Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

 

Sitat

Når tiden kommer og jeg er klar, så er det overhodet ikke noe som står i veien for å gi tilbake.

Anbefaler å starte med det men en gang, det mange ting en kan gjøre i et skytterlag som ikke er standplassledelse, eller krever noen som helst forkunnskap. Jeg tipper Nidaros, som alle andre skytterlag skal igang, eller er igang, med vårdugnad når som helst nå.

Et tips er å prøve å tenke hva du ville ønsket av folk om du hadde ansvaret for banen, som noen vil ha stengt, som forfaller, som representerer millioner i verdier, som må vedlikeholdes, ryddes, etc. Å få folk til være standplassledere på trening er ikke voldsomt vanskelig, og knapt det en strever mest med ;)

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Ser helt klart hva du sier her.
Og dugnad som i hjelp av vedlikehold osv er det nada problem med og være med på.
Alt annet enn det og være standplassleder skal vel ikke være noe problem, gjør god nytte for meg om det er et behov og foreligger rom på timeplanen.

Men :

2 minutter siden, M67 skrev:

Å få folk til være standplassledere på trening er ikke voldsomt vanskelig, og knapt det en strever mest med

Vil ikke dette jobbe imot det å lære seg teknikk generelt, da all tid på bane vil være låst opp i tid som standplassleder?
Føler personlig fremgang i en tid hvor det vil være viktig, vil bli veldig forhindret.
Forstår at du som har vært innad i dette ikke vil ha noe problemer med det, men for meg eller andre som er helt fersk på akkurat dette så vil det nok by på litt større utfordringer (?)
 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Ja, å være standplassleder/skyteleder betyr stor sett at en kan glemme egen skyting den dagen. 

Ja, og for en som er relativt ny å ønsker og lære seg teknikk osv så vil jo det være en ulempe.
Men fra annet synspunkt kan man vel se det som trening i mange andre aspekter.
 

 

4 minutter siden, vavlo skrev:

Det er et krav til å ha kurset for egen bruk av banen. Man forplikter seg også til standplassledervakt og dugnadsdeltagelse for stadig å inneha denne godkjenningen.

Ringte en der oppe nå, skal dra oppover på lørdag å prate litt med dem da det er internt jaktfeltstevne.
Som sagt, føler det vil være uansvarlig å stille som skyteleder, selv om jeg skulle fått godkjenning for det, grunnet at jeg er såpass ny.
Men det ble sagt at det gjerne var dobbelt opp med ledere på lørdager, og man forpliktet seg til 2 halve lørdager i året, noe som er masse mer enn overkommelig.
Så da virker det mindre avskrekkende :) 
 

Link to comment
Share on other sites

Da var begge børsene i hus! :) 

Avtrekk fikk jeg fikset ned til 1,1kg ca.

Sauer skal gjenges 1/15 på mandag hos Myhr Våpenservice, samt fikse gjengemutter.

Løp er Schultz & Larsen 70cm.

Har skrudd til med 15 lb/in på kikkert men det er litt for lite i forhold til hva maks kan være.
Men har ikke verktøy som gjør at jeg kan være så finfin på det.
Noen som har tips her? 
Den står på 169-200nmc nå, hvor maks er 240nmc.
Har uheldigvis 15, 25, 45 og 60 lb/in - Så ingenting som passer perfekt for kikkert.
Skrudde først max med 15lb/in ( 169nmc ) før jeg fulgte opp med 25lb/in å skrudde 1/8 dels på alle skruene, godt før jeg evt. ville kjent klikkene til nøkkelen.
Her er jeg litt nervøs, så om noen føler det er rett og slett idioti sånn som jeg har gjort det, og at jeg evt. må skru av og finne riktig nøkkel en gang så si gjerne ifra.

Nå gjenstår bare 22lr omb. settet som jeg fortsatt venter på faktura for.

Litt OT - Men bestilte en ulfhednar pøll, men denne kom jo uten fyll - Noen som kjenner til noe bra som kan passe inni her?

IMG-7134.JPG

IMG-7135.JPG

IMG-7136.JPG

Edited by Nordavind
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Zippaznip skrev:

Stiv og kjip form. Kjøp thlr. 

Tror nok jeg kommer til å kjøpe en thlr også ja.
Denne var litt mindre enn jeg trodde, samt som du sier - den virker litt i stiveste laget.
Men egner seg nok for mitt bruk i starten.

Hva gjelder å skru på kikkerten - skrur jeg opp, før jeg tighter igjen med 15lb/in ( 169nmc ) Så er jeg værtfall sikker på at jeg ikke går over.

Link to comment
Share on other sites

Ja! Kompis kjøpte samme, spenna var i veien å. Kollapset ikke "riktig under kolben og ga dårlig feeling ved klem. 

 

Ris eller opprevet isopor er fint. Gummi fra kunstgress bane. 

 

Myhr har sikkert verktøy 

 

Hvilken pipe profil? Hvorfor ikke 74cm?

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Får bli med tiden den andre puta, eller når man ser behovet for det.

Får gå å plyndre kunstgressbanen rett over gata :ph34r:
Neida, finner sikkert noe - Om ikke annet, så ris som du nevner.

Ja, skal oppover dit på mandag.
Vet han skal på Jonsvatnet imorgen, så kan jo høre om han kan ta med noe verktøy for det dit.

21mm profil.
Var ikke noe S&L piper i 74.
Dette er noe jeg ikke er så alt for kunnskapsrik om, så gjerne utdyp.
Men til 6,5x55 så er vel 70 et ganske greit valg? Eller har jeg lest for mye feilinformasjon nå?
Lengre løp er vel bedre for tyngre kuler? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

70cm

Jeg syns 67cm løpet er litt pysete tynt, og liker vekta i 70 og74 bedre. 74 er bedre til mye, men 70 har sine fordeler det og, både ved håndtering av rifla, i enkelte stillinger, og ikke minst i bilen. de siste 4cm er utrolig lange. Også i dragbager og kofferter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Trodde dette var viktigere ved tyngre kuler, enn ved 6.5x55.
Hadde muligheten til å velge en LW pipe i 74 mener jeg, men prøvde spare inn litt vekt her og der da riggen kom på en ganske god vekt ettervært.
Får teste ut en LW pipe på 74cm når jeg skal kjøpe meg ny heller.
Tror nok det jeg har per nå, skal være utrolig greit for en med mine evner uansett.

@M67 det tok sin tid, fra jeg starta første tråd. Men det ble, det ble! haha B|
Ble vel etter mye gode råd her inne, sikkert mye mer økonomisk enn det kunne blitt uten råd også!

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Trodde dette var viktigere ved tyngre kuler, enn ved 6.5x55.

Teoretisk kanskje, minimalt, praktisk betydning har det ikke. Jeg tror jeg har hatt 3-4 74cm løp, 4-5 70cm og 2 67, så har jeg et som er 40 og et som er 55, men de er i 308.

Om du skyter, på ditt nivå som du selv sier - du vil ikke merke forskjell uansett, jeg merker ikke forskjell, utover at 74cm ligger mer i ro når jeg skyter, så lengden er et kompromiss mellom det, og hvor irriterende lang rifla er...

 

Sitat

ris

Ris funker topp, men bare husk å hiv den om den blir våt - kjenner et par som har slengt sokk med våt ris bak våpenskapet med resten av stashet...

Hvilken Ulfhednar-pøll kjøpte du? Jeg har flere av dem, og liker dem. Skal prøve å ta noen bilder i morra av bruk av den skrå pøllen. Skytterlinken har sorter fyll til dem, "vanlig", og "lett" (samme som er i Saccosekker). Skal du bære den noe sted som helst så er det lett du skal ha - rett ved bilen, vanlig. THLR pøllen er bra. Jeg har endt opp med 3 små og to store... (husk at jeg har to unger som skyter, hvorav en godt kan slå meg i det meste av statisk skyting, han tar meg ikke i PRS - ennå) Eller, egentlig er vel to av de pøllene Red Tac, fra lenge før THLR.
Fotballbane-fyll vil funke topp i Ulfhednarpøllen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, M67 skrev:

Hvilken Ulfhednar-pøll kjøpte du?

Kjøpte Sandsekk liten.
Var tenkt kun for og ha litt støtte på kolben.
Ris? Nei da var vel egentlig tanken å bytte etter vær gang. Koster jo ikke mye for 10kg ris på asiatiske butikken oppi gata.
Men om det er fotballbane-fyll som er anbefalt, så mener jeg det skal være fult mulig og få tak i det lett.
Hva gjelder pøll, så finner jeg vel ut hvilke som passer meg godt med litt tid.
Har gått såpass kraftig til innkjøp nå, at jeg skal starte bruke det jeg har før jeg kjøper noe mer hehe.
Eneste er gjenging og gjengemutter på mandag som kommer.
 

Link to comment
Share on other sites

Den er i minste laget, for liten egentlig, for du må lage ei idiotisk lav stilling for å nå ned med skuldra når kolben hviler på den der - du kan ev. legge en bit 2"x4" under. Beste allroundputa er nok THLR sin store sylindriske. Men alle disse er jo tunge når fylt med gummi- eller plastgranulat.

Den jeg liker best til feltbruk som baksekk er egentlig den han kaller støttepute medium, den kan også brukes på en drøss andre måter. Og er fin som hjelp om en vil prøve å lære seg å skyte uten tofot.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja merket at den ble litt liten.
La meg ned på skytematta på stua bare for å sjekke litt stilling osv, hvor jeg kjente den ble veldig lav.
Har en forsending som kommer i etterkant, så kan være jeg tar en telefon nedover å bestiller en medium/stor.
Vet du hva pris det er på THLR sin sylindriske som du nevner?
De jeg finner heter alle det samme, hvor alle ser ganske så sylindrisk ut ( Vertebrae )

Skal nå værtfall opp på Jonsvatnet på internfelt imorgen, hvor begge børser blir tatt med.
Så blir spennende og skal teste dette ut!
Får se om det blir noen bilder av denne selverklærte grønnskallen som ligger/står å dummer seg ut ;) 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Zippaznip skrev:

Du får velge selv men å skru på kikkert til 30k uten riktig momentnøkkel... 

Han har jo brukt moment! jeg er på min 7. Kikkert i "hige end" segmentet og har fortsatt tilgode å skru fast noen av de med moment;) ingen av de har flytta på seg å ingen av de har tatt skade av min på feelingen stramming, så det går nok greit så lenge det man skrur fast i er i orden! 

 

Aannerud

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det var bra størrelse på den store der.
Den store, som du selv sier er jo perfekt som stol - multi"verktøy" skader aldri! ;) 
Forhåpentligvis så har noen av de som skal på internfelt imorgen noen av pøllene, så kan jeg ta å kjenne på før jeg evt. bestemmer meg.Ja det var bra størrelse på den store der.

 

1 minutt siden, Aannerud skrev:

Han har jo brukt moment!

Haha! Ja hadde nok felt en tåre om jeg skulle starte å skru på dette uten det altså.
Skulle til å spørre deg, du som har skrudd på så mange kikkerter bør vel kanskje ha en anelse om 169ncm av det som er maks på 240ncm er innafor?
Men i og med at man leser det i lykkerus så forsvant nesten nøkkelordene " tilgode å skru fast noen av de med moment ;) " haha :P 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling, har som sakt aldri brukt moment nøkkel i den skalaen der så jeg har ikke noe sammenlignings grunnlag.. 

 

Skru med moment blir selvfølgelg ikke feil men de gangene det går gæli med kikkerter er det nok ofte noe feil med det man skrur i, ringer eller skinne o.l tror jeg.. 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Hehe ja var det jeg kom fram til etter og ha rotet meg ut av lykkerusen å lest om igjen ;) 

Har sendt en mail for å forhøre meg om det er noe moment man bør ligge mellom.
Da jeg vet hvor jeg ligger nå, men ikke hvor jeg bør stoppe med 25lb/in nøkkelen.
Bør vel klare å få skaffet meg en nøkkel en eller annen plassen som ligger rundt 210-230 ncm.

Her virker ihvertfall alt og være i stand så langt jeg kan se per nå.

Link to comment
Share on other sites

Tiltrekkingsmoment måles i Nm, akkurat som vinkel måles i rad/mrad. Ncm er merksnodi avledningsmanøver, og lb/in er "noe merkelig noe" som iallefall ikke sier meg noe ;) Uansett er momentnøkkelen en lur ting.

Kikkertmontasjer kommer som regel med en anvisning om hvor mye en skal dra til, enten i Nm eller i lb/in, og 50% for mye kan fort gi skader, det er ikke få som har knekt monatsjer og bulka kikkertrør.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

På anvisningen fra Spuhr sto det vel i Nm og lb/in, men på anvisningen fra Kahles sto det i Ncm og lb/in.
Men bruker bare en konverteringsapp, så går det i orden det.
Skal prøve å få tak i en justerbar nøkkel, bare det ikke koster skjorta, buksa og sokkene da..
Noen som har erfaring med noe her, som er ett godt tips?

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Zippaznip skrev:

Bikeshop har en til 7-800kr

Så de hadde ganske mange. 
Skal forhøre meg litt rundt å se om noen har noe erfaring med dem, om hvor nøyaktig de er.
Er vel ganske viktig at den er grei på desimaler også da det ofte går i det til dette bruket.
Takker for tips!

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Zippaznip skrev:

ihvertfall kontra metoden lenger opp 

Haha, ja må nok bare være ærlig å si at jeg er neppe så tøff i trusa!
Men skal forhøre meg litt rundt alikavell, så jeg ikke får en med kraftig feilmargin.
Da hadde jeg nok gått med surleppa i lang tid!

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Ncm er merksnodi avledningsmanøver

 

Ene fortannen min ble festet med momentnøkkelen på bildet.Den kan dra opptil 35 Ncm. Så det har da sitt bruksområde.:D (Bortsett fra det er jeg enig i at det er mest egnet til å skape forvirring).

 

@Nordavind og evt andre som måtte lese i tråden : Det går 100Ncm på 1Nm 

 

IMG_20171213_144654.jpg

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Joika skrev:

@Nordavind og evt andre som måtte lese i tråden : Det går 100Ncm på 1Nm 

Ja fant meg en kalkulator for dette da jeg skulle skru på kikkerten, så var fort samt lett å regne det ut :) 
Hva er minste/største moment den nøkkelen din kan ta, og om den passer for fintfølende skruer?
Hvor kjøpte du isåfall, og hva var pris? :) 

Link to comment
Share on other sites

Ja,dvs tannlegen/teknikeren gjorde det.Mener det var torx bit som ble brukt.Når grunnarbeidet ble gjort,ble det både boret og gjenget...

Angrer som f..n på at jeg ikke tok bilde av brettet med bor,gjengetapper og annet gøy.

 

Momentet på den nøkkelen mener jeg var maks 35Ncm - Min 15Ncm, hvor man kjøper noe sånt har jeg ikke peiling på.

Edited by Joika
Utfyllende info
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Når det gjelder en skrue løs,så tror jeg toget har gått og løpet er kjørt for lenge siden.Helt uavhengig av om moment,locktite og  nylockmuttre er brukt.:lol:

 

@Nordavind Moment er ingen spøk,plutselig står man der og drar på med hydraulikk,1500 bar på stempelet og sådær 220kN strekk på bolt :-P

(nei,ikke på fortannen min,bare sånn for å presisere)

 

Forøvrig når det gjelder fortenner med momenttiltrekking,så anbefales det å  A: Unngå behovet, evt B: At det dekkes som yrkesskade. Man får et high end langholdssikte for prisen av nevnte tann. Jeg havnet i kategori B,men kjøring + egenandel kom på ca 10-12k..Totalpris sådær 35-40k

                                                                                                                                       

Link to comment
Share on other sites

Dette er den beste momentnøkkelen av de som er i vanlig bruk blant skyttere etter min mening. http://www.landro.no/Skyterekvisita/Test-hastighet-og-verktoey/Norbar-Momentnoekkel-inkl.-2-bits

Vi har et par sånne i laget. Selv har jeg en Biltema, som er billigere, og helt grei, men den dyre SER jo iallefall mer nøyaktig ut - og den føles sånn i bruk også. Skytterlinken har også en som er helt grei, til en 1000-lapp.

Dette er ikke fortenner og dyre klokker - SÅ nøye er det ikke, men av og til unngår en styr og problemer med å ha en momentnøkkel. Og Saueren kan være mer presis med riktige tiltrekningsmomenter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Joika skrev:

 

 

Forøvrig når det gjelder fortenner med momenttiltrekking,så anbefales det å  A: Unngå behovet, evt B: At det dekkes som yrkesskade. Man får et high end langholdssikte for prisen av nevnte tann. Jeg havnet i kategori B,men kjøring + egenandel kom på ca 10-12k..Totalpris sådær 35-40k

                                                                                                                                       

Nå er vi vel litt utenfor tema, men det finnes faktisk en bestemmelse i Folketrygdloven som gir deg rett til gratis tannlegebehandling, også når det ikke er yrkesskade - og det uten egenandel. Kravet er at skaden har betydning for utseende, og de fleste ser vel ikke bra ut uten fortenner ?

Link to comment
Share on other sites

Ja er på jonsvatnet nå.

Men tenkte observere å lære meg mer idag enn å delta.

så stiller jeg neste gang.

håper det blir noen som skal være igjen etter endt skyting å opprydding, så blir det nok litt skyting på meg også.

har ikke skutt inn eller noe, så tenkte prøve og få det til etterpå.

lært mye idag, masse hyggelige folk.

så dette har vært en positiv opplevelse!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Gillen skrev:

Nå er vi vel litt utenfor tema, men det finnes faktisk en bestemmelse i Folketrygdloven som gir deg rett til gratis tannlegebehandling, også når det ikke er yrkesskade - og det uten egenandel. Kravet er at skaden har betydning for utseende, og de fleste ser vel ikke bra ut uten fortenner ?

Langt utenfor tema,men det var ment som et litt humoristisk innslag om momenttiltrekking og dets bruksområde. Vet nå ikke helt hvor bra jeg ser ut med fortenner,men praktisk er det. :P:D 

 

@Nordavind Bra du har en positiv opplevelse.:) Nå er det bare å være forberedt på at hobbyen kan balle på seg med lading osv. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da var turen på Jonsvatnet over, kommet hjem.
Men med en liten surleppe hengende..
Har jo 20moa på skinne, samt det er 30moa på montasje.. Lite gjennomtenkt!
Så her skyter man gooodt over for å si det pent.

Fikk skyte inn når siste gruppe var gått fra innskyting til målene på andre standplass, det var da denne konklusjonen slo meg hardt i trynet :/


Så nå kommer grønnskallespm ;) 
Er det noen her som har erfaring med Kahles, som vet en annen løsning enn og måtte kjøpe ny montasje uten tilt?
Det er jo ikke som at jeg skal ligge å skyte på 1,500m - Så 50moa? Hmm.... 
What to do?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Joika skrev:

@Nordavind Bra du har en positiv opplevelse.:) Nå er det bare å være forberedt på at hobbyen kan balle på seg med lading osv. :lol:

Ja har allerede avtalt hjemmekurs med en kamerat til onkelen hans etter påske, men har nok patroner for en stund ;) 
Men jo fortere man lærer, jo bedre!

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, 308nm skrev:

Du skal klare å skyte inn med 50 moa. Men du må løsne tårnet slik at du får stilt lenger ned på grunn av zero stoppen.  Jeg hadde i vært fall ca 70 knepp opp fra bunn med den spuhr montasje .

Er ikke 50moa ganske mye uansett? 
Er det noe positivt med og ha så mye når jeg skal skyte på alt fra 100-600m i hovedsak? Lengre hold blir det ikke så utrolig ofte, men sikkert av og til ettervært.

Sikkert dumt spm.
Men 1/4 dels klikk på den, så 4 klikk for 1mil?
Det vil si 70/4 - Det er 17,5mil å gå opp på etter jeg har skutt inn?
Beklager om dette hørtes helt på trynet ut, har akkurat begynt å sette meg selv inn i dette.

Evt. hvor mye må jeg stille ned pga. zero stoppen?

Skal på Myhr Våpenservice på mandag som sagt, få gjenget og div.
Så lurte litt på å forhøre meg hva som er div. gode muligheter, men ønsker helst og ikke kjøpe ny.
Forventer vel ett kraftig tap på salg å kjøp av ny.. 

Jaja får bare smile å tenke på at man endelig værtfall har fått det i hus, og det gjenstår bare små modifikasjoner :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...