Jump to content

Seljakta 2009


b9600

Recommended Posts

Av faglitteratur kan også denne anbefales som sengelektyre: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 460&rom=MP

 

Ellers drøyer det noe veldig med tillatelsen min i år, den er ferdig behandlet men pga " nytt system" så tar det visst alvorlig med tid å få den i postkassen. Har nylig fått svar på purring så den er vel på vei snart tenker eg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 420
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Igår var jeg ute igjen etter selen....ok vær men noe vind. Var for mye til prøve seg med skudd fra båten. Så dermed ble det kjøre rundt og se etter selen og muligheter til komme iland for komme til skudd. Prøve drive de nærmere skjær/holme med båt.

 

Vi så over 10 dyr under turen. Vi kom oss også iland og hadde flott poster. Og sel så vi ofte.....

 

Skuddsjansen min kom den......ca 80m og jeg satt bak en stein med griseanlegg på steinen. Skuddet satt der det skulle og jeg ble veldig glad for se selen og blod i vannet. Endelig lykkes etter litt motgang under seljakten. Så ble jeg litt stresset når jeg kom på at de kan synke..........heldigvis var båtmannen ikke så langt unna og kom til. Og da han fikk huket den tok jeg meg en liten jubeldans og kosta på meg litt jubelhyl...

 

Men jeg stoppet oppmed dansen da jeg så at båtmannen slet veldig med å få sikret selen!! :| Jeg sto i flere minutter og så på dette uten kunne gjøre noe. Båtfører turde ikke hente meg og slippe selen.....så han måtte ordne dette alene.

Han greide ikke få dette til og tilslutt prøvde han løfte den opp fra vannet og iver i sjarken....! Det der blir for tungt tenkte jeg....men....han greide faktisk løfte den opp...og den var stor synes jeg.....når han fikk den opp på rekka, da startet jeg med dansen igjen.....men det jeg ikke viste var at han ikke hadde helt kontroll på den....han lå på vippen på rekka og måtte skifte tak....og da glapp selen og borte blei den... :shock:

 

Vi lærte masse om seljakt på denne turen også................og ikke minst om sikring av selen i vannet så den kommer på land!! :cry:

 

Det er vist ikke meningen jeg skal få sel på land iår............ :(

 

Men skal prøve igjen.......men det er litt tråkig melde inn en sel....uten ha tatt på den!!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med din første (?) sel :)

Si meg, jaktet dere virkelig med en sjark? :shock: Ser for meg den dagen du er så "heldig" å skyte en havert på 250-300 kilo og skal løfte den inn over rekka :mrgreen:

Vi har noen små, enkle redskaper med oss når vi jakter sel, både for å sikre den og for å fiske den opp i tilfelle den synker. bharsvik støpte et kjegleformet blylodd som det er festet 5-6 kroker i. Denne er genial til å fiske tak i selen hvis du er alene i båten og det er skkurat såpass vind at du driver bort fra selen. I tillegg bruker vi den for å fiske etter sunket sel som ligger for dypt til langkroken. Når vi så har fått tak i selen, har vi x antall kroker med tau i som vi fester i rekka. Genialt hvis du har skutt flere dyr, og du ikke rekker å kjøre de inn til land for så å hente neste...

Skulle uhellet være ute og selen synker med en gang har vi med oss sjøkikkert. Lokaliser dyret med denne samtidig som det nevnte blyloddet forhåpentligvis får tak på dyret. I tillegg har vi med oss noen blåser som det er festet et lodd i, med 10-15 mtr spunnet rundt. Disse bruker vi for å markere der selen sank og det er for mye blod i sjøen til å se selen i kikkerten, sånn at vi kan finne tilbake etter ei lita stund. Er veldig fort å bli desorientert på sjøen :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk :?: for det......var litt frustrert igår. Kjente tranlukta også....

 

Vi jakter kun på kobba her nede....¨så sjaken duger mer enn bra den. Men kan bare forestille meg havert oppi der :)

 

Har idag jobbet litt med løsninger så vi ikke skal miste flere.....skal prøve lage noe imorgen. Løsningen du beskriver høres bra ut. Skal ihvertfall ha med meg annet verktøy i båten til neste tur!!

Link to comment
Share on other sites

Grattis med skutt sel. Jeg har en stål wire festet i rekka som jeg trer over hodet eller i sveiva på selen. Funker bra.

Skal bytte ut alubåten i vår. 17 fots båt blir liten når en skal krysse havet mellom Fosen og Frøya.

Dessuten skal fruen ha med alle barna på fisketurer og da må jeg nok ha en på 19 fot minimum. :mrgreen:

Blir litt tyngre å dra opp og ned av hengeren, men det må gå.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med skutt sel. Jeg har en stål wire festet i rekka som jeg trer over hodet eller i sveiva på selen. Funker bra.

 

Takk for det! Seljakt er morro og spennende. Selvom det er beldig frustrerende når vi ikke fikk den på land!!!

 

Flere gode forslag som kommet.frem i tråden her nå......

@dottidott: dette tenkte jeg også på, lager du en snare løsning eller lignende som du trer rundt hode eller sveiva??

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg den dagen du er så "heldig" å skyte en havert på 250-300 meter og skal løfte den inn over rekka

 

Skyter en så stor sel duger det vel bare med en anchorhandler, feks denne;

 

UT712.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det blir en slik løsning på meg også. I tillegg til noe og kroke selen med.......

 

Skal prøve rigge istand idag. Må være klart fort som mulig..........skal ut igjen fort som mulig.

Som nevnt tidligere så har jeg fått skikkelig sansen for denne jakta :D

Link to comment
Share on other sites

Se der ja...

Etter mange telefoner fram og tilbake, så viser det seg at søknaden ikke er behandlet!(sjøl om jeg sendte inn 30.10.08)

Rette person(?) skulle ta den med en gang, så da får vi håpe at det løser seg.

 

Har enda ikke mottatt noe... Så jeg må vel gjennom samme prossedyre på nytt igjen... hmrpf... byråkrati altså....

 

EDIT: DA skal ting være i orden... Fikk tekstmelding fra saksbehandler om at det skulle være det, så da får vi på nytt vente i spenning...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som skyter fra båt her.... Vil bare anbefale alle sammen å gjøre slik vi gjør det her..... Gå i land, rigg deg til der og du er nesten garantert å treffe selen hvis du får skuddsjangse igjen!

 

Det er utrolig vanskelig å skyte sel fra båt, da spesielt med vind og bårer...

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe av det jeg har lært meg som førstereis på seljakt iår. HAr prøvd meg fra båt, men det er veldig vanskelig selv på helt blikkstille vann.

 

Når jeg har kommet meg iland så er sjansen mye, mye bedre for å få med seg selen hjem igjen....

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som skyter fra båt her.... Vil bare anbefale alle sammen å gjøre slik vi gjør det her..... Gå i land, rigg deg til der og du er nesten garantert å treffe selen hvis du får skuddsjangse igjen!

 

Det er utrolig vanskelig å skyte sel fra båt, da spesielt med vind og bårer...

 

Må bare henge meg på denne. Prøvde å skyte fra båt med det samme jeg begynte med seljakta, men sjansen for treff er så liten at det ikke lønner seg. Vi oppserverer selen og kjører direkte til land og tar det som det kommer derfra. Om selen stikker så har du ikke laget en "veteran". "Veteran" er en påskutt sel hvor det ble bom. Disse blir ikke lett å ha med å gjøre etter dette :)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er meldt inn....ihvertfall registrert på fiskeridirektoratet.no....lite sel per nå.

 

Her nede langs Østfold kysten hvor jeg jakter så har det vært dårlige forhold siste tiden.......spesielt pga vind. Så vært ute mindre enn ønskelig...spesielt i helgene. Hverdagen er det jo denne h.....jobben som gjør at man ikke får jaktet :mrgreen:

 

Men det ser ok ut på torsdag her nede så skal ut og prøve da.......har jobbet mye med redskapen vi skal bruke etter skuddet har gjort jobben. Tror dette bli bra.

 

Så håper bidra med bilder av sel i denne tråden til torsdag :D

 

Hvordan er det med dere andre seljegere???

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har oversikt over hvilke områder som er fredet? Mulig at det bare er i naturreservatene?

Jeg mener at jeg fant dette tidligere på fiskeridirektoratets sider, før de fikk ny layout.

 

Her hvor jeg jakter er det fullt av naturreservat. Som regel har de fleste reservat unntak når det gjelder fangst av sel. Altså at du kan jakte sel der. Dette finner du ut på http://www.lovdata.no. Søk etter det aktuelle reservatet å se under unntak.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har oversikt over hvilke områder som er fredet?

 

NJFF har en grei oversikt: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98431.PDF

 

 

Var foresten en tur ute etter kobben, og erten i dag. Men det ble magert resultat.Så ikke noe før jeg nesten var tilbake i havna, med bebyggelse noen hundre meter bak :evil:

 

Men det var godt og komme seg en tur på sjøen alikevel :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på seljakt for første gang i år; blir litt lenge å vente til høsten igjen før jeg får jakte igjen :wink:

 

Men er det noen som vet noen områder i nærheten av Ålesund der steinkobba trives? Hørt at det skal være en del rundt Kalvøya og omliggende holmer og skjær...

Skal bruke en skjærgårsjeep med 90hk så jeg kan jakte i et forholdsvis stort område.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute nok engang på sjøen etter kobba.

 

Etter flere dager og ikke minst helger med enten dårlig vær eller annet man må gjøre.........så greide jeg ikke ikke lenger, men måtte ut på sjøen med børsa. Dette var den beste dagen værmessig ifølge yr.no så jeg stakk fra jobben etter lunsj.

 

Vi hadde planer om effektiv jakting idag siden det ble halv dag....og ikke minst at vi bare hadde en 14" jolle med 4,5hK bak. Så vi dro ut til et sted ikke langt fra der vi satt ut båten og vi hadde sett sel før....

 

Det var drøye halvannen meter høye bølger utover og mer rufsete vær en meldt eller ihvertfall slik vi håpet.....men vi kom utover mot holmen.....etter litt spanning rundt der så vi ingenting :shock: ....allikevel så gikk jeg i land og rigget meg til, mens han andre tok jolla litt rundt...vi så ingenting første par timene. Så fikk jeg plutselig øye på sel 200m fra land.....og da øynet vi håp... :)

 

Jolla startet med og prøve drive selen innover mot holmen og på rimelig hold.....og etterhvert kom skuddsjansen....selen dukket opp på ca 100m....jeg hadde godt anlegg og prøvde få låst trådkorset på selhodet. Det var værre en jeg trodde i bølgene....så jeg lot være skyte. Mulig det var litt feilvurdering, men jeg følte det ikke 100% så lot være.....tenkte at den ser vi igjen! Det gjorde vi, men da lenger ut igjen.....så det ble ikke fler sjanser. Men neste gang.......

 

Det var, tiltross for litt ruskevær og lite sel, en fin dag på sjøen. Det er artig og se selen, også ha den til tider :!: i trådkorset.

 

Gleder meg allerede til neste tur på sjøen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei hei!

 

Hvor er det alle dere seljeger jakter, nyskjerrig. Bor selv i nærheten av stord og prøver iherdig å finne ut om det er noe mulighet for at jeg kan jakte sel noe nærmere enn sogn og fjordane.

 

Tar gjerne i mot tips...

 

Har tidligere vert i solund i sogn og fjordane, mye sel men langt å reise...

Link to comment
Share on other sites

Hei lurer på en ting. Jakter i Nordland og har gjort det en del år nå. Tidligere fikk vi tildelt ca.10 dyr for så å få mer hvis vi trengte det. Så kom skuddpremien og det ble fri jakt innenfor totalkvota som gikk som en vind. Jævlig dumt, for fineste tiden å jakte kobbe er nå på høsten synest jeg. Nok om det, fikk i dag svar på årets søknad til fisk dir og der har jeg fått tildelt 3 dyr!!! Det e jo gjort på et par tima!!! I tillegg står det at kvoten for Nordland er på 165 kobber, men på siden til fisk dir, som er oppdatert i dag står det en kvote på 321 dyr

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fis ... ystseljakt

 

Ka skjer???

Tar de det med ro siden de gikk 50 over kvota i fjor?

Link to comment
Share on other sites

Hei lurer på en ting. Jakter i Nordland og har gjort det en del år nå. Tidligere fikk vi tildelt ca.10 dyr for så å få mer hvis vi trengte det. Så kom skuddpremien og det ble fri jakt innenfor totalkvota som gikk som en vind. Jævlig dumt, for fineste tiden å jakte kobbe er nå på høsten synest jeg. Nok om det, fikk i dag svar på årets søknad til fisk dir og der har jeg fått tildelt 3 dyr!!! Det e jo gjort på et par tima!!! I tillegg står det at kvoten for Nordland er på 165 kobber, men på siden til fisk dir, som er oppdatert i dag står det en kvote på 321 dyr

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fis ... ystseljakt

 

Ka skjer???

Tar de det med ro siden de gikk 50 over kvota i fjor?

 

hei!

 

hvis du hadde leste litt mer på forumet om dette, så hadde du nok fått svar på spørsmålet... I tilegg står denne informasjonen på søknaden som du ahr fått i retur. "Grunnet overskyting forrige sesong... osv"...... Så ja, de tar ting heeeelt med ro ang kvota.... 3 dyr pr jeger, totalkvote på 165 steinkobber, samt reduksjon fra 400 til 250 pr kjeve.....

 

Jeg har vært i kontakt med direktoratet og de beklager at ikke siden med kvoter er oppdatert, men det stemmer det som står på søknaden.....(altså det over)...

Link to comment
Share on other sites

På fisk dir`s side med oversikt over kvoter og antall skutte kobber i de forskjellige regioner står det "Publisert: 14.05.08, oppdatert: 28.01.09 "

Klippet ut av siden, og på den siden står det at kvote for Nordland er 321 dyr.

Ikke 165. Får ta en telefon å høre hva de egentlig mener.

 

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fis ... ystseljakt

 

Vell.... bortkasta energi spør du meg... Jeg har vært i kontakt med direktoratet, altså fiskeridirektoratet, og spurt de om dette.. da det står oppført 165 dyr totalt og 3 dyr pr jeger i nordland på tillatelsen jeg fikk....

 

Han beklaget at det ikke var oppdatert riktig antall dyr på siden deres, men det stemte det som sto oppført i tillatelsen min. Altså 165 dyr totalt i nordland, samt 3 dyr pr jeger...

Link to comment
Share on other sites

Ok da stemmer vell det. Rart at de oppererer med gale tall på ei nylig oppdatert hjemmeside. Sendte nu en mail likevell jeg, så får vi se om jeg får samme svar som deg.

Ellers synest jeg det er rart at 321 - 50 for mange skutt sist år bli lik 165.

Da andre periode av jakta begynte 1 August 2008 var det 70 dyr igjen på kvota og likevell gikk det 50 over, på tross at det var kuling og dritvær i stort sett hele nordland og det var så vidt vi kom oss ut til de nærmeste skjæra :?

I tillegg fant vi flytende kobbe kadaver midtsommers med manglende nedkjeft hmmmm. :?:?:?

Kanskje en bare skulle gi f... i skuddpremien?

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg rette på meg selv. Har vært i kontakt med fisk dir og det som står på den nylig oppdaterte siden deres er feil. Rett tall er 165 kobber. Totalkvota i sist år ble overskredet med ca. 160 dyr, og en jeger leverte inn 65 kjefter. Greit at det er morro med seljakt men litt måtehold hadde vell ikke vært å forakte. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Vell, synest det va rart da at saksbehandleren på fisk dir, nevnte det med komentaren "hær har det gått unna i svingan". Men skjønna godt at det blir flere kjæfta for de som har dette som næring, og det har æ ingen ting imot.

Uansett god jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...