Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Du får si ifra hvis den skal brukes i avl. Da kan det brått hende jeg hiver meg med på valpelista :wink:

Ja da har forespørselen kommet. Hun løper nå og jeg har lokalisert en hannhund til henne. Han bor i Sverige og brukes på villsvin og elg. Har en 1 og en 2 på elg der borte.

 

Skal prate med hannhundeieren i dag.

 

Fin kombinasjon med fugl/elg/villsvin. Dekker både storvilt- og treskjelleregenskapene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Er laikafolket begynt gaupesporinga?

 

Atter en gang fast på skolebenken, med obligatorisk forelesning 1. februar og eksamen 4.. Om jeg finner et gjeng som har lyst på selskap og har flere dyr på kvota fra 5., så sitter jeg i bilen til fremmede jaktmarker.

 

Den begynte vi med før jul :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, full fokus på mår og rev :D

 

Mye smågnagere i år vil nok gi en bra fuglebestand til neste år, så kan man holde mår og rev nede, så har man mer igjen for det.

Rådyr er det bare bikkjene som jager her, så gaupa bryr vi oss fint lite med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Begynte å bli litt langt mellom bildene i denne tråden nå :) . Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av min Østsibirske laika: Molinja (2 år). Når jeg søker på navnet hennes i bildearkivet får jeg opp 2050 bilder, veldokumentert hund med andre ord :wink: Molinja er en særdeles fin familiehund, og hun har en enorm jaktlyst. Har ikke angret en dag på valget av laika som rase. Hun er med mye rundt omkring også utenom jaktsesongen, så tar med lite utvalg her. Ligger forøvrig mye jaktbilder av hunden på: http://www.viltkamera.no/?cat=115

 

DSC_0641.jpg

Spretten frøken! Hopper på kommando :wink:

DSC_1491.jpg

Full fart over alt...

DSC_0638.jpg

Trening i kadaversøk...

DSC_2661.jpg

...som har sine fordeler når hun er med på tilsynsturer i fjellet.

DSC_4749.jpg

Glad i sau!

DSC_4778.jpg

Har fokusert på å gjøre henne sauevant fra hun var liten.

DSC_6382.jpg

På sporet av bamse brakar!

DSC_7155.jpg

Bjørnehår lukter godt!

DSC_2786.jpg

En aldri så liten andelos...

DSC_6744.jpg

På nordsida av Sandøldalen

DSC_3158.jpg

Mårlos i elgjakta!

Molinjalos1.jpg

Stålos på merket ku med kalv (august 2010).

DSC_7038.jpg

Stor fart og bra søk!

DSC_6480.jpg

Wannabe gjeterhund :D

DSC_6490.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg og fruen leter etter hund nr 2 og har bestemt oss for foxterrier eller østlaika.

 

Grunnen til dette er at jeg er fullstendig jaktidiot. Det er ingen ting i verden som betyr mer for meg enn dette. Jeg vil ha fox eller østlaika på grunn av det brede jaktreportoaret. Jeg kan jo jage ALT med disse hundene.

 

I og med at jeg er student er økonomien skral og har ikke sjangs til å betale 10 000 for en valp. Hvis noen der ute vet om noen som leter etter et godt hjem til en foxterrier/østlaika av gode linjer, som er mer opptatt av at hunden får jakte MYE istedet for pris, gi meg et vink :)

Link to comment
Share on other sites

Hei har 2 laikaer, en øst 3 1/2 år og en vest 2 1/2 år som skulle hatt seg noen nye jegereiere...På grunn av at jeg får for lite tid til å bruke dem.Østlaikaen er løshund og har skutt flere elger for den,den er også ivrig på skogsful.Vestlaikaen er helt utrolig rå på sporing,har en fantastisk nese.Har sporet opp og skutt flere elger for den også.Begge er snille og vennlige mot folk.

 

Send meg melding hvis det er noen som er interesert,så kan jeg sende noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

Vestlaikaen er helt utrolig rå på sporing,har en fantastisk nese.Har sporet opp og skutt flere elger for den også...

Hvordan er løshundegenskapene hos denne hunden?

Jeg får spørsmål om omplasseringshunder fra tid til annen, men bikkjer trena i sæla er ikke noe de spør etter. Bare løshunder.

 

Er de vokst opp sammen, og ønsker du å gi dem bort sammen?

Link to comment
Share on other sites

De er ikke avhengig av hverandre,så det er ikke noe problem.vestlaikaen er utrolig kraftig og er av god avsamning.Har ikke skutt elg i los for han ,men har hatt elglos for han.Han er veldig kraftig og skulle hatt mye trening slik at han var i bedre form,ser han er usikker når han er nært elgen i los,dette kan ha en sammenheng med at han ikke er i god form.han er veldig selvstendig når ha har søk,og kan være borte 30min-3 timer,ofte finner han elgen men loser ikke.

Østlaikaen har far R/s Steffano og mor R/s Viltmester -Arwen. Han har stor interesse for elg og fugl,men er også veldig glad i katter.. Svært lydig og lære villig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig bra linjer i vestlaikaen din :D

Far er merittert på bjørn, villsvin og elg og er en kløpper på mår. Han bor 100m fra meg :mrgreen:

Han er far til valpen min også.

Morfar er FINJCH og er kjent for å gi plenty av jakt i sine avkom.

 

Østlaikaen din derimot finnes det null og ingen dokumentasjon av foreldrehundene. Morfar er Viltmästerens Vasja, og han var bra, men ikke jaktpremiert.

Uansett så er sikkert hunden bra, og det er det som teller :D

 

Det som er synd med din hund er at han kommer i fra et kull som har 16,797% innavl i seg :(

Langt over anbefalte og sunne verdier for rasen pr. idag.

 

Det smatt inn en PM hos meg om noen som var sugen på hund, så vi får se nå... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hadde og ein ekorn los i uka,var ute og dro bildekk med begge to då eit ekorn kryssa vegen og då vart det brått eit flyvande dekk ,seinare satt eg på ein stubbe då det kom ein rev oppetter vegen den oppdaga ikkje meg eller bikkjene men ein kan godt seie at eine hunden gjorde det hadde lyst til å sleppe men er jo bandtvang og ingen skal ta meg på det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har vært i skogen dagen lang i både Åmodt, Rendalen og Trysil de siste to ukene. Dette har resultert i ett losarbeide på hoggorm, en revelos i bånd, mengder med "stand" på fugl (dvs, hun peker dem ut med å gi klar beskjed hvor hun vil gå hen....), en revelos i mens hun stod tjora i toppen på ei ungskogflate, samt fersksporing på en bjørn som satt i veikanten og ventet pent på oss!

 

Utrolig godt selskap i en laika når en skal jobbe ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var å prøvde strøm på to av Laikaene ikveld, ettersom to av nabokomunene har utvidet båndtvang for de uten sauereins bevis.

 

Tispa fikk 8 kraftige støt+ grisebank av en av sauene. Det trigget bare kamplysten enda mere, og hun var klar for ny kamp med det samme hun kom på beina igjen. Kunne like gjerne spart de pengene til årets erstatningskrav :lol::lol:

 

Unghunden derimot fikk bare to støt, så ble han tam. Så han skal prøves igjen, så får vi se om det er noe håp.

Link to comment
Share on other sites

Det går faktisk an å få hunder som har tatt sau saurene.... Hvertfall sånn ca... La hunden gå sammen med sau, sammen med deg i innhegninga så klart! Til og begynne med, så lar du den være lenger og lenger sammen med sauen! Tror det er viktig at sauen er der du bor da, så man må nok låne noen! Så hunden venner seg til sauen utenfor hundegården, og til slutt så gidder den ikke bry seg lenger! Selverfart!! Kan jo aldri stole på noen hunder med de bevisene, dem er ikke verdt papiret det er skrevet på! Flere av mine hunder har vært saurene i innhegning, men utenfor, ikke f!! Dem er ikke så dumme som vi skal ha det til tror jeg! Den strømminga er også et jævla stykke tull, hundene blir jo bare sintere og sintere på sau av det, det er nå min erfaring!!

Link to comment
Share on other sites

de bevisene, dem er ikke verdt papiret det er skrevet på!

 

Jo faktisk. For uten det beviset får jeg ikke sluppet bikkja på jakt.

 

Men å "venne de på" sau i innhegning, det er bare tull. Har prøvd dette. Funka helt til første slipp.

 

Opdretteren min driver med sau, og bikkjene hans vokser opp i fjøset og i innhegninga på gården, sammens med sauene. Men ved første anledning i det fri, så jager bikkjene sau.

Link to comment
Share on other sites

Er jo mange jakt terreng som forlanger saue renhets bevis som ikke er eldre en 2 år. Jeg må fremlegge det der jeg skal jakte. Jakter med strihåret vorsteh. Og der har strømming funket fint. Var og prøvde igjen i hælga. 6 år sida sist strømming på bikkja. Og hun brydde seg ikke om lam på 1meters avstand engang. Så vil si at strøm funker etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

de bevisene, dem er ikke verdt papiret det er skrevet på!

 

 

"Men å "venne de på" sau i innhegning, det er bare tull. Har prøvd dette. Funka helt til første slipp."

 

Jepp, akuratt like lenge som strømminga....

Link to comment
Share on other sites

de bevisene, dem er ikke verdt papiret det er skrevet på!

 

 

"Men å "venne de på" sau i innhegning, det er bare tull. Har prøvd dette. Funka helt til første slipp."

 

Jepp, akuratt like lenge som strømminga....

 

Ja, men forskjellen er at med sauereins bevis, har du lov til å slippe, uten har du ikke lov. Det er det som betyr noe for min del.

 

Uten sauereins beviset er det båndtvang til 10. Oktober.

Link to comment
Share on other sites

Å la hunden gå med sau er prøvd, og det funka helt fint...overfor sau av den besetninga. Naboen sauer fikk derimot unngjelde :lol:

 

Uten sauereins beviset er det båndtvang til 10. Oktober.

Galskap på høylys dag spør du meg.

 

Finn deg en plass å bo der sau ikke er et problem.

Anbefales på det varmeste, og å kunne slippe bikkjene 21 august uten å behøve å tenke på ulldotter, er så herlig at det ikke kan beskrives med ord :D

Link to comment
Share on other sites

Einig i at sjølv om ein har sauereinheits bevis må ein oppføre seg som om ein ikkje har det.

Eg ringer og har tett kontakt med bonden som har sau i området ,begge øsl mine strømmer eg kvart år og ut frå det eg ser funkar det :shock: .Har sjølv drevet med sau og hatt desse langt inne på fjellet og ikkje vært problem.ser at mange jegerer ser rødt når det gjeld sau,men det dei ikkje sjønner er at det er me bønder som faktisk eiger områda dei jakter i og gjer til at dei får jakte,og kanskje burde innsjå at mange lever av dette :shock:

Link to comment
Share on other sites

...men det dei ikkje sjønner er at det er me bønder som faktisk eiger områda dei jakter i og gjer til at dei får jakte,og kanskje burde innsjå at mange lever av dette :shock:

 

Nettopp, og derfor er det et glimrende alternativ å flytte på seg for å slippe unna sau.

Sauen blir nok borte med tiden, men å vente på dette er fånyttes.

Link to comment
Share on other sites

Eg ser jo og at jakt hund og sau er vanskeleg men det gode me sauen er at den blir henta ned frå fellet om hausten,sjølsagt er det att nokre i starten av jakta,men vil heller ha det enn ULV den vert ikkje henta inn om hausten og det er berre bull shit at det går ann å jakte med hund, i såfall er det ein skopusser ein har :lol: ,mine kan stikke over ei mil etter elg og stå ilos 4-5 timer og det lengste over 8t og då er det ikkje moro å vite at gråbein er i området :twisted:

Link to comment
Share on other sites

...men det gode me sauen er at den blir henta ned frå fellet om hausten,sjølsagt er det att nokre i starten av jakta

I november...?

Det er faktisk et problem i de områdene der det fremdeles finns sau her, og det var et sant mareritt der jeg bodde i Nord Østerdal.

 

det er berre bull shit at det går ann å jakte med hund, i såfall er det ein skopusser ein har :lol:

Det har ikke noe med hvor langt hunden drar i vei, for mine kan også ligge ute langt unna meg, og de kan henge på i 4-5km, men det er hvordan hunden reagerer når den kjenner lukta av ulv, som betyr noe, og da kommer hundene inn igjen.

Da kan man jakte i ulveområder, men har man en hund som ikke reagerer på ulv, så er det game over.

Tror ikke laikaen din ville dra i vei så langt om den kjente gråbeinlukta heller, men du hadde i hvertfall ikke behøvd å sitte hjemme og forbanne deg over at du ikke fikk jaget med hunden din.

 

...mine kan stikke over ei mil etter elg

...og da får du skutt den?

For de aller fleste ville den vært langt utenfor eget terreng og enda et par-tre vald bort, og kan vel ikke regnes som noe mer en trening av hund.

 

Uansett, så finns det ingen garatier, men sjansene er 100 ganger bedre med en laika contra mange andre raser.

 

I mine øyne så er sjansene for at hunden treffer på ulv vannvittig liten, siden de forbruker enorme områder.

Finns det derimot sau i skogen, så er sjansene store for at det går galt, og da blir utfallet det samme som om den skulle treffe på ulven.

Link to comment
Share on other sites

Skjønar kva du meiner med at hunden drar langt ut,men det som ofte skjer er at dyret kjem tilbake etter slik ein rundtur og difor likar eg at bikkja heng på,slepper alikavel ut på kvelden :P Ser ut som om strømminga virker på mine :shock:,sist høst var det sauer att og såg at hundane registrerte bjeller men dro vekk ifra dei.Sist sommer var det ulv som kryssa gjenom området og drepte sau,dette er på grensa mellom setesdal og telemark,har og eit bilde frå eit viltkamera av det som sansynelegvis er 2 bjørner,ser ikkje hoda for dei er dekka av ei bjørk men har snakka med han som har sau der og han har berre kvite sauer,sno stiller seg veldig kritisk som vanleg.Har bildet på pc en men veit ikkje korleis eg får lagt det ut,dei som skal ha greie på bjørn seier at dersom det stemmer er det ein sensasjon ,Er ein stor og ein liten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...