Jump to content

Hvorfor finner jeg ingen Krag konverteringsprosjekter?


D.T

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har et prosjekt i tankene om å gjøre en Krag om til et annet kaliber. Jeg har lest meg opp på at trykket i en Krag er på ca 40 000 psi. Derfor tenker jeg på å konvertere til for eksempel .450 Bushmaster (38 500 psi) eller evt. .44 magnum (36 000 psi). 

 

Først og fremst lurer jeg på hvorfor jeg ikke finner noen andre som har gjort dette, er det kanskje ikke lov? Har dere ellers noen tanker om dette? hehe

 

Takk for alt av hjelp! 

Link to comment
Share on other sites

Vel krag må vel sies å være en gammel og forholdsvis dårlig konstruksjon. Så hvorfor skal en konvertere noe slikt når en for halve prisen kan kjøpe seg noe nytt som blir mye bedre. Har selv skutt mange tusen skudd med krag i både 6.5 og 22 men det var før jeg fikk tilgang til bedre våpen. Nå kunne jeg ikke tenke meg å bruke kragen til annet en veteranbørsestevner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er både enig og uenig med @bardp. Krag-Jørgensen var topp rundt 1890, men det har skjedd noen småting siden den tid, ikke minst når det gjelder produksjonsmåter. Men respekterer man den som det historiske klenodiet den er, kan man også gi den en nennsom ombygging (vi har jo en tråd gående om prosjektplaner som ikke akkurat er "nennsomme"!  https://www.kammeret.no/topic/84838-sekke-krag/ ) I tillegg til kammertrykket er også magasinet, som @Ei tohi varjata skriver, en begrensende faktor.

 

Rafdal bygget en K-J i 9,3x57, den ble blant annet omtalt i "Jakt" for ei stund siden. Hvis jeg ikke husker helt feil, kom det skjeftet på nesten 20 store, og kikkertmontasjen på ca. 10.

 

https://www.rafdal-vapen.no/customkrag-9075s.html

 

Hvis noen er interessert, kan man bestille 5 stk (minimumsantall for å stille maskinene til norsk K-J) grovfreste skjefter fra Richards Microfit, i tilnærmet klassisk "safari"-stil. Må vel ha eksporttillatelse for å få treverket ut fra USA. Jeg blir gjerne med på noe slikt.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Takk for fine svar. Veldig stilig å se hva Rafdal har bygget, utrolig nydelig Krag. 

 

Sitat

Jeg sliter litt med å forstå hvordan .450 BM eller .44 Mag skal fungere i magasinet. En enkeltskudds-Krag blir egentlig sløsing av låskasselengde, da er det bedre å ha f.eks. et brytevåpen.

 

Ruger 77 er i .357 magnum og den klarer det fint. Jeg har ikke en slik selv men prøver å finne bilder på hvordan dette fungerer. Har ikke lyst på en enkeltskudds-rifle, da faller poenget litt bort synes jeg selv.

 

Sitat

Vel krag må vel sies å være en gammel og forholdsvis dårlig konstruksjon. Så hvorfor skal en konvertere noe slikt når en for halve prisen kan kjøpe seg noe nytt som blir mye bedre. Har selv skutt mange tusen skudd med krag i både 6.5 og 22 men det var før jeg fikk tilgang til bedre våpen. Nå kunne jeg ikke tenke meg å bruke kragen til annet en veteranbørsestevner.

 

Jeg liker å lage og skape, og spesielt utfordringen og læringen bak det. Kragen jeg har er en arvet salong som jeg aldri bruker. Jeg synes Krag er en nydelig børse og vil derfor endre kaliberet slik at den kan bli brukt mere.

Link to comment
Share on other sites

Kraglåskassen mater nok andre patroner enn 6,5x55, den har blitt produsert i 8x57 fra fabrikk. I prinsippet skal de fleste kalibre med hylse tilsvarende 6,5 kunne fungere. Men det minker på børsemakere som kan Krag.

Jeg har en jaktombygd Krag i 8x54 der magasinet er ombygd til kun 3 patroner for å få våpenet smekrere. Det er et helt kurant jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Sånn helt appropo...

Skulle gjerne sett en liste over hvilke patroner som kan brukes i Kragkassa.

Først og fremst med tanke på trykket, men også uten at det må til alt for mye "tukling" med magasin og støtbunn.

Tenker da på patroner med "full" ladning. Ikke forskjellige "Moderat" versjoner.

 

@Per-S Har du bilde av kragen din?

Regner med at det er magasinlokket som er endret? Så det er noenlunde flush med siden?

Link to comment
Share on other sites

I bladet Jakts spesialnummer "Rifleguiden" fra 2017 er det en artikkel om en som har fått bygd en krag om til 9,3x57. Han ville ha ei rifle med grovt skytts, lavt kammertrykk. Og så kjapp og lettskutt rifle som det er mulig å oppdrive på denne siden av halvautomaten.  Ommbyggingen ble gjort av Rafdal Våpen.

 

Edit: Nå, nesten tre timer etter at jeg postet dette har jeg lest hele tråden, og ser at jeg var noe sen med disse opplysningene.

Edited by Tikka 512
Skal man virkelig lese alt før man svarer?
Link to comment
Share on other sites

Det er magasinlokket ja, jeg skal se om jeg finner den, så skal jeg ta et bilde.

Når det gjelde patroner så er det trykket som er utfordringen, Krag var beregnet for samme patron som den svenske mauseren, men senere har man redusert tillatt trykk for Krag. Opprinnelig tror jeg det var 3200, senere har jeg sett at 3000 ble brukt, 2800 tror jeg skytterlagsammunisjon var ladd til. Jeg har også sett 2600 oppgitt som maks trykk for Krag. Sikkerhetsmessig er dette ikke noe problem, Kragens to låsklakker tåler like mye som de i en mauserkasse, men den usymetriske låsingen gjør at skjevbelastning gir dårlig presisjon.

Patroner med samme støtbunn og en lengde på 50-57 mm burde fungere, men du må lade selv på grunn av trykket. Jeg ville anbefale å holde seg på makstrykk 2800.

Karabinkassene var herdet på en annen måte, og jeg vet ikke om de er sprøere, de var ikke populære i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Er fullt klar over historikken rundt trykket osv.

Og at jeg må lade selv... Begynte faktisk med lading til Krag på tidlig 90-tallet. Så det har da blitt noen tusen skudd opp igjenom årene. :)

Men det var kun 6,5x55...

Nå har jeg et par Krag prosjekter på gang, og da har jeg lyst på noe annet enn 6,5...

Gjerne noe gammelt og europeisk.... :)

Den ene kassa er faktisk Finn Amundsen sin gamle Krag. Kan jo si det slik at den sluttstykkegangen er relativt "smooth"... ;)

Selv om broder'n brukte den i noen år etter Finn.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner nå ikke helt problemet med å slakte en gammer krag den sorten er de da nokk av. En får de nå fra kr 500,- på Finn. Jeg har ødelagt mang en gammel krag med diverse tokige eksperimenter uten at jeg har dårlig samvittighet av den grunn. Men skulle jeg ta fatt på ett eller annet byggeprosjekt ville jeg nokk ha sett meg om etter et bedre utgangspunkt en en gammel krag.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet med å bygge om en gammel skytterlags-Krag. Problemet jeg ser med å bygge om et hvilket som helst gammelt, komplett og nummerlikt våpen er at da er det en til som er borte. Den som ikke ser det problemet skal få slippe gapestokk og stokkeslag, men vedkommende er heller ikke særlig interessert i, eller bevandret i, historie. Og da blir det folkeopplysning og korreks. 8)

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det samme ble sagt om P17 rifler, Springfield 03 og forsåvidt .30-40 Krag i det amerikanske markedet. Fantastiske mengder ble bygget om til mer eller mindre ufyselig stygge jaktbørser.

 

Følgelig er de fleste versjonene av disse nå høyt prisede samleobjekter i original stand. Slik går det nok med de fleste våpentyper som Bubba bryner håndverktøyet sitt på.

 

Det er lett å ødelegge og mye vanskeligere å restaurere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Olesøn skrev:

Den som ikke ser det problemet skal få slippe gapestokk og stokkeslag, -

 

Nåja, i en annen tråd om destruksjon av nummerlik Krag-Jørgensen, foreslo jeg dypping i tjære, rulling i fjær, og jaging i spissrotgang blant forumets 500 mest fanatiske Krag-tilbedere som høvlig straff for den slags aktiviteter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, men det gjelder de som gjennomfører slik. Ikke de som ikke ser problemet med det. Forskjell på tanke og handling. 

 

Når det er sagt så brenner jeg tjære, eller "tjyru" som det heter her, i undervisningsøyemed. Og i morra skal jeg slakte og ribbe en liten gjeng med haner. Så det skal ikke stå på materialtilgangen.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Krag Bygd om til  .308 win  av globe firearms ltd. i New York.  modellen het: Globe M-777. 59 merket på løpet  betyr 1959.  Var proof skutt i Wien med 125 prosent ladning hvis jeg husker rett. Hvor sikkert dette er vet ikke jeg, men de solgte en del av disse i USA og Canada. Her er noen bilder og reklame. (Lånt fra et Amerikansk forum tror jeg.)

 

BEN74

 

 

 

 

 

.1507301889_Kragi308w.jpg.cfaab464b99baf2cbaec37148a4c140e.jpg1073599719_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd.1.jpg.f4ed5fd9657a9fd6650b0b68cd3a4520.jpg2021042475_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd.2.jpg.7b01bdfe944d13be959aa50c5a1268ee.jpg2021042475_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd.2.jpg.7b01bdfe944d13be959aa50c5a1268ee.jpg1358188660_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd.3.jpg.de5d41716da02addaeec68a5f3b2f5d7.jpg961355595_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd.5.jpg.62447c1998fc758056775b4984a75b54.jpg2042649283_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd.6.jpg.68daa3b93fec258156b0a061ce489221.jpg1606110178_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd.7.jpg.aaa4a3092c90a600250167d71f434d6e.jpg1721632192_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd.8.jpg.4588c34ed4b701e65f3324199023ee2c.jpg603628415_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd.9.jpg.513086d559d5dd831ca7b3f4228f9d02.jpg268504728_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd_10.jpg.532b9f924d5b946b3825bd5208274b2d.jpg1667391082_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd_11.jpg.4db056e6fa2fde756da148eb6b9c61ed.jpg1474608653_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd_12.jpg.c337745a8c4eb41dae338f8bc17f4525.jpg776534631_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd_13.jpg.6a750f83d6d0a27a7d9141eb5b0c255f.jpg1358520060_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd_14.jpg.58d639bbacbc2c4a5b83584250394704.jpg1220146781_Kragconvertedto.308byglobefirearmsltd_15.jpg.a605cefab8df7e493271a846c9799b76.jpg

Krag converted to .308 by globe firearms ltd. 4.jpg

Link to comment
Share on other sites

For enhver som har skutt med en "lang-Krag" (som er den aller, aller,aller fineste) kjennes det vondt når slike ødelegges. Skjønner reaksjoner når nummerlike, originale våpen herpes, slikt bør ingen gjøre. Det er ikke så god tilgang på slike som enkelte later til å tro. De som ennå ikke har lest Karl Egil Hanevik sin bok om Krag-Jørgensen geværet (ISBN9788299314305) bør gjøre det, informativ, godt skrevet og med gode bilder.

 

Mange av oss husker de første lange, tynna skudda som ble avfyrt med en gammal Krag`er, selv om vi ikke skjønte hva det var dengangenda. Sikkert derfor mange har skaffet seg en fin lang-Krag seinere.

Var man heldig, så slang det gjerne noen skudd med ei gammal 16 kalibers Kongsberghagle med nestenmetersløp. Kjenner jeg får litt vondt når også de kvernes.

Om man har slike klenodier, så bør heller samlere få dem. Har tilgang på noen munningsbeskyttere av messing, kanskje noen kan ha bruk for slike for komplettering.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Per-S skrev:

Kraglåskassen mater nok andre patroner enn 6,5x55, den har blitt produsert i 8x57 fra fabrikk. I prinsippet skal de fleste kalibre med hylse tilsvarende 6,5 kunne fungere. Men det minker på børsemakere som kan Krag.

Jeg har en jaktombygd Krag i 8x54 der magasinet er ombygd til kun 3 patroner for å få våpenet smekrere. Det er et helt kurant jaktvåpen.

Tmnja, joda, men du skjønte nok hva jeg mente ;) 

 

Å få .44 Mag til å mate (og helst pålitelig..) med sin korte stutte fasong, butte kuler og rand ville krevd en relativt drastisk ombygging av både magasinhuset, sideplaten, tilbringer, og magasinleppene i kassa.. for ikke å nevne at en får et veldig langt ladegrep for en ganske kort patron.

 

Jeg er så sær at jeg i et slikt tilfelle heller ville satset på en villkatt basert på 6,5x55, hvor hylsa kuttes og åpnes opp for kuler i .357/.44 på et punkt som gjør at patronen vil mate mest mulig likt 6,5x55 og derfor kreve få forandringer på kassa.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Olesøn skrev:

357x55 i Krag...

358 Krag? 

 

Takk for den lizzom. Nå blir jeg sittende med blå-boka, skyvelæret og halve biblioteket.

358 krag gikk ikke i magasinet dessverre😩 utvidet en 6,5x55 via .30 i ei 357 magnum die. Tok borti ei leppe i magasinet og ville ikke komme helt rundt og opp..

 

338 krag bør skli forbi...

Link to comment
Share on other sites

Den der s@tans garderoben altså....

Nå har dere satt griller i hodet på meg igjenn .275 Rigby, det er jo det samme som 7×57 Mauser, .318 Westley Richards, en eller annen 8 eller 9mm variant fra kontinentet🤔

 

Bygges det med eller uten kikkert? Og hvilken type????

Dette blir ikke lett å bli enig med seg selv.

Her må det tenkes å funderes kraftig kjenner jeg...

 

Er det noen som har en GOD, komplett Krag kasse, og noen løpsbånd på lur til meg når garderoben utvides????

 

Link to comment
Share on other sites

"B C" Stemplet på kragen din Per-S, er nok kontrollstemplet som Bjarne Cranner brukte på KV.

 

Forøvrig smekkert med lavprofil patronluke på en jakt-krag.

Rart at ikke flere har gjort det sammme :-)

Edited by Apollo
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Per-S skrev:

Hvorfor ikke bruke den som den er?

 

Godt spørsmål. Eg føler meg ikkje heilt komfortabel med å skremme 6.5-kula opp i "lovleg" hastigheit i eit såpass gammalt våpen, og innbiller meg at det vil vere mulig å oppnå storviltkravet med lavare trykk med 8x54.

Link to comment
Share on other sites

Nei eg trur eg må halda meg vekk frå slike trådar her inne. Dei set alt for mange tankar i sving for ein drøymer som meg. 

 

Jaktkrag i .275 Rigby er ein draum.

Det er òg fullt mogleg å få laga seg ein slik hos ein dugeleg våpensmed, men det kostar med ny pipe, filing og banning av sluttstykke/utdrager, nytt skjefte og spesialbygd kikkertmontasje.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Per-S skrev:

Med 10 g kule og langsomt krutt vil det med den løpslengden være godt innenfor.

 

Ja, kanskje eg skulle ha prøvd? Får høyre om børsemakeren vil vurdere tilstanden på børsa, den har ikkje vore brukt sidan tidleg på 80-talet.

 

10 timer siden, 1937M98 skrev:

Jeg har fått en trygg ladning av en annen bruker på kammeret med N-560 krutt, så det er fullt mulig i 6.5

 

Har du noko meir info om denne ladninga?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Prosjekt Lang-Krag: Glassblåsing, mattblånering og høyglanspolert sluttstykke er en gammal kriger verdig. Løp og kasse nr likt og i helt ok stand. Resten av delene er fullstendig "hummer og kanari". Derfor skal de mange forskjellige nr bare få være som de er; aner ikke når de er kommet til, men slik får det nå være, får vise denne krigerens livslevnet. Sluttstykkegangen er faktisk like glatt. Børsemaker er klar etter påske, men vi har èn utfordring: Finne liten, nett montasje som enkelt kan tas av. Har leita rundt, men ikke funnet noe. Har sett noen som børsemakere har laget, men ikke slik jeg vil ha. Jeg vil ha en ultraliten og pen sak for denne krigeren. Meningen er å kunne ta den av, og sitte igjen med originalbørsa (noen hull i kassa må tåles). Pipa er faktisk så god at jeg lar den være. Litt kult med samme nr på kasse og pipe, da! Må strekke litt hals fra originalstokken, men det går greitt. Men noen som har innspill til kikkertmontasje? Vet om noen som kan skaffe, lage, noen som har? Kjenner noen....HJELP!!! Takksamt med en PM. Om det er av interesse, så kan jo bilder deles etterpå.

 

...med et håp om å komme unna nødvendig folkeopplysning og tilhørende korreks...men kanskje heller et klapp på skuldra når jobben er utført...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er jo forhandlingssak sjølsagt, men veit du sånn ca? Jeg kan jo høre med ham, men kanskje flere finnes også. Har jo kikka litt i Haneviks bok og annen litteratur også. Noen gubber har sagt det ble laga noen originale også, men de har ikke jeg sett (montasjene altså).

Edited by BC.Airn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...