Jump to content

Hva kjennetegner en dyr hagle?


samuelcolt

Recommended Posts

4 timer siden, BC.Airn skrev:

Månelanding, ja... Skaffa meg for artig ei ny TOZ Coach Gun 12/70, 51cm løp, utvendige haner. Trodde nesten låskassa var gravert da jeg pakka opp. Hmmm. Dro bort fettet med ei oljefille, og oppdaga raskt at det var både grove maskineringsmerker og ujevne kruseduller hist og pist på låskasse og utvendig løp. Blånering, tjaaa… må ha vært mørkt lenge i den kjelleren. Speilblanke løp innvendig - var vel her de så lyset!

Er fremdeles usikker på hvordan pokker menneske eller maskin kunne få til dette :forvirra:

 

tja, dette er vel et billig  verktøy til westernskyting som har lite til felles med dei haglene vi belyser her. reiner likevel med at den l fungerer...

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bly skrev:

@hovdeknutenJeg hører hva du sier, men jeg tror ikke du skjønner hva du 

Først må du forklare hvor du tror  sot brukes, og hvorfor man bruker sot på en høykvalitetshagle. Og så må du forklare hvor du mener at det er nødvendig på en rifle (ikke si dobbeltrifle, det er juks)...😁

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, mp18 skrev:

 

tja, dette er vel et billig  verktøy til westernskyting som har lite til felles med dei haglene vi belyser her. reiner likevel med at den l fungerer...

Absolutt. Som med alt annet vi sammenlikner håndbygde engelske hagler med ☺️

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, hovdeknuten skrev:

Først

Før hva da? Tenker du at jeg skal redegjøre for hvordan en hagle bygges, og så skal du redegjøre for hvordan man bygger rifler? 

 

Sot er den «enkle» og antagelig den billigste måten å få ting til å passe sammen 😉

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

På 23.7.2019 den 23.43, Bly skrev:

Før hva da? Tenker du at jeg skal redegjøre for hvordan en hagle bygges, og så skal du redegjøre for hvordan man bygger rifler? 

 

Sot er den «enkle» og antagelig den billigste måten å få ting til å passe sammen 😉<span>

 

På 23.7.2019 den 16.18, Bly skrev:

hovdeknutenJeg hører hva du sier, men jeg tror ikke du skjønner hva du sier😉

Det var nå bare et spørsmål om hva du mente jeg ikke forstod:) Det er tydelig at du ikke forstår hvor sot brukes, og hvorfor på et brekkvåpen. Og hvor du mener en rifle har behov for slike toleranser. 

Link to comment
Share on other sites

@hovdeknutenFor å begynne på begynnelsen, jeg nøster; Du påstår at kravene til toleransen i ei rifle ikke er like viktige/nødvendige som på et knekkvåpen, da fortrinnsvis ei hagle? Da er min påstand at du kanskje ikke skjønner kravene til toleranser i ei rifle/boltrifle. Det å bruke soting som indikasjon i produksjon av ei boltrifle gir lite mening. Man kan bruke måleinstrumenter og tolker til dette😉 Hovedprinsippet er å holde alt 100% symmetrisk om løpsaksen. Alle avvik vil gi tap av presisjon. Det er f.eks minst like høye krav til at sluttstykke har full kontakt der låsingen foregår og kanskje til og med enda mere kritisk enn at baskyle og løp på ei hagle har samme nivå av kontakt. På ei hagle med dårlig tilpasning vil man neppe merke så mye til det enn at den slites ut fortere enn nødvendig. På ei rifle vil man mest sannsynlig ende opp med at den skyter dårlig. Er man i tillegg hjemmelader følger en del andre problemer også med. 

 

I diskusjonen om forståelse av soting på knekkvåpen hadde jeg ikke uttalt meg om om jeg ikke hadde noe forhold til det. I motsetning til mange som bare leser reklamen (jeg sier ikke nødvendigvis at du gjør det, jeg kjenner ikke din bakgrunn) så har jeg jobbet mye med stål, i form av smiing, herding, sveising, essesveising, lodding (myk og hard), sliping, polering, filing og maskinering (sponfraskillende). Jeg vet nokså mye om hvordan stål oppfører seg i disse prosessene. Jeg har et forhold til toleranser og vet litt om hvordan man kan oppnå de. Jeg har faktisk også prøvd soting og filing for å tilpasse deler. Riktig nok ikke på et knekkvåpen, men jeg har som sagt prøvd. Jeg er selvfølgelig ikke på nivå med gutta som gjør dette daglig hos H&H. 

 

De fleste jeg har sett som lager knekkvåpen lager låsekassen og løpsblokka i en CNC. Jeg tipper de lager løpsblokka overdimensjonert siden det skal loddes inn to piper i den. Kuken med å lodde er at man må tilføre mye varme som gjør alle morsomme ting med spenninger i stålet og toleranser. Jobber man varmt nok vil det også være oksidasjon i overflaten. Jeg vil anta at om de har en bra CNC og god kontroll på verktøy og prosess så har de kanskje mulighet til å holde toleranser på 2/100 deler. Det hadde i mitt hode holdt i massevis til formålet. Og jeg tipper at om man kunne på fornuftig vis måle pasningen mellom løp og støtbunnen i kasse så hadde nok det vært nærmere sannheten for en håndfilt tilpasning enn 1/1000 del, som er en absurd toleranse å hoste opp. Hva er da forskjellen fra en flate lage laget på en CNC kontra med fil. En flat som er filt vil være full av topper og bunner og har derfor kanskje bare 50% kontakt mot nesten 100% på en CNC. Jeg holder en knapp på at CNCen gjør det best. Skulle det mangle noe kan man også legge på hardforkromming. Men det er krevende.

 

Uansett tilbake til hvorfor man velger å bruke fila. Uten at jeg vet så kan jeg tenke meg til at siden man lager få utgaver, alt er custom, man prioriterer ikke å ha super kontroll på CNCen med alle jigger, prøving og feiling, produksjonstid og annet uforutsett faenskap det medfører som f.eks mye svinn i produksjonen på deler som ikke holder toleranser, så velger man minste motstands vei som er soting og filing for å oppnå det man ønsker.

 

Optimalt så ønsker man minst mulig «slakk» mellom løp og støtbunnen i låsekassa «når løpet lukkes». Det gir mindre slitasje spesielt siden flatene ikke er veldig hard eller har noen former for slitasjesjikt. Det gjelder spesielt for løpet. Løpet er «lagret opp» mellom hengsel og lås, desto større disse kontaktflatene er jo mer har man og fordele belastning og slitasje på. Man oppnår tilstrekkelig resultat med sot og fil, hvor sot indikerer «kontakt» mellom flatene man filer på. 

 

Dette ble kanskje ikke verdens beste utgreiing, men jeg orker ikke skrive alt ned i minste detalj. Det er omfattende å forklare alle aspekt som inngår. Noen skriver bøker om det...😪

 

 

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

har selv jobbet med verktøymaskiner, og vedlikehold av både manuelle og styrte maskinerings senter/dreie/frese maskiner.har også jobbet mye med pasninger / tilpasninger manuelt på vertøy etc.har også vert med på rep av div maskiner som har vert gamle nok til at deler/rep ikke gjøres med å sjoppe nye deler. stikkord er påleggsveis autogen eller pinner,tig og ny tilpasning. jeg orker heller ikke som Bly  å skrive en bok om dette på kammeret da det ville bli lang kjedelig lesing og diskusjoner , samt mange variable uforutsette utfordringer m.m.. i starten min så var det ikke sot men blåfarge  vi brukte på håndtilpasninger. står sikkert noe om sot tilpasninger i gamletestamentet for spes intresertre....😉.jeg mener også at en maskin tilpasset pasning med noe overmål er gode slitesterkesterke låsinger. overflaten til maskinerte flater skal self ikke være altfor grove. det som noen bruker sot og fil til gjør gjør mekanismen av seg selv med olje fettfilm på under bruk. vi bruker også grov-middel-fin - slipepasta til tilpasning ved behov,og kontrollerer med blåfarge til slutt.jeg mener da at delene sliper seg naturlig til i konstante vinkler fra mekanismen i seg selv med olje/fett film ,   og ikke fra en frihånd håndfilt person med naturlig variabel menneskelig dagsform...

 

har Browning dokumentasjon på at alle manuelle tilpassninger fra alle arbeiderene på den del av jobben er like gode så bøyer jeg meg i støvet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere leser grundig gjennom pdf dokumentet som @samuelcolt linket til, så vil dere oppdage at det er to plasser som 1/1000mm er nevnt.

 

1. Our gunsmiths ensure that each adjustment is accurate  to 1/1000mm.

 

2. By using the carbon generated by the flame of an oil lamp (one thousandth of a millimetre thick), the gunsmith can see where there has been  friction between the barrels, action frame and fore end iron. He then makes any necessary adjustments until it is perfect.

 

Hvis dere også søker etter ordet "sound", så forekommer det fire plasser.

 

1. At this point the breach closing is so smooth and firm that it has its own distinctly audible characteristic, a fabulous click with perfect resonance. This is the famous ‘Browning sound’. 

 

 2, 3 og 4. He listens for the characteristic sound you will  hear every time you open or close your gun. It’s a perfect sound.  A sound that tells you that it’s  a gun from the John M. Browning Collection.

 

Så det Browning (i Liege) oppnår med å bruke sotlampe og håndverktøy i sammenstillingsfasen av produktet, er ei hagle som har rette feelingen (lyden) når man åpner og lukker hagla.

 

Jeg har selv en B525, og det er godt nok for meg 🤪

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, hovdeknuten skrev:

hva f

Jeg var helt sikker på det skulle ramle ut minst en ferdig børse etterhvert som omvisningen fra maskin til maskin fortsatte, men dæven, plutselig dukka det til og med opp en kis med sotlampe? Og derfra og ut, grøss og gru...

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

skulle vert artig hvis filmen hadde vist hvilket verktøy som ble brukt for å tilpasse siste tusendelene, og hvordan dei gjorde det. sot kontrollen vi fikk bilder av kan  i filmen brukes til å "bare"  bekrefte at maskinene allerede har gjort jobben  innforbi toleransene. 

treverk arbeidet og stokk emner derimot viste filmen noe håndarbeid på , men hadde vert gøy å sett mer nettskjæringer tilpassninger etc også. haglen er uansett  stortsett mye cnc  arbeide noe jeg syns er en fordel selv på dyre børser. på håndgravyrer og div håndutskjæringer på tre eller baskyle på topp kvalitets børser derimot er imponerende og som kunst å reine hvis vakkert utført.

Edited by mp18
Link to comment
Share on other sites

har vært med på å skrape inn hvitmetall lager og aksel lagrer. dengang i mye større dimmensjoner enn hva man finner på en børse. fort å få et feilskjær på fine flater med slikt verktøy. jeg heller heller mot varsom hånd med nålefil etterfylt av fint oljebryne eller rett tolk med fin slipepasta.poleres til slutt uten å endre anleggflaten/vinkel.. skulle vert inntresant å fått vite hvordan man fjærner tusendeler med skjærende verktøy på frihånd uten å få riper og  vinkel/kontaktflate avvik.

Link to comment
Share on other sites

https://shootingsportsman.com/browning-b15-beauchamp/

En fin artikkel om B15, altså deler fra Mirouku som sendes til Belgia for håndtilpassning. 

 

Og enda en som tar for seg hva som skjer etter at kompetent personell fortsetter der CNC stopper.

https://www.shootinguk.co.uk/reviews/shotgun/browning-b15

 

Selv Purdey, som Browning har gått samme vei, og laget en økonomimodell.

 

https://www.shootinguk.co.uk/reviews/shotgun/purdey-sporter-shotgun-review

 

Price is just what you pay, but value is what you get. 

 

https://www.hollandandholland.com/videos/gunmaking-film/

 

Apropos verdi:)https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DREpWLlWFCbA&ved=0ahUKEwimor7bju_jAhXyoosKHShJD-AQo7QBCDYwBw&usg=AOvVaw0YL1x2Y8bdj3fDd66GbtCn

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

Ingen håndlaget Engelsk, Tysk eller Italiensk børse, men en i mine øyne meget interessant børse i fra nabolandet har blitt min favoritt.. Benyttes av og til i steinur, men ikke i de mest krevende områdene jeg jakter i, der må en masseprodusert Beretta i form av en SV10 ta "støyten" i så måte. 

 

Meget interessant tråd dette. 🙂

IMG_20190926_155740.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...