Jump to content

Metso, los på bjørn.


spelltiurn

Recommended Posts

Her er ett lite klipp der vi sporer bjørn. Er nå så som så kvalitet, ikke bare å filme mens hunden drar som ville helvete, man ska se hvor man går å samtidig følge med hvordan hunden reagerer å jobber. Å så har man jo så god kondis på toppen av det hele *host host*... :oops:

Det har nok vært verdifull lærdom for Metso dette ja. Han fikk dratt bjørne lukta godt ned i lungene å trivdes med det. :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 312
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

15 meter kansje på det nærmeste. Metso ville bare dra på bjørnen, viste seg aldri skeptisk eller utrygg. Selv da bamsen reiste seg på to for å få oversikt bjeffet han å dro som f i båndet. Så dette lover veldi godt. Når jeg tar frem skinn biten fra bjørnen så borrer han nesa godt nedi posen, skikkeli golukt for han :)

Link to comment
Share on other sites

Sånn ja!!!!! :D

 

Akkurat som en laika skal spore...gir stort sett f...n i sporet på bakken og hissig som fy på det som går foran. Litt hissig losføring i sæla er helt på sin plass :lol:

 

Har virkelig fått sansen for han Metso :D

Håper jeg får hilse på ham i august.

Link to comment
Share on other sites

Han sporer godt på ferske spor, men blir litt ivrig å da kan han rote litt, men han er jo bare guttungen enda. Å jo nærmere vi kom bjørn jo mere dro han, for så å ta helt av når han fikk øyekontakt. :)

 

Om Metso blir med ned i august er usikkert, ikke ferdig med rabies vaksinen til den tid, må kjøre Norge ned da. Å det er nå en lang tur for han bare for noen dager. Får se det ann etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Enig med general Custer......denne tråden blir bare bedre og bedre. Det åpnet veldig veldig flott med bilder som fikk en til å drømme seg bort, bli veldig misunnelig, fikk reiselyst og i det hele tatt. Flotte bilder!!!

 

Og så blir den enda bedre med videoklippet. FLott at dere greide filme det.

Veldig morro se hunden også!

 

Trådene fra nord er inspirerende og veldig bra lesning.....fortsett med komme med slikt!

Link to comment
Share on other sites

Takk takk folkens, blir helt rørt her æ sitt :oops:

 

Det har skjedd mye på kort tid ja, bynne nesten å lure på ka det neste blir... Vi har vært utruli heldi den her våren. Men e man mye ute så får man oppleve å.. En ting e nu værtfall sikkert at vi blir å tilbringe mye tid i skogen. :)

Link to comment
Share on other sites

Tøffe greier Ben Arne, kom akkurat inn fra kveldstur i regnet å fikk satt meg nå, vart overaska over kor nært du kom innpå bjørnen med hund.

Brukte du mobiltlf å film med eller?

Må bare si du har hatt mer tur enn det e lov å håpe på med hund, først felling, og så sporing så nært at du kjenne fislukta fra bjørn, før den blås avgårde med vinden.

E det egentlig normalt å kom så nært når en spore med hund i band, eller e det at bjørn e vant med folket?

Det e så fantastisk morro å se ka du ha greid, å så i tilleg få dokumentert det på film og bilda, æ må bare få gratuler dæ så mye, du e helt KONGE :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Du skulle dratt med deg de andre kompisene som har laika også. Det gjør godt når de kan dra bjønnlukta langt ned i lungene.

Jeg har gitt dem andre skinnbit så hundan får snufse golukt.

Dielku, siste spiren i gjengen vår, han var så begeistret for bjørne lukt å skinnbiten, at eieren måtte plukke den ut av kjeften på han, ellers hadde han spist den :) Da har vi Spets, Øst, Vest å russisk Europeisk Laika i gjengen :)

 

Her kommer noen bilder av Dielku, Russisk Europeisk Laika. Navnet er samisk å betyr flekk, flekkete.

Kommer nok en egen tråd med han etterhvert :)

 

DSC_2392.jpg

 

DSC_2404.jpg

 

DSC_2407.jpg

 

DSC_2412.jpg

 

DSC_2423.jpg

 

DSC_2426.jpg

 

DSC_2427.jpg

Link to comment
Share on other sites

En liten sit rap fra Pasvik. :)

Sporet litt bjørn natt til i dag. Fikk en telefon om at en bjørn krysset veien 1 km fra meg. Jeg å Metso dro ned dit, å han tok sporet momentant å dro godt etter. Sporet en god km da vi gikk på en rein samt ferske elg spor. Han bynte å rote litt da, så jeg valgte å avslutte der. Masse ros å kos å så tuslet vi hjem. Fikk tatt ett bilde i all hast, skulle selvfølgeli tatt å komponert litt bedre, men men... :oops: Vi fikk ikke kontakt med bjørnen denne gangen, men men.

 

DSC_2443.jpg

 

Var i dag å så på ett kadaver om det var bjørn der. Ble observert bjørn der tidligere i uka. Men ikke mye å se. Kun restene igjen. Rett foran Metso har bamsefar dekket restene godt til.

DSC_2463.jpg

 

En godt voksen bjørn, satt gode spor etter seg i lyngen.

DSC_2464.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har noen bamser i omr. Ben Arne, det høres ut som det formelig kryr av dem oppe.... Kjempebra du deler erfaringene og ikke minst bilder og film, det er skikkelig morro å høre.

Her går det mest i fisking for tia, får vertfall være ute da, og Rago storkoser seg.

 

Ser den sela du har til hunden, hvordan liker du den?

Hadde ei lignende til Odin før, men den blei det litt klem på brystet og det resulterte i pustelyder når han blei ivrig og dro, jeg laga ei av gummislanger og reimer som var bra, fikk oppskrifta av en gammel jeger og oppdretter, helt super og bra for luftveiene.

Link to comment
Share on other sites

Pustelyder me den sela opplever jeg å. Ikke når vi går som vanli, men straks han får lukt i nesa å drar på så kommer lydene. Derfor stoppper vi ofte å roer ned. Går greit nu siden han er valp å roter litt når han blir ivrig, men i lengden en dårli løsning. Er på utkikk etter noe bedre. Hvordan ser sela di ut?

Deler nå di erfaringene jeg har, med hund å bjørn er jeg fersk, men har en far som har erfaring mer enn di fleste, så jeg er heldig der. Bjørn å oppførsel mot bjørn er vi her oppe født å oppvokst med. Er bra me bjørn i Pasvik ja. Felles norsk, finsk å russisk stamme.

Link to comment
Share on other sites

Sela er egentlig ganske enkel, laget av vacumslanger til melkeanlegg med reimer innvendig, skal ta bilde av den å vise deg, men den må tilpasses den hunden som skal gå med den.

Har ei på loftet mener jeg, bare litt lenge sia den har vert i bruk, kan jo lage ei nesten færdig til deg, så kan vi prates å forklare hvordan du fikser restn, men Metso bør vokse seg ut først.

Den er vertfall billig å lage sjøl, så det er verdt å prøve.

 

Vet om faren din ja, hadde ikke han noen østlaikaer som han brukte på bjørn da?

 

Skal ikke langt inn fra her jeg bor før bamse er å påtreffe, er mye av dem i lierne og sverige, men her ute i fjæresteinene har vi'n ikke (enda). Men en å annen er på farta lengre inn i komunen, Bindalen har navnet av binne, he he.

En skal vel lete lenge etter områder med tettere bjørnebestand enn innafor grensa til sverige her, så jeg håper på litt sporing og trening med hunden der, bare litt tidlig enda, han er bare 3 mnd enda.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Va en tur i skogen i går..Etter kort tid kom vi på elgspor,og Dielku drog på sporet!

Han dro hardt i bandet,men jeg holdt tempo nede så d ikke gikk for fort.Spennende!!

Etter ca 15 min kom vi inn på elgene,men skogen va så tett at vi kun hørte dem da de starta.

Dielku var helt i 200!Og d va æ å..Vi gikk da tilbake til bilen. :D

Link to comment
Share on other sites

Den rasen her jakte det meste ja. Prøve å unngå å følga elg spor når vi går i skogen nu. Så får vi se etter hvert kordan det går, den forje laikaen til pappa brydde seg ikke om elg. Å får han bjørne eller elg los under tiurjakt tar æ bare frem videokameraet :)

Å ekorn blir det aldri skutt på så det legg han vel av sæ :)

Link to comment
Share on other sites

Å ekorn blir det aldri skutt på så det legg han vel av sæ :)

 

Ikke vær så sikker på det der. Husk at det er innavla egenskaper som går ufattelig langt tilbake du skal prøve å bekjempe.

Er Metso av godt gammalt laikamerke, så skal du være på fornavn med alt som heter ekorn i Pasvik :wink:

 

Jeg har hatt hunder som har lagt det av seg, men jeg har også hatt hunder som aldri har lagt det av seg.

 

Kjøper man en laika, så må det være med det utgangspunktet at alt vilt hunden skjeller skal jages. Passer hos en allsidig jeger m.a.o.

Før irriterte jeg meg grønn over ekornloser, men nå skiter jeg i det. Knaller ned en del i løpet av vinteren, men noe særlig mer loser i løpet av sesongen blir det ikke.

Bikkjene koser seg og jeg synes det er moro å se på dem...jaktglede kalles det :D

Link to comment
Share on other sites

Det er di tura jeg har irritert meg grønn :mrgreen: over di ekornlosa, men å gå en hel dag uten los er ikke morro det heller, så da å få smyge på en los å finner nøtteliten så tåler jeg det på dårlige dager......bedre med et par loser om så er på ekorn en ingen los.......

Link to comment
Share on other sites

Vi var litt på tur i helga, ikke så mye som planlagt men men. Var egentli en roli helg.

Fredag var vi å så til kadaveret som vi var på forje helg. Bjørnen hadde vært å flyttet elgen å dekket den til på nytt. Mesteparten var spist opp nå. Kun bein å hår igjen.

 

DSC_2504.jpg

 

DSC_2508.jpg

 

DSC_2530.jpg

 

 

Lørdags kveld gikk vi oss en god tur uten å se noe spesielt, Metso fikk overvær på noe som mest sannsynli var rein, ellers ikke tegn til noe annet. Men fin mosjon. :)

 

DSC_2545.jpg

 

DSC_2548.jpg

 

 

Da vi kom hjem å egentli hadde tatt kvell ringte telefon, bjørn sett ca 2 km unna. Fikk me fotoutstyr å hund i bilen å kjørte dit. Der fikk vi sett en mindre bjørn ganske lenge. Beitet litt på ett jorde, krysset veien noen ganger før den ble borte i skogen. Vi ventet litt å så sporet vi den noen kilometer. Sporingen gikk greitt, men han roter litt da han blir veldi ivrig. Så vi stopper ofte å roer helt ned. Er bynt å gå saktere på sporene så han lærer å ikke haste avgårde. Fikk ikke kontakt med bjørnen men det var heller ikke poenget. Var litt sløv me å ta bilder denne gangen, men tok noen å filmet litt. Kommer film klipp etterhvert. Kun klipp der bjørnen krysser veien. Å det var nok en rolig helg i Pasvik. :)

 

 

DSC_2551.jpg

 

DSC_2552.jpg

Link to comment
Share on other sites

Herlige bilder Ben Arne :D

 

Synd ikke fler er forunt å kunne oppleve bjørn slik dere har mulighet til i Pasvik. Hunder kan trenes og byfolk på bærtur kan skremmes vekk... :mrgreen:

 

Bestanden øker gradvis her på Finnskogen, så snart kan vi kose oss med rikelige bjørnloser og heftig villsvinjakt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke så spennende du liksom 8)

Mulig det for deg kansje, som har bjørner som kjæledyr nestn :lol:

Tror nestn hvem som helst hadde syntes det var "DØDS" spennende å se en bjørn så nært som dette...

Trodde nestn den skulle ta bilen å kjøre seg en tur, he he. :)

Du må bare fortsette å fore oss med film og bilder fra bjørneland, ikke umulig du får besøk en dag, for det ser skikkelig morro ut der oppi "verdens navle" :D

Stå på Ben Arne, virkelig flotte greier dette :D

Link to comment
Share on other sites

This valley aint big enough for the both of us :mrgreen:

Du må bare stikk innom en dag på kaffe Egil :) å litt Laika prat..

E jo født å oppvokst med bjørn så man tenke vel ikke så mye over den.

Spesielt når man ser for ett ramaskrik å ville tilstander det blir andre plasser, med evakuering av skole klasser på telttur osv :shock:

E gla æ e født sånn passe langt unna folkeskikken å asfalten :D

Link to comment
Share on other sites

Joda hær e muligheter å se bjørn m litt tur..Erfaringen sir at d e mange turister som e heldig.

Enkelte som har bodd hær et helt liv,har ikke sedd snurten av bamsefar.

Men hvis man gjør som trådstarter og er mye ute,da øker sjansen for å se bjørn.

Og d virker som om d oftere blir sedd bjørn nu for tiden.Trur kanskje stammen er økende.. :D

Ørreten biter også villig av og til.

BAS,æ angre litt på at æ ikke tok en kveldstur i går.Trur Dielku hadde likt d....

Link to comment
Share on other sites

Jeps SR, men til helga da satse vi på ferske spor å bjørn i mengder. :)

Er mere trafikk, mere folk ute å ser etter bjørn så da blir det sett mere å. 8)

Akk kommet inn fra en go runde men kun sett 3 elg.

Å angående ørret, ble tatt en på nesten ti kg for to år siden :)

Link to comment
Share on other sites

Da kan du fortelle Metso at det ble skutt en bjørn på 175kg i stålos for far hans, Ivan i natt :D

 

Pratet med den glade jeger og lykkelige hundeeier på telefon for litt siden :wink:

Han synes det var artig å høre at også Metso viser bra takter på bamse til tross for sin ringe alder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I morra skal jeg legge ut blodspor til Metso. Å se hvordan han takler det. Tenkte å legge 20 meter spor siden det er første gangen. Første gangen jeg åsså gjør dette forsåvidt. :) Blir spennende å se hvordan det fyker avgårde.

Å så håper jeg på fint tur vær.Skal ut i skogen i helga. Å på litt bjørne treff, er jo nesten ei uke siden vi har hatt bjørnekontakt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å legge ut godbiter i sporet, små pølebiter med litt blod på, bare for å skjerpe lysta litt ekstra.

Er ikke så sikkert at hunden er overivrig når det ikke har gått noe annet enn folk der, men pass på at de ikke synes, legg dem i mosen sån at ikke sjura finner dem.

Jeg trena odin på denne måten, med nammis i sporet de første gangene, og da jeg gikk prøven seinere klarte vi det med glans, dommer'n sa han hadde ikke dømt noen bedre hund før , men jeg sa ikke at jeg hadde trena han med pølsebiter :lol:

Jeg legger sporet om kvelden, og starter neste dag med sporinga.

 

Husk å ta bilder, du er nødt å avgi raport her altså :D Tykke lill (lykke til) :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, kan jo bare stikke hull på sauen så han blør, blir jo naturlig blodspor da :mrgreen:

(det var en spøk, i tilfelle Jenny er her)

 

3-4 timer er kansje litt kort tid, men det er sikkert folk her som er bedre enn meg til å gi råd.

Uansett, pølsebiter gjemt i blodsporet fungerte veldig bra for Odin da jeg starta med treninga, dette skal jeg gjøre med Rago også, det trigger dem litt ekstra at de finner noe.

La pølsebitene med ca 5-10 meter mellomrom, og så grov jeg ned ei hel middagspølse på enden :mrgreen:

Morro når hunden fant den til slutt.

Jeg trena ikke så mange ganger med pølse i sporet, men på enden la jeg alltid ut noe.

Bare pass på å ha med noe ekstra i lomma, det kan jo hende at noen andre har vert å funnet agnet :shock:

 

He he, i kveld var vi ute i båt på sjøen, første tur med Rago på saltvann, vi gikk opp på ei flytebrygge og der prøvde han å gå på vannet, han trodde det gikk å spasre på tanget som fløt :D

Han vart overaska da han hoppa fra brygga å ned, æ holdt på å dø av latter :lol:

Selvsagt var jeg tom for strøm på apparatet da :(

Link to comment
Share on other sites

Ja da var vi å gikk spor. Viste han sporstart, mye lukting å snusing. Gikk bra di ti første metrene, luktet seg frem fra blodflekk til blodflekk, så ble han oppmerksom på noe lenger frem som tok vekk oppmerksomheten. Vet ikke hva det var. Gikk tilbake til start å gikk på nytt. "Ledet" han gjennom sporet, å der fant han pølsebiten. Kommer film etter helga. Så får vi se alle feilene som ble gjort :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips: 20 m er veldig kort og hunden får ikke "festet" lukta skikkelig på den korte biten. Legg heller et litt lengre spor 60-70 m og la det ligge 5-6 t før du går det. Å gå nattgamle spor når det er første gang er kanskje litt overkill :wink:

Prøv å ikke lede ham - vent heller passivt i lina og la han bruke tida. Fungerer det ikke så legg deg ned på kne og snus og få opp interessen på den måten. Og sporer han så ros forsiktig :P .

Link to comment
Share on other sites

Oki, takk for tips. Skal å prøve til uka igjen. Men det var noe som tok vekk oppmerksomheten hannes, gikk dit med Østlaikaen til kompisen å han sku å dit kor Metso så. Ble nok litt mye for Metso med en hund som bjeffet i bakgrunnen, å natt gamle spor. Skal legge nytt spor til uka før jeg drar på jobb å så gå sporet etter jobb :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann, du kan jo prøve å dyppe pølsebiter eller kjøttbiter i blod, og legge disse ut i starten på sporet.

Jeg mener hunden blir mye mer gira på sporet da, og belønningene ligger klar på bakken under vegetasjonen.

Hundan elsker å finne godbiter ved hjelp av luktesansen.

Hunden har ingen problemer med å lukte blodet, uansett om det er et døgn gammelt, men den må få lyst å lete, der kommer belønningen inn! (pølsebiter)

La det bli, verdens morsomste lek, da kan du gå blodspor til månen med han :D:D

 

Her hjemme bruker ungan å gjemme tørrfor på lure plasser, å få hundene til å lete det opp, dette synes de er kjempemorro, både dem og hundan.

 

Skal starte med Rago etter jeg er færdig med slåtten, på blodsportrening.

Link to comment
Share on other sites

Da e vi kommet i hus etter en tur i skogen. Sov ute fra i går til i dag. Hadde ett aldri så lite Laikatreff. Alle Laika typene var representert :)

Bjørn Egil me sin Østlaika, Svein Runar me sin Russisk Europeiske å jeg me Vestlaikaen.

Var en flott tur som vanli, men lite vilt å se.

Her er noen av bildene fra turen :)

 

Noen gamle bjørnespor i lyngen

DSC_2630.jpg

 

Fast leirplass

DSC_2639.jpg

 

Godt me ett bad i varmen.

DSC_2635.jpg

 

Svein Runar å Dielku

DSC_2643.jpg

 

En skikkeli gogutt han Dielku. Veldi roli hund.

DSC_2646.jpg

 

DSC_2657.jpg

 

DSC_2660.jpg

 

DSC_2665.jpg

 

DSC_2679.jpg

 

DSC_2693.jpg

 

Kjempe midnattsol var det å

DSC_2695.jpg

 

DSC_2702.jpg

 

DSC_2730.jpg

 

DSC_2765.jpg

 

DSC_2709.jpg

 

DSC_2723.jpg

 

DSC_2778.jpg

 

DSC_2782.jpg

 

Full fart

DSC_2798.jpg

 

DSC_2814.jpg

 

DSC_2833.jpg

 

Metso sover godt i jerven duken

DSC_2848.jpg

 

DSC_2856.jpg

 

Bor en mann inni der :)

DSC_2863.jpg

 

Tre kløveret

DSC_2867.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig fine bilda! Ser at dokker har det morro på tur ja....

Dæven du jobba en del med sist bildet, det ser æ på hundan, he he :D

va så steike klar å fine bilda av sjø og sol, ka førr apparat bruke du?

Å e det en måse som flyg sørover på bildet med Metso der, den va litt uklar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...