Jump to content

Dobbelrifle...men hvilke kaliber..?


pondoro

Recommended Posts

Utvidet jaktvåpen garderobe gir nye muligheter..  Undertegnede har lyst på ny dobbelrifle. Valget står nok mellom 8x57JRS og 9,3x74R...hva skal man velge..?

 

Jeg ser for meg å bruke den primärt på drivjakt mm. på kontinentet...gris, hjort osv..  Men det er jo göy og skyte elg med dobbelrifle også da...9,3 er jo bra egnet til det....skjönt det er jo 8 millimeteren også...med 196 grains kule..

 

Opinions..??

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke er ute etter en spesiell egenskap ved kaliberet, så hadde jeg latt våpenet velge kaliber. Det vil si at finner du drømmerifla så er det kanskje viktigere enn on det er 7x65, 8x57 eller 9,3x74.

Den du linker til ser forresten veldig flott ut. Er det mulig å få dokumentasjon på samskyting? 

Link to comment
Share on other sites

Du burde se etter 8x65 RS. Akkurat samme topp ballistikk som søsteren 8x64S. Perfekt for kulevekter mellom 180 - 220gr. 180gr blir akselerert med en V0 fra 870 - 885 m/s. Hylser formes fra 7x65R ellers fåes kjøpt "headstamped" av Horneber, SHM og australske Bertram. Lettwind

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slb skrev:

Ny kolbe med garanti om lik samskyting? Hmmm. Litt skeptisk, men man kan være heldig?

 

slb

 

Jeg mener alle våpen (hagle/rifle) skal tilpasses brukeren! Om dette vil medføre justeringer (ny regulering) så for det bare være. Det er 100 ganger bedre å reise på jakt/skyting når kolbe og kropp passer sammen. 🙂 

Link to comment
Share on other sites

TS har ikke spesifisert om han ønsker en o/u eller det som er kremen, og en ekte dobbling, nemlig en S/S :winke1:8) ..og da med R i patronbenevnelsen (da regner jeg ikke DG børser med)

Gitt at han ønsker en s/s, så er vel det meste som dukker opp på Finn.no i kaliber 9,3x74R, fornutig nok. Har han tid til å vente, så dukker en 8mm opp en sjelden gang.

Er han som meg, når noe er budsjettert, så kan jeg ikke få det fort nok :winke1:

Har du tid, og penger (+tålmodighet), kjøp det du ønsker :-D

Har selv en Chapuis s/s i 9,3 som blir en keeper nå som garderoben ble større.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Det var i oktober 2014, jeg prøveskjøt våpenet, hadde cash, hadde plass i "garderoben" og selger ba om latterlig lite penger. 

For godt mål var en zeiss 1,1-4 med i handelen.

 

Som sagt, sinnsyk.

Eller magefølelsen sa at dobbeltrifler kommer egentlig ikke i 30-06 :winke1:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kompis i Sverige kjøpte ifjor en Merkel S/S dobbelrifle med ekstra hagle løpssett i 8x57JRS og 20/76.

Nydelig børse med passe rekyl. Stemmer for 8x57JRS.

Kombi/drilling/dobbeltrifle / K95 skal ha R patron i min mening.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 16.3.2018 den 22.52, hovdeknuten skrev:

Du fikk nok prøvd Browning Express 124 vil jeg tro. Ikke B25/ Ccs25 Chiefen. Det er en forskjell på dem våpna. Selv om de ser like ut.   Uansett så burde du handla:)

 Kan du fortelle meg hva som er forskjellen på disse? Jeg hadde et sånt sett i kal .30-06,og 20.Kjøpte det en gang på slutten av 80-tallet hos den gang Jaktpartner.Det må ha vært produsert for det amerikanske markedet.Var regulert for Remington ammo med 150 grains kule! Jeg solgte børsa ganske fort.

Jeg har sikkert hatt 15 dobbeltrifler etter dette,kalibre fra .475,og ned til 7mm.Jeg har hatt to børser i 8X57 IR/IRS.En Merkel sideligger,og en fin gammel Bühag O/U.Begge disse gikk veldig godt,og jeg brukte de en god del på jakt.De gikk godt med fabrikkammo,og var veldig takknemlige å lade til.Skulle jeg kjøpe dobbeltrifle igjen,ble det 8X57...Fin patron med liten rekyl,og holder til det meste av storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Det å la børsa diktere kaliberet, som nevnt over, synes jeg er en god ting. Med mindre man er ute etter noe helt spesielt. Da får man mer å se på, og sjansen er større for at noe dukker opp fort nok :)

 

7x65R, 8x57IRS og 9,3x64R vil vel alle gjøre jobben på det meste av europeisk vilt, med rett kule.

 

Jeg hadde en rifledrilling i 7x65R, og kjøpte ikke denne pga kaliberet, men pga at den dukka opp og prisen var ok.

 

Skulle jeg hatt ei dobbeltrifle ville jeg nok foretrukket 8x57IRS av de tre.

Link to comment
Share on other sites

B25 og Ccs 25 Continental settet jeg viste til er håndlaget i Belgia/kontra 124 som ble masseprodusert forenklet på samme måte som Mirouku produserte Browning hagler, og er en rimeligere kopi.Blant annet så bruker 124 samme forstokken på rifle/hagle. Mens B25/Ccs25 kom med hver sin tilpassede forstokk og er den enkleste måten å se forskjell på de to. Prismessig kostet B25/Ccs25 over dobbelt så mye som 124 ny. De ble levert i samme koffert tiltenkt samme bruksområde. Men antallet totalt som ble produsert i Belgia mellom 1979-90 ca 600 sett, og kom ikke i 9.3x47R, men i 270 og 3006. 124 kom i 9.3. Derfor rimelig sikker på forvekslingen. 

3006 i et 61cm løp vil så avgjort duge på alt vilt i Norge og på kontinentet. Og er en klassisk populær patron med god grunn. Ville definitivt sett etter våpen først, så kaliber om jeg leitet etter brukt våpen. Ser nostalgien med SS men en OU vil gi et renere mer uforstyrret siktebilde med åpne sikter. Det kan vanskelig finnes et mer klassisk kvalitetsvåpen enn B25/Ccs25. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

På 17.3.2018 den 8.40, spindrift skrev:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6155&prodid=14717

Denne har jeg kikket litt på. Den ser tilnærmet ubrukt ut. Gir ikke akkurat nostalgiske Afrika-vibber, men er jo praktisk- hvis man kan leve med en vulgær rillepatron som alle andre har 🙂. 

 

Advarsel bør gis til følsomme sjeler med den linken, den gir feil frysninger og gjør vondt i øynene (frittliggende o/u) 😬

 

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...