Jump to content

Hva kjennetegner en dyr hagle?


samuelcolt

Recommended Posts

-Hva kjennetegner en høykvalitets hagle?

 

-Hvorfor er gammelt engelsk håndtverk ofte mer kostbart enn det som kommer fra kontinentet?

 

-Hvor mye betaler man for etablerte merkenavn?

 

-Enkelte, eller mange kanskje, hevder at gamle tyske hagler er betydelig mer påkostet enn moderne utgaver i form av håndtverk. Det er de som hevder at moderne CNC-produserte våpen ikke er like fint laget som eldre hagler. Betyr det noe i praksis, eller er det følelser det er snakk om?

 

-Har snakket med en autoritet på området her i Norge, og vedkommende mente at "alt var bedre før". Det ligger forholdsvis mange eldre Merkel 200/201 hagler på Finn.no. Nye Merkel er høyst priset. Er en laget før murens fall bedre/finere enn en ny? Hvordan var stålkvaliteten på hagler laget i gamle Øst-Tyskland sammenlignet med det stålet som brukes nå?

 

Dette er noen spørsmål jeg ikke har funnet gode og troverdige svar på. Kan de kunnskapsrike kammermedlemmene bidra?

 

Merk: Skriver kunnskapsrike, for å ikke starte en tråd som utarter seg til noe sånt som: "Hagle XXX er bra, for det har jeg".

 

På forhånd takk.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I overskriften brukes begrepet "dyr hagle"

I teksten brukes begrepet "høykvalitets hagle"

 

Dette er to ulike ting, Dyr hagle kan være en hagle som er overpriset og der produsenten og leveringskjeden har en ublu fortjeneste. Men det kan også være en hagle som faktisk er dyr å produsere på grunn av kvalitet at prisen ikke er ublu.

En høykvalitets hagle vil jeg definere som en hagle som tåler enormt mange skudd uten å bli slitt samtidig som den er optimalt tilpasset tiltenkt skyteform slik at den er både egnet og komfortabel å bruke. Det innbefatter vekt, skuddbilder, samskyting og utforming/tilpassing til skytter. Det estetiske kommer også inn som en faktor.

Kvalitetshagler har meget god tilpassing mellom alle bevegelige deler og stålet er polert og herdet slik at en tynn oljefilm faktisk hindrer slitasje. Riktig overflatehardhet, ingen slark og bæreflater som er store nok til at det ikke blir deformasjoner i stålet ved skyting hindrer at slitasje og slark oppstår.

Slikt koster arbeidstid og derfor blir prisen høy. Det finnes både tyske, østeriske og spanske hagler som kvalitetsmessig kommer opp mot de tradisjonelle engelske.

På konkurransehagler er det ofte italienske over/under hagler og Browning/Miroku som er markedsledere, men kravene til kvalitet er mye det samme.

Så kvalitet koster, men da har en hagle for flere liv. Det fantes en Boss hagle på Eley fabrikken som vist nok hadde skutt flere millioner skudd.

Som en kuriositet kan nevnes at et Vickers maskingevær ble testet med kontinuerlig skyting i en periode, det ble skiftet noen løp og enkelte smådeler, men etter testen ble våpenet bedømt som "ikke nevneverdig slitt".

Da hadde det skutt 7 millioner skudd. Så det er ikke bare hagler som kan ha kvaliteter som gjør at de varer "evig"

Link to comment
Share on other sites

Ser at det ofte refereres til engelske hagler og at spanske, italienske og tyske hagler vurderes opp mot disse. Er det H&H, Purdey, Boss merkenavnene som trekker prisene opp så voldsomt på hagler som er 60-70 år gamle, eller kvaliteten/gravyren/det nydelige trevirket?

 

Hvorfor er tyske hagler produsert på 1940-50-60 tallet så veldig mye rimeligere? Dette til tross for at disse gjerne har langt mer omfattende låsemekanismer, som Greener bolt osv?

 

Snakker vi altså om merkenavn eller kvalitet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

J&F selger nye Krieghoff K80 hagler og det koster gjerne 125.000.- eller utstillingsmodellen som annonseres nå til 97.000.- Dette må vel være et eksempel både en dyr hagle og en høykvalitetshagle som tåler ufattelig mange skudd. ?

 

 

Edited by samuelcolt
Link to comment
Share on other sites

På 8.7.2019 den 9.45, Per-S skrev:

Det fantes en Boss hagle på Eley fabrikken som vist nok hadde skutt 

Boss har alltid vært for dyre, selv kongen av england, syntes de var i overkant kostbare. Og brukte noe annet. Det de derimot testa med var en B25 A1. Eller faktisk 2 stk. I hovedsak for å teste skuddbilde, følt rekyl, og hastighet på hagl på 20 m.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

På ‎06‎.‎07‎.‎2019 den 23.05, samuelcolt skrev:

Har snakket med en autoritet på området her i Norge, og vedkommende mente at "alt var bedre før". 

Om ikke riktig alt, så kanskje noe var bedre. Før internett. Før mobiltelefon. Den gang man hadde god tid, og visste å verdsette godt handtverk. Og børsemakere som var stolte av sitt yrke, sitt arbeide. For tredve år sia fikk jeg holde i ei Purdey, en kar i by`n hadde ei slik. Ikke mange som har holdt ei slik. Var visstnok del av et haglepar, som på et tidspunkt dessverre fikk skilt lag. Detaljert gravyr, glatt mekanisme, vanvittig treverk. Men jeg var fascinert av dette merket, å få holde i ei slik ei, tror ikke den var lufta så veldig ofte. Og minst like fascinert ville jeg nok vært i dag!  Og her er vi kanskje i kjernen; Følelser, irrasjonalitet i menneskets sinn. Du kan ha ei nydelig Perazzi - men hva er det vel sammenlikna med en Purdey? Eller Holland&Holland?

 

Høykvalitet kan godt være ei gammal Star som har vært med i flere generasjoner og aldri svikta. Eller ei Traphagle som har gått hundre tusen skudd, uten problem. Jeg tror vi lett snakker om følelser fra en svunnen tid, hvor perfekt handtverk utøvd av en lidenskapelig børsemaker er i høysetet.  Kanskje et ledd i en familietradisjon. Slike følelser kan vanskelig måles eller settes opp mot et våpen hvor mål plottes i ei maskin, og delene spys ut.

 

Jeg har hatt ei fin Merkel hagle, og ei fin, påkosta AYA XXV. Ble ikke brukt så mye.

Purdey er en annen klasse, følelsesmessig. Men uoppnåelig for de fleste av oss - kanskje derfor.

Kanskje noen herinne som har slike mesterstykker.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Kjennetegnet på en dyr hagle er vel at den har en høy pris?

 

Egentlig ikke, en Merkel får du for en lavere pris enn de fleste billige nye hagler.

Istedenfor å bruke 8-10000 på en helt ok ny hagle ville jeg vurdert enten en brukt Beretta/Browning, eller en Merkel til 5000 og brukt et par tusen på å restaurere den til nærmest ny stand. 

Link to comment
Share on other sites

Det får være din personlige mening, en Merkel er betydelig dyrere å produsere enn nye rimelige hagler, hva markedsprisen er på bruktmarkedet har ingenting med det å gjøre.

TS spør spesifikt om hva som gjør en hagle dyr, og det er som regel detaljfokus, håndverk og kvalitet på delene, noe en Merkel har.

Link to comment
Share on other sites

På utenlandske forum har jeg ved et par tilfeller sett hint, antydninger om at stålet på gamle hagler laget i Øst-Tyskland ikke har den beste stålkvalitet, uten at dette har blitt nærmere belyst. Det ligger en Merkel på Finn.no nå der løpsstålet er merket Krupp Stahl, Germany altså laget etter murens fall). De som er laget bak muren har jeg sett merket Spezial Laufstahl og GDR. Noen praktisk forskjell i stålkvalitet?

Link to comment
Share on other sites

@bobby Njaja, det er klart, en pleiber som tror man kan jakte fjellrype med tyrkerauto i kaliber 12 kan da egle på seg hvem som helst. 😉

 

The devil is in the detail, og det gjelder hagler også. Noen av oss mener det er mer sjarm og sjel i et håndlaget våpen enn i ett som er optimalisert for å kunne cnc-maskineres til lav kost, uten at det nødvendigvis har så mye å si for funksjon. 

 

En yrkesskade er at jeg normalt regner håndtilpasning som sikkert tegn på dårlig konstruksjon, ukvalifisert produksjonslinje eller begge deler, men det skal jeg holde kjeft om nå...

 

Det er mange fine, tyske hagler på bruktmarkedet som prises lavt, delvis fordi "ingen" vil ha en sideligger i kal 12 med faste choker. Merkel 20x er et unntak, kanskje fordi den er o/u, kanskje pga en slags retro-mote. Det er ikke helt uten grunn at østeuropeisk stål fra 70-tallet har frynsete rykte.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, msteiro said:

 

Egentlig ikke, en Merkel får du for en lavere pris enn de fleste billige nye hagler.

Istedenfor å bruke 8-10000 på en helt ok ny hagle ville jeg vurdert enten en brukt Beretta/Browning, eller en Merkel til 5000 og brukt et par tusen på å restaurere den til nærmest ny stand. 

 

Det var dette jeg gjorde, kom over en fin Frerick Williams boxlock ejector på Finn for noen år siden, produsert i Birmingham i 1905-07 en gang. Betalte 5000kr, og har kost meg hver gang den er med ut på jakt siden.

Den ble erstatning for en tyrkisk produsert slarke pumpe, som jeg måtte gi bort for å bli kvitt.... (impulskjøp til mitt forsvar)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svigers gjør det samme med sin Merkel.

Selv om den har vært brukt flittig og omtrent aldri renset i løpet av 30 år i hans eie, var den fortsatt utrolig tight og fin. Etter skikkelig dyprens og oppfriskning av stokken ble den et smykke.

Link to comment
Share on other sites

"Det er ikke helt uten grunn at østeuropeisk stål fra 70-tallet har frynsete rykte."

 

Sukk, ja, det var det da. Kan noen utdype?

 

Ser på disse nydelige Merkel-haglene på Finn.no og kjenner må-ha begjæret, men garderoben er full og lommeboka tom. Elendig kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg kom med halvkvedet vise; jeg har førstehånds erfaring med at Brno fra 70-tallet hadde gørrstål. Østtyske hagler fra samme periode har det også til tider (men på langt nær alltid!) og de har lett for å ruste. Derfor regnes det som sikrere å kjøpe 50- og 60-tallsmodeller enn medio 70-talls. 

 

Problemet er mao at man vet ikke helt hva man får. 

Link to comment
Share on other sites

Det er stadig kupp å få om dagen.

Jeg har akkurat kjøpt en fin Browning B25 A1 for 6500.-.

Nypris idag er vel fra 125k og oppover. Som regel er det mye oppover fordi de som handler i dette segmentet skal ha gravyre og fint treverk.

 

Det ligger flere fine B25 i enkleste kosmetiske utgave på finn fra ca 20-35k. Det er også egentlig røverkjøp. Jeg vurderte sterkt en av disse før den jeg køpte kom seilende inn fra venstre..

Søk "b25" på finn og sammenlikn de enkle mot Black Duck'en ( som er ca 30k overpriset sammenliknet med priser i utlandet) 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva som kjennetegner kostbar/dyr er jo litt individuelt, men håndtverkskvalitet og materialkvalitet blir en gjenganger.

 

Jeg har den optimale hagla i skapet etter egen mening, en tidlig serienr Flodmann. Den er ikke like smekker som en Purdey eller vakker som en Merkel, men den er konstruert av en mann som brukte hele livet sitt på skyting, og utviklet sin egen skytefilosofi som han så konstruerte ei hagle for å passe inn i. Han har altså konstruert det hele, og produsert alle delene selv fra ei treblokk og ett par stykker stål - han har til og med trukket løpene selv. 

 

Denne kombinasjonen, samt det faktum at jeg var så heldig å kjenne ham før han forlot oss, gjør den optimal for min del. 

 

Det produseres fremdeles noen få stk i året av dem av de som overtok patentene, sist jeg sjekket var startprisen 140000 sek, men jeg ville aldri byttet den jeg har mot en nyprodusert. 

 

/D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hovdeknuten skrev:

Jeg har sett den. Om den gikk under 20000 så ville den vært min:) men hva skal man selge for å få plass der??? 

 

Trenger ikke selge noe hvis man tar seg en konkurranserunde på OL-trapbanen..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd: Fordi ti gode spørsmål er bedre enn ett godt svar.

Tror heller ikke det finnes gode svar på alle spørsmålene. Derimot gode diskusjoner. Noe forskjellig hva hver enkelt legger i "kvalitet" og "dyrt". Vi styres ofte av følelser, og de er gjerne preget av irrasjonalitet, og er sjelden fornuftsbasert (heldigvis!). Men kommer i direktelink fra hjertet. Mens handlinger oftere er preget av fornuft, behov og konsekvenstenking (huff!). Derfor er det oftest bunken cash som i stor grad styrer våre våpenkjøp. Man kan som oftest ikke handle på følelser…man må gjerne prioritere (les: velge bort). Og da velges gjerne dyre våpenkjøp bort. Men bunker med cash=større handlefrihet. Man kan da handle ut fra følelser, sant…

Mens brorparten av oss herinne finner våre egne forklaringer som underbyggelse av eget kjøp. Fordi vi ikke har noenoghundretusen å legge i ei engelsk handlaga hagle, f.eks. Vi er nødt om å prioritere.. For ærlig snakka: handlaga engelsk hagle er det ypperste. Følelsesmessig sett. Oftest en våt drøm.

Så derfor vurderer vi gjerne kvalitet og pris i forhold til egen bunke cash, og egne behov. Da er det faktisk lurt å legge aua på eldre, brukte, tyske hagler. Disse er kraftig undervurdert. I gamle DDR satt gode våpensmeder og lagde hagler nærmest for hand. Bortimot null betaling, men dyktige var de. Nydelig treverk også på noen hagler. Gravyre også pent utført, for hand. Har sett noen få.

Det er noe med det å eie spesielle våpen, handlaga, custom, noe som er helt spesielt, unikt. Og ja, navnet har noe å si. Se på dybden i noen av de eldre Merkels gravyre...den er fin. Så ja, godt kompromiss. Men en sjøl må finne ut hva som betyr mest. Takk til @samuelcolt for en interessant tråd.

Link to comment
Share on other sites

Interessante og gode tanker BC.Airn og gode fakta omkring stålkvalitet boble. 

 

Kan en så skyte stål i disse noble gamle haglene? Sendte spørsmål til Krieghoff ang. dette og en K. Teck Torf var så snill å selge meg. Svaret: Hagla di er produsert i 1970 og du kan skyte stålhagl opp til 3.00mm størrelse. Så lerduehagl går fint. Bra!

Tips: Til dere som har 20 kaliber hagler: GMax har lerdueammunisjon til kroner 2,30.- dersom en kjøper en kartong med 250 skudd eller mer. Fikk, da jeg spurte, til svar at dette er noe de kjører fast. Stemmer det, er det gode nyheter. 

Link to comment
Share on other sites

Takk Torf, men den hagla har gitt meg følgende problem: Jeg har lyst på flere gamle flotte hagler! 

 

Jeg har bevisst holdt en saklig tone her av frykt for å skape en het og kanskje usaklig debatt, men nå tillater jeg meg å spisse tonen litt: Dersom man nå skulle få lyst og råd til nevnte hagler, hvilken skulle man gå for dersom formålet med den var å lufte den litt på banen av og til og ha den som sofakos til maltwhiskeyen?

 

Merkel 200/201, Browning B25, Flodmann eller noe annet i samme sjanger? 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Torf skrev:

Det er stadig kupp å få om dagen.

Jeg har akkurat kjøpt en fin Browning B25 A1 for 6500.-.

 

Det må vel være et bra kjøp ja! Hvilket år er den fra?

 

Når man ser prisene enkelte brukte kvalitetshagler går for, er det egentlig sprøtt at folk kjøper nytt. Fantastisk mye flott tysk, belgisk og italiensk og innimellom spansk. Har inntrykk av at det er sjeldnere å gjøre kupp på engelsk, men det er vel unntak der også.

 

Men det er stor fordel å teste hagla før man vippser over feriebudsjettet. En kompis kjøpte en "pent brukt" B125 F1 usett, og den var slarkete som en tight baikal... Hadde vært artig å visst hvor mange nuller det er i antall skudd i den hagla.

Link to comment
Share on other sites

Om Bøhler Antinit:

 

Det er nesten helt rustfritt så pipene blir ikke krommet.

Det har også overlegen styrke/slitestyrke så pipene kan være svært tynne.

Det kostet mer pr kg enn vanlig toppkvalitet våpenstål kostet pr tonn.

Det produseres ikke lenger. Bare Beretta som har restlager.

Gamle Beretta ASE 90 ( SO bokslås ) ble produsert med både BA og Excelsior pipestål. BA haglene holder seg best i pris.

Krieghoff sluttet med BA når de gikk tomme. 

 

Er er et 10 år gammelt utsnitt fra Shotgunworld. Hus at haglene det snakkes om her er 200K+ hos Schou:

 

Boehler Antinit barrels were considered the premium steel used in Beretta's manufacture of SO and ASE 90s. I have seen the later versions of the ASE Golds (Greystone titanium nitride receivers)barrelled with both steels. The inherent qualities of the steel aside, Boehler Antinit is extremely costly in comparison and barrels usually exceed $2000-2500 in cost. That is approximately $1000-1500 more than comparable Excelsior steel barrels. Whether they are worth the premium is up to you, but most Boehler Antinit barrelled Berettas I have had my hands on had a special feel and handling characteristics that I favor. That said, you must also remember that these same guns coming out of the SO shop have a lot of hand finishing and tweaking to get them just right, so who knows for sure?

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

En B25 A1 i dagens norske marked er et kupp. Som selger vil du vil slite hardt med å få over 20000. Selv om de burde gått for det dobbelte. Den black ducken ville jeg nok kjøpt for 40-50000 idag. Muligens 60000 imorgen. Men det ville vært maks. Du kan bestille deg en ny B25, få den sånn som du vil ha og møte de som skal lage den. inkludert et fabrikkbesøk hvor du blir henta og kjørt tilbake til flyplassen for ca 13000 euro. Eller rundt 130-140 000. B25 har alltid vært laget av høyeste kvalitet, men jeg foretrekker ca 60 - 65 Og fra 1990 til DD. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hagla i hus. Venter på tante blå.

Har en kompis som er børsemaker/spesialist på hagler. Han skal pusse den opp for meg.

Han er også ofte hos Beretta og i småindustrien der nede. Det er skjeftemakere i nærheten som har "ferdige" skjefter til B25 i alle kvaliteter og mål. Tom de "grønne" stygge lakkerte. Mulig jeg kjøper nytt bakskjefte hvis det ikke skulle passe meg ordentlig. 

 

Kompis kjøpte forøvrig en "ny" B25 trap med Broadwayskinne i orginal brun koffert for 8K for noen år siden i butikk. Den hadde garantert ikke gått 100 skudd etter den kom fra fabrikk. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, samuelcolt skrev:

De to rimeligste på Finn.no akkurat nå: en B25 A1 Super Trap til 16.500.- og en 25 til 21.500.-  Begge med 76cm løp. Er det noen praktisk forskjell på dem?

 

Det er jo Beretta 686 priser dette:-)

Supertrap'en er ren konkurransehagle til OL-trap med full/full. Laget i kun 80 eks. Man kan stille inn treffpunkt på løpene i forhold til hverandre. Denne tar bare bly og det er vanskelig på bane i Norge. Selv om bly er lovlig på skeet og OL-trap er det alikevel forbudt å skyte annet enn stål på Løvenskiold i hvertfall.

 

Den andre til 21500.- er et røverkjøp. Jakthagle med 76cm løp. Det er denne jeg hadde tenkt å kjøpe.

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Torf skrev:

Om Bøhler Antinit:

 

  coming out of the SO shop have a lot of hand finishing and tweaking to get them just right, so who knows for sure?

 

 

Det er jo en subjektiv mening da. Velger å anta at stålkvaliteten i antiniten ikke er noe annet enn godt stål etter dagens std. Når du håndfiler et løp riktig. Da vibrerer de mindre under avfyring, iallefall så lite at du ikke merker løpsvibrasjonen. De er perfekt runde og synger som ei klokke. Tonen er lik på begge løp. Det er en fin test forresten det, når du får børsa di torf:) 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Registrerer nå en mer praktisk tilnærming, og diskusjon av konkrete kjente merker. Baneskyting nevnes i økende grad, og det er naturlig da det åpenbart er mange baneskyttere herinne. Men det er også et marked for rein våpeninteresse, hyggeskyting, jakt. Og slike våpen brukes ikke til lange serier på bane. Hunters House i Danmark https://huntershouse.dk/kat183-Klassiske-våben/ har flere engelske kvalitetshagler. Deres nettsider kan være verdt en titt. Men da snakker vi handlagde og –tilpassa klassiske eldre hagler. Det er en grunn til at disse prises noe høyt: Godt handtverk fra gamle børsemakere. Men ingen bruker disse til tunge baneserier, de er ikke beregnet for slik bruk. Lette flukthagler, ingen kolbekappe, kjennes i skuldra. Nevner disse haglene, mest for balansens skyld. Kanskje litt fordi jeg sikler på ei slik sjøl. Noen er faktisk humant priset også. Men kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Det er jo en subjektiv mening da. Velger å anta at stålkvaliteten i antiniten ikke er noe annet enn godt stål. Når du håndfiler et løp riktig. Da vibrerer de mindre under avfyring, iallefall så lite at du ikke merker løpsvibrasjonen. De er perfekt runde og synger som ei klokke. Tonen er lik på begge løp. Det er en fin test forresten det, når du får børsa di torf:) 

 

Bøhler Rasant tilsvarer moderne våpenstål idag. Her er en beskrivelse av gradene fra Bøhler. FN har tilsvarende system på stålkvalitet.

(12 unser er ca 340g)

 

For many decades, Boehler steel from Austria has been regarded as a high quality barrel steel. There are at least three different grades of Boehler barrel steels, each with different tensile strength, elasticity and weight characteristics. A gunmaker building a standard 12 gauge SxS with 70mm chambers may select Boehler Rasant steel for a pair of 70cm barrels. Use of thinner wall Boehler Antinit NG steel will result in a barrel weight reduction of approximately 6 ounces. Use of even thinner wall Boehler Super Blitz steel would reduce the barrel weight by 12 ounces. Despite the differences in barrel wall thicknesses which provide the weight savings, each grade of steel provides the required strength and elasticity needed for safe usage of 12 gauge, 2-3/4" ammunition.

The differences in weight between the grades of steel permit having a gun with extra barrel sets of different lengths (within reason) yet, having the same weight as shorter barrels to maintan proper balance and dynamics of the gun. After the grade of steel is selected, the quality of machining, bore concentricity, polishing, maintaining tolerances,
regulation and assembly all determine the quality of a barrel.
Link to comment
Share on other sites

Et høykvalitetsvåpen skal ikke vibrere merkbart under avfyring, da må hele våpenet være satt sammen av børsemakere med erfaring. Det er også et samarbeid mellom dem og stokkmakerne. Og ikke minst børsemakere som kontrollerer børsemakerene. Og en kvalitetskontroll ned på minste detalj før den overleveres til kunde, som nok mest sannsynlig har betalt sitt og skal være fornøyd.  Er det noe masseproduserte våpen ofte mangler er det nettopp kvalitetskontroll på et høyt nivå. Fordi det koster penger. Og stopper opp produksjonen. Et håndlaget våpen, om det er fra Browning HH Purdey har en historie og konstruksjon som har bevist seg selv i stort antall produserte våpen (iallefall B25) og over så mange år og er et motstykke til dagens masseproduksjon hvor nye modeller dukker opp og forsvinner årlig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...