Jump to content

Moderne "duppeditter" til jakt / slakt


Bukke

Recommended Posts

Jeg er til tider svært fasinert over all den kreativitet som utøves, når det kommer til alle mulig "kjekk å ha -duppeditter" som blir gjort tilgjengelige for oss jegre.

 

Og idag, fant jeg et produkt, som er så til de grader morsomt, at jeg syntes det fortjente en egen tråd!

 

"Butt out"

 

26_-99763114_hoved.jpg

 

Skulle noen fremdeles lure på hva dette er, så er det en endetarmsfjerner.

 

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at jeg ønsker å bli i overkant morbid her, men ærlig talt: Hvis du står der i skauen med valne fingre og har et nyskutt dyr foran deg, trengs det ikke veldig livlig fantasi for å komme på ett eller to steder du kunne putta de valne fingrene for å tine dem opp :mrgreen:

 

Forøvrig, etter å ha mottatt ymse kommentarer pga. medbrakte kondomer (til å tre på løpet for å beskytte munningen mot snø!!! !!!!!) på vinterjakta, ville jeg vært ytterst skeptisk til å dra fram den dingsen der innafor synsvidde for resten av jaktlaget...

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 skreiv :

Ikke for at jeg ønsker å bli i overkant morbid her, men ærlig talt: Hvis du står der i skauen med så valne fingre og har et nyskutt dyr foran deg, trengs det ikke veldig livlig fantasi for å komme på ett eller to steder du kunne putta de valne fingrene for å tine dem opp :mrgreen:

 

He, he, det kan jo ein alltids gjera, men for å ikkje havne opp i kinkige situasjoner, med å bli overraska av jaktende venner, med fingrene langt opp i ..... og ikkje eingong har kniven i den andre, ja så, he, he... Skjønner.... ? :mrgreen:

 

Og chiefen, det der er ein typisk sånn X-files gadged... Du trur det ikkje før du ser det, he, he... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når det gjelder butt out har jeg et spm... Har selv aldri slaktet noe annet en èn skarv, og lurer på om det er vanlig å slite ut og kappe av endetarmen? Jeg trodde det var vanlig å enten knyte den eller noe slikt. Er jeg helt ute på tur nå eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er til tider svært fasinert over all den kreativitet som utøves, når det kommer til alle mulig "kjekk å ha -duppeditter" som blir gjort tilgjengelige for oss jegre.

 

Og idag, fant jeg et produkt, som er så til de grader morsomt, at jeg syntes det fortjente en egen tråd!

 

"Butt out"

 

26_-99763114_hoved.jpg

 

Skulle noen fremdeles lure på hva dette er, så er det en endetarmsfjerner.

 

:lol::lol::lol:

 

:lol::lol::lol: Hva blir det neste monn tru, er det dytt inn vri rundt og dra ut.

Sikkert amerikansk

Link to comment
Share on other sites

Ikke mange som deler mitt synspunkt på denne saken ser jeg.

Tatt i betraktning all annen dritt som igger i jaktsekken er vel ikke akkurat denne det værste.

Har brukt den på jakt i snart 2 år, og syns dette er en fin løsning.

Liten, enkel å hygenisk.

 

 

Er foresten medlemmer av jaktlaget mitt som selger, og demonstrerer bruken i den linken som er over.

Kan jo bare si at de har solgt SINNSYKT mange av denne i høst, så noen flere "butt-out" fans finnes nåkk på dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er til tider svært fasinert over all den kreativitet som utøves, når det kommer til alle mulig "kjekk å ha -duppeditter" som blir gjort tilgjengelige for oss jegre.

 

Og idag, fant jeg et produkt, som er så til de grader morsomt, at jeg syntes det fortjente en egen tråd!

 

"Butt out"

 

26_-99763114_hoved.jpg

 

Skulle noen fremdeles lure på hva dette er, så er det en endetarmsfjerner.

 

:lol::lol::lol:

 

:lol::lol::lol: Hva blir det neste monn tru, er det dytt inn vri rundt og dra ut.

Sikkert amerikansk

 

Bare le, en jeg jakter sammen med driver firma som importerer disse, og han selger haugevis. Raskere enn han klarer å ta de inn fra (helt riktig) statene...

Link to comment
Share on other sites

En rompeåpner - er sikkert effektiv den, men klarer vi oss med en Mora-kniv til kr. 50,-?

Jeg bare spør!!!!!

Eller skal vi ta sjansen på å knekke en Buck til kr. 1200,- på hjortens brystbein?

Hva har vi egentlig med oss i lommer og sekk - når vi skal på en liten jakttur?

 

At man har ekstra skifte - etter å ha gått til fjells i 1 m snø, og skal poste der 3-4 timer - er en selvfølge.

 

Icom et eller annet, GPS, mobil, hundepeiler, væskebeholder m/gummislange, Real turmat til kr. 60,- pr. pose (istedet for Inger`s rugbrød med brunost) osv. - er sikkert også kjempegreier - hvis man synes det er ok med ekstra 4 kg. i "bagasjen".

Gore-Tex i alle "fasonger", hund med "superundertøy", kaliber som skyter flatt ut til 300 m, og et kikkertsikte som måler avstanden etc.

 

Er dette nødvendig???

 

Samband er helt klart en videreutvikling fra de kjente 2 skuddene - som signaliserte et eller annet.

Og ser selvsagt fordelen med det - og har ikke villet vært foruten (men det gikk jo bra før også :shock: ).

 

For å være ærlig - synes jeg at vi ser ut som noen "TELE-vimser" hele gjengen :D

 

Og jeg er (dessverre) ikke noe unntak :?

 

Men de siste årene - har jeg blitt noe "nostalgisk" - og jakter kun med lever-rifler.

Så får alt det andre stå i skapet - til jeg "åpner øynene igjen"!

Link to comment
Share on other sites

Så på filmen på youtube, :?: Fatter ikke vitsen med den der :shock:

Han putta inn dingsen i rompa på dyret, dreide rundt en runde, dro ut tarmen og kappa den uten å knyte :shock:

Deretter putta han den avkappa tarmen tilbake i hullet, så jo at det kom dritt ut da... dobbelt :shock:

 

Hvis denne skal brukes rett bør en vel vomme først, deretter dra ut en færdig kappa og igjennknytt tarm med redskapet...

jeg putter vertfall ikke uknytt tarm tilbake i dyret... Mærkelig video eksempel det der!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Den greia der er like nyttig som den roternde nesehårsfjerneren jeg fikk til jul :lol:

Hvis du ikke greier å snu ut endetarmen uten den burde man bruke pengene på et kurs i vomming i stede. Det er en typisk praktisk å ha dupeditt man kjøper på nettop det grunnlaggende. Etter 6-7 jaktdager har du rota den bort/mista den og du merker ikke at du savner den. Penger rett ut av vinduet. Kjøp skudd for penga istede.

Link to comment
Share on other sites

Den brukes før vomming drar ut og knyter selfølgelig igjen eller bruker en strips -tar ca 30 sek. Resten Følger med vommen ut, så kutter en rundt åpningen og Ferdig.Greit verktøy til å ha med på fjellet etter reinsdyr når det er j.... surt og kaldt og det er kjekt å få jobben gjort fort unna. Denne kjekt å ha dingsen veier jo ingenting og kostet meg ca 30 kroner fra Cabelas Riktignok med lavere dollarkurs.

Har hørt at den tar dårlig på større dyr som elg? Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg slakter pleier jeg å knyte av/strupe spiserør/tarm før jeg drar det sammen med vom ut. (Greit om du tømmer buk og brysthule hver for seg) Jeg har brukt strips, snor og pose-lukke-klips tidligere men så nå at det finnes ferdige klips. Erfaringer :?:

 

http://www.mamut.net/styrkar/subdet59.htm

 

…..og ja jeg klarer meg fint uten, og i gamle dager da menn var mann brukte alle helt sikkert bare tenna, men jeg liker praktiske løsninger som dette når jeg stress-slakter før mørket og oppsyn kommer.

 

(de som ikke så spøken i det siste kan ta seg en fredagspils og prøve igjen)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skjønner ikke helt hva folk griser med, for å skjære ut r..vhullet trenges da ikke noen form for utstyr???

 

Når en vommer ut skubber en unna evt innhold, kutter og slår en knute på enden som sitter igjen i dyret. Når en senere flår og kommer til enden ( :P ) er det bare å snitte pent rundt med en kniv og problemet er borte-uten noe søl, gris og tvilsomme plastprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Har sett denne i funksjon flere ganger, fungere veldig bra denne "pluggen", gjør det litt enklere "grave i ræva" på elgen. Anbefales.

Det er bare et lite men, er litt liten for store dyr. Eieren/slakteren vår fikk den ikke til å "ta" på storoksen. Han var for vid..

Finnes den i XL :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...