Jump to content

Hva kjennetegner en dyr hagle?


samuelcolt

Recommended Posts

58 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Dette hører en ofte. Og ofte har en fin blank tysk eller japansk blikkboks med hjul blitt prioritert.

...hehe...joda, ser den, faktisk èn av de bedre!

For ettertiden bruker vi ordet feilprioritering, sant - er jo det det egentlig er 🤝

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

"...Den fine engelske sideliggeren eller bøffelsafarien koster mindre enn første års verditap på en Auda Passelat Skrytomobil...."

Hey - slik kan feilprioriteringer unngås, ja...så ikke den komme...

Gullkorn, skal ta med den i heimen når to år gammel bruktbil skal kjøpes neste gang.

Purdey snart i hus - kammerbesøk lønner seg 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Men noe alle med planer de ikke tar seg råd til osv bør tenke gjennom. Den fine engelske sideliggeren eller bøffelsafarien koster mindre enn første års verditap på en Auda Passelat Skrytomobil...."

 

Transportøkonomisk Intstitutt hadde for noen få år siden følgende regnestykke: Kjører man en ny bil i Golf-størrelse, er månedlig kostnad 8.000.-, og brorparten var verditap. For en ny bil i Passat-størrelse var prisen kroner 10.000.- per måned!

 

Så, ja, du har rett. 

 

Eneste jeg ikke begriper er hvorfor vi/folk flest gjør dette (kjøper ny bil altså:-) .... Bc.Airn, har De kjøpt en Purdey,,,,,og funnet inspirasjonen i denne tråden?:-) Good for you in either case:-)

Edited by samuelcolt
Link to comment
Share on other sites

Noe av det fine med kammeret er at skjemt, alvor, gode råd, kunnskapsdeling, interessante tråder og lun humor sitter rundt samme bord. Her kommer ikke bare gode råd for å unngå feilprioriteringer, men også hvordan bruke de sparte penger, så no er kvelden fullkommen 😁

Nei, har ikke Purdey. Men i stedet for nybil til års; kanskje en to år gammel en. Ser tegninga...? Leike litt med muliheiter, sant. Må bare humre litt over en viss persons lune økonomihumor over her altså...

 

Ja, finner inspirasjon i tråden, interessant vinkling. Mitt kjennetegn på ei dyr hagle er at den er handlaga, av våpensmeder - for spesielt interesserte.

Hunters House har altså flere interessante smekre engelske hagler, må se nærmere. Og jeg har full forståelse for at andre liker handlaga/-tilpassa banehagler av ypperste klasse. Som våpen og skytterinteresserte skal vi alltid være åpne for andre skytteres meninger. Alltid.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, samuelcolt said:

"Men noe alle med planer de ikke tar seg råd til osv bør tenke gjennom. Den fine engelske sideliggeren eller bøffelsafarien koster mindre enn første års verditap på en Auda Passelat Skrytomobil...."

 

Transportøkonomisk Intstitutt hadde for noen få år siden følgende regnestykke: Kjører man en ny bil i Golf-størrelse, er månedlig kostnad 8.000.-, og brorparten var verditap. For en ny bil i Passat-størrelse var prisen kroner 10.000.- per måned!

 

Så, ja, du har rett. 

 

Eneste jeg ikke begriper er hvorfor vi/folk flest gjør dette (kjøper ny bil altså:-) .... Bc.Airn, har De kjøpt en Purdey,,,,,og funnet inspirasjonen i denne tråden?:-) Good for you in either case:-)

 

Forrige bilen jeg kjøpte var 3 år gammel, hadde den i 12 år, helt til den røk på EU kontroll, med avrusta ramme, da måtte jeg ha "ny", håper den varer minst like lenge:wink: 

Viss man bruker opp bilen, så er ikke regnestykke så galt allikevel, men helt klart lurere å kjøpe våpen som ikke synker i verdi med normal bruk

 

Link to comment
Share on other sites

Enig. Bra reklame! 

 

Har nå lest tråder i utlandet som går sånn cirka på: Hvilken sideliggerhagle bør jeg kjøpe? Merkel eller noe italiensk eller spansk? Stort sett er konsensus at tyske hagler er mer solide, har ekstra låsing (Greener og Kersten) og at de tåler hardere bruk i forhold til eksempelvis Aya, Arrieta og Beretta som er laget som de tradisjonelle britiske haglene, og altså har lettere låskasser med låsing kun i underkant av kassen/pipene. 

 

Selv om det ble påpekt at en Merkel i noen tilfeller faktisk er lettere (på grunn av bedre stål og dermed tynnere gods i løpene, jeg vet ikke om dette stemmer) så vil en spansk/italiensk hagle ha bedre balanse, være "livligere" enn en tysk. 

 

De fleste som svarte på dette amerikanske forumet foretrakk Aya ol. før Merkel av balansegrunner. Jeg for min del har skutt noe med en fin Arrieta sideligger/sidelås i kal 12. Den har ikke gummi i bakkant av kolben, og selv med lerdueammo er den bortimot ubrukelig pga. rekyl. Denne har også engelsk skjefte og lite fortre og siden den er i kal 12, topptung. 

 

Jeg har en Merkel 60E, sideligger/sidelås jeg fikk kjøpt nesten utrolig billig på Finn.no, også i kal 12 men med pistolgrep og fyldig fortre og rekylkappe. Den er til gjengjeld fullt brukende på banen og balanserer bedre pga pistolgrep og mer fortre. Etter min mening.

 

Så til rypejakt er kanskje en engelsk, italiensk eller spansk hagle å foretrekke? Dersom en skal på banen av og til, kanskje en tysk? 

 

Men: Det som slår meg er at i så mange slike tråder, er det alltid en del som sier at en heller bør kjøpe en gammel engelsk hagle laget for 80-90 år siden!? Hva er greia? Er de virkelig så bra??

 

Eneste fine engelske hagle jeg har holdt var en gammel velbrukt H&H og den var så slitt at det den må ha hatt av magi var fraværende. Slutter av egen erfaring at selv en slik hagle må være frisk og fin ellers er det ikke noe. Jeg får vel kjeft nå:-)

 

Igjen litt om biler: En eldre kar kom kjørende i en gammel 1970-talls RR (Rolls Royce:-) og vi måtte se på denne rariteten. Bilen altså. Den hadde også mistet magien, for den var gammel og sliten. Vi så under panseret og joda, en V8, men ellers....Nei. 

 

Spør igjen: Hva er greia med gamle britiske hagler? Ja, ser jo at de er nydelige, men i forhold til en nyere Merkel eller Aya....? Please fill me in:-)

Link to comment
Share on other sites

Når man snakker om kvalitet, så er det mange feilforestillinger ute å går. Hvordan konstruksjonen er betyr mye, og hvordan den lages og av hvem også. Men også kvalitetskontroll samt produksjonslengde betyr enormt.En feilforestilling angående stål ser ut til å være at man tidligere kunne benytte bedre stål enn idag. Det er feil, man lager bedre stål idag billigere enn noen gang. Og man har enkle metoder for å kontrollere dette. En annen forestilling er at jo flere låsepunkter ei hagle har jo bedre er det, se på Fausti four locks eller dobbel kersten hagler, om det var en fordel med flere og det gav seg utrykk i økt soliditet så se til AYA, de har kastet alle mulige løsninger for at hagla skal klare å avfyre skudd. Lenge før 1930 beviste J M Browning at låsningen på ei hagle holder med en(2). Perfekt tilpasset låsning da i skuddet føres løpet mot kassa, ikke fra, og låsningen gjør bare at ouhagla ikke åpner seg etter skudd. Flere låsninger betyr bare at nr 1 overtas av nr 2 også videre... en solid kraftig dimensjonert låsning tilpasses bedre holder lengre enn noe annet pr prat. Kersten prinsippet var godt kjent for Browning, og når det største geniet avviser det så holder det for meg:) når man kjøpte nye østtyske greener hagler måtte man nærmest ha med slegge, de var så tighte for å slites inn at de nærmest var ubrukelige det første tiåret. Solide ja, men mangelen på stokkbolt er i min verden en dødssynd. Høykvalitetshagler har ikke slike mangler. de ville vært rettet opp. Og Merkelen eller tyske greenerhagler har aldri påberopt seg å være en best gun. Men gode rimelige hagler på sin tid.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

I din verden virker det nesten som om det kun Browning som teller? :winke1: Men for noen av oss andre finnes det faktisk andre glattborede børser enn Browning. For å trekke paraleller- noen synes litografier av Vebjørn Sand er topp, andre nyter en Rembrandt- en Rembrandt er for andre igjen noe gammelt skit. Smak og behag. Noen av oss nyter å jakte med en velbygd Merkel, kanskje en Arietta- eller for ikke å snakke om en Karl Hauptmann. Slike som oss skyter som regel ikke mange skuddene, vi høster noen orrfugl og kanskje noen ryper. Turen, bålet, børsa og naturopplevelsen betyr mest. Da har det ingen betydning om børsa tåler 100.000- eller 2000.000 skudd.

Personlig liker jeg ikke en standard B25 noe spesielt, den har for meg ingen "skjel" Bortsett fra at den er velbygd og solid har den for meg omtrent like mye skjel som en Star Baikal fra 90`tallet. For meg passer slike børser til å skyte skjærer, kråker og grågås. Ikke til skogsfugl og ryper. Men det er min mening.;-) Håndlaft, Merkel og Karl Hauptmann gjør opplevelsen så mye større.

IMG_20181011_145122.jpg

Edited by asterix
  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

På 8.7.2019 den 11.19, samuelcolt skrev:

Er det H&H, Purdey, Boss merkenavnene som trekker prisene opp så voldsomt på hagler som er 60-70 år gamle, eller kvaliteten/gravyren/det nydelige trevirket?

Ligger masse videoer på Youtube som viser hvordan de lager disse smykkene

Søk på James Purdey and Sons eller Holland and holland

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hva som er "kvalitet" og "dyrt" får være opp til den enkelte.

Noen verdsetter smekkert håndarbeid, mens andre skal skyte mye stål på en leirduebane.

Ingen som sikler på Purdey eller liknende gevær tenker å putte stål i den, ei heller tunge serier på leirduebanen.

Men heller pusse, olje, se på, kjenne - og avfyre de nødvendige blyskudd. Følelser, mann! Eierglede!

Jeg bare skal ha ei slik hagle før jeg dauer.

 

Hvorfor kan man ikke verdsette de gamle gubbene som laga deler og tilpassa for hand i en mørk kjeller i England?

Dette er jo smykker som varer i generasjoner. Og stiger i pris. Minner bare om at der finnes et rikt liv utenfor baneskyting også, sant.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, asterix skrev:

I din verden virker det nesten som om det kun Browning som teller? 

 

Neida, jeg liker også Purdey, HH og et par andre:) men desverre dukker de sjelden opp på finn. Og de kan ha litt vel mye bling om jeg må si det. Iallefall til mitt jaktbruk.  Det fine med B25 er at den dukker opp innimellom. Og en A1 går sjelden over 20000.  Røverkjøp mulig. Jeg har flere og alle har sjelen til far og sønn Browning i seg. Særlig kaliber 20 en med sitt perfekte rekylopererte avtrekk. Ahhh....  Og reservedeler fås tak i enkelt.  De fleste A1 er fra 64-65, etter det ser du få her på berget, på grunn av stadig stigende produksjonskostnader, som skremte fletta av den gjengse norske jeger. Inn kommer Beretta og Merkeler som alle langt langt rimeligere våpen. Jeg liker også masseprodusert 525, særlig med de letta nye løpene, kvalitet. Og det viktigste gjøres for hånd fremdeles. Putt på noen lettere titanchoker så er den fin:)Skulle nesten tro du svingte en A1. Jeg liker også Beretta SP1, selv om jeg har vært hard mot den sett opp mot 525, ankepunktet med SP1 blir rimelig kvalitet uten kvalitetskontroll dog. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hovdeknuten skrev:

Inn kommer Beretta og Merkeler som alle langt langt rimeligere våpen. 

 

...med andre, som alle tilbyr hagler som er minst like bra som Browning 😎 Det universelle kravet er uansett at hagla må passe skytter (og formål). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Bell skrev:

 

...med andre, som alle tilbyr hagler som er minst like bra som Browning 😎 Det universelle kravet er uansett at hagla må passe skytter (og formål). 

Det blir feil. Det har bare gått en vei siden. Og nå som SP1 og Benelli fritt kan kopieres og alle gjør det, kommer de to til å slite, og gjør det. Benelli måtte til og med svare med 828... det sier sitt.  Browning, om det er fra Belgia eller Japan går så det suser. 

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant at det stort sett bare er tyske, engelske og browning som er nevnt i de siste innleggene.

Det finnes spanske hagler helt i kvalitetstoppen både for jakt og leirduer. Vanskene er å vite hvilke som er kvalitet. Japanske produsenter har ikke den lange historien, men både Miroku og SKB lager kvalitetshagler som er fullt på høyde med tyske og italienske. Samarbeidet med Browning gjør det vel litt usikkert hva som er fra Japan og hva som faktisk er produsert i Belgia. Men det selges mye Browning som er fra Japan.

Link to comment
Share on other sites

En hagle som virkelig er kvalitet i mitt hode finnes ikke?

Kunne jeg velg skulle det være færrest mulig deler, men god og holdbar design. Alt metall i rustfri utførelse med riktig varmebehandling, hardforkromming og Cerakote på rette plasser. Jeg er ikke fan av håndtilpasset deler, som gjerne er det fordi produksjonstoleranser suger eller ikke er et tema. I dag kan man da fint lage deler i en CNC som passer bedre sammen enn man får til for hånd. Gravyre og tre kan tweedjegern få holde på med. Jeg bruker Gore tex og vil heller ha uslitelig og uknuselig karbon. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

"... Jeg er ikke fan av håndtilpasset deler, som gjerne er det fordi produksjonstoleranser suger eller ikke er et tema. I dag kan man da fint lage deler i en CNC som passer bedre sammen enn man får til for hånd. Gravyre og tre kan tweedjegern få holde på med. .."

Interessant standpunkt du har. Håper det er mange herinne som respekterer deg for ditt standpunkt, du har så klart min respekt og forståelse. Jeg håper derfor du også kan se at meg og andre herinne har litt følelser knytta til handtverk, og smekre graverte hagler. Og liker det unike, som er skapt av en god børsemaker. Selv om vi ikke har cash akkurat i dag, så vil nok dagen komme. Følelser+Kvalitet+Handverk+Gravyr=Dyr Hagle.

 

Gjensidig respekt for hverandres synspunkt er viktig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Japan og hva som faktisk er produsert i Belgia. Men det selges mye Browning som er fra Japan.

Det står på løpet...det interessante er at kvaliteten økte sterkt hos Miroku etter at samarbeidet dem imellom kom igang. Og siste 525 er den beste noensinne. Mirouku om det gjaldt A5 eller 325,425 klarte aldri å gjenskape hva belgierne gjorde, konstruksjonen ble forenklet for masseproduksjon på en fantastisk måte, men tyngden var merkbar økt, i særdeleshet løpene. Det Browning tok med til japan, var en kvalitetskontroll som gavnet dem begge.

 

3 timer siden, Per-S skrev:

Det finnes spanske hagler helt i kvalitetstoppen både for jakt og leirduer. Vanskene er å vite hvilke som er kvalitet

helt enig!

2 timer siden, Bly skrev:

uknuselig karbon. 😉<span>

Selv siste 2 ordene ble feil..

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Det står ei spansk o/u hagle med sidelåser i nystand på finn til 4900.-. Den er laget av faren til Kemen-brødrene. Det verste er at bruktprisen i Spania er 2-3 gangeren av hva som forlanges på finn. Spanske hagler er et vanskelig tema..

 

Når det gjelder kjønnsløse B25 er det vel bare å oppgradere til lux med noen ferdige Blaser-graveringer som kan limes på.. 8)

 

Det verste jeg vet er "fake" som feks sideplater på bokslås. 

 

Når det gjelder tysk anbefaler jeg et besøk hos Madsen i Våpenbua på Hemnes. Beregn god tid..

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

Jeg håper derfor du også kan se at meg og andre herinne har litt følelser knytta til handtverk, og smekre graverte hagler.

Min greie med håndverk har alltid vært japanske sverd, men når det kommer til bruk så er de stort sett søppel sammenlignet med moderne sverd som har riktig stål geometri og varmebehandling. Bare spør Metallurgen😉. Men det man ikke kan ta fra de gamle og «nye gamle» sverdene er myten og ikke minst håndverket. Og det er vel her «hjernen» ligger begravd. Man kan jo innbille seg hva som helst.

 

36 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Selv siste 2 ordene ble feil..

Ikke hvis du har prøvd å slå ei slegge gjennom en «voksen» dimensjonert karbonkonstruksjon. Da er ord som «uknuselig» veldig beskrivende for hva man akkurat har opplevd😎. Jeg har inntrykk av at mange tror karbon er skjøre greier og noe man må være forsiktig med? 

Koenigsegg brukte f.eks bare en monocoque til alle krasjtestene billen måtte gjennom for å bli godkjent. Det sier litt.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

karbonkonstruksjon

Blir ikke det litt vinglete? Litt som dem som ønsker seg hagler i titan? En høykvalitetshagle må ha litt vekt i seg. Men på de rette stedene, uten balansevekter og slikt. Valnøtten må plukkes ut for styrke, skjønnhet og rekylopptak. Så jeg tror Stål og valnøtt er nok. Litt komservativ må man få lov å være. Problemet med masseproduksjon blir at feks balansevekter er der for at man ikke har noen som balanserer hagla utifra kassa og valnøtten. De vektene blir raskt på feil sted for balansen feinschmekerne behøver. Det er jo nesten umulig å lage nye høykvalitetskonstruksjoner. Det er slutt på de tidene hvor en person kunne alt. Og vi er nok der hvor det meste av kruttet angående haglekonstruksjon (ou/ss)er oppfunnet. Og på sitt beste vanskelig kan forbedres. Benelli skal forresten ha for forsøket...men å trumfe gjennom noe særlig revulusjonerende blir av utallige årsaker umulig. Det er klart at tiden for best guns er over for hvermannsen. Den kvalitet en arbeidende mann kunne få om han sparte noen mnd på 60 tallet, er over. Idag vil man som oftest kjøpe våpen som er laget utifra garantien. Eller så nærmer vi oss det. Hvor lenge er en tyrkisk Beretta kopi ment å vare? Jeg synes iallefall det er en fin tanke at man kan få et håndlaget våpen etter egne spesifikasjoner som garantert vil vare livet ut, muligens 1000000 skudd om man har såpass tid igjen. For mindre penger enn en Rolex.

Link to comment
Share on other sites

@hovdeknuten med karbon kan du gjøre alt du ikke får til med valnøtt bortsett fra estetikken. Balansemessig har man uendelig med muligheter for å få det akkurat slik man vil. Det er ikke nødvendigvis et poeng at en karbonstokk må være ultra lett selv om man kan få til det også. Muligheten du får med karbon er f.eks at du kan legge nesten all vekten i stokken etter kolbekammen i stede for at den blir jevnt fordelt. Da kan du få all vekten inn i rekyllinjen til våpenet.

Jeg har en Beretta i kal.20 som jeg tror veide 2,6-7 kg med original trestokk og var veldig pipetung. Balansen lå langt foran hengselen. Med karbonkolbe økte jeg vekta til 3 kg og la samtidig balansen på hengselen. Det kunne jeg også fått til med mindre vekt, men jeg valgte å legge mye ekstra vekta foran i kolbekammen slik at mest mulig av massen sitter i og mellom hendene, og jeg trenger vekta for å skyte bra nok på jakt.

 

Hvis man sammenligner rekyl i en kolbe av valnøtt mot karbon så oppleves karbon som mere behagelig å skyte med. Jeg vet ikke hvorfor, men det er nokså markant forskjell? Kanskje rekylkreftene fordeles på ulike måter? Prøv to «lette» rifler i litt større kaliber med henholdsvis valnøtt og karbon stokk, og du kommer til å kjenne en forskjell. Sako har stokk i begge materialer med ellers lik utforming (kanskje Browning også). «Plaststokker» er verstingene med tanke på rekylopplevelse. 

 

Jeg tipper at grunnen til at man ikke ser nye gode haglekonstruksjoner er at markede for de ikke eksisterer. Den vanlige mannen skal ha det billigst mulig, og de som har penger skal ha nostalgien med hele pakka inkludert mytene. De vet vel ikke bedre, og har vel heller ikke behov for noe annet? Og det spiller heller ingen rolle når man står i tweed på naboens «golfbane» og skyter «oppdrettsfasan». (Ikke at det er noe som helst galt i det😉, det er bare en annen kultur enn min, som jeg ikke ser gleden i).

Konkurranspskytterene har også allerede det de trenger i Beretta og Perazzi med EvoComp. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, hovdeknuten skrev:

En høykvalitetshagle må ha litt vekt i seg. Men på de rette stedene, uten balansevekter og slikt. Valnøtten må plukkes ut for styrke, skjønnhet og rekylopptak. Så jeg tror Stål og valnøtt er nok. Litt komservativ må man få lov å være. Problemet med masseproduksjon blir at feks balansevekter er der for at man ikke har noen som balanserer hagla utifra kassa og valnøtten. De vektene blir raskt på feil sted for balansen feinschmekerne behøver.

Uenig! Justerbare balansevekter, i likhet med justerbare kolber for kinnhøyde, LOP osv. gjør skytteren istand til å "skreddersy" våpenet etter behovet. Feks kan samme hagle gå fra litt framtung for trap til balansert jakthagle på et par minutter. Justeringer er en pragmatisk tilnærming for å finne det til enhver tid optimale, enten det er svingen med hagla eller skyte liggende og stående med samma rifle. 

 

Justerbare løsninger er kanskje ikke helt kosher på ei hagle for alle, men så foretrekker jeg også industrielt design fra Isny og troen på CNCs nøyaktighet på stål fremfor håndens presisjon 😎

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bell skrev:

skreddersy

Når du bestiller ei høykvalitetshagle så kan du selvsagt balansere hagla etter preferanse innefor rimelighetens grenser.Men hovedtyngden kommer fra kassa og mekanisme. Ikke foran eller på løpet, eller bak inni stokken. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bly skrev:

Hvis man sammenligner rekyl i en kolbe av valnøtt mot karbon så oppleves karbon som mere behagelig å skyte med. Jeg vet ikke hvorfor, men det er nokså markant forskjell? ......

Kanskje det egentlig er overtro og at den følelsen er der for at du ønsker at den er der? Blåser en mye penger på lite, så dukker slike uforklarlige fenomen opp rett som det er.  På godt norsk kalles det Plecebo-effekt..:winke1:

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Bly skrev:

"...Min greie med håndverk har alltid vært japanske sverd, men når det kommer til bruk så er de stort sett søppel sammenlignet med moderne sverd som har riktig stål geometri og varmebehandling..." 

Absolutt ingen betviler kvaliteten i gamle, håndsmidde samuraisverd.

Og i dagens samfunn har sverd - så vidt meg bekjent - ingen bruk...

Så nå trur jeg faktisk du tuller fælt med oss herinne...🤐

 

Foreslår at diskusjonen fortsetter med "hva kjennetegner en dyr hagle".

"Gamle børser bommer best, sa fatter`n!" ;)

Link to comment
Share on other sites

Nei, egenskapene til karbon er godt dokumentert, spesielt i bruk på sykler etc hvor man legger karbon forskjellig i forhold til om man ønsker maksimal stivhet eller fleks. Tre har ingen magiske egenskaper, og velges nok 90% på bakgrunn av estetikk og tradisjon.

 

Når det kommer til håndarbeid vs maskin, vinner maskinen alltid. Problemet er at det som lages med maskin, lages ofte for å spare en del penger. En highend karbon/cnc hagle som Bly nevnte hadde vært spennende.

 

Tør vedde på at det ikke finnes en person som klarer lage noe tilsvarende for hånd som dette:

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

2 timer siden, msteiro skrev:

Nei, egenskapene til karbon er godt dokumentert, spesielt i bruk på sykler etc hvor man legger karbon forskjellig i forhold til om man ønsker maksimal stivhet eller fleks. Tre har ingen magiske egenskaper, og velges nok 90% på bakgrunn av estetikk og tradisjon.

Jeg betviler ikke karbon sine egenskaper, spesielt på sykler, karosseri mm.  Nå var det opplevd rekyl i en trestokk kontra karbonstokk som var en formidable forskjell.  Jeg vil tro det er rimeligere- og mer å hente ved å bytte til en bedre kolbekappe- enn å bytte til en helt lik karbonstokk på feks en 458WM. Men jeg har tatt feil før- og kan sikkert gjøre det igjen. Men troa er viktig. ;-)

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, asterix skrev:

Kanskje det egentlig er overtro og at den følelsen er der for at du ønsker at den er der? Blåser en mye penger på lite, så dukker slike uforklarlige fenomen opp rett som det er.

Jeg er ikke alen om å ha den oppfatningen. Jeg har heller aldri blåst mye penger på lite når det kommer til våpen. Jeg er av typen som vil ha det billigst mulig med mest mulig kvalitet. Noe jeg stadig brenner fingrene på dessverre 😪. Uansett er «rekyloppfattelse» den minste grunnen for å velge et materiale som karbon.

2 timer siden, BC.Airn skrev:

Og i dagens samfunn har sverd - så vidt meg bekjent - ingen bruk...

Spesielt interesserte kutter matter både på kryss og tvers med slike sverd, men det er ikke for alle, og definitivt en snever nisje 😄. Jeg har f.eks vært med på å dele ei død steinkobbe med gammel japansk klinge da jeg holdt på med smiinga som verst for snart 20 år side.

 

2 timer siden, Bell skrev:

Putt en karbonstokk på en F3 så er  du der :)

Det er nok ikke så langt unna sannheten? Kanskje holder det med en F16?

Link to comment
Share on other sites

På ‎06‎.‎07‎.‎2019 den 23.05, samuelcolt skrev:

-Hva kjennetegner en høykvalitets hagle?

-Hvorfor er gammelt engelsk håndtverk ofte mer kostbart enn det som kommer fra kontinentet?

-Hvor mye betaler man for etablerte merkenavn?.

Tror vi gjør lurt i å avgrense litt. Kanskje basere oss på hagler som finnes i dag. Noen stikkord: Mye handarbeid, godt stål, perfekt tilpassing, perfekt blånering, utsøkt gravyr, utsøkt skjefteemne, tett nettskjæring, nydelig balanse. Engelskmennene (de rike) hadde råd til å betale, derfor perfekt arbeide. Var forbundet med status, og da kunne man ikke slurve. Og dermed høy pris. Alt dette henger sammen. Og når vi plusser på ekte følelser, så stiger eiergleden og prisen ytterligere. Slike hagler er nok ikke for Hvermannsen. Kanskje derfor noen av oss blir helt satt ut av videoene i innlegg over. Eller når vi surfer på nettet, ser på Hunters House og blar i gamle våpenbøker. Dette er pur våpenglede. Jeg har sikla på ei sånn hagle lenge, og ja, man betaler for merkenavn, slik er det bare. Og man må ville prioritere. Alle vet hva en Purdey er. Eller en Holland&Holland. Drømmebørser!

Så enkelt kan det også sies.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vist kan man som uhelbredelig våpenetusiast beundre vakre velgjorde engelske sideliggere som fremstår som kanskje det ypperste av kunnskap om hvordan de skal bygges. 

 

For egen del ville jeg likevel fortrekke et våpen som ikke er "dyrere/finere" enn at jeg uten betenkeligheter tar med ut på praktisk jakt. 

Så innom denne kategorien (engelske s/s) våpen tror jeg at for min egen del ville en mere "normalt" priset og med boxlås som en Webly&Scott mod 700, være mere i min gate.- Denne er absolutt like smekkert bygd som de mere eksklusive med sidelås.

Tils videre er jeg fornøyd med å nyte av patina og små merker som påminner om utallige jakter med mine egne litt mere ordinære våpen, slik som en enkel, men velgjort Merkel 8 og Beretta 687 😫

😎

Link to comment
Share on other sites

CNC maskiner kan kun lage det man plotter inn. I utganspunktet ikke noe man gjør for å lage noe unikt.  Eller individuelt,men for å pumpe ut kvanta. Å lage noe unikt med CNC blir veldig kostbart. Da man må gjøre siste del for hånd uansett. Konstruksjonene som har bevist seg selv i generasjoner  må håndlages. Og baseres på utdanning kompetanse og tradisjon. Man kan ikke lage en Purdey utelukkende med cnc. En Beretta SP1 eller Field3 ja. Men det er konstruksjoner tilpasset maskiner, med de kompromissene både pris og fornuft tillater.Om CNC var løsningen, hvorfor kopierer tyrkerne SP1 og ikke Purdey eller Browning? Hva har egentlig masseproduserte cnc produkter bevist og hvor lenge? Blaser feks, ser ut som et bra cnc produkt. Men har noen her veid kaliber 20 pipene? CNC kan lage våpen av høy kvalitet, men ikke høyeste. Iallefall ikke på lang tid. Sannsynligvis aldri. Best guns er fritatt fornuft utifra dagens tankegang. Å lage noe bedre blir vanskelig rett å slett fordi man må spørre seg bedre enn hva? ...

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Våpnene jeg forbinder med det trådstarter spør om er kunst, tradisjon og ikke minst håndtverk. En kan samenligne det litt med "Brudeferden i Hardanger" av Tideman og Gude. Det er unikt- men mange ser heller ikke gleden i det. En kunne tatt et fotografi av samme motiv som var hundre ganger mere detaljert- og laget 1000 vis av  like kopier. Billig og bra- men gir neppe den samme opplevelsen som et maleri. Omtrent på samme vis blir det med en CNC- produsert haglelås og Carbonkolbe. Noen av oss foretrekker håndverket og kunsten- andre et digital foto. Men det er ikke enten eller- det kan kombineres. Smak og behag, alt til sin tid.

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 12.7.2019 den 22.42, Torf skrev:

Det står ei spansk o/u hagle med sidelåser i nystand på finn til 4900.-. Den er laget av faren til Kemen-brødrene. Det verste er at bruktprisen i Spania er 2-3 gangeren av hva som forlanges på finn. Spanske hagler er et vanskelig tema..

 

På 12.7.2019 den 22.42, Torf skrev:

 

Er vel denne du mener: Sarriugarte FS400 Trap hagle selges. 

Hvordan vil denne klassifiseres i denne tråden mon tro? Dersom den er fint laget, har ekte sidelåser må jo dette være et kupp? 

Som Torf skriver er spanske hagler et vanskelig tema...Det var nettopp derfor det innledningsvis i denne tråden ble spurt om merkenavn, og hvor mye vi evt. betaler ekstra for merkenavn. 

Kan denne fine spanske hagla kvalitetsmessig sammenlignes med andre kjente merker? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter hele høsten med en Boss & Co sidelever bygd i 1892, den er i perfekt stand og brukes i allslags vær. Den er så tight i mekanisme/låsing at den kunne vært 100 år yngre enn den faktisk er.

jeg har i tillegg en Purdey til banebruk og fjellrypejakt, den har vært litt mer kranglete (single trigger som ikke likte bending av stokken).

Begge representerer et håndverk jeg aldri har sett maken til, både gravyre og tilpasning stål/tre er av toppklasse.

 

Jeg har også en Italiensk sideligger fra Angelo Zoli, bygd rundt 1985. Sammenligner jeg de tre virker sistnevnte grovere og mindre «livlig» i skauen enn de engelske, som begge har en balanse rimeligere sideliggere kan se langt etter. En kamerat jaktet noen år med en Merkel sideligger som var pent laget, solid og med mål omtrent som Zolien. Den var likevel tyngre og noe grovere i målene. Den vil utvilsomt være fullt funksjonsabel lenge etter at min gravstein er mosegrodd...

Når det gjelder (øst-)tysk stål har jeg inntrykk av at det først var på 90-tallet (og muligens enda senere) at det ble benyttet stål som ga rustproblemer. Min Merkel drilling (90 Lux) fra 60-tallet er helt problemfri, og jeg har aldri vært plaget av rustdannelse selv om drillingen tidvis har gått for lut & kaldt vann.

For de som vurderer engelsk sideligger anbefaler jeg et søk på Guntrader.co.uk, og kjøp fra en forhandler som tilbyr tilpasning! En tur over med Norwegian koster småpenger, og en natt (eller to) på en lokal pub er bonus.

Edited by Nimrod67
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 14.7.2019 den 11.35, hovdeknuten skrev:

CNC maskiner kan kun lage det man plotter inn.

Slik er det også med håndarbeid. Man kan ikke lage noe bedre enn det hjernen får til og omsette i materialet man jobber med. I dag er det slik at om man kan forestille seg noe og omsette det til en tegning så er det nesten ubegrensede muligheter for å lage det med moderne CNC. Dagens maskiner har så mange akser å spille på at de får til ting jeg bare kan drømme om å gjøre med håndverktøy. Begrensningene ligger i fantasien og evnen til å bruke programvaren. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Bly skrev:

håndarbeid

Når noe gjøres for hånd, er det en kontinuerlig vurdering basert på erfaring og kompetanse, ikke fra a til b. Sammenlign det med et håndfilt løp, og et masseprodusert løp, uavhengig av hva noen tror, må man med cnc løpet ta høyde for at maskiner gjør feil. Det og at man som regel i masseproduserte løp må ha plass til utbyttbare choker, gjør masseproduserte løp tyngre, med en helt annen følelse. Men det er klart, cnc kan gjøre grovarbeidet, før man går over til håndarbeid, dette er gjort for å lette arbeidsmengde og holde prisen nede selv hos Fabbri HH og andre høykvalitets leverandører. Men å tro at maskiner kan lage et løp med samme kvalitet og toleranser like sikkert som et håndfilt og menneskekontrollert løp er vi langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...