Jump to content

223 vs 22-250


B686SP

Recommended Posts

God kveld. 

Jeg sitter i tenkeboksen angående ei rifle til.

Tanken har opprinelig vært .223, men i det siste har 22-250 også vært innom knotten. Det jeg lurer på da, er det noen grunn til å velge det ene fremfor det andre, utenom at fart er spennende?

Lader selv, så ammo er ikke noe tema.

Vil hovedsakelig bli brukt på rev og andre ting som ikke skal spises.

Får man ladd ned 22-250'n såpass at det trygt går å lade mat-ammo til den?Løpsslitasje vet jeg det er endel forskjell på, men jeg er usikker på om jeg skal la dette bli en avgjørende faktor for kjøp.

Hva hadde du valgt, og hvorfor?

 

Mvh 

Mats

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Wintel skrev:

Min 223 dropper under 6cm fra 100 til 200m

Har du sjekket dette i et beregningsprogram? Min hoderegning får det til at du må ha en utgangshastighet på 1600 m/s for å få det til.

Beregningen er foretatt etter to gode hjortebiffer med tilhørende rødvin.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både 250 og .223 og jeg ville valgt 250 over 223 hver dag i uka om igjen. 

Så lenge du lader selv vel og merke. 

Min Sako varminter i .22-250 er vel det eneste våpnet jeg angrer på at jeg har solgt. 

 

.22-250 gjør alt bedre enn .223, sørg for å ha kjapp nok tvist i løpet slik at du ikke nødvendigvis begrenser deg til 50/55gr kuler.

 

Og nesten det viktigste av alt; .22-250 er en MYE mer sexy patron enn .223! :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter Per-S her. Dropper vel nærmere 10 - 12 cm enn optimistiske 6 cm som nevnt i et innlegg litt lengre opp.

Uansett dropp.... både 223 og 250 er svært så duganes på revejakt. Det ene "virker" nok litt bedre enn det andre, litt avhengig hva man vektlegger.

250 sliter nok litt mer pipe enn 223.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Per-S skrev:

Har du sjekket dette i et beregningsprogram? Min hoderegning får det til at du må ha en utgangshastighet på 1600 m/s for å få det til.

Beregningen er foretatt etter to gode hjortebiffer med tilhørende rødvin.

Ja, bruker Quicktarget for å beregne kuledropp.

Får 1112ms med 40gr Nosler BT, og den kula skal da droppe 6cm fra 100 til 200m i følge programmet. Har aldri sett at programmet beregner feil, så lenge man har korekt V0 og rett kule... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt .223, ettersom du får kjøpt grei fabrikkammo til høvelig pris hvis du blir lei av å lade, eller trenger nye hylser. Og reven blir ikke dauere enn dau likevel. Men spennende- det er det jo ikke....Litt annerledes er det hvis du skal ha en ny pipe til systemvåpen der du allerede har sluttstykke(hode) med støtbunn tilsvarende .22-250- da blir den meget aktuell. 

Du kan helt sikkert lade ned -250 med egnede kruttsorter. 

Link to comment
Share on other sites

Drøye 3000 før jeg byttet løp pga rustskader etter gåsejakta og dårlig rengjøring. LW-løpet som står i nå er jeg ikke sikker på men begynner å bli en del der også. Presisjon er upåklagelig. Har ladd friske ladninger med TBBC-kuler og brukt Norma 52gr blyspiss. Kronografert til 1170 m/s. 43 rådyr og en del gås og enda tilgode å skjære bort ødelagt kjøtt. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Inkludert å brenne ut løp. Det er litt vanskelig å se dette som "bedre".

 

Løp er forbruksvare. 

På en jaktrifle varer det lenge uansett. Si for eksempel at du har rundt 1200 skudd med GOD presisjon, da varer løpet minst 5 år hvis du skyter 250 skudd i året. 

Til mengdeskyting, trening etc så bruker en selvfølgelig noe mer egnet. 

 

Er man livredd for å slite løpet så kjøp .308, 6,5 Grendel, .22 WMR eller tilsvarende. 

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn greide jeg å lese at  der var snakk om fallet fra 200 til 300.

 

Men så lenge kula har toppunkt på 100m og ikke bruker mer enn 0,11s på de neste 100m er der klart at den ikke faller mer enn 6cm

 

10 timer siden, ironni skrev:

ææææ. Trudde kula falt så snart den for ut av pipa eg.. vist det ikkje er ein rakett då.

 

Med der nicket regner jeg med at dette var ironi 

Link to comment
Share on other sites

@Larson: Man trenger bare å se på 22-250 for å forstå at den vil slite ut et løp betydelig raskere enn 223.

 

Man kan selvfølgelig ta slikt med knusende ro som Neon77, men det er likevel noe som er verdt å få frem. Ikke alle ser på løp som forbruksmateriell, og et løpsskifte er på ingen måte gratis. Jeg har sett folk som kvier seg for å trene med rifla på grunn av slikt, da har man kjøpt feil kaliber.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med 22-250 i flere år nå, bruker den til småvilt, bever, gås, rev og rådyr. Meget flatskytende, nesten all kjøpeammo går hull i hull, fantastisk kaliber å skyte med, får di fineste slaktene på alt av vilt med god blykule (fusion eller oryx). Har 30-06 til storvilt og bruker 308 til mengdetrening:)

 

Skal du kun ha en rifle og trene mye med rifla så hadde jeg valgt 223 pga ammopriser og fordi løpet kan kappes litt kortere. På 22-250 går den best med langt løp:) 

 

Skal du ha en rifle til Storvilt og mengdetrening pluss en spennende rifle til småvilt hadde jeg uten tvil valgt 22-250 igjen:)

 

Husk at det er kula som avgjør hvordan matviltet ser ut etterpå (pluss skuddplassering) og ikke kaliberet:) 

 

 

Edited by Hare4
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det så kjøper man 22-250 fremfor 223 for å få max fart.

For å få max fart må man ha langt løp 58cm++. Jeg ønsker demper på ei småviltrifle, så da vill det si at man får en temmelig lang kreasjon som man må dra rundt på. (Ja. jeg vet at man får mer fart selv med 45-50cm løp i 22-250 enn med 223, men forskjellen blir såpas liten at jeg finner det meningsløst å brenne 10-15 grs mer krutt for å oppnå den). Jeg liker ikke for lange våpen, så derfor ente jeg på 223rem.  

Med 51 cm løp ligger hastigheten på varmintkuler (50-53grs maxladd) rundt 980-1000m/s. Ser at Nosler operere med ladedata som får disse kulene oppi 1200m/s i 22-250 (60cm løp). Så det er jo en viss forskjell. Fart er jo gøy😊 Tar man derimot Vihtavuori sine ladedata for 22-250 og 223 så er det jo nesten ikke forskjell. "Skamladd" 223 og "slappladd" 22-250 virker det som Vihtavuori opererer med. Men jeg synes generelt det er mye rart i deres ladetabeller..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På avstander opp til 200m spiller det forsåvidt liten rolle hva man velger, det meste funker.

 

For min egen del ramler kråke og ravn på betraktelig lengre avstander og da hjelper plutselig et par cm mindre vindavdrift mye mtp å ha marginene på sin side.

Kulefall er et ikke-tema for meg, avstandsmåleren forteller meg hvor mye jeg må skru i høyden - vindavdrift er mer kritisk.

Jeg brukte min .22-250 som ren "skadedyrbørse". Utrolig lettskutt kaliber og god presisjon.

 

Lette kuler får god fart i både .223 og .22-250, men disse mister også farten fort. Igjen, opp til 200m spiller det ikke så stor rolle hva du sender avgårde. Men doble eller triple avstanden så er det enorm forskjell i vindavdrift på for eksempel en 40gr i 1200ms kontra 53gr i 1100ms.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med mange her. Hvis du har mulighet til å lade selv, bør du gå for 22-250. 223 har billigere og mere tilgjengelig ammunisjon. Selv syntes jeg at 223 

liksom "faller mellom to stoler" - At den en er "litt for bra" til rype og litt i underkant til toppjakt osv. 6,5x55 er vel "det ultimate kaliberet" for nordisk allround jakt.

 

Begge kaliberene er fine på hver sin måte!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her skrives mye jeg kan være enig i... Har 22-250 i dag og når pipen er ferdig blir det en ny, men med raskere stigning. 55grs nært 1200ms er ok, men jeg vil ha 70-75grs på jakt. Raskere stigning ofrer litt av hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...