Jump to content

Halvautomat - trenger forslag!


Olsbakk

Recommended Posts

Jeg finner ingen Remington 7400 på Jakt og Friluft.. Altså en ny, ikke brukt!

 

de har da 750 syntet i allefall, ny til kr 5100... det er en God pris.

 

...7400 er så vidt jeg kan se vekke fra remingtons sider å ( utgått?) og etter alt jeg har hørt om den rifla er det sikkert en god grunn til det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk plukke litt på remingtonen til en på jaktlaget, den hadde rekylfjæra(eller rekyl opptaksfjæra) loddet et stykke frem på pipa om jeg ikke husker feil. Dette gjorde at etter 3 skudd forandret den treffpunkt.... fortløpende etter hvor varm pipa ble...

Han sendte den til USA til reperasjon 3 ganger, uten at han fikk orden på den. Har hørt om flere som har hatt det problemet.

Link to comment
Share on other sites

På Remington 750 Woodmaster, kan man flytte den kolben tilbake? Altså, er det kolben det heter det man holder i når man skyter høyrehendt og bruker venstrearma til? :P Hvertfall, den biten man holder med venstrehånda når man skyter høyrehendt, kan man flytte den helt tilbake inntil det svarte bak? Der man setter inn magasinet osv...

Link to comment
Share on other sites

På Remington 750 Woodmaster, kan man flytte den kolben tilbake? Altså, er det kolben det heter det man holder i når man skyter høyrehendt og bruker venstrearma til? :P Hvertfall, den biten man holder med venstrehånda når man skyter høyrehendt, kan man flytte den helt tilbake inntil det svarte bak? Der man setter inn magasinet osv...

Eeeh......... :shock:

Er det fortreet du snakker om? Jeg tror ikke det kan flyttes rundt i noen stor grad paa noen av dem jeg... Du blander ikke med remingtons minst like pra pumpe rifle (7600???)

Link to comment
Share on other sites

De her inne som kjenner meg via forumet kommer vel til å bli overrasket nå,

men tilogmed jeg ville ikke gått for en Remington 7400.

Hvis du absolutt ikke vil ha bolt, en holdning jeg og hadde en stund,

så ville jeg heller kikket på de nye boltriflene til Remington, 7615-serien.

Og hvis du bare må ha halvauto og ikke skal bruke den på større ting enn rådyr (har ikke lest hele tråden, så hvis du har skrevet klart og tydelig at den skal brukes til elg, beklager) kan en Mini-14 eller Mini-30 være noe.

Remington 7400 kan jeg ikke huske å ha hørt ett eneste positivt ord om. Noensinne.

Link to comment
Share on other sites

.

Og hvis du bare må ha halvauto og ikke skal bruke den på større ting enn rådyr (har ikke lest hele tråden, så hvis du har skrevet klart og tydelig at den skal brukes til elg, beklager) kan en Mini-14 eller Mini-30 være noe.

Remington 7400 kan jeg ikke huske å ha hørt ett eneste positivt ord om. Noensinne.

:shock: Se første innlegg :idea:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter. Du har spurt om råd i forbindelse med en rifle. Mange av dem som svarer deg er ekstremt våpeninteressert og har kunnskaper og erfaring som ligger laaaangt over snittet. Så godt som alle sier du bør styre klar av akkurat denne rifla fordi den mest sannsynlig kommer til å skape trøbbel for deg, skyte dårlig og dessuten være håpløs å få solgt igjen.

 

Det strømmer også på med alternativer for deg, så hvorfor ikke vurdere noe annet???

 

Hvis du ikke har jaktet så mye kan jeg fortelle deg at sjansene for å skyte som regel ikke akkurat står i kø, og det vil føles uendelig bittert den dagen du opplever at børsa klikker når du endelig har et dyr i siktet!

 

Det er dessuten en skikkelig uggen følelse å ikke være sikker på hvor man treffer fordi børsa går i hytt og pine.

 

Folk skriver dette for å forhindre at du gjør en tabbe. Ta det på alvor da!

Link to comment
Share on other sites

Ah, leste første innlegget igjen, og det er utrolig hvor godt en kjenner seg igjen.

 

TS: Jeg var akkurat som deg.

 

Vil du ha oppsummeringen av 7 år med erfaringer, erfaringer du om 7 år har lært selv?

 

Visse våpen er ikke likt av en grunn.

Ikke alle tar feil.

Å forelske seg i et våpen gjør det ikke bedre.

Det er bedre å kunne treffe på første skudd enn å kunne skyte 3 bom på samme tid.

Halvautomater kiler seg.

Halvautomater er mindre presise.

Boltrifler er presise.

Boltrifler kiler seg sjeldent/aldri.

Det er en grunn til at det står "lite brukt" i annonsen for den brukte 7400'n på finn.

Å gjøre grundig research angående våpen lønner seg. Se neste punkt.

Det er DYRT å kjøpe et våpen basert på tro og følelser, finne ut at det er noe dritt,

og måtte selge det med tap for å kjøpe et annet.

Ens rifle (og hagle, ikke minst) er ens venn, og man skal velge sine venner med omhu.

Halve gleden i et våpen ligger i å utnytte dets potensiale fullt ut, især presisjonsmessig. Generelt er potensialet man kan utnytte langt lavere i en halvauto enn en boltrifle.

Før eller senere kommer du antagelig til å tenke på langhold. Da kan du enten sitte med en Remington 700, og ha et grunnlag å jobbe med, eller en Remington 7400, og ha større sjangse til å treffe gongen på 700 meter ved å kaste stein.

 

 

Jeg har selv kjøpt våpen som var "dritkule", funnet at det slett ikke var dritkule, men bare drit, og måtte selge igjen med tap. Gjør en slikt mange nok ganger har en plutselig tapt nok penger til at man kunne kjøpt et virkelig fint våpen bare for pengene man har tapt. Det er bittert det.

 

Du trenger ikke gjøre samme feilen.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter. Du har spurt om råd i forbindelse med en rifle. Mange av dem som svarer deg er ekstremt våpeninteressert og har kunnskaper og erfaring som ligger laaaangt over snittet. Så godt som alle sier du bør styre klar av akkurat denne rifla fordi den mest sannsynlig kommer til å skape trøbbel for deg, skyte dårlig og dessuten være håpløs å få solgt igjen.

 

Det strømmer også på med alternativer for deg, så hvorfor ikke vurdere noe annet???

 

Hvis du ikke har jaktet så mye kan jeg fortelle deg at sjansene for å skyte som regel ikke akkurat står i kø, og det vil føles uendelig bittert den dagen du opplever at børsa klikker når du endelig har et dyr i siktet!

 

Det er dessuten en skikkelig uggen følelse å ikke være sikker på hvor man treffer fordi børsa går i hytt og pine.

 

Folk skriver dette for å forhindre at du gjør en tabbe. Ta det på alvor da!

 

 

 

 

Dette er etter mitt skønn en av de beste innlegg i denne tråden og kunne vært postet i en hel del tråder :wink::D

Det blir svart på en hel del spørsmål (av meget kompetente folk) i diverse tråder, men disse råd blir både kritisert og ignorert :?:

Dette fører til at mange ikke gidder å komentere og gi råd fordi det er bortkastet tid og energi :wink:

Det er klart det finnes forskellige meninger, men stilles det et spørsmål av en trådstarter må det forventes at denne har en intensjon om å følge (i det minste vurdere) rådene som blir gitt!

Hvis ikke, kan en bare følge sin egen magefølelse og ikke bry en hel masse folk med sine spørsmål :!:

 

Følg magefølelsen, men kom ikke i ettertid å si du må spy :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Halvautomater er mindre presise.

Jeg forstår deg slik at dette først og fremst gjelder Remingtons halvautomater (ex de nye AR-15 og AR-10-klonene!), ikke halvautomater generelt. FNAR/Browning har i hvert fall bra nok presisjon til å brukes til skarpskytingsformål. Og jeg kan heller ikke huske å ha lest mye negativt om presisjon og funksjonalitet hos f.eks. Sabatti og HKs sivile modeller, inkl. de som HK-ene som markedsføres under annet navn.(?) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde nok skrevet at jeg med det mente generelt blandt de halvautomater som er godkjent til jakt i Norge.

Ingen tvil om at AR15/AR10/M1A er presise så det holder.

Molot Vepr er godkjent til jakt og presis, men det er unntaket heller enn regelen.

 

Ellers må jeg bare si at jeg liker dårlig at jeg selv nå er blitt en av "gubbene" som skal prakke boltrifler på alle og enhver. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaffet meg en Browning Bar 30-06 for mange år siden! (20)

 

Nå er det flere år siden den har vært ute av våpenskapet!

 

Flere årsaker til det:

-Jeg opplever dårlig balanse i våpenet.

-For lav kolbe/for høy kikkert

-Klikk og forkilinger

-Skyter like fort med boltrifle. På litt hold klarer jeg ikke å holde fokuset slik at jeg kan trekke av omgåend.

 

Spenende med noe du kan skyte fort med, men på praktisk jakt har det ingen ting for seg. Da er det viktigere med et våpen som passer deg.

 

Kanskje du vil kjøpe min halvautomat?

Link to comment
Share on other sites

På Remington 750 Woodmaster, kan man flytte den kolben tilbake? Altså, er det kolben det heter det man holder i når man skyter høyrehendt og bruker venstrearma til? :P Hvertfall, den biten man holder med venstrehånda når man skyter høyrehendt, kan man flytte den helt tilbake inntil det svarte bak? Der man setter inn magasinet osv...

 

om du tenker på bildet på jakt og friluft så har de bilde av feil modell, ei pumperifle og ikke 750'en. en halvautomat kan holdes bak med magasinet også.

 

selv ville jeg uansett heller betalt det dobbelte og fått en slik en om jeg absolutt skulle ha en halvautomat i .308:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15639410&sid=xz1cabwC9h7647076&WT.svl=Bilde

 

kanskje litt overpriset, men den så pen nok ut for alderen

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til de andre her som anbefaler BAR hvis du absolutt skal ha halvauto (og til de som mener en god boltrifle er et bedre valg :mrgreen: ).

 

Nuvel, ad kikkert: Hvis du skal ha en kikkert som skal dekke flere bruksfelt vil min anbefaling være en europeer i 1,5-6x42. Da har du muligheten til å gå langt ned i forstørrelse i tettvokst skogsterreng, og 6x forstørrelse er høyt nok til at du sjeldent bruker det, selv på reinsjakt (subjektiv uttalelse). Ved max forstørrelse gir en slik kikkert 7mm utgangspupill, m.a.o. ideell match for øyet. Kikkerten blir heller ikke for stor og tung, du skal tross alt dra den med deg. Jeg vil ikke gå inn på å anbefale fabrikat, de er gode alle sammen. La egen smak og økonomi avgjøre. Vil som eksempel referere egen praktisk erfaring: Under jakten i fjor lå vi to mann på samme bø i skumringen og dekket hver vår retning. Jeg bruker en Meopta Artemis 2000 1,5-6x42, jaktkompisen min bruker en Zeiss Diavari Z 1,5-6x42. Prismessig ligger disse kikkertene i hver sin ende av den europeiske skalaen, men de fulgte hverandre fullstendig på lysstyrke.

Link to comment
Share on other sites

må nesten legge inn et lite innlegg her, jeg har ei 7400 som fungerer meget bra så lenge jeg bruker rette patroner.

men skal du ha deg et våpen og skyte litt på bane og sånt med så er det ikke helt det store, litt for dårlig presisjon for det att det skal være noe gøy.

den gamle browning bar med rett ladet amunisjon gikk veldig godt, syns ikke den nye long og short tracken gir den samme presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ryktene sier at sauer 303 i 9,3x62 er mulig å skaffe i tyskland.Fikk selv en 30-06 hos Landrøe forrige uke og flere skal være på vei inn.Se på www.frankonia.de dette er en stor tysk jaktbutikk kjede.Jeg har også en Browning Short trac 270 WSM, dette er ei børse som presisjonsmessig er bedre enn 303 og på høyde med min Blaser R 93,har skutt flere samlinger på 15 mm på 100 meter.Har også både Hechler og Koch slb 2000 i 30-06 og Merkel SR 1 i 9,3 x62.Begge er meget bra våpen som kan anbefalles.Merkel Sr 1 blir levert med en bedrøvelig kolbe som gjør at man får tommelen i nesa pga rekylen. Jeg har derfor laget en ny og kraftigere bakstokk som har gjort underverker med skyteegenskapene.Slb 2000 er kanskje den som jeg synes er mest behagelig å skyte med, den er ganske tung og har en kraftig stokk som gjør rekylen veldig myk. Rekylen føles mindre på denne enn 303 n.Sikringen er også veldig godt plassert på kolbehalsen. Tror denne modellen hadde vært mye mere solgt hvis det hadde vært enn annen importør og ved bedre markedsføring. Muligens den beste halvautomaten på markedet.303 har jeg hatt en uke så det er for tidlig å si noe om denne. Har skutt 60 skudd med forskjellige typer ammo uten funksjonsfeil. Førsteinntrykket når det gjelder presisjon er at den ikke er noe bedre enn de andre, men når jakta er slutt skal det lades og testes omhyggelig.Saueren er ei nydelig børse, pen å se på og god å skyte med, meget bra kikkertmontasje og åpne sikter.Utrolig bra avtrekk.Oppspennersn er passe hard, veldig lik Blaser R 93.En Blaser R 93 og en Sauer 303 kompletterer hverandre perfekt, veldig like skyteegenskaper. Skal man ha en boltrifle og en halvautorifle så er dette den beste kombinasjonen man kan ha.

Forøvrig er jeg enig i at Remington halvauto er det dårligste man kan få kjøpt av jaktvåpen.

Skal man ha noe nytte av en halvauto så bør man være bedre enn gjennomsnittet til å skyte.

En dårlig skytter blir enda dårligere med en halvauto, derimot en god skytter kan ha god nytte av en halvauto under jaktformer som krever raske skudd og som gir muligheter for å felle flere dyr samtidig ,mest aktuelt under drivjakter i mellom europa. En dårlig skytter med halvauto under slike drivjakter ender som regel opp med å ha skutt en masse skudd uten å treffe noe som helst.Med halvauto er det veldig fort gjort å begynne med skudd nummer 2 før man har fullført det første.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du absolutt vil ha en halvauto rifle kan jeg bare anbefale deg å finne en (godt) brukt H&K770 ( 308) eller H&K940 (30-06).

Min påstand er at det ikke er bygd en sivil halvauto i dag som kommer opp mot kvaliteten og driftsikkerheten til disse .

(Glem alle de andre "rakkelverkene" av halvautoer som finnes der ute, kjøpt det beste med en gang, du kommer aldri til å kvitte deg med en hvis du først får hendene i en HK770/940. :lol: )

Noe tung og litt omstendig demontering, men et fantastisk våpen å skyte men.

Unik kikkertmontarsje, holder treffpkt. ved av/på uten problemer.

veldig bra presisjon

" Spiser alt" av ammo.

Rett og slett den ultimate hatvautorifla .

Selgs sjelden under 1200 Euro for brukt eks. i tyskland.

I norge går de fra 5000 og oppover alt etter stand.

 

 

Søk så finner du opplysninger på Kammeret og ellers i verden.

 

Johnsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...