Jump to content

Make 308 great again


smaug

Recommended Posts

Hallo,

Har fått litt dilla på skyte 308 igjen etter å ha funnet ut at 6.5x55 funker som vi alle vet meeeen har bittelitt snevrere bruksområde til andre ting enn skyting på langhold.

 

Har i sommer skutt en del 308 i forskjellige utførelser og vært igjennom 110 Varmageddon, 150 TTSX og 167 Scenar SJ og sikkert andre jeg har glemt/fortrengt.

Min neste prosjekt er å prøve 175RDF og å få tempoet opp i den kula sånn passelig at jeg rekker ut til 11-1200m og også få litt mer plink i stålet ut på litt hold. Skal også handle inn 155 NCC som jeg planlegger å lade til å matche 150TTSX sånn passe men nok om det.

 

Hva mener folket om 175RDF til 308? Hva funker og hva funker ikke? Hvor langt ut har du kommet med greie samlinger? Ballistikken tilsvarer 140gr NCC m.fl så det blir en slags 6,5x55 substitutt men hvor samme rifle/pipe kan gjøre masse forskjellig, alt fra å skyte kråke til elg og kose seg på langhold....helst med samme innskyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjøt mye 308 med Sauer 200 STR tidligere da natoamoen var gratis. Ladet også en del for å prøve å få lit bedre amo til feltskytingen. Men kom vel til den konklusjoner at 6,5x55 var bedre en 308 til alt som var et stykke unna. I dag bruker jeg 30-06 med tunge kuler der jeg ikke synes 6,5x55 strekker til men forskjellen er egentlig marginal. Nå tenker jeg utelukkende på blinkskyting. Til elgen har jeg alltid brukt 8x57 og den har jeg vel ikke skutt mer blink med en de årlige 5 oppskytingsskuddene.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Til elg lader jeg 150gr TTSX til 900ms i en 51cm pipe og er superfornøyd med den ladningen. 167 Scenar SJ går ikke superbra men funker greit nok. 110 Varmageddon går veldig bra og får ca 985ms så hvis jeg får 175 RDF til å gå bra har jeg egentlig alt i et kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Skyter mye 308w.. historisk så har jeg skutt mest 155 grs Scenar og 155 grs NCC.. men også 168 grs NCC .. 167Scenar ..185grs Scenar ..175 grs NCC og 190 grs NCC.. har helt og holdent gått over til Hornady ELD Match i forskjellige  vekter.. men 155 grs ELD M er giftig presis..

ser en på BC på de forskjellige kulene så er også ELD det beste valget..

 

Satt opp en oversikt over de mest vanlige kulene i 308w😉

155 grs Hornady A Max G1 BC 0.416
155 grs Sierra MK Palma 2155 G1 BC 0.418
155 grs Sierra MK Palma 2156 G1 BC 0.464
155 grs Sierra MK tipped G1 BC 0.464
155 grs Scenar G1 BC 0.432
155 grs NCC G1 BC 0.413
155 grs Hornady ELD M G1 BC 0.466

 

167 grs Scenar G1 BC 0.422
168 grs NCC G1 BC 0.427
168 grs Hornady A Max G1 BC 0.449
168 grs Sierra MK Tipped G1 BC 0.503
168 grs Hornady ELD M G1 BC 0.511

 

178 grs Hornady A Max G1 BC 0.470
175 grs Scenar L g1 BC 0.481
175 grs NCC G1 BC 0.486
175 grs Sierra MK Tipped G1 BC 0.497
175 grs RDF G1 BC 0.530
178 grs Hornady ELD M G1 BC 0.540

 

185 grs Scenar G1 BC 0.481
190 grs NCC  G1 BC 0.542
195 grs Sierra MK Tipped G1 BC 0.581
195 grs Hornady ELD M G1 BC 0.603

 

155..178..195 grs ELD Match er alle kuler som fungerer strålende i 308w på litt hold.. 

 

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt ELD-M. 

 

Den ekspanderer også fint så det fungerer greit opp t.o.m hjort.  

 

Bruker kombinasjonen 155gr eld og 150gr ttsx i en 30-06 med 58cm løp. Fungerer kjempebra. Min egen 30-06 med 40cm løp benytter jeg 155eld-m og 150gr accubond, med likt treffpunkt. BC er også såpass lik at det er ikke mye som skiller ut til 400 meter. Flott å trene med ballistisk lik ammo som jeg bruker på reinsjakt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye 155 og 175 Scenar (L) på alle slags hold Rundt 900m/s på 155, og 870-ish på 175. 

Det funker og er forsåvidt treffsikkert på bortimot 1000m, og du kan treffe ting på 1200 også - men sammenligna med 6.5x55 og 130gr DL i 920m/s så er det et tapsprosjekt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jada 6.5x55 er som kjent utrolig god men den gir litt lite plink i stålet og ikke like fleksibel til andre ting. 308 blir et mer jatakk begge deler opplegg. Børsa er superkompakt med 51cm pipe så den blir med og ikke et orsk å ta med. Jeg har nok et litt annet bruk enn mange her siden jeg har med meg børsa nedpakket på atv, i jobbilen osv. Den er ikke bare med på banen eller brukt til konkuranse, den er med over alt og da er det kjekt om den kan mates med litt kråkesprengerammo eller litt langhold ammo til å plinke på litt stål eller en stein i vannkanten på drygt hold osv. Den beste børsa er som kjent den som er med og Saueren med 51cm pipe er veldig kompakt og allsidig. Er jo litt morsomt å bruke 308'en til å skyte på små mål på 4-5-600m greit nok, gi en kråke eller to hjerteinfark osv.

ELD-M blir nok også prøvd særlig hvis 175 RDF blir litt i tyngste laget.

Edited by smaug
Link to comment
Share on other sites

.308 fungerer fint til langhold, som den alltid har gjort, men er selvfølgelig langt fra optimal når det kommer til ballistikk.

 

Kommer vel an på hva man definerer som langhold også. Personlig treffer jeg fint ut til ~500 meter, og det er ikke kaliberet eller børsen som setter begrensning, men mine egne manglende ferdigheter og erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere sakt har jeg skutt mye 308 men helt ærlig var det vel kun tilgangen på gratis ammo som fikk den great.

Ut fra stort sett alle andre aspekter er etter min mening 6,5x55 og 30 08 bedre alt etter som hva en skal bruke det til når en tenker på det som kan kalles for standardkalibre her på berget.

Link to comment
Share on other sites

308 er «great» til minst et par ting. Allround jakt, og trening. Spesielt som treningsrifle til presisjonsskyting liker jeg den.

På normale hold (0-500m kanskje) kan skremmes til ca samme ballistikk som 6 og 6.5mm-patronene. Men den billigere å skyte med, både i komponenter og i arbeid, den tåler mangel på puss mye bedre, og en har ei pipe 3 ganger så lenge.

Samtidig er den en bedre «læremester», du slipper ikke unna med tvilsomt rekylopptak eller for vaklete stillinger.

Til jakt kan en bruke homogene kuler, slippe blydiskusjon, og kjøpe 17 sorter fabrikkammo i samme butikk.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er bedre til langhold, den diskusjonen trenger vi ikke å ta men 6.5x55 har et mye snevrere bruksområde og trenger en mye lengre pipe for å blomstre. Det er her 308w er great. Man kan ha en svært kompakt rifle som gjør veldig mye mer i en pakke. Jeg har en 308 pipe i 200'n med Vision chassis. Nå har jeg en super kompakt(men tung) børse jeg kan skyte alt fra sjure til elg og jaggu er den brukbar til langhold også viser det seg og er meget lett å lade til. Fabrikkammo bryr jeg meg lite om men klart at det er fint at muligheten er der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøvd noen ladestiger med 175 RDF kula men skuffende BC på den. Farten med N19 er helt innafor uten å sprenglade og beregningen iht GRT ser ut til å treffe bra men får absolutt ikke noe vettug tabell i Applied Ballistic til å stemme. Ble bare testet på stål på 400m men i morgen blir det testing helt ut så langt det går. På 400m skaut jeg meg inn på 3,1mrad og det får jeg ikke til å stemme uten å senke farten langt under det Magnetospeed'en sier(veldig jevn fart forresten).

155 Sierra Palma match moly går meget bra med 2,5mrad til 400m og samler også fint.

Scenar 167SJ har også en litt rar BC/fart som stemmer dårlig overens med tabeller men ikke så gærn som RDF.

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Mas-36 skrev:

Laserpeker er fint, går rett på uansett avstand og blir ikke påvirket av vind heller ;)

 

Ellers så syns jeg 308 win er en fin patron som holder for de aller aller fleste på alle "normale" hold. 

Hehe ja. Fått testet ut til 1000m'ish og selv om BC er under middels går den likevel meget bra. Samler fint ut dit og relativt enkel å rattet seg inn når man er ferdig med den verste gestimeringen. Alt i alt greit fornøyd men tror ikke jeg kjøper 175 RDF neste gang. Blir nok å gå ned til 167/168 eller 155 et eller annet, taim vill sjov.

Link to comment
Share on other sites

Aller beste med 308 er jo løpsslitasje eller mangel av det 😂 Om jeg skulle kjøpt meg en m12/sauer 100/101 eller t3 eller noe annet til 10k hadde jeg sterkt vurdert 308 win over 6.5 x 55 så man slipper å brenne ut løpet etter 3k skudd. 

Link to comment
Share on other sites

3000 skudd kan vel ikke være tilfelle? Kanskje hvis kvaliteten på pipene er dårlig samt at man går inn for å brenne den opp, men synes likevel det høres lite ut.
At 308 varer lengre er jo kjent så det er et valid argument for den som skyter en del. Hvis man legger til muligheten for homogene kuler til storvilt så blir den bare enda bedre.
Automatdvergen, som en skribent her inne døpte den, er en knakende god patron.
 

Link to comment
Share on other sites

3000 skudd er kanskje i «nedre kvartil», men antallet 6.5x55-piper som lever 4000 skudd i konkurranseøyemed tror jeg er forsvinnende lite. Langhold samme. Jakt og baneskyting med rekruttammo, joda, men vinninga begynner å gå opp i spinninga - puss og plagesting med presisjon, vs bare kjøpe ny - rundt 3-3.5k

 

K

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, M67 skrev:

3000 skudd er kanskje i «nedre kvartil», men antallet 6.5x55-piper som lever 4000 skudd i konkurranseøyemed tror jeg er forsvinnende lite. 

Jeg tror 3k5 stemmer bra. Noen få begynner å kaste med lette kuler på 2k, men det vanligste er at de åpner opp på omgangen rundt tre og et halvt tusen. Så kan man enten bytte til 9,3 g kuler og holde 500 skudd til eller så kan man bytte pipa og slippe å bekymre seg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, boble skrev:

Jeg tror 3k5 stemmer bra. Noen få begynner å kaste med lette kuler på 2k, men det vanligste er at de åpner opp på omgangen rundt tre og et halvt tusen. Så kan man enten bytte til 9,3 g kuler og holde 500 skudd til eller så kan man bytte pipa og slippe å bekymre seg. 

Ja det er nokk dessverre slik det er. Det går en pipe i året og skal man ha noe skikkelig som S&L koster jo en slik 5k. Så en må nokk regne med Kr 1,5 pr skudd i pipe.

Link to comment
Share on other sites

ja har også prøvd det meste av løp men synses S&L holder litt bedre og går svært bra. Men det kan nå gott være bare inbilling. Har ikke noe vitenskapelig belegg for det. Men når det er sagt har jeg nå sannelig skiftet mange 308 piper også den tiden jeg skjøt med det. Men mulig de holt opp mot 5000 skudd før de takket for seg.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, jmosbakk skrev:

Tro kan flytte fjell. 😉

 

Vantro også. Det er vanskelig å skyte godt med utstyr man ikke stoler på. 

 

Varmskyting sliter løp fortere enn ellers. 50-55 skudd på under en halvtime brenner nok mer enn runde (jakt-)felt hvor løpet får kjøle seg underveis. 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er faktisk en signifikant forskjell, @boble

Den siste DFS-pipa mi hadde ca 5k gjennom seg.

Den leverte fortsatt tilstrekkelig for mitt nivå og jeg tror en del av forskjellen kan ligge der.

Vi som er ganske ræva til å skyte klarer ikke å utnytte det samme presisjonspotensialet som dere som sitter høyere opp i næringskjeden.

En kan snakke om den sure 9,9'eren osv, men er man i tvil så tester man i benk eller bytter ut pipa.

Link to comment
Share on other sites

En trenger nå ikke benk for å se når pipa er gåen. Når en begynner å få rare treff på omgangen er det bare å skifte. Tror for øvrig at dene nye trenden med og syte fortløpende omgang nokk også er med på å redusere levetiden på løpene. Å skyte 10 skudd på 75s i en allerede glovarm pipe er neppe livsforlengene for pipene.

Link to comment
Share on other sites

Har jo 7.62 NATO løp som går på rundgang i laget alt etter hvem som har klart å få tak i noen pølser med NATO hvor kula byttes til Sierra MK og som har gått nord for 10K skudd som bare går og går og som aldri blir pusset så jeg vil påstå det er kjempestor forskjell på slitasjen derfor tenker jeg at om jeg skulle handle meg ei rifle med skrudd pipe ville jeg i dag gått for 308. Har hørt om S&L piper som har tatt kvelden veldig tidlig også så tror det er dårlige eksempler uansett produsent. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, bardp said:

En trenger nå ikke benk for å se når pipa er gåen.

 

Jeg synes det er greit å fjerne meg selv fra ligningen i størst mulig grad, men har forståelse for at du som sikkert er mye mer dreven ikke trenger å tenke sånn.

 

Såfremt en ser for seg å faktisk bruke børsa en del så er jeg enig, @jkb.

Til en som skyter 30+5 så er min påstand at det spiller mindre rolle.

 

Men for å ikke søple til tråden mer enn nødvendig så lurer jeg på hvilke kuler du har spekulert på, @smaug?

155 Scenar er jo alltid et kurant alternativ. 

Jeg hadde forresten et lite eksperiment med 190 smk for en stund siden. Det blir jo litt lobbing/potetkaster osv, men du verden for en presisjon de leverte. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg noen 175 RDF å leke meg med og enda flere Sierra 155 Palma moly så tenker at disse to får omsetning framover. Har konkludert med at noe særlig lengre enn 1000m med min korte 308 pipe er det ikke noe poeng å gå for. For lengre hold har jeg seksogenhalvgangerfemtifem pipe som vi alle vet bare er bedre til sånt. Poenget er at nå har jeg en børse som rekker ut til 1000m og er snop å ta med, kan knalle ned en elg(med TTSX ikke 175RDF), få en kråke til å fordampe og til og med lade sub hvis jeg gidder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Longshot skrev:

Hvordan blir reven seende ut om man skyter den med 110 grs Varmageddon? Er det håp om å berge pelsen eller går hele dyret i filler?

"To for prisen ta ein" som setesdølen sa...  Selv med "snillere" kuler blir den til splatt. Jeg skjøt en med 155gr Berger, og traff litt langt bak - ca på midten. Den hang såvidt sammen i litt av skinnet på ryggen. Rever er små dyr, og .30" kuler er store. Jeg har kun skutt rev med 308, 6.5 og 7mm, med allslags kuler, og jeg har aldri sett en som har hatt noe brukbar pels igjen - kanskje til lappeteppe.

Om du lader ned så kula bare ekspanderer litt, så går det nok, men da skal du nok et godt stykke ned i hastighet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

6 hours ago, M67 said:

Om du lader ned så kula bare ekspanderer litt, så går det nok, men da skal du nok et godt stykke ned i hastighet

 

Du mener at det vil funke også med Varmageddon, bare man får farta lav nok? Jeg vurderer å prøve med helmantel men da blir det muligens et problem med human avliving?

Edited by Longshot
Link to comment
Share on other sites

På 11.9.2019 den 19.24, Longshot skrev:

Jeg vurderer å prøve med helmantel men da blir det muligens et problem med human avliving?

Jeg hadde brukt ei 110grs rundneset FMJ kule av typen bruk til .30 carabine og ladet ned hastigheten. Eller ladet med vanlige gammeldagse blyspiss og valgt ei 180-220grs kule i lav hastighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har bestilt chassis til 202'n nå så får jeg se om jeg synes det er noe suksess. Veldig usikker på hvilken retning jeg går for men 202'n er jaktbørsa numero uno så skal holde vekta under 5kg med alt. Rigger til langhold har jeg nå men en fiffig 202 hadde vært morro.

Spent på hva og når det dukker noe opp i posten. Kan jo hende man får sendt noen mursteiner også.

Skyter mest sub i 308'n nå i mørket. Så veldig mye skyting blir det ikke annet enn en og annen kråke blir det de få timene det er lys til sånt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Denne trenger en bump, har for første gang på evigheter  litt tid og sitter og fikler med 308. 

Kom du noe lenger med vår venn 175gr rdf? 

 

har lada opp en haug 190gr MK som skal til pers i morgen som skal til pers i blaser / AR

Har en stor eske med 175 gr rdf som sitter og titter på meg og vil luftes også

Link to comment
Share on other sites

Alle liker bilder, på lørdag koste vi oss, rett over 0 grader, pissregn og generell hygge, måtte ta varmepauser i bilen mellom runder. Brukte gamle ikke vanntette skiver og kombinasjonen av vind/regn gjorde at monteringen ble mer og mer kreativ, fin dag ;) 

 

190gr SMK og N11  federal large rifle match, til test, blaser LRS2 og AR-10 med 21" pipe  brukt til testen. 

 

Ikke orka måle grupper enda, men konkluderer med at 190 ble stabilisert i begge børser.  ladestige 39,40,41,42,42.5gr med N11, hylser norma, trimmet 51.00mm, patroner ladd til 71.00mm, alt skutt på 54 meter da vi ikke får bruke papp på lengre holdt, samt generell holdning at sorte rifler er farlig på elektronikk, blir å teste ut til 660 igjen når ting åpnes mer opp, menfint å sjekke om ting har ES/SD og potensiale først. 

Utstøter merker på AR10 på 42 og 42,5, men hetter så greie ut, bikka 2500fps på det meste. 


5 skudds grupper i hver børse. skiva med tallene skrevet på er skutt i blasern. 

Når vi teste AR startet vi på 40 i midten istedenfor 39 da vi visste den var safe og kjørte samme mønster rundt, siden de gikk endel høyere enn kikkert instilling ble kikkert justert ned før neste gruppe. 

Skal forske mer rundt 42gr i mindre 0,1gr hakk neste gang, S&B og GGG hylser blir også brakt med i testen, nosler 175gr RDF esken skal også brukes, bare jeg får lett frem noe egna krutt. 


Mest rådatapost i disse litt kjedelig tide, 

2020-04-11 16.04.14.jpg

2020-04-11 16.05.40.jpg

2020-04-11 16.10.42.jpg

2020-04-11 16.10.46.jpg

2020-04-11 16.37.45.jpg

2020-04-11 17.19.58.jpg

2020-04-11 17.20.09.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Begynner å skje noe på chassis fronten  til 202'n. Pakken ligger "hjemme" og venter etter at det har tatt 8mnd fra jeg trykte på bestill. Vært jævla mye fram og tilbake, lovnader om leveranse, utsettelser osv. Har vært temmelig sikker på at jeg har blitt lurt av "mafiaen i Ukraina" som min samboer hevder de er. Likevel har de vært enkel å få tak i på whatsapp og ellers greie å ha med å gjøre. Taim vill sjov hvordan kvaliteten er.

Link to comment
Share on other sites

Så på nettet at noen Blaser folk hadde ventet en liten evighet på chassis fra Ukraina til sine rifler. Situasjonen i Ukraina er jo mildt sagt anspent så stokkmaker/soldaten var til tider mer opptatt med folk fra Russland med et annet politisk syn enn å sende pakker i posten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...