Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

3 minutter siden, Zippaznip skrev:

Til reindyrka LH er tofot med "krybbe" det beste, men disse koster fort litt

Her er der tiltenkt egen to-fot for LH, hvor det blir enten RPS eller Atlas.
 

 

4 minutter siden, msteiro skrev:

Sakoen jeg tenker på, mener jeg er lik denne: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112844913

Se der ja, takker for godt tips!

 

 

3 minutter siden, M67 skrev:

Veel... Du har tenkt deg igjennom 2-3 tråder minst, over et år eller så, og jeg begynner å kjenne lusa på gangen. Jeg "står nære", dvs. jeg ser alle som begynner i skytterlaget, og ser hvem som blir igjen etter ei stund, og jeg har gjort det i > 10 år. Med blir igjen regner jeg mer enn et par treninger i året - det er godt under 10%, både i DFS og LH. I pistolklubben er det enda mindre - og det er av de som begynner. Det er minst 3 ganger så mange som snakker om å begynne, som faktisk gjør det...

Selvsagt håper jeg og tror, men man blir realist.

Det ble forklart hvorfor det hadde blitt utsatt i en tråd.
Her var det økonomiske uforutsette ting som skjedde, både i utgifter samt uforventet lang prosess i arveoppgjør grunnet .. ja man kan jo gjette seg fram haha? :P 
Men om noen kan ringe dommeren i Ofoten Tingrett for meg, sørge for at han framskynder prosessen, og tramper ned familien på andre siden som kjemper for sitt.
Så får jeg vel utbetalt pengene som jeg kan bruke som jeg selv ønsker.
Syns det blir litt for negativt å putte meg i samme bås som andre som kanskje ikke ønsket dette, da jeg rett å slett ikke har kontroll over Dommere i det Norske Kongeriket.
Kanskje jeg ikke blir like aktiv som de mest aktive, kanskje jeg blir enda mer aktiv med årene?
Hvem vet, det er vel kun snåsamannen som gjør det?
Men med positivteten ( og her roser jeg deg godt! med god grunn) som du har vist meg med å dele all din kunnskap med meg,
er noe som absolutt gir meg ett ekstra gir å gå på fremover. 
Man ser det er morsomt for andre med nye ( Håper jeg? ) og da får man en ekstra glød selv.
Dog skulle jeg helst sett at jeg ikke ble plassert i noe bås, syns merkelapper fort kan få motvirkende effekt å virke frastøtende på nye, og dette er vel kanskje det ENESTE jeg kan svare på med sikkerhet.
Jeg er meg, nestemann er nestemann :) 

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Zippaznip skrev:

Fult mulig å skyte mer, men man må vel igjenom noen treninger og dugnader til dere også før man får nøkkel?
En del av øktene dine står du vel som trenger og tar noen skudd i pausene eller?

Telte ikke trenerøktene. Iallefall ikke de der jeg ikke trener selv etter treninga. Kjapt gjennom loggboka.

28 stevner i DFS (18 feltstevner)

9 PRS stevner

5  F-class/ UNL stevner

74 15m treninger med DFS rifle

24 200m DFS treninger

11 DFS felt treninger

6 15m treninger med "PRS"-lignende rifle

10 PRS treninger på 100, 200 og 300m

21 PRS/LH /UNLtreninger på langhold/ i felt

7 1000m økter

11 storviltprøvetreninger

2 jaktfeltstevner

19 Tofot/rest trening/ testing på 100, 200 og 300m

 

Er vel 30-35 trenerøkter for DFS småfolket i tillegg, og diverse kurs og skyteskole i DFS. Og 10-20 pistoløkter og 4 eller 5 pistolstevner, og en gang på haglebanen :) 

 

Sitat

Syns det blir litt for negativt å putte meg i samme bås

Jeg putter ingen i bås, jeg bare skremmer deg opp litt ;)

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, M67 skrev:

Jeg putter ingen i bås, jeg bare skremmer deg opp litt ;)

Ja nå har jeg henta vin, iskrem å en dyne .. ble jo helt vettskremt :D
Det var da noen helt VILLE tall du framla!
Med så mye noteringer i blokka bruker du vel mer penger på blekk å papir enn på skudd gjennom ett årO.o

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

28 stevner i DFS (18 feltstevner)

9 PRS stevner

5  F-class/ UNL stevner

74 15m treninger med DFS rifle

24 200m DFS treninger

11 DFS felt treninger

6 15m treninger med "PRS"-lignende rifle

10 PRS treninger på 100, 200 og 300m

21 PRS/LH /UNLtreninger på langhold/ i felt

7 1000m økter

11 storviltprøvetreninger

2 jaktfeltstevner

19 Tofot/rest trening/ testing på 100, 200 og 300m

:shock: Ulykkelig ekteskap???  

Jeg trodde jeg skjøt mye i perioder, men over 200 treninger i året kan jeg aldri tenke meg å ha vært i nærheten av. Kanskje halvparten? Jeg fører jo ikke log. Det eneste jeg kan si er at jeg skyter definitivt oftere 1000 m enn 7 ganger i året :D

Til min egen rettferdiggjøring når jeg først drar på en skytebane, så blir det gjerne en hel dag eller helaften ut av det. Veldig mange snur omtrent i døra. 

I fjord ble det nok et sykt lavmål siden vi/jeg mistet haglebanen, og med den mye av motivasjonen. Utgiftene til trening har gått betraktelig ned. Snart tjener jeg vel penger på det? :/

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke mer enn ish fire treninger i uka. 

 

Det er jo bra det, men SÅ mye er det ikke. Og fordelt på ulike «grener». En skiskytter som satser skyter fort 20 000 skudd på et år.  En som satser IPSC fort mye mer. Tipper veldig mange i dfs ligger på 5000/år. Da må det til noen treninger. 

 

Det meste jeg har skutt på et år er 10000 skudd m pistol og ca 5000 m rifle samme år. Er jeg god til å skyte nå? Nei..., ikke så veldig. Ferskvare..

 

Edited by ulf
Link to comment
Share on other sites

Trump spilte jo angivelig 94 runder golf i løpet av det første året som president, og en runde med golf tar vel litt lenger tid enn å skyte 40-50 skudd.

 

Men Trump suger visst i golf selv om han selv sier noe annet. Og jeg har laaangt igjen til treningsmengder som vil gjøre meg god.

Idrettseksperter sier at det tar minimum ca 10 000 timer å bli skikkelig god i noe, sånn VM-nivå-god. Men da helst over noen få år, og mens man er ung. Innen skyting i Norge så er stort sett det samme nivå forresten, er du best i Norge, så dummer du deg ikke ut i VM liksom. Så 10 000 treningstimer.

Mine 200-ish økter har vel tatt meg 4-500 timer å gjennomføre, og innebærer kanskje 2-400 treningstimer. Så om 10 000 timers teorien stemmer, vil jeg bruke 25-50 år på å bli god... Skikkelig motiverende hva ;) Kanskje jeg vinner V73 i LS 2041...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, ulf skrev:

En skiskytter som satser skyter fort 20 000 skudd på et år.

20 000 skudd med salong må jo ta drepen på alt som heter motivasjon. Kan nesten ikke tenke meg noe mere kjedelig innenfor skyting O.o Også skal de gå på ski i ei løype i tillegg?..:(

 

5 timer siden, ulf skrev:

Det meste jeg har skutt på et år er 10000 skudd m pistol og ca 5000 m rifle samme år.

Mange skudd er ikke vanskelig å få til! På to tre timer kan jeg skyte 500 skudd på en skeetbane om jeg får være i fred...

 

32 minutter siden, M67 skrev:

Idrettseksperter sier at det tar minimum ca 10 000 timer å bli skikkelig god i noe, sånn VM-nivå-god.

Heldigvis eier jeg ikke noe som heter konkurranseinstingt :D Det løser alt, og tar ca. null timer å få til xD

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til temaet etter uendelige digresjonerxD Hadde jeg vært i makede for ny langholdsoptikk hadde jeg definitivt tatt en titt på denne;

https://www.jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/razor-hd-gen-ii/razor-hd-gen-ii-3-18x50ebr-2c-mrad

Jeg har aldri sett en, men jeg synes den virker interessant på mange måter. Den er litt nettere med tanke på størrelse siden den har 50 mm objektiv. Prisen er ikke avskrekkende heller. 3-18 duger til alt jeg ville brukt den til. 

Link to comment
Share on other sites

De har Razøren i butikken hos XXL Alnabru i Oslo. Vekta på den kikkerten er helt Koko. Det er dobbelt så mye som Swaro x6i 3-18x50..

 

Jeg har på nært hold sett hva som kreves for å ta OL-gull i skyting:

6-7 timer trening hver dag i 2-3 år, 5 dager i uka, hele året i 2-3år.

2-4 timer skyting og 2-3 timer fysisk trening hver treningsdag.

 

I tillegg bør man ha talent slik at man parkerer alle de nasjonale toppskytterne innen 6mnd etter man har startet trening for fullt.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Torf skrev:

De har Razøren i butikken hos XXL Alnabru i Oslo. Vekta på den kikkerten er helt Koko. Det er dobbelt så mye som Swaro x6i 3-18x50..

 

Jeg har på nært hold sett hva som kreves for å ta OL-gull i skyting:

6-7 timer trening hver dag i 2-3 år, 5 dager i uka, hele året i 2-3år.

2-4 timer skyting og 2-3 timer fysisk trening hver treningsdag.

 

I tillegg bør man ha talent slik at man parkerer alle de nasjonale toppskytterne innen 6mnd etter man har startet trening for fullt.

Står respekt av den jobben som legges ned for å gi OL nivå på all idrett. Personlig virker 10m luft osv til å være ganske sært, selv om jeg er mektig imponert over hvordan de skyter!  Hvordan skaper man variasjon i treninga når man driver med noe så snevert? 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 1/26/2018 den 23.13, Nordavind skrev:

Ja, fått veldig mye skryt ut ifra hva jeg har sett.
 

Må slå meg selv i foten enda en gang, da det sikkert ble dårlig forklart.
Av de 20 døgnene, blir sikkert nesten halvparten med hagle, så her kan vi vel si ca 10 dager med rifle.

Hvilken Sako er det snakk om her? Dette kan jo absolutt være en mulighet.

Ja om man kommer seg unna Neo-Pod som jo er en kjempe to-fot.
Så er der mye penger spart, da både to-fot å adapter koster uhorvelig mye.
Blir helt sikkert et tåpelig spørsmål, da de oppgir egentlig svaret - men praktisk erfaring trumper spør du meg.
Noen som har prøvd denne på en LH rifle?
Følte jeg nesten måtte legge frem hue for hugg ;) 

Dette var en morsom tråd å lese. Selv har jeg vært i ditt ståsted. Usikker på produkter, hva er bra, hva er ikke bra. Kikkert her og kikkert der. Vekt her og vekt der. Langhold, skogsjakt, langholdsjakt blablabla.

 

Til syvende og sist handler dette om den individuelle skytteren. Jeg kjørte samme løype som deg. Begynte å høre på kammeret om tips til produkter, mest kikkertsikter. Det samme på skytebanen. For å koke det ned blir det litt som ying- yang. Den ene siden fraråder deg til å bruke langholdskikkert på jakt, den andre sier GOGO. Hvordan du forholder deg til alt dette er opp til deg. Men jeg ble bare mer forvirret etterpå.  Til slutt handler det om hva som passer brukeren best. Bor du i områder med åpent terreng og krever lange skuddhold, da er kanskje LH kikkert best. Bor du i tett skog kan en LH kikkert bli vanskelig å bruke. I forhold til zoom tror jeg mange ikke helt skjønner at 3x på en kikkert, ikke er samme som 3x på den andre (la oss gå ut i fra at det er en 3x-15x). Det handler også om hvilke systemer produsenten bruker. Noen oppgir 3x-15x med 4x zoom system. Andre 6x osvosv.... En annen faktor er også ditt eget syn. Skal du ha SFP hvis du sliter med å se retikkel? Nei. Da er kanskje FFP best for deg. Selv bruker jeg KUN FFP. Det er så himmla mange som påpeker en negativ om at retikkel er for liten på lavest X. Da har du en dårlig FFP kikkert. Problemet for mange kan være at du ikke har muligheten til å prøve forskjellige LH kikkerter. Det er mitt største tips, du må se, kjenne og få en følelse av om den er rett for deg. Se inn i kikkerten om 3x (eller whatever) blir for mye zoom for hva som er vanlig for ditt terreng. 

 

Jeg synes det er alltid like morro å få kommentarer hvorfor jeg har en kikkert på 1,3 kg over sakoen på skytebanen (vortex razor g2 3-18x50). "du kan ikke drasse med deg den rifla der på jakt, den er jo alt for tung". Da får jeg jokersmilet. Det handler ikke om hvor tung oppsettet er, det handler om hvorvidt muskulaturen din tåler det. Gjør den ikke det må man trene mer. Jeg drasser med meg sakoen på 7 kg på fjellet, fjerne med 120L sekken fult av utstyr til overnatting. Jeg tar også med meg full utrustning på banen. Å trene med det du tenker å bruke er nøkkelen. Disse jegerne som sitter som konger på isoporblokkene på banen får mindre ut av treningen enn de som forsøker å tilpasse treninga til jakta. Det samme gjelder to-fot generasjonen, man kan ikke bare ligge på magen på banen. Grunnferdighetene må være på plass. 

 

Prøv, kjenn, bruk utstyret og tren på de situasjonene du kan havne i. Lag det et oppsett som du har lyst på og gi f**n i hva alle sier. De som selger børsene sine fordi de er for tunge har ikke langt nok tid i treninga. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Bra innlegg. Hjertens enig. Jeg var litt lite diplomatisk her en dag da jeg prøvde å si det samme til en kar, og han ble vel nærmest fornærma ut av hele Kammeret...

 

K

Noen er lettkrenka og tar alt i vært mening. De får furte i fred😂 

Det er synd at noen tror deres meninger er gjeldende for alle. Når det kommer til skyting er det tvert motsatt. Alle har sin smak og forskjellige kropper. Rifla skal tilpasses kroppen i utforming (stokken) men kroppen må også tilpasse seg rifla. Og om noen vil kjøre det ene oppsettet så ville jeg heller oppmuntre og gi tips for å mestre det oppsettet,ikke sette kjepper i hjulene til vedkommende. 

 

Bra vi er flere med lik mening M67

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Zippaznip skrev:

Var ikke det TS? 

Nei er fortsatt tilstede jeg? Og ble vel aldri fornærma, var vel mer bare en liten feiltolkning/feilforklaring?
Og enda med det i tankene, så har jeg vanskelig får å tro at det er meg det siktes til? :S 

Syns egentlig alle har vært svært høfflig her inne, og spesielt @M67 har vært svært behjelpelig, tatt seg sikkert flere timer til rådighet hvor han har hjulpet meg med mye utover dette med bare optikk.

La oss holde oss til tema og ikke skli for mye inn på negative tankebaner?  :) 

@Salty_viking God lesing, og har nok kommet frem til min endelige konklusjon :) 
Har satt meg opp pakke, levert søknader og alt som skal til.
Det ble ( blir ) 2 rifler på meg, 1 til jakt og 1 til bane. Så alt i alt 3 søknader mtp. 22lr konverteringssett.
Optikk er vel egentlig bestemt at det blir IOR 3,5-18x50 eller Delta Stryker 4,5-30x56.
 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Salty_viking skrev:

Jeg drasser med meg sakoen på 7 kg på fjellet, fjerne med 120L sekken fult av utstyr til overnatting. Jeg tar også med meg full utrustning på banen. Å trene med det du tenker å bruke er nøkkelen. Disse jegerne som sitter som konger på isoporblokkene på banen får mindre ut av treningen enn de som forsøker å tilpasse treninga til jakta. 

Du er nok et syn med 120 liter på ryggen på skytebanen. Jeg har jo tenkt at de som sitter på isoporklosser kanskje har en skytestilling som minner om den man får på f.eks. en stolsekk, men innser at det trolig dreier seg om snobberi..

 

5 timer siden, Salty_viking skrev:

Noen oppgir 3x-15x med 4x zoom system. Andre 6x osvosv.... En annen faktor er også ditt eget syn. Skal du ha SFP hvis du sliter med å se retikkel? Nei. Da er kanskje FFP best for deg. Selv bruker jeg KUN FFP. Det er så himmla mange som påpeker en negativ om at retikkel er for liten på lavest X. Da har du en dårlig FFP kikkert.

Top notch 😩

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

Skal du bare skyte elg i dagslys på hold fra 5-150m og i bevegelse som det ofte kan bli på drivjakt. Er det lite som slår en Aimpoint, egentlig. Ja jeg vet at mange synes en 1-4 eller 1-6 med opplyst prikk er vel så bra, men jeg synes ikke det.

 

Men må du se hva du skyter på, kjønn, alder  og antall takker så er det greit med litt forstørrelse. Hadde vi ikke hatt en avskytningsplan der en må spørre etter dåpsattest,  veie og helst også vite sexuell legning på elgen før den skytes. Så hadde jeg nok jakta kun med Aimpoint, på skogsjakta.

 

Ellers høre det lurt ut med ei rifle til bane/langhold og ei til jakt. Da slipper du å kompromisse.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cruiser skrev:

Du er nok et syn med 120 liter på ryggen på skytebanen. Jeg har jo tenkt at de som sitter på isoporklosser kanskje har en skytestilling som minner om den man får på f.eks. en stolsekk, men innser at det trolig dreier seg om snobberi..

 

Top notch 👌🏻

Jeg bruker også å slå opp teltet på standplass og tilbyr kaffe og pølser. Det ble populært 😂 men når jeg mente full utrustning på banen mente jeg selvsagt alt utstyret som er relatert til børsa. Sekken jeg bruker på jakt, tofot og alt annet småtteri

 

Og om det er snobberi vet jeg ikke. Slik jeg ser det er det godt etter en lang pause for å få inn grunnferdighetene som respirasjon og regulering av anspenthet. Men gjentagende blir det latskap. Skyter du fra stolsekk, så ta med stolsekken😂 jeg bruker å stable eskene på hverandre og bruker de som støtte i forskjellige høyder. Da må jeg tilpasse meg ugunstige situasjoner og skytestillinger som oppstår ute på jakt. Det er også bra fordi man får kjenne hvordan man håndterer rekyl i ukomfortable stillinger. En god måte å lære seg å kjenne børsa si. Men nå skal det sies at jeg er himla rar på dette.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Nordavind skrev:

t @M67
@Salty_viking 
Optikk er vel egentlig bestemt at det blir IOR 3,5-18x50 eller Delta Stryker 4,5-30x56.
 

Jeg har hørt mye bra om IOR i det siste. De bruker samme glass som zeiss og det er kvalitet. Sjekk ut Richard Utting på YouTube. Han lager mange reviews på kikkertsikter og du finner mye på IOR der. Delta vet jeg lite om. Jeg er en vortex kar😁

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Salty_viking skrev:

Jeg er en vortex kar

Hørt utrolig mye godt om Vortex også, så jeg får vel rundgangen i optikk med tiden jeg også :P 
Endelig en unnskyldning for å starte med lotto i helgene?
Det med stabler var ikke et dumt tips, da jeg forhåpentligvis skal skyte PRS selv :) 
Richard Utting? Er det han briten? Mener og ha sett reviewen på Delta Stryker'n fra han, om jeg ikke tar feil av personen nå.

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Nordavind skrev:

Hørt utrolig mye godt om Vortex også, så jeg får vel rundgangen i optikk med tiden jeg også :P 
Endelig en unnskyldning for å starte med lotto i helgene?
Det med stabler var ikke et dumt tips, da jeg forhåpentligvis skal skyte PRS selv :) 
Richard Utting? Er det han briten? Mener og ha sett reviewen på Delta Stryker'n fra han, om jeg ikke tar feil av personen nå.

 

Jeg skal ærlig innrømme at det finnes bedre sikter enn vortex. Men den kundeservicen er helt utrolig. Jeg fikk bytta inn en 1-6x24 for å gå over til en billigere serie.de var tom  både i Norge og USA og bare for å være grei sendte de meg toppmodell til en kraftig redusert pris (den jeg bruker nå).

 

Han briten ja. God å forklare og veier forskjellige opp mot hverandre. Det er alltid bra. Han er i overkant ivrig på IOR også 😂

 

Og ja, det er mer som Prs, men den treninga har stor overføringsverdi til jakta. Mer enn å sitte på ei eske og koseskyte. 

 

Jeg har også lyst å komme i gang med skikkelig Prs Nordavind. Det er desverre ingen treningsmuligheter for dette i Bodø 😑

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Zippaznip skrev:

Er han helt uavhengig? Syns bare jeg finner ting på delta av folk som er sponsa eller har egeninteresse?! 

Ja det er ett godt spm.
Noen som vet? Finner ikke noe som sier det motsatte.

Ja er kundeservice som ofte blir nevnt som det store plusset av det jeg har hørt også.

Hehe, får sjekke ut en del av videoene hans.
Har kun sett et par, så sikkert mange godbiter å hente der :) 

Nei, men så må du sikkert stille hvorgudsmange ekstra knepp mtp vind i bodø også? :P 
Rart det ikke skal være noen muligheter for det der da? Blir jo et stykke å kjøre til nærmeste isåfall sikkert?
Hva ang. muligheter, så er det nok mange her som helt sikkert kan svare mye bedre på det, da jeg har NULL peil på dette hehe.
Men du har jo stevner som går i år, er vel bare å slenge seg med så lærer man jo samt får trent der også :) 


Håper alt er i hus her om ikke så alt for lenge.
Svar på søknad skulle være om par uker, å penger burde om man skal stole på en "kompetent" advokat, være på konto om 2-3 uker.
Så da blir det masse moro :D 

Link to comment
Share on other sites

Det eneste er en gjeng på ei naboøy som driver med langhold, men jeg gidder ikke å kjøre 2 timer pluss ferge for to treninger i uka😂 den populære Thomas Haugland (THLR) trener mye langhold der. 

 

Og ja,  Bodøvinden. Må ha mere sidejustering enn elevasjon. Jeg solgte hagla etter jeg kom hit. Håpløst😂

Link to comment
Share on other sites

Ja blir fort mange timer farting da, men så er det vel sånn at vil man noe så må man gjerne ofre noe, men er vel en grense der også ja.
Han har nok sikkert mye fornuftige tips å komme med kan jeg tenke meg, så ville jo vært moro å dratt dit en gang.
Er selv i området til tider da jeg er opprinnelig fra Narvik selv :) 

Haha, ja det høres ut som det Bodø jeg kjenner til også! 😂

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Salty_viking skrev:

Nei sier du det. Hvis du er i nærheten en gang får vi hive oss på banen. Hadde vært gøy å se hva du skaffer deg til slutt. 

 

 

Det hadde vært moro ja, er det bra anlegg i Bodø?
Ja, var moro for meg også å finne ut hva jeg skulle ha :P 
Det tok laaang tid for å si det sånn å finne ut haha!

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Nordavind skrev:

Det hadde vært moro ja, er det bra anlegg i Bodø?
Ja, var moro for meg også å finne ut hva jeg skulle ha :P 
Det tok laaang tid for å si det sånn å finne ut haha!

Det er aldri en lett sak. Bare pass på at kikkerten ikke er for tung for rifla. Setter du en tung LH kikkert på ei ultra giga mega super light extreme type rifle (pappbørse) kan den bli topptung.  Tunge sikter egner seg bedre på rifler med litt flesk

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Nordavind skrev:

Nå blåser det vel opp.
Men er det noen som har en formening om det går bra å bruke IOR'n på jakt?
Eller burde man gå for en lettere og bedre egnet kikkert for jakt?

Min veier 1315 gram. Går helt fint. Men sakoen min har mye stål på låskasse og tung pipe. 

 

Hvis jeg ikke husker feil på den IORn du sikter etter har den 35 mm rør. Da må du passe på å få elevert kinnstøtte så du ikke pådrar deg nakkeskade ved å se igjennom. I tillegg bør du ha lave ringer

Hvis du jakter mye i nord som meg er 3,5x et godt utgangspunkt på all jakt pga null trær og åpent terreng. I tillegg til 18x max har du god mulighet på mindre vilt og lengre distanser. 

 

Som sagt bruker jeg vortex razor g2 3-18x50. Er du i nærheten en gang før du bestemmer deg kan du stikke innom og se/kjenne hvordan det er å ha LH kikkert. 

 

Den IORn har også en ring for å ha en ekstra zero. Det er flott hvis du ofte bruker forskjellige kuler

Link to comment
Share on other sites

Jaktbørse har jeg kikket litt på Rem 700, Marlin XL7, Browning A-Bolt og noen gamle mausere++
Når det gjelder slik tekniske saker, så må jeg nesten si at jeg er grønn - Så der må jeg nok oppsøke noen med kunnskaper :) 

Ja det er justerbar kinnstøtte og kolbekappe på stokken som er påtenkt til rifla.
Det var vel snakk om originale IOR ringer om jeg ikke husker helt feil? Korriger meg gjerne her altså, om der ikke skulle finnes slike hehe.
Kan være jeg har missforstått.

Ja det hadde ikke vært så dumt.
Nå er jeg ganske så sikker på at jeg ikke skal nord før børsa kommer i hus, men blir vel ikke så lenge etterpå tror jeg om det blir tid til det.

Når det kommer til forskjellig ammunisjon, så er jeg enda såpass grønn at jeg tror ikke det vil ha noe hensikt for meg å skyte noe annet enn ferdigrulla match fra Norma ( Eller? )
Men har en kamerat som har lovt å lære meg å lade, så når den tid kommer så vil det vel vise seg hvor nyttig det er :) 

Hva vil du tro en brukt Vortex g2 3-18x50 går for? 
Finner ingen av de på finn, å nypris er jo så og si samme som IOR.
Men nå skal ikke jeg rote for mye, eller så blir det vel en lang prosess med å komme frem til noe nyttig igjen haha :P 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men er det noen som har en formening om det går bra å bruke IOR'n på jakt?

Ingen dyr som har klaga hos meg i allefall. IORene er skarpe og fungerer langt ut i skumringen (og vel så det)

 

Sitat

originale IOR ringer

Solide ringer som fungerer. Ikke lette og ikke elegante, sikkert resirkulert fra en gammel T55 tank eller noe sånt.

 

Sitat

grønn at jeg tror ikke det vil ha noe hensikt for meg å skyte noe annet enn ferdigrulla match fra Norma

Det fins ingen annen grunn enn økonomi til å skyte noe annet.

 

 

 

 

4.png.cab03b107df8066b0ca2106abc3e8a76.png

10 skudd på 500m. Det er ikke så ofte jeg har sett slik presisjon med hjemmeladd ammo. De fleste har aldri sett det ;) 

 

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Nordavind skrev:

Jaktbørse har jeg kikket litt på Rem 700, Marlin XL7, Browning A-Bolt og noen gamle mausere++
Når det gjelder slik tekniske saker, så må jeg nesten si at jeg er grønn - Så der må jeg nok oppsøke noen med kunnskaper :) 

Ja det er justerbar kinnstøtte og kolbekappe på stokken som er påtenkt til rifla.
Det var vel snakk om originale IOR ringer om jeg ikke husker helt feil? Korriger meg gjerne her altså, om der ikke skulle finnes slike hehe.
Kan være jeg har missforstått.

Ja det hadde ikke vært så dumt.
Nå er jeg ganske så sikker på at jeg ikke skal nord før børsa kommer i hus, men blir vel ikke så lenge etterpå tror jeg om det blir tid til det.

Når det kommer til forskjellig ammunisjon, så er jeg enda såpass grønn at jeg tror ikke det vil ha noe hensikt for meg å skyte noe annet enn ferdigrulla match fra Norma ( Eller? )
Men har en kamerat som har lovt å lære meg å lade, så når den tid kommer så vil det vel vise seg hvor nyttig det er :) 

Hva vil du tro en brukt Vortex g2 3-18x50 går for? 
Finner ingen av de på finn, å nypris er jo så og si samme som IOR.
Men nå skal ikke jeg rote for mye, eller så blir det vel en lang prosess med å komme frem til noe nyttig igjen haha :P 

En brukt g2 3-18x50 vet jeg ikke hva går for. De e er skjeldent på finn brukt. Men prisene har falt siden i fjor. De er faktisk billigere i Norge enn USA for tiden. Ny ligger de på 17500 merket. Men IOR vil jeg påstå har bedre glass. 

 

I forhold til ammoniakk. Skyter bare fabrikk, stort sett norma. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Nordavind skrev:

Hva vil du tro en brukt Vortex g2 3-18x50 går for?

Ta heller en telefon til kryss kryss L;

https://www.xxl.no/vortex-optics-razor-gen-ii-3-18x50-ebr-2c-mrad-kikkertsikte/p/1139975_1_style

17 og en 1/2 er ikke en dårlig pris om de kan skaffe den til deg! Jeg hadde kjøpt den på dagen!

Jeg var innom en XXL butikk for å se på siktet og kan ikke si noe annet enn at jeg fikk lyst på, selv om jeg bare fikk sett på 4,5-27x56 og 1-6x24. Nå er det selvfølgelig litt begrensett hvor mye man kan få testet en slik dings i en butikk, men de har jo fornøydgaranti :D. Razor1-6x24 var ikke mindre enn helt fantastisk og en no brainer om man er elgjeger. Bedre øyeboks har jeg ikke sett på noen kikkert til 12,5 lapper. Det var nesten hakke før jeg kjøpte kikkerten på stedet bare for at den var så god O.o. Sykdom rammer hardt, men jeg klaret å karre meg ut døren med pengene fortsatt på kontoxD. Jeg har absolutt ikke bruk for et slik sikte...?

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Salty_viking skrev:

Jeg har hørt mye bra om IOR i det siste. De bruker samme glass som zeiss og det er kvalitet.

De bruker samme  Glass produsent som Zeiss! IOR sine glass er uansett i mine øyne knall bra! Jeg har brukt en IOR Recon i 3 år til både jakt og LH og har

vært veldig fornøyd med den! Men den ble byttet ut pga. str. og vekt.. Men jeg syns det viktig og understreke att Schott glass gir ikke en kvalitets garanti,

de lager som alle andre produsenter både dyre og rimelige alternativer. alt etter hva kunden er villig til å betale.. Men de lager nok ikke møkk vis det er det

kunden har råd til, de har nok en viss standard og den er nok over gjennomsnittet! 

 

 

 

IOR blir ikke feil å retiklet er knall bra til litt kombi bruk, men en ting jeg savnet til jakt bruk med laveste forstørring var dag lys i dotten, dette er noe som 

fjerner problemet med tynt retikkel på en ffp kikkert. Vet ikke hvordan Razor'n er der? Du trår ikke feil med noen av de så ta en ekstra titt og samelign spec,

tårn, retikel osv. det blir til syvende og sist ett spørsmål om personlige preferanser..

 

Delta'n har jeg en anmeldelse av her inne om du ikke har sett den? Mye kikkert for pengene!!!

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

I forhold til XXL og Vortex så er de igjen en av de billigste butikkene i verden, nå har det jo vært fart i valutamarkedet de siste årene, men er ikke lenge siden de også var den billigste på  visse Zeiss modeller.

Men i motsetning til Zeiss, så er Vortex inkludert i kampanjene til XXL, og når du kan få en Razor 1-6 for under 10 lapper, er det et helt rått kjøp.

 

Ryktene sier at du får enda bedre rabatter på Vortex hvis du jobber der (eller kjenner noen som gjør det).  

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Aannerud skrev:

IOR blir ikke feil å retiklet er knall bra til litt kombi bruk, men en ting jeg savnet til jakt bruk med laveste forstørring var dag lys i dotten, dette er noe som 

fjerner problemet med tynt retikkel på en ffp kikkert. Vet ikke hvordan Razor'n er der? Du trår ikke feil med noen av de så ta en ekstra titt og samelign spec,

tårn, retikel osv. det blir til syvende og sist ett spørsmål om personlige preferanser..

Jeg vet lite om retikkelet til IOR 3,5-18. Men lysprikk er jeg HELT ENIG er must på LH kikkerter. 

 

Razoren har opplyst retikkel, altså hele retikkel. Tårna til razoren er også knall til jakt fordi de er åpne, men må løftes opp for justering. Da slipper jeg å være nervøs for å justere tårn ved uhell under bæring. Razor har også utrolig bra synsfelt i sammenligning med konkurentene. 

 

Jeg er enig Aannerud, her må nok Nordavind dra rundt å prøve diverse. Jeg har gjort det motsatte, kjøpt og returnert. Jeg måtte selge burrisen brukt fordi jeg tok den med ut på jakt. Grunnen var fordi den hadde alt for liten øyeboks for meg. Det var en XTR II 4-20x50. Helt grei optikk og gode/presise tårn. Men den øyeboksen var håpløs. Slike ting er det  greit å sjekke når du har montert den på børsa @Nordavind. Og for guds skyld IKKE kjøp en LH kikkert med MOA retikkel og MIL tårn (det forekommer) Kikkerten skal være MIL/MIL eller MOA/MOA. Tips: MIL/MIL kikkerter gir lettere utregning av avstand da det er basert på metric systemet, 

 

Ikke ta den med ut asap og skyt. Få den på børsa, juster øyeavstand mens du ligger bak rifla inne. Deretter zoom inn til maks- min- max- min- max. Sjekk alt før du tar den med ut og lag deg ei sjekkliste.

- Er øyeboksen god/ stor nok? Nei - Vurder retur (dette er kjempeviktig) Ja - Bra

- Har kikkerten god nok øyeavstand for rifla sin kolbelengde? Nei - Vurder å justere lengda på kolben eller flytte kikkerten. Ja - Bra

- Kjenner du en heftig vekt på topp med kikkert montert? Nei - Bra, da er ikke kikkerten for tung for rifla. Ja - Vurder å øke vekten på rifla eller bytt til lettere kikkert.

- Er tårn presise og returnerer til zero? Nei - Produksjonsfeil. Reklamasjon asap. Ja - bra, slik skal det være!

- Liker du retikkelet? Nei - retur. Retikkelet er det viktigste verktøyet ditt. Ja - bra!

 

Å kjøre denne runden med kjøp og retur går fint- forhandlerne er stort sett grei, så lenge kikkert ikke har vært ute og skutt med. Det tar dermot mye lengre tid. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, msteiro skrev:

I forhold til XXL og Vortex så er de igjen en av de billigste butikkene i verden, nå har det jo vært fart i valutamarkedet de siste årene, men er ikke lenge siden de også var den billigste på  visse Zeiss modeller.

Men i motsetning til Zeiss, så er Vortex inkludert i kampanjene til XXL, og når du kan få en Razor 1-6 for under 10 lapper, er det et helt rått kjøp.

 

Ryktene sier at du får enda bedre rabatter på Vortex hvis du jobber der (eller kjenner noen som gjør det).  

Riktig. I fjor lå g2 3-18x50 på 21k. Nå nede i 17,5 k. Og XXL kjører hard butikk men Jaktfall (som er en stor forhandler her i norge) henger på. Og for min del betaler jeg litt ekstra (snakker ikke mye) for god service, noe Jaktfall er helt rå på. I tillegg har de mer informasjon om kikkertene på jaktfall.no enn XXL, og selger flere modeller. 

 

Som jeg skrev tidligere ønska jeg bytte til Vortex PST g2 5-25x50 fra razor g2 1-6x24 da den var billigere og mer X. Men de var tomme både i USA og Norge til min store fortvilelse. Men greia med Vortex er: send de en mail, de går seriøst over fjell og fjord for kundene sine. Etter jeg kontakta de sendte de meg g2 3-18x50 direkte med fly med et ørlite mellomlegg å betale (mye billigere enn norskprisen i butikk) pga syltynn margin til en jaktfelt, bare fordi de ville at jeg skulle være fornøyd. Og den reduserte prisen var fordi jeg sa at den var var godt over budsjettet mitt.

 

 Det er de som velger kikkert ut i fra produktkvalitet og det gjør jeg og. Men slik lojalitet går begge veier. Derfor vil jeg kun bruke vortex. Men ikke sant, kikkertsikter er hver sin smak.   

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Schott glass gir ikke en kvalitets garanti

Jo egentlig. For at det er det som er bestilt. Min Electrolux induksjonstopp har Schott-glass. De optiske egenskapene er høyst tvilsomme - det er nesten svart faktisk. Men det er nok det Electrolux spesifiserte, og tok betalt for.

 

Sitat

Men lysprikk er jeg HELT ENIG er must på LH kikkerter

Tjah. Jeg har slått på lyset under skyting på dagtid sikkert 3 ganger på 10 år. Og 30 000 skudd. Til jakt om natta er det et must.

 

Sitat

Er øyeboksen god/ stor nok? Nei - Vurder retur (dette er kjempeviktig) Ja - Bra

"Øyeboks" er et tulleord. Det er to parametre som betyr noe her, de er "viktige", men uavhengige.

Øyeavstand kan være litt forskjellig fra kikkert til kikkert, og er et resultat av designet. Det kan og være litt forskjell på hvor mye en kan flytte øye fram og tilbake og se "greit". Noen kikkerter endre øyeavstand når en zoomer (mulig alle gjør det, men jeg merker det bare på noen) Det er en uting, men som regel blir toleransen i øyeavstand større jo lavere forstørrelse en bruker.

Utgangspupill er nettopp det, diameteren til "lyskjeglen" som treffer øyet. Den har ingenting med kvalitet eller produsent eller glass å gjøre. Den er objektivdiameteren delt på forstørrelsen. Ferdig. Noen få kikkerter med ekstrem zoom bruker ikke hele objektivet på lav forstørrelse, og da blir utgangspupillen mindre enn den skulle, men da er den uansett typisk 12-15mm så det gjør ingen ting.

Motsatt, har du en kikkert med f.eks. 40mm objektiv, og den har 25x forstørrelse, så er jo utgangspupillen under 2mm, som de fleste vil synes er litt lite (men det ser du på spesifikasjonene, ingen grunn til å se gjennom, 40mm er 40mm, og 25x er, iallfall nesten, 25x) . Det skal jo treffe i pupillen i øyet dette, og det blir lite rom for feil - men riktig justert kinnstøtte, og trening/ teknikk så merker en det ikke. Problemet ligger ikke i kikkerten, men i riflas ergonomi, og skytter. Kan ikke det fikses, så må en selvsagt ha en kikkert med større utgangspupill.

 

Opplevd synsfelt (i motsetning til virkelig synsfelt) eller "dassrulleffekt" er noe en kan ta i betraktning. Egentlig gjør det vel ikke noe, men ingen liker det. Avhenger av design, kommer som regel på lav forstørrelse i kikkerter med mye zoom,

Mange monterer jo kikkertene sine for langt fram eller bak, og klager så på "øyeboksen" - det er rett nok ofte vanskelig med diverse montasjer å få kikkerten langt nok fram eller bak, eller der en vil.

 

 

I en slik diskusjon kan det være verdt å nevne, at alle kikkerter i prisklassen som diskuteres - er bra. De er skikkelig bra, og folk som ikke har så mye erfaring har kanskje sett i en av dem, og den MÅ være det beste som fins ;)Etterhvert blir en litt mer nøktern, og skulle jeg si hvilken kikkert som er "best" overall (jeg har hatt eller har alle merkene som nevnes her), så blir svaret et klinkende klart "vettafaen". SuB, March, IOR, Vortex, Zeiss, alle, har sine fordeler og ulemper. Og vi har alle våre meninger. Jeg er enig med de her som sier at en LH-kikkert MÅ være mil/mil FFP, og for meg MÅ den også være CCV. Men mange mener noe annet. Vi har alle våre vaner, og preferanser. Og noen kan regne mens de skyter - det kan ikke jeg.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Schott glass gir ikke Zeiss kvalitet garanti burde jeg vel skrevet.. De lager nok som sakt ikke rævva glass.. 

 

Ift. til lysprikk på dagtid så blir dette en personlig preferanse og ingen kan påstå att det er en unødvendighet uansett hvor mye man skyter.. 

For min del er det snakk om jakt så da blir det mer hvordan man jakter enn hvor mye man skyter,  det er vaffal ingen bakdel å kunne lyse opp

senteren når man går  på snikjakt med minste forstørring, står og venter på elgen som man ikke vet hvor dukkeropp, eller rådyret som

kommer sprettende med hunden etter seg.. Man har i alle tilfeller ingen kontroll på hvor dyret dukkeropp eller hva avstanden til det blir,

å man har i alle tilfeller liten tid til å finne dyret, plassere korset og trekke av.. Lete etter senteret på kikkerten vil jeg ikke bruke opp tid på;) 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, M67 skrev:

"Øyeboks" er et tulleord. Det er to parametre som betyr noe her, de er "viktige", men uavhengige.

Der lærte jeg noe nytt. Takk for korrigeringen. 

 

29 minutter siden, M67 skrev:

Mange monterer jo kikkertene sine for langt fram eller bak, og klager så på "øyeboksen" - det er rett nok ofte vanskelig med diverse montasjer å få kikkerten langt nok fram eller bak, eller der en vil.

Jepp. Her kommer også fordelen med picatinnyskinne over fastmonterte (typ optilock). For å i tillegg få muligheten til å fytte ringene. 

 

31 minutter siden, M67 skrev:

I en slik diskusjon kan det være verdt å nevne, at alle kikkerter i prisklassen som diskuteres - er bra. De er skikkelig bra, og folk som ikke har så mye erfaring har kanskje sett i en av dem, og den MÅ være det beste som fins

"Sukk" Ja, det er ikke slik at folk har en av hvert merke og har testet alt. Man må prøve ut selv. Det blir noen gang litt barnehage "pappaen min er sterkere enn pappaen din" :D

 

33 minutter siden, M67 skrev:

MÅ den også være CCV

Til min uvitenhet... CCV?

 

34 minutter siden, M67 skrev:

Problemet ligger ikke i kikkerten, men i riflas ergonomi, og skytter. Kan ikke det fikses, så må en selvsagt ha en kikkert med større utgangspupill.

Helt enig. Alt for mange har sagt til meg "invester mer i kikkert enn i rifle". Ja kikkerten bør ha litt investering. Men rifla er like viktig. Spiller ikke om du har Zeiss V8 hvis rifla ikke føles god å skyte med. Noen velger å kjøpe. Jeg holder på å lage min egen stokk. Alt hva som er av interesse.

 

36 minutter siden, M67 skrev:

Tjah. Jeg har slått på lyset under skyting på dagtid sikkert 3 ganger på 10 år. Og 30 000 skudd. Til jakt om natta er det et must.

 

Det er vi kanskje forskjellige. Jeg bruker nesten alltid lys både dag og natt. Men det har noe med øya mine å gjøre. Men jeg sier ikke at det er MUST for at det alltid skal brukes. Men du har det, og kan bruke det om det er nødvendig (som du sier, på skumring/ natt).

 

Bra vi har sånne som deg her inne @M67

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...