Jump to content

Seljakta 2009


b9600

Recommended Posts

  • Replies 420
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja da er venting begynt og forhåpentligvis tikker det inn lisenser i postkassen snart.

 

Disse trådene om Seljakta pleier å bli veldig bra. Har selv vært ganske aktiv både i 2007 og 2008 (på Sluttstykket), så får vi se om alle er like flink til å legge ut litt fangsthistorier og bilder her på Kammeret. Akkurat dette med bilder er det mest geniale med Seljakta. Pleier ofte å være spektakulert fine lysforholde når man først får en fin vinterdag.

 

Skitt jakt!!

Link to comment
Share on other sites

Noken her som er flinke og slakte sel? Prøvde meg på steinkobbe sist periode men fikk ikkje dette til :lol:

 

Fint om noken har bilder og kan forklare litt om dette

 

Skal prøve å forklare fremgangsmåten jeg bruker.

 

Du trenger:

 

1 Tynn tråd (kjøttrulltråd)

2 God kniv

3 liten baufil (juniorbue)

4 noe å ha kjøttet i.

5 Sprittusj.

6 Engangshansker.

 

Tråden bruker du til å måle dyret med. Trekk ut tråd fra snute og til hale, kapp av og slå en knute i enden. Ta samme tråden og legg den rundt selen over brystet. Slå en knute til der hvor enden møter tråden. Du har nå totallenged på selen og mellom knutene har du omkrets.

Merk en pose (eller det du har kjøttet i). Jeg merker etter antall felte dyr. legg tråden oppi.

 

Lag et snitt ved brystbenet og mål spekktykkelse. Skriv dette opp før du begynner med selve slaktingen.

 

Skjær et snitt fra nakken og ned til halen. Lag et lite snitt ut til sidene framme og bake slik at du kan "brette" spekket til siden.

normal_Kobbjakta_2007_140.jpg

 

Skjær deg ut til begge sidene og husk at jo mindre spekk som ligger igjen mot kjøttet jo bedre. Dette MÅ du skjære bort alikevell.

normal_Kobbjakta_2007_143.jpg

 

Får å ta ut kjøttet begynner du å skjære fremst på dyret. Du kjenner ryggraden med fingrene. Skjær på begge sider av ryggraden. Du finner den største biffen bak på dyret, men her må du være forsiktig så du ikke skjærer inn i vomma.

 

Det er mere på dyret som kan spises slik som framluffene, men personlig har jeg ikke den helt store sansen for disse. Indrefilet har jeg ikke funnet på Steinkobbe som er verdt å ta ut. På Havert kan den nok være større, men har desverre ikke fått skutt Havert enda.

 

Ønsker du å ta ut framluffene så er dette også en grei sak. Skjær et dypt kutt rundt "handleddet" på luffen og brekke denne løs, så følger du den naturlige hinnen som er mellom luffen og brystet på dyret. Skjær deg ned til benkulen og brekk denne ut. Da kan du løsne luffen og snitte løs skinnet.

 

Skal du partere hele dyret så blir dette en noe gisete jobb.

normal_Kobbjakta_2007_144.jpg

 

Til slutt det viktigste av alt. Du MÅ fjerne alt av spekk som henger igjen på kjøttet. Skjer heller bort mye kjøtt en at det henger igjen noe. Dette vil sette transmak på kjøttet.

 

Engangshansker bør brukes da det er noe som heter "spekkfinger". Skal visst nok være en form for betennelse som det ikke er noe botemiddel mot og kan føre til amputering. Jeg har slaktet et utall uten hansker, men kommer til å bruke hansker fra nå av.

 

Baufila bruker jeg til å skjære ut underkjeven med.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig og sende inn søknad nå? Eg skal søke på steinkobbejakt i sogn og fjordane denne perioden også. Utrulig spennande jakt. :D

 

 

Sendte søknad for en måned(?) siden. Jeg krysset av for alle arter og alle regioner, for sikkerhets skyld! Så langt har jeg fått ikke mindre enn fire brev med opplysninger om at de ikke er klare til å behandle søknaden min ennå... Og nå er det i grunnen bare tre uker til jakta åpner der nord! Jeeez... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Engangshansker bør brukes da det er noe som heter "spekkfinger". Skal visst nok være en form for betennelse som det ikke er noe botemiddel mot og kan føre til amputering. Jeg har slaktet et utall uten hansker, men kommer til å bruke hansker fra nå av.

 

Baufila bruker jeg til å skjære ut underkjeven med.

 

Spekkfinger har jeg hatt! Tidligere fantes det ikke noen behandling bortsett fra amputering, men nå kan du bruke en type bredspektret penicillin som kalles Tetracyklin. Den virker mot spekkfinger.

 

Infeksjon etter å ha håndtert sel skal tas alvorlig! Jeg minnes med gru hvor utrolig smertefullt det var før jeg fikk medisin og legene som planla amputering..

Link to comment
Share on other sites

Kjem vel litt ann på korleis det er langs land? Om det må vere flo for att selen skal komme seg på land og kose seg i sola eller om det må vere fjære for att den skal komme seg på land og kose seg:P

 

Alle mine 4 steinkobber er skutt i tidsrommet kl15-17. Husker ikkje om det var flo eller fjære.

Link to comment
Share on other sites

Da var søknaden for 2009 sendt. Blir nok ikke jakt før litt utpå nyåret, så satser på at ikke kvotene fylles for fort.

Noen som bor eller jakter i nærheten av Solund, Hardbakke som vet hvordan bestanden er i området?

Var der for to år siden og da var det veldig bra.

 

Et kjapt spørsmål. Ved rapportering av fangstrapport så ber de om kontonr.

Noen grunn til dette?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som hvet når det er best og jakte sel :?:

Når det flør eller når det fell, tili på dagen eller sent???

 

Der jeg jakter er selen på "beite" mens det er høyvann, og ligger på skjær/holmer ved lavvann. Synes det er greiest å jakte på lavvann mens de ligger på skjær og holmer, da får jeg målt nøyaktig avstand.

Link to comment
Share on other sites

Det ser dårlig ut for seljakta for min del. Fikk tillatelse fra Møre i posten på fredag, men på lørdag reiste jeg på juleferie til Lofoten. Så det som eventuellt kommer i romjula får jeg ikke tak i før 5.jan. Så da går jeg vel glipp av seljakta i Lofoten i år.

 

Rart at de skal begynne så seint med behandlinga av søknadene.

Link to comment
Share on other sites

Da er julen vel overstått og bare liten nyttårsfeiring igjen før man kan ta ut børsa fra skapet igjen :D

 

Skal på seljakt for første gang til helgen....blir enten lørdag eller søndag eller begge hvis jeg får nok "goodwill" fra heimen :mrgreen:

 

Dette blir spennende...........er meldt fint vær og det tegner til en fin dag på fjorden. Får bare håpe det blir noe i båten da...

 

Hvis noen ønsker pøse ut med erfaringer og tips og råd eller annet i tråden så er det bare øse på.....er nyttig og interessant og lese for en fersk seljeger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen ønsker pøse ut med erfaringer og tips og råd eller annet i tråden så er det bare øse på.....er nyttig og interessant og lese for en fersk seljeger :wink:

 

I Jeger(boka) 2009 som kom ut nå før jul er det en 10 sider lang artikkel om ettersøk på sel, skrevet av en jeg kjenner...

Link to comment
Share on other sites

ja de er greit vi kan jo sette inn masse erfaringer men eg synest vist vi får lov så kunne vi laget en egen tråd om akuratt de og ikkje til et spesefikk årstall heller sette de åpent kalle den for eks erfaring sel eller noe liknende eller fangst på hav erfaringer. og ja eg er klar for steinkobbe/havert jakt hehe ja 6,5x55 står klar i skapet mengler kun og hente skåt og ladde maggasinet og på vegen ned hente sluttstykke så er de 150 meter til etter de så ligger båten klar en liten 17"Rib med en 90 HK mariner optimax jaja noen kobber/havert har de vart med og felt de 2 siste åra. før de var de en rana 17" Fisk med 25Hk mariner. så eg er klar og guttungen han er verfall klar

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen ønsker pøse ut med erfaringer og tips og råd eller annet i tråden så er det bare øse på.....er nyttig og interessant og lese for en fersk seljeger :wink:

 

I Jeger(boka) 2009 som kom ut nå før jul er det en 10 sider lang artikkel om ettersøk på sel, skrevet av en jeg kjenner...

 

............og jeg som sto og holdt den boka i hånda for bare noen timer siden. Fikk et par like bøker til jul og var og bytta...

Blir en ny tur imorgen da! takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Hei dokker seljegere:

 

Som den eminente jeger og flåer jeg er - helt utens skryt- og jeg ser at mange mangler trening med flåing, håper jeg at jeg klarer å finne frem noen bilder av prosessen som er såre enkel. Bilder med en detaljert forklaring vil bli lagt ut på denne tråd.

 

På ishavet (i gamle dager) klokket vi flåing av svartunger- og det er trolig fremdeles verdensrekord- til 28 sekunder.

 

En steinkobbe bør gå unna på et minutt, mens en havert ikke fortjener mer enn et par.

 

Slår dere det dokker? Vel, selv jeg må nok bite i gresset og tilstå. Slike tider krever trening og at man ikke er rusten i faget.

 

P.S. Har også hatt spekkfinger og så ikke med særlige forventninger frem til helikoptertransport til Murmansk og påfølgende amputasjon. Nå viste det seg at russera hadde antibiotika som var minst like effektiv som den vi mangla i medisinkista i båten. Så det gikk bra, fingern er i behold den - og underveis, møtte jeg den vakreste medisiner jeg har sett-isprinsessen- men kanskje man ikke er helt objektiv etter en måned eller så med slingring og isbakst?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var ombord på Kvitbjørn og Harmoni. Men den båten som imponerte var Veslekari med møringan.

 

En dag vi gikk i issørpa fant vi fotspor. De viste seg att de gærningan, kledde seg i "joggedress" og joggesko, løp gjenna sørpa, for det måtte de, ellers hadde de sokke rett ned, fra flak til flak!

 

Og den dagen slo de vårres båt med fire hundre dyr, enda vi mente vi hadde fanget meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen ønsker pøse ut med erfaringer og tips og råd eller annet i tråden så er det bare øse på.....er nyttig og interessant og lese for en fersk seljeger :wink:

 

I Jeger(boka) 2009 som kom ut nå før jul er det en 10 sider lang artikkel om ettersøk på sel, skrevet av en jeg kjenner...

 

Forøvrig bra skrevet , artikkelforfatteren hadde til og med ettersøkshund med

:D

Link to comment
Share on other sites

Imorgen bærer det ut på sjøen for se etter steinkobbe :) , og gleder meg veldig til det. Er observert flere dyr i området.

 

Og med slikt vær som nå så er det nesten bare vakkert og være på sjøen!!

 

Vedr slakting av selen så har jeg brukt romjulen på oppdatere meg på det......men går nok noe lenger tid enn det "alias" opererer med :mrgreen:

 

Skal gjøre forsøk på ta vare på skinn og noen kjøttbiter. Har faktisk smakt selkjøtt og kan ikke si annet enn jeg ble positivt overrasket! Smakte godt.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke får kommet meg på jakt med det første, så kan jeg oppdatere med et par bilder fra fjorårets jakt :mrgreen:

 

Den karn under fikk vi skutt etter mye om å men....En skikkelig luring! Vi satt på land en kar der den kom første gang...men ingen havert kom opp....Man har vært utenfor sånne vanskelig før, så jeg ba båtfører å kjøre meg 1,5 km lenger bort til et ness som den måtte passere dersom den kom den veien. Båtfører satt meg på land og straks han var kjørt fra området kom storingen opp på 150 meter meter rett ut. Litt flaks skal man ha :D

 

DSC00122.JPG

 

DSC00120.JPG

 

 

 

 

PS: dere som har tid til seljakt må huske på å oppdatere oss andre med bilder og fortellinger:)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det må du dersom du ligger overfor flomålet og skyter. Fra skjær og fløer som er overflødd ved alminnelig høyvann trenger du ikke grunneiers tillatelse fordi Grunneiers enerett til jakt og fangst går så langt ned som landet ligger tørt. Viltlovens paragraf 32:

 

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Idag bærer det ut på sjøen etter kobba..............været ser enda bedre ut enn meldt igår. Så det er bare håpe diana blir med oss i sjarken utover på sjøen idag :)

 

Ingen som var ute igår??

 

Jeg kommer tilbake med resultatet fra dagen.....

 

Lykke til de som skal ut idag!

Link to comment
Share on other sites

Blei skuffa over kvotene i Nordland.......

 

Har søkt på alle regionene og alle arter, fått svar fra alle.... Men Nordlandskvota er skuffende... halvert fra i fjor 165 dyr, i tillegg er det 3 dyr pr. jeger i 2009!

 

Flere som blei skuffa?

 

3 dyr???

I tillegg ser det ut til at de reduserer kompensasjonen for innlevering på steinkobbe også. Da har jeg følgende forslag: Vi boikotter hele greia! Søk om fellingstillatelse og alt det der, men gi faen i å sende inn kjever. Rapporter null felte og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute på sjøen idag på seljakt for første gang....og jeg må innrømme at seljakt er både spennende, artig og ikke minst utfordrende.

 

Været var veldig bra hvis man holdt seg innaskjærs, noe vi gjorde. det blåste for mye lenger ut på sjøen/havet.

 

Vi så 10 forskjellige sel under dagen....men de var veldig sky....dukket unna på min 200meter :shock: vet ikke om det er pga vi var innaskjærs og de er mer sky da?

 

Men vi kom til skuddhold (120 og 140 meter).....og jeg prøvde meg to ganger. Hodet til selen er lite fra båt på slik avstand! Det ente med en bom og en mer usikker bom/treff.....Hvis jeg traff var det nok ikke rent hode treff....den plasket litt rart før den forsvant og borte var den...så mulig jeg var noe lavt på den eller bom.....liten nedtur var det, men....

 

Må vurdere noe varminter kuler basert på info i denne tråden:

viewtopic.php?f=21&t=6387&p=144874#p144874

 

Uansett var det en flott dag på sjøen.....og blir ikke siste på seljakt, skal prøve lenger ut neste gang :mrgreen:

 

Sender med et lite stemningsbilde

 

normal_DSC_0198.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

bharsvik Hvorfor skal dere ha de noe bedre eller andre vi får ikkje noe for kjevene vi på steikobben vi i Rogaland. men vi får for Havert men de gjør jo dere og. vist man tenker litt etter så er de ikkje så mye oss vi hjelper men fiskeoppdretta de er de som sliter mest med kobben når den river hull i posene deres. så hadde eg et forslag som eg kom med til Hild Unesdal og de var de at vist alle oppdretta betalte inn ein 2000Kr hver og så kom direktoratet med 250Kr, så hadde de nok vart litt bedre både for innmeldinger og for andre som vil på sjøen og kose seg.

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg litt om nå. Jeg har aldri sagt at ikke dere bør få noe. Tvert i mot mener jeg selvfølgelig at også dere bør få kompensasjon for den jobben dere faktisk gjør for fiskeridirektoratet! Tankegangen din med det innlegget er etter min mening prinsipielt helt feil! Slik jeg forstår deg er det: Når ikke jeg får noe bør ingen andre få noe heller!

Du bør heller se det slik: Den ordningen var bra, hvordan kan vi få det til å gjelde for alle? Skjønner du? Det er tre muligheter her: En får betalt, to får betalt eller ingen får betalt. Etter min mening er det mye bedre at begge får betalt enn at ingen får, men samtidig er også en bedre enn ingen...

 

Faktum er at Fiskeridirektoratet trenger oss jegere til å få utført en jobb som bør gjøres. Nå viser det seg at de ikke er villige til å betale oss for dette. Derfor kan vi like gjerne la dem ryke og reise.

Link to comment
Share on other sites

ja eg sjønte poenget ditt eg de var bare de at eg tenkte eg skulle dra de litt ut eg da. nei de er som eg sier ja vi gjør en helt utrolig jobb for fiskeridirektorata og for lakse oppdretta og vist vist de er noen som får skryt hvem er de jo fiskeoppdretta for i år er de liten rømming av laks pga at de er mindre med kobbe/sel men får vi skyt for de er vi som ser til at de er vi som holder stammen nede NEI!!! ikkje ett pip hører vi men noen goder hadde vi og de var kompensasjon for og sende direktorate sin jobb med og sende inn de kjevene de skulle sett når de hadde telling. men som eg sa i innlegget ovenfor vist vi alle sammarbeider om dette med oppdretta bør betale inn 2000kr jaja de kunne nok betalt 10000 og for de tapet vi sørger for at dem ikkje har. Og de må betales inn til ein kasse der fiskeridirektorate betaler ut til dem jegerne som skyter kobbe/sel og så går direktorate inn med si 250 kr til hver dyr og da snakker eg om Kobbe/sel ikkje havert for den kunne vart 1000. men vist alle jegerne blir enige om dette og at alle følger med de nytter ikkje bare at eg og du. bharsvik sitter her og sier at dette må vi gjør for vi er 2 av alle de jegerne som er. men de vi kunne gjør er og skrevet et felles brev med underskrifter til Hild Unesdal med følger i nord. og med de samme så kan vi jo høre hvordan de går med dette storvilt kravet på kobben om de vil forandre på de eller de skal opp i møtet den 9/2-09 så da håper eg på et positivt resultat. men med de samme så ønsker eg alle seljegre en god jaktsesong.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur igår. Ble 3 stykk.

Så ikke mere enn 7 stykker men det lover bra for sesongen likevel.

Måtte på med flytedressen for å holde kulda ute. Første tur med dressen så jeg var skeptisk på om

kobben ville se de lyse blå og gule fargene på den og stikke av, men de ble nysjerrige på meg istedet.

Artig tur i kulda likevel.

Link to comment
Share on other sites

Fikk løyven for m&r i går, og blir vel ein tur ut og sjå etter dyr snart.

 

Sendte inn nokre kjever for i fjor, men har ikkje registrert at eg har fått betalt for dei.

Er det nokon som har motatt betaling for 2008 kjevene?

 

Du kan nok ikke vente å få pengene før tidligst i februar. Det tar alltid lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...