Jump to content

Kappe løp på 300 win mag


freezingduck

Recommended Posts

Har en blaser r8 med 300wm løp.

Kunne tenkt meg og kappet løpet fra 65cm til 55cm når jeg skal montere demper.

Dette da jeg tror den blir veldig lang og uhåndterlig til jaktbruk med demperen på.

Er det noen som har erfaring med dette.

 

I følge det jeg har lest, senker dette hastigheten på jaktammoen min med 180gr scirocco II fra 930m/s til ca 900m/s.

Dette burde jo fortsatt være nok til å legge ned det meste.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at fabrikkammo, med 180 gr kule I forskjellige fabrikat, gir 890-900 m/s fra 60 cm pipe. Regn kanskje med 870-880 m/s fra ei på 55 cm. Løp er jo forskjellige da, så det kan jo være noe pluss/ minus. Bør vel duge til det meste fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den beste måten å kappe løp på er å suge ut luften av den delen som ikke skal brukes med en vakumpumpe. Da blir det jo ingenting tilbake og en må anta at det kan betraktes som fjernet eller kappet.

Gjenging er verre, det er svært vanskelig å kontrollere om gjengene er korrekte når en bare har løpet, men en god luftbenk og litt fantasi løser nok det også.

En litt grov analog. Telegram til bruggomen på bryllupsdagen fra en av brudens ex'er: 

Gratulerer med bruden. Men hennes møydom den fikk du ei, den tok jeg en midtsommersnatt. Du fikk bare hullet hvor i den satt.

Edited by Per-S
tillegg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Løp, også kallt pipe, er et vanligvis sylinderformet rør på et skytevåpen designet for å kontrollere utskyting av et projektil, samt styre retningen av dette. Diameteren på hulrommet omtales som kaliber." - Wikipedia.

 

Om man kaller en pipe for et løp, eller tvertom, så forstår de aller fleste...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wikipedia er nok ingen pålitelig kilde.

Løpet er det hullet som projektilet løper gjennom, det starter ved overgangskonus og ender ved munningen av pipen..

Pipe er et metallrør som består av løp, kammer og innfesting til øvrige del av våpenet. Kaliber er avstanden mellom to motstående bommer, eller boringsdiameter etter rømming. Riflingsdiameter er målet til bunnen av riflene, og tilsvarer kulediameter.

På engelsk har en tilsvarende terminologi. Der brukes barrel, bore, cal og groove diameter for tilsvarende

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke ha kappet løpet. Lånt fra hjortefall.com:

"Det er også viktig å merke seg at det er ikke alle kalibre som egner seg like godt til kapping. Magnumkalibre (dvs stort hylsevolum i forhold til kaliber) lades ofte med saktebrenne krutt, som krever langt løp for å få fullstendig forbrening. Dersom en bruker kort løp i disse kalibrene, vil ikke bare munningshastigheten senkes drastisk, men en kan også oppleve å få mye dritt i demperen pga at alt kruttet ikke er fullstendig forbrent. Det vil også gi høyere trykk i demperen, noe som vil senke levetiden på demperen. Hausken har i det siste kommet med et «magebelte» på demperene sine nettop på grunn av at folk med magnumrifler kapper de for mye. Hvorfor en skulle velge et magnumkaliber, for så å kappe løpet er selvfølgelig selvmotsigene, men det er flere som gjør det."

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at jeg har et annet løp til denne blaseren i 3006.

Dette er 52cm med en aimpoint på toppen.

Dette er tiltenkt drivjakt og poster i tett skog.

300wm løpet har en 3-18x50 og er beregnet på poster/jakt hvorpå holdene blir mer enn 100m.

 

Ja, jeg vet at dette er vanskelig å forutse, men skyter fint på 200m med aimpoint og får også til et kjapt skudd på 30m med 3x på kikkertsikte.

 

Selvsagt taper man hastighet på kapping, men et 55cm løp blir ikke en 3006.

Du lader ikke 3006 med 180gr kule til 900m/s uten videre.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med det bruksområdet du skisserer er det ikke noe problem om våpenet blir noen cm lengre, du vil tjene på et lengre våpen som ligger mer rolig når du skal skyte.

I de fleste jaktsituasjoner synes jeg et lengre løp er en fordel, våpenet svinger roligere når det er litt lengde. Jeg har aldri følt et langt våpen som en ulempe, selv med demper i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo fått svar, men her er mine 2cents: Du har et 30-06 løp av 52 cm lengde. Det kan du gjøre alt med... klart du kan bruke det med aimpoint til skogsjakt! Lade det med 200 grains kule. Du kan også lade med 150 grains Barnes TSX kule, og få svært flat kulebane ut til 300 meters hold, og vel så god effekt i viltet som tradisjonelle 180 grains kuler.  I forhold til effekt i viltet er det ikke så mye du kan gjøre med din 300, som du ikke kan gjøre med din 30-06, i alle fall dersom du kapper løpet på 300'en, og gir den prestada rett over 30-06!

 

I forhold til kulebane er det litt på samme viset. Jeg har hatt en haug med ulike kalibre... også min del av magnumsyka. For meg ble det slutt på den slags da jeg begynte å studere kulebane på alvor. Du kan bruke dette online programmet. https://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/iframe/ Legg inn samme kaliber 30 kule i ulik hastighet (tilsvarende det du får i 30-06 og 300 win), og du vil se at forskjellene ikke er så store som man tror. Det går greit med begge kalibre å skyte inn på 200 meter, og holde rett på ut til 250 meter på storvilt. Jeg har funnet ut at det er en bedre investering med et kikkert med ballistiske tårn og et godt ballistikkprogram samt en del testing. Jeg skyter ikke vilt på lange hold. Men, dersom jeg nå skulle bestemme meg for gjøre det så vet jeg hvordan min ammo går på ulike hold, og hvor mye jeg må klikke for at det skal gå rett i på den aktuelle avstanden. Mitt syn er at det er bedre å bruke pengene på et godt kikkertsikte og ammo til trening, enn til et Blaserløp som gir noe få m/s høyere hastighet. Et 52cm 30-06 løp kan du bruke på alle de holdene du kan tenke deg å jakte på. Innenfor 100 meter som du nevner er det vel bare svartkruttvåpen som gir begrensninger :-).  Siden du har Blaser kan du jo bare flytte over 3-18 kikkertsiktet til 30-06 løpet., og du er rustet for all jakt på vestlig halvkule, på alle mulige hold.

 

Dette er bare mine synspunkt, du gjør jo som du vil. Lykke til da!

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har også hørt at 300 win mag løp som kappes en del og settes på demper får en del uforbrent krutt som soter til demperen og lager munningsflamme. Har selv tre løp til saueren og dempere til alle. 6,5x55 løpet er kappet på 56 cm, 3006 løpet på 51, (fabrikkappet), og 9,3 løpet på 54 cm. Har blitt fortalt at løp i 6,5x55 og magnumkalibre tåler minst kapping. 

Edited by hakofred
Feil
Link to comment
Share on other sites

Uansett kapping eller ikke vil en magnum ha større hastighet ved samme løpslengde. Problemet er større munningstrykk, det krever mer solid demper eller større hull ut for å unngå kortere levetid. Da forsvinner mye av hensikten med demper.

Uforbrent krutt i demperen er ikke et soteproblem, men et sikkerhetsproblem, kruttet samler seg opp, og før eller siden vil det bli så mye at det kan antenne, da forsvinner demperen, forhåpentlig fremmover og ikke sideveis slik at splintene treffer andre på skytebanen.

Hva som er årsaken til at dempere blåses av våpenet vet ingen, men mange skylder på dårlige gjenger og dårlige dempere. Jeg tror mange av dem skyldes kruttrester i demperen. Kan det skyldes en trend med å bruke så korte løp som mulig?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler appen Shooter. Den er gratis i app store, og man kan legge inn de data man vil.

 

jeg vil tro at han kan lade 30-06 med 150 grains kule til omtrent 900 ms. Ladetabellen fra Norma oppgir ca 920 som maks, men han har kappet litt, så jeg legger inn 900ms i Shooter. Med 300 win mag og fulllengde kan han få den opp i 1000 ms. Innskutt på 200 meter får han et kulefall på 8 cm med sin 30-06 på 300 meters hold, og 6 cm med 300 win mag... I forhold til kulebane og jakt på lenger hold enn 100 meter som han skriver, så spiller det altså ingen rolle om han bruker 30-06 løpet eller 300 løpet. Dersom han skal jakte på lenger hold enn 300 meter så må han begynne å skru på kikkertsiktet, og avstanden der han må begynne å skru er forsvinnende lite lenger unna med 300 enn med 30-06. Så er spørsmålet om det gir mer/bedre effekt i viltet om han skyter med utgangshastighet 900 eller 1000 ms? Jeg mener bestemt nei. Til jakt i Norge legges den ekstra energien igjen i lyngen bak dyret. Til jakt i utlandet? Vel, det er enkelte PH'er som anbefaler å lade ned hastigheten, slik at kula ikke deformeres i anslaget, og man får bedre penetrasjon... Jeg har ikke facit på dette. Men en .30 kule i 100 ms øket hastighet gir ingen åpenbare fordeler, slik jeg ser det. Trådstarter har altså et dyrt løp og et magnum sluttstykkehode som jeg ikke kan se at han tjener nevneverdig på. En 375 hadde gitt noe ekstra. En 9,3 også, og da slipper man å bytte sluttstykkehode.

 

Nå er jeg vel langt opp topic ift det han spør om. Men tilbake til topic: kapping av en 300 gjør den til en litt stram 30-06, så for alle praktiske formål kan du like godt bruke din 30-06.  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er vel en fornuftig ( og et par ufornuftige) grunn til å bruke en sk magnum til storviltjakt, og det er å levere ei gitt kule med høyere hastighet enda litt lenger ut. Kapper man pipa forsvinner mye av vitsen og en sitter igjen med ulempene. 

Edited by vavlo
Grammatikk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...