Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

Tror nok det blir settet om jeg skal være helt ærlig.

For om man skal ha en salong utenom av gjeldende kvalitet, samt må gjøre endringer på trigger.
Så er man alt oppe i prisen av settet, om ikke over.
Og da står det rett og slett på om jeg orker gjøre selve byttet, noe jeg rett og slett vil være villig til å slite meg gjennom bare grunnet den økonomiske delen.
Salong, trigger og kikkert blir jo fort noen lapper.

Men mye gode råd, og har forsåvidt morgendagen på meg til å avgjøre det da jeg fikk posten til å holde igjen brevet.
Får ta kvelden å surfe litt rundt på finn :) 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har sett litt på Ruger 10/22 Takedown Lite 22 LR STD

Disse er helt ubrukelige til reell trening. Unntaket er hurtig frihåndsskyting. Jeg har skutt med 3-4 forskjellige 1022TD, og jeg skyter bedre stående med Saueren og jernsikter (mye bedre også) enn jeg gjør liggende med anlegg og kikkert med 1022TD, om du skjønner poenget. Jeg skyter for pokker bedre med pistol... Det fins sikkert noen bra, men det er og blir lotteri om du får en bra en eller ikke.

Jeg forstår egentlig ikke at det kan være noe å lure på. Det jeg lurer på er om jeg skal ha et 22 sett TIL, så jeg kan ha en DFS-22 og en LH-22...

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Nordavind skrev:

Om man skal dra fram noen positive sider ved kjøp av en salong, altså uansett retning

Det vet du vel egentlig selv?, men med lyddemper kan de bli lydløs. De kan brukes på innendørsbaner, og er nokså rimelig å drifte siden ammo er forholdsvis billig og løpet varer nesten evig.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, M67 skrev:

Jeg forstår egentlig ikke at det kan være noe å lure på. Det jeg lurer på er om jeg skal ha et 22 sett TIL, så jeg kan ha en DFS-22 og en LH-22...

Tror jeg frastår å kjøpe enda ett selv med det første, å går heller for 2-3 lottokuponger vær helg fremover, da det virker svært trengende :P 


@Bly Jo det er sant, så såvidt jeg klarer å lese mellom linjene.. så er der ikke mye som taler for noe annet enn settet.
 

 

3 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Anschütz, ny eller brukt, ville jeg sagt. Og så ville jeg brukt mer tid på banen enn Kammeret :ph34r:

Ja flere som har nevnt Anschütz.
Hva gjelder tid på kammeret, er det vel grunnet at per nå har jeg kun kikkert.
Så om du ikke har en finuerlig mekanisme som gjør at kikkerter kaster runder nedover feltet, så blir jeg værende her en uke eller to til haha :P 
Mulig det blir jaktbørse imorgen eller over helgen.

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, M67 skrev:

Det er kanskje den største fordelen.

Legger vel hue litt til høgg her.
Men nå er det vel mulig å bruke en 200STR med 22lr settet innendørs også?
Så da er jo det argumentet ute av vinduet egentlig, da det handler om økonomi rett og slett.
Mindre penger en plass, mer penger til ammunisjon.
Per nå er det tiltenkt 5,000 runder med Gecco sin treningsammo, samt 1,000 runder med DL Felt.
 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men nå er det vel mulig å bruke en 200STR med 22lr settet innendørs også?

Det er jo hele (eller iallefall over halve) poenget med det.

 

PS. Det heter "skudd" eller "patroner" - "runder" er litt rart om du spør meg

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, M67 skrev:

Det er jo hele (eller iallefall over halve) poenget med det.

 

PS. Det heter "skudd" eller "patroner" - "runder" er litt rart om du spør meg

 

K

Ja, tror nok valget er ganske så klart uten å måtte si hvorfor da isåfall.

Direkte oversetning, så blir det litt krøll. Men så lenge motpart forstår hva som blir formidlet, så er det vel litt hipp som happ.

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer det sikkert mange sterke meninger, det settes pris på også :) 
Må litt tilbake ON Topic føler jeg hehe.

Nå driver jeg å kikker litt på bruktrifler.
Og det er utrolig mange av dem som har kikkerter som bl.a

Billige :
- Tasco 3-9 × 50
- Weaver K 4-1, 4 x 32
- Vortex Crosfire II 3-9x40
- Leupold 3-9x40
- Nikko Stirling Diamond 2,5-10x50 4A
 


Usikker
- Fontaine 1,5-6x40
- Original Remington kikkert? Nada med mer info.
- Redfield (?)
- Husqvarna Wide 3-9x40
 

Mellomklasse :
- Meopta R1 3-9xXX
- Leupold VX-R 3-9x50

Det jeg lurer litt på er, om noen her har kjennskap og/eller erfaring med noen av disse, evt. flere?

Litt om områder kikkert skal bli brukt til
- Elgjakt i hogstområder.
- Rådyr/Hjort ( Det blir jo litt mørkt her i mange tilfeller )
- Mulig rovdyr som Rev o.l

Har prøvd å vært innom et par plasser får og kunne kikke gjennom noen av disse, men har ikke vært så heldig med alle.
Har fått kikket gjennom Vortex Crossfire og Meopta sine.
Kikkert skal mest sannsynlig stå på en 308.
 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det jeg lurer litt på er, om noen her har kjennskap og/eller erfaring med noen av disse, evt. flere?

Jeg har vel hatt ca alle merkene du nevner - min Husqvarna var en 4x40, og Meopta har jeg ikke hatt. Nikkoen kjøpte jeg brukt med et luftgevær, og gav den bort... Alle kikkertene du nevner virker, ikke alle er superbra, men alle virker, og er man ikke fornøyd, så selger man de og kjøper an annen. De dyre er bedre enn de billige, uten unntak. Man får det man betaler for. 

Noen legger vekt på pris, andre på ytelse, andre ser ikke forskjell, eller driter i bildekvaliteten, atter andre er naxzi på skarphet og kontrast, på rett fargegjengivelse, og kan se, eller mener de kan se, de minste forskjeller - det nytter IKKE å diskutere seg fram til kikkertsikte.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har du kjøpt optikk i toppsjiktet (Khales) til baneskyting, også peiler du deg inn på noe skrot til jakt. Du kommer til å hate 1500 kroners kikkerten hver gang du ser i Khalesen. Jeg foreslår derfor at du setter av 5000 kr og handler brukt kvalitetsoptikk til jaktrifla.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du Tikka'en Torf snakker om, har du langholdsrifle og jaktrifle i samme pakka

8C572D98-D878-423C-9E8B-ABE31D13D90F.jpeg

 

Denne f.eks. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116011016

 

Hvis pakken splittes får du sikkert rifla for 10.000, eller du kan selge Zeiss’en for 12.000. Da har du knall jakt/langholdsrifle til 8000. Kjøp brukt kvalitetsoptikk til 5-7 tusen, så har du alt du trenger. En rifle med to kikkerter 👍🏻

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

Pakken som er tiltenkt bane og ellers, er bestemt.
Der er kikkert kjøpt, det er sendt papirer osv til forhandler.
Det er et kjøp jeg er bestemt på.
Nå er jeg kun ute etter erfaringer av hva gjelder nevnt optikk, eller optikk til en rimelig penge utover det.
Jaktbørse har jeg sett på et par gode billige, har også tenkt å dra innom en lokal forhandler som har en Husqvarna 1900 ( forhåpentligvis i godt serienr 9_9 ) som er en kikkert på.
Samt har sett på en brukt Sako som er rimelig, men da ikke kikkert på - Så om det er denne det skulle bli, så tenkte jeg prøve finne noe billig brukt optikk. 
Evt. løsning på Sako vil være å sette på en picatinny, for så å kanskje bruke Kahles'n (?) 
Om jeg ender opp med å hate kikkerten som er tiltenkt jakt, så er det heldigvis bare en liten del av året det blir hatet på ;) 
Men tanken var ikke å ende på en slik, men stilte spm. allikevel da det kunne vært en av de som var grei uten at jeg viste det.


https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=103838812
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112844913&fks=112844913
Der er de 2 jeg har kikket på.
Og håper på at serienr på Husqvarna'n starter på 36, 37 eller 38.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har formeninger om Minox ZA5 HD 2-10×50 ?
Ser der er en som har kjøpt opp et Minox lager som han selger unna ganske billig på Finn, så kan jo være noe?
Aimpoint? Hm, har null erfaring med det fra før av .. Begrenser ikke det jaktmuligheter litt?

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Gjør nok det. Men til elg er det vel brillefint. 

 

Hjort og rev i mørket blir jo uansett vanskelig i billigsegmentet. 

 

Khales er vel heller ikke noen kikkert for stupmørket, men de gangene det trengs kan du jo flytte over, det vil vel uansett være bedre enn en kikkert til 3-5k i mørket. 

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det ikke er synlig, men egenskapene i dårlig lys er fullstendig ødelagt. Totalt ubrukelig i motlys også.

 

Nå går det sikkert an å få send den til fabrikken og byttet linse.

Edited by amatør
Glemte å nevne motlys
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, amatør skrev:

Nå går det sikkert an å få send den til fabrikken og byttet linse.

Noen anelser hva det vil koste, eller om dette går på garanti?
Har dårlig tro for at det vil være lønnsomt om det skulle koste noe.
Er jo helg nå, så litt nyttesløst å ringe noen steder sikkert for å finne ut dette for sikkert.
Takker dog for veldig gode svar!
 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, amatør skrev:

Man pusser ikke linser med sandpapir....

Huff, og jeg som har tømt lokale Bygger'n .. xD
Skal ta en telefon til forhandler ila morgendagen eller mandag, høre hva de tenker rundt det.
Men kan se for meg at det er .. veldig .. kostbart!

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Følg med på finn og finn en europeisk 1,5-6x42. 

Når du nevner målene, så har jeg tenkt litt på Burris Four X.
Ser der ligger noen ute av dem til 4-5 laken.
Nå er ikke kikkert til jaktrifla noe ekstremt behov for akkurat i nåværende tidsrom, er jo en stund til jakta ennå.
Å korriger meg gjerne om jeg tar feil her ( Blitt fortalt ), men prisene synker ofte litt på brukt når der nærmer seg sesong, da mange skal ha nytt?

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Nordavind skrev:

Ja, tror nok valget er ganske så klart uten å måtte si hvorfor da isåfall.

Direkte oversetning, så blir det litt krøll. Men så lenge motpart forstår hva som blir formidlet, så er det vel litt hipp som happ.

 

Her vil jeg kverulere litt. Det er nok sant at det er en del av oss på Kammeret som vil ta oversetninger som runder, mottaker, bunnmetall osv ganske kjapt. Derimot tror jeg du blir møtt med rare tryner om du sier du skal ha noen jaktrunder på XXL. Det norske språket har et særdeles dekkende ordforråd for alt som omhandler våpen og skyting. 

 

Det er lite som irriterer meg mer enn folk som absolutt MÅ kalle en varsler "sleidestopp".. :/

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg håper jeg kan fortsette å kalle underbeslag for underbeslag, og ikke bunnmetall. Det siste kan være et anker for alt jeg vet. Jeg skal gå med på å kalle varlser for varsler, om folk slutter å kalle sluttstykket for bolt ;)

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Da var det kjøpt pakke for jakt.
Ble en Tikka T3 Hunter i 308w, på toppen ble det en Meopta Meostar R1 3-10x50, med en Hausken 228 på ( Ble den grunnet de ikke hadde 224 i 1:14 og fikk samme pris )
Nå gjenstår bare langholdsbørsa som blir betalt imorgen.
Fremgang! :) 

unnamed.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15,000 ca.
Kjøpte 50 billig patroner/skudd ( Tar hensyn til vår(e) egen(e) sertifiserte GGG'r her nå ;) ) som jeg skal dra å teste børsa med imorgen om været er riktig.
FØLER jeg gjorde et godt kjøp, men nå er ikke jeg noe ekspert :) 
Børsa er veldig godt vedlikeholdt, kikkert virker nesten ikke brukt bortsett fra _små_ bruksmerker, og helt ny demper.
Men skal dra innom imorgen å forespørre om beskyttelseskappe til løpet for når man tar av demper, samt innpakning for lyddemper ( vil ha noe å legge den i når den ikke er i bruk og jeg er )
Vet at man aldri skal la en rifle ligge med demper etter dette er brukt, men gjelder dette helt ny også?
Den ligger påmontert da det ikke er skutt med den, og det er ikke noe gasser per nå.
Altså egentlig spm - Bør jeg skru den av som det ligger nå?

Link to comment
Share on other sites

Jonsvatnet?
Veldig mye mulig jeg tar turen innom værtfall, vil gjerne bare gjøre meg kjent med folk der.
Samt sikkert uhorvelig mye å lære av alle der.
Må nok lese meg litt opp på regler osv før jeg starter med jaktfelt, men det blir det også ettervært sikkert :) 
Men er ikke i umiddelbare planer.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hvilke hold er det snakk om?

Driver å tar standplasslederkurset via DFS nå, men stusser litt på dette.
Er dette noe jeg trenger null praktisk fremvisning av egenskaper for, altså når E-Kurs er gjennomført så er jeg standplassleder?
Dette vil jo være praktisk nyttig da jeg vil prøve å skyte så mye som mulig, og uten å være avhengig av andre.

Link to comment
Share on other sites

Må vel prøve meg på det også :) 
Stående kan bli litt vanskelig nå, fått et brudd i høyrehånda etter ett fall.
Så for meg blir det nok liggende og benk som gjelder frem til det har fått bli bedre.
Men virker spennende, og det må terpes på teknikk - Noe som er kjempe i min bok.

Ja ser bare at det er et E-Kurs via DFS sine sider hvor man tydeligvis blir standplassleder.
Men stusser litt på om dette er det hele, merkelig at man ikke skal ha noe praktisk gjennomgang.
Men klarer ikke finne noe informasjon som tilsier at det er noe videre utover dette kurset.

EDIT : Da var E-Kurset tatt og gjennomført. Dette var tydeligvis nok til å være standplassleder.
Til de som kan bli litt bekymret over dette. Vil jeg bare påvise at dette er ikke tiltenkt uten tilstrekkelig praktisk erfaring fra erfarne standplassledere.

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Det beroliget ganske godt må jeg si! :) 
Skal nok terpe godt på teorien også fremover når man har litt tid til overs.

Men kan man kun høre med dem om bruk for egen bane, uten å måtte kunne stille som skyteledelse?
I starten var planen å fokusere på egentrening uten så mye elementer rundt meg ( Bortsett fra èn eller to skyttere som skal lære meg noen av treningene )
Samt ha muligheten til å trene utover de tidene som er oppsatt "treninger" på.

 

Link to comment
Share on other sites

Kan alltids høre, men som vanlig i dugnad Norge er gangen at man får tilbake ved å gi. 

 

Det er også ønskelig at en skytebaneleder har litt fartstid, da man faktisk står ansvarlig for sikkerheten til andre. 

 

Hva gjør du som skytebaneleder når en med leveraction har fått klikk, det er ikke mulig å veksle nytt skudd / tømme? Det er 17 andre på standplass og det er snakk om å frem å klistre? 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Zippaznip skrev:

Kan alltids høre, men som vanlig i dugnad Norge er gangen at man får tilbake ved å gi. 

 

Det er også ønskelig at en skytebaneleder har litt fartstid, da man faktisk står ansvarlig for sikkerheten til andre. 

 

Hva gjør du som skytebaneleder når en med leveraction har fått klikk, det er ikke mulig å veksle nytt skudd / tømme? Det er 17 andre på standplass og det er snakk om å frem å klistre? 


Det du skriver her er bla. grunnlaget for at jeg skal oppover med en eller to andre fremover, som skal ta gjennomgang i lik grad både på sikkerhet, teknikk og det og være skyteleder.
Men når jeg evt. skulle være egnet til å være der selv, så er ikke det nødvendigvis nok til at jeg føler meg egnet til og være skyteleder for mange andre på samme tidspunkt.
Dette er noe som vil komme over tid.
Når tiden kommer og jeg er klar, så er det overhodet ikke noe som står i veien for å gi tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...