Jump to content

Revolver forklaring?


Spinnvillt

Recommended Posts

Hei folkens... Sitter og leker litt med en 357mag søknad jeg har liggende... Kikker på nytt, brukt, og antikk... Har vel egentlig lagt min elsk på en 6"Colt King Cobra i . 357 mag,

 

men kikker litt på s&w også... Men der går jeg meg totalt vill i disse betegnelsene.... 529-686-629 og Gud veit hva... Noen som har en link eller en grei plass det går ann å få satt seg litt inn dette? Evnt en lettfattelig forklaring, om den finnes?

 

Noen erfaringer evnt ulemper med colten tas imot med takk, må se om jeg kan få tafatt litt på en sånn i nærmeste fremtid... Nå er det kun øyet som har sagt sin mening.... 8-)

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Smith har 5 rammestørrelser: J, K, L, N og X. J er snub, N er for 44/45 (mod 29 feks), X er supermagnum. Så valget er enten K (eks mod 10/19) eller L (eks 5/686). Disse har samme grepsramme, men L er litt tyngre og grovere, laget for mengder med magnum. En del føler at K-ramme blir litt spinkel for slik bruk i lengden. 5/686 er forøvrig den mest populære sportsrevolveren, så det er vanskelig å gå feil med de om vekten passer for deg. 5xx-nummer betyr svart, 6xx betyr rustfri.

 

Mitt råd vil være en S&W. Det er en grunn til at de dominerer, de er slitesterke og av god kvalitet, har godt avtrekk og du får lett tak i deler. Det er også lettere å finne folk som kan tune/modde de om du ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

...Noen erfaringer evnt ulemper med colten tas imot med takk, må se om jeg kan få tafatt litt på en sånn i nærmeste fremtid... Nå er det kun øyet som har sagt sin mening...
Jeg kjøpte en 6" King Cobra på slutten av 80`tallet etter samme preferanser som deg. En moro og "tøff" revolver, men må nok innrømme at det stoppet der. Dårlig DA var hovedproblemet, samt låsing av sylinder ved hurtig skyting DA. Presisjonen var god, men kun ved SA. Den ble tunet og fikset etter alle kunstens regler, men ble aldri helt bra. I konkurranse stiller en med et stort handicap mot S&W, Rossi osv..Senere hadde jeg en del andre revolvere- og alle var uten tvil bedre til det meste. En 586/686 blir aldri feil, men den best balanserte revolveren jeg hadde var nok en S&W 65. :wink:

Mitt velmenende råd, styr unna Colten om den skal brukes til annet enn morroskyting.

Link to comment
Share on other sites

Neida, men som Erlend Meyer sier,

... Det er en grunn til at de dominerer, de er slitesterke og av god kvalitet, har godt avtrekk og du får lett tak i deler. Det er også lettere å finne folk som kan tune/modde de om du ønsker det
I tillegg er de lett og bli kvitt om en vil bytte/slutte å skyte. Du har jo en godkjent søknad, ta deg en tur til klubben din og snakk med skyttere- du får helt sikkert prøve/klå på mye forskjellig. Bare ved å nevne at en har tenkt å kjøpe revolver- så vil det forhåpentlig vis medføre at det dukker opp mange forskjellige våpen du får prøve. Kanskje dukker det opp en du kan kjøpe lokalt også?.... :wink:
Link to comment
Share on other sites

...Noen erfaringer evnt ulemper med colten tas imot med takk, må se om jeg kan få tafatt litt på en sånn i nærmeste fremtid... Nå er det kun øyet som har sagt sin mening...
Jeg kjøpte en 6" King Cobra på slutten av 80`tallet etter samme preferanser som deg. En moro og "tøff" revolver, men må nok innrømme at det stoppet der. Dårlig DA var hovedproblemet, samt låsing av sylinder ved hurtig skyting DA. Presisjonen var god, men kun ved SA. Den ble tunet og fikset etter alle kunstens regler, men ble aldri helt bra. I konkurranse stiller en med et stort handicap mot S&W, Rossi osv..Senere hadde jeg en del andre revolvere- og alle var uten tvil bedre til det meste. En 586/686 blir aldri feil, men den best balanserte revolveren jeg hadde var nok en S&W 65. :wink:

Mitt velmenende råd, styr unna Colten om den skal brukes til annet enn morroskyting.

Hadde også en Colt King Corbra en gang, kort fortalt, solgte den for 750.- og syntest jeg fikk alt for mye penger for den. Solid ja, presisjon bra, men kun egnet til Single Actionskyting, timing var dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Men for å komme oss tilbake til tema:

 

De beste løsningene for trådstarter er antagelig:

 

S&W L-ramme (686 eller 586) relativt rimelig, godt avtrekk.

 

Mannurin 73, nydelig avtrekk, koster litt mer.

 

Ruger gp-100, relativt rimelig, tåler juling, brukbart avtrekk.

 

S&W N-ramme (modell 28 eller 27) passer om du har større hender, brukbart avtrekk, relativt rimelig.

 

Styr unna Colt, de har aldri fått skikk på DA-avtrekkene sine.

Link to comment
Share on other sites

Mye fint å si om S&W men det er artig med noe annet og.

 

Mitt desidert beste revolverkjøp er en gammel 4" Ruger Security Six. Den klarer femti poeng både med 38 special og 357 mag. Avtrekket er godt og sikkert fixet på. En skrue for å få av grepet, resten plukkes fra hverandre for hånd.

Link to comment
Share on other sites

http://www.hermann-weihrauch-revolver.d ... _15_16.htm

Fryktelig oversett og billig. Kjøpte på MagneLandrø litt over 4k for en ny, noen år siden men. :)

Har alt match utstyr du kan tenke deg, avtrekkstopp sko sko på hane justerrbart sikte, borret å gjenget for løpsvekter og kikkert.

Eneste minus er at grepet skygger for bruk av hurtiglader. Bruker samme som Ruger security six/colt pyton om du modder grepet.

Link to comment
Share on other sites

Det var Magne Landrø på Lillestrøm, vet ikke om de har enda. Man har også en nyere Ruger SP101 og jeg vil si kvaliteten blir som Mercedes og amerikaner. Styrepinner i ekstraktor på tyskeren, helt centrert tennål osv. 8) Pluss ingen transfer bar så noe carry våpen er det ikke men det er jo serdeles lite aktuelt i Norge det da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...