Jump to content

Skyte fra bil


sjorgen

Recommended Posts

Må ha en liten oppklaring her, og egentlig er vel spørsmålet litt dumt og jeg antar at det jeg spør om er lovlig - men det med å skyte fra bil er vel koblet til at man gjerne står på en vei med bilen, og det er ikke lov å skyte fra vei. Men hva om bilen står på en gårdsplass og man skyter ut gjennom bagasjeluka? Det er vel innafor? Er vel også innafor om man parkerer utpå et jorde og bruker bilen som skjul, er det ikke det? 

Edited by sjorgen
Link to comment
Share on other sites

Ikke lov å bruke bil som skjul, punktum? Er det jeg lurer litt på her da, vet jo at skudd fra motorkjøretøy ER ulovlig. Men om jeg parkerer et vrak uten motor utpå en åker, kan jeg skyte fra den om det ikke er noen motor i den? Videre, hva om jeg bruker bakluka på bilen som tak og setter opp 3 vegger rundt meg for å skjule meg, er dette innafor? Jeg skyter jo ikke fra bilen. Jeg brukte for øvrig speilet på bilen som anlegg på jakt i dag, ved en anledning. Er dette innafor? 

Edited by sjorgen
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, erikraude skrev:

Det er iogforseg litt interessant. Når slutter en bil å være en bil? Når den avregistreres? Når den ikke lenger har motor? Rammenummer? Er et karosseri en bil? Det enkle svaret er vel: skaff en utrangert campingvogn.

Ikke sant, er det jeg også lurer på. Mailet akkurat direktoratet med disse spørsmålene, så blir spennende å se hva svaret blir. For min del er det bare det at det er praktisk å ikke drasse på ei vogn siden jeg har en Caravelle, men kunne godt feks ha sitti utafor bilen, brukt luka som tak, og hatt 3 vegger som jeg kunne ha satt opp under luka. Er jo bare å slenge de tre veggene inn i bilen når jeg stikker. 

Tenkte også litt på det som går på jakt MED kjøretøy, for det er jo også definert i lovverket. Man kan ikke spore opp vilt med motorkjøretøy og så skyte, så er "ikke skyt fra kjøretøy" bare en snarvei som var ment som en forenkling for å unngå kverrulering, feks? "Ikke skyt fra kjøretøy, punktum!"

Edited by sjorgen
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, som vanlig, at det bare er forbudt om du blir tatt... 

 

Men forskriften sier dette:

§ 21.(bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane
b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren
c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt
d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Motorkjøretøy er nevnt under "fremkomstmiddel", og jeg lurer på om man kan tolke en utrangert bil grodd fast på et jorde som det. Problemet er at du ikke vet om politiadvokaten gjør det. Og da er du like langt. Jeg vil si at så lenge du ikke er helt sikker på å bli anmeldt (dvs helt sikker på at ingen andre vet) så er det risikosport. 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, M67 skrev:

Problemet er at du ikke vet om politiadvokaten gjør det.

 

Jeg har det, fra landets fremste eksperter på "miljø-juss" (under et oppsynskurs) at så lenge motorblokka står på plass, er det et "kjøretøy", om det så er restene av en 1927 Studebaker som har stått i jordekanten siden sist på 1940-tallet. Og at ingen form for bruk av "kjøretøy" i jaktutøvelsen er lovlig. De som vil, kan naturligvis "prøve", som @tor1980 skriver, hvis man ikke har noe i mot inndragelse av jaktvåpenet, klekkelig bot, forbud mot jakt i 5 år, og beskjed om å avhende eventuelle andre våpen man måtte ha.

 

Som eier av en passe gammel bobil synes jeg campingvogneierne er grovt favorisert!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Det er mye som kunne vært praktisk. Åtejakt fra bobil, poste i lasteapparatskuffa på flate jorder, poste på planet på pickuppen,legge ann på biltak eller på setet på atv'n++++

Men ingen av delene er lurt eller lov.

Jeg vil tippe at et motorkjøretøy fortsetter å være det, til det er på tomta til hoggeriet.

 

Det var mye tjuvjakt fra bil her i bygda for noen år siden. Noen plasser sliter de vel med det enda. Både forbudet mot skudd fra motorkjøretøy og oppbevaringsregler for våpen i bil. Må ses på som et tiltak for å bekjempe dette, og det er nok ikke smart å tøye denne strikken. Hold deg noe meter fra bilen før du skyter, enkelt og greit.

 

Men fortvil ikke. Det er egentlig mer praktisk å lage deg ei lita jakt/åtebu på en tilhenger. En sliten henger får du gratis eller for en slikk og ingenting. Bor du i nærheten kan du få en av meg.

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, erikraude skrev:

Få motorblokka ut av caravellen og trill den ut på jordet.

 

Jeg hadde en Caravelle T3, diesel (Golf-dieselen) med motoren bak, og radiatoren framme. Mellom disse var det adskillige meter med rør, slanger etc., der det ble dannet luftlommer, disse luftboblene stoppet sirkulasjonen. Topp-pakningen røk kontinuerlig, så bilen sto stadig på verksted uten topp, eller uten motorblokka, noen ganger helt uten motor, til en nyoverhalet strikkmotor fra VW ankom. Men jeg slepte den aldri til en jordekant, når motorrommet var midlertidig tomt, for å kunne skyte et rådyr på (kanskje??) lovlig vis.

 

Etter at topp-pakninga var røket for ørtende gang, og dieselpumpa sprukket, og litt annet småsnask også måtte fixes, ble den avskiltet. Jeg forærte den til det frivillige kommunale brann- og redningsvesenet, som fylte den (9-seter) med "dukker", fikk den løftet 25 meter opp i lufta med en mobilkran, og sluppet ned på asfalten. Så gikk brannmenn- og -kvinner løs på det som var igjen av den, med diverse overdimensjonerte hermetikkåpnere, får å få ut de "skadde og forulykkede".

 

Hadde man skutt en rev fra de restene som da var igjen, måtte politijuristene hatt særdeles livlig fantasi, for å opprette sak!

 

 

  • Thanks 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Offentlig vei: En vei som er åpen for allmenn ferdsel og som velikeholdes av stat, fylke eller kommune.

Der slapp vi muligens den tråden😊

Men det åpner igjen opp for en opprivende diskusjon om hva som menes med velikeholdes av stat, fylke eller kommune. Og sånn går no dagan. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor stresse med dette å dra ett bilvrak ut på ett jorde ? Gjør heller slik jeg så de gjorde på Sunnmøre før i tiden. Før man begynte å bygge jakttårn. De satte rett og slett opp ett telt der ute , etter at siste slåtten  kommet i hus , og lot det stå der til jakten var ferdig. Enkelt & greit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror det har med komfort å gjøre. Grunnen til at tårnene kom opp var å få bedre oversikt og at hjorten ikke brød seg om det som foregikk over marknivå - ingen naturlige fiender i høyden. I tillegg var Sressless vanskelig å få inn i et tomannstelt mens man kunne bygge jakttårnet rundt den:-P

Link to comment
Share on other sites

En av de gamle postene mine var en gammel Opel som en slektning hadde kjørt av jordet under kjøreopplæring sammen med en klassekompis da de var 12år. Bilen hadde rullet en gang eller to og stod godt parkert i ei grøft i noen år før jeg sparket ut frontruta og brukte den som rådyrpost. Fin-fint å sitte i baksetet med anlegg på fremsetene som naturlig nok var for vasstrukne til at de kunne brukes. Etter noen år luktet det så jævlig i bilen at posten ble oppgitt og bilen ble fjernet. Kan ikke si at det overhodet falt meg inn at jeg gjorde noe ulovlig.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Dette handler ikke bare om reinspikka juss, men også om etik og moral. Er en egentlig verdig å kalle seg jeger hvis en må bruke på-kanten eller ulovlige midler for å nedlegge vilt? Hva vil en egentlig med en hobby? Juks og fanteri ødelegger gleden direkte. Like godt å velge noe annent som en kan mestre, og selge børsa.

 

2 innlegg om jaktetik på bjørn og ulv i Sverige:, interessant:

https://www.jaktjournalen.se/etik-och-moral-i-bjornskogen/

 

https://www.dalademokraten.se/artikel/opinion/insandare/manga-jagare-saknar-moral-och-etik

 

Edited by balter
Link to comment
Share on other sites

Bør være innafor å diskutere hva som etter jussen,faktisk er å anse som lovlig eller ikke, på et diskusjonsforum. Jaktutøvelse og jussen rundt den er i stor grad basert på tradisjon og sedvane. At denne utfordres eller stilles spørsmål ved, som følge av teknologisk utvikling og endring i viltbestander, vil jeg si er et sunnhetstegn heller enn mangel på moral eller etisk fordervelse. Alle jegere har heller ikke samme ståsted. For noen er jakta en «jobb» som skal gjøres, for andre i hovedsak ren rekreasjon. Hva man kunne ønske å bruke av metoder og hjelpemidler vil nok avspeile dette.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med vavlo her. Det er jo egentlig vår plikt å fortsette debatten om hva som bør være lov, moralsk korrekt, hvilke etiske linjer en bør etterstrebe å følge.. det er så uendelig mye bedre å ha en konstruktiv debatt etter hvert som ting utvikler seg. Se på begynnelsen av 1900-tallet når Kragen kom ut til jegere for fullt og enkelte kverulerte om at slike magasingeværer med bittesmå kuler burde vært forbudt - enkeltskuddsrifler med grove, tunge blykuler var etisk riktig, og oppfordret til bedre jaktutøvelse - man tok seg god tid, siktet skikkelig, og skjøt - de rambo-jegerne med Krag tømte jo bare Kragen i retning reinsflokken, a la Mad Minute, for å skyte så mye som mulig. 

 

Fortsatt finnes det jo de som mener lyddemper, plastkolber med pistolgrep, og kikkertsikter med stort okular er "juks", når det i realiteten minsker rekyl og fører til bedre avtrekk = bedre skuddplassering, er ergonomisk bedre, gjør det lettere å se dyret og omgivelsene når det blir mørkere. Ergo mer human og mer effektiv jaktutøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha sjekket så vil jeg tro at det må finnes rettspraksis på hva som er lov å bruke når det gjelder bil på jakt. Kanskje spesielt hva som menes med "bil". Er en utrangert bil uten motor innenfor lovens definisjonen av "bil" eller vil den være på samme linje som et blombert våpen - altså ikke en bil? Nå vet jeg at en bil ikke er definert som et våpen - så de som syns at akkurat det er verd å diskutere kan jo opprette en tråd om temaet.

 

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at alt skal og kan diskuteres. Finnes ingen endelige svar, ting utvikler seg, teknologi, natur, samfunn og politikk. Så er det som skal lede oss på den "rette veg" å lese i lover og forskrifter. Jaktetik oppleves og praktiseres forskjellig innenfor loven, men svinger også utenfor. Det er opptil kulturen i de enkelte jaktlag, og jeger. De svenske artiklene over om rovdyrjakt, peker på avdrift ifhld til det som er etisk trist utvikling. Og at da tar politikk og forvaltning denne jakta fra jegerne.

Edited by balter
Link to comment
Share on other sites

Nåja, denne ene "artikkelen" som dreier seg om ulvejakt er så overdrevet propagandamessig stilet at den viser tydelig at det er mer en aktivist enn en vitenskapsmann/kvinne som står bak signaturen Canis Lupus.

Hvorfor skal vi jegere være talerør for slike ? Starten i manifestet sier det meste. " Sjalvklart finns det bra jägare , beroeande på hva man menar med " bra jägare"

Og så kommer påstanden : 51 % av ulver som dør i Sverige , gjør det på grunn av kriminaltet. Det er noe som hevdes, sies det , Og hvorfor mener aktivisten bak dette manifestet at det er jegere som står bak ? Fordi det bare er de som har våpen og anledning. Man skjønner med en gang at hun/han  ikke er i nærheten av å kunne dokumentere dette som blir hevdet.

Og så er det dette at fordi ingen jegere snakker om ulovlig ulvejakt , så er det ett bevis på en " omerta kultur " blant oss jegere. Jeg er redd for at jeg også er den del av denne kulturen fordi jeg ikke har peiling på det hun/han snakker om. Og alle disse kule triksene , bobytraps i skogen for ulv , hvor kommert ideene fra ? Vi må ikke kjøpe disse påstandene , for påstander er det...

 

 

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, DoctoRoy skrev:

Uten å ha sjekket så vil jeg tro at det må finnes rettspraksis på hva som er lov å bruke når det gjelder bil på jakt. Kanskje spesielt hva som menes med "bil". Er en utrangert bil uten motor innenfor lovens definisjonen av "bil" eller vil den være på samme linje som et blombert våpen - altså ikke en bil? 

 

Langt inne i hukomelsen (tipper vi snakker sist på 80tallet) mener jeg å huske at en kar ble dømt for brudd på denne bestemmelsen, han brukte en avregistrert varebil med havarert motor som postbu.

 

Jeg skjønner egentlig ikke dette stsdige behovet for å finne de ekstreme grensene, med mindre en  er totalt udugelig tar det 1 dag å spikre sammen ei ok postbu, det tar minutter å sette opp et bardunert posttelt. Og da helt uten risiko for å måtte finne ny hobby og livsstil de neste 5 årene....

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Robinson

Lett å skli ut av topic dessverre, sorry for det ulve-sporet og artikkelen, men etter ca  25 år med jakt i Sverige, inkl. på ulv, så har jeg egen erfaring om praksis og en oppfatning om utviklingen mht jakt etik der borte, respekt for dyrene, gleden ved jakta og samholdet i broderskapet. En fallende trend her tåler jeg persolig, men unner også rekruttene en forsvarlig  og respektert hobby. Økt press på naturen fra utbyggere, sykdommer og klimaendringer endrer forutsetningene for jakten, og hvordan det hele tar seg ut og omtales blant alle andre får tilsutt politiske følger. Jakt etisk nivå hos jeger og jaktlag bestemmer når, hvor, hvordan og på hva de slepper skuddet. Begynner og slutter der, up-to-you.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...