Jump to content

Halvautomat - trenger forslag!


Olsbakk

Recommended Posts

Heihei!

 

Dette er min første post her, så håper på hyggelig velkomst og gode forslag! :)

 

Jeg trenger forslag da jeg skal kjøpe meg halvautomat rifle til storviltjakt.

Jeg blir 15 år i januar, og det er enda 1 1/2 år til jeg kan jakte. Jeg skal jakte elg hovedsaklig, men det er jo hjort og rådyr også!

Har også tenkt til å prøve meg i "NM i Elg" på Oppdal til sommeren, da jeg bor på Kvikne, en times kjøring unna.

 

 

En der jeg er med på jakt har Remington 7400, er ikke sikker på kaliber, men hvertfall, han dundrer ned dyr etter dyr, år etter år. Jeg har også sett på Browning og Benelli Argo. Hvilke lengder er bra for å utfylle mine ønsker og krav i teksten?

 

 

Jeg trenger også kikkert til dette våpenet! Tipper det blir mest skyting på 50-200 meter.

Det jaktterrenget er også på en måte to forskjellige. Det er en del med myrer litt i høyden, ikke langt oppe!

Men den nedre delen (jakter mellom E6, RV3 og togskinner), der det er preget av grusveier som posteringer så må skytes en delraskt da jeg har vært vitne til dette.

Stor kikkert er bra, ser bedre ut på rifler! :D

 

 

Krav til rifle og kikkert:

4-5 skudds magasin? (Er uerfaren og vet ikke hva som er maksimum)

Ikke tung, makimum 3,75 kg tung med kikkert.

Den må se bra ut! :)

Maksimum 15.000 kr for bare rifla.

Maksimum 5000-6000 kr for kikkerten, vil ha en bra en som duger!

På kikkerten har jeg har lyst på et kors med rødpunkt i midten, tror det er godt å skyte med. (Aldri prøvd det, bare tror det!)

 

 

Tror lysten av å gå med båndhund er der, så kommer til å gjøre det en del, men kommer nok til å bli en del postering også ja!

 

 

Håper på grundige, gode svar!

 

Over og ut!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvorfor vil du ha en halvauto? Til den bruken du beskriver, så ville jeg heller vurdert en god boltrifle med en god kikkert. Ikke at det er noe galt med halvauto rifler i utgangspunktet, men boltrifler er stort sett mer presise og lettere å vedlikeholde.

 

Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en halvauto, så ville jeg ha valgt en Browning i .308 eller .30-06. Dette er en velprøvd mekanisme og stort sett omtalt som en svært pålitelig rifle. Personlig synes jeg at Benelli Argo er noe av det styggeste man kan få kjøpt for alt for mye penger :wink: , og Remington 7400 er det få som snakker godt om.

 

Du vil ha en børse som "ser bra ut". Jeg vet ikke hva slags kriterier du legger til grunn, men børser som fungerer bra har en tendens til å bli pene i mine øyne over tid, selv om de så litt kjedelig ut i begynnelsen... :wink:

 

Uansett: Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha halvautomat fordi jeg liker å skyte med halvauto med salongrifle.

 

Jeg vil også ha halvautomat for at det er lettere å hive etter et skudd til om det trengs..

 

Har hørt at Remington 7400 bare duger i 3006, og at jeg må unngå å kjøpe den i .308..

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Samme hvor du spør, vil du som regel få en instendig og unison anbefaling om å styre langt unna Remingtons halvautoer. Det er det sikkert en grunn til.

 

Men hvorfor halvautomatisk rifle? Det er jo mange gode grunner for en ordentlig halvauto: De har bra presisjon, har liten rekyl, siktebildet beholdes (kort tid til skudd nr. 2, man slipper ikke dyret ut av syne, mindre skadeskyting etc.) og god balanse. Og så er det jo så koselig å pusse litt ekstra! 8)

 

Jeg synes Bennelli Argo er dritlekker, jeg. Skyter visst nok bra, gir godt rekylopptak (ergonomi, ComforTech-stokk) - og så er det ei systemrifle.

Link to comment
Share on other sites

Browning BAR, kaliber 9,3x62, toppet med f.eks. et Meopta 1-4x22 med rødpunkt.

 

 

Kort og hendig våpen, perfekt til raske skudd og som hundeførervåpen. Kjempebra testresultater.

Siktet har en brennvidde som gjør at du kan skyte med begge øyne åpne. Rødpunktet gjør at du kjapt plasserer siktet riktig.

 

Summa summarum: Topp!

Link to comment
Share on other sites

Svogeren fikk sine nye Browning bar i 30-06 før helga. Var ute å prøvde den på lørdag, var bare helt nydelig å skyte med. Presisjon på 100 meter er det ikke noe å si på, hadde flere serier innenfor 10'ern.

 

Den børsa koster vel ca 15.000 så det er innenfor budsjett.

 

Selv har jeg en MOLOT VEPR SUPER 308W, det er ei morsom børse du får kjøpt for ca 10.000 uten å modifisere den. Med en god IOR-kikkert ender du under 20.000 totalt (sjekk på www.artemis.as ).

 

Vil tro presisjonen er bedre på Browningen.

Link to comment
Share on other sites

Svogeren fikk sine nye Browning bar i 30-06 før helga. Var ute å prøvde den på lørdag, var bare helt nydelig å skyte med. Presisjon på 100 meter er det ikke noe å si på, hadde flere serier innenfor 10'ern.

 

Den børsa koster vel ca 15.000 så det er innenfor budsjett.

 

Selv har jeg en MOLOT VEPR SUPER 308W, det er ei morsom børse du får kjøpt for ca 10.000 uten å modifisere den. Med en god IOR-kikkert ender du under 20.000 totalt (sjekk på www.artemis.as ).

 

Vil tro presisjonen er bedre på Browningen.

 

Hvis min Vepr ikke er unormalt god, og det tror jeg ikke :wink: , så vil nok en Vepr Super som er bedda gå bedre enn de fleste Browninger jeg har hørt om. Begge mer enn presise nok til vanlig jakt.

 

Veprn er ganske mye tyngre enn trådstarter vil ha. Særlig med en litt stor kikkert og demper som det jeg har :oops:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vil også ha halvautomat for at det er lettere å hive etter et skudd til om det trengs..

 

På forhånd takk!

 

Dette er kanskje en grunn til å vurdere bolt rifle? Første skuddet bør uansett sitte der det skal, selv om man har ett kjapt andre skudd tilgjengelig. Å hive skudd er ikke spessiellt lurt...

 

Skal ikke bli noen moralsk vokter her, men måtte bare nevne det. Har selv sett jegere med halv auto som gambler alt for mye på første skuddet..

 

Ellers kan jeg varmt anbefale nye Browningen, har prøveskutt denne, og fungerer perfekt, med en meget bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis min Vepr ikke er unormalt god, og det tror jeg ikke :wink: , så vil nok en Vepr Super som er bedda gå bedre enn de fleste Browninger jeg har hørt om. Begge mer enn presise nok til vanlig jakt.

 

Veprn er ganske mye tyngre enn trådstarter vil ha. Særlig med en litt stor kikkert og demper som det jeg har :oops:

 

 

Min Vepr er også moddet (såkalt full pakke) Så den går bedre enn ei som ikke er modda, har ingen problemer med presisjonen på min Vepr heller. Men hvordan de er når de IKKE er modda vet jeg ikke, vil tro Browningen er litt bedre da (kanskje?).

 

Men Vepr'n er ei veldig morsom børse da, meget høy "gøy-faktor".

 

Her er en liten snutt med de første skudd med min Vepr: http://s271.photobucket.com/albums/jj12 ... 7adcec.pbr

Link to comment
Share on other sites

Mente ikke å bare hive etter et par skudd da :lol:

Mente at det kunne være kjekt om man er uheldig eller i andre tilfeller.

 

Helst ikke noen tung børse, nei, tviler på at det blir behagelig for meg. Jeg har jo lyst til å gå med hund også, og da kan det fort bli vondt i skuldrene etterhvert, men regner med at jeg kjøper ei skikkelig god reim.

Link to comment
Share on other sites

Husker den røyken :lol: Gav seg heldigvis etter lagringsfettet var borte fra dempern :mrgreen:

 

 

Jepp, etter ca 20 skudd var det ikke mer røyk.

 

Men jeg har hatt litt problemer med at demperen løsner etter 3-4 skudd, noen løsning på det? Har vurdert gjengeteip.

 

Ikke skjedd hos meg så ingen anelse.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei moderne boltrifle i 6,5x55 som første våpen.

 

Hvis du er i tvil gjør følgende:

 

-Lån ei boltrifle med rask lukketid i 6,5 og en halvautomat.

 

-Bruk samme kikkertsikte på begge børsene

 

-Skyt 10 skudd stående uten støtte på 100m på ei 100m poengskive og tell poeng med hver børse.

 

-Tell hvor mange skadeskytinger du har med hver børse.

 

Når man skal kjøpe sitt første våpen er det viktig at rifla gir så få "feilkilder" som mulig. For en uerfaren skytter er det viktig at akseptabel skyteferdighet kommer så raskt som mulig. Lukketid er det absolutt viktigste med tanke på skyteferdighet når andre forhold er temmelig like. Hvis du trekker av en Sauer 202 samtidig med en halvauto AK47, som er dårlihg i denne disiplineng, vil du oppdage at kula fra Saueren sikkert er 20-40m utenfor munning før tennstempelet på AK'en har truffet tennhetta. Svært gode skyttere som skyter konkurranse, kan se forskjell på poeng etter hvilken mekanisme de skyter mes. Toppresultat får de med Sauer/T3/Steyr. Så kommer Rem700/Win70/etc( som kan trimmes til førstediv med Speedlock ). Til slutt blandt boltrifler kommer militærrifler som M98 og Krag. Alle rifler med hane kommer langt etter disse. Enten det er halvautoer, pumper eller leveraction.

 

Jeg sier ikke at man ikke skal bruke hanerifler på jakt men som nybegynner gjelder det først og fremst å bli steingod til å skyte. Det blir man enklest med en Kongsberg Lakelander/Sauer 202/T3/Sako/Steyr i 6,5x55, 3 kasser ammo og en instruktør som vet hva han snakker om.

 

Etter at skyteferdigheten stitter inne kan man anskaffe en halvauto. De aller fleste vil da oppdage halvautoens begrensinger og tilpasse bruken. Gjør man ikke det bør man gå tilbake til "paragraf 1", moderne bolt og 3 nye kasser ammo.

 

PS: I "gamle dager" var jeg ofte på en bane hvor det ble arrengert storviltprøver. Noen ganger tilbød vi folk som hadde feilet på prøven å teste en Steyr SSG for moro skyld. Mange fikk seg en overaskelse når de klarte prøven med glans med Steyeren. Husker spesielt ei dame som skulle være med gubben og en kompis på reinsjakt. Hun var blitt tildelt en gammel Husquarna 1600 i 30-06 som sparket som en hest i alle retninger. Hun feilet selvfølgelig prøven med glans. Det morsomme var at med SSG'en greide hun prøven på 100m skutt på ei nedskalert 25m treningsskive. Gubben fikk masse kjeft, et forklaringsproblem og ble 15K fattigere :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Bennelli Argo er dritlekker, jeg. Skyter visst nok bra, gir godt rekylopptak (ergonomi, ComforTech-stokk) - og så er det ei systemrifle.

Jeg digger benelli-mekanismene, og skal derfor ha ei hagle med en slik. Men om du vil ha lyddemper på ei rifle med denne mekanismen, veksler ikke våpenet skikkelig. Desverre.

Link to comment
Share on other sites

Husker spesielt ei dame som skulle være med gubben og en kompis på reinsjakt. Hun var blitt tildelt en gammel Husquarna 1600 i 30-06 som sparket som en hest i alle retninger. Hun feilet selvfølgelig prøven med glans. Det morsomme var at med SSG'en greide hun prøven på 100m skutt på ei nedskalert 25m treningsskive. Gubben fikk masse kjeft, et forklaringsproblem og ble 15K fattigere :-)

 

 

Form/fasong på stokken hadde garantert mer å si enn lukketiden.

Link to comment
Share on other sites

Husker spesielt ei dame som skulle være med gubben og en kompis på reinsjakt. Hun var blitt tildelt en gammel Husquarna 1600 i 30-06 som sparket som en hest i alle retninger. Hun feilet selvfølgelig prøven med glans. Det morsomme var at med SSG'en greide hun prøven på 100m skutt på ei nedskalert 25m treningsskive. Gubben fikk masse kjeft, et forklaringsproblem og ble 15K fattigere :-)

 

 

Form/fasong på stokken hadde garantert mer å si enn lukketiden.

 

Helt klart.

 

På en SSG ligger alt til rette for at amatører skyter bra. Lukketiden på SSG er bare en av faktorene.

Link to comment
Share on other sites

Heihei!

 

Dette er min første post her, så håper på hyggelig velkomst og gode forslag! :)

 

Jeg trenger forslag da jeg skal kjøpe meg halvautomat rifle til storviltjakt.

Jeg blir 15 år i januar, og det er enda 1 1/2 år til jeg kan jakte. Jeg skal jakte elg hovedsaklig, men det er jo hjort og rådyr også!

Har også tenkt til å prøve meg i "NM i Elg" på Oppdal til sommeren, da jeg bor på Kvikne, en times kjøring unna.

 

 

En der jeg er med på jakt har Remington 7400, er ikke sikker på kaliber, men hvertfall, han dundrer ned dyr etter dyr, år etter år. Jeg har også sett på Browning og Benelli Argo. Hvilke lengder er bra for å utfylle mine ønsker og krav i teksten?

 

 

Jeg trenger også kikkert til dette våpenet! Tipper det blir mest skyting på 50-200 meter.

Det jaktterrenget er også på en måte to forskjellige. Det er en del med myrer litt i høyden, ikke langt oppe!

Men den nedre delen (jakter mellom E6, RV3 og togskinner), der det er preget av grusveier som posteringer så må skytes en delraskt da jeg har vært vitne til dette.

Stor kikkert er bra, ser bedre ut på rifler! :D

 

 

Krav til rifle og kikkert:

4-5 skudds magasin? (Er uerfaren og vet ikke hva som er maksimum)

Ikke tung, makimum 3,75 kg tung med kikkert.

Den må se bra ut! :)

Maksimum 15.000 kr for bare rifla.

Maksimum 5000-6000 kr for kikkerten, vil ha en bra en som duger!

På kikkerten har jeg har lyst på et kors med rødpunkt i midten, tror det er godt å skyte med. (Aldri prøvd det, bare tror det!)

 

 

Tror lysten av å gå med båndhund er der, så kommer til å gjøre det en del, men kommer nok til å bli en del postering også ja!

 

 

Håper på grundige, gode svar!

 

Over og ut!

Til den bruken ville jeg kjøpt en god kikkert: Zeiss Victory Diavari 1,5-6x42!

Som våpen ville jeg kjøpt kaliber 30-06 i kanskje en Sako? Har selv Sako 85 i 30-06 og den funker kjempe!

Når du sier at han ene der dundrer ned elg år etter år, tror jeg at du bør skjønne at det som regel ikke er avhengig av kaliber og blablabla men at skyteferdighetene er der. Hjelper ikke engang med kanon hvis du bommer på viltet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heihei!

 

Dette er min første post her, så håper på hyggelig velkomst og gode forslag! :)

 

Jeg trenger forslag da jeg skal kjøpe meg halvautomat rifle til storviltjakt.

Jeg blir 15 år i januar, og det er enda 1 1/2 år til jeg kan jakte. Jeg skal jakte elg hovedsaklig, men det er jo hjort og rådyr også!

Har også tenkt til å prøve meg i "NM i Elg" på Oppdal til sommeren, da jeg bor på Kvikne, en times kjøring unna.

 

 

En der jeg er med på jakt har Remington 7400, er ikke sikker på kaliber, men hvertfall, han dundrer ned dyr etter dyr, år etter år. Jeg har også sett på Browning og Benelli Argo. Hvilke lengder er bra for å utfylle mine ønsker og krav i teksten?

 

 

Jeg trenger også kikkert til dette våpenet! Tipper det blir mest skyting på 50-200 meter.

Det jaktterrenget er også på en måte to forskjellige. Det er en del med myrer litt i høyden, ikke langt oppe!

Men den nedre delen (jakter mellom E6, RV3 og togskinner), der det er preget av grusveier som posteringer så må skytes en delraskt da jeg har vært vitne til dette.

Stor kikkert er bra, ser bedre ut på rifler! :D

 

 

Krav til rifle og kikkert:

4-5 skudds magasin? (Er uerfaren og vet ikke hva som er maksimum)

Ikke tung, makimum 3,75 kg tung med kikkert.

Den må se bra ut! :)

Maksimum 15.000 kr for bare rifla.

Maksimum 5000-6000 kr for kikkerten, vil ha en bra en som duger!

På kikkerten har jeg har lyst på et kors med rødpunkt i midten, tror det er godt å skyte med. (Aldri prøvd det, bare tror det!)

 

 

Tror lysten av å gå med båndhund er der, så kommer til å gjøre det en del, men kommer nok til å bli en del postering også ja!

 

 

Håper på grundige, gode svar!

 

Over og ut!

Til den bruken ville jeg kjøpt en god kikkert: Zeiss Victory Diavari 1,5-6x42!

Som våpen ville jeg kjøpt kaliber 30-06 i kanskje en Sako? Har selv Sako 85 i 30-06 og den funker kjempe!

Når du sier at han ene der dundrer ned elg år etter år, tror jeg at du bør skjønne at det som regel ikke er avhengig av kaliber og blablabla men at skyteferdighetene er der. Hjelper ikke engang med kanon hvis du bommer på viltet :wink:

 

Vet det, men bare sa det fordi alle sier at Remington 7400 er det verste man kan skaffe seg osv... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Husker den røyken :lol: Gav seg heldigvis etter lagringsfettet var borte fra dempern :mrgreen:

 

 

Jepp, etter ca 20 skudd var det ikke mer røyk.

 

Men jeg har hatt litt problemer med at demperen løsner etter 3-4 skudd, noen løsning på det? Har vurdert gjengeteip.

 

 

Gjengeteip smelter hvis du skyter litt hurtig. Ville heller brukt bittelitt middels sterk gjengelås pasta. Den tåler mer varme enn gjengeteip som er i plast.

 

Vil bare understreke at jeg aldri har hatt dette problemet, så jeg har ikke brukt dette på rifla mi. Synes det er rart lyddempern løsner. Det skal den ikke, så det må være en feil et sted. Ville tatt den med tilbake til den som har gjort jobben, og bedt dem utbedre det. Jeg kan ihvertfall skyte hundrevis av skudd, uten antydning til at dempern løsner. Jeg har aldri trengt å stramme den noengang, og jeg tar den bare av da jeg har vært ute i råvær, så jeg får tørka den skikkelig i gjengene, og dryppa på litt olje.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter:

 

Det blir vel gjentatt i det kjedommelege her, men eg vil og råde deg til å sjå etter ei boltrifle. I eit av "dei tre store" (6,5x55, 308, el 30-06).

 

Halvauto er tøft. Og det syns nok eg og då eg var 15 år. Klart det er tøft og arti å pøse på med halvauto i 22lr. Men det er noko heilt anna med ei grøvare jaktrifle.

Med ei boltrifle har du færre faktorar å ta hensyn til. Enklare mekanisme, lettare å pusse, har rykte på seg for å vere lettare å få til å "gå skikkeleg" med ulike typar ammo. Utvalget av boltrifler er og større enn av halvauto'ar.

Du har planer om å skyte elgbane. Viss du ser etter so er bolt det mest populære her og.

Med trening so er det minimalt med tid å spare på ladegrep på halvauto vs bolt. Veldig sjeldan ein får behov for å skyte so fort at det har betydning, og som andre har påpeika, er det kanskej greit å ikkje ha den mogelegheiten.

 

For all del: Dersom du har bestemt deg for halvauto, må du berre gå for det. Er på ingen måte dårlegare børser.

Berre det at eg sitte med ein liten feeling av at "action-faktoren" styrer litt her... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor kjøper du ikke en Remington 750 Woodmaster i stedet da. Faktisk finere og mer funksjonsikker enn 7400. Remington 7400 er bare noe ræl som jeg mener ikke du skal bruke pengene dine på. Du kommer til å angre og i innbytte får du nesten ingenting igjen. Jeg synes Remington 7400 er en av de peneste halvautoene jeg, men det er bare noe dritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...