Jump to content

Seljakta 2009


b9600

Recommended Posts

  • Replies 420
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her kommer bildene jeg har foreløpig fra påskejakten på den nydelige helgelandskysten:)

msbnz6.jpg

Bildet er av meg til høyre og min gode venn og jaktkompis Raymond, med hunden hans Rocky. Kobben var i 30-kilos klassen og duppet lenge i vannet etter den ble skutt.

9lbe34.jpg

Dette er meg som er kjempefornøyd etter å ha skutt min aller første sel. Jeg og min kjære var å grillet på en holme der vi visste at det var mye sel. Jeg tok med rifla, og fikk etterhvert øye på en fjordårsunge som klatret opp på et lite fløskjær. Bare 120 meter unna fløskjæret lå et litt større skjær som jeg rodde opp på, la meg til rette og gav kobben sitt siste landligge.

w0lvyq.jpg

Her ror jeg ut til skjæret. Jeg tok ikke sjangsen på å starte motoren ifall dette ville skremme selen.

2800e34.jpg

Hvis du ser godt etter, ser du en liten prikk midt i bildet. Dette er kobbeungen. Like til høyre for bildekanten er begynnelsen av skjæret jeg skjøt fra.

2u8idea.jpg

Stor mammakobbe i 100-kilos klassen. Kobben hadde et foster på 2,5kg i magen. Raymond var skytter:)

2e16b2t.jpg

Dagens første sel flåes, ryggbiffene tas ut, og underkjeven fjernes.

keuflw.jpg

Et bilde etter en seljaktdag i Omnøy. Til høyre er min kjære pappa Babbi(aka Svend Morten) og Raymond. Det ble en liten 30-kilos kobbe og to Kjempekobber i 100-kilos klassen.

30boeaa.jpg

Solnedgang på helgelandskysten. Finns det noe vakrere?

1zn7wk0.jpg

Pølse med bacon rundt er vitalt viktig for å få en god seljakt. Snadder med et lite avbrekk:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det der ser ut til å være en aldri så liten sensasjon, unge mann! Den selen er nemlig ikke en havert. Det er nesten helt sikkert en storkobbe! Veldig sjelden at det ses slike så langt sør som her.... Storkobben er forøvrig veldig mye mindre sky enn haverten. Det er nok heller derfor dere kom så lett innpå den.

Vil gjerne se flere bilder av den....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vanligvis er det ingen fare forbundet med å håndtere sel og selkjøtt/spekk med bare nevene, men en sjelden gang kan man treffe på et dyr som er infisert av bakterien som kan gi spekkfinger. Som oftest er det heller ingen fare forbundet med å skjære seg når man flår dyr, men man skal være oppmerksom dersom det oppstår betennelse i såret etterpå. Får man antydning til betennelse er første steg et forsøk på å rengjøre det skikkelig og vaske det godt med en dugelig klunk hjemmebre...Eh... Pyrisept! :roll: Dersom slik rengjøring ikke hjelper er neste steg å oppsøke legen for å be om en resept på Tetracyklin, -en type bredspektret penicillin som er den eneste som virker mot spekkfinger. Da vil man bli frisk igjen i løpet av få dager.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest loudenboomer
Nesten rart han i det hele tatt fikk skutt den, slik som jegeren der "romsterte" før han skjøt.

 

Enig, med den relativt korte avstanden til den selen forventet jeg at den bare skulle skli ut i vannet som en følge av all viftingen med armer, bein og børse.

Link to comment
Share on other sites

Nesten rart han i det hele tatt fikk skutt den, slik som jegeren der "romsterte" før han skjøt.

 

Det är ca 70 meter ut till sälen när jag kommer fram och jag hade inget skott i loppet :oops: därför blev det lite extra med "romsterte".

Sälen var skymd bakom några stenar tills jag var framme vid den sten jag sköt ifrån.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fikk en stor havert for noen dager siden:D var en morsom situasjon, siden jeg så selen svømme under vann før den kom opp, siden det var ca 1-2 meter dypt med sandbund :lol: da jeg hadde skutt dyret, ble det liggende og flyte, så jeg trodde selen var tryg siden det var så grunt vann. Jeg var på en stor høy holme, så jeg ga meg god tid og gå ned tl båten, da jeg kom til der jeg hadde skutt selen var det et langt blodspor, (Straumen hadde tatt selen) og nå var den tatt til en bratt bakke, og sunket der det var for dypt! :evil: min flax!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...