Jump to content

Oppskrift på 7,62x51 NATO?


Raptor84

Recommended Posts

2 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Svaret lengre oppe er ikke 100% fasit. Ganske mange forskjellige land har ladd ammunisjon som oppfyller NATOs krav for standardisering.

 

Norsk NM60, amerikansk M80, tysk DM41 og DM111, og britisk L??? er langt fra identiske.

Nå blei det komplisert her😂...må nesten lese meg litt opp på dette herne...men greit nok fekk eg svare på Raufoss, det er jo den som er i sving..elle som fleste kjenner til

Link to comment
Share on other sites

Husk nå også at den norske NATO-patronen som alle kjenner, NM60 fra Raufoss, ikke fins lenger. Det er rester ute i markedet, men dagens NATO patron er noe helt annet (blyfri, miljøkule, miljøkrutt, osv.), og den er det ingen jeg kjenner som har gode resultater med...

 

K

Link to comment
Share on other sites

NM60 helmantel fra Raufoss er nok det du mener her. Dagens 7,62x51 helmantel i Forsvaret produseres i Sverige.

 

Mitt poeng er at de aller fleste NATO-land har ladd egen ammunisjon med egne spesifikasjoner. NATO har ikke én spesifikk oppskrift på 7,62x51, men det stilles krav til dimensjoner, trykk, kuleutforming, og noen andre detaljer. I praksis er dette ment slik at f.eks. en norsk soldat skal kunne bruke sin ammunisjon i en tysk rifle, eller at en amerikansk MG-skytter skal kunne låne et bånd ammo fra en fransk soldat skulle han trenge det.

 

Husk også forskjellene i produksjonslotter. Lot 34 i 1983 kan være drastisk forskjellig fra lot 19 i 1977, og gi utslag i presisjonen i forskjellige våpen/piper.

Link to comment
Share on other sites

2001 hvis jeg ikke husker feil (@Kwakzalver?).

Uansett hvordan vi vrir og vender på det har NM60 (eller tilsvarende i 9mm eller 5,56) aldri värt solgt av Forsvaret til sivile. Det som finnes på markedet i dag er på en eller annen måte underslått, "glemt igjen", tatt med, "gitt bort" som takk for hjelpa, eller ikke blitt brukt opp av Forsvars-/HV-personell som har solgt eller gitt det videre.

 

De aller fleste av oss har vel lurt noen pölser NM60 inn over dörstokken, men helt stuereint er det neppe. Flere butikker i mitt område har solgt NM60, NM62, NM231, NM232 osv uten betenkeligheter (en butikk solgte den gamle typen ammoboks i plast (med den utrolig teite låsemekanismen hvor en måtte slå inn noen dingser for å få av lokket) stappa full av NM62, til det punkt hvor lokket bula oppover)men det er altså ikke sånn uten videre lovlig.

 

For min del er GGG det beste alternativet om en skal ha billig 7,62x51 i bulk, tysk DM111 er vond å få tak i (disse selges "siviliserte" med fjernet bunnstempel og "308WIN" stemplet på siden av hylsa i blekk), den sörafrikanske ammoen har det vel värt slutt på lenge, og 2alfa har ikke solgt ompakket dansk NATO heller på noen år nå.

Link to comment
Share on other sites

En liten rettelse, tennhettene til NM60 er ikke Raufoss produsert, så vidt jeg husker er det RWS 2610 som ble brukt.

Presisjonen i 7,62 miljøammunisjon er overraskende bra, noen våpen samler dem hull i hull, men for de fleste blir det knyttnevestore samlinger på 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Det gjør man, som oftest, på "Kammeret"! Ikke uten grunn at jeg ofte skriver "landets beste forum for jegere og skyttere".

 

Og når "kammer"-ater som @Per-S, @M67 og @Ei tohi varjata har uttalt seg, kan du også rekne med at du har fått svar av en helt annen valør enn det mølet forvokste fjortiser på diverse "Trynebok"-grupper lirer av seg. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Per-S skrev:

En liten rettelse, tennhettene til NM60 er ikke Raufoss produsert, så vidt jeg husker er det RWS 2610 som ble brukt.

Presisjonen i 7,62 miljøammunisjon er overraskende bra, noen våpen samler dem hull i hull, men for de fleste blir det knyttnevestore samlinger på 100 m.

MR308 med blyfri ammo 100M 1,5cm. spredning, overasket alle på banen i dag.

Edited by colt1914
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort en liten test, men er ennå ikke helt i mål:

Jeg har gjort en liten test med to kruttyper, Norma 11 og N-140, begge gikk like bra eller like dårlig. Det kan være min feil at de ikke samlet bedre enn tieren på 100 meter. Jeg fikk kronografert ladningen med 46,0 gran N-140 i min KV-59F1 (70,5cm. pipe). v/0=889m/s. Med NM60 7,62x51 ( ferdig Nato fra RA ) gir 878m/s. N-140 ladningen min er ikke maks for denne typen kuler, for mengdetrening er det ikke det som teller. Jeg har skutt bedre med Nato, jeg vil ikke dømme GGG ut fra 20 - 30 skudd totalt. De går sikkert like bra til slutt.

 

GGG.JPG

Fra venstre: liggende og stående GGG 147 grain og 146 grain Nato tatt fra en NM60 (7,62x51) Egentlig ganske like.

KV-59F1 – Kopi.JPG

Testet i denne KV-59F1, jeg skyter med åpne sikter og noe redusert syn enn før.

Endret September 11, 2017 av Vaquero

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel typisk at billigammo varierer fra lot til lot (det er vel litt derfor den er billig) og mye kan skje. Noen mener jo at S&B går innmari bra, og andre at den er ræva. Jeg har sett begge deler, i andres våpen. GGG 147gr (jeg snakker om patroner her) har jeg til nå bare sett gå nokså bra, Men jeg har ikke sett så mye av den som av S&B. I min Sako TRG22 samla GGG 147gr FMJ i ett litt raggete hull på 100m, 5 skudd, flere ganger etter hverandre. Jeg klarer ikke å tro at det uten videre kan gjentas, ei heller at det er typisk. Men det tyder på at den er OK iallefall...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen som burde vite sånt hevdet GGG er produsert på samme anlegg som Norma NP ble satt sammen. 

 

Men-dagens billiammo er jo ikke spesiellt billig, Norma Golden Target koster noe over 9kr så hvorfor sjanse på Selleri og Gulerot til 6,99 eller hva nå lokkeprisen er om en er ute etter god presisjon??

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Norma Golden Target koster noe over 9kr så hvorfor sjanse på Selleri og Gulerot til 6,99 eller hva nå lokkeprisen er om en er ute etter god presisjon

GGG går mye bedre enn Golden target i flere rifler jeg har sett ;) Jeg prøvde å lade om 20 GGG-hylser, de er helt greie, på første gangs omlading ikke merkbart forskjellige fra Norma. Jeg skal veie dem og studere dem litt.

Og, Despoten tar 5.49 for 147gr GGG. Men som nevnt, om alle batchene går like bra vet ikke jeg. Det jeg vet er at jeg sparer ei knapp krone på å lade i forhold til 5.49, så til 100/200/300m trening er det vel nokså stor fare for at jeg ryker på en pall snart.

 

Det er i det hele tatt nokså rart, hvordan forskjellige rifler kan gå SÅ forskjellig med forskjellig ammunisjon. Rifler som samler helt fantastisk med S&, og neste sprer 10cm, samme med flere av de rimelige patronene. Det kan være kulediamteren som varierer, og de trangeste løpene "spiser" alt? 

Før i verden, da palmaskytterene skjøt utlevert ammo, var det jo en greie å ha så trange løp (det ble laget ekstra trange løp) som en turte, og så slak riflestigning som en turte, for kulene var nok ikke helt frie for kast heller - og det kan være det samme vi ser i dag.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Eg fekk nokon engangsskutte GGG-hylser eg skulle prøve å lade.  Sleit den eine tvers av i ladepressa, og den satt ikkje fastare enn at eg klarde dreie den rundt med fingrane etterpå, kun expander-tappen som heldt den.  Kasta naturlegvis heile partiet.

Link to comment
Share on other sites

7,62 Nato ammo kan være så mangt. Tysk DM41 eller DM111(A1-2), engelsk L2A(1-4) eller L44, norsk NM60, NM231 eller NM223, amerikansk M59 eller M80, osv osv. 

Det de fleste forbinder er vanligvis NM60, denne har som beskrevet tidligere en berdan hylse fra raufoss, en RWS tennhette, et bofors krutt og en 9,45 grams (146 grain) FMJBT kule. I tillegg til at den har noe slags svart lim mellom kula og hylsa og noe grønn lakk rundt tehnetta for å gjøre patronen vanntett. (patronen er vanntett, jeg har skutt patroner som har ligget 2 mnd i vann uten noen problemstillinger, ikke engang på presisjonen...) 


 

Link to comment
Share on other sites

På 28.8.2018 den 22.35, Raptor84 skrev:

Jaja er nå fortsatt mengder av norske enda rundt om.Men seinare årgangene har lei tedens gi klikk..spes etter 84..mulig hardere hetter?

Har de virkelig det? 
Jeg har skutt "en god del" slike patroner, og jeg har fått en klikk engang, på en patron fra 1973 som så ut som den hadde tilbrakt mesteparten av de 40 årene siden da på et fuktig kjellergulv... 

Jeg tror de som har børser som klikker med raufoss 7,62x51, har våpen med fislete anslag. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

 

Det er i det hele tatt nokså rart, hvordan forskjellige rifler kan gå SÅ forskjellig med forskjellig ammunisjon. Rifler som samler helt fantastisk med S&, og neste sprer 10cm, samme med flere av de rimelige patronene. Det kan være kulediamteren som varierer, og de trangeste løpene "spiser" alt? 

Før i verden, da palmaskytterene skjøt utlevert ammo, var det jo en greie å ha så trange løp (det ble laget ekstra trange løp) som en turte, og så slak riflestigning som en turte, for kulene var nok ikke helt frie for kast heller - og det kan være det samme vi ser i dag.

 

K

Jeg tror diameter på løpet er greia som gjør at noen løp "spiser alt" mens andre er mer finspiste. Et eksempel er 7,62 løp i 200 str, jeg har brukt "en del" slike løp,  noen av de samler ganske så bra med norsk militærammunisjon mens andre samler mye dårligere med samme patron, mens alle løpene samler med kuler fra sierra og lapua. Jeg har sjekka kulediameter på sierra og lapua, og den er jevnere, og vanligvis større enn den er på militæramunisjon.  

Skrekkeksempelet er et løp jeg har som samler godt med match ammo(10 mm 100m), ok med norsk militærammo(ca 30 mm 100m), og mildt sagt elendig med sørafrikansk militærammo. Vi snakker holder ikke svarten med sistnevnte patron. Kulediameter på detre patronene var på 7,82 med match ammo, 7,80-81 med norsk militærammo, og 7,78 med sørafrikansk ammo. 

I et annet i utgangspunktet likt løp i sauern holdt de to førstnevnte patronene 10 og 30 mm, mens sistnevnte ikke var så mye dårligere med ca 30-40 mm samling. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har skutt "en god del" slike patroner, og jeg har fått en klikk engang, på en patron fra 1973 som så ut som den hadde tilbrakt mesteparten av de 40 årene siden da på et fuktig kjellergulv... 

Jeg tror de som har børser som klikker med raufoss 7,62x51, har våpen med fislete anslag.

Jeg har opplevd klikk med 80-talls NM60 i Saueren. Ikke en stor andel men det er kanskje alle klikkene jeg har opplevd med Saueren. Og jeg har skutt 100 ganger mer med hjemmeladd 6.5x55 en med Nato.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du får antagelig bedre presisjon fordi kuleisetteren din retter opp skjeve patroner når du trykker kula lenger inn.

 

Første step for å få bedre presisjon med Raufoss NATO er å sortere ut skjeve patroner med en kulekastmåler.

"Alle" Steyr SSG69 jeg har sett og prøvd er de riflene som gjennomgående har hatt best presisjon med NATO-ammo. Selv loter som har gått helt "forferdelig" i andre rifler har gått anstendig i Steyren. Årsaken kan være at den har ganske mye choke i løpet. 

Link to comment
Share on other sites

På 30.8.2018 den 9.22, M67 skrev:

Det jeg vet er at jeg sparer ei knapp krone på å lade i forhold til 5.49, så til 100/200/300m trening er det vel nokså stor fare for at jeg ryker på en pall snart.

Enig. Og så sparer man tid. Volumlading for treningsskyting er ikke det morsomste jeg bruker lørdagskvelden til. Bedre å bruke den tiden til skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 30.8.2018 den 9.22, M67 skrev:

GGG går mye bedre enn Golden target i flere rifler jeg har sett ;) Jeg prøvde å lade om 20 GGG-hylser, de er helt greie, på første gangs omlading ikke merkbart forskjellige fra Norma. Jeg skal veie dem og studere dem litt.

Og, Despoten tar 5.49 for 147gr GGG. Men som nevnt, om alle batchene går like bra vet ikke jeg. Det jeg vet er at jeg sparer ei knapp krone på å lade i forhold til 5.49, så til 100/200/300m trening er det vel nokså stor fare for at jeg ryker på en pall snart.

 

K

 

..og når man så lader 150gr Nosler Accubond eller Barnes TTSX til "identisk" balistikk, og med flaks samme treffpunkt, er synergien perfekt. Når jeg i sin tid hadde fri tilgang til Raufoss NATO, og trente en tre/fire/fem kasser skudd med denne i året, var 150gr Sierra SPBT en nobrainer på rådyr og rein. Jeg trente, konkurrerte og jaktet med samme rifle.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, høggern skrev:

Patronen er blyfri. 

 

Kula på 7,62 og 5,56 består av en 2delt stålkjerne med kobber/tambak mantel rundt. 

Hetta er visstnok og miljøvennlig. 

Kula på 9mm har en kobberkjerne med stålmantel. 

Antar kula er bra mye lengre enn gode gamle NM60? Bedre BC?

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, smaug skrev:

Hva er "miljø" i miljøammoen? Antar at det ikke er snakk om noe homogen kobberkule av noe slag så hvordan har våre gutter i grønt fått den miljøvennlig?

 

Ja det lurer jeg også på. Den har nå ødelagt helsa mi. Da vi begynnte å bruke denne ammunisjonen, fikk jeg kraftig halsbetennelse med ca en ukes varighet 10 ganger på to år, felles var at vi hadde vært på banen dagen før. Det tok litt tid før jeg skjønte sammenhengen, og har ikke fått dokumentert dette med legebesøk, desverre. I tillegg så spredde den mye, klarte ikke bedre samlinger en 7'er på DFS skive med AG'en. Greier fint å holde meg innenfor 9'er i det minste med NM-60. Forsvaret nektet for at ammunisjonen ga helseproblemer, men inførte samtidig påbud om bruk av vernemaske ved skyting.... Har i tiden etter dette hatt halsbetennelse 1-2 ganger årlig. Noe er endret på miljøammoen etter dette, jeg blir ikke syk lenger, etter skyting og den samler bedre. 

 

Vet den har slitt mye på Glock og MP-5, samt at den ikke skal benyttes i skarpskyttervåpen og MG, mulig det er endret på i nyere tid. 

 

Var ikke plaget med halsbetennelse før vi fikk miljøammo. 

 

Kjenner til at den har todelt stålkjerne ( ikke 9mm, den har solid kobberkjerne omgitt av stål. ) 

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På ‎28‎.‎08‎.‎2018 den 23.07, Ei tohi varjata skrev:

 Flere butikker i mitt område har solgt NM60, NM62, NM231, NM232 osv uten betenkeligheter (en butikk solgte den gamle typen ammoboks i plast (med den utrolig teite låsemekanismen hvor en måtte slå inn noen dingser for å få av lokket) stappa full av NM62, til det punkt hvor lokket bula oppover)men det er altså ikke sånn uten videre lovlig.

 

En butikk jeg vet om fikk politiet på døra da de prøvde å selge unna NM60. 

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎30‎.‎08‎.‎2018 den 2.45, colt1914 skrev:

MR308 med blyfri ammo 100M 1,5cm. spredning, overasket alle på banen i dag.

klarte du det 5 ganger på rad på 5 skudds serier? 
 

Jeg har nemlig sett blyfri 7,62 ammo gå omtrent hull i hull i 2-3 skudd før det kom en flyger langt ut og så var den tilbake på same klysa til det igjen kom en flyger. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...