Jump to content

Romerike våpenkontor avviklet.


colt1914

Recommended Posts

Det er en trist tid for oss skyttere på Romerike for tiden.

Vårt fantastiske våpenkontor en nå avviklet.

Ønsker å takke de ansatte og spesielt Marianne for en fantastisk service i alle år.

Ønsker dere også lykke til i deres nye jobber.

Dere vil bli dypt savnet av alle brukerne deres.

  • Like 2
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Det var jeg ikke klar over, jeg fikk bare inntrykk av at de flyttet to etasjer ned jeg. Leverte søknad der for 1 måneds tid siden og da holdt de til i første etasje. Som Fredrik spør om, hvor skal vi sende søknader nå? Prøvde å google, men fant ikke noe info.

 

Har alltid vært veldig fornøyd med våpenkontoret, tror jeg har fått svar på alle mine søknader på under en uke, utenom en jeg sendte rett før jakta.

Link to comment
Share on other sites

De har vært helt suverene. Både for privatpersoner og klubbene. Konstruktive og forutsigbare, med god kontaktflate mot skyttermiljøet. Det siste ser jeg på som viktigere enn kort behandlingstid. 

 

Nå skal vi sende søknadene til Fredrikstad. Jeg vet ikke hvordan våpenkontoret er der, men jeg er redd for å miste det gode samarbeidet vi har hatt med de på Lillestrøm. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk mail for noen dager siden. Da estimerte de ti uker og beklaget dette.

Men de gjorde visstnok alt de kunne for å øke kapasiteten.

 

Nå må vi ikke la dette gå utover de som jobber der, men huske det ved neste valg.

Dette er slik våre folkevalgte vil at det skal være.

Det er et resultat av Ap. H. og Frp politikk. De andre likesinnede er så små at de ikke teller.

 

Er et parti for EU EØS, så brenner de for sentralisering om de kan spare en krone på papiret.

De driter i folket. Neste gang jeg skal ha nytt pass, så må jeg belage meg på å ta en feriedag.

Og jeg bor 30min fra Lillestrøm.

 

Men nå kommer jeg til å sende inn en bunke søknader. En for hver gren, Jakt form jeg har rett på.

Og på de våpnene jeg har fra før, med tekst at jeg skal bytte de jeg har. Så får jeg fornye disse jevnlig.

Så har jeg papirene liggende klare. Alt over to uker er rett og slett uakseptabelt.

 

Og det verste er, at når de har innvilget, så sender de i verste fall et brev etter to uker med betalings info.

Så sender de søknadene etter ytterlige to uker etter at du har betalt.

Da har du fire uker ekstra.

Og dette er etaten som alltid får inn pengene sine. (Les: Statens Innkrevings Sentral)

De kunne bare sendt papirene med en gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har ventet i over fem uker nå. Jeg purret etter to uker da fik jeg svar om at det var ti ukers ventetid.

så nå når jeg nå var ferdig med ferie, så forlangte jeg å få bekreftet at de hadde mottatt søknadene og saks nr.

Det fikk jeg i dag. med ny beskjed om at de vi behandle de innen tolv uker.

Men så går det jo en til to uker før jeg får betalings informasjon i posten.

Og når de da får registrert betalingen vil det gå inntil to nye uker før jeg får papirene i posten.

Dvs. Han stakkaren jeg har en avtale om og kjøpe revolver av har ventet i inntil tjueen uker på pengene sine.

Og jeg det samme på våpenet mitt,

Jeg lurer på hva de forskjellige forbundene gjør med dette, dette tar jo livet av skyttersporten og våpenhandel.

Dette kan og bør faktisk ikke vi skyttere akseptere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja. Men de fleste privatpersoner vil ikke gjøre det slik. 

Og ikke denne selgeren heller. Jeg har foreslått det.

I min sak så føler jeg mest med selger, jeg sa jo til ham at papirene tok en uke eller to.

For min del så er det spesial pistol og revolver det er snakk om, så det er ikke primærvåpnene mine.

Så jeg overlever nok, men jeg kjenner at jeg blir provosert av treg saks gang.

 

Vi har jo alltid en del ny begynnere, de skal nå skyte i seks måneder før de får lov til å søke.

Og da skal de nå jaggu måtte vente i nesten et halvt år til før de får kjøpe seg våpen.

De får jo ingen utlånserklæring i det hele tatt.

Jeg syntes ikke dette er greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Beklager, har kopiert ut teksten fra innlegget i min lokal avis Amta som igjen er hentet fra Romerikes Blad.

 

 

Politiet legger seg flate og beklager.

 

ROMERIKES BLAD: Bård Johansen regnet med å få svar på våpensøknaden i løpet av en uke, som han pleier. Der tok han grundig feil. Etter politireformen har ventetiden økt til 10-14 uker.

– Jeg ble ærlig talt veldig overrasket. Jeg hadde aldri i verden trodd at politiet skulle bruke så lang tid. Og det er veldig synd, siden jeg går glipp av flere skytestevner jeg hadde gledet meg til, sier den ivrige sportsskytteren til Romerikes Blad.

Romerikes Blad har fått innsyn i et brev fungerende politimester i Øst politidistrikt Mona Hertzenberg sendte som svar på en klage fra en annen våpensøker i juli.

Her skriver hun blant annet:

«Jeg beklager at håndtering av våpensøknader i Øst politidistrikt ikke fungerer optimalt, og jeg anser saken som kritikkverdig.»

Helt utrolig

Den «kritikkverdige» situasjonen rammer først og fremst distriktets mange jegere og sportsskyttere.

Bård Johansen er medlem av Gjerdrum pistolklubb, og har flere ganger tidligere søkt om våpen.

– Før politireformen fikk vi som regel svar i løpet av en uke. Jeg regnet med at det samme ville skje denne gangen. Beskjeden jeg fikk overrasket meg: Jeg måtte regne med 10-14 ukers ventetid, sier han.

Johansen hevder et medlem av pistolklubben leverte våpensøknad i forrige uke, og at han fikk beskjed om at sakebahandlingstida var på fire måneder.

– Altså 16 ganger så lang tid som vi er vant til. Helt utrolig, konstaterer Johansen.

Måtte selge

For hans del betyr politiets treghet at han går glipp av tre skytestevner, på Sessvollmoen, Mysen og Gjerdrum.

– Jeg har kjøpt våpenet. Det ligger i butikken og venter, men de kan ikke levere det ut før tillatelsen er klar.

– Har du ikke andre våpen?

– Jo, men jeg har ikke lov å eie flere våpen i én våpengren. Derfor måtte jeg selge det gamle før jeg kunne kjøpe det nye. Det er vel ikke så mange idretter der du må selge utstyret og vente i fire måneder før du kan praktisere igjen, forklarer han.

 

– Ressursspørsmål

Fungerende leder for forvaltningsavdelingen i Øst politidistrikt, politiinspektør Kjersti Guåker, opplyser at saksbehandlingstida på det meste var oppe 12 uker.

– Vi har fra begynnelsen av august satt inn ressurser på dette området, men det vil ta litt tid før vi ser effektene av dette. Per i dag er vi nede i ni-ti uker, opplyser hun.

– Hva er akseptabel saksbehandlingstid? To uker? Tre uker?

– Det jeg kan si er at vi ikke er fornøyde med dagens situasjon. Å gå inn på antallet uker, ønsker jeg ikke. Men vi har et stort fokus på å redusere behandlingstida.

– Hvorfor har dere havnet i denne situasjonen?

– Det er hovedsakelig et ressursspørsmål.

– Som har sammenheng med politireformen?

– Jeg nøyer meg med å si at det er et ressursspørsmål.

Hittil i år har politidistriktet behandlet 3.037 våpensøknader.

«Robuste fagmiljøer»

I brevet signert fungerende politimester Hertzenberg opplyses det at Øst politidistrikt etter reformen har to steder som behandler våpensøknader: Råde og Lillestrøm.

«Det å ha færre lokasjoner muliggjør kompetente og robuste fagmiljøer, som er mindre sårbar for sykdom, utdanning, trening med mer. »

Videre skriver hun:

«Politiet skal yte god service ovenfor publikum, og det er således beklagelig at behandling av våpensøknader ikke har fungert slik vi hadde ønsket. Situasjonen med noe lenger saksbehandlingstid har oppstått relativt nylig, og det beklager jeg.»

Kjersti Guåker gjentar beklagelsen til Bård Johansen og alle andre som er rammet.

– Jeg kan ikke annet enn å beklage ulempene dette medfører.

Selv lengter Johansen tilbake til tida før reformen.

– På Lillestrøm var de effektive og dedikerte. De var kanskje litt firkantede, men det må de nok være. Men de var i hvert fall raske. Mulig vi har vært litt bortskjemte.

 

Edited by Ster
Link to comment
Share on other sites

Unnskyldningen om robuste fagmiljøer er etter min mening tøv; de på Lillestrøm hadde en forbilledlig kontaktflate mot jeger- og skyttermiljøet, og kontoret var så stort (les: Romerike har så mange skyttere) at sykdom, permisjon mv ikke var noe stort problem.

 

Nå går søknadene til en felles forvaltning i Råde som såvidt jeg vet behandler alt fra utlendingssaker til våpen- og skytebanesaker. Når man snakker med enkelte av dem er det klart at de knapt vet forskjell på et standardgevær og en traphagle, langt mindre et løpssett og et reservevåpen. Hvordan det kan være en forbedring forstår ikke jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Dette vil forbli normen frem til noen drar politiet for retten. Det de gjør er ikke mindre enn å bryte forvaltningsloven med viten og vilje, rett og slett fordi det er billig og ingen tør/gidder å ta de på det. At ingen av forbundene har gjort dette enda viser etter min mening tydelig hvor tannlause de virkelig er.

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ster skrev:

 

I brevet signert fungerende politimester Hertzenberg opplyses det at Øst politidistrikt etter reformen har to steder som behandler våpensøknader: Råde og Lillestrøm.

 

Har Hertzenberg manglende innsyn i egen etat?

Her står det jo at Lillestrøm fremdeles behandler våpensøknader.

Om det medførte riktighet ville det jo ikke hvert noe problem.

Skrive brev og informere henne om organiseringen av etaten hennes? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nærliggende å tro at dette er en bevisst sentralstyrt sabotasje av jegere og skyttere. En villet politikk for å avvente befolkningen. Nok en spiker i kista.

Ellers burde de beholdt og tatt lærdom av de velfungerende våpenkontora,  og lagt ned eller omskolert de ubrukelige. 

 

Link to comment
Share on other sites

Finnes det dokumentasjon på at dette faktisk forebygger kriminalitet? Å ta førerkortet fra en person med et åpenbart problematisk forhold til rusmidler kan jeg skjønne, men å trekke tilbake våpentillatelse på grunn av manglende aktivitet forebygger neppe kriminalitet. Forskriften sier vel at man skal legge til grunn at det behovet som ble dokumentert på søknadstidspunktet, gjelder inntil man får annen informasjon.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Eldhannas skrev:

 Forskriften sier vel at man skal legge til grunn at det behovet som ble dokumentert på søknadstidspunktet, gjelder inntil man får annen informasjon.

Og den informasjonen får de ved å pålegge folk å dokumentere aktiviteten sin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...