Jump to content

Hvorfor finner jeg ingen Krag konverteringsprosjekter?


D.T

Recommended Posts

2 minutter siden, .22-Krag skrev:

Eg for min del hadde heller satsa på ei picatinnyskinne på pipa framfor kassa og sett på eit scoutsikte, eventuelt raudpunkt.

Då slepp ein òg problemet med hylseutkast rett opp i siktet og tilhøyrande problem med forkiling etc...

Ja, ser den. Tenkte på det i utgangspunktet jeg også. Men dess mer jeg fikla og tenkte, så ville jeg beholde linjene i den gamle krigeren.

Har tenkt mye på dette, men etter å ha revurdert egne meninger om den omtalte "sekke Krag`en" så har jeg gått no`n runder med meg sjøl.

Angrer på at jeg heia på den ombygginga, men så har man i alle fall lært, da...

Forbasket fine linjer i Krag`en, så jeg ønsker å bevare den slik. Og føler jeg har landa rett beslutning.

Om den får leve slik lett renovert i enno hundre år, så hadde det vært en fin kulturbæring, kanskje andre kan bruke den etter meg.

Mulig jeg må få spesiallaga montasje - jeg vil ha en superfin en her. Skal kontakte Rafdal, men kanskje flere andre vet om noe.

Gleder meg!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gjøre det litt motsatt og bygge om en annen rifle til å bruke kragens magasinløsning? Er dette i det hele tatt gjennomførbart?

For eksempel en Browning A-bolt med kragmagasin! Mye av kragens litt "ikoniske" utseende er jo pga magasinet.

Hvis svaret er: "ja, men du må slipe bort ene låseklakken på sluttstykket" så slutter tankespinnet der.

Har ikke Krag selv så jeg klarer ikke å se for meg  hvor det må tilføres og fjernes materiale.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dansk Krag kan noget specielt 😉

 

Da den Danske 8x58RD patron er baseret på M1867 Remington patronen så kan dette ske.

Efter WWII blev der solgt en masse M1867/96 Remington RB til de Grønlandske fangere og der var store lagre af 11,4x51R patroner i Grønland.

Da Remington riflerne slap op fik "Kongelige Grønlandske Handel" en del KJ konverteret på det Danske Arsenal (Hærens Rustkammer).

Militært skæfte kortet ned og en 11,4mm pibe med faste sigtemidler.

45258614_DSCN0311s.jpg.18938d8781ba418bcfb26f2a3d7eac84.jpg

 

DSCN0113 s.jpg

DSCN0114 s.jpg

DSCN0115 s.jpg

DSCN0116 s.jpg

DSCN0117 s.jpg

DSCN0118 s.jpg

DSCN0121 s.jpg

DSCN0122 s.jpg

DSCN0123 s.jpg

DSCN0127 s.jpg

patron15.jpg

patron5.jpg

Edited by Chickenthief
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Kuli skrev:

Har langkrag med brownells montasje og zeiss jena kikkert. Lufter den så ofte jeg kan. Drømmerifla er en links Krag, men redd det er et sinnsykt børsemaker- prosjekt😄 

Om du kan poste noen bilder, så er det takksamt. Er i markedet for montasje sjøl, så det er fint å få se hvordan denne montasjen er påmontert Krag`en.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en annen Krag med kikkert også, og denne hadde jeg tenkt å rive av kikkerten på. Hadde ikke sett så nøye på den, men ble så oppmerksom på at det var en Oigee Berlin kikkert som var montert. Så da tok jeg en pause og prøvde å finne ut noe mer om denne. Viser seg at forsvaret fikk to slike Krag'er med denne typen kikkert til prøve i mellomkrigsårene. Står litt om disse i Hanevik sin bok. Det er desverre ikke en av disse jeg har fått tak i, men spennende uansett. Og kikkerten har fått en solid montasje. Det er i tillegg både skur og diopter på denne. Grunnen til at jeg skulle ta av kikkerten, var at den var stygg når jeg fikk den, og jeg trodde det var en tasco eller noe slikt.

 

Må jo forresten innrømme at jeg trollet litt i går med den andre Kragen, jeg vet selvfølgelig hva slags Krag det er. Så den holdes i orginal stand, ja. Håper jeg ikke ødela nattesøvnen, Ole

 

Beklager at jeg er litt off-topic, men kan ihvertfall vise noen montasjer.

 

Her er noen bilder av den andre Kragen med Oigee kikkerten:

 

 

 

 

IMG_1203.JPG

IMG_1204.JPG

IMG_1206.JPG

Link to comment
Share on other sites

S&K montage passer ikke til Dansk KJ, magasin spærre er placeret anderledes så jeg måtte selv tilpasse lidt.

Kikkerten er placeret så langt ude til venstre så et bundstykke der ikke har bøjet håndtag fungerer 100% og der er ingen problemer med udkast af hylstre.

Bort set fra lidt træ der skal fjernes så er det en ikke invasiv montage, der skal ikke bores i riflen overhovedet.

 

 

DSCN0475 s.jpg

DSCN0154 s.jpg

DSCN0155 s.jpg

DSCN0467 s.jpg

DSCN0469 s.jpg

DSCN0470 s.jpg

DSCN0471 s.jpg

DSCN0473 s.jpg

Edited by Chickenthief
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...