Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

Tror ikke du skal være så alt for optimistisk Setesdølen :(

 

Finskspets har helt rett i at det er flere raser involvert enn bare østsibirsk laika.

En valpefabrikk av verste sort, og som opererer i både Norge og Sverige.

 

Mange fornøyde hundeeiere, og takk og lov for det, men alt for mange misfornøyde.

 

Overskridelser av antall avkom etter en og samme hannhund ja Finskspets...

Hva sier du om rundt 60 stk etter en hannhund, og det siden 2010 :(

Av disse er et kull godkjent av avlsrådet.

 

Har pratet med PMK og er klar over problemene dere sliter med.

Link to comment
Share on other sites

Jepp echo, snakket med en som hadde kjøpt nobs av denne kopskællen (som vi kaller tullinger oppi her j bor ) å den nobsen var halvparten så stor som dem egentlig skal være, hunden ble eller var 3 år, å han hadde sett skogsfugl etter vegen som han slapp hunden på, pga av han mistenkte att den ikke var inntresert i fugl,,,,, hunden løpte mot fuglene, da dem fløy, snudde bikkja å begynte med andre ting, m a o en spets som ikke bryr seg om fugl,når størrelse å jaktlyst er avvikende, ja da har avlinga gått skeis :evil: Håper han blir nekta hunder for evig tid.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal være så alt for optimistisk Setesdølen :(

 

Finskspets har helt rett i at det er flere raser involvert enn bare østsibirsk laika.

En valpefabrikk av verste sort, og som opererer i både Norge og Sverige.

 

Mange fornøyde hundeeiere, og takk og lov for det, men alt for mange misfornøyde.

 

Overskridelser av antall avkom etter en og samme hannhund ja Finskspets...

Hva sier du om rundt 60 stk etter en hannhund, og det siden 2010 :(

Av disse er et kull godkjent av avlsrådet.

 

Har pratet med PMK og er klar over problemene dere sliter med.

 

 

Echo, jeg er høflig og saklig for at denne saken skal nå fram til flest mulig og skape tiltro.

Optimismen døde vel ut den dagen jeg la ut denne saken her og fler steder. Jeg ønsker at H F skal komme med noe om han har noe fornuftig å si. Ellers er det min intensjon at det blir mye stikkord som dukker opp om noen googler for å kjøpe seg valp.......

Link to comment
Share on other sites

Har fått en mail som kommer fra Finnland. Legger ut teksten som dokumentasjon. Det er overveiende sansynlig at Harald Flaen lyver angående en av sine hannhunder som er brukt til avl på 8 laikakull. Om noen ønsker laika kun til elgjakt, er det ikke noe problem, men den hunden påståes være totalt livredd bjørn, og har vært det hele sitt liv.

 

Oppfordrer Harald Flaen til å melde seg i denne diskusjonen, og avkrefte dette. Ellers er det definitivt ikke en jeg ville kjøpt valp etter!

 

Hei, tässä olisi pyydettyjä tietoja omistamastani itäsiperianlaikasta käkikummun petrus ( fin 26990/05). Koira oli minulla pennusta- noin 4vuotiaaksi.Käytin koiran näyttelyissä muotovalioksi, ja hirvenhaukkukokeissa 3 starttia.Metsästän hirveä ja karhua. Alueella, jossa metsästän on vahva karhukanta,joten käytännön metsästyksessä selvisi jo hyvin varhain ettei petruksesta ole siihen hommaan. Koiralla on erittäin vahva pelko karhua kohtaan, mikä myös haittasi hirvijahtia siinä määrin että päätin myydä koiran pois.Esimerkkinä mm. tapaus kun kaadoin karhun ja menin kotiin karhulle tuoksuvissa, ja verisissä vaatteissa ei petrus peloltaan suostunut tulemaan kopista ulos vaikka kuinka kutsuin! Olen kuullut, että petruksen pentuja myydään sen "karhu näytöillä". Tämä on väärin pentujen ostajia kohtaan. Voin taata ettei petrus mene karhua lähellekään, saati hauku sitä. Espoossa 19.3.2012 Ari Kallinen.

 

Översättning:

Hej! Här kommer lite fakta om hunden jag ägt, Käkikimmun Petrus (fin26990/05). Hunden hade jag från valp till ungefär 4 års ålder. Hade honom på utställning tills han var FIN UCH o på jaktprov, 3 starter. Jag jagar älg o björn. På området jag jagar har vi stark björnstam, så det blev tidigt klart att Petrus inte är till för björnjakt. Hunden är livrädd för björn. Så rädd att det störde älgjakten så jag beslöt mej för att sälja hunden. Som exempel en händelse då jag sköt en björn o kom hem med björnluktande kläder blev Petrus så rädd att han flydde in i hundkojan o ville inte komma ut fast jag hur än manade på honom. Jag har hört att Petrus valpar säljes för att Petrus skulle vara en bra björnhund. Detta stämmer ej o är fel mot valpköparna. Jag kan garantera att Petrus inte går nära en björn eller aldra minst skäller på en!

I Esbo, Finland 19.3.12 Ari Kallinen

 

Utöver detta berättade Ari för mej att Petrus ALDRIG har skällt björn o alla historier om hans björnintresse är sagor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, jeg kjenner han. Han har hatt laikaer i mange år. Hunden er det mye jakt i og veldig påheng på. Der nede er det mye rådyr og mindre elg som jeg forstod.

Ring han for en prat, en meget hyggelig fyr og en seriøs jeger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja eg hadde ein lang prat med han i går.

Veldig triveleg kar som virka å ha veldig god greie på det han prata om.

Så viss det går etter planen skal eg overta denne laikaen.

Ville bare sjekke her inne om det va noko å satse på og det er det tydeligvis.

 

Det blir spennans detta. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.

Har en snart 2 år gammel østlaika tispe.

Loser på elg, rev, rein, katter, ja egentli det meste.

Har skutt en elg for ho ifjor høst og noen rever, har hatt en noen reve og katte loser som ho noen ganger sjøl har "avslutta".

Har hatt flere elg loser der ho har "blinka",losa i 30min til 1time for så å slippe å liksom komme å hente meg.

Så lurer på ka man skal gjør når ho kommer tilbake, koble å fære hjem eller sende ho ut igjen??Tips?

Ho virker å være ganske hard i uttaket, ofte går det i 200 før det stopp, etter noen hundre meter.

Ganske uerfaren hunde jeger

Plages også me at ho knurrer til noen enkelte mennesker, bruker å si hardt nei å ta ho litt i nakken. Noen innspill på det?

Ellers bra hund, rolig, ikke ADHD. Bryr seg egentli ikke så mye om andre mennesker enn eierne.

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Laika...... det var det den første hunden i verdensrommet, var det ikke?

 

Laika.....

 

Beklager åff tåpikk, klarte ikke å la være.

 

Hunden hette visst laika, men om det var en laika . det vet visst ingen lenger ! TVILER

 

Laika kommer av russiske ordlyden for "den som skjeller". Hunden de sente til verdensrommet var en eller anna bakgårdsmix plukket opp på et hundepensjonat eller noe. Det var en spisshund, men hadde ei krøll på halen og litt fall på tuppen av ørene.

 

Sånnn..... Tilbake til topic!!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Oki, takk for bra svar :)Da har eg jo ikke gjort alt galt. Tenker å jakte det meste med ho,det jo bra å kunne jakte fra sept til april me hunden.

Kan jo være at ho roer seg i uttaket etter hvert som hun får mere erfaring.

Ang. innjaging av laika

Når ho va ca. 6mnd kunne hun dra flere km avgårde på søk, ho virka å være mere "selvstendig" da,

no søker ho rundt ca. 200-400m , noen ganger kan ho fære 1 km ifra meg, har praktisert å gå veldig sakte eller koke kjelen i skogen mens ho er på søk, har brukt mye tid i skogsområder der det egentli er lite vilt. Noen innspill på det?

 

Vurdere også strømming mot sau, har ho ofte me på kadaversøk, men det er slitsomt å gå i saueflokken me ho, det kan jo skje at man mister ho en eller an gang..... noen mener det er for sent å strømme en laika på 2 år, ho har aldri fått jage sau, men ho e voldsomt interressert idem.

Ka tenker laikafolket om dette :smile: ?

Link to comment
Share on other sites

Kan du koke kaffi mens bikkja er i søk, så er dette over standard laikasøk. Kjenner meg mer igjen i søket på 200-400 meter. Jeg må også gå sakte for å holde hunden i gang. Fyrer jeg bål og koker kaffi kommer hunden inn og blir der til vi går i gang igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ville bare nevne at jeg har blitt interessert i laikaene den siste tiden, etter å ha lest litt og hatt noe kontakt med Vladimir Beregovoy. Beregovoy har også mynder, som jeg selv har, så det var i forbindelse med det at jeg kom i kontakt med han. Kanskje det blir laika på meg også med tiden? Hvem vet, min samboer er enn så lenge ikke helt overbevist, hehe.

 

Beregovoy har skrevet en bok om jakt med laika, som kanskje er til interesse: http://www.laikabreeds.com/content/

 

Skal følge med i denne tråden!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Boka til Vladimir er omfattende rundt laikarasene.

 

Det er noen bilder av de gamle laikaene mine der også :)

 

Jeg og fruen var i Roanoke Virginia og besøkte ham noen dager i 2005, og det er en eksentrisk gammel mann med en vannvittig kunnskap rundt de gamle hundrasene i Russland.

Tror han har holdt på med vestsibirsk laika siden 1951, både som yrkesjeger og fritidsjeger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

lite aktivitet her om sommern!

Blir endelig en vestsibirsk på meg nå!

Etter mye om og men, både på hjemmefronten og med meg selv. Kjører nedover mot elverum til helga for å hente

jenta hjem til kalde vakre Nord-Norge der hu skal få bryne seg på det som finnes i de mørke skoger her :)

 

 

Edit: Siden man må være to om det, så ble det ikke av valp denne gangen...Kjerringa tverrsnudde plutselig, ikke at jeg helt skjønner hvorfor..Har tydeligvis fått for seg at de kan være litt "skarpe", noe hun ikke ønsker pga datteren vår på 1,5år, som kan være litt brå av og til. Men det gjelder vel strengt tatt ikke rasen i seg selv? Alle hunder kan jo være "skarpe" mot både folk og fe, tilogmed engelsksetteren til fattern er såkalt "skarp".

Er lenge siden jeg har vært så skuffa, uansett hvor mye jeg prøver å overbevise, så nytter det ikke..Får vel bare smøre seg med tålmodighet å vente til neste mulighet...

Ja jeg vet at jeg er tøffel..! Så spar dere for tøflus kommentarene :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanon!! :D

Du får komme innom standen til laikaklubben på Prestøya.

 

Over 23 eller 24 laikaer som stilles ut på lørdagen, så det skal bli gode muligheter å se samtlige raser for den som er interessert, i tillegg til at det vil være hunder på standen til en hver tid også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Boka til Vladimir er omfattende rundt laikarasene.

 

Det er noen bilder av de gamle laikaene mine der også :)

 

Jeg og fruen var i Roanoke Virginia og besøkte ham noen dager i 2005, og det er en eksentrisk gammel mann med en vannvittig kunnskap rundt de gamle hundrasene i Russland.

Tror han har holdt på med vestsibirsk laika siden 1951, både som yrkesjeger og fritidsjeger.

 

Moro! Fikk du hilse på noen av myndene hans også? Syns han har noen utrolig flotte hunder, f.eks. denne er fra hans oppdrett.

Det er spennende at man i dag kan ha kontakt med erfarne hundefolk verden over, som virkelig har levd med hundene sine slik hunden er ment og avlet for. Jeg skulle gjerne ha opplevd jakt med mynder en gang, og har blitt invitert til en dame som bor i New Mexico-ørkenen med sine salukier - en dag, en dag!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...

Hei laikafolk.

Har ett lite problem, hundene mine tok katta til naboen, en øst laika og en blandingshund.

Hun sier at 2 katter er drept og en blitt borte + at de mener hundene har tatt 2 kaniner, naboen har hunder, katter, høner og kaniner hele tiden er løse, å er mye på eiendommen våres.

Har prøvd etter beste evne å holde hundan i bånd, men igår klarte de å åpne dørene, å rømte ut.

Naboen vurdere å anmelde oss for det, men vi ønsker jo ikke å avlive hundene.

Veldig kjedelig sak det her, å er selvfølgelig lei meg for det som skjedde.

Men det er jo dyr, med stor jakt lyst! Så det litt vanskelig.

Trenger noen gode råd for å få fiksa det her! Ka skal man gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Han hadde vel noen av dem også ja, men jeg ble mest imponert av den gamle vestlaikahannen hans, som var 17 år og fortsatt partuljerte den store eiendommen og jaget rovvilt som ville ha tak i hønsene hans :)

Grå, men sprek.

 

Herlig :)

Laika virker som en veldig spennende type hund. Nå er det ikke aktuelt med ny hund her med det første, og jeg må få mer erfaring med jakt før jeg tenker på hund til jakt (er helt fersk, og har ingen familie som har drevet med jakt, så må finne ut av mye selv - men skal prøve å henge meg på svigerfar hvis anledningen byr seg).

Vil gjerne hilse på laika en gang og høre litt mer om rasene. Hvis dere har treff eller lignende.

 

Jeg følger Vladimir på FB. En veldig kunnskapsrik mann.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Syns man legger grunnlaget for denne type jakt hele høsten egentlig, jakte mye med hunden for å holde den i form og skyte det av lovlig vilt den loser på. Grevlingjakt er en fin måte å trene laikaen på, da lærer den sporing og du får trigga rovdyrskarpheten i den. Når snøen er kommet så er det å finne ferske nattespor tidlig på morran å slippe hunden på. Har hunden alltid løs på jakt, skal du få stopp på reven så er du avhengig av at hunden kommer litt brått på den + litt flaks.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 laikaer her nå, en øst og en vestlaika, begge importer fra Russland og østsibir.

Rev og mår trengte det null trening til. De begge er ville, og sporer gjerne lange strekker på frisøk, men de lar seg fort lure av reven :D

Dette har med erfaring å gjøre.

Er det mye elg i området, kan man med fordel spore litt først.

Den beste preginga er uansett skyting. Skyt rev og mår, og hunden vil forstå.

 

Klok bruk av laikaen kvernland :D

Fortsett med dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

5-15 min er bra, men det går fort med laikaene som regel, og da blir det ikke mange minuttene av det.

200-500 meter er bra avstand.

 

Et bra søk er uansett det, der viltet ikke er var jegeren når hunden får kontakt.

Da spiller det ingen rolle om hunden er 100 meter eller 1 km unna :D

Link to comment
Share on other sites

Samme søk som hos en god spets da med andre ord, men er dette søket noe som kun de beste hundene har eller kan man kalle det et vanlig søk hos lajkaene, eller er det feks variasjon innen de forskjellige lajkarasene??

Det er individuelt. Noen har større søk mens andre er trangere.

Har sett individer av samtlige raser med gode søk, og med for å si det rett ut, et ræva søk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...