Jump to content

Småviltjakt med AR-15?


PraktiskCTR

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg har planer om å få tatt Jegerprøven i nærmeste fremtid og skal bli med en jaktkyndig kamerat på jakt neste høst. Nå har det seg slik at jeg fra før av driver med praktisk skyting, og har da en Bushmaster AR-15 (.223 Rem, 20" løp) i våpenskapet, som jo ville vært en ideell kandidat til småviltjakt ville jeg tro.

 

Det jeg lurer på er om jeg lovlig kan ta med meg denne på jakt, selv om den var ervervet til "Trening/Konkurranse"? Det hadde vært fint å slippe å kjøpe ei ny rifle når jeg allerede har en jeg er fortrolig (og treffsikker) med. Har snakket med våpenkontoret og de kunne ikke gi meg noe godt svar, dog kommer det en fyr på mandag jeg kunne prate med. Tenkte jeg skulle høre med dere på forumet først om dere har noen idé :?:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det jeg lurer på er om jeg lovlig kan ta med meg denne på jakt, selv om den var ervervet til "Trening/Konkurranse"?

 

 

nei, forddi AR15 og diverse andre "militære" 1/2autoer er forbudt til jakt av nokså uklare årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Må nok skuffe deg. Men den er ikkje lovleg til jakt i Norge.

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

nei, fordi AR15 og diverse andre "militære" 1/2autoer er forbudt til jakt av nokså uklare årsaker.

Skjønner på sett og vis at de ikke kan kjøpes med kun jakt som grunnlag (dog er det jo heller egentlig ingen logiske grunner til dette, en Vepr er da minst like skummel/farlig), men når man allerede har en god grunn til å ha et slikt våpen så er det kanskje greit å ta den med på jakt? Muligens ønsketenkning dette...

Link to comment
Share on other sites

Her er de halvauto rifler som er godkjent til jakt i norge:

(Halvauto.22LR rifler er ikke med på lista.)

I medhold av våpenforskriften § 2 – 8 gis det dispensasjon for erverv av følgende halvautomatiske rifler til jakt og/eller øvelses- og konkurranseskyting på de vilkår som er nedfelt i Politidirektoratets rundskriv 2004/010 pkt 3 litra d.

 

 

1. Winchester M/100

2. Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918)

3. Remington Modell four

4. Remington modell 7400

5. Remington 742 Woodmaster

6. Ruger mini 14

7. Ruger mini 30

8. Heckler & Koch modell 2000

9. Marlin modell 45

10. Marlin modell 9 camp carabine

11. Valmet Petra

12. Valmet Hunter

13. Voere modell 2185

14. Vepr Super

15. Vepr Pioneer

16. Vepr Hunter

17. Benelli Argo

18. Sauer mod 303

19. Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen

20. Merkel SR 1

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en AR-15 som jeg ville jakte med,ringte POD for å få en utredning på dette.Det de sa var at alle våpen som var av militær karakter,altså da utseende messig ikke var lovelig på jakt.Nevnte da i fleng alle disse andre våpna som var militære våpen med sivile kolber i halv auto,men disse var lov.Da sa jeg at om jeg lager en kolbe i tre og maler den rosa,vil det da bli gitt tillatelse til små vilt jakt? han lo litt,å sa at jeg fikk sende noen bilder,men han ville ikke love noe.Så det er faktisk ikke helt umlig,men tjansene er vel ca. 1 promille :D Men dette prosjektet ble ikke noe av,så andre kan kansje ta dette vidre for å se.En AR-15 er jo et glimrende små vilt våpen spør du meg.

 

 

Hva om en tar en Remington 742, setter på plaststokk(gjerne dessert camo), to fot, taktisk sikte og 20skudds magasin; er den da plutselig ulovlig til jakt?

Av alle merkelige påfunn i sfæren av regelverk rundt jakt og våpen er dette med "miltær karakter" noe av det mest håpløse, og kun basert på "føleri".

Link to comment
Share on other sites

En utrolig regel, som i sin tid påtvang meg et våpen ekstra! :roll:

Ville ha en .223 til rådyr og hadde jo Steyr AUGen.

Da jeg var å leverte søknaden sa dama på kontoret at jeg jo allerede hadde ei rifle i akkurat det kaliberet.

Ja, skriver du ut et bevis på at je får lov å bruke den på jakt så bare takker og bukker jeg svarte jeg.

Men det kunne hun ikke... :lol:

Så da ble det et våpen ekstra i skapet.

Jeg klager ikke! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi jegere skal opprettholde et godt rykte og være representable i vår væremåte under utførselelen av vår hobby, er det rart at ingen ser problemer med en AR-15 på jakt... Starter vi med slikt tror jeg veien til et jaktforbud/våpenforbud i Norge blir rask og kortere en vi kan forestille oss. Føler min Steyr scout er i grenseland for hva jeg liker å bli sett med i skogen av ordinære turgåere.

Våpen som er laget for ting på to føtter kan for min del gjerne forbli forbeholdt for nettopp det. Og selvfølgelig sportsskyting da!

Link to comment
Share on other sites

Tror de fleste som ser en AR-15 oppfatter den som både militær og farlig. At det finnes andre lovlige våpen som har litt av samme type utseende åpner ikke for at man skal tillate våpen som er enda mer miltær i utseende.

For å si det enkelt tror jeg vi biter oss selv i røven ved å ta noen diskusjon rundt dette. Eneste som er sikkert er i alle fall at i så fall vil utkommet av det bli en innstramming. Det snør i h... før det blir en liberalisering på dette punktet.

Link to comment
Share on other sites

Våpen som er laget for ting på to føtter kan for min del gjerne forbli forbeholdt for nettopp det. Og selvfølgelig sportsskyting da!

 

Grunnen til det er att de fleste jegere ser på våpen som verktøy, ikke som "voldsprodukter" eller hva man vil kalle det.

 

Om man har en fastnøkkel som er malt svart, og har plasthåndtak, så kan den ikke brukes til å reparere bilen, men om den er blank med trehåndtak, ja da er det helt greit.... :roll:

 

Og hva er egentlig forskjellen på et våpen som er laget for ting på to føtter, og et våpen som er laget for ting på fire føtter?

Bortsett fra utseendet da.......

"Spikke et treskjefte og male det rosa".......... Blir det bra da?

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi jegere skal opprettholde et godt rykte og være representable i vår væremåte under utførselelen av vår hobby, er det rart at ingen ser problemer med en AR-15 på jakt... Starter vi med slikt tror jeg veien til et jaktforbud/våpenforbud i Norge blir rask og kortere en vi kan forestille oss. Føler min Steyr scout er i grenseland for hva jeg liker å bli sett med i skogen av ordinære turgåere.

Våpen som er laget for ting på to føtter kan for min del gjerne forbli forbeholdt for nettopp det. Og selvfølgelig sportsskyting da!

 

 

Det der blir bare dumt, en turgåer ser ikke forskjell på en oppstæsjet, camomalt Remington 700 og en gammel mauser (som forøvrig er konstruert for å være mest mulig effektiv å skyte folk med).

 

Veien til jakt og v¨åpenforbud i Norge går via "legge oss lavt i terrenget og holde kjeft"-linjen; og handler ikke om hvilke våpen vi bruker til lovlige aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Det er samme drepen i disse som vanlige halvautoer,hva er forskjellen?? Hvorfor denne motstanden til dette?

 

Irrasjonell frykt og et svakt håp om at hvis vi bare gir "de" lillefingeren så spiser de ikke armen?

Link to comment
Share on other sites

Halvauto har jeg ingen problemer med. Men tror ikke allmuen setter pris på å ha utmarka full av folk utrustet for kommando raid.

 

Alle våpen er farlig i feil hender, opplest og vedtatt.

 

Dette handler kun om hvordan vi ønsker å bli oppfattet i samfunnet. Blåse huet av søte små harepuser med militære assault rifles tror jeg ikke er veien til aksept blandt befolkningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en AR-15 som jeg ville jakte med,ringte POD for å få en utredning på dette.Det de sa var at alle våpen som var av militær karakter,altså da utseende messig ikke var lovelig på jakt.Nevnte da i fleng alle disse andre våpna som var militære våpen med sivile kolber i halv auto,men disse var lov.Da sa jeg at om jeg lager en kolbe i tre og maler den rosa,vil det da bli gitt tillatelse til små vilt jakt? han lo litt,å sa at jeg fikk sende noen bilder,men han ville ikke love noe.Så det er faktisk ikke helt umlig,men tjansene er vel ca. 1 promille :D Men dette prosjektet ble ikke noe av,så andre kan kansje ta dette vidre for å se.En AR-15 er jo et glimrende små vilt våpen spør du meg.

 

 

Hva om en tar en Remington 742, setter på plaststokk(gjerne dessert camo), to fot, taktisk sikte og 20skudds magasin; er den da plutselig ulovlig til jakt?

Av alle merkelige påfunn i sfæren av regelverk rundt jakt og våpen er dette med "miltær karakter" noe av det mest håpløse, og kun basert på "føleri".

 

20 skudds magasin er ikkje lovleg, om det andre er det vert vel opp til DN å avgjere.

 

Utdrag fra FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

20 skudds magasin er ikkje lovleg, om det andre er det vert vel opp til DN å avgjere.

 

Utdrag fra FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

 

 

Kan ha 50skudds trommel om vil, men du har kun lov å fylle 2/3 skudd i magasinet-en viss forskjellpå det og "20 skudds magasin er ikkje lovleg".

Link to comment
Share on other sites

20 skudds magasin er ikkje lovleg, om det andre er det vert vel opp til DN å avgjere.

 

Utdrag fra FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

 

 

Kan ha 50skudds trommel om vil, men du har kun lov å fylle 2/3 skudd i magasinet-en viss forskjellpå det og "20 skudds magasin er ikkje lovleg".

 

Det stemmer, kun hagle en evt må plombere magasin på til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Men det er faktisk bare det militære utseendet som skaper problemer? Dette virker da veldig snodig og "følelsesbasert" som noen tidligere påpekte. Uansett hva du bruker til å "blåse huet av harepuser" så tror jeg befolkningen generelt vil være kranglete.

 

Forøvrig,

problem løst:

hello-kitty-assault-rifle.jpg

Bedre enn denne...

tacticoolAR15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Forbud og påbud skal ha som hensikt å løse/fjerne/regulere et problem. At noen synes noe ser skummelt ut er ikke et reelt problem og dermed ikke noe grunnlag for noe forbud.

 

Ingen stor sak, om jeg har lyst på AR15 vil jeg få kjøpt en, og ettersom jeg ikke kan bruke den til jakt kan jeg kjøpe enda ei børse, men forbudet er akkurat like håpløst, idiotisk og manglende underbygd for det!

Link to comment
Share on other sites

Noen US Carabiner er lovlige på jakt osv osv.

er det? her tror jeg du tar feil. mener US karb(M1) er et av de våpna som spesifikt var nevnt som IKKE lovlig til jakt tidligere, sammen med SLG(M1 garand.

 

vet at det er helt merkelig, men halvauto våpen av militær karakter er ikke lov på jakt.

 

M1 karabin og M1 garand er ikke lov på jakt, ikke M14 heller. men en ruger mini 14 eller mini-30 er lov......... de ser omtrent like slemme ut....

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det lovlig med en mini-14 med svart stokk, og den er da ikke mindre "skummel"?

 

M1 karabin og M1 garand er ikke lov på jakt, ikke M14 heller. men en ruger mini 14 eller mini-30 er lov......... de ser omtrent like slemme ut....

 

Denne greia her er vel lovlig på jakt. En "Ruger Mini-14 Super-Hore" i 223. Alt fra 3 til 90 skudds magasin.

pimped_mini14_1.jpg

pimped_mini14_2.jpg

650_mini14_04aug07a_T_C.jpg

 

Mens denne er ulovlig. 8 skuds Halvauto M1-Garand i 30-06.

M1Rifle.jpg

 

Men du kan jo kjøpe en Browning BAR,også i 30-06, med 20 skuds magasin.

big-BARShortTracComposite.jpg

 

 

BrunoMenloverskaljoikkeskjønnesDeskalbarefølgesEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Den "superhorete" minien der er vel strengt tatt ikke lovlig til jakt.. Innskyvbar kolbe gjør vel at dette går som "en vesentlig ombygging".

 

Går ikke dette strengt talt som justerbar kolbe da, Siden det værken går ann å skyve den helt inn eller å side folde den inn?

Når en har en justerbar kolbe(?) av denne typen skal man vel måle våpenet med kolben i korteste posisjon for å få total lengden.

Jeg har fått for meg at dette er en justerbar kolbe på lik linje med just-kolbe til frekks REM 700.

 

Dette er ikke noe jeg er sikker på så viss noen vet noe om dette er jeg glad for å bli undervist her, gjerne krydret men linker til rundskriv og diverse.

 

Viss man først skulle hatt en slik styggedom, er det da mulig å dokumentere at dette er en just-kolbe, for POD?

 

 

BrunoharlystpåsuperhoreEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Sett at deltidsbonde og barnehageonkel Hansen plutselig blir mobilisert til HV pga. en økende terrortrussel mot landet. Han får i oppdrag å passe på et ammolager langt til skogs. Samtidig er det høst og jakttid. Selv om landet er hardt presset vil myndighetene ikke innføre noen form for unntakstillstand, det strebes etter en normalisert situasjon. Derfor legges det ikke begrensninger på bla. jakt.

 

Hvordan vil Hansen reagere på å ordre om å lade AG'en med skarpt. Klarer han å skille en jeger mot en terrorist? Hva skjer dersom han blir overrasket på post av en kar med våpen av militær karakter. "Hmmm" tenker han "dette er ikke en traust norsk jeger". Nervene klikker, rullgardina går ned, resten kan du lese om i VG dagen etter...

Link to comment
Share on other sites

Skal vi prøve å begrense diskusjonen til reelle og sannsynlige problemstillinger?

 

Fulmen

 

 

 

Skulle ønske POD og mydighetene også gjorde det...

 

 

 

mener noen på Winge prata for noen år siden om en som hadde en Buskemester til Praktisk og hadde fått lov til å bruke den på jakt for å slippe å kjøpe ett våpen til...

Men kan være feil. Ville nok uansett vært lettere å fått til for noen år siden enn i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponert av nivået her nå, både på argumentasjonen og kunnskapen om de våpentypene som diskuteres. Spesielt de to foregående utmerker seg som veldig oppegående...

Link to comment
Share on other sites

Pøh! Ingen elg som ikke faller for en godt plasert landmine! :wink: Vil tro en god splintgranat i rådyrflokken vil gjøre susen mye bedre enn hagla.

 

ett ord. ENERGA :lol:

 

Men det er ingen som snakker om MP40 eller AG på auto her, men halvauto rifler som er fullt lovlige og erverve til praktisk, og som mange har i skapet. Presisjon er vel heller ikke noe problem, les litt om 'varminting' i USA så finner du ut at AR brukes i praktiske jaktsituasjoner på jordrotter o.l. på lengre avstand enn f. eks DFS skyter på store skiver, eller som er regnet som 'human jakt' i Norge i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen problem med å bruke halv auto våpen på jakt.En har jo Valmet Petra,Vepr,Browning har jo en,Remington har en,Noen US Carabiner er lovlige på jakt osv osv.

 

Hva er kriteriet for at en M1 Carbine kan brukes på jakt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

US Carabine er ikke tillatt til jakt i Norge, men enkelte politi-distrikt har (feilaktig) innvilget til dette allikevel. Strengt talt skulle disse våpenkortene blitt tilbakekalt (ref styret rundt en viss pistol som et medlem på Sluttstykke måtte plombere pga feil i saksbehandling hos politiet).

Link to comment
Share on other sites

Men det er LITT på tryne da... når våpen blir ekskludert fra jakt med begrunnelse av det kosmetiske(!)

Hva om en slik en remington 7400 IMG_1151.jpg

blir adoptert av det amerikanske forsvaret? vil da dette våpenet bli av en militær karakter og dermed bli fjernet fra listen?

 

Hvis jeg hiver en "plastikkribbe"

7400_750_3.gif

er den da av en militær karakter bare fordi den har noe di fleste moderne militære våpen har ?

 

Et våpen er et våpen. Di fleste har vel forståelse for at hel-auto, miner, håndgranater og tankser ikke er tillatt på jakt, MEN UTSEENDE(!)

Kan det sammenlignes med F1 løp? Nei vet du hva... sorry mac, du får nesten ikke lov til å delta fordi bilen din er blå med røde striper, ikke svart med rosa PRIKKER!!!!!

 

 

"fustrasjon til 1000" :evil::mrgreen:

kan nesten ikke gjøre noe annet enn å småbanne å klø seg i hode :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Vepr, men hadde hatt en annen halvauto om det var fritt valg.

 

Ville egentlig ikke si at denne ser veldig pen og hyggelig ut, men har ikke fått alt for mange rare blikk med den (eller 10/22'en) likevel:

 

IMG_5616.jpg

 

Nesten fått mer pepper for dempern.. :roll:

 

Militære halvautoer er normalt gode å skyte med og driftsikre. Mange har også god presisjon også.

Link to comment
Share on other sites

En AR15 med frittliggende løp som Bushmaster osv har en sinnsykt presisjon. Skal mye til for å slå den med andre rifler! Og en person som driver med praktisk skyting skyter VESENTLIG flere skudd gjennom et slikt våpen enn med ei standard jaktrifle. Så sett fra en human side,ovenfor viltet,så tror jeg nok en praktisk skytter med tillatelse til å jakte med ei godt innskutt AR15 vil være mer human ovenfor viltet enn en praktisk skytter som har skutt opp til prøven sin med jaktrifla man skyter minimalt med. (Eller en hvilken som helst jeger,som kun bruker børsa i jaktsammenheng...)

Problemet er nok at ganske mange bruker geværet for lite til å kjenne både potensialet og begrensningene. Jo mer man bruker et våpen,jo mere blir man kjent med det. Og jo mer konrtroll har man i avlivningsprosessen på viltet.

Spør du meg så skal man ha respekt for alt som lever. Men ekstra respekt skal man ha for det livet man stopper når man skyter f.eks ett rådyr. Spør du meg så bør en slik prosess skje så humant som overhodet mulig. Og med det absolutt mest humane redskap. Har selv en Bushmaster som jeg er 100% fortrolig med. Men på jakt må jeg bruke en Remington 700 som jeg heldigvis også er 100% fortrolig med....... på 100 meter...... Klart jeg ikke har problemer med å skyte ett rådyr på 70 meter,men for å være ærlig,så hadde jeg hatt ett stort problem hvis det var 30 meter det var snakk om. På Bushmasteren(som er ei praktisk rifle..... praktisk vil si at... ja akkurat PRAKTISK... Ei rifle som gjør jobben på den mest praktiske måten....) så har jeg et ekstra lite rødpunktsikte for disse hold. Så ville hatt mye mer kontroll i avlivningsøyeblikket med ei slik rifle enn med jaktrifla mi. Men dette er bare mitt helt objektive syn på saken. Må dessverre innrømme at jeg allerede synes jeg ser alt for militær ut når jeg kommer på jakt i goretex-dressen(som på mystisk vis blei med i bagasjen fra forsvaret) og remingtonen med kunststokk...

Link to comment
Share on other sites

:lol: Ha ha ha. Det hadde sett bra ut om du møtte på noen i skøvven med millitær-gortex og m-16, å de påsto at de var på jakt. Det eneste som mangler er jo GRU og kevlar hjelm. :lol:

 

Jeg mener det er stor forskjell på hvilken halvautoer som er "normalt" å ha med seg på jakt. Se på Molot Vepr, det er i bunn og grunn en AK i tre-stokk. Samme hva folk sier, så er vel alle her enige i at det er mar aksept for en Molot enn for en halvauto AK-47 på jakt.

 

Jeg ser poenget med presisjon på Buskemesterer, men er det ikke værdt å gi slipp på det for at vi ikke skal se ut som en gjeng med ramboer som løper rundt i skøvven å later som vi er på jakt, mens vi egentlig trener til Russera kommer?

 

Da er det greiere å ta Molotn med tre-stokk å la "maskingeværet" ligge. :lol:

 

 

BrunojegharikkenoeimothalvautoriflerpåjaktEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel i det store og hele på hvilke prinsippielle krangler man ønsker å ta. For prinsippiellt mener jeg at det blir for dumt om vi er nødt til å ha kles-/utstyrskodeks i skogen for å unngå å skremme sarte sjeler... Tror som nevnt tidligere her at vi skyter oss selv litt i foten (uheldig ordvalg, hehe) når vi viser aksept for at myndighetene skal begynne å bestemme i detalj hva vi skal ha med på jakt eller ikke. Det burde vært krav til kaliber, nøyaktighet og ikke noe mer i mine øyne, hva rifla mi ser ut som burde jo være mitt valg...? Kan høres ut som jeg er i trassalderen her men som sagt, prinsipper, hvor mange av de skal man gi slipp på?

 

Men men, sånn for moro skyld så kan jeg jo søke på denne til jakt isteden, tross alt bolt-action ;) Samme scope-montasje kan jeg bruke også :D

98B-Desktop02-1280x1024.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at politiet har formulert seg litt utydelig når de har satt opp dette forbudet! "Av militær karakter" virker litt rart, og det blir raskt fokusert på det kosmetiske... Jeg tenkte litt over det og spurte meg selv: hvilke andre karakterer har våpen av "militær karakter" utenom at de er døds-sexy og så alt for lett gjenkjennelige? Jo; ofte er det en "fire-mode" velger... Halv auto, auto, burst... you name it, stort utvalg av store magasiner osv...

 

Kan det være at hvis man fikk innvilget søknad på en en AG3 til jakta (HVU versjonen da selvfølgelig med kun halv auto) trenger man da kun få tak i låsekassen til en AG3 (med auto) og vips har man et farlig våpen som kan brukes til å rane en bank (eller i norges tilfelle; kapre hele stortinget :mrgreen: )

 

Poenget mitt er at i noen tilfeller er disse våpnene illegalisert på bakgrunn at det ville ha vært så fantastisk mye lettere å skaffe seg et automatvåpen hvis det eneste du trengte var jegerprøven! (får å få tak i slike våpen i dag må man vel ha samlerlisens, sikkerhetskurs og medlemsskap i en praktisk skyteklubb for i hele tatt å få tak i "slike" våpnene i halv-auto versjon. Det er til og med ikke alle våpen man får tak i selv om man har alle samler-lisensene man trenger!?)

 

 

Håper jeg ikke var alt for uklar i formuleringen min!

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at hvis man fikk innvilget søknad på en en AG3 til jakta (HVU versjonen da selvfølgelig med kun halv auto) trenger man da kun få tak i låsekassen til en AG3 (med auto) og vips har man et farlig våpen som kan brukes til å rane en bank

de AG3 HVU bruker har bare en modifisert omstiller(sikringsfløy) som gjør at en ikke går på full auto. denne bytter du lett(tar vel max 1 minutt) med en vanlig omstiller å da er det en std AG3 som går på full auto

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...