snuste overalt på bjørnen, å beit den litt i ryggtavla å ørene. Da den var bært på veien dro han bjørnen i ørene, hoppet hurti som f fra side til side knurret å små bjeffet mens han dro i ørene. Oppførselen hannes lover veldi godt. Vi går en spennende fremtid i møte. :)

 

DSC_2328.jpg

 

DSC_2329.jpg

 

DSC_2332.jpg

 

DSC_2334.jpg

 

DSC_2335.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er nok gull verdt. Han har sporet bjørn utruli godt siste uka, er blitt mya mere sikker i det han gjør å. Så bjørnen ved ett tilfelle ca 400 meter unna, merket meg kor bjørnen var, å fortsatte sporingen. Å Metso sporet oss rett til den steinen kor bjørnen var. Blei masse ros å roet oss helt ned. Avsluttet sporingen å tuslet oss hjem.

Må jo si at vi har fått en veldi god start, med mye sporing, bjørnekontakt å få slippe til en felt bjørn. Kunne vel ikke fått dette bedre. :)

Link to comment
Share on other sites

E vel Metso som e heldigst :)

Alt har liksom klaffet denne våren for at Metso sku få en god start.

Bjørnen ble skutt i samarbeid med SNO å det lokale bjørne jaktlaget. En kompis av meg som felte den.

Må takke dem for at æ fikk slippe til med hunden etter at bjørnen var felt. :)

 

Her er en nyhets link: Tam bjørn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...