Jump to content

Jaktammo kal 8x57


Bjorn65

Recommended Posts

Jeg har ei rifle i kal 8x57 og opplever at det er et svært sparsomt utvalg av ammunisjon. Har til nå brukt NORMA Jaktmatch for trening og NORMA Oryx til jakt men kunne tenke meg å prøve noe annet. Noen anbefalinger..? Hvor er det best (?) utvalg..? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bjorn65 skrev:

Jeg har ei rifle i kal 8x57 og opplever at det er et svært sparsomt utvalg av ammunisjon.

Det skyldes ikke kaliberet men heller hvor du handler ammo ;) Klart er nok litt mindre utvalg enn .223rem, 6,5x55, 308win og .30-06, men helt greit utvalg. Det meste av kuler fra gammel enkel konstruksjon til superkuler i jaktammo. Og det er da minst 3 typer treningsammunisjon å få.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Mastodon👍

Jeg kjøpte et par esker Podium i 8x57 for test- og for å få noen flere hylser å lade for et par år siden. Prisen ferdig ammunisjon var rimeligere enn hva de skulle ha for den billigste tomhylsa. Samlet bedre en 20 mm i min R93. Helt greie hylser å lade- men har ikke ladet hylsene så mange ganger enda. Uansett- grei og fin treningsammunisjon. Kan anbefales.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Skarvekongen skrev:

De som automatisk tror at S&B ammunisjon er dårlig bør gjerne begrunne det med noe mer enn lav pris produsert i øst-europa. 

Enig! Ladet mye S&B i 308 win og .30-06. Helt greie hylser å lade på. Litt trange tennhettelommer, men bruker du Winchesterhetter så går det som smurt ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Mas-36 skrev:

Helt greie hylser å lade på. Litt trange tennhettelommer, men bruker du Winchesterhetter så går det som smurt ;) 

 

 

Det stemmer på en prikk med mine erfaringer med S&B-hylser i 6,5x55. Jeg avgrader hettelommene litt, for å få hettene til å smette lettere.

 

Når det gjelder 8x57 IS, har Jørund Lien drevet "propaganda" for det kaliberet i "Jakt" i flere år. Han har testet et utall jakt- og treningspatroner, som er i salg her i landet. Finn en pusher som har interesse for europeiske kalibre!

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mas-36 skrev:

Podium er vel bare S&B ammunisjon som er produsert for en jaktkjede under deres eget navn? Ammunisjonen er i alle fall UTROLIG lik ;) 

 

Har solgt en del tusen av disse i Hine Hårde Dager[tm] og såvidt jeg kunne finne ut var det brukt ei anna kule i Podium enn i S&B Trainer (som jeg også har solgt noen tusen av). Generell erfaring er at de (både Podium og S&B Trainer) går greit i de fleste børser, går knallgodt i en del børser, og gir røten presisjon i noen få børser. Som det meste av billig treningsammo... 

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Jibrag skrev:

såvidt jeg kunne finne ut var det brukt ei anna kule i Podium enn i S&B Trainer (som jeg også har solgt noen tusen av).

 

Sikker? S&B med 124grs kuler og Podium med 124grs kuler ser utrolig like ut? Vet S&B også leverer 140grs kuler i 6,5x55 og 147 og 180 grs kuler i 308 win og 180grs i .30-06 også. Der er det jo andre kuler. Men de 124grs variantene ser like ut som Podium :) Og i 8x57IS er det bare 12,7grams kuler som også ser like ut om du sammenligner. 

 

Uansett, har bare prøvd Podium i 308win, og den gikk godt nok til at det blir kjøpt mer om jeg ikke gidder å lade ;) Har ikke ladet på hylsene enda, men vil tro de kan brukes de også :D Og ellers er jeg enig med dine erfaringer med S&B treningsammoen, den går ok i mye, bra i mange, og dårlig i noen. Så det må testes i eget våpen før du kan dømme ammunisjonen nedenom og hjem ;) 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

Sikker? S&B med 124grs kuler og Podium med 124grs kuler ser utrolig like ut?

 

Ja, i allefall den ammunisjonen i 6.5x55 jeg var borti i... 2014-2015? Dvs den første Podium'en som kom på markedet.

 

Søkte opp bilder av 6.5-esker Podium nå, og ser at det er angitt samme kule nå, så det er mulig det har blitt endret... Og det er også mulig de brukte samme kule men gav den et annet nummer for å kunne hevde forskjell mellom Podium og S&B Trainer. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, psAico skrev:

Må kanskje prøve Podium hvis jeg ikke kommer i gang med litt lading snart. Jeg er snart tom for S&B helmantel i 8x57, og det ser ikke ut som JD har den lenger.

Den har gått helt glimrende i børsa mi, og samskyter med 196 grs Gecko Plus.

Du kan også høre med Aspelies våpen. Han hadde noen esker med S&B 8x57IS treningspatroner i ammoskapet sitt sist jeg var innom :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fikk høre på YT at mye av 8x57 er underladet til såkalt ainec(?). Dette pga den gamle mauser gewerh 88 er trangere i løpet en gewerh 98 og K98. Spesielt amerikanske produsenter underladet pga sikkerhet så ingen skulle bruke for kraftig ammo i g88. Mener han kaller seg "riflechair" og at videoen het "why most 8x57 ammu sucs". Han sa også at S&B var skikkelige greier og at Federal var i stikk motsatt ende. Om jeg skal søke på en 7.92 mauser, søker jeg da 8x57, 8x57 IS, 8x57 JS eller andre betegnelser? Aktuelt våpen er gewehr 98 stemplet 7.90 S

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Jegerlærling said:

Fikk høre på YT at mye av 8x57 er underladet til såkalt ainec(?). Dette pga den gamle mauser gewerh 88 er trangere i løpet en gewerh 98 og K98. Spesielt amerikanske produsenter underladet pga sikkerhet så ingen skulle bruke for kraftig ammo i g88. Mener han kaller seg "riflechair" og at videoen het "why most 8x57 ammu sucs". Han sa også at S&B var skikkelige greier og at Federal var i stikk motsatt ende. Om jeg skal søke på en 7.92 mauser, søker jeg da 8x57, 8x57 IS, 8x57 JS eller andre betegnelser? Aktuelt våpen er gewehr 98 stemplet 7.90 S

Du må ikke høre for mye på YT der er det mye rart slik som her på kammeret ;) MEN, Amerikansk 8x57IS eller Mauser som de også kaller den) er ladet med . 321 og lavere trykk pga mange amerikanere (USA) ikke har peiling og saksøker om de selv har dummet seg ut om det ikke står mange nok advarsler på ting. Kjøp Europeisk ammunisjon så får du ytelse og kvalitet. Du søker 8x57IS. 7,90 S stempel betyr den er laget for S kulene som er .323 i diameter som er den "moderne" 8x57en. Lykketil med artig kaliber :D

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

CIP er øverste myndighet, patronen i sin moderne, standardiserte form heter enkelt og greit 8x57 IS. 
"JS" er et tullepåfunn og at Norma og div andre seriøse aktører fortsetter å bruke det er mer enn hva jeg evner å fatte.

 

Patronen har for øvrig ingenting med Mauser å gjøre og "8x57 Mauser" er et konstruert begrep.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

Nå ble jeg veldig spent på hvor du har det fra at amerikansk 8x57 er ladet med .321"-kuler?

 

Både CIP og Saami spesifiserer .323".

 

Ole

Sjekk ut div Amerikanske forum om temaet også stod det i Guns and Ammo for noe år siden når 8x57IS hadde noe jubileum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...