Jump to content

Halvautomat - trenger forslag!


Olsbakk

Recommended Posts

Glem alle de andre "rakkelverkene" av halvautoer som finnes der ute

Dette var da meget bastante påstander som jeg håper ikke bare er en "flåsete" påstand som er tatt ut av luften, men som du kan begrunne.

Nå har det seg slik at jeg har hatt den "æren" av å ha eid/brukt/testet diverse halvautoer opp gjennom tiden bla Browning, Remington, Hk, Valmet og "et par" Vepr ++. Min erfaring er at der finnes flere fullgode alternativer, noen er mindre vellykket andre meget bra.

Et våpen jeg aldri (aldri = ikke før h...ete fryser til is) kommer til å kjøpe meg er en Remington igjen, her har jeg eid en selv og lånt/sett et par andre under praktisk bruk. Disse våpnene var uten unntak upresise, hadde opptil flere brudd på div fjerer og sist men ikke minst "likte" de kun et par typer ammo (problemer med veksling).

 

Mitt råd til trådstarter er å prøve flest mulige våpen før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du virkelig lyst på en halvauto så synes jeg du skal kjøpe deg en halvauto. Man er sjelden fornøyd med første våpen uansett :) Det er litt som biler. Man må kjøre litt forskjellig før man finner den man egentlig liker. Skal du først legge ut 15000 for en rifle ville jeg valgt en sauer 202 i 6.5 eller 308/3006. Da har du rifle for livet, men det er jo min mening. Halvauto er morro. Har akuratt kjøpt en Ruger mini-14 bare fordi jeg synes den er så artig. Så velg det du føler for. Det blir uansett flere rifler med åra :)

 

Halvauto til jakt er litt mer regulert. Du må velge en halvauto som er godkjent for jakt, og her er lista over godkjente;

 

1. Winchester M/100

2. Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918)

3. Remington Modell four

4. Remington modell 7400

5. Remington 742 Woodmaster

6. Ruger mini 14

7. Ruger mini 30

8. Heckler & Koch modell 2000

9. Marlin modell 45

10. Marlin modell 9 camp carabine

11. Valmet Petra

12. Valmet Hunter

13. Voere modell 2185

14. Vepr Super

15. Vepr Pioneer

16. Vepr Hunter

17. Benelli Argo

18. Sauer mod 303

19. Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen

20. Merkel SR 1

 

Jeg har ikke erfaring med mange av disse, men Remington 7400 ville jeg holdt meg langt unna. Den er vanskelig å rengjøre ( som nesten alle andre halvauto), lite presis og ikke spesielt god å håndtere. Magasinbytte i kaldt vær er et slit. Den har en snodig og upraktisk magasinutløser.

Var på skytebanen med en Rem 7400 og etter første skuddet så skranglet børsa skikkelig. Det viste seg at hele avtrekkermekanismen hadde gått fra hverandre. Veit ikke hvordan dette er mulig, men det så ut som om delene var slengt oppi der løst. Rifla kom rett fra butikken.

 

Lykke til med valget, og husk at øvelse er 100x mer viktig enn "rett" børse. 99.9% av rifler i dag har god nok presisjon til jakt på storvilt (kanskje med unntak av Rem 7400 :).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

 

Kjøpte en i desember i 3006 så erfaringen er ikke allverden, men det er jo litt mere plunder å pusse en 1/2 auto enn en bolt rifle.

Presisjonen er topp, når jeg gjør min jobb så er spredningen under 20mm på 100m, har ikke hatt funksjoneringsproblemer så langt på noen måte, men har ikke skutt mere enn ca 70 skudd til nå.

Link to comment
Share on other sites

Forekommer det at patroner kiler seg? :arrow: Har ikke hendt meg enda :D

Vanskelig og rengjøre? :arrow: Værre en en boltrifle, men trenger lite puss utenom løpspuss :wink:

Dårlig presisjon? :arrow: Tvert i mot........meget god presisjon :D:D

 

Jeg har to stk og er meget godt fornøyd :D Har vært inne på tanken å bytte den ene så skulle du ha noe interesant å bytte med så send pm :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Hehe.. Ser TS har hengt seg opp i Remington, og det kan jeg godt forstå.

Mer elegant halvauto har ihvertfall ikke jeg sett, men som det er gjentatt til det kjedsommelige her, så er det så som så med driftsikkerhet og presisjon.

 

Selv har jeg forløperen, en 742 Woodsmaster BDL i .308

Og jeg er en slags godt fornøyd med den, MEN...

Den er innviklet i praksis.

Magasinet er vondt å få ut med kalde fingre. Liten/hard utløser.

magasinbunnen er varsleren! Får ikke hatt sluttstykket åpent uten magasin i våpenet.

Krever mye puss for å være pålitelig.

Presisjonen er god nok til storviltjakt, men denne kan jeg ikke bruke på fugl. Sprer alt for mye.

 

De to soleklart beste grunnene til å kjøpe 7400/742 er utseende og pris.

 

Selv ikke jeg som elsker underdogs ville satse på denne som eneste jaktrifle.

Den krever at du er over middels intresert i å pusse og fikle på rifla for å holde den i drift, og det er tid som ofte er bedre anvendt på skytebanen.

 

Du må gjerne kjøpe en som kosebørse, for den er velegnet til det.

Du har fått gode råd, så om du kjøper er det mot bedre vitende. Ingenting feil med det, jeg gjorde det selv bare for å finne ut om noen så flott kunne være så dårlig :lol:

og svaret ble: Duverden! Hva har Reminton drevet med her???

Uansett, lykke til, og skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...