Jump to content

Seljakta 2009


b9600

Recommended Posts

Ja der oppe skal de vell være en del dyr og der eller hva her hos meg har de var litt lite i seinere tid. Synes i grunnen at de er artig at ikkje direktorate har tatt seg ein tur ut på telling for i fjor var her ganske så mye kobbe vi talte til 50 på et skjær

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 420
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulerer med dyr dottidott!

 

Skjøt du de på land eller i vannet?? Tolker nysgjerrigheten til selen som du skjøt de i vannet??

Hvillken kaliber og kule bruker du??

 

Som nevnt tidligere i tråden sank den jeg skjøt igår.....mulig det var at den tok et lite plask med loffen som gjørde det?

Link to comment
Share on other sites

Hva er erfaringen din vedr jage sel i vannet?? Tenker på taktikk, kjøre etter, hvordan tilnærme seg, klær og vind....osv.

Er det forskjell om du er ute i noenlunde åpent hav eller innaskjørs??

 

Jeg synes selen var veldig sky når vi var ute igår.....dykket på 200-300 meter.....og kom sjelden opp igjen så vi fikk registrert det. Bortsett fra de to vi fikk på skuddhold

Jeg lurte på om det var pga at vi gikk innaskjærs og de er da mer sky fordi det er mer trafikk der???

 

Andre som har innspill??

Link to comment
Share on other sites

Har merket at gamle hanndyr kan være veldig skye, mens drektige hunndyr ( de er jo drektige i 11 mnd av året) på våren ikke bryr seg om hverken båten eller oss noe nevne verdig.

Klær er ikke så viktig da jeg skjøt 3 forrige dagen fra samme holmen med få minutters mellomrom i en lys blå og knall gul flytedress.

Ble visst nysgjerrige på fargene

Prøver konsekvent og komme meg i land for å skyte, da stående ferdighetene ikke står til den blinken.

Kjører rundt med motoren på litt over tomgang og prøver å komme meg på land mens selen er under vann.

Kan lønne seg å vente for å se hvordan selen oppfører seg etter at den er sett, men den stikker som regel etter 3 eller 4 dykk hvis en blir for nærgående. Ikke noe fast regel for dette, men erfaringene jeg har gjordt meg.

Havert og gamle kobbehanndyr stikker som regel raskt, så der kan det lønne seg med skudd fra båten eller være to så en kan drive de med båten.

"Drev" med båten bruke vi ofte. Gjelder å sette skytter på land mens selen er under, og bruke båten som verktøy for å lure selen mot holmen eller skjæret som skytteren ligger på. Har skutt ca 50% av selene mine på dette viset.

Bare prøv deg frem så lærer du fort hvordan selen oppfører seg.

Men det er ingen sikre oppskrifter på denne jakten, men mye flaks og venting.

Link to comment
Share on other sites

Det var fine innspill. Skal prøve holmetaktikken neste gang. Tror det kunne gitt resultater igår!

 

Og blinken er ikke stor når man skal skyte fra båt.....selv ikke på blikkstille vann:!:

 

Mulig det var endel hanner vi så.....utrolig sky var de ihvertfall.

 

Skal prøve igjen i løpet av uka og helga! Var spennende, utfordrende og artig jakt.

Link to comment
Share on other sites

Blei skuffa over kvotene i Nordland.......

 

Har søkt på alle regionene og alle arter, fått svar fra alle.... Men Nordlandskvota er skuffende... halvert fra i fjor 165 dyr, i tillegg er det 3 dyr pr. jeger i 2009!

 

Flere som blei skuffa?

 

3 dyr???

I tillegg ser det ut til at de reduserer kompensasjonen for innlevering på steinkobbe også. Da har jeg følgende forslag: Vi boikotter hele greia! Søk om fellingstillatelse og alt det der, men gi faen i å sende inn kjever. Rapporter null felte og ferdig med det.

 

Ja, helt utrulig spør du meg, fra 400,- til 250 pr kjeft..... I tillegg til at kvota er halvert fra året før...

 

Vi er noen karer her oppe (ref. www.seljakt.net) som driver med aktiv seljakt og dette var en knusende tilbakemelding fra direktoratet.... så vi har diskutert å få så mange som mulig med på å boikotte hele jakta, altså få innvilget søknadene, men ikke benytte dem. Ihvertfall ikke på steinkobbe... Havert er det fremdeles penger og dyr å hente, så vi får se.

Link to comment
Share on other sites

I går var det klart for årets første tur i Namsenfjorden. 5 minus, vindstille og sol, nysnø og en nydelig vinterdag. Det ligger en del is i fjorden nå, så alubåt er veldig greit, bare å brøyte på. Ganske arti egentlig :) Men selvsagt skal en ha i bakhodet at et lite "sørpeflak" fort kan være et 30cm flak fra isgangen i elva... Vi så først en liten sel (kanskje oter) som stakk nesen opp gjennom issørpa, men den skjønte fort tegninga, og så vi så aldri mer til den tassen. Deretter kjørte vi til en annen god plass, der fikk vi se en stor sel i vannet på litt avstand. Ilandsetting av skytter, ventet i 5-10 min, men så aldri mer til den heller... Nå var det tid for en matbit, vi gikk i land på ei lita øy ved der vi så selen sist. En halvtimes rasting, så var dyret tilbake i samme område. Men samtidig så vi noe som var litt mer interessant: 2 km unna lå en sel på isen! (Veldig vanskelig å anslå avstanden, dette fant jeg ut først idag da jeg så på kart. Men uansett var den et stykke unna :lol: ).

 

Vi bestemte oss for å satse på denne siste observasjonen, og satte kursen ditover. En god del isbryting for å komme seg dit, men selen lå der enda da vi var kommet 3-400 meter unna. Fra den posisjonen så det ut som det var et skjær selen lå på, og at noen naboskjær var egnelige til ilandsetting. Men vi vedtok å prøve oss på denne fra båten. En mann tok anlegg framme i ripa, samtidig som vi to andre huket oss ned. Jeg kjørte på tomgang mot den intetanende selen. Da vi kom nærmere viste det seg at selen lå på isen som vi trodde først, og at det var kun sjø rundt den, ingen skjær. (Ble lurt av isen her gitt.) Her var vi inne i et isfritt parti, men kanskje 120 meter fra selen skumper båten borti et flak - heldigvis hører ikke selen dette. Jeg fortsatte å luffe videre, og tenker at det snart må smelle - og det gjør det, selen klapper sammen. Jubel og løssluppen stemning i båten, men så løfter selen på hodet! :shock: Andreskudd, men så blir det kveld på flaket. Vi lirket oss borttil, og fikk lurt den opp i båten. Det var en liten kobbe, 90cm lang.

 

Sånn som forholdene var i går, med både blankis, sørpe, snø og åpent vann på fjorden, var det veldig vanskelig å se sel og bedømme avstander. Solen lagde gjenskinn, det samme gjorde gjenstander i fjæra. Fin dag, og artig med fangst.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

 

Har søkt på alle regionene og alle arter, fått svar fra alle.... Men Nordlandskvota er skuffende... halvert fra i fjor 165 dyr, i tillegg er det 3 dyr pr. jeger i 2009!

 

Flere som blei skuffa?

 

Hvor har du dette fra? Ifølge Fiskeridirektoratet sine egne kvoter for 2009 er det ingen tvil om at steinkobbekvoten for 2009 er uforandret fra i fjor.

normal_selkvoter.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du fått svar på søknaden for Nordland 2009? I såfall så skal det stå i de papirene. Jeg fikk svaret rett før jul, og der står kvoten oppgitt til 165 steinkobber, dette "grunnet overskyting av steinkobbe 2008..." osv.

 

Oppdaterte kvoter på http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fiske_og_fangst/j_meldinger/gjeldende_j_meldinger/j_284_2008

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har ikke ett telefonnr. eller mailadresse til en kontaktperson for nordland?

 

Hva gjelder kvoter osv. så har jeg ikke så mange meninger om akkurat det.. Er førstereisgutt i seljakta, så jeg tar det som det kommer..

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke ett telefonnr. eller mailadresse til en kontaktperson for nordland?

 

Hva gjelder kvoter osv. så har jeg ikke så mange meninger om akkurat det.. Er førstereisgutt i seljakta, så jeg tar det som det kommer..

 

 

Har nok dessverre ikke noe direkte nr til Fiskeridirektoratet i nordland, annet enn det som ligger på hjemmesiden deres.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Er liten jaktaktivitet på denne tråden!! Er det noen folk ute på sjøen etter havets storvilt??

 

Lite jaktbilder og se også...(har forresten bare bidratt med solnedgang bilde selv da men :oops: )

 

Jeg jobber for komme meg ut igjen til fredag....håper det går iorden. For seljakt var morro og spennende :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Av naturlige årsaker så er det liten aktivitet fra min side...

 

Fant noen telefonnr på hjemmesiden, men fikk stort sett bare at telefon var avslått..

Har prøvd å sende mail for ett par dager siden, men det er like stille fra den kanten.. jaja.. får vel prøve på nytt etterhvert..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok fått samme "feilbahandlinga"

 

Jeg sendte min inn til fax nummeret som sto på søknaden. Da jeg ringte å etterlyste søknaden i Sør-Trøndelag sa de at jeg måtte sende den til de direkte, jeg fikk en muntlig bekreftelse på at den var mottatt.... Etter langt om lenge etterlyste jeg den igjen, men da sa de at de ikke hadde fått søknaden min, men hadde fått den tilsendt fra sentralkontoret når de etterlyste den....

 

Må jeg ringe direkte til de regionene jeg savner søknad fra?

Mangler egentlig bare Nordland, etter som jeg ikke skal jakte Havert i alle regionene mellom Stadt og Vesterålen.

Link to comment
Share on other sites

Fin sel dottidott :D

 

Kommer vel noen bilder fra årets jakt også snart vel??

 

Jeg skal ut en tur imorgen....skal prøve fra båt og holme/skjær taktikken også 8)

 

Vet du eller noen andre et enkel metode for sjekke kjønnet på selen??

 

Et spørsmål til er hva tar folk vare på fra selen?? Jeg tenker ta vare på skinn og noe kjøtt.....

Link to comment
Share on other sites

Snakket med de på akvariet i Bergen angående kjønn på sel. De sa at en skulle ha god kunnskap om sel for å se kjønnet uten på.

Må vel lære seg dette om kroppen innvendig engang til for å kunne se det. :oops:

Tar vare på rygg kjøttet og noen ganger skinnet.

 

Kaka passer nicket men det er bare flaks. Ps. Ingen ville ha den siste biten. Vet ikke hvorfor. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å kjønnsbestemme en sel er kjempelett! Det skjer i tre trinn:

1: Få livet av den så du kan ta i den.

2: Ta tak i begge baksveivene med hendene og løft opp

3: Ta en skikkelig titt der bak.

 

Svar: Du vil finne et stort hull like under halen. Dersom det er en hann vil det være bare det ene hullet der.

Dersom det er en hunn vil det være en "delevegg" midt i hullet. Du vil med andre ord se to hull der. Det nærmest halen er for kompostering mens det andre er for fornøyelse og bestandsvekst.

 

Tror det var en kommuneansatt som konstruerte dette en gang i tiden. Hvem ellers ville plassere kloakkanlegget vegg i vegg med fornøyelsesparken...? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg vært ute igjen på min andre tur på seljakt.....var ute litt senere enn planlagt da jeg ikke greide få helt fri fra jobben. Og når båten vi skulle med ikke ville....så endte vi med ei 14 fots Buster fra jobben.

 

Nydelig vær og temp tegnet for fin dag på sjøen.........og det ble det.

 

Så sel etter kun 15 minutter. Men som sist så kom vi ikke nær nok til få løsnet skudd....og slik fortsatt det med et par sel til...MEN så pluteslig så dukket den opp 50 meter foran båten. Men da var det bare jeg som var oppmerksom og ikke båtfører...så selen dukket før jeg fikk skutt. Deretter dukket den opp 30 meter fra båten og svømte mot oss (tror vi)...vi så den når den når den lå og tittet på oss på 30 meter.....men den dukket når jeg vendte børsa mot den.

 

Prøvde også under dagen og gå i land og drive selen mot nærmere land med båten......vi prøvde oss et par - tre steder. Og det ene stedet var vi nær lykkes....selen dukket opp på ca.150-170 meter....jeg hadde godt anlegg og prøvde meg...men desverre klarte jeg bomme :oops: Var nok ikke veldig langt unna....men det hjelper jo ikke....

 

Så som sist tur ble det mange finr selobservasjoner, skuddsjans og fint vær. Topp dag på sjøen.

 

Tok bilde av selen på typisk avstand før den dukket for de fleste av selene vi så....dere ser den lille ringen på bildet??! Den er ihvertfall midt i bildet på den rolige stripen i vannet.

normal_Kopi_av_DSC_0011.JPG

 

@bharsvik: takk for fin forklaring på kjønnsbestemmelsen på selen! Nå gjelder det bare få en på land.....

Link to comment
Share on other sites

ikke for og kaste bensin på bålet, men hvor nøye er disse selkvotene, og hvem bryr seg egentlig??? Jeg har fått min kvote i år, men jeg kjenner en hel haug med kobbjegere som gir en god f,,,, i kvoter og bestemelser.der jeg jakter er kobb regnet som en pest og plage for di som driver fiske. du får nesten laurbærkrans om du plaffer ned kobben....jeg har jaktet kobb i x antall år og aldri sett snurten av oppsyn. tror det er mye mørketall ang kobbjakta i norge....(Hvem tar fex minus i sin egen kvote hvis en kobb synker etter skuddet??? )noe som skjer meget ofte.

Link to comment
Share on other sites

@Blaser semi

 

Det er ikke alle tanker som nødvendigvis trenger å komme på trykk. Dette utsagnet er, etter min mening, et slikt eksempel. Men siden du spør; -Ja, selkvotene er nøye. Det er derfor vi i år opplever at såvel kvotene som godtgjørelsene har sunket. Man kan være uenige i forvaltningen av selbestanden og kravene som stilles til jakta, men det er ikke en gjeng med idioter som bestemmer hvor mye vi kan skyte. Når FD sier at årsaken til at kvotene er redusert er overskyting samt berettiget mistanke om mørketall, kan vi dessverre ikke gjøre noe med det.

Hva hver enkelt jeger mener om den saken er en ting, men å gå offentlig ut med slike holdninger hjelper heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del tenker ikke slutte med seljakt bare fordi skuddpremien faller bort.

Jaktet på sel før det ble premie også.

Synes seljakt er utrolig spennende og vanskelig. Bra skytetrening er det også.

Liker ikke de som jakter uten å oppgi hvor mange de skyter. De kommer til å ødelegge for de som synes jakten er morsom.

Har et lite håp om at en kan begynne å bruke litt mindre kuler. Selv direktoratet sier en ikke skal skyte i kroppen på selen,

og da er jo poenget med tunge kuler borte. Med varmint kuler får en også litt mindre sjanse for rikosjetter også.

Tror også at flere seler vil flyte ved bruk av slike kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var faktisk ikke klar over at de var preime på selen..??

 

MEN det er ihvertfall ikke derfor jeg jakter sel....synes denne jakten var altfor morsom og spennende til det. Har fått veldig sansen for seljakt. Når det i tillegg er slike fantastisk flotte vinterdager på sjøen så blir det perfekt :D

 

Jeg er helt fersk seljeger og ikke fulgt med tidligere på denne jakten så kvoter og slikt skal ikke jeg uttale meg veldig om. Men synes i utgangspunkt det er rart hvis man ikke kan oppgi det man skyter og følge kvotene som gitt.... :shock:

 

Er sikkert ikke alltid kvotene er helt 100% fornuftig, men tror i det lange løp det er ganske fornuftig. Mulig jeg er naiv, men tror i utgangspunktet det er slik.......

Link to comment
Share on other sites

Hva er lav kvote? Så at nordnorge skøt nesten 50 kobber over kvoten ifjord.

Så lenge det ikke blir holdt telling på og ved kasteplassene kan de ikke opprettholde kvotene året etter.

Direktoratet må bli bedre på telling av sel artene. Her i Trøndelag var det drittvær sist jeg hørte de var ute. Ble talt noen dyr og det antallet ble ganget opp med et tall. Hørte dette fra en av de som er med på forskningen på NTNU. Hva resultatet ble på tellingen sa han ingenting om. Men det antallet vi ser i reservatene tilsier at kvotene på kobbe her er grie. Men det er blitt vanskeligere å finne selen utenfor områdene. Tror

de holder seg mer og mer innenfor sikre områder. De vet hvor de trygge, fordi de ligger på de ytterste sjærene og bare ser på oss når vi passerer. Regner med det vil komme flere reservat i tiden fremover, hvis naturfreekene)vernerne får mere makt.

Skal kvotene opprettholdes tror jeg det beste er å melde fra om de selene en skyter uansett om du får tak i de eller ikke, og følge kvotene som er satt.

Og jeg jakter heller ikke for pengene, men spenningen og naturopplevelsen.

Eneste med denne jakten som jeg ikke forstår er kule valg og fredningen på kobbe mellom Oktober og Januar.

Hvorfor frede kobben i de 3 mndene? Noen som vet det?

Link to comment
Share on other sites

Kastetiden til kobbe er juni/juli. Fikk også høre at kobben dier i 2 til 3 uker så er det parringstid igjen.

Fredningstiden kan ikke ha noe med det å gjøre.

Haverten kaster i ca. nov. Der er det forståelig med fredning.

Skjøt en kobbe 3 januar og ungen i den var 27 cm lang. Den siste jeg skjøt i April var 80 cm.

Link to comment
Share on other sites

Tatt ut av Zoologi.no

 

"Steinkobben er en av de minste selene i norske farvann. Hannene blir ca. 155 cm og hunnene ca. 150 cm lange. Voksne hanner veier opptil 100 kg og hunner 80 kg (Reijnders 1992). Hunnene blir kjønnsmodne 3–4 år gamle, men bare et fåtall hunner blir drektige så tidlig. Sannsynligheten for drektighet øker gradvis med hunnenes alder og stabiliserer seg på ca. 90% hos eldre dyr. Hannene blir kjønnsmodne 5–7 år gamle (Bjørge 1992). Steinkobben kan bli opptil 36 år gammel (Härkönen & Heide-Jørgensen 1990). Paringen skjer om sommeren, men fosterutviklingen starter først etter ca. tre måneder. Hunnene får én unge om gangen, og ungekastingen skjer på land fra slutten av mai til begynnelsen av juli. Ungene mister som regel kvitpelsen før eller rett etter fødselen, og får deretter samme pels som de voksne. Fødslene skjer i vannkanten, og ungene er svømmedyktige etter kort tid. Ungene dier i ca. tre uker og avvenningen skjer gradvis. Etter avvenning spiser ungene mest bunnlevende krepsdyr; seinere blir fisk hovedføden. Hos seler undersøkt på norskekysten er sild det vanligste byttet, fulgt av ulike torskefisker. Det er også påvist mindre mengder av andre fiskeslag"

 

Tror dette var skrevet i 1998

Link to comment
Share on other sites

Mye fin info der dottidott. Jeg har iallefall mye og lære om både sel og jakten så fint med slike linker.

 

Skal ut og forsøke meg på sjøen til fredag igjen....forhåpentligvis. Hvis vær og vind holder.

 

Ikke meldt inn noen sel enda her nede.....kanskje til fredag?? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...