Jump to content

Lette fjellsko.


Polardego

Recommended Posts

Tror jeg har startet en tråd om emnet tidligere, men jeg fant den ikke.

 

Er en storforbruker av lette, halvhøye sko. De to siste har vært Salomon XA 3D Pro Mid. Det første paret holdt hardt bruk i to sesonger, kjøpte et nytt par, men de var endret. Tyngre og mer stabile. Holdt tett bare noen måneder. Fikk et nytt par, samme med de.

 

Hvilke alternativer finnes? Vil ikke ha Salomon igjen. Kravet er maksvekt på ca 400 gram pr sko.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med det samme problemet. Har ikke funnet noe lett som holder en sesong. 

Har gitt opp og bruker Crispi Titan GTX høye, men lette støvler. Har foreløpig holdt en sesong. 

De veier vel ca det dobbelte av ditt maxmål. 

Eneste støvler / sko jeg ikke har fått gnagsår av.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Har hatt disse noen år. Er utrolig fornøyd og føler at jeg endelig fant de perfekte skoene med denne modellen. Disse er vel å merke ganske myke. De er ikke typisk "fjellstko-stive". Minner mer om en terrengjoggesko på en måte.

kjøkkenvekta sier 428 gram pr stk i str 41

La Sportiva sier 415 pr stk i 42. Så de bløffer litt, men ikke veldig.

https://www.lasportiva.com/en/outlet/footwear/core-high-gtx?options=25412#

14R_229_small[1].jpg

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerregelen er vel at man ganger ekstra vekt på føttene med 5 for tilsvarende på ryggen. 4 kg ekstra vekt i sekken vil jeg si merkes.

 

Brukte faktisk gtx løpesko fra Salomon med tilhørende løpegamasjer på rype og bittelitt elgjakt i fjor. Løper en del i fjellet ellers, og synes at fleksibiliteten med lave sko er utrolig behagelig. For dagsturer der underlaget er relativt jevnt og man ikke skal bære så tungt er dette førstevalget fremover.

 

Utrolig forskjell på tunge fjellstøvler og typisk jaktdress, og lave fjellsko/løpesko og litt mer fast and light type bekledning.

Link to comment
Share on other sites

En lettvekts variant, som fungerer for meg på løpeturer i fjell og skog er terrengjoggesko og Sealskinz sokker. 

Tørr på tærne og veldig lav vekt ca 250g med sokk. Skoene jeg bruker er helt lave så dette fordrer sterke ankler. 

https://www.xxl.no/inov-8-x-talon-212-terrenglopesko-herre/p/1131091_1_style?gclid=CjwKCAjwiurXBRAnEiwAk2GFZpbOXkDmbPGHnsJ8513OxIWglyJr3SF868TAp0azOWWHnqGywERMQhoC3fwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CJWa9MbBh9sCFZcjGQodh8MMRw

 

Skal teste dette på jakta til høsten!

Link to comment
Share on other sites

Når vi først er inne på gamasjer til løpesko, kommer vi ikke utenom disse:

https://dirtygirlgaiters.com/

 

Mye peace and love der, men denne kan være aktuell til jakta:

https://dirtygirlgaiters.com/camouflage/run-forrest-run.html

 

Beklager litt funky utstyrsforslag, jeg har vært litt inspirert av thru-hiking i det siste. Det skinner nok litt gjennom 9_9

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Inov -8 når jeg springer i terrenget, Roclite 235 og Ultra 270. 

Har et par OR lettvektsgamasjer, har brukt de i kombinasjon med Salomonskoene. Går å springe med de også, gjorde det på rene transportetapper på rypejakta da jeg var i bedre form.

 

Bestilte to par  halvhøye Adidas, ene var mot joggesko og de andre var mer vandringssko. Gratis frakt og fri retur fra Wiggle.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, msteiro skrev:

Tommelfingerregelen er vel at man ganger ekstra vekt på føttene med 5 for tilsvarende på ryggen. 4 kg ekstra vekt i sekken vil jeg si merkes.

4 kg ekstra i sekken merker jeg, men 400 gram ekstra per fot må jeg virkelig bruke godvilje for å kjenne. Jeg synes det er mye bedre å ha sko som tåler det terrenge jeg går i enn lettvektere som "punkterer" første gangen du trør inn i en spiss stein eller stubbe. En lærstøvel varer 2-4 ganger lengere enn "tøysko", så jeg sparer egentlig nokså mye penger på å bruke lær. Dessuten har moderne lærstøvler blitt noen gram letter enn de var for 10 år siden, da typisk vekt lå på 12-1500 gram per sko. Nå er 800 mere vanlig. 

Link to comment
Share on other sites

Denne tommelfinger-/stortåregelen er vel mer rettet mot beregning av energiforbruk enn komfort. 

Skal du derimot gå langt/bratt/raskt, så kan energiforbruk og komfort være to sider av samme sak. Så valg av fottøy blir, som det meste annet, opp til bruksområde og personlige preferanser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at en kjenner 400g ekstra pr fot ganske mye bedre enn en tror. Hvis vi går ut fra at en har en meter lange skritt så skulle vel det tilsi at en har løftet 400kg mer pr. km. Og når en går i terrenget så varierer skrittlengden såpass mye at en nok må regne med at det er flere skritt enn det. Også må vi huske på at føttene løftes mye mer opp og ned enn rykksekken gjør, så selv om det selvfølgelig er en fordel å unngå de 4 kiloene ekstra i ryggsekken, så tro jeg ikke vi skal undervurdere den negative effekten av tyngre sko. Vi kjenner den nok ikke så mye der og da, men den sliter oss nok mye mer ut enn en del tror. Så er det jo selvfølgelig en del andre faktorer som teller, men akkurat når det gjelder fordelen av lav vekt, isolert sett, så er i hvert fall ikke jeg i tvil.

 

For øvrig så tror jeg Inov8 Roclite 325 er i produksjon igjen. XXL har de i hvert fall.

Jeg har god erfaring med Mammut Mercury mid, men de er vel litt i tyngste laget for TS.

Når det gjelder Adidas, så har jeg veldig godt inntrykk av "trailskoene"(Terrex?) deres. Guttungen har hatt flere par som har vært veldig bra. Nå skal en vel være forsiktig med å sammenligne sko til barn og voksne, men uansett... 

Link to comment
Share on other sites

M98K, vømmøl og lær? ;) Sko utvikles også :) Skoene jeg bestilte forventes ikke levert før 25. mai. Hater når nettbutikker jukser med lagersaldo. Har et par Alfa Bever Grip+, den første sesongen hadde den utrolig bra feste på våt sten, men når det fine mønsteret ble slitt ned var de som alle andre sko.

Link to comment
Share on other sites

På 16.5.2018 den 8.46, Jeffery skrev:

Også må vi huske på at føttene løftes mye mer opp og ned enn rykksekken gjør, så selv om det selvfølgelig er en fordel å unngå de 4 kiloene ekstra i ryggsekken, så tro jeg ikke vi skal undervurdere den negative effekten av tyngre sko. 

Nå har man de største musklene i fotene, og for en fot som i utgangspunktet faktisk er en rimelig tung del av kroppen er ikke 400 gram vekt å snakke om.  Selvfølgelig bruker man mere energi med tyngere sko, men så skal det også tilføres energi på en tur i form av "drivstoff".  Hvis man tenker på belastning av leddet sener, som for folk over 20 år er det som man faktisk blir "sliten" av på en lang jakttur, så er det mye bedre at føttene løfter noen 100 gram ekstra, enn at hele kroppen må holde oppe noen flere kilo. Når muskulaturen i føttene begynner å bli sliten så utsettes knærne for mye mere belastning om ryggsekken er tung enn om skoene veier litt ekstra. Spesielt når man går bratt nedover som man ofte gjør i fjellet.

 

En annen ting er jo også at fluktskyting med hagle lider mere av tung sekk enn tunge sko. Det er selvfølgelig best med lette sko og lett sekk,  jeg har bare problemer med argumentasjonen om at 800 gr mere sko tilsvarer 4 kg ekstra i sekken. Sekk og sko er to helt forskjellige ting og kan ikke sammenlignes. Det er bare et salgstriks for skoselgere som vi som kjøpere ofte sluker rått.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke noe nytt at tunge sko tilsvarer mange ganger vektøking sammenlignet med vekt i sekken. Det er godt dokumentert.

En kommentar til BLy: De store musklene i bena er beregnet på å gi kraft nedover og holde kroppen oppe, ikke til å løfte bena, derfor blir musklene som løfter bena mye trøttere når vekten øker på skoene.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Nå er det ikke noe nytt at tunge sko tilsvarer mange ganger vektøking sammenlignet med vekt i sekken.

 

Tjaaa - i gaupeterrenget vårt ville jeg langt heller hatt 400 gram mer på hver fot, enn 4 kg mer i sekken. Forholdet blir selvfølgelig noe annet på slettere mark, og hvertfall på utmarsj på asfaltvei.

 

Temaet er jo lette sko, ikke tunge sekker, men  -

4 timer siden, Bly skrev:

Når muskulaturen i føttene begynner å bli sliten så utsettes knærne for mye mere belastning om ryggsekken er tung

 

 - knærne får jo belastningen av alt fra hoftene og opp. Det er nok ikke uten grunn at utskiftning av kneledd går på samlebånd ved mange av våre sykehus.

 

Tilbake til tema: Jeg har vært kjempefornøyd med mine siste (etter at de ble svarte) Alfa Bever (ulike modeller, med diverse sammenstilling av uforståelige ord og bokstaver hengt på). Men jeg skulle gjerne hatt noe lettere, hvis det var tilnærmet like bra.

 

Den største fordelen med lette sko/støvler SYNES JEG er at man får bedre "styring" med hvor man setter føttene, og bedre føling med underlaget. Terrengskoene mine (Inov 8 X-talon 212) er helt ypperlige. Hvis det er tørt i marka (ofte på reinsfjellet), kunne jeg godt brukt dem på jakt (jeg har sterke ankler, og trenger ikke "forsterkning" der). Selvfølgelig noen små problemer, hvis man skal krysse blautmyr (har ikke prøvd Seal-skin-sokkene), men det hender jo man vader over jaktstøvlene også.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Per-S skrev:

 er det ikke noe nytt at tunge sko tilsvarer mange ganger vektøking sammenlignet med vekt i sekken. Det er godt dokumentert.

Det er greit at det er dokumentert, men man må se på andre sammenhenger også. De to gir ikke samme belastning på kroppen, og det er det som er hele poenget. Energiforbruk betyr jo egentlig ingen ting om man ender opp med "utmattende" belastning.

Kropper er ikke like og for noen vil det ene alternativet være bedre enn det andre.

5 timer siden, Per-S skrev:

De store musklene i bena er beregnet på å gi kraft nedover og holde kroppen oppe, ikke til å løfte bena, derfor blir musklene som løfter bena mye trøttere når vekten øker på skoene.

Det er "store" muskler som løfter beina også! Uansett er det slik at går du med tunge sko så vil muskulaturen for tilpasse seg det. Det tar mye lengere tid for kneledd og sener til å tilpasse seg mere vekt på ryggen. 

Tyngere sko er i mine øyne egentlig bare en vanesak. For 5-10 åra siden gikk jeg med dobbelt så tunge sko som jeg gjør i dag, og det var ikke et problem eller noe jeg reflektere over før jeg kjøpte lettere sko.  På sommeren går jeg innimellom "lette fjellturer" med "fingersko" for å belaste annen muskulatur, og de veier ingen ting? Kanskje 100 gram? Det er en brutal følelse å ta på seg 8-900 gram sko etterpå, men følelsen går fort over.

Link to comment
Share on other sites

Dersom vekt på fottøy bare er en tilvenningssak er det rart at både løp og langrennsutøvere er ekstremt opptatt av vekten på det de har på beina.

Jeg merker klart forskjell på gangfart og fart med ski når vekten på støvler og det jeg har på bena øker. Jeg er nok ikke den eneste. Vekten i sekken kan økes med flere kilo uten at det får så store følger.

@ M67, her har vektreduksjonen blitt litt for stor, her er det ikke bare skåret til beinet, men enda mye mer.:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sitat

her er det ikke bare skåret til beinet, men enda mye mer

det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg haken, er det ikke det man sier. Følelsen med underlaget tror jeg også er så som så...

Mer on topic, jeg er tilhenger av lette fjellsko, og bruker disse: https://www.trekkinn.com/utendørs-fjell/hoka-one-one-tor-ultra-hi-wp/1347817/p. De er myke og gir lite støtte, men en har utrolig godt grep og følelse med underlaget, er lette, og har veldig god "fjæring", de er nok de beste skoene jeg hatt noen gang til utmarksbruk - og de er faktisk tette ennå. etter noen hundre km og noen tusen høydemeter
Er det først håpløst vått, myrsump og elendighet, så går jeg like godt i gummistøvler, Muck Boots.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, møkkastøvelen er fantastisk. helt OK til litt lengre turer samtidig som den kan brukes på kalde poster vinterstid. Jeg bruker disse på måneskinnsjakt etter hjort og har sittet hele natten i ti kalde med dem uten problemer, det har jeg ikke klart med lærstøvler.

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Per-S skrev:

Dersom vekt på fottøy bare er en tilvenningssak er det rart at både løp og langrennsutøvere er ekstremt opptatt av vekten på det de har på beina.

Det er kanskje ikke helt utenkelig at vi har forskjellige oppfatninger av hva man skal gjør på jakt? Jeg verken løper eller går langrenn. Mulig du gjør noe annet..?

Link to comment
Share on other sites

Gitt at stabilitet, vanntetthet, beskyttelse osv. er tilstrekkelig ivaretatt, så kan det ikke være noen som helst grunn til å påstå at ikke lavere vekt er bedre. Men nå er vi i grunnen en smule OT.

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i! Spørsmålet er om det finnes lette sko som tåler bruk og holder tett om du skal gå gå gjennom våt myr, klatre  litt i steinur, kanskje gå litt i sne og sludd og subbe gjennom tette kjerr på en og samme tur? Jeg har prøvd et nokså begrenset utvalg av sko, så jeg vet ikke egentlig ikke. "Lette tekniske" sko med kevlar og alle mulige membraner fra Scarpa og La Sportiva som jeg har testet holdt ikke lenge for meg. Av det jeg har prøvd så holder jeg en knapp på lær og impregnering med sno seal og lærfett. Men det kommer jo med prisen litt mere vekt. 

Vet man at turen bare skal gå i fint og tørt terren er det vel ingen ting i veien for å velge "joggesko" eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Meindl black Boa er en lett støvel med joggesko følelse. Jeg har brukt denne støvlen ca fem dager i uken i flere år, og opplever den som slitesterk i både sømmer og såle. (Har to par som holder like bra) De siste årene har jeg brukt den på jakt også. Den holder tett, men er selvfølgelig ikke like stabil som tyngre støvler.

https://no.norsegear.com/meindl-black-boa-black

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Liten oppdatering. Kjøpte et par Adidas Terrex AX2R Mid GTX. Kombinerer dem med Outdoor Researc halvhøye lettvektsgamasjer. Har brukt de til treningsturer i skogen under våren og sommeren, fungerte perfekt hvis man holder seg borte fra for bløte områder. Nå i uka testa jeg de på fjellrypejakt i relativt lettgåtte fjell til å være på kysten av Finnmark i et område der jeg vet jeg ikke må vade. Litt kortere turer på 5-6 timer med en ganske lett sekk. Fungerte veldig bra, men jeg vil fortsatte velge mer stabile sko når jeg skal jakte i steinrøys, steinrøys svelt ihel eller bære veldig tungt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...