Jump to content

Make 308 great again


smaug

Recommended Posts

Kan jaggu se ut som det kom noe fornuftig i posten og ikke bare noen mursteiner. :-)

Fikk et bilde på hva som lå i pakken så det er jo lovende.

Aner ikke hva jeg skal gå for av kolbe og pistolgrep så inntil videre tar jeg XLR kolben og Ergo grip grepet fra MDT chassiset til minien. Liker XLR kolben godt så vil prøve å få tak i en til med tiden.

received_336174227766228.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Børsa er montert sammen og det meste ser meget bra ut foruten én ting. Dimmensjonen på bufferrør gjengepartiet er ikke korrekt så min XLR kolbe passer ikke på. Gjengene er for tight. Får akkurat entret men får bare 1,5 omdreining. Bestilt 1-3/16-16 gjengetapp på ebay.

Ellers er design bra til jakt vil jeg si. Frontrører er god å holde i og det er lagt inn stålplate som holder to M6 bolter til den delen som sitter fast i kassa. Vekta er mer eller mindre den samme som min originale jakt match stokk(med ergo grip og XLR tactical lite kolbe).

20200822_102403.jpg

20200822_102417.jpg

20200822_102434.jpg

20200822_102455.jpg

20200822_102505.jpg

 

En annen ting som er litt strek i regningen er at frontrøret er såpass lang at mine kortere piper ikke passer med demper lengre. Er kun a-tec Maxim demperen som passer sammen med 50cm pipa. Skal jeg ha foldekolbe må pipa uansett være lengre.

Edited by smaug
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nice. Ser for meg at jeg ordner demper som passer til 358-pipa etter innkjøpet, så får jeg tilpasset det akkurat. Selve kolbeløsningen deres ser forferdelig stygg ut. Lurer på om jeg går for synchro i den enden. Uansett burde vel dette skilles ut i egen tråd, siden vi er over på 202-chassis og ikke 308....

Link to comment
Share on other sites

Stygg men veldig praktisk og enkel å tilpasse alle veier samtidig som den er helt tight/skranglefri.

Har likevel planer om en MDT skeleton lite carabin eller fixed kolbe til denne.

Får en liten ekstra snert i rekylen med chassis synes jeg men børsa ligger fint likevel når det smeller.

20200823_125930.jpg

20200823_125947.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tenkte det var bedre å spørre her enn å lage ny topic. Bestilt ultimatum defacto med standar jaktløp i 308. Lengden på løpet er originalt 60cm, men tenker å korte det ned til 45cm pga at eg ønsker lavere vekt. Tenker å bruke den mest til jakt hjort/rev og litt langhold. Hovedspørsmålet er vel hvor langt hold kan eg felle dyr før løpet blir for kort/anlsagsvenergien blir for lav? Valg av kule/mengde krutt spiller og en rolle her selfølgelig. Kommer til å lade selv etterhvert. Min personlige begrensning er på 300m. Har lest en del på amerikanske forum der flere bruker 45cm og feller hjort på 400m med 178 eldx, men så er det sikkert andre regler der også. 

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (22 minutter siden):

Tenkte det var bedre å spørre her enn å lage ny topic. Bestilt ultimatum defacto med standar jaktløp i 308. Lengden på løpet er originalt 60cm, men tenker å korte det ned til 45cm pga at eg ønsker lavere vekt. Tenker å bruke den mest til jakt hjort/rev og litt langhold. Hovedspørsmålet er vel hvor langt hold kan eg felle dyr før løpet blir for kort/anlsagsvenergien blir for lav? Valg av kule/mengde krutt spiller og en rolle her selfølgelig. Kommer til å lade selv etterhvert. Min personlige begrensning er på 300m. Har lest en del på amerikanske forum der flere bruker 45cm og feller hjort på 400m med 178 eldx, men så er det sikkert andre regler der også. 

Hvis du må spørre så konkret vil jeg påstå at du beveger deg inn i et bombefelt.

Jakt og skyting bygger på erfaring og trening. Erfaringen må du nødvendigvis selv innhente, det kan ikke googles. Trening må du investere i selv. Det er ingen problem å treffe 20cm blink på 500m med 308w under gode forhold(lite vind, god sikt) men det er laaaaangt verre å gjøre det samme over en dal eller skyte inn i et canyon. 45cm pipe med en 130gr TTSX ladet med riktig krutt kan nok relativt enkelt oppnå 830ms V0.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 minutt siden):

I Norge er det nok Viltlovens § 19 om human jakt som begrenser skyteavstanden din, mer enn hvor mye anslagsenergi som er igjen i en .308. 

Anslagsenergien er vel i høyeste grad med på å bestemme hvorvidt jakten/ skuddet er innenfor §19 eller ikke? 

 

Generelt kan man si at du ødelegger en hel del for deg selv med å kappe pipa. Ikke bare i hastighet og anslagsenergi, men også i hvor lett/ vanskelig det er å treffe. Nå er ikke 300m langt når en snakker om å treffe et storvilt, men en rev er ikke stor på 300m.

På 300m har du med all "vanlig" 308-ammunisjon og 45cm pipe nok anslagsenergi til å drepe en elg, vårt største storvilt, men mange av kulene som er i salg vil ikke ekspandere på den avstanden - noe som vel automatisk diskvalifiserer. Hastighet er problemet, og du trenger ei kule som ekspanderer i lav hastighet - i tillegg til at den bør ha mest mulig hastighet i utgangspunktet. Jeg har skutt et par hjort og noen rådyr på avstander over 300m med 308Win, men har brukt 55 eller 66cm pipe i de tilfellene, men da i helt optimale situasjoner, og det er heller ikke tvil om at det nærmer seg "outer limit" mhp. ekspansjon. (med blyfrie kuler - som jeg regner med blir et krav om relativt kort tid)

 

Det står mye på amerikanske forum som ikke nødvendigvis er eksempel til etterfølgelse.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, smaug said:

Hvis du må spørre så konkret vil jeg påstå at du beveger deg inn i et bombefelt.

Jakt og skyting bygger på erfaring og trening. Erfaringen må du nødvendigvis selv innhente, det kan ikke googles. Trening må du investere i selv. Det er ingen problem å treffe 20cm blink på 500m med 308w under gode forhold(lite vind, god sikt) men det er laaaaangt verre å gjøre det samme over en dal eller skyte inn i et canyon. 45cm pipe med en 130gr TTSX ladet med riktig krutt kan nok relativt enkelt oppnå 830ms V0.

Spør ikke om hvordan, spør om selve verdiene. Å treffe blink er mulig. Er fult klar over forskjellene mellom jakt og ligge på banen. Om det er nok kraft til å felle et dyr på 300m med den pipe lengden. 

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (2 minutter siden):

Om det er nok kraft til å felle et dyr på 300m med den pipe lengden. 

Med riktig kule er det det. Du oppfyller lett lovens krav til anslagsenergi. Men må finne ei kule som både ekspanderer og beholder dybdevirkning i den lave hastigheten. Det fins nok av de nå, uten at jeg skal gå god for noen (jeg har brukt 155gr Berger VLD Hunting selv, tidligere), men etter et blyforbud blir det nok verre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

Anslagsenergien er vel i høyeste grad med på å bestemme hvorvidt jakten/ skuddet er innenfor §19 eller ikke? 

 

Generelt kan man si at du ødelegger en hel del for deg selv med å kappe pipa. Ikke bare i hastighet og anslagsenergi, men også i hvor lett/ vanskelig det er å treffe. Nå er ikke 300m langt når en snakker om å treffe et storvilt, men en rev er ikke stor på 300m.

På 300m har du med all "vanlig" 308-ammunisjon og 45cm pipe nok anslagsenergi til å drepe en elg, vårt største storvilt, men mange av kulene som er i salg vil ikke ekspandere på den avstanden - noe som vel automatisk diskvalifiserer. Hastighet er problemet, og du trenger ei kule som ekspanderer i lav hastighet - i tillegg til at den bør ha mest mulig hastighet i utgangspunktet. Jeg har skutt et par hjort og noen rådyr på avstander over 300m med 308Win, men har brukt 55 eller 66cm pipe i de tilfellene, men da i helt optimale situasjoner, og det er heller ikke tvil om at det nærmer seg "outer limit" mhp. ekspansjon. (med blyfrie kuler - som jeg regner med blir et krav om relativt kort tid)

 

Det står mye på amerikanske forum som ikke nødvendigvis er eksempel til etterfølgelse.

 

K

Var det eg tenkte. Satt 300m som en maks grense, tviler egentlig sterkt at eg kommer til å nærme meg den avstanden, men tenkte det var greit å vite. Til det har eg sauer med 74cm visst muligheten skulle tilby seg. Var bare nysgjerrig på om det i det hele tatt er forsvarlig. Siden børsa skal brukes mest til jakt frister det ikke å bære 60cm pipe gjennom vestlandsskogen. Kanskje eg burde vurdere 50cm, så er en på sikre siden. Kan alltids kappe på nytt, vanskeligere å bygge på.  

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (39 minutter siden):

Anslagsenergien er vel i høyeste grad med på å bestemme hvorvidt jakten/ skuddet er innenfor §19 eller ikke? 

 

Jo, selvfølgelig, men det er nok andre faktorer som er viktigere.

En faktor er, som du sier, hvorvidt projektilet faktisk ekspanderer i den hastigheten det har når det når den avstanden. 

En annen faktor er regelverket og hvordan det blir tolket. Jeg tipper, helt uten noen innsideinformasjon, at "noen" før eller senere kommer til å prøve jegerprøvens "anbefalte avstander" som en slags absolutt. 

 

Skulle jeg engang vurdert å skyte rådyr på 300 meter skulle jeg vært rimelig sikker på at jeg kunne dokumentere skyteferdighetene mine i en eventuell rettssak. For deg er nok det null problem, men for en som må spørre stiller det seg nok noe annerledes og det bør noen gjøre oppmerksom på. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Jo, selvfølgelig, men det er nok andre faktorer som er viktigere.

En faktor er, som du sier, hvorvidt projektilet faktisk ekspanderer i den hastigheten det har når det når den avstanden. 

En annen faktor er regelverket og hvordan det blir tolket. Jeg tipper, helt uten noen innsideinformasjon, at "noen" før eller senere kommer til å prøve jegerprøvens "anbefalte avstander" som en slags absolutt. 

 

Skulle jeg engang vurdert å skyte rådyr på 300 meter skulle jeg vært rimelig sikker på at jeg kunne dokumentere skyteferdighetene mine i en eventuell rettssak. For deg er nok det null problem, men for en som må spørre stiller det seg nok noe annerledes og det bør noen gjøre oppmerksom på. 

I skrivende stund er eg ikke komfortabel med å felle dyr på 300m, men eg tenker at eg skal ha denne riflen en god stund, og derfor spør eg. Om en god stund er eg kanskje komfortabel med det. Har planer om å bruke lang tid til å anskaffe erfaring og kunnskap før noe sånt skjer. En må jo begynne en plass. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skrevet noe enda. Og det meste er vel skrevet. 
Jeg har brukt 7,62x51 Nato(308win) piper i sauern til DFS skyting i over 25 år. Noen år mye, andre år mindre. Jeg har skutt nesten like mye 308 som 6,5mm i sauerne mine siden da. Jeg har faktisk slitt ut  minst 3 stk 7,62 piper, og har brukt  et par tre andre så mye at de snart er utslitt, i tillegg har jeg noen som er halvbrukt. Med 6,5 er antallet piper jeg har som er utslitt/godt brukt og halvbrukt minst dobbelt så stort. 

Jeg skyter mye 9 grams kuler i 6,5mm og skyter de med ca 770 msek,noe som gjør at mine piper vanligvis holder mye mer enn de 3-4000 noen snakker om. Jeg har hatt piper jeg har skutt både 5 og 7000 skudd med før de var oppbrukte. Uansett, jeg skulle skrive om 308win. 


Så jeg gjør en kort sammenligning:

*På 308 så er min erfaring at pipene holder et tosifret antall skudd før de sier takk for seg. dvs at de går ca dobbelt så mange skudd som 6,5 pipene gjør. Poeng til 308, 1-0 til 308.
*308 takler tyngre kuler enn det 6,5 gjør, det gir vanligvis mer gøy-faktor når du treffer et stålmål eller er gunstig når du skal jakte med patronen. Poeng til 308, 2-0 til 308.

*På 308 så går de sauer pipene absurd godt med omtrent hva som helst av matchkuler, man får klisterlappsamlinga enklere enn man får den med 6,5. Poeng til 308, 3-0 til 308.

*Det er kult å skyte 308 på banen fordi de andre ikke gjør det, og du finner hylsene dine lett, ingen vil ta de, osv.  Poeng til 308, 4-0 til 308

* I Norge er vanligvis 6,5 matchkuler mye rimeligere enn 308 matchkuler pga dfs skyting. Det gjør at det blir høyere pris pr patron på 308. Fabrikkammo med matchkuler er og dyrere til 308. Poeng til 6,5, 4-1 til 308.

*På 6,5 har du generelt bedre balistikk enn på 308w. Poeng til 6,5, 4-2 til 308.

*På 308win må man lade en ca 20% tyngre kule enn på 6,5 til samme hastighet for å få samme balistikk. Du får mer rekyl på 308 for å få samme balistikk. Mye rekyl er ikke prestasjonsfremmende. Poeng til 6,5, 4-3 til 308..

 

MEN
De to siste poengene er ting som påvirker skytinga, det er ting som krever mer av skytteren og gjør det vanskeligere for skytteren å treffe godt, og om man er prestasjonsfokusert og skal konkurrere så er de to poengene dobbelt så viktig som de 5 poengene som er delt ut tidligere.... Så da ville det blitt 5-4 ledelse for 6,5.
Så om jeg skal ha noe til konkurranse, og jeg virkelig vil prestere, og jeg kan velge så velger jeg 6,5.

 

Men til trening velger jeg ofte 308 alikevel, en av grunnene er at jeg avogtil får litt 308 ammunisjon til niceprice, en annen ting er at jeg har både løp, kuler, diesett, tomhylser osv som jeg kan bruke opp.
Men skulle jeg kjøpt alt nytt i dag til dfs-bruk hadde jeg ikke vurdert 308 i mer enn 2 minutt før jeg valgte 6,5mm.... 

 

Edited by høggern
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, høggern said:

Har ikke skrevet noe enda. Og det meste er vel skrevet. 
Jeg har brukt 7,62x51 Nato(308win) piper i sauern til DFS skyting i over 25 år. Noen år mye, andre år mindre. Jeg har skutt nesten like mye 308 som 6,5mm i sauerne mine siden da. Jeg har faktisk slitt ut  minst 3 stk 7,62 piper, og har brukt  et par tre andre så mye at de snart er utslitt, i tillegg har jeg noen som er halvbrukt. Med 6,5 er antallet piper jeg har som er utslitt/godt brukt og halvbrukt minst dobbelt så stort. 

Jeg skyter mye 9 grams kuler i 6,5mm og skyter de med ca 770 msek,noe som gjør at mine piper vanligvis holder mye mer enn de 3-4000 noen snakker om. Jeg har hatt piper jeg har skutt både 5 og 7000 skudd med før de var oppbrukte. Uansett, jeg skulle skrive om 308win. 


Så jeg gjør en kort sammenligning:

*På 308 så er min erfaring at pipene holder et tosifret antall skudd før de sier takk for seg. dvs at de går ca dobbelt så mange skudd som 6,5 pipene gjør. Poeng til 308, 1-0 til 308.
*308 har vanligvis mer gøy-faktor når du treffer et stålmål enn det 6,5 har. Poeng til 308, 2-0 til 308.

*På 308 så går de pipene absurd godt med omtrent hva som helst av matchkuler, man får klisterlappsamlinga enklere enn man får den med 6,5. Poeng til 308, 3-0 til 308.

*Det er kult å skyte 308 på banen fordi de andre ikke gjør det, og du finner hylsene dine lett, ingen vil ta de, osv.  Poeng til 308, 4-0 til 308.

* I Norge er vanligvis 6,5 matchkuler mye rimeligere enn 308 matchkuler pga dfs skyting. Det gjør at det blir høyere pris pr patron på 308. Fabrikkammo med matchkuler er og dyrere til 308. Poeng til 6,5, 4-1 til 308.

*På 6,5 har du generelt bedre balistikk enn på 308w. Poeng til 6,5, 4-2 til 308.

*På 308win må man lade en ca 20% tyngre kule enn på 6,5 til samme hastighet for å få samme balistikk. Du får mer rekyl på 308 for å få samme balistikk. Mye rekyl er ikke prestasjonsfremmende. Poeng til 6,5, 4-3 til 308..

 

MEN
De to siste poengene er ting som påvirker skytinga, det er ting som krever mer av skytteren og gjør det vanskeligere for skytteren å treffe godt, og om man er prestasjonsfokusert og skal konkurrere så er de to poengene dobbelt så viktig som de 5 poengene som er delt ut tidligere.... Så da ville det blitt 5-4 ledelse for 6,5.
Så om jeg skal ha noe til konkurranse, og jeg virkelig vil prestere, og jeg kan velge så velger jeg 6,5.

 

Men til trening velger jeg ofte 308 alikevel, en av grunnene er at jeg avogtil får litt 308 ammunisjon til niceprice, en annen ting er at jeg har både løp, kuler, diesett, tomhylser osv som jeg kan bruke opp.
Men skulle jeg kjøpt alt nytt i dag til dfs-bruk hadde jeg ikke vurdert 308 i mer enn 2 minutt før jeg valgte 6,5mm.... 

 

Hva tenker du om løpslengde til jakt?Med din erfaring. Les gjerne mine forgje kommenterer her. 

Link to comment
Share on other sites

Til jakt så skal man bære børsa mye mer enn man skyter med den. Om man i tillegg skal ha lyddemper så bli lengre piper enn 50 cm forferdelig lange. 

308win kalles jo for automatdvergen, den lades med relativt kjapt krutt og er laget for å fungere tipptopp i løp på ca 50 cm. Men du mister hastighet i forhold til lengre løp. Så løpslengde er en smakssak. Jeg har 50 cm pipe på jaktrifla mi, og synes ikke den er for kort iallefall. Men jeg mister sikkert minst 50 msek i forhold til om pipa hadde vært 70 cm.... 

Så spørsmålet koker vel ned til smak og behag... 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, høggern said:

Til jakt så skal man bære børsa mye mer enn man skyter med den. Om man i tillegg skal ha lyddemper så bli lengre piper enn 50 cm forferdelig lange. 

308win kalles jo for automatdvergen, den lades med relativt kjapt krutt og er laget for å fungere tipptopp i løp på ca 50 cm. Men du mister hastighet i forhold til lengre løp. Så løpslengde er en smakssak. Jeg har 50 cm pipe på jaktrifla mi, og synes ikke den er for kort iallefall. Men jeg mister sikkert minst 50 msek i forhold til om pipa hadde vært 70 cm.... 

Så spørsmålet koker vel ned til smak og behag... 

Ja det gjør vel det. Det eg er ute etter er kortest mulig, men samtidig fart nok på kulen slik at eg kan forsvarlig felle dyr på litt «lengre» avstander. Som eg skrev tidligere satt eg en maks på 300m, som eg mest sannsynlig aldri kommer å felle noe på, men bare for å sette ett tall. 45cm er ingen problem inni tette vestlandsskogen, men tenker på på toppen av fjella der lende åpner seg opp kan fort avstandene bli 200m pluss/minus. Vil 45cm være forsvarlig /få nok hastighet, eller burde en gå opp til 50cm? 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Super XX said:

Det kommer helt an på kulevalget ditt. En hard kule krever mer fart enn en myk for å ekspandere. Og det er ekspansjon som er utfordringen. Ikke "kraft". 

Ok. For vel tenke og gjøre mer research. Venter fortsatt på søknad så har litt tid å bestemme meg på. 

Link to comment
Share on other sites

For å svare hva jeg bruker og hva jeg planlegger i framtiden.
På bildet har den 202'en en 55cm pipe(original Sauer 202 JM pipe)i 308w. Den går veldig godt med mye selv om pipen ikke er i tipptopp stand og skulle egentlig skrotes. Jeg har kjøpt en ny 50cm Sauer matchpipe til den men pga chassis osv er ikke den montert. Blir brukt på en 200STR i Vision chassis(ja den er svintung) til jakt pga for mange jegere og for få våpen. 202'en med det chassis kan ikke ha 50cm pipe og demper pga langt forskjefte. Kan montere annen demper men ikke gjort det. Den veier ca 5kg men har brukbar balanse og er grei i skogen. Planen er å montere 50cm pipen og evt korte den enda mer ned og modifisere forskjeftet slik at det passer med en av Svemko demperene jeg har og begynne å skyte 130gr TTSX til jakt. Jeg skyter stadig elg på lengre hold og de tipper hver gang uten nevneverdig spasertur. Det handler om å treffe der du sikter og velge dagen å gjøre det på. Selv om jeg under trening skyter i vind osv, gjør jeg det ikke under jakt på lengre hold, sånn er det bare. Skudd på lengre hold kan fint gjøres med trening, utstyret i orden(ikke lur på om siktet er skutt skikkelig inn eller om du burde ta et prøveskudd pga et kakk optikken fikk tidligere), avstandsmåler og GOD tid.

Jeg liker å tenke at et skudd på 300m med god forberedelse, god liggestilling, god vurdering av vind(dvs at det faktisk er nada vind), og andre forhold pluss at elgen ikke vet at du er der er bedre enn et skudd kastet opp på 100m gjennom skauen, men det er meg. Man har gjort begge deler og selv om resultatet er det samme føler jeg mye mer kontroll på førstnevnte situasjon. Ammoen er ladet til 900ms i en 50cm pipe. 150gr TTSX og CFE223 krutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (57 minutter siden):

Men du har nok sannsynligvis skutt ut en del løp før du nærmer deg skyteferdighetene jeg har inntrykk av at M67 har

Det er ikke veldig vanskelig å lære seg å skyte. Så det er jeg ikke sikker på. Dessuten er det godt mulig at han kan skyte. Bedre. SÅ vanskelig er det ikke å skyte.

Men det kan være vanskelig om det er det man bestemmer seg for, eller har feil utgangspunkt av andre grunner.

 

Vi ser på folk sjonglere med baller, kjøre på bakhjulet, og ta salto, og de som ikke kan det synes det ser vanskelig ut - men har man lært det, så er det ikke det. Sånn er det med skyting også. 

 

Jeg har jaktet litt sammen med min datter i høst (hun har ikke skutt ut et løp ennå.., kanskje har hun skutt 3-4000 skudd med grov/sentertent, kanskje 15-20 000 22LR) og et par helger etter jegerprøvekurset (hvor de lærer om anbefalte avstander og sånt) så skjøt hun en skarv på 345m hold. Det er et spørsmål om å vite hvordan man gjør det, ikke magi.

 

smaug skrev (2 minutter siden):

Det handler om å treffe der du sikter og velge dagen å gjøre det på. Selv om jeg under trening skyter i vind osv, gjør jeg det ikke under jakt på lengre hold, sånn er det bare. Skudd på lengre hold kan fint gjøres med trening, utstyret i orden(ikke lur på om siktet er skutt skikkelig inn eller om du burde ta et prøveskudd pga et kakk optikken fikk tidligere), avstandsmåler og GOD tid.

Veldig sant. Mange som argumenter mot skudd på litt lengre hold glemmer at man ikke trenger å skyte om man ikke ser planetene line opp. Men de som begynner med "strekking av holdene" kan tjene på å lese dette og det neste avsnittet til Smaug et par ganger til.

 

smaug skrev (3 minutter siden):

Jeg liker å tenke at et skudd på 300m med god forberedelse, god liggestilling, god vurdering av vind(dvs at det faktisk er nada vind), og andre forhold pluss at elgen ikke vet at du er der er bedre enn et skudd kastet opp på 100m gjennom skauen, men det er meg. Man har gjort begge deler og selv om resultatet er det samme føler jeg mye mer kontroll på førstnevnte situasjon

Igjen, ja. Helt enkelt ja. (selv om jeg nok godtar litt vind på 300m, etterhvert, og avhengig av dagsform)

 

 

PakningPå skrev (6 minutter siden):

Det eg er ute etter er kortest mulig, men samtidig fart nok på kulen slik at eg kan forsvarlig felle dyr på litt «lengre» avstander.

Er det så viktig å kunne felle på lengre, usannsynlige, avstander. Selv om man oppdager dyr, så ligger det ofte ikke til rette for skudd?

 

Der jeg jakter mest er det tunggått der dyrene holder seg, og jeg jakter med en 3kg Sako med 50cm pipe, i 6.5x55. Min opplevelse er at når terrenget er sånn, og det jaktes gående, så får man mange flere (veldig mange flere) sjanser som man ikke ville fått om man halte på et beist av ei rifle, og man kan utnytte dem - enn man mister sjanser der man ikke kan skyte pga. for langt hold for rifla.


Siste jaktdagen, uten felling til da, på premiebukken, i en situasjon med evig tid til å la seg friste og til å tenke igjennom skuddet, tror jeg er minimum for å skyte på 300m med den rifla (jeg har trent en hel del på 200m med den, og vel, den ER presis, men..)

Likevel er det den jeg tar hver gang jeg ikke bare skal rusle til en post. Og ofte da også. Men en post med langt hold - det er noe annet.

 

Som sagt, det du spør om "går", det er egentlig bare et spørsmål om hvor lite ideelt du syns det kan være før du lar vær. Eller hvor lyst du har til å skyte når situasjonen er der.

 

PakningPå skrev (2 minutter siden):

Ok. For vel tenke og gjøre mer research. Venter fortsatt på søknad så har litt tid å bestemme meg på.

Det er jo etterhvert en hel del tråder om dette her inne, og det går et par bra akkurat nå.

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er egentlig glad for at jeg ikke trenger å tenke «en rifle til all jakt/skyte aktivitet.. 

 

Om en må tenke slik så blir det nødvendigvis en del kompromiss.. og som en allerede har funnet/nevnt ovenfor.. ut så blir resultatet litt «så som så» en må rett og slett velge hvilke bruksområder som er viktigst.. og tilpasse børse/lengde/vekt etter dette.. og så godta at den ikke er ideell til alt..

 

308w med litt løps lengde kan være et svært giftig alternativ.. min m10 med 69 cm løp..sender 155 grs ELD M med en dose N150 bak ut i V0 900m/s.. og ved å bytte til N550 eller CFE223 krutt så vil en sikkert vinne 20-30 ms til..

 

Mitt 50 cm Hardy carbon løp gir med samme kule og krutt V0 850 ms.. 

58 cm Blaser R8 løp ga V0 866 ms med samme kule og krutt..(ikke maks ladning men en som ga god presisjon)

 

Med tanke på det eventuelt kommende «blyforbudet» så tror jeg at det blir mange som kommer til å få en «aha opplevelse» om de fortsetter å felle dyr på samme hold som de har gjort med «myke» blyholdige kuler tidligere..

 

Personlig så hadde jeg ikke kappet pipen i første omgang.. jeg hadde satt på en minst mulig demper som demper tilstrekkelig.. å sett på hvor stort handikap det eventuelt oppleves i bruk..

 

Alternativet til kapping kan jo være å kjøpe seg en billig brukt «skamkappet» remington 7/700 i 308w med rødpunkt i tillegg som et hendigere alternativ om behovet for kort børse fremdeles er til stede i noen situasjoner..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

smaug skrev (6 minutter siden):

Skutt blyfritt i 10 år nå og egentlig aldri tenkt at det gir noe annet "aha" enn at kula alltid henger sammen og slaktene ser fine ut selv om det smeller på nært hold.


tja det kommer vel an på avstanden og hastigheten.. jeg vet i hvert fall om 5 tilfeller i 2021 der det ble gått ettersøk av samme ettersøksjeger der det var brukt «homogen» kule der avstand eller hastighet ved innslag i dyr hadde vært for lang/lav og kulen hadde gått gjennom dyret uten å ekspandere.. jeg har selv jaktet med homogene kuler i visse situasjoner de siste 10 årene også.. med gode resultater.. men om en jeger tidligere har brukt myke blyholdige kuler på hjortevilt ut til 300-500m pluss i korte 308w løp.. for så å skulle bruke «homogen» kule i samme hastighet så vil jeg påstå at de vil få en «aha» opplevelse uten positivt fortegn..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (17 timer siden):

Er egentlig glad for at jeg ikke trenger å tenke «en rifle til all jakt/skyte aktivitet.. 

Utfordringene jeg opplever på jakt er at jeg ikke "aner" hvilken situasjon jeg havner i før den oppstår. Det kan bli lange hold, korte hold, raske skudd, skudd i dårlig lys, osv på samme tur. Derfor har jeg havnet på ett " oppsett" som håndterer det meste uten å være best på noe.   

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Hadde det vært meg så ville jeg hatt langt løp å flutet det. Hadde aldri funnet på å kutte et nytt løp å ødelegge et potensielt super våpen !

Heller langt flutet løp ;  å fyrt med litt  tregere krutt  og lette 155 grs kuler så har du jo langholds 308 ! å lett nok for jakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  

1 hour ago, Super XX said:

Utfordringene jeg opplever på jakt er at jeg ikke "aner" hvilken situasjon jeg havner i før den oppstår. Det kan bli lange hold, korte hold, raske skudd, skudd i dårlig lys, osv på samme tur. Derfor har jeg havnet på ett " oppsett" som håndterer det meste uten å være best på noe.   

 

Hvilket oppsett, om en får spørre? Er på utkikk etter rifle selv, og 308 virker som en veldig god allrounder til både rådyr, hjort, elg og langhold bare med noen relativt enkle justeringer. 

 

-V

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Sako 75 i 308win, 48cm pipe, montert i en High Tech stokk med en FD 149 demper. Rifla i seg selv er temmelig lett, men jeg har montert en Leupold VX6 3-18X50 på den. Mange mener nok at dette er ett litt for stor sikte til en så lett rifle. Men det er ett kompromiss for at det skal fungere på lengre avstander samtidig som den skal være kurant i skogen. Det er jo en renspikka jaktrifle, men det fungere jo helt greit å skyte noe " langhold" med den. Kommer jo an på hva man legger i begrepet langhold og hvilke ambisjoner man har. For meg er 300-500m langt nok og det er ikke snakk om å delta i noen form for konkurranse. Med noe trening så skyter man temmelig sikkert opp til en 300 - 350m med tanke på storviltjakt. (Avhengig av vindforhold selvfølgelig). Jeg er paranoid av natur så å skru av og på sikter under jaktsesongen er uaktuelt.   

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (11 minutter siden):

Jeg er paranoid av natur så å skru av og på sikter under jaktsesongen er uaktuelt. 

 

Fordelen med Blaser at en har forskjellig sikter tilgjengelig til forskjellig jakt.. uten treffpunkt forandring272202771_660935992025891_6884178866063583463_n.jpg.f17779fc02e0ebf064ac4a4b422758ad.jpg 

 

VDH skrev (1 time siden):

Hvilket oppsett, om en får spørre?

Mitt forsøk på "Allround" rifle.. 

273941729_643767626949185_7481374253636029311_n.jpg.6107af91bb69a7528ed621f122604490.jpg

 

Manners PRS stokk med Hardy karbonløp 308w tikka kasse.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv om tråden heter "Make 308 great again", så lurer jeg på en ting. Når man skal "nå ut" til ting trenger man ei kule tung nok til å være lov, og fart - og så kanskje ei kule som beholder farta. Det er to måter å gjøre det på.

- lengre løp, men det blir tungt og fælt.

- større hylse og mer krutt

 

 

Når så folk vil ha små og lette rifler (som blir vanskelige å treffe med, men det er en annen diskusjon) så legger man fra seg den første måten å gjøre det på.

Spørsmålet blir da, hvorfor bale med 308. Det fins større patroner, og min første tanke går til 6.5 magnum og "halvmagnum", og evt. 7mm-something longaction? Da kan en få både fart, BC og mindre rekyl.

 

Etter mye opp og ned og att og fram, har jeg havna på to rifler, eller "omtrent" to rifler. 

- ei lettvekts, "gårifle", i 6.5x55. <3.5kg. Enhver "typisk ut av hylla lettvektsrifle" tilfredsstiller denne spesifikasjonen, for å være ærlig vet jeg ikke løpslengden, men 50-55cm. Med en gammel lett 4-12x50 på, men det er fordi den var der, ikke fordi det er gjennomtenkt.

Treninga viser at jeg nok kan skyte rådyr på 2-300m med denne, litt avhengig av hvor rett planetene liner opp etter @smaugs beskrivelser lenger opp. <200m uten videre, >300m helst ikke. Men her må man finne ut selv. Med det forrige siktet (2-7x33 uten ASV/CDS/BT) var 200m veldig langt... Uansett har jeg ikke ekspansjon med 120TTSX til mer enn ca 300m. 130VLD som jeg har brukt ekspanderer "langt ut".

 

- ei "langholds", 5kg, langt tungt løp, 67cm, ståldemper, SuB PM2, 7mm magnum, ~950m/s. "sitterifle". Med denne kan jeg skyte langt. I trening skyter jeg vitalsonetreff på stål på avstander som for de fleste (meg inkludert) er helt utenkelige på jakt. Hvis alt ligger til rette her, så tar jeg ikke 5 øre for å skyte på 600m... Jeg har ekspansjon med LRX/TTSX til 6-700m, og med ABLR langt forbi.
Jeg lå og siktet på en elg (etter elgjakta) på 450m, og det er ikke et veldig vanskelig skudd, den elgen er DIGER i forhold til hva man vanligvis trener og skyter på - men, igjen, man skal ha ei kule som ekspanderer, og penetrerer.

 

- Langholds/PRS-riflene, som er i diverse 6.5x55 og nedover. Lange tunge løp, presise, og beist av noen rifler, 7-10kg. Det hender man bare går 50m til en post med anlegg, eller det hender man finner dyr og rett og slett kan gå til bilen og hente noe "mer" å skyte med, eller tilogmed kjøre til en plass å skyte fra.  Men dette er ikke ofte. Kuler her vil være 147ELDM, 105gr DL og lignende "ikke egentlig jaktkuler". Og byttet er rådyr.

 

For meg, så er det ulike typer av jakt, og skal jeg jakte et sted, så vet jeg at det neppe kommer sjanser på >200m, knapt på 100m, og velger deretter. Men skal man ha bare ei rifle, så bør man kanskje vurdere å ha ei lita lett, eller iallefall lett, i et annet kaliber enn 308Win?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (45 minutter siden):

Men skal man ha bare ei rifle, så bør man kanskje vurdere å ha ei lita lett, eller iallefall lett, i et annet kaliber enn 308Win?

Tja. Fordi det er det jeg har.  Jeg hadde kanskje valgt noe annet i dag, eller jeg vet egentlig ikke. En 165 grs SST ekspanderer ut til 350m med en utgangshastighet på bare 790 m/s.  Det fungere, dyrene dør og  jeg fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Selv om tråden heter "Make 308 great again", så lurer jeg på en ting. Når man skal "nå ut" til ting trenger man ei kule tung nok til å være lov, og fart - og så kanskje ei kule som beholder farta. Det er to måter å gjøre det på.

- lengre løp, men det blir tungt og fælt.

- større hylse og mer krutt

 

 

Når så folk vil ha små og lette rifler (som blir vanskelige å treffe med, men det er en annen diskusjon) så legger man fra seg den første måten å gjøre det på.

Spørsmålet blir da, hvorfor bale med 308. Det fins større patroner, og min første tanke går til 6.5 magnum og "halvmagnum", og evt. 7mm-something longaction? Da kan en få både fart, BC og mindre rekyl.

 

Etter mye opp og ned og att og fram, har jeg havna på to rifler, eller "omtrent" to rifler. 

- ei lettvekts, "gårifle", i 6.5x55. <3.5kg. Enhver "typisk ut av hylla lettvektsrifle" tilfredsstiller denne spesifikasjonen, for å være ærlig vet jeg ikke løpslengden, men 50-55cm. Med en gammel lett 4-12x50 på, men det er fordi den var der, ikke fordi det er gjennomtenkt.

Treninga viser at jeg nok kan skyte rådyr på 2-300m med denne, litt avhengig av hvor rett planetene liner opp etter @smaugs beskrivelser lenger opp. <200m uten videre, >300m helst ikke. Men her må man finne ut selv. Med det forrige siktet (2-7x33 uten ASV/CDS/BT) var 200m veldig langt... Uansett har jeg ikke ekspansjon med 120TTSX til mer enn ca 300m. 130VLD som jeg har brukt ekspanderer "langt ut".

 

- ei "langholds", 5kg, langt tungt løp, 67cm, ståldemper, SuB PM2, 7mm magnum, ~950m/s. "sitterifle". Med denne kan jeg skyte langt. I trening skyter jeg vitalsonetreff på stål på avstander som for de fleste (meg inkludert) er helt utenkelige på jakt. Hvis alt ligger til rette her, så tar jeg ikke 5 øre for å skyte på 600m... Jeg har ekspansjon med LRX/TTSX til 6-700m, og med ABLR langt forbi.
Jeg lå og siktet på en elg (etter elgjakta) på 450m, og det er ikke et veldig vanskelig skudd, den elgen er DIGER i forhold til hva man vanligvis trener og skyter på - men, igjen, man skal ha ei kule som ekspanderer, og penetrerer.

 

- Langholds/PRS-riflene, som er i diverse 6.5x55 og nedover. Lange tunge løp, presise, og beist av noen rifler, 7-10kg. Det hender man bare går 50m til en post med anlegg, eller det hender man finner dyr og rett og slett kan gå til bilen og hente noe "mer" å skyte med, eller tilogmed kjøre til en plass å skyte fra.  Men dette er ikke ofte. Kuler her vil være 147ELDM, 105gr DL og lignende "ikke egentlig jaktkuler". Og byttet er rådyr.

 

For meg, så er det ulike typer av jakt, og skal jeg jakte et sted, så vet jeg at det neppe kommer sjanser på >200m, knapt på 100m, og velger deretter. Men skal man ha bare ei rifle, så bør man kanskje vurdere å ha ei lita lett, eller iallefall lett, i et annet kaliber enn 308Win?

 

K

Det å ha en rifle som er god på alt har eg funnet ut at det går som regel ikke. Enten er den for tung/lett/lang/osv. Jack off all trades master of none. Da stokken eg fikk i posten i dag veide mer enn selger oppga kommer dette prosjektet til å bli en ca 5kg «langholds» rifle, 18mm profil. Fortsatt usikker på lengde, men siden den endte opp med å bli en del tyngre enn forventet, tenker eg «fuck it» og vurderer å kjøre full 60cm lengde, men vi for se. 
 

Etter en del lesing innser eg at 308 kan bli vanskelig med blyfri kuler og nok ekspansjon på lengre avstander. Skal ikke se vekk i fra at det blir et ekstra løp i et SA magnum kaliber ettervert.

 

Har en sauer med chassi, opptikk og ståldemper til PRS/langhold. 
 

Til lettvektsrifle har eg lenge tenkt på en browning x-bolt superlight/sako 85 finnlight med rødpunkt og lett demper til skogsjakt. I skogene der eg jakter blir holdene sjeldent over 50m, så der trenger eg ikke tenke på løpslengde og nok fart. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Super XX said:

Tja. Fordi det er det jeg har.  Jeg hadde kanskje valgt noe annet i dag, eller jeg vet egentlig ikke. En 165 grs SST ekspanderer ut til 350m med en utgangshastighet på bare 790 m/s.  Det fungere, dyrene dør og  jeg fornøyd.

Bruker du de kulene i sakoen 75 din? Er ute etter kule som ikke koster skorta, og kan brukes til litt trening samt jakt. 

Link to comment
Share on other sites

SST var billig når de var mulig å få tak i. Kjøpte store mengder for en 3-4kr stk. (Salg) Når er de vanskeligere å få tak i. Som mye annet.

Ser at jakt og friluft har de til 6,25kr. En annen fordel er at den er ballistisk helt lik 165grs Interbond som passer bedre til skogsjakt med avstander under 100m og til elg.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (6 timer siden):

SST var billig når de var mulig å få tak i. Kjøpte store mengder for en 3-4kr stk. (Salg) Når er de vanskeligere å få tak i. Som mye annet.

Ser at jakt og friluft har de til 6,25kr. En annen fordel er at den er ballistisk helt lik 165grs Interbond som passer bedre til skogsjakt med avstander under 100m og til elg.  

SST er så og si samme kula som Interlock, men med plasttupp (og bedre BC). 

Jeg har skutt en del dyr med Interlock- fæl på nært hold, og har lager fort unødvendig mye graps- men den er effektiv!

Skjøt en grevling i fjor med SST i høy fart- det ble temmelig likt resultat som med en grovkalibret V-max..

På litt lengre hold(eller ved lavere fart) vil jeg tro SST er super, og den har vært lett å få til å gå bra i mine rifler. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (På 17.8.2020 den 20.41):

Så på nettet at noen Blaser folk hadde ventet en liten evighet på chassis fra Ukraina til sine rifler. Situasjonen i Ukraina er jo mildt sagt anspent så stokkmaker/soldaten var til tider mer opptatt med folk fra Russland med et annet politisk syn enn å sende pakker i posten.

 

Noen bedring på den fronten eller? 🙄

 

 

 

høggern skrev (På 16.2.2022 den 12.59):

 

*På 308 så er min erfaring at pipene holder et tosifret antall skudd før de sier takk for seg.

 

 

Skit också. Jeg som hadde håpet på tresifret. 🤓

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...