Jump to content

Krag kasse


Qwer68

Recommended Posts

Jeg tror ikke du skal prøve deg frem med kammertrykk på noen Krager, til det fins det utallige moderne låskasser for 6,5x55. Angående spørsmålet om HVILKEN Krag-kasse som er mest robust vil Steyr-kasser og norske kasser med m/1912-avrundingen av hjørnet fordele trykket bedre enn de tidligere norske kassene uten avrunding, men det blir risikosport og ren idioti å eksperimentere med trykk i slike rifler uansett.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Delvis enig Mas-36 .... selv kunne jeg gjerne tenkt meg å plukke ned den rifla fra veggen og brukt den på rådyrjakt ... under klare høst og vinterdager med moderate ladninger ... M98 er en klar favoritt til annen jakt 😉

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo bare tull!

Krag 'Jørgensen geværet er ett av de mest robuste og sikreste systemene som er lagd. Den tåler ufattelig mange skudd, noe som DFS skytterne dokumenterte i en årekke.

Designtrykket for Kragen er det samme som for svensk mauser mod 96, men i Norge ble den ladet for DFS til noe lavere trykk. Med 9 g kule og 770 m/s hastighet kan du skyte ufattelig mange skudd uten problemer, og med langt lavere risiko for skader enn mange moderne våpen.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig to ting som blir diskutert her.

 

Å skyte ammunisjonen rifla var laget for med en Krag i god stand har jeg ikke noen betenkeligheter med.

 

Derimot, for å kamre om til en patron med høyere trykk, da ville jeg nok foretrukket en ny kasse i stedet for hvilken som helst 50-100 år gammel kasse med ukjent forhistorie enten den heter Krag eller Mauser.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Dette er jo bare tull!

Krag 'Jørgensen geværet er ett av de mest robuste og sikreste systemene som er lagd. Den tåler ufattelig mange skudd, noe som DFS skytterne dokumenterte i en årekke.

Designtrykket for Kragen er det samme som for svensk mauser mod 96, men i Norge ble den ladet for DFS til noe lavere trykk. Med 9 g kule og 770 m/s hastighet kan du skyte ufattelig mange skudd uten problemer, og med langt lavere risiko for skader enn mange moderne våpen.

Mitt poeng er utelukkende at Krag ikke ville vært mitt førstevalg av utgangspunkt til å eksperimentere med kvasse storviltladninger eller ompiping til kraftigere patroner.

 

At Krag er best egnet som veggpynt er løgn, min trives godt med Lapua rekruttammo og gammel Rano Super ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

Børsemaker Rafdal har bygget en Krag i 9,3x57 som blir brukt til jakt av erfarne og kompetente folk. Imidlertid er dette et custom bygd våpen.

En bør overlate til en kompetent børsemaker dersom vil bygge en jakt Krag. Ellers bør en være klar over Kragens begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

9.3x57 har lavere kammertrykk enn 6.5x55, temmelig mye lavere også, så den er det nok helt greit å kamre om til. Sånn sett et bedre valg til en KJ som storviltrifle på alle måter egentlig. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er en artikkel om det i "Jakt" nr. 7/2016, side 92 ff.

 

I artikkelen blir det ikke nevnt noe spesielt om eventuell utvidelse av magasinet, for å ta 9,3-patroner. I "prislista" er nevnt "sliping og klargjøring låskasse, relativt lite arbeid på denne, 1500 kr". Mulig du finner noe om bruk av 9,3 i Krag-kasser ved å søke her inne.

 

Dette våpnet fikk ei Lothar Walter-pipe til 5.400. Småpenger, skjeftet kostet ca. 17.000,-, spesialbygd kikkertmontasje ca. 10.000,-, osv. osv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal leke med Krag er den gamle varmintpatronen 225 Winchester et fint utgangspunkt. 225 er semirimmed hvor rimmen has samme diameter som 308/30-06 og hylsa nederst tilsvarer 30-30 win. Dermed har hylsa/patronen mindre areal som virker mot støtbunnen på sluttstykket og man kan gå opp i trykk. Uansett, 225 win i en Krag hadde vært morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men med 225 oppnår man det amerikanerne gjorde i gamledager med kravepatron i sin Krag. Man får mer "hel ved" i kammeret ved ekstraktoren og minimerer Kragens svakhet i ekstraktorkuttet..

Med 225 kan man bruke orginal ekstraktor og få 22-250 balistikk i ei passende hylse. 30-30 støtbunn med mindre areal funker fint i svake kasser der 6,5/308std støtbunn blir for stor. ref TC Contender.  

Lade 5,56x55 eller 5,7x57 i Krag høres kilent ut.

Link to comment
Share on other sites

På 10. juni 2018 den 15.14, Per-S skrev:

Dette er jo bare tull!

Krag 'Jørgensen geværet er ett av de mest robuste og sikreste systemene som er lagd. Den tåler ufattelig mange skudd, noe som DFS skytterne dokumenterte i en årekke.

Designtrykket for Kragen er det samme som for svensk mauser mod 96, men i Norge ble den ladet for DFS til noe lavere trykk. Med 9 g kule og 770 m/s hastighet kan du skyte ufattelig mange skudd uten problemer, og med langt lavere risiko for skader enn mange moderne våpen.

Tror jeg kan si meg enig i det. Har en Steyr krag etter min bestefar, som det etter krigen ble skutt mye 7.92x57 maskingevær

ammunisjon med. Siden ble den brukt aktivt i dfs ( minst en gang i uka som regel mer)  i 6.5x55 fram til midten av 80'tallet.

Den ble kontrollert av børsemaker (på 80' tallet en gang) som da konstanterte at låskassa var i meget god stand.

Har desverre ikke brukt den mer enn noen få skudd. Har en Kongsberg som er bygd om til jaktgevær med kikkert, som også burde blitt brukt mer.

Min bestefar fortalte at en gang han var på banen,var det en krag som "eksploderte". Grunnen til det (kom fram etterhvert) at eieren skulle spare penger,og ladet ammunisjonen med "rødfis" krutt.

mvh  Per S

 

Edited by jaktkrag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Slenger inn et spørsmål her å håper det er greit fremdeles om tråden er gammel. Føler ikke kammeret trenger en ny tråd om krag😉

 

er det noen måte å forsterke krag kassene på, noe som gjør dem mer solide og eventuelt tåler kraftigere ladninger? Finnes det andre (sterkere) rifler med samme lademekanisme som krag? Vet at springfield har produsert noen, men tror ikke disse er produsert mer solide....

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei. Kassene har svakhetene uansett. Rangstigen på norske kassedesign går vel KV M/1912 > Steyr M/1894 > KV M/1894?

Amerikanske og danske Krag har samme type sluttstykke med en låseklakk fremst, den langsgående klakken og hevarmen.

 

Skal du ha Krag må du bare leve med at du bør skyte snille ladninger. Riflene er mellom 67 og 129 år gamle! Metallurgien var på et helt annet nivå enn den er på i dag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er litt trist ettersom kragen er en kjempefin rifle! (er nok mange som er uenige i dette:lol:) Kansje ikke så bra egnet til jakt lenger for å si det sånn, men fortsatt gøy å ut å prøve de i blant. Syns de fortjener annet enn å stå i våpenskapet og samle støv. Men andre vil nok si i mot. Har håp om å dra den ut på storviltjakt en finværsdag om ikke så alt for lenge.

Link to comment
Share on other sites

M98 er allerede mindre stive enn de kan være så jeg ville ikke anbefalt å frese bort noe mer gods i en slik.

Mener du at du ville hatt et fast magasin som på Krag, som du lader, eller løst, avtagbart magasin som på Voeren jeg linket til?

Hvis du mener noe à la Krag må du huske at du må bygge et helt eget magasin som åpner seg i begge ender, og en matemekanisme/tilbringer som lar seg åpne for å mates fra den andre enden. Det høres både dyrt og vanskelig ut.

Link to comment
Share on other sites

KVs forslag til rifle for DFS m/fl. hadde et magasin som man puttet inn på skrå fra høyre side. Da gikk nok patronene samme "omvei" som på Krag (og Mannlicher). En kompetent børsesnekker kan sikkert lage noe tilsvarende, hvis det er absolutt dette du vil bytte til deg, mot et anselig antall kronasjer.

 

Edit.: Det geniale med Krag/J er jo at man kan etterfylle patroner, med våpenet ladd, og patroner i magasinet.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Her er IRG M/85en som @Jegermeistern nevner. 

Det kunne nok gå an å bygge om en vilkårlig kasse - jeg tenker kanskje R700 med solid bunn - til å bruke et magasinhus direkte tatt av en gammel Krag. Åpner en siden på vertskassen til å tillate mating fra v. side kan sikkert v. låseklakk strippe en patron fra magasinet og føre den inn i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

IRG M85 får du ikke tak i ;) 

 Mitt forslag er at dersom du virkelig vil dette, bør du ta utgangspunkt i en sylindrisk og litt billig låskasse, f.eks. R700 med solid bunn. Da har du mer å jobbe med. Du kan nok bruke et originalt magasin (altså deler av det) fra en Krag.

 

Det måtte i så fall sett ca slik ut bakfra:

161340988_Utennavn.png.cbb62460d3002bb7ed9025364a0121ce.png

Det blir uansett mye sær maskinering for å få det til, mange snåle buede overflater. Kjører du 6,5x55 kan du jo bruke originale deler, men noe særlig forskjellig i dimensjoner, og så blir det fort enda mer krøll.

Link to comment
Share on other sites

En Steyr M er ferdig til å implementere "Krag-mating" med patroner fra 6,5x55 til 9,3x62.

Mategeometrien er ferdig i org-magasinet. Det burde være mulig å teste og prototype et magasin ved og "smelte sammen" et org-magasin med et Tikka T3 magasin som stikker 90 grader ut til høyre som på Krag.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tja.
https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=61889

Du må nok tappe ut litt av skjeftet for å komme til skruen som skal strammes rundt i forkant, og så festes montasjen i bakkant på venstre side i magasin-låsen - altså litt offset. 

Splitt-ringene som følger med er 1". Vanskelig å finne noe i 30mm som passer men du trenger kanskje ikke så tykt mellomrør på en Krag?

Link to comment
Share on other sites

Holder nok heller rifla orginal ettersom disse montasjene skal ha fått dårlige tilbakemeldinger.... I tilleg liker jeg ikke utseende på den, men fant kragboksen til oldefar i gårkveld, der låg det masse rart inkludert opne sikter til rifla😁 Trenger forresten å få tak i ammo til kragen igjen, tips? kan jeg bruke denne https://www.jaktogfriluft.no/norma-diamond-line-65-84g130-gr??? 

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Tja, spørs jo på kragen det. 120år gammel og langt liv som dfs-rifle ville jeg absolutt sjekket. Mange triks som ble brukt for å tyne medt mulig ut av kassene av ivrige garasje/bygdesmeder.

Produsert 1916-1920 ville jeg ikke hatt som bruksvåpen. Dårligere stål pga 1vk.

 

 

Blir litt som om en tror det er lurt å se over veteranbil før en kjører ned Trollstigen..

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har en 1897 modell.... er orginal bortsett fra at det står et gammelt m30 diopter på og den er ikke heltre (tror den delen av stokken har vert fjernet) Vet at den ble brukt av min oldefar, men hvor mye vet jeg ikke. Riflen er nummerlik (ikke at det har noe å si, ville bare få det med:D) Å ser fin ut inni. Kan ha svake mengder rust utenpå. Er rimelig sikker på at den skal holde noen turer til på banen

 

Edited by Mausertrynet
Link to comment
Share on other sites

1897-modell eller 1897-årsmodell? ;)

m/1897 er en karabin så jeg regner med at du har en m/1894 fra 1897. Ser den ut som en m/1894 ("Lang-Krag")?

At den skal holde noen turer til på banen bør du egentlig sjekke før du satser alt for mye på, det kan være sprekker eller begynnende sprekker som kan føre til alskens dritt. Og skyt nå for guds skyld med briller, som du bør med all skyting, egentlig. Min m/1894 fra 1906 er i nærheten av å være "strøken", og har knapt (egentlig aldri) vært skutt etter den har vært i samlerhender siden rett etter krigen - og jeg bruker briller religiøst. Krag er kanskje det aller siste våpenet jeg kunne tenkt meg å oppleve hylser som revner i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...