Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

Ok, ble fortalt at jeg kan gjøre innmelding på anlegget til DFS.
Kan være jeg har blitt gitt ut-datert informasjon.
Har uansett sendt inn via nett, så prosessen er igang iværtfall.

Ja, men skal nok oppover også bare får å si hei.
Syns det er litt viktig å "melde" seg, gi en liten introduksjon så folk blir kjent med at jeg er der,
da både for det sosiale, samt at folk kjenner til trynet, så det ikke blir noe missforståelser. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Når du sitter med dyr på 40 meter med langholdskikkert på laveste forstørrelse og ffp, skjønner du at du har feil kikkert..

Hva i all verden er problemet med det? At det er noe tunge greier å slepe i skogen er jo sant, men hva er vanskeligheten med å skyte et dyr på 40, eller 10m for den del med en "langholdskikkert"? Det har jeg gjort en haug av ganger, både i dagslys og mørke (mørkere enn jeg bør fortelle mistenker jeg), også med nevnte ubrukelige March - den lille Marchen er favorittkikkerten min til rådyrjakt (du kan bla. skru den på 24 og vurdere geviret før du skyter), man peker på dyret, sikter der man vil treffe, og trekker av  - jeg har aldri registrert noe problem forbundet med det. For et par år siden skjøt jeg en rev i god fart, på sånn 6m hold,. Reven derimot, den syntes nok det var et problem...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er vel flere i jegerklassen hos Nidaros enn de med diopter slik jeg husker de interne feltstevnene som arrangeres der i Jan/Feb så det er det minste problemet.  

 

On topic: Blir litt krampaktig med March 3-24 med ffp med smaleste synsfelt i klassen på løpende vilt på kloss hold. Skal du drive med langhold i Trondheimsområdet er Nidaros riktig plass og der er lengste holdet knapt 600m og ut dit rekker du med en zeiss HT med sfp med kulebanekompensator til 14-15-kilometeren og da du har samtidig et sikte som fungerer på alle slags jakt inkludert i mørket. 

Link to comment
Share on other sites

 

17 minutter siden, jkb skrev:

On topic: Blir litt krampaktig med March 3-24 med ffp med smaleste synsfelt i klassen på løpende vilt på kloss hold. Skal du drive med langhold i Trondheimsområdet er Nidaros riktig plass og der er lengste holdet knapt 600m og ut dit rekker du med en zeiss HT med sfp med kulebanekompensator til 14-15-kilometeren og da du har samtidig et sikte som fungerer på alle slags jakt inkludert i mørket. 

 

Synsfeltet på march 3-24 er 11,6m@100m og zeiss ht 3-12 har 12,5m@100m, så om det er det som gjør at du sliter med løpende vilt på kloss hold kan det være en ide å revurdere.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Hva i all verden er problemet med det? At det er noe tunge greier å slepe i skogen er jo sant, men hva er vanskeligheten med å skyte et dyr på 40, eller 10m for den del med en "langholdskikkert"? Det har jeg gjort en haug av ganger, både i dagslys og mørke (mørkere enn jeg bør fortelle mistenker jeg), også med nevnte ubrukelige March - den lille Marchen er favorittkikkerten min til rådyrjakt (du kan bla. skru den på 24 og vurdere geviret før du skyter), man peker på dyret, sikter der man vil treffe, og trekker av  - jeg har aldri registrert noe problem forbundet med det. For et par år siden skjøt jeg en rev i god fart, på sånn 6m hold,. Reven derimot, den syntes nok det var et problem...

 

 

K

Problemet er at det er noe dritt å se retikkelet når du er på laveste forstørrelse. At du klarer det fint som skyter myyye mer enn de aller fleste, er jo kanskje ikke så overraskende. Men du foretrekker jo 200STR på drivjakt også da, så du er kanskje litt annerledes skrudd sammen enn mange av oss vanlige jeger 😉 For ordens skyld så har jeg forsøkt elgjakt med S&B 3-20 og det gjør jeg ikke igjen, iallfall ikke på trange poster. Et jaktsikte er selvfølgelig ypperlig til jakt, og det fungerer til moderat langhold. Et dedikert langholdssikte er selvfølgelig bra til langhold, men ganske dårlig til jakt på normale hold.  (er min påstand og erfaring).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En god gammeldags mildot i ffp er et velidig fint jaktretikkel. På lav forstørrelse sentrerer øyet automatisk pga symmetrien i retikkelet. Det symmetriske ffp-retikkelet i March-kikkerter, som jeg ikke husker navnet på, er enda bedre. 

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

foretrekker jo 200STR på drivjakt også da

Nei, egentlig ikke, det var det jeg hadde. Og dessuten er det det jeg er vant til

 

5a6a59062155b_utennavn.png.eba71ef230aa252f162d4db4ed61ffce.png

 

Samme rifle og kikkert som jeg skrudde sammen i går - bukken her er skutt på 325m, men jeg har skutt flere dyr på 6-15m med den og jeg ser overhodet ikke problemet du snakker om. 3x er 3x uansett hva kikkerten heter - den lille 42mm Marchen har litt mindre synsfelt enn jakte-3-9ene, men ikke mye mindre.

At man skyter bedre og med mindre "seremoni" med mye trening inne er jo selvsagt - men som Torf sier - det er overhodet ikke noe problem å se retiklet - om man ser etter det. På så korte hold så vet jeg egentlig ikke om jeg gjør det, om jeg ser det eller hva jeg gjør,mitt fokus der der jeg skal treffe på dyret, og resten er på auto, man ser uansett hvor midten er, eller man vet det? Samme riggen har jeg skutt rådyr i fart på 60-70m med. Et fullstendig tåpelig skudd, fort og uten en tanke. "Bukk! - pang!". Den kom så langt som den hadde fart til, flaks skal man ikke undervurdere... Men retikkel? Forstørrelse?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Trivia:

 

Du skal ikke le av det. Jeg vet om en tidligere toppskytter som en periode skjøt med et avtrekk som han først klemte inn og så gikk skuddet når han slapp avtrekkeren ut.. Han fant ut at han skjøt bedre slik midt i en konkurranse når avtrekket på match-Waltheren hans havarerte og fungerte på denne måten. Han måtte slutte med det selvfølgelig pga avtrekkskontroll men han bannet i lang tid etterpå. Senere fant han ut at denne teknikken visstnok var testet ut av noen hagleskyttere.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Til TS: Hvis du ikke har lest de ennå så kan det være verdt å lete opp trådene til @KnuteriK. Dyktig langholdsskytter og langholdsjeger. Han skriver også om betraktninger ang optikk, til sin bruk.

 

Jeg har jakta elg med 4,5 som minsteforstørrelse og tynt retikkel. Det finnes sikter som er mer ideelle, men det går. Nå har jeg en 2,5-10 på rifla jeg bruker både på post og som hundefører. Jeg trives godt med å skyte med høy forstørrelse.

 

Kjøper du et langholdssikte du kan bruke på kvelds og nattjakt også (Du har jo fått flere tips om aktuelle sikter), så kan du klare deg med et lett og rimelig sikte til elgjakta. Du kommer da veldig langt med et par tusenlapper på Finn. Hvis du også kjøper deg ei tynnere og kortere pipe til Sauern,  så blir den endel hendigere i skauen.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, 8X68S skrev:

Til TS: Hvis du ikke har lest de ennå så kan det være verdt å lete opp trådene til @KnuteriK. Dyktig langholdsskytter og langholdsjeger. Han skriver også om betraktninger ang optikk, til sin bruk.

 

Jeg har jakta elg med 4,5 som minsteforstørrelse og tynt retikkel. Det finnes sikter som er mer ideelle, men det går. Nå har jeg en 2,5-10 på rifla jeg bruker både på post og som hundefører. Jeg trives godt med å skyte med høy forstørrelse.

 

Kjøper du et langholdssikte du kan bruke på kvelds og nattjakt også (Du har jo fått flere tips om aktuelle sikter), så kan du klare deg med et lett og rimelig sikte til elgjakta. Du kommer da veldig langt med et par tusenlapper på Finn. Hvis du også kjøper deg ei tynnere og kortere pipe til Sauern,  så blir den endel hendigere i skauen.


Skal ta å sjekke ut en del av trådene, takker for tips.
Håper på å finne noe som tilsier at jeg kan slippe unna med en billig kikkert til jakt ja,
da jeg føler det vil ligge mer tilrette for mitt bruk å skal kjøpe en god kikkert til regelmessig bruk til trening og andre grener jeg ønsker å skyte.

Når der gjelder jakt, så har jeg vel med vekt vært litt dårlig til å forklare.
Blir jo kjøpt pipe ment for jakt, som tar bort litt vekt.
Som det er blitt sagt, kjøper jeg nok også en kikkert for seg selv ( blir nok en grei brukt en )
To-fot skal vel enten av, eller så har jeg tenkt på neo-pod ( noe for en senere gang )
Så satser på at den blir hendig nok værtfall :) 
Her kan jeg vel kanskje spytte inn et spm. også.
På en STR, vil man kunne spiralflute sluttstykke?
Blir litt OT, men kunne sett for meg en fluta jaktpipe samt spiralfluta sluttstykke for å spare vekt når man skal sette opp til jakt.

 

1 time siden, Torf skrev:

Trivia:


Oisann, jeg ville trodd det kunne medføre sikkerhetsrisiko ( Men ja, så lærer jeg enda jeg da ) :o 

 

1 time siden, Torf skrev:

En god gammeldags mildot i ffp er et velidig fint jaktretikkel.


Notert ned, kjempe :) 
Notatblokka begynner å bli rimelig utfylt her ja nå, godt det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Dodraugen skrev:

 

 

Synsfeltet på march 3-24 er 11,6m@100m og zeiss ht 3-12 har 12,5m@100m, så om det er det som gjør at du sliter med løpende vilt på kloss hold kan det være en ide å revurdere.

 

 

 

husk at om du øker synsfeltet med 2 gangen som oppgitt i datablader øker du synlig areal 4 gangen. Er jo en grunn til at dynamisk skyttere bruker 1x og at det siktet med størst synsfelt har vært en favoritt der (z6 med 40 meter).  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler!

Spesielt når det snakkes om spiralfluting etc. Ville helt klart dedikert baneriflen til bane, og kjøpt en ok rifle til jakten.

 

Feks en Ruger M77, eldre Tikka/Sako i 308 med en lett demper og en 1,5-4 leupold på toppen kan du få ned i 6-7000 komplett. Bruksjern til skauen og Ferrari til bane ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner konturene av en person som kommer til å kjøpe noe han tror han vil ha med støtte fra de spesialiserte skytterne her inne. Skal du jakte opp til 20 dager i året, bør du tenke deg grundige om. Ender du opp med en 200STR med IOR eller 5-25x56 på toppen, har du fått deg fin langholdsrifle (og kun det). Jeg kjenner til to personer som har vært i akkurat samme situasjon som deg. Begge kjøpte 200STR med Kahles624, og begge riflene ble solgt etter en jaktsesong. Nå har begge ”vanlige“ jaktrifler med jaktoptikk. Selv kjøpte jeg (voldsomt inspirert av de samme du lar deg inspirere av) en S&B 3-20x50 P4F og satte den på jaktrifla. Helt ubrukelig til jakt på normale avstander er min mening. En elg travet forbi meg på 10-12 meter uten at jeg klarte å finne den i kikkerten før den var borte.. 

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

march 3-24 er 11,6m@100m og zeiss ht 3-12 har 12,5m@100m,

og 90cm på 100m er liksom det store her?

 

Sitat

Jeg aner konturene av en person som kommer til å kjøpe noe han tror han vil ha med støtte fra de spesialiserte skytterne her inne

Enig. to rifler er alltid bedre enn en.

Vil du holde budsjett så går du ned til en Vortex fra Finn på langholdsrifla, og kjøper en brukt T3 Lite eller noe, som du putter en eller annen europeisk 3-12x56fra Finn oppå. Mye enklere, og bedre. Driter du i budsjett så blir den en ny T3 Lite med en ny Swarovski et eller annet som jaktrifle.

 

K

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

og 90cm på 100m er liksom det store her?

 

Det er vel du som gjør det til det store her i og med at du poengterer det M67

 

En annen vinkling med at to rifler er alltid bedre enn en......er at man belaster våpengarderoben unødig om man går for ei rifle med to sikter, men det er meg.

Trådstarter må gjøre akkurat som han vil for meg, men igjen.....lykke til med valg av rifle og sikte, enten det blir ei, eller to rifler, alternativt en eller to sikter, til ei rifle. 

Link to comment
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke Castor. Men du er nå en dreven jeger og langholdsskytter som en gjerne hører på selv om en er uenig. Hva er ditt råd til Nordavind her, lett/ tung, 2 sikter, to rifler? Sånn mer enn bare "ikke kjøp March" ;) (de er så dyre at jeg er tilbøyelig til å være enig, men la oss la den ligge). Hva ville DU gjort, om du nå plutselig hadde ingen rifler. men 50-75k for å begynne på nytt, jakt og langhold?

 

Og, Nordavind

Sitat

Regner med folk ikke går å bruker drøssevis av penger på noe de ikke kan så meget om, uten å forespørre god informasjon hos kyndige folk.

Jo, de gjør det. de fleste...

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

TS nevner drivjakt på elg som jaktform,er vel den jaktformen som krever minst av optikken,annet enn synsfelt.Alltid dagslys,korte hold og store dyr i bevegelse,veldig ofte trær og kratt i veien,ofte må man aktivt prøve å stoppe dyra enten ved å bevege seg eller med lyd og da har man toppen 5 sek. før dyrene stikker.Alt over 4x forstørrelse er helt unødvendig og 12.5 m synsfelt på 100m er for lite.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For det første: Mange gode svar i denne tråden, det gleder en å se at flere av veteranene fortsatt tar seg tid til å svare og diskutere. 

For det andre: Jeg jaktet og skjøt med en Zeiss 6x42 i ti år før jeg kjøpte noe annet. Skjøt riktignok ikke langhold, men den sviktet aldri på alt det andre jeg drev med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer fra andre enden, hovedfokus jakt, men lyst på en ren banerifle. Hvis du ikke har lyst å skifte løp og stille kikkert veldig ofte, ser jeg lite fordeler med et kombisystem LH/jakt.

 

Hvis man tenker litt kostnader da:

Eget jaktløp = 4 000

Fluting av sluttstykke = 2 000?

Spare på litt rimeligere dedikert langholdssikte = 5-10 000

 

Si at du roughly sparer 12000 på å ikke konvertere STRen til jaktbørse. For den prisen kan du få en eldre Zeiss classic 1-4 og en brukt Sako med demper. Da kan du ha den med i skogen hvor den funker gull, og ha en bane/kosebørse som du bruker tiden på å skyte med, ikke skru.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg jaktet og skjøt med en Zeiss 6x42

Jeg hadde en Kongsberg Mauser med en "Husqvarna Jaktoptik" 4x40 i flere år før jeg bytta ut kikkerten med en Tasco 2.5-10x50. Etterhvert var det en Bushnell 24x40 oppå også. Dette skjøt jeg "langhold" med i flere år, fra tidlig 90-tall til 2006-7-ish. Dog ikke hverken på det nivå, eller i den utstrekning jeg gjør nå.

Uansett trenger man ikke det optimale/ perfekte for å komme i gang. Jeg har hatt mange kjipe biler som tok meg fra a til b sikkert nok også.

 

Nordavind skal jo ikke jakte elg før til høsten, så LH-rifle nå, og se hva som skjer til høsten. En HV Mauser til 990,- funker jo strengt tatt helt topp til drivjakt på elg (ihvertfall på 4m slik enkelte beskriver det). Mesteparten av den elgjakt jeg har vært med på er jo rifle totalt overflødig uansett.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, M67 skrev:

. Mesteparten av den elgjakt jeg har vært med på er jo rifle totalt overflødig uansett.

 

K

?

Var bare et slags råd til TS ,om han vil jakte elg med LH rifle må han selvfølgelig gjøre det,prøver bare å påpeke at det er to forskjellige verdener.Det er ikke lett å følge dyr i bevegelse med en for trang kikkert

Edited by moviken
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Olesøn skrev:

For det første: Mange gode svar i denne tråden, det gleder en å se at flere av veteranene fortsatt tar seg tid til å svare og diskutere. 

For det andre: Jeg jaktet og skjøt med en Zeiss 6x42 i ti år før jeg kjøpte noe annet. Skjøt riktignok ikke langhold, men den sviktet aldri på alt det andre jeg drev med.

 

Jeg jaktet med S&B 6x42 med 1 - 800m kulebanekompensatorer fra NM149 i 20 år. 1000-vis av skudd med NATO-ammo og jaktammo med lik kulebane var et "idiotsikkert" system. Det var ikke nødvendig å se på kikkerten når jeg stilte inn for avstand. Hadde også en tilsvarende S&B 1,5-6x42 AG3-kikkert med 6 knepp fra 1-600m. Funksjonaliteten i disse kikkertene oppveide de åpenbare "svakhetene" for meg innenfor de begrensningene jeg satt på jakt. Trengte jeg de siste 15 minuttene før det ble mørkt?  Nei..

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra akkurat det å bære/ slepe "riggen" til post, hvorfor skal det oppleves som stress å bruke den rifla man skyter med kanskje 2-3ggr i uka, rifla man vet man har kontroll med, rifla man vet man kan treffe den elgen på 700m hold med om man må, rifla man kjenner avtrekket og ladegrepet på, rifla man kan skyte 5 skudd stående i simlefiguren med fortere enn han med "riktig" rifle klarer å få avgårde ett, liggende, og som automatisk peker der en tror en kanskje skal skyte?

Jeg er kanskje skrudd sammen litt rart, men for meg er riktig og effektiv omtrent synonymer.

Hadde jeg dritt penger, så skulle jeg jakta stor elg med løshund og grov dobbeltrifle. Men det gjør jeg ikke, og ei rifle jeg bare bruker ei uke i året er det ikke aktuelt å ha i hus, da får jaktrifla heller være stygg.

 

Sitat

Ikke så sprekt med elg på Sørlandet lenger nei.

Det er vel ikke så "lite" elg, men avskytinga er jo lagt opp slik, med 17 krav til det ene dyret som skal felles, inkl. veiing, fødselsattest og legitimasjon før det skytes, at elgjakt stort sett går ut på å se noen "ikke skytbare" dyr gå forbi, mens man venter på at en som gir faen skal skyte feil dyr og ta kjeften for det... Og så er jakta over for i år. Gidder jeg de greiene der, nei ;) 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, M67 skrev:

Bortsett fra akkurat det å bære/ slepe "riggen" til post, hvorfor skal det oppleves som stress å bruke den rifla man skyter med kanskje 2-3ggr i uka, rifla man vet man har kontroll med, rifla man vet man kan treffe den elgen på 700m hold med om man må, rifla man kjenner avtrekket og ladegrepet på, rifla man kan skyte 5 skudd stående i simlefiguren med fortere enn han med "riktig" rifle klarer å få avgårde ett, liggende, og som automatisk peker der en tror en kanskje skal skyte?

Jeg er kanskje skrudd sammen litt rart, men for meg er riktig og effektiv omtrent synonymer.

Hadde jeg dritt penger, så skulle jeg jakta stor elg med løshund og grov dobbeltrifle. Men det gjør jeg ikke, og ei rifle jeg bare bruker ei uke i året er det ikke aktuelt å ha i hus, da får jaktrifla heller være stygg.

 

Det er vel ikke så "lite" elg, men avskytinga er jo lagt opp slik, med 17 krav til det ene dyret som skal felles, inkl. veiing, fødselsattest og legitimasjon før det skytes, at elgjakt stort sett går ut på å se noen "ikke skytbare" dyr gå forbi, mens man venter på at en som gir faen skal skyte feil dyr og ta kjeften for det... Og så er jakta over for i år. Gidder jeg de greiene der, nei ;) 

 

K

 

Du hadde jo selv en tråd om valg av børse til driv jakt hvor du var spent på både balanse og bruk av kikkert. Lar den tråden tale for mitt argument. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Bortsett fra akkurat det å bære/ slepe "riggen" til post, hvorfor skal det oppleves som stress å bruke den rifla man skyter med kanskje 2-3ggr i uka, rifla man vet man har kontroll med, rifla man vet man kan treffe den elgen på 700m hold med om man må, rifla man kjenner avtrekket og ladegrepet på, rifla man kan skyte 5 skudd stående i simlefiguren med fortere enn han med "riktig" rifle klarer å få avgårde ett, liggende, og som automatisk peker der en tror en kanskje skal skyte?

Jeg er kanskje skrudd sammen litt rart, men for meg er riktig og effektiv omtrent synonymer.

 

Fordi det betyr ingenting,en guttunge som kan holde hodet klart,og sette skuddet der han skal trenger ikke være NM i skyting,De fleste skudd på elg er lette.Det viktigskte er å komme seg i posisjon til¨å avgi skuddet..Det jeg er mest imponert over ved å skyte elg på 700m er hvordan de klarer å finne igjen dyret,har noen ganger skutt dyr på 100m som vi har hatt problemer med å finne igjen

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, M67 skrev:

@Nordavind , her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112056431&fks=112056431 får du jo alt ferdig, verditap ferdig tatt, og kan selges for nesten samme pris når du finner ut at det var for mye styr ;)

Den rifla er topp.

 

K

Sikkert et kjempetips, men blir nok litt for mye per smell for min del :) 
Og hvorfor tror du jeg kommer til å føle det blir for mye styr?
Håper da heller folk har TRO på at jeg gjennomfører, enn at jeg gir opp å selger. 

Har vel kommet frem til at det blir litt billigere optikk til STR'n, samt det blir skrotet litt dilldall å kjøpt et litt rimeligere våpenskap ( da jeg fikk et tilbud av en venn som jobber på FK )
De pengene vil da bli plassert i en bruktpakke med grei jaktkikkert til, om man ikke finner en fint brukt god kikkert til en rimelig penge.
Syns det blir bak mål å plassere mesteparten av pengene mine i jaktpakke, da det som sagt skal være 15-20 jaktdøgn i året, og resten blir på bane, men er vel "skrudd" sammen til dels feil jeg også (?)

Delta 4,5-30x56 IR Stryker FFP

IOR 3,5-18x50 Tac FFP
Schmidt&Bender PM-II 5-25x56, FFP, P4F,DT, MRAD, CW

Vortex Razor HD Gen II 4.5-27x56 FFP EBR-1C MRAD


Da de 2 øverste valgene ligger på 17-19,000 så vil der være spart inn 8-10,000 på optikk.
Disse vil da gå til å kjøpe en bruktpakke på Finn forhåpentligvis.
De to nederste er litt dyrere, men om det skulle bli valgt en av disse - vil da kostnadskutt på div andre smådill skape rom for nettopp dette.

Og for de som skriver at "skyte på løpende vilt" er noe som er vanskelig, så får jeg vel presisere at jeg overhodet ALDRI.. _ALDRI!_ skyter på løpende vilt.
Dette begrunnes i at ferdigheter ikke er der, å om de skulle vært der - ville jeg også vært veldig påpasselig med akkurat dette.

Personlig, mtp. alle gode råd, og alle digresjoner hvor det alltid kommer enda mer informasjon - Så tror jeg at jeg skal klare dette greit jeg ( Blir helt sikkert noen knall å fall, men hvem har ikke hatt det? )
Det blir nok helt sikkert en litt bedre pakke enn hva mine ferdigheter tilsier, men dette er med forbehold om progresjon - og at da vil våpen følge etter.
Så blir det nok helt sikkert en veldig brukanes pakke til jaktrifle, som ikke kommer til å koste for mye.
Alt i alt, så gleder jeg meg svært.
 

8 timer siden, M67 skrev:

Hva ville DU gjort, om du nå plutselig hadde ingen rifler. men 50-75k for å begynne på nytt, jakt og langhold?

Veldig godt spm! Budsjett strekker seg litt lengre med tanke på jaktvåpen atpåtil, så øvre grense er 90'ish.
Noe over der, og jeg får vel stryk9_9

 

18 minutter siden, moviken skrev:

Det jeg er mest imponert over ved å skyte elg på 700m er hvordan de klarer å finne igjen dyret

Måtte le litt når jeg leste dette, men ja stilte meg det samme spm. hehe

Uansett, takker for alle gode råd :) 

 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Vel, av og til må man skyte på løpende dyr, kanskje du merka eller ser at førsteskuddet ble uhorvelig dårlig og du må få det i bakken asap! 

 

Nidaros har 27 treninger med standplass leder, så teoretisk sett greier du 27 økter på banen med mindre du kjenner noen som er skytebaneleder eller skyter konkurranser utenom treningene 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Zippaznip skrev:

Vel, av og til må man skyte på løpende dyr, kanskje du merka eller ser at førsteskuddet ble uhorvelig dårlig og du må få det i bakken asap!

Her har du en av de store årsakene til at jeg skal tilbringe uhorvelige mengder på trening.

Når der gjelder standplassleder så kjenner jeg èn, og har enda en som planlegger å ta det.
Så tar jeg nok helt sikkert kurset selv også med tiden.
Dette for å kunne trene når jeg vil, ikke når det passer for andre, altså mao. frihet.
Dette er dog i DFS, ikke Nidaros Benkskytterklubb.

Link to comment
Share on other sites

Ville forresten lagt til Delta Stryker i vurderingen din, MYE for pengene. Ellers dukker Vortex opp på 25% rett som det er på XXL.

 

Er helt enig i tankegangen din, et våpen til et par (selv om 20 jaktdøgn er flere enn de aller fleste) krever ikke veldig mye, men kjipt våpen er skikkelig kjipt.

 

Låner en eldre Sako noen ganger når jeg krysser fjellene over til Bergen for å knerte stylterotter, og den er såpass god at jeg har en finger på kjøpeknappen hver gang det dukker opp på Finn. De får du til ca 4-5000 med montasje, og skulle jeg kjøpt noe i dag på budsjett hadde det vært førstevalg.

 

Fordelen med en dedikert LH rifle er jo at du kan velge akkurat den bipoden eller kikkerten du vil til LANGHOLD, uten å måtte gå på kompromiss med å velge Neopod etc.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fått veldig mye skryt ut ifra hva jeg har sett.
 

7 minutter siden, msteiro skrev:

Er helt enig i tankegangen din, et våpen til et par (selv om 20 jaktdøgn er flere enn de aller fleste) krever ikke veldig mye, men kjipt våpen er skikkelig kjipt.

Må slå meg selv i foten enda en gang, da det sikkert ble dårlig forklart.
Av de 20 døgnene, blir sikkert nesten halvparten med hagle, så her kan vi vel si ca 10 dager med rifle.

Hvilken Sako er det snakk om her? Dette kan jo absolutt være en mulighet.

Ja om man kommer seg unna Neo-Pod som jo er en kjempe to-fot.
Så er der mye penger spart, da både to-fot å adapter koster uhorvelig mye.
Blir helt sikkert et tåpelig spørsmål, da de oppgir egentlig svaret - men praktisk erfaring trumper spør du meg.
Noen som har prøvd denne på en LH rifle?
Følte jeg nesten måtte legge frem hue for hugg ;) 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor du vil ha Neopod på en STR på 7 kg. Neopod er ikke den stødigste tofot, den er lett og fin for reinsjakt på en lettvektsrigg, men on tofot veier 82 gram eller 400 gram på en tung LH rifle spiller da ingen rolle, der er det jo andre ting en vekt som er viktig.

 

Dersom jeg hadde følt behov for tofot på min lette Kimber Montana hadde jeg nok vurdert Neopod, men bruker aldri tofot på jakt med den riflen .

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Skjønner ikke helt hvorfor du vil ha Neopod på en STR på 7 kg. Neopod er ikke den stødigste tofot, den er lett og fin for reinsjakt på en lettvektsrigg, men on tofot veier 82 gram eller 400 gram på en tung LH rifle spiller da ingen rolle, der er det jo andre ting en vekt som er viktig.

Vil vel helst ikke, og var nok et idiotisk spm. - men så er jeg grønn å lærer kun av enten praktisk erfaring, eller å spørre.
Men som jeg påpekte, jeg la fram hue for høgg ;) hehe.

På jaktbørsa blir det nok helt sikkert ikke to-fot, da det er et sparepunkt.
Så får man se an behovet til en senere gang heller, kan jo være man er så heldig å finner en bruktpakke med godt med tilbehør.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat mitt poeng, Neopod er en dedikert jakt tofot, til en langholdsrifle ville jeg valgt noe mer solid. Fikk prøve en PRS rettet tofot med vugge hvor bena går over løpet, og det er veldig forskjell fra vanlig tofot, tenk hengekøye vs stylter ;) Like dyr, men du får da en tofot som er perfekt til ditt formål. 

 

Sakoen jeg tenker på, mener jeg er lik denne: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112844913

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for en tofot som bruker versapod pinne el. er det jo lett å bruke samme tofot på flere børser hvis du skal på ei jakt hvor tofot er kjekt. 
Til reindyrka LH er tofot med "krybbe" det beste, men disse koster fort litt, men de som eier slike er veldig fornøyd. Har selv testa en trg42 i prs fot, jeg sier bare holymoly

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Og hvorfor tror du jeg kommer til å føle det blir for mye styr?

Veel... Du har tenkt deg igjennom 2-3 tråder minst, over et år eller så, og jeg begynner å kjenne lusa på gangen. Jeg "står nære", dvs. jeg ser alle som begynner i skytterlaget, og i langholds-klubben, og ser hvem som blir igjen etter ei stund, og jeg har gjort det i > 10 år. Med blir igjen regner jeg mer enn et par treninger i året - det er godt under 10%, både i DFS og LH. I pistolklubben er det enda mindre - og det er av de som begynner. Det er minst 3 ganger så mange som snakker om å begynne, som faktisk gjør det...

Selvsagt håper jeg og tror, men man blir realist.

 

Sitat

27 treninger

SSK har vel kanskje 15-20 langholdstreninger i året, med stort og smått. Jeg har likevel over 200 skyteøkter i året.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, M67 skrev:

Veel... Du har tenkt deg igjennom 2-3 tråder minst, over et år eller så, og jeg begynner å kjenne lusa på gangen. Jeg "står nære", dvs. jeg ser alle som begynner i skytterlaget, og ser hvem som blir igjen etter ei stund, og jeg har gjort det i > 10 år. Med blir igjen regner jeg mer enn et par treninger i året - det er godt under 10%, både i DFS og LH. I pistolklubben er det enda mindre - og det er av de som begynner. Det er minst 3 ganger så mange som snakker om å begynne, som faktisk gjør det...

Selvsagt håper jeg og tror, men man blir realist.

 

SSK har vel kanskje 15-20 langholdstreninger i året, med stort og smått. Jeg har likevel over 200 skyteøkter i året.

 

K

Fult mulig å skyte mer, men man må vel igjenom noen treninger og dugnader til dere også før man får nøkkel?
En del av øktene dine står du vel som trenger og tar noen skudd i pausene eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...