Jump to content

Lavest mulig smell


Nittenølløv

Recommended Posts

Hei! Jeg skyter litt rev fra glugga om vinteren. Bruker 308 med A-tec maxim. Synes det smeller for høyt.

Har også 6,5x55 med 60 cm løp og S&L superdome demper og en Cz 455 som jeg kan kjøpe til et 17HMR eller 22WMR løp og demper til. 

Hva mener dere er det beste alternativet? Annen/bedre demper på en av jaktriflene?

Annet løp og demper i cz’n?

Eller annet kaliber i en av jaktriflene? (S&L og Sauer 202)

Eller noe helt annet? 

Målet er minst mulig lyd og trygg felling av rev på ca 60-80 meter.

På forhånd takk for alle svar;-)

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Nittenølløv said:

minst mulig lyd og trygg felling av rev på ca 60-80 meter.

Til denne bruken hadde jeg gått for 22WMR. Bruker det selv og det er ikke rare poffen. Har 6,5x55 også med demper, men det lager mer støy. For å si det sånn: Ingen klager fra naboene etter at jeg har brukt 22WMR med demper. 6,5x55 med demper derimot.......

Har ikke erfaring med 17HMR så det kan sikkert noen andre gjøre rede for. 223 smeller mer en 22WMR,  i alle fall, da en kompis bruker det fra samme gluggen og det høres, og en surkuk i nabolaget gjerne kommer med noe mas når skjønnhet søvnen har blitt forstyrret.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Nittenølløv skrev:

Cz 455 som jeg kan kjøpe til et 17HMR eller 22WMR løp og demper til. 

 

Ganske bra piskesmell fra min 17hmr, men så har jeg bare en 22lr demper på den så det hadde sikkert hjelpet litt mere med en dedikert 17demper.

På åte med fast hold tror jeg at jeg ville prøvd en dempet 22wmr

Link to comment
Share on other sites

 

A-TEC MegaHertz demper i hvert fall veldig bra. Den er vel nå i ferd med å erstattes av A-TEC Mega H2.

Mega H2 er oppgitt til å dempe opp til 38dBc i en 308 win. Det er utrolig bra, du går da fra ca. 160dBc (uten demper) til ca. 122dBc, det er helt utrolig bra resultat. Den redder sannsynligvis hørselen din hvis du skyter uten hørselvern. Uansett ville jeg alltid brukt noen gode elektroniske hørselvern, f.eks. Peltor Tactical XP. Den er veldig bra men koster en del, finner den fra Norsk forhandler til kr. 2863.- inkl. mva. Men man må jo orke å ha dem på i lang tid da, det kan jo bli litt svett/klamt/ubehagelig over lengre tid..... men bedre det enn å ha en lei pipetone i øra etter ett skudd.

 

Forskjellene når de forskjellige dempere er montert på en 308Win er i følge tester ganske store. I følge nedenforstående test så demper A-TEC MegaHertz 34,4 dBc og S&L superdome 21,5 dBc. Maxim er ikke testet der. Min 223 REM med maxim (6,5mm demper) smeller mer enn min 6,5 creedmoor med A-TEC Mega Hertz demper.

 

http://artikel.jagd-mit-schalldaempfer.de/2016_16_Pirsch_Ruhige Kugel.pdf

 

Husk at 3dB reduksjon er en halvering av lydtrykket. Men ørene våre oppfatter dette ikke så bra, men 10dB er veldig godt hørbart.

 

Uansett får du noe smell med 308 Win, 6.5x55 og 223 REM, men en veldig stor demper hjelper mye.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge kula sitter på forbenet detter reven stort sett rett ned med wmrn. Brukte lenge 30grains vmax men bruker nå 40grains maximag eller gamepoint, dette på grunn av ett par uheldige situasjoner der jeg satte kula litt langt bak ( fortsatt dødelige treff men utras på 40-60m) 30grainern går stort sett ikke gjennom og gir følgelig ett dårlig blodspor.

Link to comment
Share on other sites

Star enkeltløpet rifle eller Beretta folding enkeltløpet hagle med pipe i 38spc og innskutt med wadcutter. Absolutt helt lydløs og virker helt fortreffelig på småvilt. Lader man selv kan man snu hulbase wadcutteren bak fram. Bare husk å få pipe med 1-14".

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mye bra informasjon her;-)

Jeg bor slik til at det ikke er noen naboer som blir plaget av skudd, men kjerringa og unga liker veldig dårlig å bli vekket opp om natta... 

Jeg har selv tinnitus så det er greit med minst mulig smell.

Er subsonic ladninger til 308 trygt å drive med?

Hva slags kule/krutt/ kruttvekt og col er i såfall anbefalt?

Link to comment
Share on other sites

Mye synsing her. Smellet når det skytes har to årsaker, det viktigste er munningstrykket og gassmengde. Smell får en om gassene som slippes ut i atmosfæren har overlydshastighet. Overlydsprojektiler gir et kulesmell i tillegg. Lyden fra gassen som strømmer ut fra munningen kan dempes med lyddemper, kulesmellet genereres i hele den delen av kulebanen der hastigheten er over lydens hastighet og kan ikke dempes.

For å få god demping må hastigheten være subsonisk. I tillegg må patronen gi lavt munningstrykk. Lavt munningstrykk får man når ekspansjonsforholdet blir stort, volumet av demperen må være så stort at gassen ut fra lyddemperen har underlydshastighet

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, psAico skrev:

Har du CZ 455 så er jo pipe i.17HMR eller .22WMR så enkelt og billig at det ikke er noe å tenke på. Finner du noe brukt, så kan du teste og evt. Selge igjen med ca. Null tap.

Pengene du sparer kan du bruke på ett gøyalt koseprosjekt i .38 spc.

Ja, det er absolutt noe å tenke på det. 38 spec lader jeg mye av fra før også. Kunne vært artig med rifle i 38 special. 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes sikkert .30 kuler som ekspanderer i subsonic, men jeg har enda til gode å se noen som det faktisk går an å kjøpe..

 

Forøvrig, en 308 ladingi subsonic med demper høres ut som en .22lr  uten demper.

Å treffe er gjennomførbart på kjente hold.

 

Jeg ville gått for en .22 patron med kule av vmax-typen i overlydfart.

En 22-250 blir i feil ende av skalaen ;-) mht hylsestørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Nosler ballistic tip 220grs er konstruert for ekspansjon i underlydsfart (blackout). Jeg kjøpte en pakke her

 

https://www.yourvismawebsite.com/jacobsen-borsemakerverksted

 

Har ikke prøvd de ennå. Du skal ikke drive allverdens med ladeutvikling før kuleprisen nærmer seg en CZ-pipe. Jeg ville kjøpt ei pipe i .22 wmr, og et knippe hurtigekspanderende kuler, brukt det som gikk best. Min pipe var litt sær der, men helt revemessig presisjon til 80-100m.

 

 

C4AC94C1-FA0B-49C0-A610-73A316DF647A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, nof skrev:

Det finnes sikkert .30 kuler som ekspanderer i subsonic, men jeg har enda til gode å se noen som det faktisk går an å kjøpe..

 

Forøvrig, en 308 ladingi subsonic med demper høres ut som en .22lr  uten demper.

Å treffe er gjennomførbart på kjente hold.

 

Jeg ville gått for en .22 patron med kule av vmax-typen i overlydfart.

En 22-250 blir i feil ende av skalaen ;-) mht hylsestørrelse.

Ja, 22-250 er vel vanskelig å dempe nok.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, spindrift skrev:

Nosler ballistic tip 220grs er konstruert for ekspansjon i underlydsfart (blackout). Jeg kjøpte en pakke her

 

https://www.yourvismawebsite.com/jacobsen-borsemakerverksted

 

Har ikke prøvd de ennå. Du skal ikke drive allverdens med ladeutvikling før kuleprisen nærmer seg en CZ-pipe. Jeg ville kjøpt ei pipe i .22 wmr, og et knippe hurtigekspanderende kuler, brukt det som gikk best. Min pipe var litt sær der, men helt revemessig presisjon til 80-100m.

 

 

C4AC94C1-FA0B-49C0-A610-73A316DF647A.jpeg

Det er vel en fornuftig løsning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Det må energi til for å lage en smell. Kruttmengde sier noe om energien som frigjøres. Selv med subammo og demper blir det en smell, så det er ikke kun kula som bryter lydmuren som smeller.

 

Mer energi = høyere kulehastighet som igjen øker sjangs for overlydssmell. Subamo uten demper får ikke den skarpe lyden som vanlig rifle, men mer hagle drønn. Jeg har prøvd mye subamo. 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre det vanskelig?  Subsoniske håndvåpenpatroner er meget effektive på småvilt. Et 38spc innleggsløp i ei billig Valmet hagle, klargjort for kikkertmontasjer fra fabrikk, er et nesten lydløst våpen uten demper. Valmeten kommer også med tennstempler for små tennhetter. 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ev. en Bergara BA13 TakeDown i kal. 300 AAC Blackout. Men blir jo ennå en patron å forholde seg til da, samt dier og hylser og greier hvis man lader selv. Jeg ser Bergara'en ligger på finn.no i stainless utførselse, fra forhandler. Kr. 7490.- + kikkert og ringer. Så det blir jo ingen billig løsning.

 

Ev. lade ned 308Win med div. egnet krutt. Og bruke en stor lyddemper.

 

En kamerat har en eldre 308Win Tikka, med ca. 55cm pipe og lyddemper (A-TEC Forest kal. 30).

Han prøvde forskjellige ladninger med Hodgdon (IMR) Trail Boss krutt, og en kort Hornady kule XTP 90 grains, .309" (#31000).

 

https://www.hornady.com/bullets/handgun/30-cal-309-90-gr-xtp#!/

 

Jeg var med han og målte hastigheter med kronograf.

 

11,0 grains Trail Boss : Vo = 510 m/s

10,0 grains Trail Boss : Vo = 480 m/s

 

(C.O.L var 58,5 mm) *

 

Noe lavere har han ikke gått, jeg advarte han mot å gå så lavt at det var fare for at kula satte seg fast i løpet.

 

Den smeller jo mye mindre enn vanlig ammo, men den hadde en ganske spiss smell. Kanskje har det en del å si at kula er så kort.... Ekspansjon har han ikke testet ennå, men kula er beregnet på rundt 350-500 m/s så den burde ekspandere. Kulebane ved 480 m/s (innskutt på 75m) er i følge Hornady Ballistic calculator:

 

image.png.7e7c79414e66b79f81320d40e3e619d1.png

 

Den detter fort etter 75m, på 100m er den allerede nesten 7cm under. Så holdet bør ikke være over 100m, og man huske på å da holde ørlite grann over på det holdet.

 

22WMR er kanskje veien å gå. Med en stor god lyddemper.

 

Edited by 223man1
tilleggsinfo
Link to comment
Share on other sites

.22 WMR er en dårlig patron for demping. Du er avhengig av fabrikkammunisjon og kan ikke lade ned til sub hastighet. Derfor vil det alltid være kulesmell. Om du kapper løp eller porter for å få sub hastighet så har du i praksis en .22 LR.

Dersom du skal ha et våpen som er dempet mer enn det du får med demper på en normal jaktrifle må du ha en patron med svært lite volum i forhold til kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, spindrift skrev:

Nosler ballistic tip 220grs er konstruert for ekspansjon i underlydsfart (blackout)

 

Tøft, hvilken snurr må man ha i løpet for å stabilisere denne i subsonic?

 

Selv har jeg brukt N32C tinstar på subammo.

 

 

Link to comment
Share on other sites

problemstillingen var at .308W med demper smeller for mye. 

Trygg felling på 80m med lavest mulig smell er ikke det samme som at det må være helt stilt.

 

Jeg mener fortsatt at .22WMR eller .17.HMR pipe til CZ455en han allerede har, er så praktisk, billig og lavthengende frukt at det er det MEST fornuftige.

 

Fornuftig er også VELDIG kjedelig, så i god kammerånd kan det være "lurt" å ha ett koseprosjekt med litt mer langsiktig horisont, f.eks bøyle-/bolt-/enkeltskuddsrifle prosjekt i .38 spc / 45 ACP e.l.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer veldig mye bra tips og erfaringer her! Kan nok hende jeg ender opp med et 22WMR løp med demper først. Så blir det å lade og prøve subsonic i 308 mest fordi det høres interessant ut, ble veldig nysgjerrig på det.... for ikke å snakke om rifle i 357/38.....

Tusen takk til alle dere som tar dere tid til å dele erfaringer/tips og ideer. 

Link to comment
Share on other sites

Husk at disse subsoniske kulene ofte er veldig lite egnet til formålet TS skal bruke det til: Lettekspanderende så reven blir liggende ikke så langt fra skuddplass.

2 hours ago, psAico said:

mener fortsatt at .22WMR eller .17.HMR pipe til CZ455en han allerede har, er så praktisk, billig og lavthengende frukt at det er det MEST fornuftige.

Veldig enig i overnevnte :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Er denne å få tak i i Norge tro ?

 

https://ruger.com/products/77Series77357/specSheets/7405.html

 

357 Mag. Bolt rifle.

 

Få gjenget opp denne og satt på en stor 9,3 demper kanskje.....

 

Så bruke 38 special ammo, med 158 grains HP kule eller noe i den duren. Ev. lade 357 hylser med 158 XTP til rundt 320 m/s.

Edited by 223man1
web-link redigert
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, nof skrev:

 

Tøft, hvilken snurr må man ha i løpet for å stabilisere denne i subsonic?

 

 

Det vet jeg ikke. Men man kan forsåvidt få god (nok) presisjon selv om kula strengt tatt ikke er helt stabil. Retningsstabilitet i terminalfasen er heller ikke interessant på uspiselig småvilt.

Jeg har fått bra presisjon med 220 grs blykuler i. 30-06 med vanlig 1-10 riflestigning, i subfart. Selv om stabilitetsfaktor sikkert får Mr Greenhill til å rotere i graven 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...