Jump to content

Seljakta 2009


b9600

Recommended Posts

  • Replies 420
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@dottidott: det får vi håpe......

 

Har vel vært vanskelige værforhold og spesielt med vind oppe hos dere også??

 

Håper det kommer bilde av en diger havert her i tråden på søndag kveld da :D

 

Håper jeg finner de i år også.

Har vært landvind ( sørøst) siden jul nå, så jeg begynner å bli lei ja

Link to comment
Share on other sites

Vært vanskelig forhold ja.

 

Du tar vare på skinnene, men gjør du noe mer med de?? Syr noe aller annet??

Isåfall hvor?

 

Jeg har ikke vært på seljakt før iår, men det virker som det er bra med kobbe her nede.......ser sel hver gang vi er ute. Enten på jakt eller observasjon....

Og vi har ikke vært utaskjærs ordentlig enda....

 

Bra med sel i Trøndelag?

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur å så etter kobbe i dag. Lite å se, fikk en tvilsom skuddsjanse på en steinkobbe. 2-3 cm over :evil: Men fikk i allefall se dyr.

 

@ dottidott: Hvo er det du/dere har tnkt dere da? Håper også på å få til en tur på søndag, men om det blir noe tur til noe havertområde er vel tvilsomt. Båten går litt seint til og legge ut på noe langtur :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guide til å finne ut om en kan jakte sel fra et spesielt sted.

 

Seljakt er regulert av Forskrift om forvaltning av sel på norskekysten og er derfor ikke regulert som vanlig jakt.

Det betyr ikke at det er fritt fram over alt. En må fortsatt ta hensyn til naturreservater og andre ting.

Det er mange reservater med forskjellig regler så her er min guide til å finne ut om en kan jakte sel der.

 

a) Gå inn på DN sin Naturbase http://dnweb12.dirnat.no/nbinnsyn/NB3_viewer.asp Her er alle verneomeråder lagt inn.

b) Finn stedet du ønsker å jakte på kartet. Jeg bruker Gitterøya som eksempel. Den ligger ved Røvær utafor Haugesund. Så haker du av for Vern oppe til høyre i bildet.

c) Er omerådet skravert med rødt er det værnet på en eller annen måte. Hvis ikke er det ingen spesielle restriksjoner der. Gitterøya er et Naturværnomeråde kan en se av skraveringen.

Da må vi sjekke nærmere hva som er de lokale reglene.

d) Klikk på ikonet med en hvit i i en fylt rød sirkel på vensre side. Så klikker du på det området som er skravert på kartet.

Da dukker det opp en inforute om det omerådet. Det er brukt sprettoppvindauge i systemet så om det ikke kommer opp noe må du tilate pop-up's i nettleseren din.

For Gitterøya ser den slik ut: http://dnweb12.dirnat.no/nbinnsyn/asp/faktaark.asp?iid=VV00001712

Der står det litt info for meningmann. Seljakt er litt spesielt så vi må sjekke verneforskriften for omerådet.

e)Klikk på linken til Lovdata som er under avsnittet Vern og verneforskrift. For Gitterøya er det: http://www.lovdata.no/for/lf/mv/mv-19820507-0811.html

f) Så må en bare lete seg gjennom pungtene. Jeg har ikke sjekket så mange steder om veit ikke om aller har like dårlig layout som Gitterøya.

På pungt IV finner en det som angår seljakt på Gitterøya: http://www.lovdata.no/for/lf/mv/tv-19820507-0811-004.html

2. Pattedyr og fugler, herunder deres hi, reir og egg, er fredet mot enhver form for skade, ødeleggelse og unødig forstyrrelse som ikke følger av tiltak i medhold av punktene V-VII.

Jakt, fangst og bruk av skytevåpen er forbudt i tidsrommet fra og med 1. mars til og med 1. september. Hunder må ikke slippes i reservatet i jaktforbudstiden.

Nye dyrearter må ikke innføres.

 

g) Så må en lese hva som står og tolke som best en kan.

For Gitterøya tolker jeg det til at seljakt er greit fra og med 2. september til og med 30.april.

h) Det kan gjøres unntak fra disse verneforskriftene. Et eksempel er deler av Kvitsøy.

Da er det spesifisert i brevet du får fra fiskeridirektoratet når du får papirene med kvota.

 

Annet nyttig for seljakt:

Og for de som fortsatt lurer ligger kvotene her: http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fiske-og-fangst/kystseljakt

Forskrift om forvaltning av sel på norskekysten:http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fiske-og-fangst/j-meldinger/gjeldende-j-meldinger/j-23-2005

Guide til spekking og slakting: http://www.carino.ca/sealershandbook.pdf

Utbredelseskart for sjøpattedyr: http://atlas.nodc.no/website/sjoepattedyr/viewer.htm

Link to comment
Share on other sites

Glimrende med bilder dottidott! Tråden trengte det...

 

Mye sel hos deg skjønner jeg......

 

Var nære på bom på siste selen :mrgreen: ......var det lang avstand eller??

 

Blir mer jaktsyk når man se bildene....været ser bra ut fremover her mtp vind så blir nok en eller to turer ut denne uken....

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått sel på land :D

 

Vært på sjøen i dag og fikk skutt en fin hannsel.

Vekt ca 100kg (det beste vi greide veie)....tungt iallefall...

Målte 184 cm i lengden og 102 rundt sveiva.

 

normal_DSC_169.JPG

 

Kjørte rundt og prøvde lokalisere selene........så totalt 8-10 sel. Alle virket veldig sky og holdt avstand. Men jeg kom meg i land på noen skjær og der greide vi lure den... 8)

 

En flott dag på sjøen........har blitt helfrelst i og være på sjøen om vinteren. Og seljakt bare forsterker gleden med sjøen på vinteren...Flott lys, mye fugl, stille og fredelig og lite båter...

 

Legger ved noen bilder som viser hvor flott det er:

 

normal_DSC_0135.JPG

 

normal_DSC_0151.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute en tur idag også...........i til tider tett snøvær, men lite vind. Så derfor dro jeg ut en tur.....med "finnes ikke dårlig vær bare dårlige klær" i bakhodet. har man blitt bitt av seljaktbasillen så har man... :D

 

Var lite folk på sjøen idag :mrgreen: ....og lite sel også. Mulig det har no med været og gjøre??

 

Så ihvertfall 3 seler......den ene kom inn på 50 m fra båten. Jeg rigget meg til i båten, men hadde da 2 slepebåter som bakgrunn og holdt igjen skuddet. Var egentlig god sjanse....selvom jeg egentlig sluttet og skyte fra båt. Men de 2 første vi så var veldig sky.......så hadde lyst prøve når den kom såpass nær.

 

Vi prøver igjen.........

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som er ute og jakter sel om dagen??

Tråden dødd litt ut :cry:

(ser det er bare jeg som skrevet i tråden siste tiden...)

 

Jeg har selv ikke fått vært ute på en ukes tid....pga jobb og vær.

 

Men er artig og høre om andre som er ute og jakter......opplevelser, jaktsituasjoner og selbilder.

Link to comment
Share on other sites

Vi holder oss til et par faste områder der vi har liggende en liten båt. Jomagnum har printet ut at kart med oppmerkete avstander og dybder der vi ikke skyter. Vi holder oss som sagt i området og "posterer".

 

Vi ser alltid sel men den er sky og det eneste som hjelper på det er tålmodighet(lettere sagt en gjort) Vi har hatt den på hold flere ganger men usikker bakgrunn har gjort det vanskelig. :?

 

Utfordrende jakt ja, men ikke værre enn at vi tar oss en tur i ny og ne. Det er ikke så værst å bare sitte i fjæra med kaffekoppen og et lite bål til pølsene :D

Link to comment
Share on other sites

Er mye slik vi jakter her også......vi kjører mere rundt og spotter selen. Og deretter rigger oss til på nærmeste holme eller skjær. Og venter og venter og venter :D ....tålmodighet er god egenskap på seljakt. Vi har også med hell noen ganger "drevet" selen mot skjæret med båt....

 

Jakta er utfordrende med det å komme på skuddhold, små blinker og det å få den på land hvis den ikke flyter.....

 

Er flott på sjøen om vinteren.......og det er ikke så værst som du sier og sitte med kaffekopp og kose seg i fjæra :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som klarer se hvilken sel dette er?

Den var 160cm lang. Mørk grå på ryggen og lys grå på magen med noen sorte flekker.

Tok en som var ganske lik i fjor, men den var 220cm lang. Mener det er en havert hunn. Kanskje 1 år eller noe.

Sender bildet til fiskeridir også, for å høre med de.

 

DSC00076.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser at kvote listen er oppdatert nå.

Ser ikke ut til at de fra Nordland melder inn om skutt sel lenger. Ingen rapporter skutt i følge listen.

Håper ikke dette er reelt. :(

Da spørs det hvordan det blir for dem neste år da. Ingen kvote og forbud mot jakt......

Ikke rett innstilling når noen deler av de norske forskningsinstitusjoner vil redusere jaktkvotene til en 10'nde del av hva de er i dag.

Får håpe de melder inn de også.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jaggu rart at ingen gidder å jakte sel for direktoratet i år du.... Kvoten er redusert, fellingskompensasjonen for den jobben som må gjøres for hver sel er halvert og kvotene for hver jeger er redusert til tre dyr per jeger. Vi merker tydelig hvilken holdning som gjelder i forvaltningen. Jegerne er kun et verktøy som kan utnyttes til å gjøre drittjobben for dem, helst uten kompensasjon. Nå kan det imidlertid hende at det ikke blir skutt så mye sel i Nordland i år. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

@ dottidott: Gratulerer med flott fangst! Dere hadde sikkert en flott dag på sjøen ser det ut til........

Veldig artig og se bilder og høre om fangsten.

 

@ bharsvik: Dette er første året mitt på seljakt, så jeg skal ikke uttale meg om kvotene om de er for store eller små, eller kompensasjonen er for liten. Det jeg stusser litt ved er om det er kompensasjonen eller at kvoten er for liten er årsaken til at folk ikke jakter eller jakter og ikke melder inn sel........? Jeg trodde man jaktet på sel fordi det var artig og spennende, og at man må forholde seg til kvotene. Skjønner at det er litt annerledes i nord med masse sel og man stusser over kvoter.

 

Det jeg har mest forståelse for av kritikk til kvoter er det at man har fått 3 dyr per jeger......det kan jeg skjønne irriterer. Det er jo noen som lever av blant annet dette også.

 

Men at kvoter og kompensasjon er bakgrunn for å ikke jakte på sel det skjønner jeg ikke!??

 

Mulig jeg ikke ser noen poenger her eller har snevert syn å dette.........?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt hva du mener, og er i utgangspunktet enig. Seljakt kan være utrolig artig og krevende. Det som provoserer er at Fiskeridirektoratet forlanger at vi skal gjøre forskningsarbeid for dem, men er ikke villige til å betale oss kompensasjon for det. Det er ikke så rent lite arbeid å ta rede på kjefter og masse mål etter jakta, og dette tar tid. Tid koster penger. Så enkelt er det. Direktoratet innså at de måtte betale for denne jobben for noen år siden og betalte derfor ut 700 kr for en havert og 500 for en steinkobbe. Dette gjør at folk gidder å ta det ekstra bryet det er å levere rapportene. Så viste det seg at jegerne faktisk fylte kvotene på steinkobbe, og vips så halveres kompensasjonen! Er det plutselig bare halve jobben å fylle ut skjema nå da? Havertkvotene fylles ikke opp, og derfor er ikke kompensasjonen for disse redusert. Men hva skjer den dagen vi fyller havertkvoten også? Kanskje vi skal gjøre det bare for å være ekle...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner mer hva du mener nå....og at det kan irritere og provosere.

 

Jeg tror allikevel at jeg hadde jaktet på sel............spenningen, naturopplevelsene og jakten veier for meg aller mest her....

 

Men takk for mer utfyllende svar, skjønner som sagt mer hva du mente.

Link to comment
Share on other sites

Mener det meste av dette er bare tull, jeg.

Så de oppi nord som tok 8-9000 for en helg med kurs.

Hadde ikke betalte det om jeg måtte ta kurset for å få godkjenning engang.

Tror ikke på det at det er noen her i Norge som kan leve av seljakt, de lever av kurset.

Hvilken idiot betaler 9000 Kroner for å skyte en stk kobbe?????? Det er jo bare å søke så får du minimum 3stk. i samme fylke.

Jeg har jaktet sel siden før en fikk "betaling" for kjevene, og kommer til å fortsette å jakte om de kutter ut

kompensasjonen også. En får ikke en bedre naturopplevelse enn denne jakten for min del.

Skulle tatt seg ut om elgjegerne skulle ha kompensasjon for alle elgene de skyter for å holde stammen nede.

Og de oppi nord er ikke så mye mere plaget av sel enn oss her nede i Trøndelag.

Vi har 4 kaste/ yngle plasser for kobbe og havert rett utenom fjorden her og stammen er mer enn stor nok. Haverten trekker helt fra langt nord til langt sør fra for å kaste der.

Følg reglene dere, så blir det mindre bråk.

Hva om et jaktlag hadde skutt 50 stk.elger istedet for 25?

Tror du kvoten blir uforandret i det området etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...