Jump to content

Hundebil


Kaskett Karl

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er ny i forumet og har følgende problemstilling.

 

Om tre uker skal vi hente en hannvorstehervalp. Foreløpig er han liten og søt, men før jeg vet ordet av det kommer han til å bli et svært beist. Vi gleder oss til det nye livet, men det innebærer uheldigvis også overgang til min første fornuftige bil. Uten ønske om å starte en bildiskusjon her: er det noen som har erfaring med en hund av denne størrelsen i en av bilene nevnt under? Er det noe bagasjeplass igjen når et stort nok bur settes inn?

 

Land Rover Freelander (Gaylander?): Overraskende kort bagsjerom, men med rett hekk kan mye stables i høyden. Er vel den eneste softroaderen som klarer ser halvveis utenfor veien. Ærlig utseende i forhold til alskens lifestyle-SUVer. Er ikke tilhenger av SUV, men denne er imponerende god å kjøre.

 

Audi Allroad: Stort bagasjerom, men lite i høyden pga skrånende bakluke. Kan alt, bedre fremkommelighet enn det 99% av befolkningen trenger, kjedelig, latterlig dyr.

 

BMW 525xd/530xd: Mindre plass enn i en Passat (ikke et alternativ), men med fantastiske kjøreegenskaper.

 

BMW X3: Neppe

 

Evig takknemlig for alle tips - også angående vorsteherhold generelt.

 

KK

Link to comment
Share on other sites

Siden du allikevel kommer med beskrivelser av bilene utover det å befrakte hunder; Freelanderen har et altffor frynsete rykte

til atjeg ville valgt den. (Hvis du ikke er spesialt glad i å mekke bil da) Har et par kamerater som har hatt Freelander og Rangerover,

det har dessverre vært mye tull og tøys.

 

Ser at det er kommet et par fornuftige forslag her, ellers har Subaru noen fine modeller.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer som vordende "beisteier" og nykomling på forumet :D

Kan vel si at de bilmerkene du lister opp der muligens ligger i øvre sjikt av dem som er mest på værksted.

Selv har jeg to og et halvt beist som trenger plass i bil av og til, de er vel ennå litt mere beistete enn den du får.. :)

Østlaikaer er ikke av de minste rasene akkurat, men dachsen er noe enklere å putte imellom setene.

Mitt forhold til bil ligger vel mere i området, "mest mulig km på minst mulig skruing" og kjører derfor Toyota ski heis minibuss.

 

Skal ikke diskutere hva for bilmerke du bør skaffe, men stasjonsvogn er det du bør satse på som hundeeier, eller kombi.

Du bør ha plass til et skikkelig hundebur baki, og i tillegg skal en jo ha plass til alt det andre også.

Vel, jeg kjører som sagt stor riskoker og er fornøyd med det...(har egentlig ikke noe valg med sju i familien + hunda)

Link to comment
Share on other sites

Subaru Legacy er da både romslig, driftsikker og tar seg greit fram.

Volvo XC70 og XC90 er vel ok biler. Ville heller hatt XC70.

 

Landrover Freelander ville jeg ikke hatt om dem kasta den etter meg....da hadde jeg solgt den og kjøpt meg en BIL.

 

Du får god plass til hund i Patrol og Pajero også. Det finnes et hav av biler å velge mellom, og de fleste vil overgå Land- og Rangerover.

 

Men jeg liker at du tenker på at hunden skal ha det romslig og fint :D:D:D

For det er det helt klart ikke alle som gjør :evil:

 

PS. sikter ikke til noen her inne. Dette er bare en observasjon i trafikken.

 

Edit: i min '88 mod. Pajero lang type, og høyt tak bygde jeg opp lasterommet 50 cm. På den måten fikk jeg fint med meg 2 hunder(1 blanding gjeterhund, og 1 stor boxer på 47 kg.) og det utstyret jeg trengte under dem og evt. litt i baksetet også. Dette som bikkjene lå på var satt skikkelig fast, så dem hadde ikke fått dette klemt inn i seg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Audi Allroad er da stor nok i massevis til en liten vorsteher. Jeg har brukt dobbelt hundebur til to svære hunder i den jeg hadde.

Ikke blir den særlig mye dyrere enn en Landrover Freelander heller - du slipper nemlig at motoren havararer i Audi. Det gjør du ikke med Freelander. Landrover er rett og slett den verste møkkabilen jeg noensinne har vært borti.

 

Hva med Toyota Landcruiser da?

DET er bil, det!

Link to comment
Share on other sites

Myyye å velge i og mulig å gjøre en god handel på bil om dagen. Har kjørt mye forskjellig og liker X3 utrolig godt. Det må dog være 08 modellen med kombinasjonen diesel og automat. Men så var det det med at bikkja skulle ha det godt da... Mange av suvene har fryktelig dårlig bagasjeromsplass og X3 er heller ingen stor bil. Gå og se og prøv er mitt råd. Nye Subaru Forester får du og med diesel (nei er ikke diesel fan) og kvaliteten og bruktbilprisen på Subaru er god. En passat stasjonsvogn er og ett kjedelig men trygt (med tanke på verdifall) alternativ, stoor bil. Bruk heller en dag ekstra på å prøve prøve og måle måle måle. En bil er tross alt noe du sannsynligvis skal leve med ei stund og viktig at både du og bikkja har det godt :) Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen bildiskusjon, og har du nok penger er valgene dine greie. Skal du ha noe mer driftsikkert enn de der, må du kjøpe en eller ennen japse.

Japser har en helt annen kvalitetskontroll, med Toyota på topp(mange bedrifter kjører etter "Toyotamodellen" The Toyota way). Har selv Dodge Ram, og der må jeg skru litt i ny og ne. Billige deler fra USA gjør det forsvarlig, og så er 4-5-600 hk nokså morsomt :lol:

Audi ville jeg gått omveier rundt. Finnes det noen som har noen som IKKE gearkasse til 50 000, etc etc. har gått på? Skal du ha de må du bytte innen garantitiden. Da er det topp, men det koster(ditt valg)

 

Kunne jeg valgt en bil fritt, hadde jeg tatt en Landcruiser.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det er all grunn til å være skeptisk til Defender. Og, ja, jeg vet hva jeg snakker om.

Jeg har hatt en 1999-modell. Det første hjullageret havarerrte ved 47' km. Alle måtte skiftes ut før bilen hadde rundet 80'.

Stålrammen innvendig i bakdøren rustet opp, noe jeg oppdaget tre uker etter at femårs-garantien hadde utløpt. En jypling av en reklamasjonssjef i Land Rover Norge konkluderte dermed at jeg ikke var dekket av garantien.

Når det regner, blir du våt på beina fordi bilen er utett. Kvikkvask kan du bare glemme - fordi gulvet flommer over av vannet som strømmer inn ved torpedoveggen. Dette er et kjent problem. Det renner inn vann andre steder også. Det elektriske anlegget er en katastrofe.

puh - det var godt å få det ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i den stilling du er nå falt valget på en Volvo XC70.

Plassen i disse er meget bra, rette og gode vegger inni inkludert bakluka.

Og med baksetene lagt flate er bilens lasterom gedigent!

Volvo er driftssikkert, trygt, stort og stødig.

Masser av utstyr en fort blir glad i, samt en ekte følelse av kvalitet man etter min mening sjelden finner i japsebiler.

Og de originale "bur-komponentene" til Volvo er også utmerkede.

Har et slikt bur i min.

 

 

normal_Spike_og_XC70en.JPG

Så her har Spike den ene havdelen og vi den andre til diverse bagasje.

Når hund nr. 2 er i hus kjøper vi bare ei høyredør og så har de hver sitt bur.

 

normal_Hjemme_fra_Hagesenteret___.JPG

Her ser du buret med døra igjen. Riktig nok med planter og trær og uten hund...

 

normal_Picnicbord_og_hundegitter_p%C3%A5_plass.JPG

Og så må jeg bare vise fram det originale Volvo Picnic-bordet. Her vist uten putene montert...

Her er døra tatt bort og kun skilleveggen og lasteveggen er i bruk.

 

Volvoene er noe høye i pris, men de er SÅ verd kronene.

Har hatt godt over 20 biler, men kommer alltid tilbake til Volvo. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om du har tenkt på bil i prisklassen 300 - 500 lapper. Er MYE å velge mellom da!

 

Skal du ha problemfri bil, kjøp japansk. Alternativer:

Subaru Legacy (Outback kanskje?)

Subaru Forester

Mitsubishi Pajero

Suzuki XL7

 

Skal du ha bil med sjel, ser du ikke østover mot solens rike... Altså er endel europeere gode alternativer:

Audi Allroad

Audi A6 Quattro (mer for penga enn Allroaden. Samme system)

MB E-klasse 4-matic (fra etter 2003 da de ikke er laget av Wasa knekkebrødfabrikk - de eldre ruster...)

MB ML av nyere årgang

MB Geländewagen av nyere årgang

Volvo XC70

BMW 5-serie X

Citroen/Peugeot SUV

Landrover Freelander - ny type

Landrover Discovery - ny type

 

Sjøl er jeg Mercefreak, så for meg er det ingen over Geländewagen... :wink:

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... .svl=Bilde

 

Ikke er den pen, ikke er den billig å kjøpe, ikke er den billig i drift, ikke er den moderne... Men man føler seg som en MANN... 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei, har selv en defender 110 som kona kjøpte, hu har nå kjørt snart 200 000km med den. Var skeptisk i starten, men den har aldri sviktet. Passer på å smøre den opp med jevne mellomrom. Tar det meste av vedlikehold selv.

Får tilnød låne den til jaktturer, det er en 9 seters så jeg har kjørt ut hele jaktlaget på post med den. Har også trukket ut elg med den, men skjermene er av alminium og lette og bulke.

Kjører du i stykker noe så finnes det et utrolig tilbud på deler og prisene er 1/10 av Mersedes.

 

Det eneste negative er at jaktlaget trur at du kan bruke den som elgtrekker overalt, siste prøve de å legg en elg på takgrinna i mangel av tilhenger, da så jeg nei.

 

Men er det en tett komformaskin du skal ha, så ville jeg ikke valgt defender.

Link to comment
Share on other sites

Først: Hvor mye er det du skal ha med deg i tillegg til bikkja?

Må du alltid ha baksetene ledige?

 

Jeg er kjempefornøyd med Avensisen min. Har dobbelt hundebur som tar hele bagasjerommet, men blir igjen plass på sidene. Og når bare en, eller ingen av hundene er med er det fint plass til bagasje inni buret. Har VarioCage hundebur (www.mim.se), så dørene er på hele burets kortside. Da er det lettere å bruke plassen i buret (når det ikke er hund der), enn andre bur som det er mindre åpning på :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal si folk har digre bikkjer...

Hvis du er ute etter en bil for å få med vorsteheren rundt omkring uten mer om og men, vil du greie deg fint med en Subaru Justy. En liten stasjonsvogn ala Impreza eller Baleno med skillevegg eller bur er selvsagt bedre mtp bagasje du vil ha med i tillegg.

Bilene som nevnes har etter min mening ingenting med det praktiske behovet knyttet til det å ha en hund å gjøre.

At en hund derimot kan legitimere ønsket om en kul bil skal jeg derimot ikke nekte for. :D Greit nok. Jeg skal ikke være vond å be den dagen jeg kan cashe ut en XC70.

Selv har jeg hatt både Pajero og pickup- riktignok gamle og slitne. Nå er bikkjebilen en mazda 323 og den rommer to huskyer på 20 og 30 kg uten problemer. Grunnen til at jeg valgte som jeg gjorde var ønsket om en billig bil som var billig å kjøre. Økonomi/miljø kombinert med fordelene ved dagligkjøring oppveide ulempene de 4-5 gangene i løpet av en vinter da jeg må parkere litt før jeg måtte med firehjulstrekk.

Link to comment
Share on other sites

Det minner meg om ei jente jeg kjente, som hadde irsk ulvehund og en datter på fire år. Og jeg hadde en gammel VW Golf. Vi vekket litt oppsikt når vi kjørte til Hvaler på sommerferie, ja. Bikkja sto baki lasterommet. Slike hunder peser jo alltid, og da jeg stanset for å fylle bensin, la jeg merke til at bilen gynget svakt i takt med pesingen.

Link to comment
Share on other sites

Tæring etter næring er vel greit i forhold til valg av hundebil!!

 

Selv hadde jeg bil før jeg kjøpte hund, men aldri fått klager fra hunden pga av bilen.... :lol: Og hunden er en stihåra dachs....

 

Jeg kjøpte meg drømmebilen, hentet ut en ny Toyota Landcruiser i 2005, og aldri angret.

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Nei, man trenger selvfølgelig ikke en stor bil for å få med seg en hund, men jeg får snakke for meg sjøl da....hunda er med overalt...på ferieturer osv. Jeg vil ikke ha bagasje sammen med hunden, så den skal bli slengt rundt i all oppakninga. Så det var ofte hunda var i baksetet, mens bagasjen var full av oppakning.

 

Men hunda mine får alltid lov å bruke hele bilen hvis dem vil. Det spiller null rolle. Men det er greit med mye plass når man skal på langtur. Og om man ikke er på langtur ofte, så skal jo fortsatt hunden ha anstendig plass til å bevege seg. Det er egentlig alt jeg mener.

 

Ja, en hund kan ha det fint i en Justy, så lenge baksetene er slått ned, og den har et godt teppe å ligge på. No problemo. Men med baksetene oppe, så har ikke en hund ala fuglehund str. eller større det særlig bra. Det er vel egentlig dette jeg har prøvd å formidle, og jeg som hadde 2 hunder, så var det godt å ha litt plass å gå på, og dem hadde det fint i Pajero lang type og høyt tak + at dem kunne bruke baksetet når dem ville også. Når vi fikk guttungen, så forsvant det jo 1 sitteplass i baksetet, så da var det jo ikke plass til mer enn maks 1 hund i baksetet. Men da ble det jo romsligere for den av hunda som valgte å være helt bak. Dette lot vi være opptil hunda å avgjøre.

 

Ja, det tryggeste for alle parter er selvfølgelig å ha hunda i bur, men det hadde ikke vi. Så jeg veit at dette ikke var optimalt. 2 hunder på til sammen ca. 70 kg. i vill fart mot oss ved en frontkollisjon i 80 km/t ville neppe fått noe heldig utfall. Og ved en kræsj, så er jo dyra tryggere i bur også, så vi svikta "litt" på det punktet der. Det har jeg ingen problemer med å se eller innrømme.

 

Jeg ser derimot enkelte individer ute i trafikken som aldri skulle hatt lov til å eie en Chihuahua engang. Stapper inn forholdsvis store raser som f.eks. labrador, schäfer, newfoundlandere osv. bak den 3. seteraden., i biler som man knapt får plassert en bag på normal måte baki der.

 

Nei, det er lov å bruke huet, og alt med måte. Trenger selvfølgelig ikke en bil til 700.000,-, for å få med seg ei bikkje. Men man trenger ikke å velge den minste drittbilen man kan få tak for penger heller...... :wink:

 

Hunda våre har krav på litt plass, synes nå jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Land Rover Freelander (Gaylander?): Overraskende kort bagsjerom, men med rett hekk kan mye stables i høyden. Er vel den eneste softroaderen som klarer ser halvveis utenfor veien. Ærlig utseende i forhold til alskens lifestyle-SUVer. Er ikke tilhenger av SUV, men denne er imponerende god å kjøre.

 

Og bråkete. Jeg har en -91 Machobishi L200, og den er stille i forhold til Freelander'n til sambo... Har også en toseter dobbelcab av samme typen, ti år nyere. Med nettinggrinda bak framsetene er det egentlig bare å smekke bikkja rett inn. Jeg har bur i tillegg, for de er sjelden rene når vi kommer fra jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser at spesielt Kenneth32 er opptatt av at hundene skal ha god plass. Er bare til en viss grad enig med deg. De skal ha plass til å sitte, samt strekke seg ut, men ikke mer heller. Jeg har alltid bikkjene i bur i mine biler, men de har ikke kjempeplass. Grøsser ved tanken på 30 kg bikkje som feier gjennom bilen ved bråstopp/krasj... Livsfarlig både for passasjerer og bikkja sjøl. Den har det mye sikrere i et tilpassa bur. Så får en heller stoppe iblant så de får bevege seg.

 

Edit: Til trådstarter: Familie/bikkjebilen framfor alle er forresten passat, men det vil du jo ikke ha av en eller annen grunn...

Link to comment
Share on other sites

Ser at spesielt Kenneth32 er opptatt av at hundene skal ha god plass. Er bare til en viss grad enig med deg. De skal ha plass til å sitte, samt strekke seg ut, men ikke mer heller. Jeg har alltid bikkjene i bur i mine biler, men de har ikke kjempeplass. Grøsser ved tanken på 30 kg bikkje som feier gjennom bilen ved bråstopp/krasj... Livsfarlig både for passasjerer og bikkja sjøl. Den har det mye sikrere i et tilpassa bur. Så får en heller stoppe iblant så de får bevege seg.

 

Edit: Til trådstarter: Familie/bikkjebilen framfor alle er forresten passat, men det vil du jo ikke ha av en eller annen grunn...

¨

Hadde Passat st.vogn syncro i flere år uten noen form for problemer. Er vell også den bilen jeg har tapt minst penger på. Firehjulstrekket var suverent og innvendig plass enorm. Forbruket var så lavt at en kunne mistenke tankmåleren å være defekt. Men den beste har jeg nå Toyota LC 2005 mod, men med mer en 2 seter er den altfor dyr som Hundebil. Å la hunden gå løst i bilen er rett og slett idioti,hunden hører hjemme i bur eller i spesial sele.Synes jeg ser to Dunkere komme som prosjektiler ved oppbremsing rett i nettingsveggen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nissan Patrol.... den bilen kan du mishandle til du går i grava

 

 

Bare den gamle med 3.3 liter TD tåler misbruk.

Den jeg har nå som har 2.8 liter TD er det svakheter på motor på alle. Men den på 4.2 liter er visstnok ganske holdbar. Men 2.8'n var dem uheldige med, og det får jeg svi for utover nå ser det ut som.

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit hvor lang tid en boxervalp brukte på å ta terningene jeg hadde i speilet. Det var ca. 10 sekunder. Vi var på McDonalds og spiste, og vi så han romsterte fælt for å få tak i dem. Til slutt var det gjor. Det var et ubetalelig syn gitt :lol::lol: I tillegg satte han på vindusviskerne. Det var grisekaldt ute, så vi lot motoren være igang, og varmeapp. på 1 hakk, og varmt. Der koste bikkjene seg så fælt så. Gjorde det sånn flere ganger, når vi skulle handle osv. at motoren gikk.

 

Var på skianlegget i Hemsedal. Der var det en hund som hadde stått i bilen i mange timer mens familien kjørte ski. Og da dem låste opp til hunden så skalv han jo som faen. Også sier dem....namman er du så glad for å se oss at du skjelver du da. Det svartna for meg, så jeg fikk ikke høvla dem inn, for min kjære samboer kasta meg inn i bilen, og dro fort som faen. Til orientering så var det 23 kuldegrader, og dette var en liten valp på rundt. 3-6 mnd. Dem skulle vært bura inn for dyremishandling, hvis jeg hadde fått bestemme.

 

Til deg over her om løse hunder i bil....jepp, det er reine dødsfelller. Dem veier noen tonn der dem kommer susende i en frontkollisjon i 80km/t eller høyere. Så jeg visste hva jeg gjorde, men med hundegitter, så funker det godt likevel. Hundegitteret stoppa da 500 kg. flissteiner da vi tok et raid i sommer. Hadde vel rett rundt 80km/t i det det smalt inn i autoværnet, etter noen heftige skrenser. Dette var med konebilen. Ikke med Pajero'n, for der hadde dem hele bilen å ta av, så det kunne gått dårlig. På den annen side...da hadde jeg kjørt, og antageligvis ikke fått sleng. 500 kg. på en Pajero er jo ingenting. 500 kg. på en Legacy, det er ioverkant mye + ulovlig.

 

Boxern likte å sitte foran også, når det var bare han og jeg i bilen. Funka jo fint det, men det er jo fordi vi hadde flaks, og aldri kræsja. Men jeg kjørte jo pent også, så han ikke skulle bli kasta hit og dit i svinger.

 

Jeg tar sjølkritikk så det suser jeg på disse punktene :oops: , men som nevnt over her, må en hund ha mulighet til å reise seg opp, snu seg, strekke seg helt ut, og legge seg, eller sitte og se seg rundt, uten å stange i gittertaket/biltaket. Funker alt dette, så har hunden det helt fint :D

 

Det jeg klager på er der hunda ikke kan snu på huet, fordi da butter snuta i seteryggen eller i bakruta. Den ha null sjanse til å legge seg ned uten å få klaustrofobi(ja, jeg har hatt en hund med klaustrofobi.) pga. at den ikke får sett noenting. Det er nesten null lys som slipper inn baki der. Og bura er så trange at går dem med huet først inn, så blir dem tatt utigjen med ræva først. Da holder det ikke inni huet mitt.

 

Men nå er det natta. Jeg må tidlig opp, og langt avsted.

 

Fortsatt fin kveld folkens 8)

Link to comment
Share on other sites

Heldige dere er som kan kjøpe grome biler. Her har jeg en gammel astra stasjonsvogn og der er det to hundebur i bagasjen. Var laget til Flatcouted retriever på 32 kg og vorstehe tispe på 24 kg. dem snudde seg i burene og kunne sitte og ligge uten problemer. Bagasje ligger i baksetene og jeg kjører så klart.

Ellers så er hund å regne som gods etter loven og gods skal sikres ellers risikerer en å få bot. Fortuen skadene som skjer ved en kolisjon.

Link to comment
Share on other sites

Nissan Patrol.... den bilen kan du mishandle til du går i grava

 

 

Bare den gamle med 3.3 liter TD tåler misbruk.

Den jeg har nå som har 2.8 liter TD er det svakheter på motor på alle. Men den på 4.2 liter er visstnok ganske holdbar. Men 2.8'n var dem uheldige med, og det får jeg svi for utover nå ser det ut som.

 

så klart er det den gammle jeg mener :D

Link to comment
Share on other sites

Nissan Patrol.... den bilen kan du mishandle til du går i grava

 

 

Bare den gamle med 3.3 liter TD tåler misbruk.

Den jeg har nå som har 2.8 liter TD er det svakheter på motor på alle. Men den på 4.2 liter er visstnok ganske holdbar. Men 2.8'n var dem uheldige med, og det får jeg svi for utover nå ser det ut som.

 

så klart er det den gammle jeg mener :D

 

kjøper jo så klart den gammle med 3.3 litern! ikke bare er de motorene så nærme du kommer skuddsikkre, men med oppskrudd diesel pumpe og opp skjærpa wastegate så er de veldig morsome å kjøre med. 90% er jo lyd og lukt :P en gammel diesel går jo ikke akkurat godt. men turbo som suser og surkler med en svart sky bak seg er koslig det! kommer seg veldig brukanes fram med litt heving og store hjul og. eneste som er litt dumt med dem er at når du først sliter ut akslingene så du klarer å nappe en stikk aksling så begynner dem å spise dem helt til du bytter hele akslingen.

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig med deg Kermitt, så var det Patrol 160 med 3.3 TD jeg var ute etter. Dem er gromme både i lyd og utseende, men jeg syntes det var bare ræva biler til salgs da jeg trengte bil. Jeg så på 4-5 stk., og jeg glana på G vogner osv. Kjørte over 140 mil på 1 uke, for å se på søppel. Og bilen jeg endte opp med sto 4 mil unna meg. Jeg kjøpte den samme dag som den ble satt inn på finn.no. Ringte han som eide bilen ca. 15 min. etter at annonsen ble lagt ut 8)

 

Men det er ikke stygg lyd i 2.8 TD med åpent luftfilter heller :wink: Det er jo fortsatt en 6'er som brummer 8)

 

Og det var så sjukt mye dritt som folk trudde var gull. Jeg sa til dem at halloooo, her mangler det flere rammefester/hyttefester og jeg stakk fingra gjennom alle steder, og fortsatt så ville dem ikke gå ned i pris. Da ble jeg rimelig kjei, og ba dem nesten om å dra et sted sola ikke skinner, så jeg gikk da over til "fienden" og kjøpte Patrol med 2.8 TD istedet. Denne er 99% rustfri og alt ser tilsynelatende greit ut, men så er det de jævla toppene på disse motora da :cry:

 

Jeg ser at trykket er skrudd opp fra før, for den lader 1 kg., og ryker svart ved pådrag. Blir IC og 3" eksos neste år. Eksosen er kjøpt inn, det er bare igjen å sveise, kappe og styre. IC blir mulig henta fra hoggeri, men en kompis mente at en ny brukbar IC ikke kosta særlig mer enn 1500,- så da er det mye mulig jeg kjøper ny.

 

Ser ut som jeg kan få meg en overraskelse ang. toppen på bilen min utover, men jeg kjører så lenge det går, så får jeg ta det derfra. Jeg må stå ute og skru, så å begynne på en sånn jobb utover nå er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt hund så hadde den også hatt et bur å være i under transport, moderne biler har som oftest air-bags i rattnav, dashboard, dørstolper, dører, seterygger osv. Så vidt jeg vet er air-bags beregnet på mennesker og ikke dyr? har lett litt rundt på nett for å finne noe om det men det fant jeg ikkke for jeg er en kløne på data, men jeg regner med at air-bags er utviklet med tanke på menneskelig anatomi og at en frittgående hund i bil kan ta like så stor skade av en utløst air-bag som av en kollisjon?

Link to comment
Share on other sites

Det skjer vel ca. det samme med en hund som treffes av en airbag, som et menneske som ikke sitter i beltet.....det blir en real smell(min samboer har testa :( Ja, hu lever, men hu var ikke helt pigg), og jo lettere hunden er(sjelden bikkjene er så tunge som oss voksne), jo værre blir smellen. Så i nye biler er dette helt klart noe å tenke på.

 

Men hunder bør jo i bur uansett, så dem er mest mulig trygge, og vi andre i bilen. Evt. sette opp et solid gitter mellom baksetet og stv. delen. Bikkja har det romslig og greit, ikke så altfor mye plass å slå seg ihjel på, og den kommer ikke flyvende og treffer oss andre i bilen. Nå er jeg jævla dårlig på mattematikk, men f.eks. 20 kg. som kommer flyvende ved en kollisjon i 80 km/t, veier ikke så reint få tonn.

 

Blir nok hundebur, eller en annen fiks løsning når jeg skal ha hund igjen. Sånn det har vært har ikke vært bra for noen av oss overhodet. Men det har gudskjelov gått bra i alle år. Men tror ikke jeg gambler på det mer.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet ikke hvordan det er med andre biler enn volvo, men i de fleste volvo`er går det ann å koble ut airbags akkurat med tanke på barn i barnesete og kjeledyr. om det ikke er noen knapp som på mange volvo`er så skal det værtfall gå ann for forhandlere og gå inn i SRS styreenheten og koble ut dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...